Mitkä sinulle täysin selvät harhaluulot ärsyttävät sinua?
Kertokaa. Tein tämän keskustelun puhtaasti itsekkäistä syistä ja kertoakseni, mitkä minua ärsyttävät. Toivon kommentointia omiin ärsytyksiini mutta haluan myös tietää, elänkö itse jossakin teitä ärsyttävässä harhaluulossa.
Minua ärsyttävät seuraavat harhaluulot ainakin:
Ensimmäinen asiani on täällä palstallakin monesti puhuttu aihe: immenkalvo. Olen tullut siihen tulokseen, että 90%:ia ihmisistä luulee, että immenkalvolla tarkoitetaan emättimen seinät toisiinsa yhdistävää, ikään kuin tamburiinin kalvon lailla virittynyttä kalvoa, joka sitten "poksahtaa", kun jotain penetroituu emättimeen. Ei, ei ja vielä kerran ei. Miten voi aikuiset ihmiset (ja kaiken lisäksi vielä naiset) luulla jotain tämänlaista? Eikö ihmisen anatomia ole käynyt sen vertaa tutuksi, että ei siellä emättimessä mitään kalvoa ole vaan immenkalvolla tarkoitetaan emättimen seinien ulointa kudoskerrosta eli putkimaista "kalvoa", joka sitten venyy/repeää penetroiduttaessa emättimeen, siitä mahdollinen verenvuoto. Ja väite "Immenkalvo voi kasvaa takaisin" niin kyllä, kudokset palautuvat hiljalleen takaisin venymättömyyteen tottuneeseen tilaan, jos emättimeen ei penetroiduta.
Sitten seuraava asia: kohdunkaula. Näin suorastaan punaista kun luin tällä palstalla vähän aikaa sitten keskustelua, jossa sekä miehet että naiset puhuivat siihen sävyyn, että seksiä harrastettaessa kohdunkaulaan asti penetroituminen sattuu (osa tietysti tykkää, mutta se ei ole olennainen asia tässä) ja että kun päästään kohdunkaulasta "yli", ei satu enää. Nyt valoja tauluun, kohdunkaulasta läpi penetroidutaan korkeintaan hentaissa. Kohdunkaula erottaa emättimen kohdusta ja avautuu itsestään vauvan syntymän yhteydessä kovien kipujen kanssa tai esimerkiksi lääkärin asettaessa kierukkaa, sekin kovien kipujen ja epämiellyttävän tunteen kanssa. Se, että syvälle penetroituminen ei satu toisinaan johtuu emättimen laajentumisesta. Ps. en ole mikään valittaja, mutta nyt ärsyttää sana penetraatiokin. :D
Minulla oli vielä jokin kolmaskin ihmisen anatomiaan liittyvä asia, mutta se katosi. Ehkä se vielä palaa mieleni perukoilta.
Kiitos ja anteeksi!
N25
Kommentit (382)
sdfsdf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa. Vanhemmat antavat nimen lapselleen ennen kastetta ja pappi siiten liittää sen nimetyn lapsen kasteessa seurakunnan jäseneksi. Lapsi ei missään tapauksessa saa nimeä kasteessa!
Paitsi jos vanhemmat niin päättävät. On jotenkin hauskaa, että joku kokee henkilökohtaisesti sen, jos jonkun lapsi saa nimen vasta kasteen hetkellä, kuten meillä kaikki neljä.
Antoiko pappi sen nimen? Saitteko itse vaikuttaa mitkä nimet lapset saivat?
Siitä tuli virallista sillä hetkellä kun pappi sen ääneen sanoi. Voi olla, että sua se harmittaa, mutta meillä näin.
Kyllä siitä tulee virallista tasan sitten, kun virallinen paperi on toimitettu maistraattiin ja siellä noteerattu. Voi olla, että teitä harmittaa että papin touhut ovat pelkästään symbolisia.
Miksi harmittaisi? Meille riittää tieto, että lapsi saa kasteessa nimen, emme tarvitse mitään kellonaikaan koska se virallisesti tapahtui. Nimi kuitenkin on kaikkien tiedossa jo siihen mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että "puolet enemmän" tarkoittaisi muka samaa kuin "kaksi kertaa enemmän". Kuulee myös uutislukijoiden suusta, mikä aina hämmentää.
Tää on varmaan jo kommentoitu, mutta se että "kaksi kertaa enemmän" tarkoittaisi kaksinkertaista määrää. :-)
Puolet enemmän: 1,5
Kaksi kertaa enemmän: 3
Kaksi kertaa enemmän eli 1x2 on 2 ei kolme... kaksi kertaa enemmän on kaksin kertainen määrä. Ainakin meidän nurkilla :D
Jos lähdetään luvusta 100, niin
- puolet enemmän on 100 + 50 = 150
- kaksinkertainen on 2 x 100 = 200
- kaksi kertaa enemmän on 100 + 2 x 100 = 300
- puolet vähemmän on 100 - (0,5 x 100) = 50
Ei ole mitään "meillä päin on näin", on vain yksiselitteisiä laskutoimituksia.
Onneksi nyt ei ole kyse laskutoimituksista.
Sanakirjat, kielitoimisto ja suurin osa ihmisistä ovat sitä mieltä, että "kaksi kertaa enemmän" on sama kuin kaksinkertainen. Onhan se tavallaan virhetulkinta.
Jotkut tulkitsevat asian kuten sinä, vääntävät itsepintaisesti mitä sanonta _sanasta_sanaan_ merkitsee.
Tarkoittaako karhunpalvelus sitä, että karhu tekee sinulle palveluksen?
Kotus on tuota mieltä vain siksi, että niin iso osa ihmisistä puhuu ennen kuin ajattelee. Jos tarpeeksi iso osa ihmisistä sanoo "Thaimaaseen", Kotus hyväksyisi sen muodon nikottelemetta. Samalla tavalla he ovat alkaneet hyväksyä, ruvenneet hyväksymään ja alkaneet hyväksymään suomen kielen raiskaamista monissa muissakin asioissa. Kuitenkin "kaksinkertainen" ja "kaksi kertaa enemmän kuin" tarkoittavat päivänselvästi eri asioita. Ellei tätä hallitse, on parempi esittää luvut lukuina. Siis Manulla oli viisi omenaa ja ja Juho-enolla viisitoista. Silloin ei ole kenellekään epäselvää, oliko Juho-enolla "kaksi kertaa niin paljon" vai "kaksi kertaa enemmän" omenoita.
Sananparsien tuntijat kyllä tietävät, että karhunpalvelus tarkoittaa epämieluisaa, jopa hengenvaarallista "palvelusta".
Juholla onkin kolminkertainen määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se harhaluulo, että imettävä äiti ei voi nauttia alkoholia. Olen pöyristynyt siitä, että Suomessa tätä harhaluuloa levitetään neuvolaa myöten. Vaikka äiti olisi umpikännissä, on äidinmaidossa vähemmän alkoholia kuin d-tipoissa. Silloin ei tietenkään voi hoitaa vauvaa, enkä sano että kenenkään tulisi juoda imettäessään, mutta mua ärsyttää kun aikuiset ihmiset syyllistää itseään yhdestä saunaoluesta. Sillä ei ole mitään vaikutusta äidinmaitoon!!
Ai jaa, Tämä on mielikuvituksen tuote sitten? Itse tunnen tällaisen ihmisen, äitinsä joi ja tupakoi koko raskaden ajan, syntyi vammaisena, syynä nuo nautintoaineet. Monenlaisia vammoja ja kehityshäiriöitä.
Raskausaikana jos juo, niin lapsi lilluu siinä samassa promillemäärässä, missä aikuinenkin. Promille on tuhannesosa, joten pari promillea veressä on 2/1000 puhdasta alkoholia.
Jos äiti imettää lasta parin promillen humalassa, niin se tarkoittaa sitä, että vauva saa maitoa, missä on 2/1000 alkoholia, eli sama mikä äidin veressä on. Jos vauva juo desin tuota maitoa, saa hän alkoholia 0,2 ml. Se on hyvin pieni määrä verrattuna siihen, että hän kelluisi kauttaaltaan promilleissa. Jos raskaanaoleva on humalassa, on vauvakin. Mutta humalainen imettäjä ei saa siirrettyä humalaansa vauvaan. Toki hän on silloin muulla tavalla vauvalle vaaraksi, voi liiskata tai tiputtaa, tai muutoin kohdella pelottavasti ja kovakouraisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kielto tai komento olisi tehokkaampi huutaen (koira/lapsi)...
Mua anoppi hävettää välillä kun se alkaa huutaen komentamaan haukkuvia koiriaan. Kumma juttu kun mä saan koirat kulkemaan ihan hiljaa muiden koirien/outojen juttujen ohi ihan vain sanomalla etukäteen ja kohdalla hiljaisella äänellä että "ei hauku, nyt mennään nätisti, ihan hiljaa ". Sillä nyt sinänsä varmaan mitään merkitystä ole mitä niille koirille sanoisi (paitsi se hiljaa), mutta kun etukäteen "informoi" koiria, että nyt tulee joku juttu minkä ohi mennään hiljaa, niin koirat osaavat yrittää hillitä itseään (tietävät mitä niiltä odotetaan) ja kun höpisemällä pitää mielenkiinnon kiinni itsessään niin eivät riehaannu rähjäämään.
Yläkerran naapuri luulee näin myös. Valitettavasti jatkuva huuto johtaa lapsella vain käytöshäiriöihin. Olisi paljon fiksumpaa opettaa lapsi keskustelemaan ja kuuntelemaan pienestä pitäen. Säälittää se poika.
Vierailija kirjoitti:
Naiset jotka kuntosalilla käyttävät pieniä painoja koska pelkäävät että lihakset kasvavat liikaa. Todellisuudessa naisten lihaksissa treenaus ei näy yhtä nopeasti kuin miehillä eivätkä lihakset todellakaan kasva suuriksi ilman tarkkaa ruokavaliota ja päivittäistä useiden tuntien treenausta kunnon painoilla.
Jotkut myös luulee, että päivittäinen useiden tuntien treenaus olisi hyvä taktiikka kasvattaa lihaksia. Todellisuudessa lihas kasvaa levossa, joten palautumiseen tarvitaan myös aikaa. Lihas kasvaa myös huonommallakin ruokavaliolla, kunhan ruokaa on riittävästi. Toki tällöin voi lihaksen kaveriksi tulla helpommin myös läskiä.
Vierailija kirjoitti:
Se harhaluulo, että imettävä äiti ei voi nauttia alkoholia. Olen pöyristynyt siitä, että Suomessa tätä harhaluuloa levitetään neuvolaa myöten. Vaikka äiti olisi umpikännissä, on äidinmaidossa vähemmän alkoholia kuin d-tipoissa. Silloin ei tietenkään voi hoitaa vauvaa, enkä sano että kenenkään tulisi juoda imettäessään, mutta mua ärsyttää kun aikuiset ihmiset syyllistää itseään yhdestä saunaoluesta. Sillä ei ole mitään vaikutusta äidinmaitoon!!
Alkoholi kuitenkin tutkitusti heikentää maidontuotantoa. Pitoisuus toki on sama kuin äidillä veressä, eli matala, joten saunaolut ei ole suurikaan synti.
Vierailija kirjoitti:
sdfsdf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa. Vanhemmat antavat nimen lapselleen ennen kastetta ja pappi siiten liittää sen nimetyn lapsen kasteessa seurakunnan jäseneksi. Lapsi ei missään tapauksessa saa nimeä kasteessa!
Paitsi jos vanhemmat niin päättävät. On jotenkin hauskaa, että joku kokee henkilökohtaisesti sen, jos jonkun lapsi saa nimen vasta kasteen hetkellä, kuten meillä kaikki neljä.
Siitä tuli virallista sillä hetkellä kun pappi sen ääneen sanoi. Voi olla, että sua se harmittaa, mutta meillä näin.
Kyllä siitä tulee virallista tasan sitten, kun virallinen paperi on toimitettu maistraattiin ja siellä noteerattu. Voi olla, että teitä harmittaa että papin touhut ovat pelkästään symbolisia.
Miksi harmittaisi? Meille riittää tieto, että lapsi saa kasteessa nimen, emme tarvitse mitään kellonaikaan koska se virallisesti tapahtui. Nimi kuitenkin on kaikkien tiedossa jo siihen mennessä.
No kun olit sitä mieltä, että jotain muuta harmittaisi, että teillä olisi nimen virallistaminen mennyt jotenkin eri tavalla kuin miten se oikeasti menee, vaikka ei ole. Miksi pitää vängätä faktoja vastaan?
Että vähillä vaatteilla ulkoilemisesta saa flunssan.
Että eduskuntavaaleissa äänestetään henkilöä, että vaaleilla voisi vaikuttaa mihinkään, että presidentti on johtaja jonka sana on laki.
Että mielenosoitus tämän tai tuon asian puolesta vaikuttaisi. Joukkovoima ei oikeasti toimi vaan hallitus.
Että turkistarhaus loppuu ikinä ja että siihen jotenkin vaikuttaisi se että naiset ottaa vaatteet pois.
Itseä ainakin ärsyttää se harhaluulo, että kaikki olisivat heteroita. Myöskin muut seksuaali-, ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuvat stereotypiat
Tietämättömyys siitä, että sikiön veressä on sama määrä alkoholipromilleja kuin äidin veressä. Ajoittain jopa enemmän. Ei ole turvallista rajaa alkoholinkäytölle raskausaikana. Ei myöskään mitään turva-aikaa raskauden alussa.
fsdsdf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sdfsdf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun olit sitä mieltä, että jotain muuta harmittaisi, että teillä olisi nimen virallistaminen mennyt jotenkin eri tavalla kuin miten se oikeasti menee, vaikka ei ole. Miksi pitää vängätä faktoja vastaan?
Sitähän mä tässä juuri ihmettelen. Tuntuu se harmittavan kun aina jaksetaan vängätä asiasta, jonka vain vanhemmat voivat päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi kuitenkin tutkitusti heikentää maidontuotantoa. Pitoisuus toki on sama kuin äidillä veressä, eli matala, joten saunaolut ei ole suurikaan synti.
Eikä heikennä, kun lentää kaaressa 😂
Että karvat kasvaa tummempana, jos sheivaa. Olen sheivannut käsikarvojani teinistä lähtien, eikä ne ole siitä miksikään muuttunut. Ajan myös naamakarvani, koska siinä kuorii hyvin ihon samalla ja saa tosi sileän ihon. Ei ole alkanut parta kasvaa. Tästä löytyy kasapäin faktaa, mutta jotkut ei vaan usko...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että kasteessa annetaan nimi. Miten minun lapsellani oli kelakortti ja passi ennen kastetta?
No ööö.. meidän poika sai vasta kasteessa nimen. Papille annettiin se paperi ja hän toimitti sen sinne minne lie pitääkään. Ennen kastetta hän oli virallisissa kirjoissa "Poika Heikkinen" vasta kasteen jälkeen saatiin kwlakortti yms.
Joo, sen paperin olisi itsekin voinut aikaisemmin toimittaa sinne minnelie mutta kyllä se lapsi useimmiten saa kastetilaisuudessa nimensä. Ellei lapselle tehty hätäkastetta tai jos tarkoitat nimiäisiä, mikä on eri asia niin useimmiten nimi tulee vasta kasteessa.
Kasteessa lapsi liitetään seurakuntaan. Nimi siinä toki mainitaan, tietenkin. Mutta ei kaste ole mikään tilanne, jossa lapsi saa nimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että kasteessa annetaan nimi. Miten minun lapsellani oli kelakortti ja passi ennen kastetta?
No ööö.. meidän poika sai vasta kasteessa nimen. Papille annettiin se paperi ja hän toimitti sen sinne minne lie pitääkään. Ennen kastetta hän oli virallisissa kirjoissa "Poika Heikkinen" vasta kasteen jälkeen saatiin kwlakortti yms.
Joo, sen paperin olisi itsekin voinut aikaisemmin toimittaa sinne minnelie mutta kyllä se lapsi useimmiten saa kastetilaisuudessa nimensä. Ellei lapselle tehty hätäkastetta tai jos tarkoitat nimiäisiä, mikä on eri asia niin useimmiten nimi tulee vasta kasteessa.Kasteessa lapsi liitetään seurakuntaan. Nimi siinä toki mainitaan, tietenkin. Mutta ei kaste ole mikään tilanne, jossa lapsi saa nimen.
Voihan se saadakin, jos vanhemmat niin haluavat.
Se, että jokin uusi julkaistu tutkimus todistaa jonkin asian tai kumoaa vanhan tiedon. Todellisuudessa yksittäinen tutkimus harvoin on mikään tiedettä mullistava saavutus, vaan tutkimusten tarkoitus on ikään kuin kerätä todistusaineistoa tieteellisen olettamuksen eli hypoteesin taakse. Media vääristelee tätä todellisuutta otsikoimalla jokaisen tutkimuksen tyyliin: "Nyt se on todistettu! Xxx aiheuttaa asian Yyy." vaikka tutkimuksen päätelmät ovat yleensä tyyliin: "Tutkimuksessa havaittiin Xxx:n vaikuttavan asiaan Yyy."
Normaalipainoiset ihmiset luulevat elävänsä terveellisesti ja syövänsä vain sen verran kun kuluttavat, vaikka todellisuudessa suurin osa ei elä nälän ja kylläisyyden rajamailla vaan lappaa päivittäin suuhunsa paljon enemmän kaloreita kuin tarvitsisi. He pysyvät hoikkina siksi, että heidän elimistönsä päästää ylimääräisen syödyn energian läpi eikä kerryttä sitä rasvavarantoihin. Kun ihmiselle sitten tulee jokin ainevaihduntasairaus, sama syöty määrä ravintoa jääkin rasvakudoksiin varastoon ja ihminen lihoaa.
Se että yleisesti luullaan lihavien pystymään ahmimaan enemmän ruokaa kuin laihojen? Tuntemani läskit tulevat nopeammin täyteen pienemmillä annoksilla kuin jatkuvasti puputtavat ja kokonaisia mäkkäri/hese ym aterioita syövät laihat. Ehkä se ihra painaa mahalaukkua tai jotain mutta vähemmän ne syövät kuin moni normikuntoinen.