Mitkä sinulle täysin selvät harhaluulot ärsyttävät sinua?
Kertokaa. Tein tämän keskustelun puhtaasti itsekkäistä syistä ja kertoakseni, mitkä minua ärsyttävät. Toivon kommentointia omiin ärsytyksiini mutta haluan myös tietää, elänkö itse jossakin teitä ärsyttävässä harhaluulossa.
Minua ärsyttävät seuraavat harhaluulot ainakin:
Ensimmäinen asiani on täällä palstallakin monesti puhuttu aihe: immenkalvo. Olen tullut siihen tulokseen, että 90%:ia ihmisistä luulee, että immenkalvolla tarkoitetaan emättimen seinät toisiinsa yhdistävää, ikään kuin tamburiinin kalvon lailla virittynyttä kalvoa, joka sitten "poksahtaa", kun jotain penetroituu emättimeen. Ei, ei ja vielä kerran ei. Miten voi aikuiset ihmiset (ja kaiken lisäksi vielä naiset) luulla jotain tämänlaista? Eikö ihmisen anatomia ole käynyt sen vertaa tutuksi, että ei siellä emättimessä mitään kalvoa ole vaan immenkalvolla tarkoitetaan emättimen seinien ulointa kudoskerrosta eli putkimaista "kalvoa", joka sitten venyy/repeää penetroiduttaessa emättimeen, siitä mahdollinen verenvuoto. Ja väite "Immenkalvo voi kasvaa takaisin" niin kyllä, kudokset palautuvat hiljalleen takaisin venymättömyyteen tottuneeseen tilaan, jos emättimeen ei penetroiduta.
Sitten seuraava asia: kohdunkaula. Näin suorastaan punaista kun luin tällä palstalla vähän aikaa sitten keskustelua, jossa sekä miehet että naiset puhuivat siihen sävyyn, että seksiä harrastettaessa kohdunkaulaan asti penetroituminen sattuu (osa tietysti tykkää, mutta se ei ole olennainen asia tässä) ja että kun päästään kohdunkaulasta "yli", ei satu enää. Nyt valoja tauluun, kohdunkaulasta läpi penetroidutaan korkeintaan hentaissa. Kohdunkaula erottaa emättimen kohdusta ja avautuu itsestään vauvan syntymän yhteydessä kovien kipujen kanssa tai esimerkiksi lääkärin asettaessa kierukkaa, sekin kovien kipujen ja epämiellyttävän tunteen kanssa. Se, että syvälle penetroituminen ei satu toisinaan johtuu emättimen laajentumisesta. Ps. en ole mikään valittaja, mutta nyt ärsyttää sana penetraatiokin. :D
Minulla oli vielä jokin kolmaskin ihmisen anatomiaan liittyvä asia, mutta se katosi. Ehkä se vielä palaa mieleni perukoilta.
Kiitos ja anteeksi!
N25
Kommentit (382)
Vierailija kirjoitti:
Että kylmällä kivellä istuminen aiheuttaisi virtsatieinfektion. Se vaatii aina bakteerin, pelkällä kivellä istuskelu ei ketään sairastuta.
Virtsasta tuli mieleen, että hämmentävän moni luulee, että se uima-altaaseen päästetyn virtsan värjäävä kemikaali olisi olemassa, vaikka kyseessä on ikivanha urbaanilegenda.
Eiköhän tuossa ekassa kohdassa ole kyseessä vain sanonta kun ei viitsitä alkaa sanoilla sen enempää kikkailla. Sehän infektion aiheuttava bakteeri elää luonnostaan ihmisen kehossa eikä normioloissa aiheuta ongelmia. Se kylmässä istuminen on juuri se muutos ja juurisyy joka aikaansaa sen tapahtumaketjun missä bakteeri aiheuttaa ongelmia eli en pidä vääränä todeta että kylmässä istuminen aiheuttaa virtsatieongelmia. Samanmoisia juttuja on muitakin kuten vaikka että "antibiootti aiheutti mulle ripulin".
Vierailija kirjoitti:
Että karvat kasvaa tummempana, jos sheivaa. Olen sheivannut käsikarvojani teinistä lähtien, eikä ne ole siitä miksikään muuttunut. Ajan myös naamakarvani, koska siinä kuorii hyvin ihon samalla ja saa tosi sileän ihon. Ei ole alkanut parta kasvaa. Tästä löytyy kasapäin faktaa, mutta jotkut ei vaan usko...
Tämä on yksilöllistä. Koska sinun karvasi eivät ole tummuneet, uskot, ettei kenenkään karvat tummu. Ihmiset uskovat kuitenkin enemmän omiin kokemuksiinsa kuin toisten "faktoihin".
Minulla karvanpoisto (sheivaus & epilaattori) aiheutti pahoja karvatupentulehduksia ja arpia. Ihon tasapaino kauttaaltaan häiriintyi. Yhdestä karvatupesta saattaa nykyään kasvaa myös kolme tukkipuuta, kun ennen sheivaamisen aloittamista kasvoi vain yksi heinä. Kosmetologit jankuttavat aina, että karvanpoisto ei aiheuta karvankasvun lisääntymistä tai karvojen paksuuntumista, mutta oma kokemukseni (ja monen ystäväni) puhuu toista. Niinpä en usko luonnostaan vähäkarvaisten naisten karvajuttuja. Nämä naiset päivittelevät omia haiveniaan, joita tuskin auringonvalossakaan näkee, eivätkä tiedä tällaisen karva-apinan todellisuudesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Se että yleisesti luullaan lihavien pystymään ahmimaan enemmän ruokaa kuin laihojen? Tuntemani läskit tulevat nopeammin täyteen pienemmillä annoksilla kuin jatkuvasti puputtavat ja kokonaisia mäkkäri/hese ym aterioita syövät laihat. Ehkä se ihra painaa mahalaukkua tai jotain mutta vähemmän ne syövät kuin moni normikuntoinen.
Sekin on harhaluulo, että ihminen on läski. Ei ole. Oli ihminen minkä kokoinen tahansa, hän ei ole läski.
Vierailija kirjoitti:
Korjaankin heti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Immenkalvo on (ainakin minulla oli) nimenomaan emättimen suulla oleva läpikuultavan vaalea puolikuun muotoinen kalvo, jossa oli kyllä pieni rako etu- ja takapuolella, josta kuukautisveri pääsi ulos. Tamponia ensi kertaa käyttäessäni se sitten repesi ja katosi. Poksahdusta ei kuulunut, mutta aivan selvä erillinen kalvo on kuitenkin kyseessä, ei mikään emättimen uloin kudoskerros. Emätinhän on putkimainen ja kehon sisällä, tämä kalvo ei ole emättimen sisällä vaan suulla. Ja pingotettu tamburiinin kalvo kuvaa hyvinkin immenkalvoa. Kireä se on, ja siksi se repeytyykin yhdynnässä tai tamponia käytettäessä.
Olisi varmaan pitänyt ottaa valokuva silloin kun se kalvo vielä oli, kun tästä asiasta on tuollainen väärinkäsitys, ja luullaan, että kalvo on väärinkäsitys!
Anteeksi nyt mutta sulla on se väärinkäsitys kalvoista ne kun ovat ihan erilaisia jokaisella, on olematonta reiällistä ja rakomaista ja sitten kuten sulla.
Alussa juuri sanoin, että ainakin minulla. Aloittaja sen sijaan väitti, ettei tamburiinikalvomaista immenkalvoa ole kellään, vaan se on yleinen harhaluulo. Erillinen kalvo on kuitenkin kyseessä, kenelläkään se ei ole ei emättimen "uloin kudoskerros".
Immenkalvo (lat. hymen) on rengasmainen ohuesta, venyvästä sidekudoksesta muodostuva poimu emättimen suulla. Immenkalvon tehtävä on suojata emätintä. Ennen ensimmäisiä penetraatioita immenkalvo on suhteellisen tiukka, mutta sen elastisuus lisääntyy sitä harjoitettaessa. Lisäksi kalvo saattaa vetäytyä sivuun. Jos kyllin pitkä aika on kulunut ilman venytystä, immenkalvo voi palautua entiseen muotoonsa ja menettää elastisuuttaan. Immenkalvo saattaa varomattoman penetraation seurauksena hiertyä rikki ja vuotaa verta, tai siihen saattaa tulla repeämä.
Immenkalvoja on erilaisia. Immenkalvojen moninaisuutta on jopa verrattu lumihiutaleiden vaihtelevuuteen. Kuitenkin immenkalvot tavataan jakaa neljään päätyyppiin.
rengasmainen immenkalvo (yleisin) (kuvassa Hymen anularis ylh. oik.)
puolikuunmuotoinen immenkalvo (kuvassa Normal Hymen ylh. vas.)
lähes olematon immenkalvo (kuvassa Carunculae hymenales ylh. kesk.)
umpinainen immenkalvo (harvinainen) (kuvassa Hymen imperforatus alh. oik.)
Lähde: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Immenkalvo jonka lähteenä Väestöliitto
Tästä päästäänkin harhaluulon ettei wikipedia olisi luotettava. On jos tarkistaa lähteet ja tiedot, kelpaa jopa Helsingin yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaankin heti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Immenkalvo on (ainakin minulla oli) nimenomaan emättimen suulla oleva läpikuultavan vaalea puolikuun muotoinen kalvo, jossa oli kyllä pieni rako etu- ja takapuolella, josta kuukautisveri pääsi ulos. Tamponia ensi kertaa käyttäessäni se sitten repesi ja katosi. Poksahdusta ei kuulunut, mutta aivan selvä erillinen kalvo on kuitenkin kyseessä, ei mikään emättimen uloin kudoskerros. Emätinhän on putkimainen ja kehon sisällä, tämä kalvo ei ole emättimen sisällä vaan suulla. Ja pingotettu tamburiinin kalvo kuvaa hyvinkin immenkalvoa. Kireä se on, ja siksi se repeytyykin yhdynnässä tai tamponia käytettäessä.
Olisi varmaan pitänyt ottaa valokuva silloin kun se kalvo vielä oli, kun tästä asiasta on tuollainen väärinkäsitys, ja luullaan, että kalvo on väärinkäsitys!
Anteeksi nyt mutta sulla on se väärinkäsitys kalvoista ne kun ovat ihan erilaisia jokaisella, on olematonta reiällistä ja rakomaista ja sitten kuten sulla.
Alussa juuri sanoin, että ainakin minulla. Aloittaja sen sijaan väitti, ettei tamburiinikalvomaista immenkalvoa ole kellään, vaan se on yleinen harhaluulo. Erillinen kalvo on kuitenkin kyseessä, kenelläkään se ei ole ei emättimen "uloin kudoskerros".
Immenkalvo (lat. hymen) on rengasmainen ohuesta, venyvästä sidekudoksesta muodostuva poimu emättimen suulla. Immenkalvon tehtävä on suojata emätintä. Ennen ensimmäisiä penetraatioita immenkalvo on suhteellisen tiukka, mutta sen elastisuus lisääntyy sitä harjoitettaessa. Lisäksi kalvo saattaa vetäytyä sivuun. Jos kyllin pitkä aika on kulunut ilman venytystä, immenkalvo voi palautua entiseen muotoonsa ja menettää elastisuuttaan. Immenkalvo saattaa varomattoman penetraation seurauksena hiertyä rikki ja vuotaa verta, tai siihen saattaa tulla repeämä.
Immenkalvoja on erilaisia. Immenkalvojen moninaisuutta on jopa verrattu lumihiutaleiden vaihtelevuuteen. Kuitenkin immenkalvot tavataan jakaa neljään päätyyppiin.
rengasmainen immenkalvo (yleisin) (kuvassa Hymen anularis ylh. oik.)
puolikuunmuotoinen immenkalvo (kuvassa Normal Hymen ylh. vas.)
lähes olematon immenkalvo (kuvassa Carunculae hymenales ylh. kesk.)
umpinainen immenkalvo (harvinainen) (kuvassa Hymen imperforatus alh. oik.)Lähde: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Immenkalvo jonka lähteenä Väestöliitto
Tästä päästäänkin harhaluulon ettei wikipedia olisi luotettava. On jos tarkistaa lähteet ja tiedot, kelpaa jopa Helsingin yliopistossa.
Minulla ei ollut mikään noista neljästä immenkalvosta, vaan sellainen nauhamainen, joka oli molemmista päistään kiinni emättimen suulla. Se repesi, eikä sen koommin ole palautunut. Ehkä jotain repaleita oli emättimen reunalla vielä synnytykseen saakka, mutta ei sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että "puolet enemmän" tarkoittaisi muka samaa kuin "kaksi kertaa enemmän". Kuulee myös uutislukijoiden suusta, mikä aina hämmentää.
Jossain kuulee että "kaksi kertaa vähemmän". Mitähän sekin mahtaa olla?
Esimerkki "kaksi kertaa vähemmästä":
luku 100
kaksi kertaa vähemmän kuin 100 = 100 - (2 x 100) = -100.
Tää nyt ei oo yleistä mutta aika ajoin esiintyy keskustelupalstoilla melkoista suhteellisuudentajun puutetta eli ollaan vähän liiankin hyvin sisäistetty hokema "Suomi on pieni maa". Jos joku selittää jostakin tutustaan tyyliin "Ex-poikaystäväni oli sellanen jalista harrastava sitoutumiskammoinen mies Savosta" ni siihen joku toteaa et "Hei ollaankoha me seurusteltu saman miehen kans ku munki ex oli savolainen, harrasti futista ja ei siitä suhteesta mitään tullut ku ei se osannut sitoutua." Niin, eiköhän Savossa liene useampi sitoutumiskammoinen futista harrastava mies.
Asteen verran jännittävämmäksi tilanne menee silloin kun joku luulee käyvänsä keskustelua tuttunsa kanssa vaikka täällä av:lla. Joskus tuo melkoisissa suuruusharhoissa kuviteltu toinen osapuoli saattaa myös olla joku julkkis tai vaikka bloggaaja. Esim. joku haukkuu suosittua bloggaajaa umpisurkeaksi ja kun ketjuun ilmestyy puolustelevia kommentteja, luullaan positiivisten kommenttien kirjoittajaa itse bloggaajaksi: "Ai jotkut nyt oikein puolustavat tuota typerää muotiblogia, taitaapa vaan bloggaaja itse kirjoittaa itsestään positiivisia kommentteja, tosi noloa!" Ensinnäkin tässä luullaan sen oman mielipiteen olevan niin vahva ja voimakas että itse bloggaaja rynnistää heti paikalle hädissään puolustamaan itseään. Ja toisekseen luullaan oman mielipiteen olevan jokin yleinen totuus "minä en pidä blogista x eli kukaan ei pidä blogista x". Ei ymmärretä sitä faktaa että suositulla blogilla on luultavasti muitakin faneja ja puolustajia kuin bloggari itse :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenien peritymisjutut.
Esimerkiksi että on kohtuullisen epätodennäköistä että kaksi sinisilmäistä saisi ruskeasilmäisen lapsen, vaikka on ihan normaalia että ruskeasilmäisillä on sinisilmäisiä lapsia.
Tai että ei se ole mikään erikoisihme, jos kaksi mulattia saa lähes vaaleaihoisen lapsen vaikka kahden yönmustan vaaleaihoinen lapsi on todennäköisesti albiino.
Jne.Geenien periytyminen on kyllä varsin selvää ja jopa Mendelin lait toimivat moneen asiaan. Mutaatioitakin voidaan ennustaa, epigenetiikka, iRNA jne on tieteenä olemassa ja tiedossa. Laskeppas huviksesi miten todennäköistä on se, että kaksi täysin afrikkalaisen taustan omaavaa, ruskeasilmäistä ihmistä, saa sinisilmäisen lapsen.
:D Et tainnut lukea kuin joka toisen rivin... Ensimmäinen esimerkki käsitteli pelkästään silmien väriä ilman viitettä ihon väriin tai kansalaisuuteen.
Eli rautalangasta: esimerkiksi kaksi suomalaista ruskeasilmäistä saa sinisilmäisiä lapsia. Onko se ihme? No ei ole. Se on ihan normaalia.
Sen sijaan kaksi suomalaista sinisilmäistä vanhempaa ruskeasilmäisen lapsen kanssa vaatii jo jonkinlaisen poikkeuksen peritymisessä, todennäköisempää on että biologinen isä on joku muu kuin se sinisilmäpuoliso jos äitikin on sinisilmäinen.
Mua ärsyttää se harhaluulo, että kahden ruskeasilmäisen lapsesta tulisi väistämättä ruskeasilmäinen. Todella moni luulee näin ja myös vain toisen vanhemman ollessa ruskeasilmäinen ajatellaan, että lapsi saisi jollain 90% todennäköisyydellä ruskeat silmät.
Jos mietitään ihan simppelisti tuota periytyvyyttä, niin tyypillisesti suomessa ruskeasilmäisellä on toiselta vanhemmalta se ruskea geeni ja toiselta sininen (ja sen sinisen voi saada myös ruskeasilmäiseltä vanhemmalta). Jos vain toisella vanhemmista on tällä tavalla ruskeat silmät niin se on ihan 50-50 tuleeko lapselle siniset vai ruskeat silmät. Jos taas molemmilla on tällä tavalla ruskeat silmät, todennäköisyys saada ruskeasilmäinen lapsi on 75-25 ruskean hyväksi.
Sitten taas JOS on sattunut saamaan molemmilta vanhemmiltaan sen ruskean geenin niin ainoastaan siinä tapauksessa hänen lapsensa saa 99% todennäköisyydellä ne ruskeat silmät, mutta ei liene erityisen yleistä meillä suomessa.
Periytyvyys ei kuitenkaan oikeasti ole ihan noin simppeliä ja kaikenlaisia mutaatioitakin on mahdollista esiintyä. Esim. omalla isälläni on hyvin sekaväriset sini-harmaa-vihreä-vaaleanruskeat silmät (joissa siis sitä kellertävää vaaleanruskeaa esiintyy vain aivan pieninä täplinä), ilman lähempää tarkastelua sanoisi ehkä sini-harmaiksi, mutta todellisuudessa niiden "kuuluisi" olla ruskeat. Jostain syystä ruskea väri ei ole silmiin kehittynyt vaikka sen pitäisi aina olla peittävä. Isäni lapsista kaikilla yhtä lukuunottamatta on ruskeat silmät vaikka äiti sinisilmäinen, isän äidillä oli ruskeat silmät.
Itsellä ruskeasilmäisenä on lapsia toisen ruskeasilmäisen kanssa, toisella lapsella ruskeat silmät ja toisella samanlaiset kuin isälläni ja uskon hänen taas mahdollisesti "periyttävän" ruskeita silmiä edelleen isäni tapaan vaikkei hänellä ruskeat silmät itsellään olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että karvat kasvaa tummempana, jos sheivaa. Olen sheivannut käsikarvojani teinistä lähtien, eikä ne ole siitä miksikään muuttunut. Ajan myös naamakarvani, koska siinä kuorii hyvin ihon samalla ja saa tosi sileän ihon. Ei ole alkanut parta kasvaa. Tästä löytyy kasapäin faktaa, mutta jotkut ei vaan usko...
Tämä on yksilöllistä. Koska sinun karvasi eivät ole tummuneet, uskot, ettei kenenkään karvat tummu. Ihmiset uskovat kuitenkin enemmän omiin kokemuksiinsa kuin toisten "faktoihin".
Minulla karvanpoisto (sheivaus & epilaattori) aiheutti pahoja karvatupentulehduksia ja arpia. Ihon tasapaino kauttaaltaan häiriintyi. Yhdestä karvatupesta saattaa nykyään kasvaa myös kolme tukkipuuta, kun ennen sheivaamisen aloittamista kasvoi vain yksi heinä. Kosmetologit jankuttavat aina, että karvanpoisto ei aiheuta karvankasvun lisääntymistä tai karvojen paksuuntumista, mutta oma kokemukseni (ja monen ystäväni) puhuu toista. Niinpä en usko luonnostaan vähäkarvaisten naisten karvajuttuja. Nämä naiset päivittelevät omia haiveniaan, joita tuskin auringonvalossakaan näkee, eivätkä tiedä tällaisen karva-apinan todellisuudesta mitään.
Leikkaamaton karva on ohuempi kärjestä kuin tyvestä ja leikattukin karva ohenee sieltä päästä ajan kanssa, siksi saattaa vaikuttaa sheivaamisen jälkeen, että uusi karva on paksumpi. Sen karvan ohenemisen myötä karva myös näyttää vaaleammalta ja aurinkokin haalistaa karvojen väriä samalla tavalla kun aurinko vaalentaa hiuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että raskaana ollessa ei saa kantaa mitään painavaa ja muutenkin pitää tyyliin maata sohvan pohjalla 9 kk. Mua suorastaan vituttaa kuulla tätä koko ajan joka suunnasta. Olen nyt 9. kuulla raskaana ja kyllä, pyöräilen edelleen, pesen mattoja, muuttotavaroita kanniskelen, lenkkeilen ja käyn salilla. Vauva on edelleen kohdussani eikä syntynyt ennen aikojaan niinkuin eräät pelottelivat. Toki eri asia, jos raskaudessa on ollut jotain ongelmia tai muitalia huomioon otettavia seikkoja terveydessä, mutta ihan normaali raskaus ei tee naisesta vuodepotilasta automaattisesti.
Sama, tosin itse en oo ollut ikinä raskaana mutta mun kaveri sain tuossa noin viikko sitten tietää et nyt on ja siitä on tullut ihan mahdoton. Ei voinut mun kanssa lähtee käymään 100 kilsan päässä meidän kotipaikkakunnalla koska istumien autossa niin pitkän matkan on haitallista sikiölle ja selälle kun on raskaana. Ei voi lähteä lenkille enää mein koirien kanssa, ollaan siis aina lenkkeilty mun kahden koiran kanssa niin että hän taluttaa toista ja mä toista. Se on kuulema vaarallista jos vaikka koira vetää hänet kumoon ja lapsi vahingoittuu. Mun koirat painaa noin 10 kiloa eikä ole ikinä vetäneet ketään kumoon, tätä kaverianikaan vaikka ollaan yhdessä lenkkeilty vuosia :D
Tossa nyt pari esimerkkiä. Huomenna on menossa ekaan neuvolaan, raskaus todettu kotitestillä, menkat pari kuukautta myöhässä eli aika alussa on jos todella on. Huhhuijakkaa, jos jo eka viikko on noin hankalaa niin mitä seuraavat kuukauden tulee olemaan?
Mä ihmettelen kans samaa, itse harrastin maastojuoksua ja juoksin täysillä 7: kuun loppuun ja sitten vähän hiljentelin ja aivan hyvin voin koko ajan.
Se, että viittomakieli on kansainvälistä. Eihän puhuttukaan kieli ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaamaton karva on ohuempi kärjestä kuin tyvestä ja leikattukin karva ohenee sieltä päästä ajan kanssa, siksi saattaa vaikuttaa sheivaamisen jälkeen, että uusi karva on paksumpi. Sen karvan ohenemisen myötä karva myös näyttää vaaleammalta ja aurinkokin haalistaa karvojen väriä samalla tavalla kun aurinko vaalentaa hiuksia.
Varmasti noinkin, ja silti joillakin karvankasvu myös kiihtyy ja karvat vahvistuvat erilaisten karvanpoistomenetelmien seurauksena. Jostain syystä esim. vahaus vahvisti minulla karvoja, ne kasvoivat paksumpina takaisin, mutta sokerointi taas palautti tilanteen ennalleen. Vahauksessa repäisysuunta on eri, ja ilmeisesti karvatuppi saa vain lisäbuustia, kun se leviää suuremmaksi vastakarvaan repäisystä. Sokerointi nyhtää karvan irti hellävaraisemmin ja karvan kasvusuuntaisesti, ja siten palauttaa karvan kasvun tasapainoon.
Tästä kokemuksesta en muuta mielipidettäni millään jankkauksella, sillä olen jopa mikroskoopilla nuo karvat katsonut ja niiden paksuutta verrannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti noinkin, ja silti joillakin karvankasvu myös kiihtyy ja karvat vahvistuvat erilaisten karvanpoistomenetelmien seurauksena. Jostain syystä esim. vahaus vahvisti minulla karvoja, ne kasvoivat paksumpina takaisin, mutta sokerointi taas palautti tilanteen ennalleen. Vahauksessa repäisysuunta on eri, ja ilmeisesti karvatuppi saa vain lisäbuustia, kun se leviää suuremmaksi vastakarvaan repäisystä. Sokerointi nyhtää karvan irti hellävaraisemmin ja karvan kasvusuuntaisesti, ja siten palauttaa karvan kasvun tasapainoon.
Tästä kokemuksesta en muuta mielipidettäni millään jankkauksella, sillä olen jopa mikroskoopilla nuo karvat katsonut ja niiden paksuutta verrannut.
Tai sitten ihan yksinkertaisesti vahaus on sillä tavalla epäonnistunut, että karva on katkennut eikä irronnut ja siten on kasvettuaan vaikuttanut paksummalta. Ei se karvatuppi mistään lisäbuustia saa.
Että lämpötila vaikuttaa siihen, miten helposti ruskettuu/palaa. Kylmällä säällä voi ruskettua herkemmin kuin helteellä.
Vierailija kirjoitti:
Että lämpötila vaikuttaa siihen, miten helposti ruskettuu/palaa. Kylmällä säällä voi ruskettua herkemmin kuin helteellä.
Ööööö.... selvennätkö vähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööööö.... selvennätkö vähän?
Lämpö ei vaikuta rusketukseen, koska aurinko ruskettaa. Jos siis menet talvella -30 asteen pakkasessa auringon paistaessa ulos pelkällä T-paidalla, niin rusketut ihan yhtä lailla kuin kesälläkin.
Sattuipas. Muakin ärsyttää tuo immenkalvo höpötys, ihan kuin olis tosiaan joku ikäänkuin rumpukalvo joka puhkeaa...ei tunnu olevan anatomia hallussa monellakaan. Itselläni ja monella muulla ei ole ikinä puhjennut mitään. Ja yhdynnöistä huolimatta ns. immenkalvo voi olla tallella. On vaan tilaa peniksen mennä silti sisään.
Itseäni ärsyttävät myös tyhmät luulot uskovaisista kuten esim. että uskovainen ei ota vastuuta elämästään vaan olettaa Jumalan hoitavan kaiken, tai ettei uskovaisen tartte tehdä mitään jos loukkaa vaikka jotakuta, että riittää kun pyytää anteeksi Jumalalta. Tai että (kaikki) uskovaiset olis tieteenvihaajia ja näkis tieteen Jumalan vihollisena...
Vierailija kirjoitti:
Väittämä, että rasvan syönti lihottaa. No ei se rasva lihota, se on vain ruokateollisuuden luoma illluusio.
Se, mikä lihottaa on ylenmääräinen syöminen, oli syötävä kohde mikä tahansa. Erityisesti makean syönti lihottaa, koska sitä alkaa tehdä mieli, vaikka ei olisi nälkäkään. SYödään yli tarpeen.
Ihminen pärjää yllättävän pienellä annoksella ruokaa. Ihmisen kannattaisi syödä vain oman nyrkkinsä kokoinen annos ja väittämä, että pitäisi syödä 5krt päivässä menee myös metsään. Syödä kannattaa näläntunteen mukaan, ei säännöllistä 5syöntikerran rytmiä noudattamalla.
Väite "rasvan syönti lihottaa" on ihan yhtä perusteltu kuin tuo sinun "makean syönti lihottaa". Molemmissa perusteena on se, että rasvaa ja makeaa tulee syötyä liikaa. Rasva on energiatiheää ja sitä on helppo syödä huomaamatta yli tarpeen. Rasvan kylläisyysvaikutus on myös lyhytaikaista verrattuna vaikkapa proteiiniin, joten siinä yksi syy, miksi voidaan sanoa, että rasva lihottaa vaikka tarkoitus on sanoa, että kannattaa tarkkailla syömänsä rasvan määrää.
Genitaalialueella elelee jatkuvasti runsaasti bakteereja - ihon ja limakalvojen normaaliflooraa sekä peräaukosta peräisin olevaa suoliston bakteerikantaa. Siis vaikka huolehtisit intiimihygieniasta hyvin. Kehon omat puolustusmekanismit estävät näiden bakteerien pääsyn ruumiinaukkoihin jossa ne voisivat aiheuttaa tulehdusta. Kylmettyminen häiritsee näiden mekanismien normaalia toimintaa ja bakteerit pääsevät "karkaamaan vääriin paikkoihin". Näinpä ollen kylmettyminen välillisesti aiheuttaa virtsatieinfektioita. Sama pätee hengitysteihin.