Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi korkeakouluharjoitteluukin tarvitsee vuosien kokemuksen?

Vierailija
11.09.2016 |

On ilmeisesti enää edes haaveille mistään edes etäisesti omaa alaa sivuavasta työpaikasta. Tunnetusti mihinkään ei kannata edes hakea, koska vaikka olisi yksi maisterin tutkinto ja toinen tulossa niin ilman vuosien kokemusta ei saa edes ei kiitos-viestiä.

Ainut keino saada edes jotakin työkokemusta omalta alalta on harjoittelu mutta jopa niihin vaaditaan kymmenien vuosien kokemus! Kolmas maisteri tässä pitää vielä tehdä...

Kommentit (179)

Vierailija
121/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska nyt on liikaa hakijoita joka paikkaan ja koulutusinflaatio. Olen samassa veneessä, paitsi työkokemusta on se 10 vuotta. Silti mihinkään ei pääse enää.

Onhan tämä naurettavaa kun kahdella maisterin tutkinnolla ei pääse Suomessa edes palkattomaan harjoitteluun.

Puolet AMK-paikoista pois ja yliopistoihin sisäänotto vain joka toinen vuosi. Samaten kuin oikeus vain kandiin, vain parhaat maisterivaiheeseen. Tällä helpotettaisiin tilannetta edes tulevaisuudessa.

Jo nykyisellään ollaan huolissaan siitä, että nuorille tulee liikaa välivuosia ja sen vuoksi ollaan suunniteltu mahdollisuutta, että yliopistoissa ja korkeakouluissa järjestettäisiin sisäänotto kaksi kertaa vuodessa, eli puolen vuoden välein. Suomessa on myös "pakko" opiskella maisteriksi, koska kandin tutkinnolla ei täällä pääse paljon mihinkään töihin.

Vierailija
122/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin ajat ovat olleet toisenlaiset?

No esim. minun nuoruudessani 80-luvun lopulla kesätöihin pääsi noin vain. Ja heti ekana päivänä kysyttiin, jäänkö ylitöihin. Tehdashommia ne oli, mutta tienasin ihan mahtavasti sinä kesänä, vaikka hain töitä vasta pääsykokeiden jälkeen. Lehdessä oli ilmoitus ja soitin sinne, seuraavana päivänä haastattelu ja sitä seuraavana töihin. Nyt kun tuota muistelee, niin tuntuu ihan utopistiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, kyllä että voi olla vaikeaa - mutta jotenkin ap nyt haluaa yleistää oman ongelmansa vähän liian laajalle. 

Suhteista on varmasti hyödyä, mutta itse olen tehnty yhteistyötä niin konslutti- kuin teknlogiafirmojen kanssa osaamiskehitteämisessä ja voin sanoa, että tälläkin hetkellä yritykset ottavat harjoittelijoita/ osa-aikaisia/ kesätyöntekijöitä jne. juuri sillä periaatteella, että näistä löytyy ne tulevaisuden osaajat - ja ihan ilman työkokemusta ja suhteita. 

Kokemuksen puute saattaa olla onglema, jos ikää on jo se 30 eikä CV:ssä ole työkokemusta. Tämä tietenkin herättänee vähän kummastusta - eikä ongelma katoa sillä kolmannellakaan maisterintutkinnolla. 

Minä toisaalta ymmärrän ap:n ajatuksen tuosta kolmannesta tai jopa neljännestä tutkinnosta. Opiskeleijana on tavallaan ajatus tai haave hienosta työpaikasta, johon voi päästä valmistumisen jälkeen. Työttömänä kotona ollessa haaveet katoavat nopeasti ja passivoituu, sitä paitsi ei opiskelust ole koskaan haittaa.

Jos se opiskelu ei johda työpaikkaan, mikä hyöty siitä on?

Oppii asioita uusista aiheista, oppii nopeaksi lukijaksi, oppii tehokkaita opiskelutekniikoita, oppii kirjoittamaan, joutuu miettimään asioita mitä ei vielä osaa. Jne

Opiskella voi myös omalla ajalla, 2. korkeakoulututkinnon jälkeen opiskelun tulisi olla maksullista.

Omalla ajalla? Tuskin kovin moni opiskelee työnantajan ajalla.

Ai että olet hauska, kyse oli vapaa-ajasta. Maisterien määrää tulee karsia tavalla tai toisella, tutkinto on nykyään vessapaperia.

Kyllä suomalaista maisteritutkintoa arvostetaan työnhaussa ulkomailla suurestikin. Mikäs pakko niitä töitä on etsiä ainoastaan Suomesta?

Vierailija
124/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[ ] trolli

[ ] idiootti

[ ] lapsensa saavutuksilla vaivihkaa kehuskelija

[ ] joku muu, mikä?

Ehkä sitten idiootti? Jos kyseessä olisi ollut lapseni, olisin kehunut estoitta. Minulle vain oli järkytys, miten huonosti kesätöistä maksetaan! Kun olen itse tällä hetkellä toimistotyössä, mistä selviytyy aivoton apinakin ja siitä maksetaan 2000€/kk niin en jotenkin tajua miten asiantuntijatyöstä ei makseta sen enempää. Onneksi kyseinen nuori oli itse ymmärtäväinen sen suhteen, että työnantajalle rekrytointi on aina riski eikä heti kättelyssä uskalleta maksaa kunnollista palkkaa. Eikä hän itse ole niin kovasti rahan perään. Mutta silti minusta tuntuu että tuo on ihan nuoren työntekijän hyväksikäyttöä ja riistoa. Ja olen ymmärtänyt että tämä on ihan yleistä, mutta kun kyseessä on hyvämaineinen firma, jopa Suomen parhaaksi työpaikaksi  valittu, niin ihmettelen kovasti tätä palkanmaksukäytäntöä.

Vierailija
125/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te sitten opiskelette? Omalla alalla ei ole koskaan ollut pulaa palkatuista työharjoitteluista, enemminkintoisin päin että on pulaa opiskelijoista.

Psykologia, logopedia, hammaslääketiede, lääketiede, farmasia? Näillä aloilla voi olla opiskelijoista pulaa.

Vierailija
126/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsisin oman unelma-alani harjoitteluun jos olisi edes jotain pientä kokemusta n.s toimistotöistä. Mutta kun niinhin kaikkein alkeellisimpiikin kesätöihin toimistoihin pitää olla 1000 vuoden kokemus tai suhteet kunnossa,

Vierailija
127/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi teet monta maisterintutkintoa? AMK on myös erittäin hyvä (ja ainakin minusta nykyaikaisempi versio korkeakoulusta) vaihtoehto. AMK opintoihin kuuluu pakolisena useita harjoitteluja, joten alan työkokemusta + verkostaja syntyy automaattisesti. Hyviä paikkoja on tarjolla paljon, sillä jo oppilaitoksilla on suhteita. Itse tein 3 harjoittelua, joista 2 viimeistä oli palkallisia. Olen myös tehnyt töitä molemmille organisaatioille myöhemmin.

Ei kannata jumittua yliopiston vahnoilliseen ja vähmeään maailmaan, tarjolla on paljon enemmän

Vierailija
128/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi romaani, mutta haluan sanoa, että suunnitelmallisuus ja oma aktiivisuus on erittäin tärkeää! Pitää tunnistaa oma osaminen ja tuoda se esiin. Työnantajan kannalta ei ole väliä, mitä kautta osaaminen on hankittu, kunhan se on. 

Hyvin kirjoitettu. Haluaisin kysyä, että eikö sinulle tullut epämukava olo kysellessäsi ystäviltä heidän alastaan ja firmoistaan? Sellainen, että yrität hyötyä ystävistäsi, etkä pysty antamaan mitään takaisin, koska et ole työssäkäyvä? Tai eivätkö ystäväsi suoraan todenneet, että heillä ei nyt ole töitä, turha tässä on jutella?

En ole lainaamasi vastaaja, mutta olen toiminut samoin. Kokemukseni mukaan ihmiset tykkäävät olla avuksi ja kertoa asioista sellaiselle, joka on aidosti kiinnostunut, jos sävy ei ole vaativa tai haluta jotain isompia palveluksia. On hyvinkin ok kertoa, että haluaisi kuulla alasta lisää ja ehkä saada pari vinkkiä, miten kehittää itseä ja miten päästä eteenpäin. Sen sijaan ei ole useimmiten ok vaatia työpaikkaa tai haastattelukutsuja. Lisäksi on hyvä antaa toiselle mahdollisuus hienovaraisesti kieltäytyä.

Olen 108, eikä mulle tullut epämukava olo. Olin siis työelämässä pätkätöissä kun suunnittelin alanvaihtoa, mutta ei minulla silti ollut ainakaan sillä hetkellä mitään annettavaa näille ihmisille, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa on. Todellisuudessa useimmat ihmiset ovat iloisia kun saavat auttaa ja kertoa omasta itsestään/työstään (kun kyse ei kuitenkaan ollut siitä, että olisin suoraan heidän työpaikkojaan halunnut :) ) ja tosiaan tein selväksi, että voivat kieltäytyä ja pointti oli nimenomaan se, että halusin kuulla alasta yleisesti, enkä kinunnut haastattelukutsuja tai tapaamisia heidän pomojensa kanssa. Tapaamiseen meni varmaan tunti pari-heidän ajastaan ja tarjosin heille vastineeksi lounaan, en sen kummempaa. Ihan täysin tuntemattomia en tuolla tavalla kontaktoisi, toinen oli opiskelukaverin ystävä jota tapasin opiskeluaikoina ja toinen oli samassa lukiossa. Kummankaan kanssa en kuitenkaan ollut ollut moneen vuoteen sen kummemmin yhteyksissä.

Vierailija
129/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te sitten opiskelette? Omalla alalla ei ole koskaan ollut pulaa palkatuista työharjoitteluista, enemminkintoisin päin että on pulaa opiskelijoista.

Psykologia, logopedia, hammaslääketiede, lääketiede, farmasia? Näillä aloilla voi olla opiskelijoista pulaa.

Plus diplomi-insinöörit, insinöörit, sairaanhoitajat...

Vierailija
130/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi teet monta maisterintutkintoa? AMK on myös erittäin hyvä (ja ainakin minusta nykyaikaisempi versio korkeakoulusta) vaihtoehto. AMK opintoihin kuuluu pakolisena useita harjoitteluja, joten alan työkokemusta + verkostaja syntyy automaattisesti. Hyviä paikkoja on tarjolla paljon, sillä jo oppilaitoksilla on suhteita. Itse tein 3 harjoittelua, joista 2 viimeistä oli palkallisia. Olen myös tehnyt töitä molemmille organisaatioille myöhemmin.

Ei kannata jumittua yliopiston vahnoilliseen ja vähmeään maailmaan, tarjolla on paljon enemmän

AMK on monelle 30 lähestyvälle liian koulumainen laitos. Liikaa ryhmätöitä, lukujärjestys ja läsnäoloa. Yliopisto joustaa enemmän koska kirjatenteillä voi korvata paljon ja opinnoissa voi hyppiä ja mennä eri tahtiin. Suurin miinus yliopistolla on toki harjoittelun puute, nykyinen yliopiston harjoittelukäytäntö kun on hieman päälle liimattu.

Vierailija
131/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DI ja hupi-inssit erikseen.

Vierailija
132/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[ ] trolli

[ ] idiootti

[ ] lapsensa saavutuksilla vaivihkaa kehuskelija

[ ] joku muu, mikä?

Ehkä sitten idiootti? Jos kyseessä olisi ollut lapseni, olisin kehunut estoitta. Minulle vain oli järkytys, miten huonosti kesätöistä maksetaan! Kun olen itse tällä hetkellä toimistotyössä, mistä selviytyy aivoton apinakin ja siitä maksetaan 2000€/kk niin en jotenkin tajua miten asiantuntijatyöstä ei makseta sen enempää. Onneksi kyseinen nuori oli itse ymmärtäväinen sen suhteen, että työnantajalle rekrytointi on aina riski eikä heti kättelyssä uskalleta maksaa kunnollista palkkaa. Eikä hän itse ole niin kovasti rahan perään. Mutta silti minusta tuntuu että tuo on ihan nuoren työntekijän hyväksikäyttöä ja riistoa. Ja olen ymmärtänyt että tämä on ihan yleistä, mutta kun kyseessä on hyvämaineinen firma, jopa Suomen parhaaksi työpaikaksi  valittu, niin ihmettelen kovasti tätä palkanmaksukäytäntöä.

Heh, jostain kahden kuukauden harkkarifuksista ei ole aidosti juuri mitään hyötyä. Pelkkää kaaosta lähinnä. Siinä ajassa ehtii juuri ja juuri oppia kahvion sijainnin.

Vierailija
133/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä alkaisit lukemaan kolmatta tutkintoa, jos kaksikaan maisteritutkintoa eivät ole tuoneet työtä edes harjoittelun ajaksi? Ihan oikeasti, mieti vähän.

Vierailija
134/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

harjoitteluiden hyötyä ei voi kiistää mutta yliopisto on kuitenkin korkeamman tason oppilaitos. Ainoat instanssit jotka voivat myöntää korkeimman tutkinnon.

Vierailija
135/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mene ulkomaille harjoitteluun, jos taloudellinen tilanne sallii. Koulusta voi saada stependiä harjoittelun ajaksi, jos on pienet tulot.

Vierailija
136/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä hupi-inssi on kyllä tyytyväinen työmahdollisuuksiinsa ;) Ensimmäisen vuoden jälkeen palkattiin yliopistolle. Mies on hupi-inssi myös ja ei koskaan pulaa töistä. Tällä hetkellä yli 5k/kk palkka. Jos joskus tulee työttömyys eteen niin ehkä sitä voisi aikansa kuluksi tehdä maisterin.

Vierailija
137/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä alkaisit lukemaan kolmatta tutkintoa, jos kaksikaan maisteritutkintoa eivät ole tuoneet työtä edes harjoittelun ajaksi? Ihan oikeasti, mieti vähän.

ap vastaa:

Tutkinnoista ja opiskelusta saa sisältöä elämään, nykyinen tylsä ja yksipuolinen työ ei sitä tuo. Lisäksi opiskellessa välillä tuntuu että olen lähempänä parempia töitä, vaikka näin ei käytännössä ole. Ja onhan opiskelusta ollut sivistävä hyöty, tiedän ja ymmärrän politiikkaa, historiaa, kansanivälisiä suhteita ja taloutta paljon paremmin kuin ihmiset, joiden kanssa olen tekemisissä.

Vierailija
138/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, kyllä että voi olla vaikeaa - mutta jotenkin ap nyt haluaa yleistää oman ongelmansa vähän liian laajalle. 

Suhteista on varmasti hyödyä, mutta itse olen tehnty yhteistyötä niin konslutti- kuin teknlogiafirmojen kanssa osaamiskehitteämisessä ja voin sanoa, että tälläkin hetkellä yritykset ottavat harjoittelijoita/ osa-aikaisia/ kesätyöntekijöitä jne. juuri sillä periaatteella, että näistä löytyy ne tulevaisuden osaajat - ja ihan ilman työkokemusta ja suhteita. 

Kokemuksen puute saattaa olla onglema, jos ikää on jo se 30 eikä CV:ssä ole työkokemusta. Tämä tietenkin herättänee vähän kummastusta - eikä ongelma katoa sillä kolmannellakaan maisterintutkinnolla. 

Minä toisaalta ymmärrän ap:n ajatuksen tuosta kolmannesta tai jopa neljännestä tutkinnosta. Opiskeleijana on tavallaan ajatus tai haave hienosta työpaikasta, johon voi päästä valmistumisen jälkeen. Työttömänä kotona ollessa haaveet katoavat nopeasti ja passivoituu, sitä paitsi ei opiskelust ole koskaan haittaa.

Jos se opiskelu ei johda työpaikkaan, mikä hyöty siitä on?

Oppii asioita uusista aiheista, oppii nopeaksi lukijaksi, oppii tehokkaita opiskelutekniikoita, oppii kirjoittamaan, joutuu miettimään asioita mitä ei vielä osaa. Jne

Opiskella voi myös omalla ajalla, 2. korkeakoulututkinnon jälkeen opiskelun tulisi olla maksullista.

Omalla ajalla? Tuskin kovin moni opiskelee työnantajan ajalla.

Ai että olet hauska, kyse oli vapaa-ajasta. Maisterien määrää tulee karsia tavalla tai toisella, tutkinto on nykyään vessapaperia.

Kyllä suomalaista maisteritutkintoa arvostetaan työnhaussa ulkomailla suurestikin. Mikäs pakko niitä töitä on etsiä ainoastaan Suomesta?

Suomalainen yhteiskunta ei hyödy millään tavalla siitä, että nuoret hankkivat koulutuksen veronmaksajien varoilla ja häipyvät valmistumisen jälkeen ulkomaille maksamaan veroja. Jos tulevaisuuden kehityssuunta on tuollainen, niin yliopistoihin tulee saada lukukausimaksut välittömästi jotta yhteiskunta saa takaisin edes murusia.

Vierailija
139/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä hupi-inssi on kyllä tyytyväinen työmahdollisuuksiinsa ;) Ensimmäisen vuoden jälkeen palkattiin yliopistolle. Mies on hupi-inssi myös ja ei koskaan pulaa töistä. Tällä hetkellä yli 5k/kk palkka. Jos joskus tulee työttömyys eteen niin ehkä sitä voisi aikansa kuluksi tehdä maisterin.

Kaikki AMK-tasoiset tutkinnot voitaisiin pudottaa ihan hyvin takaisin opistoasteelle, jonne ne oikeasti kuuluvat. Paljon parempo ja yksinkertaisempi järjestelmä pitää yliopistot yliopistoina ja opistit opistoina kuten monessa muussa maassa. 

Vierailija
140/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska nyt on liikaa hakijoita joka paikkaan ja koulutusinflaatio. Olen samassa veneessä, paitsi työkokemusta on se 10 vuotta. Silti mihinkään ei pääse enää.

Onhan tämä naurettavaa kun kahdella maisterin tutkinnolla ei pääse Suomessa edes palkattomaan harjoitteluun.

Puolet AMK-paikoista pois ja yliopistoihin sisäänotto vain joka toinen vuosi. Samaten kuin oikeus vain kandiin, vain parhaat maisterivaiheeseen. Tällä helpotettaisiin tilannetta edes tulevaisuudessa.

Tämäkö sitten lisäisi työpaikkoja? Kenelle? Entäs ne muut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi