Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riita toisen tekstiviestien lukemisesta, mitä tekisitte?

Vierailija
14.09.2016 |

Tilanne lyhyesti: Mies vaatii päästä lukemaan puhelimestani viestejä. Itse en suostu tähän seuraavista syistä:
- Periaate, minulla on oikeus yksityisyyteen eikä minulla mielestäni ole velvollisuutta kertoa edes kumppanilleni kaikkia asioita joita kerron vaikkapa läheiselle ystävälleni. Kyseessä on avautumisia jne. jotka olen tarkoittanut vain kyseisen ystävän kanssa jaettavaksi.
- Kyse ei ole pelkästään omasta yksityisyydestäni, vaan viestiketjuissa on myös muiden erittäin henkilökohtaisia asioita jotka on tarkoitettu vain minulle, ei miehelleni. Minulla ei ole mielestäni oikeutta kertoa näitä toisia ihmisiä koskevia asioita eteenpäin edes miehelleni näyttämällä viestiketjut. Asiat ovat luottamuksella jaettu minulle ja vain minulle.

Olen siis kieltäytynyt ehdottomasti ja kertonut ylläolevat syyt. Mieshän tästä tietysti provosoitui ja on entistä varmempi että hänen täytyy päästä käsiksi viesteihini. Asia on paisunut ihan naurettaviin mittasuhteisiin ja mies on heittänyt uhkauksen että jos en anna kännykkääni hänelle luettavaksi, hän lähtee siitä oletuksesta että olen pettänyt häntä ja että kännykässä on jotain todistetta asiasta. Itse taas en haluaisi antaa milliäkään periksi. Jo senkin takia että viestiketjuissa on ihan oikeasti muita ihmisiä koskevaa, erittäin henkilökohtaista asiaa. Mies on pari kertaa yrittänyt "vaivihkaa" päästä puhelimelleni, joten olen joutunut ottamaan käyttöön näyttölukituksen ja muutenkin kuljettamaan puhelinta koko ajan mukana. Ymmärrän toki, että tämä vaikuttaa varmasti epäilyttävältä, mutta siltikään mielestäni miehelläni ei ole oikeutta tulla puhelimelleni.

Ja pliis, älkää ensimmäisenä ratkaisuna ehdottako eroa. Meillä on yli kymmenvuotinen hyvä parisuhde, lapset, lainat ja kaikki. Mies ei ole ollut aiemmin mustasukkainen tai millään lailla kyttäävä tämä on se yksi ja ainoa asia mikä tällä hetkellä hiertää.

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mahtaa olla niin vaikeaa ymmärtää?

Yksityiset viestit ovat yksityisiä ja viestintäsalaisuuden loukkaaminen on rikos.

Vierailija
42/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mijäs kirjoitti:

Pari kertaa olen ollut samassa tilanteessa. Ensimmäisellä kerralla naisystävä olikin itse pettänyt. Näytin viestit ja muutakin, mikä oli lopulta ihan turhaa. Toisessa suhteessa naisystäväni jäi kiinni puhelimeni penkomisesta. Ensin kielsi, sitten tunnusti ja isompien erimielisyyksien jälkeen halusin sitten samantien pistää kaikki henkilökohtaiset viestit kummankin osalta "pöydälle". Selvisi sellainen määrä valetta ja selän takana touhuumista, että suhde jäi siihen.

Nyt on sitten kolmas tilanne menossa. Olen kieltäytynyt enkä jousta yhtään. Mun puhelin ja facebook on vain mun, jos ei käy, niin erotaan sitten tästäkin. Ihan sama oikeastaan. Mitä mustasukkaisempi ja vainoharhaisempi ihminen, sen suurempi pettäjä ja paskanpuhuja. Ei ole kovin hyvä fiilis tästä nyt, eikä kauheasti luottamusta parisuhteen tulevaisuudesta, vaikka yritän viimeiseen asti olla ajattelematta, että taas seurusteleekin jonkun sekopään kanssa.

Mun mielestä yksityisiä viestejä, kirjeitä, päiväkirjoja tai muutakaan sellaista ei tarvitse toiselle näyttää.

Hyvä. Samaa mieltä.

Nainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on väärässä, sillä ei hänellä ole mitään oikeutta päästä lukemaan viestejäsi. Hän saa kyllä haluta ja pyytää nähdä ne, mutta sinulla on oikeus kieltäytyä. Kysymys kuitenkin kuuluu, eikö olisi helpointa vain näyttää? Jos siis et mitään väärää ole tehnyt. Saat toki kieltäytyä ja aiheuttaa miehellesi mielipahaa ja vainoharhaisuutta. Itse näyttäisin, ihan vain siksi, että sillä pääsee vähemmällä.

Tämä nyt on esimerkki päästäni, koska en tietenkään ala edes anonyymillä palstalla kertomaan viestien sisällöstä, mutta: Miespuolinen ystävä, erittäin hyvä ja läheinen ystävä ollut jo vuosien ajan (ei minkäänlaista romanttista tai seksuaalista vetoa ollut puolin tai toisin koskaan), on tullut lapsena seksuaalisesti hyväksikäytetyksi, potee hirviömäistä ahdistusta asiasta, muttei kertakaikkiaan kykene puhumaan asiasta terapeuteille. Sinä olet ainoa ihminen jolle hän on asiasta kertonut ja jonka kanssa kykenee siitä ja ahdistuksestaan puhumaan ja nekin vain tekstiviestien välityksellä, ei kasvotuksin.

Okei, kyseessä on vastakkaisen sukupuolen edustaja. Kyllä, välillä viestitellään pitkiäkin viestejä puolin ja toisin. Olen luvannut ja vannonut että koskaan, ikinä tämä asia ei minun kauttani mihinkään leviä, minulle voi asiasta puhua, kuuntelen ja autan parhaani mukaan. Näyttäisitkö sijassani nämä viestit miehellesi? Mitä luulet, miten kyseinen ystävä reagoisi jos selittelisin että joo, mies halusi nähdä viestit ja näytin jotta pääsisin vähemmällä?

- ap

Minusta on outoa, että olet noinkin läheisissä väleissä toisen miehen kanssa, että ihan sydäntä suorastaan puretaan... Ei ihmekään, että miehesi on epäluuloinen. Milloin ehdit kirjoittelemaan noita pitkiä viestejä miespuoliselle ystävällesi?

Jos vaihdat tuphon kommenttiisi "miespuolisen" tilalle "naispuolisen", niin huomaatko sitten miten natsilta ja sairaalta kontrolloinnilta tuo kommenttisi kuulostaa?!?

Vierailija
44/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti on avauksia, jossa tekstiviestit miehensä puhelimesta tarkistanut nainen on saanut miehensä kiinni pettämisestä ja nämä rikolliset saavat vaan yläpeukkua. En itse ymmärrä salailua, mutta en mitään näppäinlukkojakaan.

Jos puolisoni tutkisi viestejäni niin lähtisin. Tietokoneellakin sähköpostiini pääsee ilman salasanaa. Jos epäilisin miestäni urkkimisesta, tekisin jonkun pano.mies@gmail.com feikkitilin ja lavastaisin intiimiä viestittelyä itseni kanssa.

Vierailija
45/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiseen käytökseen on aina syy. Varsinkin kun miehesi noin yhtäkkiä, kymmenen vuoden jälkeen on heittäytynyt mustasukkaiseksi ja vielä puhelimesi takia. Kysy mieheltäsi, että miksi tämä ei luota sinuun. Kysy onko jotain tapahtunut.

Aikamoista porukkaa täällä av:lla, jos mies haluaa nähdä naisen viestit niin huudetaan yksityisyyden perään ja älä alistu, jos taas nainen epäilee miehensä pettävän, kerrotaan kaikki vippaskonstit millä pääsee lukemaan miehen viestit tai kyttäämään gps:llä että missä mies liikkuu.

Vierailija
46/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mieluummin toimit ilmaisena jätesäkkinä /terapeuttina tuttavallesi, kun säilytät rauhan avioliitossasi. Mikäs siinä.

Olet varmasti ihana ystävä, jos mielestäsi toisen murheiden kuunteleminen, tukeminen ja auttaminen on jätesäkkinä toimimista.

Olet varmaan ihana puoliso ja äiti, jos kavereiden murheet menevät avioliiton ja perheen yhdessä pitämisen edelle.

Vierailija
47/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään salaista viesteissä. Silti en haluaisi niitä miehelle näyttää, ihan periaatteesta. Jos menisi kuitenkin vaatimiseksi ja tappeluksi, voisin ne näyttääkin, mutta tehdä hyvin selväksi, että katsoessaan viestit mies tekee jotakin, joka voi päättää liittomme, koska se veisi kaiken arvostuksen ja kunnioituksen jota häntä kohtaan tunnen, enkä tiedä saisinko niitä enää takasin. Että siinähän luet, mutta tiedosta riskit. Sama toimii myös toisinpäin, en edes oleta että mieheni enää kunnioittaisi mua jos vaatisin häntä näyttämään viestinsä.

Vierailija
48/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään salaista viesteissä. Silti en haluaisi niitä miehelle näyttää, ihan periaatteesta. Jos menisi kuitenkin vaatimiseksi ja tappeluksi, voisin ne näyttääkin, mutta tehdä hyvin selväksi, että katsoessaan viestit mies tekee jotakin, joka voi päättää liittomme, koska se veisi kaiken arvostuksen ja kunnioituksen jota häntä kohtaan tunnen, enkä tiedä saisinko niitä enää takasin. Että siinähän luet, mutta tiedosta riskit. Sama toimii myös toisinpäin, en edes oleta että mieheni enää kunnioittaisi mua jos vaatisin häntä näyttämään viestinsä.

On tuo viestien vaatiminen luettavaksi joten kuten ymmärrettävää, varsinkin jos Apn tapaan on antanut toiselle epäilyn aiheita.

Tai ei ehkä ymmärrettävää, mutta hyväksyttävämpää ilman muuta on suoraan kysyminen, kuin salaa penkominen.

Vierailija
49/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite varmaan käskisin miestä kysymään lupaa tekstiviestien lukemiseen näiltä henkilöiltä joille oot viestiä laittanu.Jos lupaa ei heru nii minkäs mahtaa.Ja on se noloo äijälle mennä kyselemään moista kun on vaan niin mustasukkanen.

Vierailija
50/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Luottamus on asia, joka pitää ansaita ja jota pitää pitää yllä omalla toiminnallaan. Kukaan ei voi kuvitella, että voi käyttäytyä miten epäilyttävästi tahansa, mutta toinen ei saisi silti epäillä mitään. On täysin luonnollista tuntea mustasukkaisuutta puolisosta, jos hänestä oikeasti välittää. Epäilyksistä ääneen puhuminen ei myöskään ole sairasta, pelottavaa tai ahdistavaa, vaan nimenomaan aikuismainen tapa hoitaa asioita.

- Viestisalaisuus koskee vain tilanteita, joissa viestejä luetaan ilman lupaa. Luvan kysyminen ei ole rikollista, luvalla lukeminen ei ole rikollista. Viestin lähettäjä menettää oikeudet viestiin lähetettyään viestin eteenpäin.

- Mikäli puhelimessasi on arkaluontoista tietoa toisesta henkilöstä, kannattaa tosiaan olla varovainen, mutta ei puolison takia. Puhelimia varastetaan, niihin tulee teknisiä vikoja, viruksia jne. ja koska tahansa kaikki kuvat, viestit, some-tilit ja muut puhelimelle tallennetut tiedot saattavat olla rikollisten käsissä.

Vierailija
51/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivittäkää vain, mutta minun mielestäni aviopuolisoiden ei pidä pitää salaisuuksia toisiltansa. Ilmeisesti miehesi on minun kanssani samaa mieltä. Sillä ei ole nyt mitään väliä mitä mieltä minä olen, mutta ongelmahan tässä on, koska sinä ja miehesi ajattelette asioista eri tavalla. Joko annat periksi tai et. Ja jos et, niin enpä tiedä sitten mitkä seuraukset sillä on avioliittonne ja perheenne kannalta. Mikä sinusta on tärkeämpää?

Miksi ei kysytä mieheltä, mikä on tärkeämpää, kun hän aiheuttaa seurauksia vaatimuksellaan. Miksi naisen pitää luopua ihmisoikeuksistaan ja kaikesta todistaakseen miehelle jotain, mitä ei voi todistaa? Mustasukkaisuus ei kumpua järjestä vaan hulluudesta, eikä sille pidä antaa myöden.

Vierailija
52/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies saa ihan rauhassa lukea viestini, aivan sama. On siellä niitäkin viestejä joissa siskonkaa haukutaan miehet pystyyn jne. On joskus lukenutkin,ja siitä on oikeastaan ollut hyötyäkin. Sellaiset viestit joita en haluaisi miehen näkevän poistaisin.

Olen myös joskus lukenut miehen viestejä kun meni luotto valehtelusta, enään en jaksa jos valehtelee tai pettää niin oma on häpeänsä, en jaksa kytätä, kyllä sellaiset joskus kuitenkin paljastuu. Ja onhan sellainen kyttääminen itsellekkin epätervettä.

En oikein ymmärrä kun ihmiset on nykyään niin salamyhkäsiä, ei voida kertoa palkkaa, ei lainan suuruutta, ei puhua ongelmista, ei politiikasta, ei rokotteista, ei mielipiteistä...puhutaan vaan säästä ja pidetään kaikki muu neljän seinän sisällä. Edes oman puolison kanssa ei jaeta asioita.

Vierailija
53/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää nyt ymmärtää, mustasukkaiset immeiset kaksi asiaa..

1. Ei, te ette omista puolisoa tai kumppanianne, vaikka olette yhdessä.

2. Teillä ei ole minkäänlaisia oikeuksia puolisonne tai kumppaninne viesteihin tai muihin sosiaalisen median tietoihin.

Elämäm kevät ku on yksinkertasia ihmisiä..

Vierailija
54/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamus ja toisensa kunnioittaminen, hyvät ihmiset. Jos niitä ei ole, peli on jo menetetty. Ei pidä mennä kontalleen mustasukkaisen kontrolloijan edessä. Se ei lopu siihen. Millaista alistamista te kestätte ja kehotatte toisia suostumaan...

Vierailija
55/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivittäkää vain, mutta minun mielestäni aviopuolisoiden ei pidä pitää salaisuuksia toisiltansa. Ilmeisesti miehesi on minun kanssani samaa mieltä. Sillä ei ole nyt mitään väliä mitä mieltä minä olen, mutta ongelmahan tässä on, koska sinä ja miehesi ajattelette asioista eri tavalla. Joko annat periksi tai et. Ja jos et, niin enpä tiedä sitten mitkä seuraukset sillä on avioliittonne ja perheenne kannalta. Mikä sinusta on tärkeämpää?

Miksi ei kysytä mieheltä, mikä on tärkeämpää, kun hän aiheuttaa seurauksia vaatimuksellaan. Miksi naisen pitää luopua ihmisoikeuksistaan ja kaikesta todistaakseen miehelle jotain, mitä ei voi todistaa? Mustasukkaisuus ei kumpua järjestä vaan hulluudesta, eikä sille pidä antaa myöden.

Mustasukkaisuudesta voi parantua, kun vaikka toinen antaa lukea viestejään niin lopulta toinen tajuaa että ei ole mitään salattavaa ja toisaalta jos vaikka olisikin niin ei mustasukkainen voi tajuta ettei ole mitään järkeä epäillä. Ei kai kukaan puhelimessa pettämisviestejä säilytä jos puolisolla on vapaat kädet siihen..

Vierailija
56/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää nyt ymmärtää, mustasukkaiset immeiset kaksi asiaa..

1. Ei, te ette omista puolisoa tai kumppanianne, vaikka olette yhdessä.

2. Teillä ei ole minkäänlaisia oikeuksia puolisonne tai kumppaninne viesteihin tai muihin sosiaalisen median tietoihin.

Elämäm kevät ku on yksinkertasia ihmisiä..

Tämä

Vierailija
57/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pettää itse sinua tai pettänyt. Ja nyt vainoharhaisena kuvittelee sinun pettävän koska itsekkin siihen kykeni joten miksi et sinäkin. Kannattaisi lukea hänen viestinsä, siellä sitä likaa varmana löytyisi.

Vierailija
58/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottamus ja toisensa kunnioittaminen, hyvät ihmiset. Jos niitä ei ole, peli on jo menetetty. Ei pidä mennä kontalleen mustasukkaisen kontrolloijan edessä. Se ei lopu siihen. Millaista alistamista te kestätte ja kehotatte toisia suostumaan...

Peli ei ole menetetty, luottamuksen voi rakentaa uudelleen. Usein siihen menee aikaa ja tulee turhia epäilyksiä, epäilykset harvenevat ja lopulta loppuvat kun epäilty todistaa olevansa luotettava.

Se jos ei halua todistaa olevansa luotettava on taas oma asia.

Vierailija
59/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustasukkaisuudesta voi parantua, kun vaikka toinen antaa lukea viestejään niin lopulta toinen tajuaa että ei ole mitään salattavaa ja toisaalta jos vaikka olisikin niin ei mustasukkainen voi tajuta ettei ole mitään järkeä epäillä. Ei kai kukaan puhelimessa pettämisviestejä säilytä jos puolisolla on vapaat kädet siihen..

Ei mustasukkaisuus toimi niin, ei siinä auta järki eikä siitä parannuta.

Vierailija
60/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuo viestien vaatiminen luettavaksi joten kuten ymmärrettävää, varsinkin jos Apn tapaan on antanut toiselle epäilyn aiheita.

Tai ei ehkä ymmärrettävää, mutta hyväksyttävämpää ilman muuta on suoraan kysyminen, kuin salaa penkominen.

Mutta oliko AP antanut epäilyksen aiheita alunperin? Toki AP sanoo laittaneensa puhelimeensa lukituksen ja kantavansa sitä mukanaan, mutta vain koska mies on alkanut vaatia viestien näkemistä. AP ei ole maininnut käyttäytyneensä epäilyttävästi ennen kuin vaatimukset alkoivat. Eli ensin alkoivat vaatimukset, ja niistä johtuen alkoivat nuo mainitut epäilyttävät käytökset. Mitä jos AP onkin käyttäytynyt aivan tavallisesti, ja mies on jostain oman päänsä sisällä olevista syistä alkanut epäilemään? Pitääkö tuolloinkin vaan ymmärtää että onhan se nyt ihan normaalia että toinen alkaa epäilemään nyt vaikka 10 vuotta ollaan yhdessä oltu ja käyttäydyin samoin kuin ennenkin?

Kyllä minäkin ymmärrän että haluaa viestit nähdä jos yhtäkkiä alan vahtia puhelintani, mutta jos en ole muuttanut käytöstäni mitenkään niin aivan varmasti loukkaannun. Ja koska loukkaannun alan vahtia puhelintani ettei toinen salaa pengo, koska jos toinen aiheetta alkaa epäillä niin antaa mennä sitten vaan. Minä en tarvitse suhdetta jossa syyttä epäillään milloin mistäkin.