Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita toisen tekstiviestien lukemisesta, mitä tekisitte?

Vierailija
14.09.2016 |

Tilanne lyhyesti: Mies vaatii päästä lukemaan puhelimestani viestejä. Itse en suostu tähän seuraavista syistä:
- Periaate, minulla on oikeus yksityisyyteen eikä minulla mielestäni ole velvollisuutta kertoa edes kumppanilleni kaikkia asioita joita kerron vaikkapa läheiselle ystävälleni. Kyseessä on avautumisia jne. jotka olen tarkoittanut vain kyseisen ystävän kanssa jaettavaksi.
- Kyse ei ole pelkästään omasta yksityisyydestäni, vaan viestiketjuissa on myös muiden erittäin henkilökohtaisia asioita jotka on tarkoitettu vain minulle, ei miehelleni. Minulla ei ole mielestäni oikeutta kertoa näitä toisia ihmisiä koskevia asioita eteenpäin edes miehelleni näyttämällä viestiketjut. Asiat ovat luottamuksella jaettu minulle ja vain minulle.

Olen siis kieltäytynyt ehdottomasti ja kertonut ylläolevat syyt. Mieshän tästä tietysti provosoitui ja on entistä varmempi että hänen täytyy päästä käsiksi viesteihini. Asia on paisunut ihan naurettaviin mittasuhteisiin ja mies on heittänyt uhkauksen että jos en anna kännykkääni hänelle luettavaksi, hän lähtee siitä oletuksesta että olen pettänyt häntä ja että kännykässä on jotain todistetta asiasta. Itse taas en haluaisi antaa milliäkään periksi. Jo senkin takia että viestiketjuissa on ihan oikeasti muita ihmisiä koskevaa, erittäin henkilökohtaista asiaa. Mies on pari kertaa yrittänyt "vaivihkaa" päästä puhelimelleni, joten olen joutunut ottamaan käyttöön näyttölukituksen ja muutenkin kuljettamaan puhelinta koko ajan mukana. Ymmärrän toki, että tämä vaikuttaa varmasti epäilyttävältä, mutta siltikään mielestäni miehelläni ei ole oikeutta tulla puhelimelleni.

Ja pliis, älkää ensimmäisenä ratkaisuna ehdottako eroa. Meillä on yli kymmenvuotinen hyvä parisuhde, lapset, lainat ja kaikki. Mies ei ole ollut aiemmin mustasukkainen tai millään lailla kyttäävä tämä on se yksi ja ainoa asia mikä tällä hetkellä hiertää.

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on väärässä, sillä ei hänellä ole mitään oikeutta päästä lukemaan viestejäsi. Hän saa kyllä haluta ja pyytää nähdä ne, mutta sinulla on oikeus kieltäytyä. Kysymys kuitenkin kuuluu, eikö olisi helpointa vain näyttää? Jos siis et mitään väärää ole tehnyt. Saat toki kieltäytyä ja aiheuttaa miehellesi mielipahaa ja vainoharhaisuutta. Itse näyttäisin, ihan vain siksi, että sillä pääsee vähemmällä.

Tämä nyt on esimerkki päästäni, koska en tietenkään ala edes anonyymillä palstalla kertomaan viestien sisällöstä, mutta: Miespuolinen ystävä, erittäin hyvä ja läheinen ystävä ollut jo vuosien ajan (ei minkäänlaista romanttista tai seksuaalista vetoa ollut puolin tai toisin koskaan), on tullut lapsena seksuaalisesti hyväksikäytetyksi, potee hirviömäistä ahdistusta asiasta, muttei kertakaikkiaan kykene puhumaan asiasta terapeuteille. Sinä olet ainoa ihminen jolle hän on asiasta kertonut ja jonka kanssa kykenee siitä ja ahdistuksestaan puhumaan ja nekin vain tekstiviestien välityksellä, ei kasvotuksin.

Okei, kyseessä on vastakkaisen sukupuolen edustaja. Kyllä, välillä viestitellään pitkiäkin viestejä puolin ja toisin. Olen luvannut ja vannonut että koskaan, ikinä tämä asia ei minun kauttani mihinkään leviä, minulle voi asiasta puhua, kuuntelen ja autan parhaani mukaan. Näyttäisitkö sijassani nämä viestit miehellesi? Mitä luulet, miten kyseinen ystävä reagoisi jos selittelisin että joo, mies halusi nähdä viestit ja näytin jotta pääsisin vähemmällä?

- ap

Vierailija
22/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia vastauksia. Vastaavissa ketjuissa joissa mies varjelee yksityisyyttään ja puhelintaan, niin täällä haukutaan mies alimpaan helvettiin ja vaaditaan miestä ehdottomasti näyttämään puhelimensa koska naisella on epäilys pettämisestä. Tässä taas mies leimataan mustasukkaiseksi pelleksi jonka tulisi ymmärtää että loukkaa suunnattomasti naista epäilyksillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa olen ollut samassa tilanteessa. Ensimmäisellä kerralla naisystävä olikin itse pettänyt. Näytin viestit ja muutakin, mikä oli lopulta ihan turhaa. Toisessa suhteessa naisystäväni jäi kiinni puhelimeni penkomisesta. Ensin kielsi, sitten tunnusti ja isompien erimielisyyksien jälkeen halusin sitten samantien pistää kaikki henkilökohtaiset viestit kummankin osalta "pöydälle". Selvisi sellainen määrä valetta ja selän takana touhuumista, että suhde jäi siihen.

Nyt on sitten kolmas tilanne menossa. Olen kieltäytynyt enkä jousta yhtään. Mun puhelin ja facebook on vain mun, jos ei käy, niin erotaan sitten tästäkin. Ihan sama oikeastaan. Mitä mustasukkaisempi ja vainoharhaisempi ihminen, sen suurempi pettäjä ja paskanpuhuja. Ei ole kovin hyvä fiilis tästä nyt, eikä kauheasti luottamusta parisuhteen tulevaisuudesta, vaikka yritän viimeiseen asti olla ajattelematta, että taas seurusteleekin jonkun sekopään kanssa.

Mun mielestä yksityisiä viestejä, kirjeitä, päiväkirjoja tai muutakaan sellaista ei tarvitse toiselle näyttää.

Vierailija
24/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä syy hänellä voisi olla tälle vaatimukselleen? Onko teillä ollut vastaavaa aikaisemmin? Onko hänen lähipiirissään tapahtunut jotain mikä on voinut horjuttaa hänen turvallisuudentuntoaan?

Jos omalle kohdalle tulisi tuollainen tilanne, yrittäisin ehkä hakea syitä käytökselle (jos kyseessä olisi ensimmäinen kerta, toisella kerralla ymmärtäisin että kyseessä on mustasukkainen persoona) ja myötätuntoisesti ratkaista asiaa luopumatta yksityisyydestäni.

Parisuhteen pitää perustua vapaaehtoisuuteen, kaikessa myös tiedonjakamisessa. Valitsen itse mitkä viestit jaan toisen kanssa, ja valitsen ne itse kun tahdon. Toinen ei sanele eikä yritä pakottaa minua näyttämään viestejä, se on henkistä väkivaltaa. Suhde ei ole enää terveellä pohjalla siinä vaiheessa kun ollaan luopumassa yksityisyyden laillisista rajoista.

Eri ihmisillä on eri rajat, meillä on tiukat siksi että molemmat töissämme käsittelemme paljon tietoa jota ei saa jakaa kuin asianosaisille. Siksi henkilökohtaiset puhelimet ja tietokoneet, paperikalenterit ym kuuluvat meillä asioihin joita ei jaeta.  Yhden sairaalloisen mustasukkaisen parisuhteen kokemuksella tämä sopii minulle, olen suhteessa joka perustuu luottamukseen ja toisen kunniottamiseen. Kaikesta voi puhua, mutta kaikkea ei ole pakko jakaa. Suhteen rajat on yhdessä sovittu, ja mikä parasta tiedän että toiseen voi luottaa.

Vierailija
25/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on väärässä, sillä ei hänellä ole mitään oikeutta päästä lukemaan viestejäsi. Hän saa kyllä haluta ja pyytää nähdä ne, mutta sinulla on oikeus kieltäytyä. Kysymys kuitenkin kuuluu, eikö olisi helpointa vain näyttää? Jos siis et mitään väärää ole tehnyt. Saat toki kieltäytyä ja aiheuttaa miehellesi mielipahaa ja vainoharhaisuutta. Itse näyttäisin, ihan vain siksi, että sillä pääsee vähemmällä.

Tämä nyt on esimerkki päästäni, koska en tietenkään ala edes anonyymillä palstalla kertomaan viestien sisällöstä, mutta: Miespuolinen ystävä, erittäin hyvä ja läheinen ystävä ollut jo vuosien ajan (ei minkäänlaista romanttista tai seksuaalista vetoa ollut puolin tai toisin koskaan), on tullut lapsena seksuaalisesti hyväksikäytetyksi, potee hirviömäistä ahdistusta asiasta, muttei kertakaikkiaan kykene puhumaan asiasta terapeuteille. Sinä olet ainoa ihminen jolle hän on asiasta kertonut ja jonka kanssa kykenee siitä ja ahdistuksestaan puhumaan ja nekin vain tekstiviestien välityksellä, ei kasvotuksin.

Okei, kyseessä on vastakkaisen sukupuolen edustaja. Kyllä, välillä viestitellään pitkiäkin viestejä puolin ja toisin. Olen luvannut ja vannonut että koskaan, ikinä tämä asia ei minun kauttani mihinkään leviä, minulle voi asiasta puhua, kuuntelen ja autan parhaani mukaan. Näyttäisitkö sijassani nämä viestit miehellesi? Mitä luulet, miten kyseinen ystävä reagoisi jos selittelisin että joo, mies halusi nähdä viestit ja näytin jotta pääsisin vähemmällä?

- ap

Miksi ylipäätään säilytät tuollaisia viestejä puhelimessasi? Kai tajuat, että ne voi joskus jollain muullakin tavalla levitä sivullisten tietoon. En ikinä luottaisi teknologiaan noin paljon.

Vierailija
26/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Minusta on outoa, että olet noinkin läheisissä väleissä toisen miehen kanssa, että ihan sydäntä suorastaan puretaan... Ei ihmekään, että miehesi on epäluuloinen. Milloin ehdit kirjoittelemaan noita pitkiä viestejä miespuoliselle ystävällesi?

Vierailija
27/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna miehen tulla kasvoille, niin ei tarvii tulla puhelimelle.

Vierailija
28/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä syy hänellä voisi olla tälle vaatimukselleen? Onko teillä ollut vastaavaa aikaisemmin? Onko hänen lähipiirissään tapahtunut jotain mikä on voinut horjuttaa hänen turvallisuudentuntoaan?

Miehestäni on tullut nyt viimeisen parin kuukauden aikana epävarma itsestään. Kai se on jotain orastavaa neljänkympin kriisiä (vaikkei vielä 40 olekaan). Hänellä on myös vähän ehkä kompleksia omasta ulkonäöstään. Uskon, että tämä juontaa tästä juurensa pohjimmiltaan. Kun hän on kysynyt, kenen kanssa tekstailen, olen avoimesti kertonut että Petrin (nimi muutettu), ja olen myös kertonut jo tuossa aloitusviestissä mainitsemani asian, että viestien konteksti on erittäin henkilökohtaista Petrin kannalta, muttei mitään sellaista mistä mieheni pitäisi olla millään muotoa huolissaan. En ole nähnyt syytä salailla viestien lähettäjää (koska tosiaan tällaista mustasukkailua ei ole aiemmin ollut ja kyseessä on tosiaan ihan vuosien takainen ystävä jota en osannut arvata mieheni kokevan millään tavalla uhaksi).

Kai minun sitten täytyy tyhjentää viestiketjut, mikä on kyllä harmillista.

ap.

Vierailija
29/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et halua erota, vaikka se on ainoa vaihtoehto.

Miehellä ei ole mitään oikeutta tekstiviestiesi lukemiseen tai puhelimesi urkkimiseen. Jos hän ei tätä hyväksy, niin miten ihmeessä voit kanssaan elää? Anna puhelin ja seuraavaksi huomaat, että saat tehdä tiliä jostain muusta. Anna salasana sähköpostiisi, anna FB-tunnus jne., koska jos et anna, niin sinähän olet pettänyt?

Pariterapiaan puhumaan siitä, että parisuhde ei anna oikeutta laittomuuksiin.

Vierailija
30/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Minusta on outoa, että olet noinkin läheisissä väleissä toisen miehen kanssa, että ihan sydäntä suorastaan puretaan... Ei ihmekään, että miehesi on epäluuloinen. Milloin ehdit kirjoittelemaan noita pitkiä viestejä miespuoliselle ystävällesi?

Minulla on paljon läheisiä ystäviä, myös miespuolisia joiden kanssa vietän aikaa myös kahdenkesken (OMG!). Mielestäni siinä ei ole mitään outoa, eikä miehenikään ole aiemmin kokenut miespuolisia ystäviäni ongelmana sen enempää kuin naispuolisiakaan. Ja viestejä nyt kirjoittelen kuten muidenkin kanssa, silloin tällöin.

Vierailija
31/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mies siis tietää, että viestittelykaveri on mies, sitten ap laittaa puhelimen lukkoon ja kantaa luuria mukana. Vain täysi nuija olisi kuin mitään ei olisi tapahtunut. On tuo niin epäilyttävää käytöstä, että jokainen palstamamma olisi jo tehnyt sata aloitusta miehen pettämisestä.

Vaikka ap:n viestit ovatkin viattomia ja luottamuksellisia, ei kukaan voi ap:n miestä syyttää epäilyksistään. Niin klassista pettämispiilottelua, ettei voi enää enempää epäilyksiä herättävää olla.

Nyt on ap:n punnittava tarkoin mitä tekee. Haluatko pitää perheesi koossa vai lopetatko luottamuksellisten viestien säilyttämisen, jolloin voit osoittaa miehellesi, että mitään hätää ei ole. Elämässä pitää tehdä kompromisseja.

Vierailija
32/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
33/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mieluummin toimit ilmaisena jätesäkkinä /terapeuttina tuttavallesi, kun säilytät rauhan avioliitossasi. Mikäs siinä.

Vierailija
34/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Minulla on paljon läheisiä ystäviä, myös miespuolisia joiden kanssa vietän aikaa myös kahdenkesken (OMG!). Mielestäni siinä ei ole mitään outoa, eikä miehenikään ole aiemmin kokenut miespuolisia ystäviäni ongelmana sen enempää kuin naispuolisiakaan. Ja viestejä nyt kirjoittelen kuten muidenkin kanssa, silloin tällöin.

Ilmeisesti nyt kuitenkin mies näkee tämän ongelmana. Tykkäisitkö itse, jos miehesi viestittelisi jonkun naispuolisen ystävän kanssa piiitkiä viestejä mahdollisesta naisen lapsuuteen sijoittuvasta seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja mahdollisesti jakaisi myös tälle naiselle syvällisiä asioita esimerkiksi teidän avioliitostanne? Eikä sinulla olisi oikeutta tietää mistä edes keskustelevat? Miltä tuntuisi, jos miehesi keskustelisi jonkun naisen kanssa asioista, joista ei koe kykenevänsä sinun kanssasi keskustelemaan?

Vierailija
35/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Käännä tilanne toisinpäin. Jos miehellesi joku nainen avautuu vastaavasti ja miehesi kieltäytyy näyttämästä viestejä sinulle vedoten lähettäjän vaikeaan tilanteeseen, niin hyväksyisitkö selityksen?

Vierailija
36/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Käännä tilanne toisinpäin. Jos miehellesi joku nainen avautuu vastaavasti ja miehesi kieltäytyy näyttämästä viestejä sinulle vedoten lähettäjän vaikeaan tilanteeseen, niin hyväksyisitkö selityksen?

Hyväksyisin ja olen hyväksynytkin. Mies on hyvissä väleissä oman exänsä kanssa (olemme mm. tämän exän lapsen kummeja) ja kyllä, mies on auttanut exäänsä vaikeassa elämäntilanteessa ja ollut kuuntelevana korvana. Tämä on minulle ollut täysin ok, sillä he olivat suhteensa aikana tosi nuoria ja eronneet jo kauan ennenkuin itse tapasin tämän exän eli jos jotain vanhan suoan janoa olisi ollut, heillä olisi ollut vuosikausia aikaa palata yhteen ennen kuin minä astuin kuvioihin. En koe miehen exää tai muitakaan naispuolisia kavereita (hänellä on niitä harrastuksensa kautta aika paljonkin, joskaan ei ehkä kovin läheisiä) uhkana itselleni. Luottamus on mielestäni suhteen tärkein kulmakivi. Jos toinen on pettääkseen niin ihan varmasti pettää kyttäsi tai ei. Minulla ei tulisi mieleenkään kaivella tai vaatia saavani tietooni mieheni ja kavereidensa henkilökohtaisia keskusteluja. Eikä ystävän sukupuoli vaikuta asiaan mitenkään.

ap.

Vierailija
37/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mieluummin toimit ilmaisena jätesäkkinä /terapeuttina tuttavallesi, kun säilytät rauhan avioliitossasi. Mikäs siinä.

Olet varmasti ihana ystävä, jos mielestäsi toisen murheiden kuunteleminen, tukeminen ja auttaminen on jätesäkkinä toimimista.

Vierailija
38/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehestä on yhtäkkiä tullut mustasukkainen? Onko tapahtunut jotakin joka on sen laukaissut?

Itse en edes usko että viestien näyttäminen helpottaisi mustasukkaisuutta, onhan viestit myös mahdollista poistaa.

Vierailija
39/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on nyt etukäteen ilmoittanut haluavansa lukea puhelimesi viestit -> MITEN IHMEESSÄ MUKA miehesi nyt uskoo löytävänsä jotain raskauttavaa??? Ainoat vaihtoehdot ovat:

A) Asutte Porvoossa

B) Miehesi on vajaaälyinen tasolla, joka oikeuttaisi hänet ainakin osittaiseen sairaseläkkeeseen

Vierailija
40/137 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan antaisi lukea mitään. Enkä ole pettänyt. Yksityisyys kuuluu normaaleihin ihmisoikeuksiin, ihan kuin muukin itsemääräämisoikeus, ja seksuaalinen koskemattomuus. Ei naimisiinmeno luovuta sellaisia oikeuksia aviomiehelle. Olisin järkyttynyt enkä voisi enää arvostaa miestäni. Sen sijaan hän joutuisi selittämään aika laajasti, miksi edes haluaa tuollaista. En antaisi s ilti, vaikka mitä syitä olisi. Tuosta ei ole paluuta.