Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et tarjoa vieraillesi leipomuksia tai makeisia, joita he tuovat tuliaisiksi?

Vierailija
09.09.2016 |

Minulla on yksi tällainen tuttu. Yritän keventää hänen emännöimistaakkaansa koska hän haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle. Sen vuoksi olemmekin vieneet heille tuliaisiksi erityisempiä leipomuksia, kalliimpia suklaa- ja makeisrasioita.

Kummeksun todella paljon sitä, ettei hän sitten tarjoa niistä meille vieraille mitään. Viskaa tuliaiset keittiöön johonkin ja siinäpä sitten se.

Olen itse duunariperheestä ja meillä ainakin laitettiin aina vieraiden tuomat lämpimäiset kahvipöytään ja tietenkin avattiin suklaa- tai makeisrasia kahvipöydässä, jotta jokainen saisi suunsa makeaksi. Kerran kävi nolosti kun lapsi kysyi tuliaistemme perään kahvipöydässä.

Olen miettinyt minne tuliaiset häviävät. Leipomukset menevät varmaan kompostiin mutta tänään asiaa pohtiessa tuli mieleen, että tuttuhan voi antaa suklaa- ja makeisrasioita eteenpäin lahjoiksi muille ihmisille.

Mistä tuollainen käytös johtuu?

Kommentit (231)

Vierailija
201/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ap:n vinkumista ja jankkaamista. Eiköhän tässä tullut jo monen suusta, että emäntä on etukäteen varannut tarjoilut. Ap, osta kukkia tuliaisiksi. Saat sitten sinäkin katsella niitä vierailun ajan.

Taidat olla myöhässä koska tämä ketju on alkanut jo eilen :D.

Vierailija
202/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun lukeminen on tuntunut oudolta. Olen usein vienyt tuliaisina keksejä, konvehteja, tuoreita marjoja tms. Tyypillisesti tuon niitä tuliaisia joko isomman porukan illanistujaisiin, tai joskus jos vaikka kaveri on kutsunut juttuseuraksi saatan ostaa jotain sillä ajatuksella, että kaveri keittää teen ja minä tarjoan naposteltavaa sen oheen. Tuomiseni on aina laitettu osaksi tarjoilua. En ole osannut edes ajatella, että muualla toimittaisiin eri tavalla.

En odottaisi että kukaan laittaisi henkilökohtaiseksi lahjaksi saadut herkut jakoon. Se olisi outoa.

Luokkakaverini äiti pakasti joululahjaksi saadut konvehtirasiat ja jakoi niitä sitten heidän sukuloidessaan ja kyläillessään eteenpäin. En tiedä kuinka välttyivät lahjoittamasta samalta ihmiseltä saatua konvehtirasiaa takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun lukeminen on tuntunut oudolta. Olen usein vienyt tuliaisina keksejä, konvehteja, tuoreita marjoja tms. Tyypillisesti tuon niitä tuliaisia joko isomman porukan illanistujaisiin, tai joskus jos vaikka kaveri on kutsunut juttuseuraksi saatan ostaa jotain sillä ajatuksella, että kaveri keittää teen ja minä tarjoan naposteltavaa sen oheen. Tuomiseni on aina laitettu osaksi tarjoilua. En ole osannut edes ajatella, että muualla toimittaisiin eri tavalla.

En odottaisi että kukaan laittaisi henkilökohtaiseksi lahjaksi saadut herkut jakoon. Se olisi outoa.

Marjat, konvehdit ym. on hieman eri asia. Tosin ei niitäkään mikään pakko olisi laittaa esille, jos kyseessä ei kuitenkaan ole nyyttärit. Jos taas vieras tuo jotakin vähän suurempaa esim. on leiponut piirakan niin se on todella hassua, kun varmasti emännällä on tarjoiltavat jo ihan omasta takaakin. Keksit/konvehdit ym. voi kuitenkin tarjoilla muiden tarjottavien lisänä.

Vierailija
204/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan tämän ketjun inspiroimana järjestää tästälähin vain nyyttäreitä. Kaikki tietävät, että tuodaan ja tarjotaan.

205/231 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasit jo itse itsellesi

Vierailija kirjoitti:

hän haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle.

Pöydän tarjoilut on jo valmiiksi mietitty kokonaisuus

Ystävä hyvä: juuri sitä sinun suurta työtaakkaasihan minä yritän keventää lämpimäisilläni!

On inhottavaa istua syyllisyydentunteisena kahvipöydässä kun toinen valittaa kuinka niskat ovat jumissa ja selkä kipeänä leipomisesta ja laittamisesta. Sitten vihjaillaan että siltä ja siltä hierojalta saisi lahjakortin halvalla.

Kun ei ole myöskään tapana sännätä kylästä heti kahvien jälkeen niin loppuvierailu onkin sellaista ajantappamista. Onneksi jompikumpi lapsista väsyy ja alkaa kitisemään nälissään niin voimme tehdä hyvällä omallatunnolla lähtöä kotiin. Toki kiitämme oikein sydämellisesti vielä lähtiessämmäkin upeasta tarjoilusta ja kivasta tapaamisesta.

Vie seuraavaksi emännälle lahjakortti hierontaan, jos hän on ilmaissut sellaisesta pitävänsä! Eikö se olisi ratkaisu, joka tyydyttäisi molempia? Silloin sinä olisit helpottanut hänen taakkaansa tarjoamalla helpotusta leivonnasta kipeytyneille lihaksille ja emäntä saisi mieluisan lahjan tuliaisiksi. Omat lämpimäisesi voit tarjoilla kotona omille lapsillesi, niin he pysyvät tyytyväisempinä kylässäkin.

Vierailija
206/231 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana "lämpimäinen" on muuten yllättävän ärsyttävä, kun se toistuu riittävän monta kertaa yhdessä ketjussa.

Samaa sarjaa leipasta-verbin kanssa.

Vierailija
207/231 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kelle olet menossa.

Omat lapset kun oli pieniä, niin sisko miehineen tuli ruokien yms kanssa kylään ja nautittiin suuresti kaikesta. Ihanaa piristystä arkeen ja ei tarvinnut palvella ja olla hellan äärellä.

Nykyään meidän muksut on teinejä ja siskolla taaperoita. Me viedään ruokaa yms. ja yhdessä nautitaan sillä hetkellä.

Sitten taas erikseen on ne kyläilyt, kun viedään 12 käsintehtyä konvehtia. Ne on vain ja vain lahja. Ei tarjoiluun. Mä sanonkin sen aina, että nautit sitten itekses tai perheenä.

Vierailija
208/231 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ajatellaan, että on kutsuttu vieraita syömään ja ruuat alkupaloista jälkiruokaan on suunniteltu, niin silloin ei jälkiruokapöytään lisätä vieraiden leipomuksia. Kahvin kanssa sitten suklaat ovat tervetulleita, tietysti. 

Kun kutsutaan ystäviä syömään, voidaan myös sopia että joku vieraista tuo alku- tai jälkiruuan. Tai jos on soppabileet, niin kaveri voi leipoa leivän, sovitusti. Mutta silloin ollaankin jo lähellä nyyttäreitä. 

Mutta vieraiden tuomat lämpimäiset ja muut ruokalahjat ovat ainakin meillä aina tervetulleita. Ne ovat "lahja talolle". Kun seuraavana päivänä siivoaa juhlien jälkiä on ihanaa napostella ystävän tekemiä herkkuja.

Usein vieraiden tuomista viineistä yms. jää osa juomatta, jopa avaamatta. Ei se mitään ylenkatsetta tarkoita. 

Olet ilmeisen kiva ystävä, ap. Vie edelleen lahjojasi äläkä vaivaa asialla päätäsi. Anteliaisuus on hienoa. 

Vierailija
209/231 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suunnittelen aina tarkkaan kokonaisuuden minkä tarjoan. Siihen ei sovi mitkään vieraitten tuomat mokkapalat tai vastaavat, sori vaan. Onneks mun tuttavista kukaan ei edes yritä tuoda kahvitarjottavia mukanaan.

Vierailija
210/231 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan lukenut näin todellisuudesta vieraantunutta juttua kuin tässä ketjussa.

Lämpimäiset. Makeisrasia. Kahvin ystävä. "Suunnittelen kokonaisuuden tarkkaan" kun puhe on helvetti kahvien juomisesta. Perheen kyläilyt. Alkoholituliainen on sopimaton lapsiperheiden kesken koska lapset saavat huonon esimerkin. 

Nyt oikeesti, naiset. Jos noiden liikaa kotona-sfäärien kahvihommat on saaneet noin massiivisen otteen päässä pyörivistä asioista, on aika mennä vaikka töihin.

Pelotatte mua.

Vierailija
211/231 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut tapana kysyä vierailta että laitetaanko pöytään, vastaus saattaa sitten olla että laittakaa vaan tai että säästäkää vaan itsellenne... Itse, kun vien, voisin myös sanoa saajalle, että laita pöytään tai säästä, kummin itse haluat. Lahjahan se on kuitenkin.

Vierailija
212/231 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokkakaverini äiti pakasti joululahjaksi saadut konvehtirasiat ja jakoi niitä sitten heidän sukuloidessaan ja kyläillessään eteenpäin. En tiedä kuinka välttyivät lahjoittamasta samalta ihmiseltä saatua konvehtirasiaa takaisin.

Niin, ne Juhlapöydän Konvehdithan ovat niin kovin yksilöllisiä.

Vierailija
213/231 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä molemmat tavat on hyviä - tuliaiset voi asettaa tarjolle tai sitten ei, isäntäväki saa päättää. Totuin molempiin tapoihin teini-iässä, tosin omassa perheessäni tuliaiset opetettiin lähtökohtaisesti pitämään kohteliaisuussyistä itse ja mietinkin joskus isovanhempien luona vierailtaessa eivätkö he tahdo lahjojaan kun mummu laittoi tuomamme leipomukset ym. heti tarjolle. Myöhemmin ymmärsin että se oli hänen tapansa olla kohtelias. Henkilökohtaisesti en laittaisi ikinä tuliaisia viemisiksi vieraiden mukaan niin kuin olen kuullut jossain tehtävän tai pistäisi henkilökohtaisia lahjojani kahvipöytään muiden syötäväksi, nehän ovat vain minulle tarkoitettuja. Jouluna ainakin meillä on ollut tapana lahjoja avattaessa tarjota omasta suklaarasiasta sen antajalle ja vieressä olijoille kun kaikki kuitenkin syövät omia lahjojaan samaan aikaan, mutta en ole törmännyt tähän muualla. Mielenkiintoisia nämä perheidensisäiset tapakulttuurit.

Vierailija
214/231 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta itse olen suomessakin olessani oppinut ettei vieraiden tuliaisia laiteta tarjolle (antaisi vaikutelman ettei oltu varauduttu ja onneksi he toivat ) . 

Itse olen joskus ollut ihmeissäni kun kalliimman viinipullon olen vienyt tuliaisiksi ja se on korkattu siltä seisomalta miettimättä mikä kanssa se kävisi yhteen...

Eli tuliaiset ovat lahja ei nyyttäripöydän täyte.

Vierailija
215/231 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellä on erilaiset tavat kuin teidän perheellä, sille ei voi mitään. Se on kuitenkin outoa, että edes suklaarasiaa ei voi avata tarjolle, eri juttu jos pöydässä on jo valmiiksi suklaat katettuna.

Meille vieraat tuovat välillä leivonnaisia, jotka on tarkoitettu laitettavaksi kahvipöytään ja useimmat kertovat jo etukäteen, jos jotakin sellaista tuovat. Minulle etukäteistieto ei ole välttämätön, laitan pöytään nekin mistä ei ole kerrottu etukäteen, mutta toiset on tarkempia.

Vierailija
216/231 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomisia, lämpimäisiä, leipomuksia... Taivas, miten ärsyttäviä sanoja. Ja ärsyttäviä vastaajia marttyyriasenteineen tai rivienvälilukuineen. Laitatte pöytään tai eteen, ihan vitun sama. Jos on noin hankalaa, niin parempi pysyä kotona.

Vierailija
217/231 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttu tekee noin eli tuo kahvipöytään lisää tarjottavaa ihan kuin minun tarjoiluni ei riitä. Niinpä olen opetellut suurieleisesti kiittämään ja laitan hänen tuomisensa esille samalla kun kannan kahvipöydästä tekemäni tarjoilut pois. Sinne menee juusto- ja kuppikakut, pienet leivokset ja suolapalat kasvispiiraista puhumattakaan. Omille lapsille huikkaan, että nyt kävi hyvin, Heli ja perhe toivat tarjottavat, syödään me näitä huomenna.

Ja niin kaveri on tyytyväinen, kun tarjolla on tuomiaan suklaata ja keksejä, ei mitään muuta. Keittiön työtasolla näkyy, että kahvipöydässä oli vaikka mitä, mutta eihän sitä nyt enää kannata tarjota, kun vieras  osoitti, etä ei se kelpaa. Minä tietenkin kehun ja riemuitse, että ihanat suklaat ja miten osasitkaan tuoda, kun meillä olisi ollut vain kahta erilaista juustokakkua ja uudella reseptillä tehdyt kasvisnyytit.

Tuttusi yrittää vain olla ystävällinen, urpo.

Vierailija
218/231 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttavapiirissä perhe, joka tuo aina omat eväät kylässä käydessään. Minua se kyllä loukkaa.

219/231 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärtäisin, että harva pahaa kellekään tarkoittaa, laittoi ne tuliaiset tarjolle tai ei. Pitäisin outona niiden kokonaan itse pitämistä vain siinä tapauksessa, ettei isäntäväellä olisi omasta takaa just mitään muutakaan tarjottavaa. Tässä nyt kai on kyse pikemminkin päinvastaisesta tilanteesta, että herkkuja on sen seitsemän sorttia muutenkin, joten kaiketi liikaa on liikaa kahvipöydässäkin. Perinteinen pullapitko on kyllä tosi hyvää, mutta turhaan sitä ei kannata viipaloida, kuivuu vain nopeasti.

Erikoiset suklaat voisi noin säilyvyyttä ajatellen paremmin pistääkin tarjolle. Itse tosin olen sellainen suklaaperse, että ihan silkkaa ahneuttani saattaisin säästää herkkusuklaat omaksi ilokseni. Ei niissä rasioissa yleensä niin hirveän montaa palaa ole, että siitä enää myöhemmäksi riittäisi, jos vieraillekin tarjoaa. Periaatteessa olen kuitenkin sitä mieltä, että tuliaiset on lahja isäntäväelle ja lahjan saaja saa käyttää lahjansa oman halunsa mukaan.

Vierailija
220/231 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuomisia, lämpimäisiä, leipomuksia... Taivas, miten ärsyttäviä sanoja. Ja ärsyttäviä vastaajia marttyyriasenteineen tai rivienvälilukuineen. Laitatte pöytään tai eteen, ihan vitun sama. Jos on noin hankalaa, niin parempi pysyä kotona.

Mutusteletko mielelläsi lämpimäisiä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä