Bruttotulosi vs. nettotulosi - Saatko vastinetta maksamillesi veroille?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako ottaa lisää vastuuta töissä ja puurtaa pörssiyhtiön omistajan eteen tuottavuusloikkaa, jos lisäpanoksestaan saa max. 200 e/kk nettona, samalla kun työmäärä kasvaa huomattavasti, eli työsi tuntihinta ei kasva samassa suhteessa?
Maksat asuntoasi pankille 25 vuotta, ja naapurisi vuokran maksaa sossu. Jotta saisit lapsillesi turvallisen asuinalueen ja turvallisen koulun pk-seudulla, sinulla tulisi olla varaa asua hienoistoalueella. Tähän tarvitsisit lisää palkkaa 1000...2000 e/kk bruttona, koska progressiivinen verotus syö palkankorotukset.
Kävit kaikki koulut kunnialla, ja nyt huomaat että koulun laiskimusten elintaso on käytännössä sama kuin itselläsi.
Ymmärrät kai, että kuvailemasi kaltaisia sossupummeja ei ole suurta määrää. Itse en ainakaan halua, että joidenkin mätämunien takia systeemiä rukattaisi niin, että oikeasti ja tilapäisesti huonossa tilanteessa olevat eivät saisi yhteiskunnalta apua.
Aika monen vuokran maksaa sossu. Ei se tee heistä ns. sossupummeja.
Vierailija kirjoitti:
Brutto 3700e/kk, netto 2600e/kk. Pännii kyllä. Koko perheellä vakuutukset, joten terveyspalveluita ei kukaan meistä käytä neuvolaa ja lasten hammastarkastuksia lukuun ottamatta.
Toisaalta toinen lapsi on kunnallisessa hoidossa ja toinen käy peruskoulua, joten kyllä sitä vastinettakin saadaan.
Helsingissä lapsen hoito kunnallisessa päivähoidossa maksaa reilu 10 000€/vuosi ja erityislapsi reilu 15 000€/vuosi. Peruskoulun kustannusta en tiedä, mutta on selvästi halvempaa.
Tmi yrityksen voitto reilu 100 000e eli veroja maksan ennakkoon 40 000e. Rahaa nostan n. 1000e kuussa, joskus enemmänkin. Tuon lisäksi alveja joka kk n. 10 000 eli vuodessa minun ansiosta verottaja saa vuodessa 160 000e mut saan takaisin osan kun lapset käy koulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako ottaa lisää vastuuta töissä ja puurtaa pörssiyhtiön omistajan eteen tuottavuusloikkaa, jos lisäpanoksestaan saa max. 200 e/kk nettona, samalla kun työmäärä kasvaa huomattavasti, eli työsi tuntihinta ei kasva samassa suhteessa?
Maksat asuntoasi pankille 25 vuotta, ja naapurisi vuokran maksaa sossu. Jotta saisit lapsillesi turvallisen asuinalueen ja turvallisen koulun pk-seudulla, sinulla tulisi olla varaa asua hienoistoalueella. Tähän tarvitsisit lisää palkkaa 1000...2000 e/kk bruttona, koska progressiivinen verotus syö palkankorotukset.
Kävit kaikki koulut kunnialla, ja nyt huomaat että koulun laiskimusten elintaso on käytännössä sama kuin itselläsi.
Ymmärrät kai, että kuvailemasi kaltaisia sossupummeja ei ole suurta määrää. Itse en ainakaan halua, että joidenkin mätämunien takia systeemiä rukattaisi niin, että oikeasti ja tilapäisesti huonossa tilanteessa olevat eivät saisi yhteiskunnalta apua.
Kuka kirjoituksessa on mätämuna tai sossupummi? Naapurini ei ole mikään sossupummi tai mätämuna. Luet rivien välistä ihan omia asioitasi ja omia ennakkoluulojasi.
Vierailija kirjoitti:
Brutto 3200 € ja netto 2100 €. Olen 43-vuotias lapseton sinkkunainen. Minulla ei ole koskaan ollut mitään lainaa, enkä ole koskaan nostanut opintolainaa. En käytä julkista terveydenhuoltoa, enkä julkista liikennettä. En lainaa kirjoja tai käy tuetuissa kulttuuririennoissa. Ylen sivuilla olevan laskurin mukaan olen juuri siirtynyt nettomaksajaksi.
Tiedän kyllä, että esim. infra rahoitetaan pääasiallisesti verovaroin kuten myös lukematon määrä muita ns. näkymättömiä palveluita. Tästä huolimatta en täysin koe saavani verorahoilleni vastinetta. Kävisin mieluusti esim. julkisella puolella hammashoidossa sen sijaan, että maksan yksityiselle lääkärille pelkästä tarkastuksesta röntgenkuvineen lähemmäs pari sataa (kela-korvaus tästä oli noin 30 €). Käytännössä kunnalliseen hammashoitoon ei kuitenkaan pääse.
Niin, no se julkinen hammashoito on ainoa joka ei toimi hyvin, mutta hyvää hoitoa sielläkin saa kun sinne kerran pääsee, siitä nyt sitten pitää itkeä.
Verovaroista maksetaan esim. pelastuslaitos-, maanpuolustus-, poliisi-, rajavartio-palvelut, ne pitää huolen siitä että sun suurin murhe on se että julkinen hammashoito on hidas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto 3700e/kk, netto 2600e/kk. Pännii kyllä. Koko perheellä vakuutukset, joten terveyspalveluita ei kukaan meistä käytä neuvolaa ja lasten hammastarkastuksia lukuun ottamatta.
Toisaalta toinen lapsi on kunnallisessa hoidossa ja toinen käy peruskoulua, joten kyllä sitä vastinettakin saadaan.
Helsingissä lapsen hoito kunnallisessa päivähoidossa maksaa reilu 10 000€/vuosi ja erityislapsi reilu 15 000€/vuosi. Peruskoulun kustannusta en tiedä, mutta on selvästi halvempaa.
Kuntaliiton laskelmien mukaan yhden lapsen kouluvuosi maksaa 8935 euroa. Jos vanhemmat maksaisivat perusopetuksesta itse, tulisi yhdeksänvuotiselle peruskoululle hintaa 80415 euroa. Kolmen lapsen perheessä kokonaispotti kasvaisi 241245 euroon.
Näin paljon koulutus keskimäärin maksoi vuodessa per oppilas:
Ammatillinen peruskoulutus: 11 679 euroa
Lukio: 7 729 euroa
Ammattikorkeakoulutus: 7 951 euroa
Oppisopimuskoulutus: 6 416 euroa
Valtion budjetista rahoitettavan yliopistokoulutuksen hinta kuitenkin vaihtelee aloittain. Kalleinta se on taidealoilla ja lääketieteessä. Helsingin Yliopistossa lääkärin koulutus maksaa 180 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et maksa veroina edes sitä päivähoitoa, etkä todellakaan mitään muuta mitä perheesi saa. Ei pitäisi pänniä kyllä yhtään koska saat moninkertaisesti enemmän mitä maksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto 3200 € ja netto 2100 €. Olen 43-vuotias lapseton sinkkunainen. Minulla ei ole koskaan ollut mitään lainaa, enkä ole koskaan nostanut opintolainaa. En käytä julkista terveydenhuoltoa, enkä julkista liikennettä. En lainaa kirjoja tai käy tuetuissa kulttuuririennoissa. Ylen sivuilla olevan laskurin mukaan olen juuri siirtynyt nettomaksajaksi.
Tiedän kyllä, että esim. infra rahoitetaan pääasiallisesti verovaroin kuten myös lukematon määrä muita ns. näkymättömiä palveluita. Tästä huolimatta en täysin koe saavani verorahoilleni vastinetta. Kävisin mieluusti esim. julkisella puolella hammashoidossa sen sijaan, että maksan yksityiselle lääkärille pelkästä tarkastuksesta röntgenkuvineen lähemmäs pari sataa (kela-korvaus tästä oli noin 30 €). Käytännössä kunnalliseen hammashoitoon ei kuitenkaan pääse.
Niin, no se julkinen hammashoito on ainoa joka ei toimi hyvin, mutta hyvää hoitoa sielläkin saa kun sinne kerran pääsee, siitä nyt sitten pitää itkeä.
Verovaroista maksetaan esim. pelastuslaitos-, maanpuolustus-, poliisi-, rajavartio-palvelut, ne pitää huolen siitä että sun suurin murhe on se että julkinen hammashoito on hidas.
Juu ja kunnallistekniikan rakentaminenkin, joka pitää huolen siitä, että saat puhdasta vettä etkä huku tai sairastu pa*kavedestä. Onhan näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa nollaprosentillakin (loppuvuosi menee nollalla), kun katselee kusipäistä, korruptoitunutta kansanedustajajoukkoa heidän myhäillen jakaessa veroeuroja pitkin mamulandiaa.
Eikö valtionyhtiöiden eläkkeet pampuille vituta yhtään? Tai erorahat, eläkkeelle jäämisen kultaiset kädenpuristuksen?
Veronmaksajien rahoilla.
Eikös varkailta pitäis kädet poikkasta?
Jos ei ole enää hyvinvointiyhteiskuntaa, miksi silti maksamme veroja kuin se olisi yhä olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuli vuoden 2015 lopullinen verotuspäätös. Olen maksanut veroja 42.200, enkä todellakaan koe saavani vastinetta rahalle.
Maksoin veroja viime vuodelta noin 43 000. Koen saaneeni sille vastinetta. Julkiset palvelut ovat toimineet minulle ja läheisilleni hyvin. Maksaisin enemmmänkin, jos sillä ratkottaisiin tämän maan ongelmat. Valitettavasti ammattiliitot, kepu, rajakit ja muut omaa lyhytnäköistä etuaan ajavat eturyhmät pitävät Suomea panttivankinaan. Saavutetuista eduista pidetään kiinni, mitään uudistuksia ei sallita, maailman murroksista otetaan vain huonot puolet, ja keskitytään jakamaan pienenevää pottia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuli vuoden 2015 lopullinen verotuspäätös. Olen maksanut veroja 42.200, enkä todellakaan koe saavani vastinetta rahalle.
Maksoin veroja viime vuodelta noin 43 000. Koen saaneeni sille vastinetta. Julkiset palvelut ovat toimineet minulle ja läheisilleni hyvin. Maksaisin enemmmänkin, jos sillä ratkottaisiin tämän maan ongelmat. Valitettavasti ammattiliitot, kepu, rajakit ja muut omaa lyhytnäköistä etuaan ajavat eturyhmät pitävät Suomea panttivankinaan. Saavutetuista eduista pidetään kiinni, mitään uudistuksia ei sallita, maailman murroksista otetaan vain huonot puolet, ja keskitytään jakamaan pienenevää pottia.
Suomea pitää panttivankinaan pienen pieni vähemmistö (feikkieliitti), joka varastaa veronmalksajien rahoja omaan taskuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko töissä valtiolla?
Mun palkka 3440€ ja veroa menee 1240€
Miehen palkka 6500€ ja veroa menee 3100€ (sis autoedun, verovaikutus n 400€)
Veroja maksellaan lähes 60 000€ vuodessa ja saadaan sillä lapselle koulutus. Ja ollaanhan me saatu muutama kilometri moottoritietäkin vuosikymmenten odottelun jälkeen. Kaikki muu maksetaan itse, jopa "ilmainen" terveydenhuolto tk:ssa (no ei tietenkään todellista summaa mutta periaatekysymys). Joka käynnistä rapsahtaa lasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto 4970€. Netto n. 2800€. Veroprosentti 36%. Maksan veroja vuodessa n 25.000€.
Välillä vituttaa enemmän, välillä vähemmän.
Jokaisen mamu-ikielätin heivaisin pois. He ne vasta maksavat, kun tulkki pitää olla koko iän mukana jokaisessa sossu-kela-Te-toimisto-terveyskeskus-käynnillä. Ja muuallahan he eivät käykään. Katsovat kotona taivaskanavia ja ovat tyytyväisiä elätin rooliinsa, koska eivät he ymmärrä yhteiskunnan toiminnan lainalaisuuksia. Rahat tulevat varmaankin Allahilta.
Ei mamut tätä systeemiä ole luoneet. Turha heitä syyttää. Ai niin, mutta kun mamujen syyttäminen on niin helppoa.
No terveydenhuolto, tiet, koulutus, lapsilisät, toimiva oikeuslaitos(poliisit jne.), toimiva pelastuslaitos jne. Ei ole yövartijavaltio, ihan saan vastinetta maksamalleni.
Brutto 2431€ ja netto noin 1780€. Ei se nyt kauheesti pänni, veronpalautusta tulee kuitenkin taas jonkun verran.
Kyllähän se sylettää kun tietää että elättää jo kolmea pullopatea/piripirkkoa ennen kuin pääsee elättämään edes itseään.
Olet kuitenkinkin niin varakas, että käyt ottamassa ne röntgenkuvat yksityisessä hammashoidossa. Sinua vähemmän tienaava ei sitä tee, koska siihen ei todella ole mitä laittaa. Olisiko sinusta parempi, että vähän useammilla suomalaisilla olisi tekohampaat ja sinä makaisit vähemmän veroja ja kävisit sitten vaikka ottamassa tuplakuvat hampaista vuosittain?
Itse olen käynyt ihan julkisessa hammashoidossa, jossa röntgenkuvat otettiin vanhojen paikkojen alta. Tämä oli Helsingissä.