Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa niille lapsillenne ettei toisten koiriin kosketa!

Vierailija
25.08.2016 |

Koirani oli vääntämässä torttua, kun yhtäkkiä kulmantakaa juoksee lapsi joka mitään kysymättä läppäisee koiraani (en tiedä oliko tarkoitus silittää vai mitä) ja koirani pelästyy ihan helvetisti. Lapsen isä käveli perässä, eikä pahoitellut mitenkään tilannetta, tai kieltänyt lastaan.
Ja tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun lapset tulevat mitään kysymättä silittelemään koiraani. Estän tilanteen normaalisti aina, tuossa äskeisessä tapauksessa en vaan ehtinyt.

Minulla on pieni ja lasten mielestä varmasti söpö koira, mutta se ei todellakaan tarkoita, että sitä saa tulla automaattisesti silittämään!

Kommentit (253)

Vierailija
81/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kissa joka on opetettu kulkemaan valjaissa kuin koira hihnassa, sen kanssa olen törmännyt samantyyppisiin törppöihin. Itse kissa rakastaa lenkkejä ja on mielellään ulkona valjaissa, se myös sietää melut, autot, pyörät, pikkulapset, ohimenevät muut eläimet jne säikkymättä. Ilmeisesti kissa hihnassa on niin erikoinen näky että jokainen pysähtyy katselemaan, silittämään ja jopa aikuiset ihmiset yrittää ottaa syliin, täysin ilman lupaa. Kissa on ihmisrakas mutta haluaa tehdä lähestymisen omalla tahdillaan, yhtäkkiä vieraaseen syliin otettaessa käyttää kynsiäänkin päästäkseen pois. Silittäminen on kissalle itselleen ok mutta haluaisin omistajana että pyydetään lupa. Muutama naapurin pikkutyttö on kysynyt kyllä lupaa ja silittänyt ihan nätisti.

Mutta sitten ne mummot koiriensa kanssa. Kissa kyllä osaa kulkea nätisti koirasta ohi eikä ole moksiskaan jos haukkuu perään. Jostain hemmetin syystä parin mummon mielestä on kivaa kun koirat alkaa haukkumaan kissalle ja päästää ne lähikontaktiin katsomaan ja haistamaan kissaa, jolloin kissa joko ampaisee karkuun, kiipeää syliini tai läppäisee koiraa. En ole koirakokenut ihminen, joten en tiedä tekeekö ne noin myös muille ohikulkeville koirille, mutta mielestäni ei sopisi noin tehdä edes toisen koiran kanssa. Ohimeno varmaan sujuu kaikilta, mutta toinen koirakin voisi tuosta luvattomasta lähestymisestä ottaa nokkiinsa ja käydä kiinni.

Kaikkeen kontaktiin vieraan eläimen kanssa pitäisi kysyä lupa, jollei ole jossain paikassa jossa eläinten on tarkoitus tutustua ja leikkiä (kuten koirapuistot tms). 

Vierailija
82/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään koiria ja välttelen parhaani mukaan. En ymmärrä, jos kävelen kadulla ja vastaan tulee koira, miksi omistaja antaa koiran tulla haistelemaan tai pitää ketjua niin löysällä että koira pääsee lähelle? 

Lapsia ja koiria on turha verrata siksi ettei lapsi pysty ketään raatelemaan/tappamaan kuten koira. Itselle jäi pelko kun olin nuorena juoksulenkillä ja irti päässeet 3 koiraa lähtivät perääni yllättäen ja yrittivät kaataa maahan, siis ihan hyökkäsivät päälle. Olin aivan paniikissa tapauksen jälkeen, en tehnyt ilmoitusta poliisille paniikista johtuen. Pelkään sitä, että löysässä hihnassa oleva koira näykkäisee 2 vuotiasta lastani vaikka jalasta vaikka yritämme vältellä koiria ja tulee paha jälki,tai karkaa muuten päälle.

Ja ei, en mene psykologille koirapelkoni takia, minulla on oikeus liikkua yleisillä paikoilla niin ettei minun tarvitse pelätä kohti tulevia koiria.Koiranomistajalla on velvollisuus pitää lemmikkinsä kurissa niin ettei se tule haistelemaan tms. Tuntuu usein että monet ovat todella välinpitämättömiä, tulee todella ikävä olo kun vaikka koira haukkuen hyökkää kohti ja omistaja vain nykäisee koiraa tulehan nyt, tai ei tee mitään jolloin itse joutuu kiirehtimään askeliaan. Ymmärrän, että oma lemmikki on tärkeä perheenjäsen, mutta en koe olevani niin arvoton paskakasa että ei tarvitse edes anteeksi pyytää, jos lemmikki käyttäytyy aggressiivisesti.

EN HALUA eikä lapseni halua koiria silittää joten pitäkää koiranne kaukana, kiitos.

Älä sitten kävele päin, jos haluat pysyä kaukana koirista! Kun kävelen jalkakäytävällä koirien kanssa, me viemme sen tilan minkä viemme, ei ole meidän velvollisuutemme loikkia ojaan, kun sinä tulet lapsinesi "leveänä kuljetuksena" vastaan. Toki koirat kulkevat vierelläni lyhyessä hihnassa, ohi kyllä mahtuu. Mutta jos esim. talvella kaupungissa jalkakäytävä on lumen takia kapea,tai muuten toisella puolella on kivitalo, en voi koirineni haihtua olemattomaksi.

Ja mietit poliisille ilmoittamista, kun koira juoksee sinua kohti? 😁

Koirat muuten haistavat pelon, ne saattavat senkin takia villiintyä lähelläsi. Jos joku koira ärhentelee sinulle hihnassa, et oikeasti voi muuta kuin luottaa omistajaan, että hän pitää koiran kurissa. Jos et luota, kierrä kaukaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ongelma koskee lähinnä koiriin tottuneita lapsia. Koirattomissa perheissä vieraita koiria varotaan automaattisestim

Vierailija
84/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onneksi ole osunut omalle kohdalle. Myös lasten onneksi. Minulla pieni ja söpö koira, joka kyllä näykkäisee mikäli säikähtää äkkinäisiä liikkeitä tekeviä lapsia. Onneksi ovat aina kysyneet luvan silittää, minkä olenkin antanut, mutta omalla vastuulla ja rauhallisesti. Suurimmaksi osaksi on sujunut hyvin, kerran kuitenkin koira säikähti yhtäkkiä hypähtävää lasta, ei silti kiinni käynyt. Opettakaa siis lapsillenne miten eläinten kanssa käyttäydytään, ei se lemmikinomistajan velvollisuus ole. Tiedän tapauksiakin missä vanhemmat ovat suuttuneet, kun kultamussukat eivät saa lupaa silittää työtään tekevää opaskoiraa...

Lemmikinomistajan velvollisuus on huolehtia ettei lemmikki aiheuta vaaraa ulkopuolisille. Ulkopuolisilla taasen ei ole velvollisuutta alkaa opiskella koirien sielunelämän toimintaa. Jos koira käyttäytyy arvaamattamosti ja aiheuttaa vaaraa tulee se lopettaa.

Tuleeko lapsetkin lopettaa jos nämä aiheuttavat vaaraa ulkopuolisille? Jatkuvasti rikotaan toisten omaisuutta ja rääkätään ja tapetaan viattomia eläimiä. Koirani on tähän verrattuna aika harmiton, näykännyt sen yhden ja ainoan kerran lasta 1-vuotiaana, nyt 9-v. Niin pieni koira ei edes saanut vahinkoa aikaan. En puolustele, mutten todellakaan vie koiraakaan piikille sen takia vaan varoitan silittelijöitä että SAATTAA säikähtää ja napata hampailla. Ulkopuolisilla taas tosiaan on velvollisuus opettaa lapsensa käyttäytymään, niin muiden ihmisten kuin eläintenkin kanssa. Jos ei vaivaudu, niin turha tulla vaatimaan toisten lemmikkejäkään piikille kun oma lapsi kiusaa niitä.

Koirasi on eläin,lapsi ihminen, joka kehittyy ja kasvaa jatkuvasti. Eläin on eläin, ja yhteiskunta on ensisijaisesti tehty ihmisille. Eläimet kuuluvat luontoon ja metsiin, ihmiset tänne muiden ihmisten sekaan. Koirat ovat täällä vierailijoita, itse olet halunnut ottaa koiran ihmisten sekaan. Koira on kesytetty ihmisten palvelijaksi alunperin. Tuskin koirasi tulee hoitaa sinua kun olet sairas, ajaa bussia, hautaa sinut, hoitaa asioitasi, joita se ihmislapsi voi joskus tehdä. 

Älä päästä koiraasi ihmisten lähelle, jos tiedät että se voi näykkäistä. Käsittämätöntä että Suomessa laitetaan eläin ihmisten edelle.

Ja kasvaessaan tämä lapsi todennäköisemmin rääkkää niitä eläimiä, ellei pienestä pitäen ole opetettu, että eläinkin tuntee kipua. Oikeuttaako se lapsen rääkkäämään, vaikka nämä eläimet olisivat alemmassa arvossa? Ei, en vie koiriani tahallani ihmisten joukkoon, vaan ulkoillessa väistämme muita, koska kaikki eivät halua koiria silittää. En kiellä silittämästä, mikäli haluavat silittää, mutta aina sanon että omalla vastuulla, vaikkei vahinkoja olekaan sattunut kun osataan toimia rauhallisesti. Sinun logiikallasi myös ne muille vaaralliset lapset tulisi pitää erossa muista. Ja kyllä, todellakin laitan koirani sellaisen lapsen edelle, joka huvin vuoksi tappaa puolustuskyvyttömiä luonnoneläimiä kun on kiva mätkiä laudanpätkällä hengiltä hidas siili.

Aggressiivisille lapsille tuleekin seuraamuksia, asiaan puuttutaan, ja yritetään auttaa. Ihmisille on myös vankiloita ja terapiaa, oletko kuullut? Miksi koira, joka puree, pääsee ilman seuraamuksia? 

No ymmärtääkö se koira niitä seuraamuksia? Ei varmaan ainakaan kuolleena... Hyvin harva koira on syntyjään "paha", on väärin, että koira joutuu maksamaan hengellään sen, että omistaja on hankkinut sen munan jatkeeksi ja kouluttanut vihaiseksi. Sitä minäkään en hyväksy. Siinä en näe väärää, että äkkinäisiä liikkeitä säikähtänyt koira näykkäisee varoitukseksi. Se on ihan eri asia kuin raatelu. On itseänikin koira näykännyt kun annoin kättä haistaa ja toimin sentään rauhallisesti, ei silti jäänyt traumoja eikä tulisi mieleenkään vaatia toisen lemmikkiä tapettavaksi. Ihmetyttää nämä lasten hyysääjät...

Jos vanhempasi eivät olisi sinua "hyysänneet" et olisi siinä kirjoittemassa. Et uskokaan kuinka monissa vaaratilanteissa olet ollut ja vanhempasi sinut pelastaneet ja sinusta huolehtineet. Koira ei tosiaan saa näykkäistä ihmistä tai ei sovi tänne meidän ihmisten keskelle. 

Onko ihminen syntyjään "paha"? Jännä muuten, että jossain asioissa koirien omistajat rinnastavat ihimiset ja eläimet ja joissain haluavat tehdä eron selväksi. Tässä ketjussa on moni peräänkuuluttanut omistajan vastuuta koiran käytöksestä, ei saa näykkiä vaikka tapahtuisi jotain yllättävää (lenkkeilijä, lapsi, pyöräilijä) kuten itsekin toteat. On omistajan vastuulla opettaa, kuten on vanhempien ja yhteiskunnan tehtävä opettaa lapsi yhteiskunnan sääntöihin.

Etkö ymmärrä, että jos koirasi satuttaa ihmistä fyysisti, se ei sovi tänne ihmisten joukkoon?Ihmisten säännöt, eivät koiran.

Jotkut ihmiset ovat syntymästään pahoja.

Ja lisäksi sekin on ihmisen tekemä sääntö ettei toisen koiria mennä lääppimään. Eli opettakaa ne säännöt niille lapsille.

Vierailija
85/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

...no on siinä nyt vähän eri asiasta kyse, jos äiti päästää lapsen leikkimään kotiinsa, jossa on koira ja koira puree lasta. Kyllä tyhmempikin ymmärtää, että vastuu on tällöin koiran omistajalla. Siis verrattuna siihen, että lapset menee vieraalle pihalle ilman lupaa ja työntää sormensa koiratarhan aidan läpi. Toivottavasti sinulla, joka tähän tapaukseen vetoat, ei ole omakotitaloa tai mitään muutakaan maa-aluetta. Tai et aja koskaan missään autolla. Eli jos lapsi menee vaikka naapurin pihalle, kampeaa paljun kannen auki ja hukkuu sinne, niin sinä syytät naapureita lapsesi taposta? Ja automaattisesti oletat,että naapuri on vastuussa? Tai joku tuntematon lapsi syö pihallasi kasvavasta pensaasta myrkyllisiä marjoja ja kuolee, niin sekin on naapurin vika, kun ei ollut hävittänyt pensasta. Pitänee varmaan alkaa säilyttämään puutarhasaksia lukon takana (nyt ne on lukottomassa laatikossa talon seinustalla aidatulla pihalla). Tiedä vaikka joku naapurin kakara löytää se laatikkoa tonkiessa ne ja tökkää itseään vaikka silmään.

Kyllä minut lapsena opetettiin siihen, ettei kenekään pihalle mennä ilman lupaa ja vieraita elukoita ei silitellä. Eikä tielle autojen alle juosta. Ja ihan meni jakeluun jo alle kouluikäisenä.

Vierailija
86/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ongelma koskee lähinnä koiriin tottuneita lapsia. Koirattomissa perheissä vieraita koiria varotaan automaattisestim

Ei kun toisin päin. Ne jotka ovat koiriin tottuneet joko omistavat itse koiria tai lähipiirissä on koira jota voi paijata. Eli heillä ei niin suurta tarvetta sille koiran lähestymiselle ole. Nämä lapset sitten joilta on lemmikit kielletty ja joilla ei lemmikeitä joita paijata ole lähipiirissä taas tekevät kaikkensa että saavat taputella ja halailla tuntemattomien lemmikeitä

Vierailija
87/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt allekirjoittaisi tuollaista yleistystä, kyse on opituista tavoista.

Joju koiriin tottumaton voi kuvitella että sesseä voi rynnätä silittämään kuin pehmolelua ja joku lapsi kuka on kasvanut koirieb kanssa tietää miten toimitaan ja osaa antaa koirille tilaa ja kysyä lupaa.

Vierailija
88/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta että lapsen hankkineilla nyrjähtää aivot noin pahasti ettei nähdä ympärillä enää mitään muuta kuin oikeuksia. Sinun kakarallasi ei ole mitään oikeutta tulla silittämään minun koiraani. Jos koirani puraisee lasta, joka kielloista huolimatta/yhtäkkiä lupaa kysymättä koiraani käy kiinni niin se on valitettavaa mutta ei koiran syy eikä siitä todellakaan seuraa koirani lopetus. Jos 11-vuotiaan koiran kanssa olen kyennyt lenkkeilemään 3-5 kertaa päivässä nyt sitten jo 4015 päivänä ilman purematapauksia luulen että koirani ei ole oikeasti kenellekään vaaraksi.

Vierailija
89/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän koiranomistajien mielestä vastaantulija on vastuussa. "älä näytä sille että pelkäät", "älä nosta lastasi tai koiraasi syliin". Ym.ym.

Pitäisikö teidän koiranomistajien ottaa vastuu siitä, että opetatte koiranne reagoimaan oikein jos lapsi tulee taputtelemaan?

Fiksu kommentti ja kiihkoton kommentti. Olen täysin samaa mieltä.

Vierailija
90/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan täysin käsittämättömän uskomatonta, että täällä tuntuu piisaavan koiran omistajia, jotka sinnikkäästi puolustavat koiran oikeutta purra ihmisiä yleisellä kadulla :D 

Vierailija
91/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatetaanko nykyajan lapset ilman sääntöjä? Toinen asia mitä lapsille ei opeteta on liikennesäännöt. Välillä pyöräillään kolme pyöräilijää rinnakkain, välillä pyöräillään vasenta reunaa. Muutama ala-asteikäinen poika pyöräili kovaa vauhtia eivätkä katsoneet eteenpäin kun meinasivat ajaa jalankulkijoiden päälle koska eivät näitä huomanneet, pyyhälsivät punaisia päin suojatien yli ympärilleen katsomatta, ei onneksi tullut autoja tällä kertaa. Pyöräilykypärät olivat sentään päässä.

No mutta, täällähän tuli jo selväksi, että autoilijan vikahan se on, jos lapsi ajaa pyörällä auton alle. Monella roikkuu kypärä ohjaustangossa. Vanhemmat varmasn pakottaneet mukaan, mutta eivät laita päähän. Sekin on varmaan autoilijan vika.

Minä meinasin jäädä vähän aikaa sitten yhden pyörällä vastaan tulleen ala-asteikäisen tytön alle, vaikka väistin ihan tien reunaan ja lopulta olin jo pientareella. Siis kävellen ja koiran kanssa. Ja lopulta ihan pysähdyttiin ja seisottiin kumpikin jo siellä nurmikon puolella. Jahtasi varmaan niitä pokemonneja kännykän tuijotuksesta päätellen, kun piti ihan karjaista, että katso eteesi ja vasta sitten tyttö havahtui ja sai juuri ja juuri väistettyä. Oli niin mutkittelevaa se pyörällä ajo, etten oikeasti tiennyt kummalle puolelle olisin hypännyt. Ja sama jatkui, kun katsoin taakseni.

Vierailija
92/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan täysin käsittämättömän uskomatonta, että täällä tuntuu piisaavan koiran omistajia, jotka sinnikkäästi puolustavat koiran oikeutta purra ihmisiä yleisellä kadulla :D 

Aivan täysin käsittämättömän uskomatonta, että täällä tuntuu piisaavan lasten vanhempia, jotka sinnikkäästi åuolustavat perhedelmänsä oikeutta lääppiä tuntemattoman ihmisen omaisuutta yleisellä kadulla :D

Vierailija
93/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun toisin päin. Ne jotka ovat koiriin tottuneet joko omistavat itse koiria tai lähipiirissä on koira jota voi paijata. Eli heillä ei niin suurta tarvetta sille koiran lähestymiselle ole. Nämä lapset sitten joilta on lemmikit kielletty ja joilla ei lemmikeitä joita paijata ole lähipiirissä taas tekevät kaikkensa että saavat taputella ja halailla tuntemattomien lemmikeitä

Näin maahanmuuttajalapsen käyttäytyvän omituisesti rapoukäytävässä ja syy tälle käytökselle selvisi kun näin että rappusissa tuli vastaan koiranomistaja lemmikkinsä kanssa. Koira oli ihan kiltin oloinen eikä reagoinut lapseen mitenkään mutta tämä lapsi oli kauhuissaan kun koira tuli vastaan.

Vierailija
94/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään koiria ja välttelen parhaani mukaan. En ymmärrä, jos kävelen kadulla ja vastaan tulee koira, miksi omistaja antaa koiran tulla haistelemaan tai pitää ketjua niin löysällä että koira pääsee lähelle? 

Lapsia ja koiria on turha verrata siksi ettei lapsi pysty ketään raatelemaan/tappamaan kuten koira. Itselle jäi pelko kun olin nuorena juoksulenkillä ja irti päässeet 3 koiraa lähtivät perääni yllättäen ja yrittivät kaataa maahan, siis ihan hyökkäsivät päälle. Olin aivan paniikissa tapauksen jälkeen, en tehnyt ilmoitusta poliisille paniikista johtuen. Pelkään sitä, että löysässä hihnassa oleva koira näykkäisee 2 vuotiasta lastani vaikka jalasta vaikka yritämme vältellä koiria ja tulee paha jälki,tai karkaa muuten päälle.

Ja ei, en mene psykologille koirapelkoni takia, minulla on oikeus liikkua yleisillä paikoilla niin ettei minun tarvitse pelätä kohti tulevia koiria.Koiranomistajalla on velvollisuus pitää lemmikkinsä kurissa niin ettei se tule haistelemaan tms. Tuntuu usein että monet ovat todella välinpitämättömiä, tulee todella ikävä olo kun vaikka koira haukkuen hyökkää kohti ja omistaja vain nykäisee koiraa tulehan nyt, tai ei tee mitään jolloin itse joutuu kiirehtimään askeliaan. Ymmärrän, että oma lemmikki on tärkeä perheenjäsen, mutta en koe olevani niin arvoton paskakasa että ei tarvitse edes anteeksi pyytää, jos lemmikki käyttäytyy aggressiivisesti.

EN HALUA eikä lapseni halua koiria silittää joten pitäkää koiranne kaukana, kiitos.

Älä sitten kävele päin, jos haluat pysyä kaukana koirista! Kun kävelen jalkakäytävällä koirien kanssa, me viemme sen tilan minkä viemme, ei ole meidän velvollisuutemme loikkia ojaan, kun sinä tulet lapsinesi "leveänä kuljetuksena" vastaan. Toki koirat kulkevat vierelläni lyhyessä hihnassa, ohi kyllä mahtuu. Mutta jos esim. talvella kaupungissa jalkakäytävä on lumen takia kapea,tai muuten toisella puolella on kivitalo, en voi koirineni haihtua olemattomaksi.

Koirat muuten haistavat pelon, ne saattavat senkin takia villiintyä lähelläsi. Jos joku koira ärhentelee sinulle hihnassa, et oikeasti voi muuta kuin luottaa omistajaan, että hän pitää koiran kurissa. Jos et luota, kierrä kaukaa.

Koirat hyökkäsivät päälleni, siis laumana, ei pelkästään juossut kohti. Tapahtui jo n. 15 vuotta sitten: kirjoitin: "Itselle jäi pelko kun olin nuorena juoksulenkillä ja irti päässeet 3 koiraa lähtivät perääni yllättäen ja yrittivät kaataa maahan, siis ihan hyökkäsivät päälle. Olin aivan paniikissa tapauksen jälkeen, en tehnyt ilmoitusta poliisille paniikista johtuen". Lenkkipolulla joka alkoi ok taloalueelta josta koirat päässeet jostain pihasta irti, näkivät minut ja lähtivät perään, laumana 3 isoa koiraa. Hyppäsivät kahdelle tassulle ja yrittivät kaataa, menin kyyryyn ja suojasin päätäni, lähtivät pois. Koin todella kuolemanpelkoa. Mitä jos ihmiset tekisivät noin laumana toiselle? Tulisi päällekarkaus/pahoinpitelysyyte.

En kyllä muuta kulkureittiäni koirasi takia, sinun velvollisuutesi on pitää koirasi kurissa vaikka se haistaisi jonkun pelon. Tätä en vaan millään tajua koiranomistajissa, ei tuota pelon tunnetta voi hallita. Miksi minun olisi mentävät psykologille tms käsittelemään asiaa, vain sen takia, että koira haistaa pelkoni ja mahdollisesti hyökkää päin? Tuohan on sama periaate kuin se että oma syys jos joku pahoinpitelee, tai raiskaa. Uhri ei ole koskaan syyllinen. 

Kävelen lapsineni ja lapsiryhmien kanssa työssäni siellä missä ihmiset ovat tehneet tiet meidän ihmisten kuljettaviksi. Ei sinun tarvitse haihtua mihinkään, pidä vain koirasi kurissa, äläkä päästä pitkällä hihnalla haistelemaan. Vai miksi minun täytyy ymmärtää koiraasi, että se kokee uhkaksi jos kiristätä hihnaa, mutta sinun ei tarvitse opettaa koirallesi että senkin täytyy "ymmärtää" lasten käytöstä? Tämä on juuri se pointti, että koiranomistajat kuvittelevat olevansa karvaperseidensä kanssa ihmisten lakeja ylempänä. Miksi?

Vierailija
95/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä käsittätöntä on se, että joku puolustaa tällä lasten oikeutta mennä ilman lupaa naapurin pihalle toihuamaan omiaan ja jos jotain sattuu, niin se on kuulemma naapurin vastuulla.

Koirilla ei ole oikeutta purra huvikseen ohikulkijoita ja fiksu omistaja ei laske koiraa haistelemaan ohikulkijoita. Ja fiksut vanhemmat opettaa myös lapsilleen sen, ettei vieraiden koirien luokse saa mennä eikä myöskään sinne naapurin pihalle.

Miten jollain voi olla vaikeuksia erottaa normaalia koirien ohittamista ja sitä, että lapsi juoksee kädet ojossa vieraan koiran luo silittämään?

Vierailija
96/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän koiranomistajien mielestä vastaantulija on vastuussa. "älä näytä sille että pelkäät", "älä nosta lastasi tai koiraasi syliin". Ym.ym.

Pitäisikö teidän koiranomistajien ottaa vastuu siitä, että opetatte koiranne reagoimaan oikein jos lapsi tulee taputtelemaan?

Eli saa repiä koiraa turkista ja vaikka lyödä, koiran pitää vaan kestää? Kun ei se taputtelu ole aina sitä hellää taputtelua. Miksi vanhemmat siirtävät oman vastuunsa eivätkä opeta miten eläinten kanssa toimitaan? Koska se Veeti-Jalmari saa tehdä mitä haluaa? Että päästään vaatimaan toisen lemmikki piikille ja mahdollisesti myös rahalliset korvaukset?

Opetan lapselleni, ettei mitään eläintä lähestytä. Älä anna koirasi lähestyä ihmisiä tai opeta, miten ihmisten kanssa käyttäydytään, eli ei näykitä ihmistä, koskaan.

En annakaan, niinkuin jo sanoin, en päästä koiriani haistelemaan vieraita ihmisiä, elleivät nämä itse halua silittää. Eikä se lähestyessäkään käy kenenkään lahkeeseen kiinni. Näykkää, jos näykkää vain kiusattuna ja sillä onkin huonoja kokemuksia huonosti käyttäytyvistä lapsista, jotka ovat luvan kysyttyään alkaneetkin härnäämään koiraa. Olenkin tehnyt selväksi lapsille, että hyvin käyttäytymällä koirasta saa mukavan kaverin, huonosti käyttäytymällä tulee mahdollisesti hammasta. Omalla riskillä ovat tulleet silittämään, eikä vahinkoja ole sattunut 8 vuoteen. Mites, saako sinun lastasi tulla härnäämään esim kehitysvammainen (minulla EI ole mitään näitä vastaan, mutta käytän tätä vertauksena, koska nämä eivät välttämättä ymmärrä toimivansa väärin), saa tulla iholle, pitää vaan ymmärtää ja koittaa käyttäytyä vaikka pelottaisikin? Koiratkaan eivät välttämättä ymmärrä ja pelkäävät, siksi saattavat näykätä.

Vierailija
97/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulta puuttuu selkeästi sisälukutaito. Kukaan ei puolusta sitä että koira puree varoittamatta ketään vaan sitä että koira puree jos joku antaa kakaransa hyökätä koiran kimppuun. Silloin koira puolustaa itseään ja tämä on sallittua.

Vierailija
98/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli saa repiä koiraa turkista ja vaikka lyödä, koiran pitää vaan kestää? Kun ei se taputtelu ole aina sitä hellää taputtelua. Miksi vanhemmat siirtävät oman vastuunsa eivätkä opeta miten eläinten kanssa toimitaan? Koska se Veeti-Jalmari saa tehdä mitä haluaa? Että päästään vaatimaan toisen lemmikki piikille ja mahdollisesti myös rahalliset korvaukset?

Opetan lapselleni, ettei mitään eläintä lähestytä. Älä anna koirasi lähestyä ihmisiä tai opeta, miten ihmisten kanssa käyttäydytään, eli ei näykitä ihmistä, koskaan.

En annakaan, niinkuin jo sanoin, en päästä koiriani haistelemaan vieraita ihmisiä, elleivät nämä itse halua silittää. Eikä se lähestyessäkään käy kenenkään lahkeeseen kiinni. Näykkää, jos näykkää vain kiusattuna ja sillä onkin huonoja kokemuksia huonosti käyttäytyvistä lapsista, jotka ovat luvan kysyttyään alkaneetkin härnäämään koiraa. Olenkin tehnyt selväksi lapsille, että hyvin käyttäytymällä koirasta saa mukavan kaverin, huonosti käyttäytymällä tulee mahdollisesti hammasta. Omalla riskillä ovat tulleet silittämään, eikä vahinkoja ole sattunut 8 vuoteen. Mites, saako sinun lastasi tulla härnäämään esim kehitysvammainen (minulla EI ole mitään näitä vastaan, mutta käytän tätä vertauksena, koska nämä eivät välttämättä ymmärrä toimivansa väärin), saa tulla iholle, pitää vaan ymmärtää ja koittaa käyttäytyä vaikka pelottaisikin? Koiratkaan eivät välttämättä ymmärrä ja pelkäävät, siksi saattavat näykätä.

Lapseni ei näykkää tai pure. Ei voi satuttaa, kuten koirasi. Etkö ymmärrä?

Vierailija
99/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat hyökkäsivät päälleni, siis laumana, ei pelkästään juossut kohti. Tapahtui jo n. 15 vuotta sitten: kirjoitin: "Itselle jäi pelko kun olin nuorena juoksulenkillä ja irti päässeet 3 koiraa lähtivät perääni yllättäen ja yrittivät kaataa maahan, siis ihan hyökkäsivät päälle. Olin aivan paniikissa tapauksen jälkeen, en tehnyt ilmoitusta poliisille paniikista johtuen". Lenkkipolulla joka alkoi ok taloalueelta josta koirat päässeet jostain pihasta irti, näkivät minut ja lähtivät perään, laumana 3 isoa koiraa. Hyppäsivät kahdelle tassulle ja yrittivät kaataa, menin kyyryyn ja suojasin päätäni, lähtivät pois. Koin todella kuolemanpelkoa. Mitä jos ihmiset tekisivät noin laumana toiselle? Tulisi päällekarkaus/pahoinpitelysyyte.

En kyllä muuta kulkureittiäni koirasi takia, sinun velvollisuutesi on pitää koirasi kurissa vaikka se haistaisi jonkun pelon. Tätä en vaan millään tajua koiranomistajissa, ei tuota pelon tunnetta voi hallita. Miksi minun olisi mentävät psykologille tms käsittelemään asiaa, vain sen takia, että koira haistaa pelkoni ja mahdollisesti hyökkää päin? Tuohan on sama periaate kuin se että oma syys jos joku pahoinpitelee, tai raiskaa. Uhri ei ole koskaan syyllinen. 

Kävelen lapsineni ja lapsiryhmien kanssa työssäni siellä missä ihmiset ovat tehneet tiet meidän ihmisten kuljettaviksi. Ei sinun tarvitse haihtua mihinkään, pidä vain koirasi kurissa, äläkä päästä pitkällä hihnalla haistelemaan. Vai miksi minun täytyy ymmärtää koiraasi, että se kokee uhkaksi jos kiristätä hihnaa, mutta sinun ei tarvitse opettaa koirallesi että senkin täytyy "ymmärtää" lasten käytöstä? Tämä on juuri se pointti, että koiranomistajat kuvittelevat olevansa karvaperseidensä kanssa ihmisten lakeja ylempänä. Miksi?

Jos jollakin jää noin pahat traumat pahoinpitelystä tai raiskauksesta niin he hankkivat apua ongelmaansa. Ehkä sinunkin kannattaisi

Vierailija
100/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulta puuttuu selkeästi sisälukutaito. Kukaan ei puolusta sitä että koira puree varoittamatta ketään vaan sitä että koira puree jos joku antaa kakaransa hyökätä koiran kimppuun. Silloin koira puolustaa itseään ja tämä on sallittua.

Ei ole. Koira ei saa purra, milloinkaan. Ole siinä uskossa jos haluat, en mahda uskomuksellisi mitään. Nyt minäkin säälin koiraasi ja myös vähän sinua.