Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi korkeakouluharjoitteluukin tarvitsee vuosien kokemuksen?

Vierailija
11.09.2016 |

On ilmeisesti enää edes haaveille mistään edes etäisesti omaa alaa sivuavasta työpaikasta. Tunnetusti mihinkään ei kannata edes hakea, koska vaikka olisi yksi maisterin tutkinto ja toinen tulossa niin ilman vuosien kokemusta ei saa edes ei kiitos-viestiä.

Ainut keino saada edes jotakin työkokemusta omalta alalta on harjoittelu mutta jopa niihin vaaditaan kymmenien vuosien kokemus! Kolmas maisteri tässä pitää vielä tehdä...

Kommentit (179)

Vierailija
1/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nyt on liikaa hakijoita joka paikkaan ja koulutusinflaatio. Olen samassa veneessä, paitsi työkokemusta on se 10 vuotta. Silti mihinkään ei pääse enää.

Vierailija
2/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska nyt on liikaa hakijoita joka paikkaan ja koulutusinflaatio. Olen samassa veneessä, paitsi työkokemusta on se 10 vuotta. Silti mihinkään ei pääse enää.

Onhan tämä naurettavaa kun kahdella maisterin tutkinnolla ei pääse Suomessa edes palkattomaan harjoitteluun.

Puolet AMK-paikoista pois ja yliopistoihin sisäänotto vain joka toinen vuosi. Samaten kuin oikeus vain kandiin, vain parhaat maisterivaiheeseen. Tällä helpotettaisiin tilannetta edes tulevaisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai? Minä olen päässyt liki ilman mitään työkokemusta (ellei parin kk siivoamistyön tekemistä lasketa) palkattuun korkeakouluharjoitteluun ja en ollut vielä edes valmistunut kandiksi.

Vierailija
4/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs sinä kakkonen aioit elättää kaikki ne, jotka raakkaisit pois opiskelupaikoilta?  Eikö noita uuninpankolla makoilevia ole jo riittävästi. Koulutuksen kautta on kuitenkin suurempi mahdollisuus työllistyä kuin pelkällä peruskoulutodistuksella tai lukiotodistuksellakaan.

Vierailija
5/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai? Minä olen päässyt liki ilman mitään työkokemusta (ellei parin kk siivoamistyön tekemistä lasketa) palkattuun korkeakouluharjoitteluun ja en ollut vielä edes valmistunut kandiksi.

Joko sinulla on hyvät suhteet tai olet suomenruotsalainen? Itse olen koko 7 vuoden ajan hakentu harjottelupaikkoja, niin palkallisia kuin palkattomia enkä ikinä ole päässyt kuin kahteen haastatteluun. Opiskelen kiusallani vaikka kolmannen maisterin ja tohtorin tutkinnon siihen päälle, sillä en ikinä meinaa luopua unelmasta päästä johkin mukavaan työhön.

ap

Vierailija
6/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläs sinä kakkonen aioit elättää kaikki ne, jotka raakkaisit pois opiskelupaikoilta?  Eikö noita uuninpankolla makoilevia ole jo riittävästi. Koulutuksen kautta on kuitenkin suurempi mahdollisuus työllistyä kuin pelkällä peruskoulutodistuksella tai lukiotodistuksellakaan.

Menevät sitten ammattikouluun. Tai jos ei nappaa niin kituuttaa kelan rahoilla, maisteriksi valmistumisen jälkeen kun nykyäänkin suurin osa kelan rahoilla. Tuskin tarvitaan satojentuhansie arvoista koulutusta jos lopputulos on kelan rahat ja kotona makoilu.

Vierailija
7/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko sinulla on hyvät suhteet tai olet suomenruotsalainen? Itse olen koko 7 vuoden ajan hakentu harjottelupaikkoja, niin palkallisia kuin palkattomia enkä ikinä ole päässyt kuin kahteen haastatteluun. Opiskelen kiusallani vaikka kolmannen maisterin ja tohtorin tutkinnon siihen päälle, sillä en ikinä meinaa luopua unelmasta päästä johkin mukavaan työhön.

ap

Outoa. Opiskelin vuosina 2009-2014, ja ainakin silloin harjoittelumahdollisuuksia oli todella paljon. Itse kävin kahteen kertaan ulkomailla. Harvaa kiinnosti, kun palkka eurooppalaiseen tapaan oli noin 500 + kämppä.

Vierailija
8/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei kumpaakaan. Satuin olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan, tuurilla oli tuossa iso merkitys ja ollut myös myöhemmissä paikoissakin joihin olen päässyt. Älä luovuta :)

Vierailija
9/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on jokaisessa harjoittelupaikan haastattelussa mainittu työkokemuksen puutteesta. En ole tullut valituksi. Olen hakenut paikkoja kandin papereilla ja parin vuoden kassatyökokemuksella. Mistä ihmeestä sitä oman alan työkokemusta sitten parikymppisenä nuorena saa, jos ei edes harjoitteluun pääse?

Vierailija
10/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mitä olet opiskellut?

Vierailija
11/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haethan varmasti eri puolille Suomea?

Vierailija
12/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mitä olet opiskellut?

No sanotaankon näin että näillä opintopisteillä koko yhteiskuntatieteellinen tiedekunta logopediaa lukuunottamatta alkaa olla jo hyvin tuttu. 

ap

Vierailija
13/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kakkonen, mutta vastaan kuitenkin.

Miksi vain yliopistokoulutus mielletään koulutukseksi? On jo pitkään ollut selvää, että työpaikat ovat vähenemässä ja siitä huolimatta yliopistot valmistavat ihmisiä suoraan kortistoon. Periaatteessa koulutus on mahdollisuus saada työpaikka, mutta jos tarjontaa on liikaa, kaikille ei töitä riitä.

Infraa tukevista ammattilaisista on jatkuva pula. Mutta, koska ammattikoulu nähdään luusereiden kouluna, on niissä oppilaspulaa. Kuitenkin amis avaa kanavan hyväpalkkaisiin töihin.

Onko ns. paskaduuni huono vaihtoehto työttömyydelle? Onko paskaduunin tekijä huonompi ihminen, kuin työtön maisteri? Jokainen sitä paskaduunaria kuitenkin tarvitsee elämänsä aikana.

Vierailija
14/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, maakunnissa paikkoja ei juurikaan ole ja Helsingissä aivan liikaa hakijoita.

ap

Vierailija
15/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston rekrysivustoa kun katson, niin tämähän on täynnä kaikenlaista! Tarjonnasta ei ainakaan ole pulaa. Onko hakijassa vikaa?

Vierailija
16/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mitä olet opiskellut?

No sanotaankon näin että näillä opintopisteillä koko yhteiskuntatieteellinen tiedekunta logopediaa lukuunottamatta alkaa olla jo hyvin tuttu. 

ap

Ei kai logopedia kuulukaan yhteiskuntatieteisiin?

Sillä alalla tosin tuntuu olevan pulaa työntekijöistä.

Vierailija
17/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei kumpaakaan. Satuin olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan, tuurilla oli tuossa iso merkitys ja ollut myös myöhemmissä paikoissakin joihin olen päässyt. Älä luovuta :)

Kyllä luovuttaminen alkaa olla jo lähellä, 7 vuotta ei-kiitos-viestejä on aika musertavaa. Tähän vielä jakuva taistelu kesätöistä :/ Onneks nyt sentään osa-aikaisia keikkahommia vaikka eivät liity yhtään mitenkään mihinkään mitä olen opiskellut. Olisi vain kiva ollut joskus päästä edes kokeilemaan oman ala töitä jotka oikeasti kiinnostavat.

Vierailija
18/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mitä olet opiskellut?

ap

Ei kai logopedia kuulukaan yhteiskuntatieteisiin?

Sillä alalla tosin tuntuu olevan pulaa työntekijöistä.

Ei varsinaisesti yhteiskuntatiede mutta yhteiskuntatieteellisen tiedekuntaan se on joissakin yliopistoissa lykätty.

Vierailija
19/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, kyllä että voi olla vaikeaa - mutta jotenkin ap nyt haluaa yleistää oman ongelmansa vähän liian laajalle. 

Suhteista on varmasti hyödyä, mutta itse olen tehnty yhteistyötä niin konslutti- kuin teknlogiafirmojen kanssa osaamiskehitteämisessä ja voin sanoa, että tälläkin hetkellä yritykset ottavat harjoittelijoita/ osa-aikaisia/ kesätyöntekijöitä jne. juuri sillä periaatteella, että näistä löytyy ne tulevaisuden osaajat - ja ihan ilman työkokemusta ja suhteita. 

Kokemuksen puute saattaa olla onglema, jos ikää on jo se 30 eikä CV:ssä ole työkokemusta. Tämä tietenkin herättänee vähän kummastusta - eikä ongelma katoa sillä kolmannellakaan maisterintutkinnolla. 

Vierailija
20/179 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, maakunnissa paikkoja ei juurikaan ole ja Helsingissä aivan liikaa hakijoita.

ap

Entä avoimet hakemukset maakuntien yrityksille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi