Opettakaa niille lapsillenne ettei toisten koiriin kosketa!
Koirani oli vääntämässä torttua, kun yhtäkkiä kulmantakaa juoksee lapsi joka mitään kysymättä läppäisee koiraani (en tiedä oliko tarkoitus silittää vai mitä) ja koirani pelästyy ihan helvetisti. Lapsen isä käveli perässä, eikä pahoitellut mitenkään tilannetta, tai kieltänyt lastaan.
Ja tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun lapset tulevat mitään kysymättä silittelemään koiraani. Estän tilanteen normaalisti aina, tuossa äskeisessä tapauksessa en vaan ehtinyt.
Minulla on pieni ja lasten mielestä varmasti söpö koira, mutta se ei todellakaan tarkoita, että sitä saa tulla automaattisesti silittämään!
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä lenkkeilen LENKKIPOLULLA, joka on meille tarkoitettu. Ei koirankusettajille. Potkaisen aina pirun lujaa kun hyppivä rakki osuu kohdalle.
Varmasti. Fantasioissasi. Oot tosi kova kundi hei.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä lenkkeilen LENKKIPOLULLA, joka on meille tarkoitettu. Ei koirankusettajille. Potkaisen aina pirun lujaa kun hyppivä rakki osuu kohdalle.
Varmaan myös viljelet niitä myrkkymakkaroita teille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onneksi ole osunut omalle kohdalle. Myös lasten onneksi. Minulla pieni ja söpö koira, joka kyllä näykkäisee mikäli säikähtää äkkinäisiä liikkeitä tekeviä lapsia. Onneksi ovat aina kysyneet luvan silittää, minkä olenkin antanut, mutta omalla vastuulla ja rauhallisesti. Suurimmaksi osaksi on sujunut hyvin, kerran kuitenkin koira säikähti yhtäkkiä hypähtävää lasta, ei silti kiinni käynyt. Opettakaa siis lapsillenne miten eläinten kanssa käyttäydytään, ei se lemmikinomistajan velvollisuus ole. Tiedän tapauksiakin missä vanhemmat ovat suuttuneet, kun kultamussukat eivät saa lupaa silittää työtään tekevää opaskoiraa...
Lemmikinomistajan velvollisuus on huolehtia ettei lemmikki aiheuta vaaraa ulkopuolisille. Ulkopuolisilla taasen ei ole velvollisuutta alkaa opiskella koirien sielunelämän toimintaa. Jos koira käyttäytyy arvaamattamosti ja aiheuttaa vaaraa tulee se lopettaa.
Tuleeko lapsetkin lopettaa jos nämä aiheuttavat vaaraa ulkopuolisille? Jatkuvasti rikotaan toisten omaisuutta ja rääkätään ja tapetaan viattomia eläimiä. Koirani on tähän verrattuna aika harmiton, näykännyt sen yhden ja ainoan kerran lasta 1-vuotiaana, nyt 9-v. Niin pieni koira ei edes saanut vahinkoa aikaan. En puolustele, mutten todellakaan vie koiraakaan piikille sen takia vaan varoitan silittelijöitä että SAATTAA säikähtää ja napata hampailla. Ulkopuolisilla taas tosiaan on velvollisuus opettaa lapsensa käyttäytymään, niin muiden ihmisten kuin eläintenkin kanssa. Jos ei vaivaudu, niin turha tulla vaatimaan toisten lemmikkejäkään piikille kun oma lapsi kiusaa niitä.
Koirasi on eläin,lapsi ihminen, joka kehittyy ja kasvaa jatkuvasti. Eläin on eläin, ja yhteiskunta on ensisijaisesti tehty ihmisille. Eläimet kuuluvat luontoon ja metsiin, ihmiset tänne muiden ihmisten sekaan. Koirat ovat täällä vierailijoita, itse olet halunnut ottaa koiran ihmisten sekaan. Koira on kesytetty ihmisten palvelijaksi alunperin. Tuskin koirasi tulee hoitaa sinua kun olet sairas, ajaa bussia, hautaa sinut, hoitaa asioitasi, joita se ihmislapsi voi joskus tehdä.
Älä päästä koiraasi ihmisten lähelle, jos tiedät että se voi näykkäistä. Käsittämätöntä että Suomessa laitetaan eläin ihmisten edelle.
Kysehän ei tässä ketjussa ollut siitä, että koira PÄÄSTETTÄISIIN ihmisten lähelle. Kyse oli siitä, että ihmiset ilman lupaa tunkevat lähelle. Turha syyttää puremasta koiraa tai sen omistajaa jos kiellosta huolimatta tai edes lupaa kysymättä tullaan iholle.
Suomen laissa koira rinnastetaan esineeseen. Esineeseen joka on omistajansa omaisuutta. Olisiko sinusta mukava jos naapuruston lapset hyppisivät yllättäen halailemaan, tökkimään, lääppimään, tönimään ja muutenkin räveltämään polkupyörääsi kun yrität lenkkeillä pyörälläsi?
Niin siis pysyn kaukana koirista ja myös lapseni. Pysykää tekin meistä.
Vierailija kirjoitti:
Kai kohdistat potkut "oikeaan" kohteeseen, eli ei ainakaan koiraan, syytön se on omistajansa tyhmyyteen. Jos et ole provo, niin toivottavasti tulee vastaan tilanne, jonka jälkeen ei ole enää mitään millä potkia. Tai lenkkeillä :D
RRRRRRRR kirjoitti:
Mammat ärisee :D
Karvaperseiden vai pershedelmien mammat?Usein olen kuullut kun jonkun hemmetin ruman näköisen koiran omistaja puhuu koiralleen itsestään "mammana". Naurattaa kun mietin että ei ole omena kauas puusta pudonnut ja että samaa näköä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän koiranomistajien mielestä vastaantulija on vastuussa. "älä näytä sille että pelkäät", "älä nosta lastasi tai koiraasi syliin". Ym.ym.
Pitäisikö teidän koiranomistajien ottaa vastuu siitä, että opetatte koiranne reagoimaan oikein jos lapsi tulee taputtelemaan?
Reagoimaan oikein? Voi pyhä yksinkertaisuus. Täällä koirapelkoinen ihminen kirjoittelee, eikä kukaan oikeasti oleta että koirapelkoisen pitäisi pystyä hanskaamaan koirat välttämättä koskaan. Mitä sitten kun on lapsipelkoinen koira (tullut lapsien kiusaamaksi ja pahoinpitelemäksi), tämä koira pitäisi kuitenkin pystyä kouluttamaan "reagoimaan oikein"? Ihmiselle sentään pystyy järjellä selittämään asioita, koirapelkoinenkin ymmärtää että kyseessä on trauma josta voi halutessaan oppia pois. Koira ei tälläistä järkeilyä pysty tekemään.
Miksi sitten tuot tälläisen koiran muiden ihmisten seuraan? Pysy pois koirasi kanssa sieltä missä on ihmisiä.
Koirakouluja on. Tarvittaisiin vielä koiranomistajakouluja, ja että koiran pitämiseen tarvittaisiin todistus osaamisesta. Koira ei ole vastuussa mistään, vaan on omistajan tehtävä pitää se erillään ihmisistä!
Mulla pääsi hihna kerran lipeämään kädestä ja koirahan säntäsi lähimpien muksujen luo. Koira on todella ystävällinen ja innokas tervehtiä, se tykkää kaikista. Ei olla saatu kitkettyä innoissaan hyppimistä kitkettyä. Toisinaan menee niin pipanoiksi, että se suu auki hamua käsiä. Ei pure, eikä näykikään, mutta kokemattomasta se voi tuntuu siltä.
Huusin vaan hulluna, että varokaa!!! Varokaa!!! Lapset meni ihan paniikkiin ja sitten vasta tajusin, että ei se joo pahaa tee, mutta se on hyppii. Kuten tälläkin kertaa. Ne lapset olivat kokeneita koira ihmisiä, kullakin oma koira. Että onni onnettomuudesta.
Enää se ei karkaile, se on mun hallussa ilman hihnaakin. Hyppimistä se kyllä jatkaa tutuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän koiranomistajien mielestä vastaantulija on vastuussa. "älä näytä sille että pelkäät", "älä nosta lastasi tai koiraasi syliin". Ym.ym.
Pitäisikö teidän koiranomistajien ottaa vastuu siitä, että opetatte koiranne reagoimaan oikein jos lapsi tulee taputtelemaan?
Reagoimaan oikein? Voi pyhä yksinkertaisuus. Täällä koirapelkoinen ihminen kirjoittelee, eikä kukaan oikeasti oleta että koirapelkoisen pitäisi pystyä hanskaamaan koirat välttämättä koskaan. Mitä sitten kun on lapsipelkoinen koira (tullut lapsien kiusaamaksi ja pahoinpitelemäksi), tämä koira pitäisi kuitenkin pystyä kouluttamaan "reagoimaan oikein"? Ihmiselle sentään pystyy järjellä selittämään asioita, koirapelkoinenkin ymmärtää että kyseessä on trauma josta voi halutessaan oppia pois. Koira ei tälläistä järkeilyä pysty tekemään.
Miksi sitten tuot tälläisen koiran muiden ihmisten seuraan? Pysy pois koirasi kanssa sieltä missä on ihmisiä.
Niin tai pidä sinä kakarasi erossa toisten ihmisten omaisuudesta. Sun kakaralla ei ole mitään oikeutta tulla koskemaan mun omaisuutta (oli se sitten koira, auto, polkupyörä ym.), mun koiralla sen sijaan on oikeus kävellä julkisilla teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole koiraa. Olen kuitenkin niiden parissa elänyt koko ikäni. Jos mulla tälläinen koira olisi, mulla olisi ihan tasan sama oikeus kulkea sen kanssa ihan kaikkialla missä ei ole koirien kanssa kulkemista kielletty. Kenelläkään vieraalla ei kuitenkaan ole oikeutta koskea mun omaisuuteeni ilman lupaa, ihan vieraan iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vanhempien pitäisi laittaa lapsensa valjaisiin jotta eivät pääse hyökkäämään viattomien koirien kimppuun ja pahimmassa tapauksessa pilaamaan toisen omaisuutta. Lisäksi siihen vajaaseen voisi laittaa keltaisen nauhan jos lapsi puree tai on hermoheikko
Näinkö sinulle tehtiin lapsena? Toivon, että viet ehdotuksesi eteenpäin. Seuraan mielenkiinnolla esimerkiksi lakialoitteen etenemistä tai sosiaali/lastensuojelun reagointitapaa tähän (jos nyt lapselliselle tasolle mennään).
Taitaa sinua kuitenkin riipiä se, että koira ei koskaan ole täysivaltainen yhteiskunnan jäsen, vaikka se sinulle rakas onkin.
En tiedä onko muiden kuin koiranomistajien keskuudessa noin vahvasti asioihin reagoivia. En ole kuullut koskaan esimerkiksi kissanomistajien puhuvan lemmikeistään siihen sävyyn kuin tässäkinn ketjussa omistajat koiristaan. Huom. omistajat, ei elämänkumppanit tai puolisot (vaikka sekin taitaa olla joissain maissa mahdollista).
Tympii se omistajien karjunta päällekäyville koirille. Koirat eivät siihen mitenkään reagoi, se on vain vastuuvapauden hakemista omistajille. Ja sitten: Ei meidän Killeri ole koskaan purrut ketään, mitä te teitte sille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole koiraa. Olen kuitenkin niiden parissa elänyt koko ikäni. Jos mulla tälläinen koira olisi, mulla olisi ihan tasan sama oikeus kulkea sen kanssa ihan kaikkialla missä ei ole koirien kanssa kulkemista kielletty. Kenelläkään vieraalla ei kuitenkaan ole oikeutta koskea mun omaisuuteeni ilman lupaa, ihan vieraan iästä riippumatta.
Kirjoitit: "Mitä sitten kun on lapsipelkoinen koira (tullut lapsien kiusaamaksi ja pahoinpitelemäksi), tämä koira pitäisi kuitenkin pystyä kouluttamaan "reagoimaan oikein"? Ihmiselle sentään pystyy järjellä selittämään asioita, koirapelkoinenkin ymmärtää että kyseessä on trauma josta voi halutessaan oppia pois. Koira ei tälläistä järkeilyä pysty tekemään". Eli jos se on trauman kokenut ja ei pysty häiriintymättä olemaan ihmisten seurassa, ihmettelen miksi se pitäisi ihmisten joukkoon viedä kärsimään? Aika vastuutonta minusta. Lapset voivat huutaa, kiljua, tehdä äkkinäisiä liikkeitä, se kuuluu kehitykseen.Tai se voi haistaa koirapelkoisen pelon kuten tässäkin ketjussa on kerrottu. Koirasi voi tästä häiriintyä ja yrittää hyökätä, eikä se voi oppia traumastaan pois kuten kerroit. Miksi siis tuoda tälläinen koira ihmisten joukkoon, ihmisille tarkoitettuihin paikkoihin?
Koirat ja varsinkin niiden "omistajat" on hanurista. Koirat on heille tärkeämpiä kuin ihmiset, ei voi käsittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään koiria ja välttelen parhaani mukaan. En ymmärrä, jos kävelen kadulla ja vastaan tulee koira, miksi omistaja antaa koiran tulla haistelemaan tai pitää ketjua niin löysällä että koira pääsee lähelle?
Lapsia ja koiria on turha verrata siksi ettei lapsi pysty ketään raatelemaan/tappamaan kuten koira. Itselle jäi pelko kun olin nuorena juoksulenkillä ja irti päässeet 3 koiraa lähtivät perääni yllättäen ja yrittivät kaataa maahan, siis ihan hyökkäsivät päälle. Olin aivan paniikissa tapauksen jälkeen, en tehnyt ilmoitusta poliisille paniikista johtuen. Pelkään sitä, että löysässä hihnassa oleva koira näykkäisee 2 vuotiasta lastani vaikka jalasta vaikka yritämme vältellä koiria ja tulee paha jälki,tai karkaa muuten päälle.
Ja ei, en mene psykologille koirapelkoni takia, minulla on oikeus liikkua yleisillä paikoilla niin ettei minun tarvitse pelätä kohti tulevia koiria.Koiranomistajalla on velvollisuus pitää lemmikkinsä kurissa niin ettei se tule haistelemaan tms. Tuntuu usein että monet ovat todella välinpitämättömiä, tulee todella ikävä olo kun vaikka koira haukkuen hyökkää kohti ja omistaja vain nykäisee koiraa tulehan nyt, tai ei tee mitään jolloin itse joutuu kiirehtimään askeliaan. Ymmärrän, että oma lemmikki on tärkeä perheenjäsen, mutta en koe olevani niin arvoton paskakasa että ei tarvitse edes anteeksi pyytää, jos lemmikki käyttäytyy aggressiivisesti.
EN HALUA eikä lapseni halua koiria silittää joten pitäkää koiranne kaukana, kiitos.
Älä sitten kävele päin, jos haluat pysyä kaukana koirista! Kun kävelen jalkakäytävällä koirien kanssa, me viemme sen tilan minkä viemme, ei ole meidän velvollisuutemme loikkia ojaan, kun sinä tulet lapsinesi "leveänä kuljetuksena" vastaan. Toki koirat kulkevat vierelläni lyhyessä hihnassa, ohi kyllä mahtuu. Mutta jos esim. talvella kaupungissa jalkakäytävä on lumen takia kapea,tai muuten toisella puolella on kivitalo, en voi koirineni haihtua olemattomaksi.
Ja mietit poliisille ilmoittamista, kun koira juoksee sinua kohti? 😁
Koirat muuten haistavat pelon, ne saattavat senkin takia villiintyä lähelläsi. Jos joku koira ärhentelee sinulle hihnassa, et oikeasti voi muuta kuin luottaa omistajaan, että hän pitää koiran kurissa. Jos et luota, kierrä kaukaa.
Koirat hyökkäsivät päälleni, siis laumana, ei pelkästään juossut kohti. Tapahtui jo n. 15 vuotta sitten: kirjoitin: "Itselle jäi pelko kun olin nuorena juoksulenkillä ja irti päässeet 3 koiraa lähtivät perääni yllättäen ja yrittivät kaataa maahan, siis ihan hyökkäsivät päälle. Olin aivan paniikissa tapauksen jälkeen, en tehnyt ilmoitusta poliisille paniikista johtuen". Lenkkipolulla joka alkoi ok taloalueelta josta koirat päässeet jostain pihasta irti, näkivät minut ja lähtivät perään, laumana 3 isoa koiraa. Hyppäsivät kahdelle tassulle ja yrittivät kaataa, menin kyyryyn ja suojasin päätäni, lähtivät pois. Koin todella kuolemanpelkoa. Mitä jos ihmiset tekisivät noin laumana toiselle? Tulisi päällekarkaus/pahoinpitelysyyte.
En kyllä muuta kulkureittiäni koirasi takia, sinun velvollisuutesi on pitää koirasi kurissa vaikka se haistaisi jonkun pelon. Tätä en vaan millään tajua koiranomistajissa, ei tuota pelon tunnetta voi hallita. Miksi minun olisi mentävät psykologille tms käsittelemään asiaa, vain sen takia, että koira haistaa pelkoni ja mahdollisesti hyökkää päin? Tuohan on sama periaate kuin se että oma syys jos joku pahoinpitelee, tai raiskaa. Uhri ei ole koskaan syyllinen.
Kävelen lapsineni ja lapsiryhmien kanssa työssäni siellä missä ihmiset ovat tehneet tiet meidän ihmisten kuljettaviksi. Ei sinun tarvitse haihtua mihinkään, pidä vain koirasi kurissa, äläkä päästä pitkällä hihnalla haistelemaan. Vai miksi minun täytyy ymmärtää koiraasi, että se kokee uhkaksi jos kiristätä hihnaa, mutta sinun ei tarvitse opettaa koirallesi että senkin täytyy "ymmärtää" lasten käytöstä? Tämä on juuri se pointti, että koiranomistajat kuvittelevat olevansa karvaperseidensä kanssa ihmisten lakeja ylempänä. Miksi?
Koiranomistaja tietysti mokasi, kun koirat pääsivät irti. Ikävä tapaus. Mutta ymmärräthän, että jos nämä olisivat olleet oikeasti vihaisia koiria, sinua ei enää olisi? Se, että sinä menet koirista paniikkiin, on sinun ongelmasi, eikä sinun toki tarvitse hoitaa ongelmaasi, jos et halua. Itsehän siitä kärsit.
Yritin vain sanoa, että on meillä koiraihmisilläkin oikeus elää ja olla, myös siellä kadulla, ihan niin kuin sinullakin. Lakeja noudattaen tietysti, niin kuin sinäkin toivottavasti noudatat. Jos kävelet päin hihnassa olevaa koiraa, ja se kääntää päätään ja nuuhkaisee (tai hyppää vasten, nämä eivät synny hillittyinä ja tuiman asiallisina), ja sinä panikoit, niin omapa on paniikkisi.
Niin ja nämä koirat on koulutettu ja mullakin on lapsia. Jos joku koskee niihin ilman lupaa, koirat eivät suutu, omistaja suuttuu.
Tuohon "kytkettynä" sääntöön pitäisi saada järkeä ja lain voimaa. 10-metrisen taluttimen päässä piski ei ole "kytkettynä". 2 metriä olisi ehkä järkevä turvallisuusraja.
Onko jonkun av-mamman lapsi käynyt käsiksi Roope Salmiseen? Koittakaa kunnioittaa Saran omaisuutta. Roope voi olla myös arvaamaton, jos sitä silittää mahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit: "Mitä sitten kun on lapsipelkoinen koira (tullut lapsien kiusaamaksi ja pahoinpitelemäksi), tämä koira pitäisi kuitenkin pystyä kouluttamaan "reagoimaan oikein"? Ihmiselle sentään pystyy järjellä selittämään asioita, koirapelkoinenkin ymmärtää että kyseessä on trauma josta voi halutessaan oppia pois. Koira ei tälläistä järkeilyä pysty tekemään". Eli jos se on trauman kokenut ja ei pysty häiriintymättä olemaan ihmisten seurassa, ihmettelen miksi se pitäisi ihmisten joukkoon viedä kärsimään? Aika vastuutonta minusta. Lapset voivat huutaa, kiljua, tehdä äkkinäisiä liikkeitä, se kuuluu kehitykseen.Tai se voi haistaa koirapelkoisen pelon kuten tässäkin ketjussa on kerrottu. Koirasi voi tästä häiriintyä ja yrittää hyökätä, eikä se voi oppia traumastaan pois kuten kerroit. Miksi siis tuoda tälläinen koira ihmisten joukkoon, ihmisille tarkoitettuihin paikkoihin?
Kukaan ei tuo julkiselle paikalle koiria joiden kanssa normaali kanssakäyminen on mahdotonta, sen sijaan on hyvin eri asia käveleekö vierestä lapsia normaalisti vai tuleeko joku äkkiarvaamatta ja kysymättä lupaa yhtäkkiä koskemaan koiraa. Jos lapsi ei osaa olla koskematta asioihin jotka eivät hänelle kuulu eivätkä vanhemmat saa pidettyä lasta kontrollissa että toisten omaisuuteen ei kosketa niin silloin tällaista lasta ei pidä tuoda julkisille paikoille.
Kumma kun av:lla näkyy kaikilla vanhemmilla olevan ongelma lasten kasvatuksessa, "ei se lapsi ymmärrä". Joo, itse olen ainakin jo 3-vuotiaana uskonut vanhempiani ja ymmärtänyt ettei naapurin koiraa/kissaa mennä silittelmään ilman lupaa.
Joo, on kyllä kieltämättä melkosta jankkausta. Koiraihmiset vs paskat vanhemmat :D