Opettakaa niille lapsillenne ettei toisten koiriin kosketa!
Koirani oli vääntämässä torttua, kun yhtäkkiä kulmantakaa juoksee lapsi joka mitään kysymättä läppäisee koiraani (en tiedä oliko tarkoitus silittää vai mitä) ja koirani pelästyy ihan helvetisti. Lapsen isä käveli perässä, eikä pahoitellut mitenkään tilannetta, tai kieltänyt lastaan.
Ja tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun lapset tulevat mitään kysymättä silittelemään koiraani. Estän tilanteen normaalisti aina, tuossa äskeisessä tapauksessa en vaan ehtinyt.
Minulla on pieni ja lasten mielestä varmasti söpö koira, mutta se ei todellakaan tarkoita, että sitä saa tulla automaattisesti silittämään!
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Komppaan. Korani on söpö, mutta mahdottoman arka. Joskus yllätettynä ja säikähtäneenä vain tärisee, jos oikeen paha niin murahtaa tai näykkäisee. Pitäkää lapsenne turvassa.
Mä oon aivan samaa mieltä alottajan kanssa ja meijän lapset onkin opetettu kunnioittamaan myös koiria. Mutta eikös ne koiratkin pitäis kasvattaa ihan niinku lapsetki ja omistajan pitää se koira kurissa? Mun toinen lapsi on arka ja pelkää koiria ellei itse saa rauhassa lähestyä koiraa ja tutustua tähän. Pitäkää myös ne koirat aisoissa niin ettei joka kerta kun ollaan keskuspuistossa niin vähontään yks koira juoksee lasten luo ja hyppii (monesti kuraisilla tassuillaan) heitä vasten. Kauheet sävärit aiheuttaa 3 vuotiaalle. Eikä mitään pahoitteluita näiltä koirankaan omistajilta.
Mulla on keskikokoinen koira ja suuri koira, ovat kilttejä ja suuri rakastaa lapsia, vaan kun joku lapsi hyökkää jostain ja koira alkaa haukkumaan niin voi sitä surkeuden ja syyllistämisen määrää. Isot ja vihaiset koirat haukkuvat viattomalle lapselle!
No, ei mekään täydellisiä olla, kerran suurempi koirani yllättäen lipaisi jonkun mukulan kantapäätä kun käveltiin ohi :D
Vierailija kirjoitti:
Oikeeta asiaa. Toinen on sitten osoitettu koiranomistajille: pitäkää ne rekkunne aisoissa ja kiinni, en minäkään halua, että ykskaks jonkun koira hyppää rinnuksilleni.
Näin on käynyt kerran, jos toisenkin ja viimeksi pari viikkoa sitten.Olin pysähtynyt juttelemaan ystäväni kanssa ja ehdin vain hiukan päätäni kääntää nähdäkseni, että norsunpoikasta kokoluokkaa oleva koira tulee kohti. Kohti tuli ja hyppäsi suoraan rinnuksilleni. Pelästyin niin helvetisti, ettei tosikaan. Koira oli päässyt irti omistajalta, joka kyllä ihan kiitettävän ripeätä vauhtia oli juoksemassa paikalle huutaen samalla koiralleen. Koira irroitti minusta ja juoksi kohti omistajaansa, mutta sitten siltä omistajalta pääsi irti toinen koira, hiukan pienempi kuin eka koira.
No, mitä tekee tämä toinen koira: lähtee täyttä vauhtia juoksemaan minua päin ja hyppää päälle, kuten edellinenkin. Koirat eivät purreet, onneksi, ja niiden omistaja oli syvästi pahoillaan, suorastaan itkua väänsi.
Tosin olisi voinut jättää tämän lauseen pois: miten ne nyt noin, kun eivät ole koskaan aikaisemminkaan...En provosoinut koiria mitenkään, en edes katsonut niihin päin niiden hyökätessä.
haloo miksi alapeukut? Olen joutunut itsekin äkäisesti käskemään kiinni jättikokoista vierasta koiraa, joka hyppi raskautuneelle vatsalleni jolkuttaessaan vapaana luonnonsuojelualueella, jolla siis sekä normaali järjestyssääntö että erillinen suojeluasetus kieltävät irtipidon. Vastaus taas se "ei se yleensä". Tällä hetkellä meillä ei omaa koiraa ole, mutta muksut oon opettanut kysymään luvan vieraan koiran tervehtimiseen, ja sen että koira saa haistaa ensin. Oikeus koskemattomuuteen on niin eläimillä kuin ihmisilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan täysin käsittämättömän uskomatonta, että täällä tuntuu piisaavan koiran omistajia, jotka sinnikkäästi puolustavat koiran oikeutta purra ihmisiä yleisellä kadulla :D
Sinulta puuttuu selkeästi sisälukutaito. Kukaan ei puolusta sitä että koira puree varoittamatta ketään vaan sitä että koira puree jos joku antaa kakaransa hyökätä koiran kimppuun. Silloin koira puolustaa itseään ja tämä on sallittua.
Ei ole. Koira ei saa purra, milloinkaan. Ole siinä uskossa jos haluat, en mahda uskomuksellisi mitään. Nyt minäkin säälin koiraasi ja myös vähän sinua.
Huoh, KOIRA ON TOISEN IHMINEN OMAISUUTTA eli sinun lapsellasi ei ole oikeutta mennä koskemaan siihen ilman lupaa, milloinkaan.
Pelkän koiria ja haluan olla kaukana, kuten lapsenikin. Toivon että et päästä koiraasi lähellemme. Voin vannoa ettei minun arka lapseni yritä koskea koiraasi. Toivon vain, ettei sekään hyökkää päällemme, tule nuuskimaan tms sillä en halua olla missän tekemisissä koirasi kanssa.Koen sen koiran hyökkäyksenä ja kiusaamisena, jolloin minun täytyy puolustautua. Kai minullakin on siihen oikeus, ei vain koirallasi?
Mitä ihmettä sä nyt sössötät? Minulla ei ole mitään syytä päästää koiriani nuuskimaan vieraita ihmisiä, tämä ketju on tarkoitettu keskusteluun siitä kuinka lapset tulevat lääppimään koiria kysymättä omistajalta lupaa. Jos sun lapses pelkää koiria (onneksi olkoon, olet saanut irrationaalisen pelkosi istutettua myös lapseesi!) eikä yritä ottaa niiden kanssa kontaktia niin miksi sä jankutat täällä samasta asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän koiranomistajien mielestä vastaantulija on vastuussa. "älä näytä sille että pelkäät", "älä nosta lastasi tai koiraasi syliin". Ym.ym.
Pitäisikö teidän koiranomistajien ottaa vastuu siitä, että opetatte koiranne reagoimaan oikein jos lapsi tulee taputtelemaan?
Eli saa repiä koiraa turkista ja vaikka lyödä, koiran pitää vaan kestää? Kun ei se taputtelu ole aina sitä hellää taputtelua. Miksi vanhemmat siirtävät oman vastuunsa eivätkä opeta miten eläinten kanssa toimitaan? Koska se Veeti-Jalmari saa tehdä mitä haluaa? Että päästään vaatimaan toisen lemmikki piikille ja mahdollisesti myös rahalliset korvaukset?
Opetan lapselleni, ettei mitään eläintä lähestytä. Älä anna koirasi lähestyä ihmisiä tai opeta, miten ihmisten kanssa käyttäydytään, eli ei näykitä ihmistä, koskaan.
En annakaan, niinkuin jo sanoin, en päästä koiriani haistelemaan vieraita ihmisiä, elleivät nämä itse halua silittää. Eikä se lähestyessäkään käy kenenkään lahkeeseen kiinni. Näykkää, jos näykkää vain kiusattuna ja sillä onkin huonoja kokemuksia huonosti käyttäytyvistä lapsista, jotka ovat luvan kysyttyään alkaneetkin härnäämään koiraa. Olenkin tehnyt selväksi lapsille, että hyvin käyttäytymällä koirasta saa mukavan kaverin, huonosti käyttäytymällä tulee mahdollisesti hammasta. Omalla riskillä ovat tulleet silittämään, eikä vahinkoja ole sattunut 8 vuoteen. Mites, saako sinun lastasi tulla härnäämään esim kehitysvammainen (minulla EI ole mitään näitä vastaan, mutta käytän tätä vertauksena, koska nämä eivät välttämättä ymmärrä toimivansa väärin), saa tulla iholle, pitää vaan ymmärtää ja koittaa käyttäytyä vaikka pelottaisikin? Koiratkaan eivät välttämättä ymmärrä ja pelkäävät, siksi saattavat näykätä.
Lapseni ei näykkää tai pure. Ei voi satuttaa, kuten koirasi. Etkö ymmärrä?
Meidän koiraa on yksi lapsi heittänyt kivellä, oli omalla pihallaan ja me käveltiin tietä pitkin. Toinen lapsi yritti lyödä kepillä, mutta ehdin onneksi väliin. Kepin isku osui minua jalkaan, eikä onneksi koiraani. Molemmat tapaukset olivat alle kouluikäisiä. Pienikin lapsi voi satuttaa toista elollista, puhumattakaan idiootti teinipojista jotka potkii siilejä hengiltä ym. kivaa. Lapset ovat raakoja ja syntymästään pahoja, ihan niin kuin koiran omistaja kouluttaa koirastaan yhteiskuntakelpoisen, on vanhemman vastuulla kouluttaa lapsestaan yhteiskuntakelpoinen, ei naapurin, ei vastaantulevan koiranomistajan eikä edes opettajan.
"Lapset ovat raakoja ja syntymästään pahoja" ok. Nyt ymmärrän, miksi emme ole lainkaan samalla aaltopituudella ja emme voi koskaan ymmärtää toisiamme. Maailman- ja elämänkatsomukseni eroaa täysin omastasi.
Miksi elät ihmisten keskuudessa?
Korkeasaaressa oli häkissä maailman vaarallisin peto -ihminen. Kuinka monta ihmistä toiset ihmiset tappaa maailmanlaajuisesti vuodessa? Kuinka monta ihmistä koirat tappaa maailmanlaajuisesti vuodessa.
Miksi meillä pitää olla lakeja kertomassa, että toisen ihmisen tappaminen on väärin?
Oletko sitä mieltä, että jos et ollenkaan kasvata ja opeta lastasi, hänestä tulee silti lainkuuliainen ja moraalisesti oikein käyttäytyvä ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeeta asiaa. Toinen on sitten osoitettu koiranomistajille: pitäkää ne rekkunne aisoissa ja kiinni, en minäkään halua, että ykskaks jonkun koira hyppää rinnuksilleni.
Näin on käynyt kerran, jos toisenkin ja viimeksi pari viikkoa sitten.Olin pysähtynyt juttelemaan ystäväni kanssa ja ehdin vain hiukan päätäni kääntää nähdäkseni, että norsunpoikasta kokoluokkaa oleva koira tulee kohti. Kohti tuli ja hyppäsi suoraan rinnuksilleni. Pelästyin niin helvetisti, ettei tosikaan. Koira oli päässyt irti omistajalta, joka kyllä ihan kiitettävän ripeätä vauhtia oli juoksemassa paikalle huutaen samalla koiralleen. Koira irroitti minusta ja juoksi kohti omistajaansa, mutta sitten siltä omistajalta pääsi irti toinen koira, hiukan pienempi kuin eka koira.
No, mitä tekee tämä toinen koira: lähtee täyttä vauhtia juoksemaan minua päin ja hyppää päälle, kuten edellinenkin. Koirat eivät purreet, onneksi, ja niiden omistaja oli syvästi pahoillaan, suorastaan itkua väänsi.
Tosin olisi voinut jättää tämän lauseen pois: miten ne nyt noin, kun eivät ole koskaan aikaisemminkaan...En provosoinut koiria mitenkään, en edes katsonut niihin päin niiden hyökätessä.
haloo miksi alapeukut? Olen joutunut itsekin äkäisesti käskemään kiinni jättikokoista vierasta koiraa, joka hyppi raskautuneelle vatsalleni jolkuttaessaan vapaana luonnonsuojelualueella, jolla siis sekä normaali järjestyssääntö että erillinen suojeluasetus kieltävät irtipidon. Vastaus taas se "ei se yleensä". Tällä hetkellä meillä ei omaa koiraa ole, mutta muksut oon opettanut kysymään luvan vieraan koiran tervehtimiseen, ja sen että koira saa haistaa ensin. Oikeus koskemattomuuteen on niin eläimillä kuin ihmisilläkin.
Anteeks, vatsasi oli siis raskautunut? Etkö ollut kertonut vatsalle riittävästi suojaseksistä vai pettikö ehkäisy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toi yksi koirapelkoinen jänkkää koko ajan ohi aiheen? Tässä oli puhe siitä, kuinka v-tun ärsyttävää on, kun lapset menee silittämään vierasta koiraa ilman lupaa. Perusta oma ketju noille omille ongelmillesi. Jos sinun lapsesi ei hyökkää koirien kimppuun ilman lupaa, ei tämä koske sinua millään lailla.
Jännä että tässkin ketjussa huomaa kuinka koiraihmiset kiroilevat ja nimittelvät muita rumasti.
Yritän jänktätä (mitä lie murretta onkaan) sillä koirat ottavat usein kontaktia vaikka yrittää pysyä niistä erossa,ja yritän korostaa ettei koiralla ole koskaan oikeutta käydä kiinni ihmiseen.
No aloita sitten ongelmistasi oma ketju. Tässä puhutaan ihan eri asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan täysin käsittämättömän uskomatonta, että täällä tuntuu piisaavan koiran omistajia, jotka sinnikkäästi puolustavat koiran oikeutta purra ihmisiä yleisellä kadulla :D
Sinulta puuttuu selkeästi sisälukutaito. Kukaan ei puolusta sitä että koira puree varoittamatta ketään vaan sitä että koira puree jos joku antaa kakaransa hyökätä koiran kimppuun. Silloin koira puolustaa itseään ja tämä on sallittua.
Ei ole. Koira ei saa purra, milloinkaan. Ole siinä uskossa jos haluat, en mahda uskomuksellisi mitään. Nyt minäkin säälin koiraasi ja myös vähän sinua.
Samanlainen oikeus koiralla on puolustaa itseään kuin ihmiselläkin. Minua säälittää taas sinun kaltaisesi ihmiset joiden mielestä lapset saavat tehdä mitä haluavat viis seurauksista. Säälin myös lapsiasi. Kenenkään ei pitäisi tulla kasvatetuksi noin välinpitämättömän ihmisen toimesta.
Minä olen se, joka opettaa lapsensa välttämään kaikki koiria. Niihin ei kosketa ja vaihdetaan kadun puolelta toiselle jos koira tulee vastaan. Mutta koiran täytyy tehdä sama, eli pysyä kaukana meistä, vaikka "haistaisi pelon". Kunnioitan sinua ja koiraasi, kunnioita sinä meitä koirasi kanssa ja opeta pysymään kaukana.En tiedä oletko sama henkilö joka on aiemmin kirjoittanut vai et, mutta itse toivon että koiranomistajat eivät anna koiran juosta kaukana edellä tai löysässä hihnassa jolloin pääsevät haistelemaan. Lapsi ei saa tehdä mitä vain, mutta koira ei saa purra, koskaan. Lapsella ei ole samanlaista asetta mukanaan kuin koirallasi, hampaansa jolloin tehtäväsi on opettaa sille ettei purra koskaan. Myös lapsi saattaa kokea jonkun koiran toimintavan uhkaavaksi ja pelästyä, mutta ei voi satuttaa pelästyessään koiraasi kuten se voi satuttaa ihmistä. Toivottavasti ymmärrät sen. Koirapelkoinen pelkää koiria koska ne voivat satuttaa.
Jos itse olet koirapelkoinen, miksi opetat saman lapsillesi, eli katua pitää vaihtaa jos koira tulee vastaan? Pahimmassa tapauksessa näistä kasvaa niitä eläinvihaajia, jotka kivittää jokaisen eläimen jonka vaan kykenee. En vaan ymmärrä.
? Lues näitä kommentteja koiraihmisiltä, joten ehkä ymmärrät. Täällä on sitä jopa vaadittu. Ainakin kaukana pysymistä ja sit että välttelee kontaktia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on keskikokoinen koira ja suuri koira, ovat kilttejä ja suuri rakastaa lapsia, vaan kun joku lapsi hyökkää jostain ja koira alkaa haukkumaan niin voi sitä surkeuden ja syyllistämisen määrää. Isot ja vihaiset koirat haukkuvat viattomalle lapselle!
No, ei mekään täydellisiä olla, kerran suurempi koirani yllättäen lipaisi jonkun mukulan kantapäätä kun käveltiin ohi :D
Buahahah lipaisi kantapäätä :,D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onneksi ole osunut omalle kohdalle. Myös lasten onneksi. Minulla pieni ja söpö koira, joka kyllä näykkäisee mikäli säikähtää äkkinäisiä liikkeitä tekeviä lapsia. Onneksi ovat aina kysyneet luvan silittää, minkä olenkin antanut, mutta omalla vastuulla ja rauhallisesti. Suurimmaksi osaksi on sujunut hyvin, kerran kuitenkin koira säikähti yhtäkkiä hypähtävää lasta, ei silti kiinni käynyt. Opettakaa siis lapsillenne miten eläinten kanssa käyttäydytään, ei se lemmikinomistajan velvollisuus ole. Tiedän tapauksiakin missä vanhemmat ovat suuttuneet, kun kultamussukat eivät saa lupaa silittää työtään tekevää opaskoiraa...
Lemmikinomistajan velvollisuus on huolehtia ettei lemmikki aiheuta vaaraa ulkopuolisille. Ulkopuolisilla taasen ei ole velvollisuutta alkaa opiskella koirien sielunelämän toimintaa. Jos koira käyttäytyy arvaamattamosti ja aiheuttaa vaaraa tulee se lopettaa.
Tuleeko lapsetkin lopettaa jos nämä aiheuttavat vaaraa ulkopuolisille? Jatkuvasti rikotaan toisten omaisuutta ja rääkätään ja tapetaan viattomia eläimiä. Koirani on tähän verrattuna aika harmiton, näykännyt sen yhden ja ainoan kerran lasta 1-vuotiaana, nyt 9-v. Niin pieni koira ei edes saanut vahinkoa aikaan. En puolustele, mutten todellakaan vie koiraakaan piikille sen takia vaan varoitan silittelijöitä että SAATTAA säikähtää ja napata hampailla. Ulkopuolisilla taas tosiaan on velvollisuus opettaa lapsensa käyttäytymään, niin muiden ihmisten kuin eläintenkin kanssa. Jos ei vaivaudu, niin turha tulla vaatimaan toisten lemmikkejäkään piikille kun oma lapsi kiusaa niitä.
Koirasi on eläin,lapsi ihminen, joka kehittyy ja kasvaa jatkuvasti. Eläin on eläin, ja yhteiskunta on ensisijaisesti tehty ihmisille. Eläimet kuuluvat luontoon ja metsiin, ihmiset tänne muiden ihmisten sekaan. Koirat ovat täällä vierailijoita, itse olet halunnut ottaa koiran ihmisten sekaan. Koira on kesytetty ihmisten palvelijaksi alunperin. Tuskin koirasi tulee hoitaa sinua kun olet sairas, ajaa bussia, hautaa sinut, hoitaa asioitasi, joita se ihmislapsi voi joskus tehdä.
Älä päästä koiraasi ihmisten lähelle, jos tiedät että se voi näykkäistä. Käsittämätöntä että Suomessa laitetaan eläin ihmisten edelle.
Kysehän ei tässä ketjussa ollut siitä, että koira PÄÄSTETTÄISIIN ihmisten lähelle. Kyse oli siitä, että ihmiset ilman lupaa tunkevat lähelle. Turha syyttää puremasta koiraa tai sen omistajaa jos kiellosta huolimatta tai edes lupaa kysymättä tullaan iholle.
Suomen laissa koira rinnastetaan esineeseen. Esineeseen joka on omistajansa omaisuutta. Olisiko sinusta mukava jos naapuruston lapset hyppisivät yllättäen halailemaan, tökkimään, lääppimään, tönimään ja muutenkin räveltämään polkupyörääsi kun yrität lenkkeillä pyörälläsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei mekään täydellisiä olla, kerran suurempi koirani yllättäen lipaisi jonkun mukulan kantapäätä kun käveltiin ohi :DBuahahah lipaisi kantapäätä :,D
En olisi muuten välttämättä hoksannut koko tilannetta mutta se mukula jäi toljottamaan sellaisella hölmistyneen ja vähän harmistuneen näköisenä meitä :p
Tässä taas nähdään, kakaralla on oikeus terrorisoida muita lentokoneessa, junassa, kaupassa, linja-autossa ja jopa koiria kadulla koska LAPSI ON LAPSI JA IHANA JA MAHTAVA EIKÄ YMMÄRRÄ. Voi jumalauta, miksi minun pitäisi lapsettomana ihmisenä sietää jonkun lapsien käytöstä? Koirani kasvatan niin että sen kanssa voi liikkua julkisesti, hoitakaa te oman kakaranne kasvatus samoin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen oikeus koiralla on puolustaa itseään kuin ihmiselläkin. Minua säälittää taas sinun kaltaisesi ihmiset joiden mielestä lapset saavat tehdä mitä haluavat viis seurauksista. Säälin myös lapsiasi. Kenenkään ei pitäisi tulla kasvatetuksi noin välinpitämättömän ihmisen toimesta.
Minä olen se, joka opettaa lapsensa välttämään kaikki koiria. Niihin ei kosketa ja vaihdetaan kadun puolelta toiselle jos koira tulee vastaan. Mutta koiran täytyy tehdä sama, eli pysyä kaukana meistä, vaikka "haistaisi pelon". Kunnioitan sinua ja koiraasi, kunnioita sinä meitä koirasi kanssa ja opeta pysymään kaukana.En tiedä oletko sama henkilö joka on aiemmin kirjoittanut vai et, mutta itse toivon että koiranomistajat eivät anna koiran juosta kaukana edellä tai löysässä hihnassa jolloin pääsevät haistelemaan. Lapsi ei saa tehdä mitä vain, mutta koira ei saa purra, koskaan. Lapsella ei ole samanlaista asetta mukanaan kuin koirallasi, hampaansa jolloin tehtäväsi on opettaa sille ettei purra koskaan. Myös lapsi saattaa kokea jonkun koiran toimintavan uhkaavaksi ja pelästyä, mutta ei voi satuttaa pelästyessään koiraasi kuten se voi satuttaa ihmistä. Toivottavasti ymmärrät sen. Koirapelkoinen pelkää koiria koska ne voivat satuttaa.
Jos itse olet koirapelkoinen, miksi opetat saman lapsillesi, eli katua pitää vaihtaa jos koira tulee vastaan? Pahimmassa tapauksessa näistä kasvaa niitä eläinvihaajia, jotka kivittää jokaisen eläimen jonka vaan kykenee. En vaan ymmärrä.
? Lues näitä kommentteja koiraihmisiltä, joten ehkä ymmärrät. Täällä on sitä jopa vaadittu. Ainakin kaukana pysymistä ja sit että välttelee kontaktia.
No empä minä ainakaan, hienoa, että yleistät siis jokaisen koiran ja omistajan. Surullista, että tuollaisten ihmisten takia moni eläin, oli sitten luonnoneläin tai lemmikki, joutuu nykyään näiden häiriintyneiden lasten ja aikuisten uhriksi. Myrkytetään toisten koiria, kivitetään lintuja, hakataan siilejä hengiltä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onneksi ole osunut omalle kohdalle. Myös lasten onneksi. Minulla pieni ja söpö koira, joka kyllä näykkäisee mikäli säikähtää äkkinäisiä liikkeitä tekeviä lapsia. Onneksi ovat aina kysyneet luvan silittää, minkä olenkin antanut, mutta omalla vastuulla ja rauhallisesti. Suurimmaksi osaksi on sujunut hyvin, kerran kuitenkin koira säikähti yhtäkkiä hypähtävää lasta, ei silti kiinni käynyt. Opettakaa siis lapsillenne miten eläinten kanssa käyttäydytään, ei se lemmikinomistajan velvollisuus ole. Tiedän tapauksiakin missä vanhemmat ovat suuttuneet, kun kultamussukat eivät saa lupaa silittää työtään tekevää opaskoiraa...
Lemmikinomistajan velvollisuus on huolehtia ettei lemmikki aiheuta vaaraa ulkopuolisille. Ulkopuolisilla taasen ei ole velvollisuutta alkaa opiskella koirien sielunelämän toimintaa. Jos koira käyttäytyy arvaamattamosti ja aiheuttaa vaaraa tulee se lopettaa.
Ei se kuitenkaan oikeuta siihen, että alkaa lääppimään vieraita koiria ilman omistajan lupaa. Vai onko sinusta ok sekin, jos joku vieras kakara tulee ja pamauttaa sinua nyrkillä jalkaan tai pyyhkii likaiset kätensä housuihisi? Tai jos lapsi näkee vaikka hevosen aitauksessa, niin kenen vika on, jos hän ryntää hepan luo ja saa kaviosta otsaan? Olen nimityäin nähnyt senkin, kun lapsi on oikeasti juossut hevosen luokse 'silittelemään' ja vanhemmat vaan katsovat vierestä. Fiksu vanhempi opettaa lapselleen, ettei mitään eläintä lähestytä tai mennä silittelemään ilman lupaa.
Lapset voivat käyttäytyä arvaamattomasti, he ovat lapsia. Eivät kuitenkaan voi satuttaa/tappaa kuten koirat. Olet oikeassa hevosvertauksessasi, mutta esimerkiksi hevosajeluihin käytettäviä hevosia ja poneja koulutetaan yllättäviin tilanteisiin ja arvaamattomasti käyttyäytyviin lapsiin. Jos hevonen hermostuu siitä, ei sovi esim. talutusratsastukseen. Miksi koirat olisivat poikkeus, varsinkin, kun yleisesti liikkuvat ihmisten seassa, myös paikoissa missä on lapsia? Vaikka kuinka opettaisi lapselle ettei koiraan kosketa, se voi unohtua helposti pieneltä, vaikka vahtisi vieressä. Jos koira tulee kohti lasta haistelemaan, lapsi voi ihastua ja unohtaa kiellon. Koira tulee opettaa niin että tottuu yllättäviin tilanteisiin jos haluaa liikkua sen kanss yleisillä paikoilla.
Jos lapsi tulee pyyhkimään kätensä housuihisi, et kuole siihen. Jos koira puraisee pahasti, voit vammautua pahasti. En ymmärrä tuota vertausta lapsi vs koira tai muu eläin, eläin voi todella satuttaa ihmistä.
Ihminen on eläin. Ihminen on eläimistä julmin. Jopa lapsena. Lapsetkaan eivät saa käyttäytyä arvaamattomasti eivätkä ainakaan TAPPAA eläimiä huvin vuoksi. Joten kyllä, lapsi voi satuttaa ja tappaa pahemmin kuin koira. Suomessa koirat on paremmin kasvatettu ja koulutettu kuin lapset.
Harva lapsi voi satuttaa aikuista ilman apuvälinettä, kuten koira. Koira voi todella purra ja tappaa, hampaillaan. Millä se 3 vuotias tappaisi toisen aikuisen (vertaan 3 vuotiaaseen sillä sillä tasolla useimmat koirat ovat älyllisesti). Sen takia ovat vaarallisia, voivat satuttaa pahasti fyysisesti ihan aikuista ihmistäkin vaikka ovat lapsen tasolla ymmärykseltään. Kyllä väkivaltaisten lapsen käytökseen puututaaan viimeistään koulussa, harvat psykopaatit selviävät aikuisikään ilman mitään seuraamuksia. Koiranomistajalla on suuri vastuu lemmikistään, ja kyllä se tulisi kouluttaa niin ettei satuta muita. Lapset käyvät päiväkodissa, kerhoissa, kouluissa jossa myös muut aikuiset kuin omat vanhemmat kasvattavat ja huomaavat jos jokin on pielessä. Luuletko ettei lapsen vanhemmat kuule palautetta lapsen käytöksestä esimerkiksi päiväkodissa?Miksi koiranomistajalle ei saisi antaa palautetta/vaatia että koulutetaan niin etteivät satuta ihmisiä?Jos siis haluat lapset ja koirat rinnastaa keskenään.
Koiranomistajalla on todella suuri vastuu lemmikistään, mutta miten koulutat koiraa tilanteeseen, jota ei kuuluisi sattua? Koira on eläin, sitä ei voi kouluttaa niin ettei se 100% varmasti ikinä satuta ketään, vai meinaatko että siinä kohtaa kun joku lapsi hakkaa koiraa vasaralla niin ettei koira pääse pakoon, se ei silloinkaan saa puolustautua? Esimerkki on toki karrikoitu, mutta ihminenkin puolustautuu, miksi eläin ei saisi? Miksi eläimeltä vaaditaan käytöstä jota ei ihmiseltäkään voi vaatia? Ettei ikinä koskaan milloinkaan missään tilanteessa satuta ketään, edes silloin kun kokee henkensä olevan uhattuna?
Kyllä lenkkeillessä vituttaa kun koirankusettajat kävelyttää niitä rakkejaan n. 10metrin talutushihnassa ja vähän väliä lenkkipolkua juostessa on jonkun rakki kintuissa ja hyppimässä päin. Omistajat ei välitä paskaakaan. Ihan sama asia tuollainen metrejä pitkä talutushihna, kuin olisi vapaana. Pitäkää ne rakkinne pois ihmisten kintuista!!!
Vierailija kirjoitti:
Teidän koiranomistajien mielestä vastaantulija on vastuussa. "älä näytä sille että pelkäät", "älä nosta lastasi tai koiraasi syliin". Ym.ym.
Pitäisikö teidän koiranomistajien ottaa vastuu siitä, että opetatte koiranne reagoimaan oikein jos lapsi tulee taputtelemaan?
Reagoimaan oikein? Voi pyhä yksinkertaisuus. Täällä koirapelkoinen ihminen kirjoittelee, eikä kukaan oikeasti oleta että koirapelkoisen pitäisi pystyä hanskaamaan koirat välttämättä koskaan. Mitä sitten kun on lapsipelkoinen koira (tullut lapsien kiusaamaksi ja pahoinpitelemäksi), tämä koira pitäisi kuitenkin pystyä kouluttamaan "reagoimaan oikein"? Ihmiselle sentään pystyy järjellä selittämään asioita, koirapelkoinenkin ymmärtää että kyseessä on trauma josta voi halutessaan oppia pois. Koira ei tälläistä järkeilyä pysty tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lenkkeillessä vituttaa kun koirankusettajat kävelyttää niitä rakkejaan n. 10metrin talutushihnassa ja vähän väliä lenkkipolkua juostessa on jonkun rakki kintuissa ja hyppimässä päin. Omistajat ei välitä paskaakaan. Ihan sama asia tuollainen metrejä pitkä talutushihna, kuin olisi vapaana. Pitäkää ne rakkinne pois ihmisten kintuista!!!
Mua taas vituttaa lenkkeilijät, menkää johonkin korpeen tömistelemään niin ei tarvitse pahoittaa mieltään muista tienkäyttäjistä.
Kiitos kaikille. Tämä ketju on parasta huumoria!!! Lisää tappelua vaan...
Kyllä mä lenkkeilen LENKKIPOLULLA, joka on meille tarkoitettu. Ei koirankusettajille. Potkaisen aina pirun lujaa kun hyppivä rakki osuu kohdalle.
Minusta vanhempien pitäisi laittaa lapsensa valjaisiin jotta eivät pääse hyökkäämään viattomien koirien kimppuun ja pahimmassa tapauksessa pilaamaan toisen omaisuutta. Lisäksi siihen vajaaseen voisi laittaa keltaisen nauhan jos lapsi puree tai on hermoheikko