Tekee mieli luovuttaa kodin siisteyden suhteen...
Ei meillä nyt mitenkään ihan hirveä sikolätti ole, mutta tavaraa tuntuu olevan joka paikassa. On vaikeaa aloittaa, kun urakka tuntuu niin musertavalta. Ja mä en todellakaan ole mikään tavarahamsteri, en shoppaile ja hanki tavaraa koko ajan. Pahimmasta päästä on yläkerran toinen sivukas (eli rintamamiestalon kylmä säilytysullakko), joka on täynnä kaikenlaista tavaraa vailla mitään järjestystä. Siellä ei ole hyllyjä eikä mitään, joten tavara on vain kertynyt sinne pinoihin. Voimat katoaa jo siinä vaiheessa, kun seisoo sen ovella.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Tutu tilanne. Minua auttaa, jos ensin päätän mihin kerään kierrätykseen/myyntiin/kaatopaikalle menevät ja sitten jaottelen aika nopeasti järjellä, tunteilematta, n. 45 min. kerrallaan, kauemminkin jos työ luistaa ja on aikaa. M kierrätyskeskus, samoin kierrätysroskikset ovat työmatkan varrella, joten vien "saaliini" nopeasti pois tieltä.
Näin oli pakko tehdä myös kun miehen isovanhemmat muuttivat kerrostaloon, kaksi otti tavaroita esille, vanhukset päättivät "osoitteen", niin saatiin pois kaikki mitä eivät tarvitse, saati uuteen kotiin olisi sopinut. Tahto pitää tosiaan olla aika kova ja järki päässä.
Lopussa oli tarkoitus kirjoittaa, että tahti, mutta kyllä tuo tahto sopii myös.
Vierailija kirjoitti:
No ei sitte jos ei mikään ehdotus kelpaa... Vanu ja veny sitten voimattomassa olossasi
No näinhän mä oon tehnyt jo monta vuotta, enkä usko, että asiaan tulee muutosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konmari. Sitten tiedät mitä tehdä ja missä järjestyksessä. Ja siihen jopa riittää voimatkin!
Mä en oikein usko, että joku kirja antaa sitä energiaa tai aikaa. Kun on pienet lapset, ei ehdi kovin isoja operaatioita kerralla.
Ap
Ei sit. Käytä toki mielummin aikas murehtimiseen, roinasta huolehtimiseen, myymiseen ja etsimiseen.
No et sinä siellä ullakolla asu eikä siellä vieraatkaan käy niin anna olla ja keskity asuintilojen siisteyteen.
Ja jos joskus tulee pienikin inspis niin vaikka vaan yksi säkki selvää romua ja roskaa pois silloin tällöin niin joskus se ullakon kaaos helpottaa sen verran että saat sinne kunnon järjestyksen tavaroille jotka haluat säilyttää.
Osta laatikoita mihin saat säilytettäviä tavaroita nätisti pakattua ja kirjoita kylkeen mitä siä laatikossa on.
Meillä on helvetin kaaos 2 kellarikomerossa mutta emme asu kellarissa joten en ressaa. Pikku hiljaa järjestellään ja heitetään romuja roskiin ja osa meni/menee kirpparille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konmari. Sitten tiedät mitä tehdä ja missä järjestyksessä. Ja siihen jopa riittää voimatkin!
Mä en oikein usko, että joku kirja antaa sitä energiaa tai aikaa. Kun on pienet lapset, ei ehdi kovin isoja operaatioita kerralla.
Ap
Ei sit. Käytä toki mielummin aikas murehtimiseen, roinasta huolehtimiseen, myymiseen ja etsimiseen.
No miten se kirja poistaa ahdistuksen ja taikoo kahden pienen lapsen äidille maagisesti aikaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä lastenvaatteita voi myydä ihan milloin vaan.
Voi myydä, mutta ei mene kaupaksi. Sen takia oon nyt oppinut myymään tiettyihin aikoihin vuodesta.
Ap
Kyllä mulla on mennyt oikein hyvin. Kesävaatteita ostetaan talvellakin, samaten niitä ulkoiluvaatteita ihan ympäri vuoden.
MLL järjestää hyviä lastenvaatelikirppiksiä. Yksi lauantai kahdesti vuodessa ja saan aina kaiken myytyä.
Vierailija kirjoitti:
No et sinä siellä ullakolla asu eikä siellä vieraatkaan käy niin anna olla ja keskity asuintilojen siisteyteen.
Ja jos joskus tulee pienikin inspis niin vaikka vaan yksi säkki selvää romua ja roskaa pois silloin tällöin niin joskus se ullakon kaaos helpottaa sen verran että saat sinne kunnon järjestyksen tavaroille jotka haluat säilyttää.
Osta laatikoita mihin saat säilytettäviä tavaroita nätisti pakattua ja kirjoita kylkeen mitä siä laatikossa on.
Meillä on helvetin kaaos 2 kellarikomerossa mutta emme asu kellarissa joten en ressaa. Pikku hiljaa järjestellään ja heitetään romuja roskiin ja osa meni/menee kirpparille.
Siinä on se puoli, että sinne saisi säilöön sellaista tavaraa, jonka ei tarvitsisi olla asuintiloissa, ja jotka luovat sitten sitä sotkua. Sen takia oon yrittänyt noita sivukkaita siivota.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä lastenvaatteita voi myydä ihan milloin vaan.
Voi myydä, mutta ei mene kaupaksi. Sen takia oon nyt oppinut myymään tiettyihin aikoihin vuodesta.
Ap
Kyllä mulla on mennyt oikein hyvin. Kesävaatteita ostetaan talvellakin, samaten niitä ulkoiluvaatteita ihan ympäri vuoden.
MLL järjestää hyviä lastenvaatelikirppiksiä. Yksi lauantai kahdesti vuodessa ja saan aina kaiken myytyä.
Mulla ei ole mennyt, ja just siksi olen nyt ajoittanut ne kirppiskerrat syksyyn ja kevättalveen, jolloin kauppa käy hyvin.
Ap
Tee päätös ja elä sen mukaan. Siivoa ja järjestele tai älä siivoa ja järjestele.
Tee pikku hiljaa tai kertarysäyksellä tai ole tekemättä mutta älä ressaa.
En ymmärrä tuollaista saman asian vatvomista.
Elämä on just niin vaikeaa kuin sen itse tekee itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tekisit hommaa suosiolla pienen pätkän aina kerrallaan ja olisit sitten tyytyväinen siihen, että homma etenee kuitenkin hitaasti mutta varmasti? Esim. 20-30min kerrallaan vaikka joka päivä, ajastin vaan soimaan. Teet tuon ajan tehokkaasti ja sitten lopetat. Mua ainakin boostaa tieto siitä, että ei tarvitse tehdä kuin lyhyt aika ja sillä innolla jaksaa tehdä tuon lyhyen pätkän vauhdikkaasti. Paljon tsemppiä, tavaran raivaaminen on raskasta!
Kiitos tsempistä. Oon yrittänytkin tehdä aina vähän kerralla, mutta sitten on tiettyjä juttuja, joihin en saa käytyä käsiksi, koska ne ahdistavat liikaa. Ja aina, kun on saanut jotain tehtyä (niin kuin eilen, kun laitoin kirpparikassiin mun ja miehen vaatteita ym.), tuntuu, että tää ei vie asiaa eteenpäin lainkaan.
Ap
Yritä aina ajatella, että jokainen raivattu kohta on parannus entiseen :) jos ei ole rahan takia "pakko" myydä kirpparilla, niin harkitse hyväntekeväisyysjärjestöille lahjoittamista. Meillä urakkaa helpotti aivan valtavasti se, että emme myyneet mitään, vaan veimme kaiken SPR:n konttiin ja joitakin vaatteita Uffille. Näin aikaa jäi enemmän varsinaiseen raivaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Koska et halua hommaa aloittaa kun et tiedä mitä tehdä ja miten ja et vaan saa aloitettua, ensin sinun on vaan puskettava läpi se päätös. Se on alku. Eli esimerkiksi päätät vaihtoehdoista: aloitatko raivaamaan torstaina kello 18 oven lähellä olevia tavaroita ja teet sitä tunnin ajan, pääset miten pitkälle sitten pääsetkään. Sitten saat mennä suihkuun ja vaikka ruuan kanssa jälkkäriä tai mikä palkinto toimiikaan, ja päätät sen jälkeen minä päivänä otat seuraavan satsin. Tai sitten teet lauantaina hommaa klo 10-19 välisen ajan kokonaan, ja sen jälkeen sauna ja herkkuillallinen tms. Jos homma jäi kesken, päätät taas milloin jatkat.
Kiitos, tämä oli hyvä konkreettinen ajatus.. Yritän tätä. t: rivitalo :|
Vierailija kirjoitti:
Tee päätös ja elä sen mukaan. Siivoa ja järjestele tai älä siivoa ja järjestele.
Tee pikku hiljaa tai kertarysäyksellä tai ole tekemättä mutta älä ressaa.
En ymmärrä tuollaista saman asian vatvomista.
Elämä on just niin vaikeaa kuin sen itse tekee itselleen.
Onko jotain taikakonstia, joka vie stressaamisen ja vatvomisen mennessään?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No miten se kirja poistaa ahdistuksen ja taikoo kahden pienen lapsen äidille maagisesti aikaa?
Ap
Löydäthän sä aikaa roikkua täälläkin. Hommaa lastenhoitoapua? Projekti kestää n. puoli vuotta muutenkin, siinä ajassa puoli tuntia hoka päivä on jo paljon. Se on myös kaikista nopein metodi.
Selittele toki ja tuomitse perehtymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tekisit hommaa suosiolla pienen pätkän aina kerrallaan ja olisit sitten tyytyväinen siihen, että homma etenee kuitenkin hitaasti mutta varmasti? Esim. 20-30min kerrallaan vaikka joka päivä, ajastin vaan soimaan. Teet tuon ajan tehokkaasti ja sitten lopetat. Mua ainakin boostaa tieto siitä, että ei tarvitse tehdä kuin lyhyt aika ja sillä innolla jaksaa tehdä tuon lyhyen pätkän vauhdikkaasti. Paljon tsemppiä, tavaran raivaaminen on raskasta!
Kiitos tsempistä. Oon yrittänytkin tehdä aina vähän kerralla, mutta sitten on tiettyjä juttuja, joihin en saa käytyä käsiksi, koska ne ahdistavat liikaa. Ja aina, kun on saanut jotain tehtyä (niin kuin eilen, kun laitoin kirpparikassiin mun ja miehen vaatteita ym.), tuntuu, että tää ei vie asiaa eteenpäin lainkaan.
Ap
Yritä aina ajatella, että jokainen raivattu kohta on parannus entiseen :) jos ei ole rahan takia "pakko" myydä kirpparilla, niin harkitse hyväntekeväisyysjärjestöille lahjoittamista. Meillä urakkaa helpotti aivan valtavasti se, että emme myyneet mitään, vaan veimme kaiken SPR:n konttiin ja joitakin vaatteita Uffille. Näin aikaa jäi enemmän varsinaiseen raivaukseen.
Se olisi kyllä helppoa, jos voisi laittaa kaikki vaatteet vain konttiin, mutta kun olen kotihoidontuella, niin koen kyllä, että pakko noita on myydä, kun niistä kuitenkin rahaa ihan kohtalaisesti saa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja mä en todellakaan ole mikään tavarahamsteri, en shoppaile ja hanki tavaraa koko ajan.
Huijaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Löydäthän sä aikaa roikkua täälläkin. Hommaa lastenhoitoapua? Projekti kestää n. puoli vuotta muutenkin, siinä ajassa puoli tuntia hoka päivä on jo paljon. Se on myös kaikista nopein metodi.
Selittele toki ja tuomitse perehtymättä.
Tuomitsethan säkin mut. En mä voi mennä tuonne yläkertaan ja jättää lapsia tänne keskenään, nyt voin olla tässä hetken, kun molemmat ovat leikeissään.
Ap
Mä tein ton tyhjennyksen kerran ja oli aivan raato.Koko kroppa huusi hoosiannaa. Aivan kun olisin muuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä en todellakaan ole mikään tavarahamsteri, en shoppaile ja hanki tavaraa koko ajan.
Huijaat.
No, jos haluat ajatella niin, niin ajattele toki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se olisi kyllä helppoa, jos voisi laittaa kaikki vaatteet vain konttiin, mutta kun olen kotihoidontuella, niin koen kyllä, että pakko noita on myydä, kun niistä kuitenkin rahaa ihan kohtalaisesti saa.
Ap
Mitä jos ostaessasi muistaisit, miten työlästä myyminen on? Se raha menetään myös siinä vaiheessa.
Ap