Asuntovelallisten tuet.
Miksi velan ottaneet ovat muiden veronmaksajien kukkarolla?
Miksi vuokransa itse maksavat eivät saa verohelpotusta?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hieman tarkentaa avaustasi?
Ihan itse minun on ainakin tähän saakka pitänyt niin asunto- kuin muutkin lainat maksaa ja olisikin mukava, jos siihen saisi yhteiskunnan tukea.
Jos sinun veroprosentti on alhaisempi ottamasi vapaaehtoisen velan takia, niin yhteiskunnan tukeahan sinä saat. Ymmärrätkö?
Kyllä veronmaksajat tukevat myös vuokra-asuntotuotantoa halpakorkoisin lainoin ja erilaisten avustusten (energia, hissi jne.) oli vuokranantaja yksityinen tai julkinen sektori. Vai kuvitteletko ap. että edulliset vuokra-asunnot maksetaan pelkästään vuokratuloista, kun tällä hetkellä tuotto on vain muutaman prosentin. Veronmaksajat kantajat myös riskin julkisen vuokra-asunnoista esim. kosteus, home jne.
Asuntolainan korkovähennys on verotuksessa olematon ja asuntotukien saajat asuvat suurin osa vuokra-asunnoissa. Vai onko sinulla ap. tilastoa, jos toisin.
Omistusasunnossa tuki maksetaan vain juoksevista kuluista, ei lainasta tai korosta, mutta vuokralainen saa tukea myös asunnon sijoitetulle pääomalle.
Miksi sinun on vaikea myöntää, että itse vuokransa maksavat eivät saa mitään tukia (verohelpotuksen muodossa) niin kuin sinä saat?
Ei saa verohelpostusta vaan saa ihan suoraa rahaa tilille. Asumistukea saa noin 250.000 ruokakuntaa, keskimäärin ruokakunnat saavat 6800€/vuodesa. Aika isoja summia asuntolainen korkovähennykseen nähden.
Jos maksaa itse vuokransa (so. ei saa asumistukea), niin miten saa rahaa tilille? Mitä multa on jäänyt huomaamatta, kyllä se raha kelpaisi.
Se on kuule ihan sinun omaa typeryyttäsi jos kannat rahasi vuokranantajalle vaikka olisi mahkuja siirtyä omistusasujaksi. Vittuakos siinä muille kiukuttelet ihan ikiomista valinnoistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse minun on ainakin tähän saakka pitänyt niin asunto- kuin muutkin lainat maksaa ja olisikin mukava, jos siihen saisi yhteiskunnan tukea.
Asuntovelasta saa ainakin vielä vähentää korkoja verotuksessa. Vuokranmaksusta ei saa mitään verohelpotuksia. Ja ennenkuin kitiset asumistuesta, niin sitä saa myös omistusasuntoon.
No, senkun ostat asunnon. Kuka idiootti asuu vuokralla, kun samalla rahalla saa oman asunnon?
Toivottavasti asumistuki lopetetaan mahdollisimman pian.
Sellainen idiootti, joka ei saa lainaa 350 000-400 000. Ja joka ei nää järkeä ylipäätään tuollaisen velan ottamiseen.
Herätys, pääkaupunkiseudulla perhe -asunnot maksavat tuon verran.
Toivottavasti verohelpotukset lopetetaan.
Ymmärsitkö, etä kyse oli nyt niistä, jotka eivät saa asumistukea?
Saanko kysyä, miksi et näe järkeä järkeä kyseisen lainan ottamiseen, mutta olet valmis maksamaan sen vuokrana jonkun toisen taskuun?
Eikä olisi järkevämpää maksaa itselle kuin toiselle? Kerryttää omaa omaisuutta?
Saat kysyä:)
Emme saa asuntolainaa Helsingin hintoihin ilman takaajia. Olemme lapsiperhe jolla ei ole varakkaita vanhempia. Töisä käymme molemmat, emmekä saa asumistukea vuokrakotiimme.
Tietysti lyhentäisin lainaa, jos sen saisimme, sillä tonnilla kuussa ( tämän pitäisi myös sisältää yhtiövastike) jos olisi realistista tuollaiseen lainaan.
Mutta meillä on hyvä koti ja olemme onnellisia. Mm siitä että olemme nyt terveinä ja meillä on töitä vaikka sitäasumistukea emme saa :)
Vierailija kirjoitti:
Vuorkarakentamisessa on paljon paremmat korkotuet kuin yksityishenkilöiden asuntolainoissa. Olet siis väärässä, vuokra-asumista tuetaan enemmän verovähnnyksillä.
Miksi minun asunnonomistajana pitää maksaa varainsiirtoverona 15t ja kiinteistöveroja 10 vuoden aikana kymmeniä tuhansia?
Mistä minä oikein maksan? En mistään!
Maksan myös asuntolainan korkoja kymmeniä ja kymmeniä tuhansia!
Kylläpä lämmittikin huima verohelpotus mieltä, bileet!
Vuokra-asuminen helpottaa työmarkkinoiden rakenteiden muutosta ja yhteiskunnan taakkaa koska työn perässä siirtyminen on helppoa. Omassa kodissaan asuvat ovat ennemmin työttöminä ja jättävät asuntonsa perikunnan murheeksi kun se ei kelpaa kellekään muuttotappioalueella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun asunnonomistajana pitää maksaa varainsiirtoverona 15t ja kiinteistöveroja 10 vuoden aikana kymmeniä tuhansia?
Maksan myös asuntolainan korkoja kymmeniä ja kymmeniä tuhansia!Kylläpä lämmittikin huima verohelpotus mieltä, bileet!
Kyllä ne kiinteistöverot on myös siellä vuokranmaksajan laskulla. Ei se vuokranantaja niitä omasta pussistaan maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntovelasta saa ainakin vielä vähentää korkoja verotuksessa. Vuokranmaksusta ei saa mitään verohelpotuksia. Ja ennenkuin kitiset asumistuesta, niin sitä saa myös omistusasuntoon.
No, senkun ostat asunnon. Kuka idiootti asuu vuokralla, kun samalla rahalla saa oman asunnon?
Toivottavasti asumistuki lopetetaan mahdollisimman pian.
Sellainen idiootti, joka ei saa lainaa 350 000-400 000. Ja joka ei nää järkeä ylipäätään tuollaisen velan ottamiseen.
Herätys, pääkaupunkiseudulla perhe -asunnot maksavat tuon verran.
Toivottavasti verohelpotukset lopetetaan.
Ymmärsitkö, etä kyse oli nyt niistä, jotka eivät saa asumistukea?
Saanko kysyä, miksi et näe järkeä järkeä kyseisen lainan ottamiseen, mutta olet valmis maksamaan sen vuokrana jonkun toisen taskuun?
Eikä olisi järkevämpää maksaa itselle kuin toiselle? Kerryttää omaa omaisuutta?
Saat kysyä:)
Emme saa asuntolainaa Helsingin hintoihin ilman takaajia. Olemme lapsiperhe jolla ei ole varakkaita vanhempia. Töisä käymme molemmat, emmekä saa asumistukea vuokrakotiimme.Tietysti lyhentäisin lainaa, jos sen saisimme, sillä tonnilla kuussa ( tämän pitäisi myös sisältää yhtiövastike) jos olisi realistista tuollaiseen lainaan.
Mutta meillä on hyvä koti ja olemme onnellisia. Mm siitä että olemme nyt terveinä ja meillä on töitä vaikka sitäasumistukea emme saa :)
Helpottiko tuskaasi yhtään se kun sait nyt tietää että korkovähnnys on maksimissaankin vain muutaman kympin kuukaudessa ja sekin etu on koko ajan pienenemässä ja luultavasti poistuu muutaman vuoden kuluttua kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan myös asuntolainan korkoja kymmeniä ja kymmeniä tuhansia!Kylläpä lämmittikin huima verohelpotus mieltä, bileet!
Kyllä ne kiinteistöverot on myös siellä vuokranmaksajan laskulla. Ei se vuokranantaja niitä omasta pussistaan maksa.
Tietysti vukrassa on kaikki asumisen kulut ja lisäksi kate vuokraisännlle, mutta vuokranantaja vähentää kulut verotuksessa, ei ne rasita vuokraa samalla tavalla kuin mitä ne rasittavat suoraan omistusasujaa, jolle ne eivät ole vähennyskelpoisia menoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tuesta tässä nyt muka puhutaan? Jos puhut korkovähennyksestä, niin se ei ole juuri mitään, kun korotkin on lähes nollassa. Nettovaikutus on noin 20€/kk 150 tonnin lainassa.
Asumistukien määrä vuokra-asuntoihin on monisatakertainen.
Herra jestas että pitää vääntää! No vielä kerran:D ITSE VUOKRANSA MAKSAVAT.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asuminen helpottaa työmarkkinoiden rakenteiden muutosta ja yhteiskunnan taakkaa koska työn perässä siirtyminen on helppoa. Omassa kodissaan asuvat ovat ennemmin työttöminä ja jättävät asuntonsa perikunnan murheeksi kun se ei kelpaa kellekään muuttotappioalueella.
Ihan samalla tavalla vuokra-asunnostakin muuttoa joudutaan puntaroimaan kuin oman muuttoa. Vuokrakehitys on aina mennyt niin että uusein vuokrasuhteiden vuokrat nousee enemmän kuin vanhojen, joka johtaa siihen että joskus 20 vuotta sitten vuokratun asunnon vuokra on todella paljon halvempi kuin tämän päivän uusi vuokra olisi samaan asuntoon. Tästä seuraa se että työn perään ei muuteta niin helposti, kun se tietää helposti useiden satojen nousua vuokratasossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun veroprosentti on alhaisempi ottamasi vapaaehtoisen velan takia, niin yhteiskunnan tukeahan sinä saat. Ymmärrätkö?
Kyllä veronmaksajat tukevat myös vuokra-asuntotuotantoa halpakorkoisin lainoin ja erilaisten avustusten (energia, hissi jne.) oli vuokranantaja yksityinen tai julkinen sektori. Vai kuvitteletko ap. että edulliset vuokra-asunnot maksetaan pelkästään vuokratuloista, kun tällä hetkellä tuotto on vain muutaman prosentin. Veronmaksajat kantajat myös riskin julkisen vuokra-asunnoista esim. kosteus, home jne.
Asuntolainan korkovähennys on verotuksessa olematon ja asuntotukien saajat asuvat suurin osa vuokra-asunnoissa. Vai onko sinulla ap. tilastoa, jos toisin.
Omistusasunnossa tuki maksetaan vain juoksevista kuluista, ei lainasta tai korosta, mutta vuokralainen saa tukea myös asunnon sijoitetulle pääomalle.
Miksi sinun on vaikea myöntää, että itse vuokransa maksavat eivät saa mitään tukia (verohelpotuksen muodossa) niin kuin sinä saat?
Tyhmä. Suurimmalla osalla omisusasujista ei ole asuntolainaa, eivätkä siis myöskään saa korkovähennystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tuesta tässä nyt muka puhutaan? Jos puhut korkovähennyksestä, niin se ei ole juuri mitään, kun korotkin on lähes nollassa. Nettovaikutus on noin 20€/kk 150 tonnin lainassa.
Asumistukien määrä vuokra-asuntoihin on monisatakertainen.
Herra jestas että pitää vääntää! No vielä kerran:D ITSE VUOKRANSA MAKSAVAT.
Itse asuntonsa maksaneilla ei ola velkaa eivätkä saa verovähennystä.
Itse minä maksoin vuokrani silloinkin kun sain asumistukea. Aikoinaan saamani asumistuet ovat rahassa enemmän mitä tulen saamaan asuntolainasta korovähennystä.
t. omistusasuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne omisusasujatkaan saa mitään helpotusta, jotka ovat ostaneet asunnon omilla rahoillaan eikä lainalla tai ovat jo maksaneet lainan pois. Suurimmalla osalla omistusasujista ei ole asuntolainaa.
Jos on varaa maksaa vuokraa, niin on myös varaa ostaa oma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa verohelpostusta vaan saa ihan suoraa rahaa tilille. Asumistukea saa noin 250.000 ruokakuntaa, keskimäärin ruokakunnat saavat 6800€/vuodesa. Aika isoja summia asuntolainen korkovähennykseen nähden.
Jos maksaa itse vuokransa (so. ei saa asumistukea), niin miten saa rahaa tilille? Mitä multa on jäänyt huomaamatta, kyllä se raha kelpaisi.
Vuokrarakentajat ovat saaneet valtion korkotukemia lainoja, sitä kautta tuki vuokra-asumiseenkin on enemän mitä omistusasujille.
Näkyykö tämä vuokransa itse maksavien nettotuloissa?
Varainsiirtovero ostaessa on enemmän mitä verohelpotukset koko lainan aikana.
Eli käytännössä ensin valtion iso koura käy ostajan taskulla ja sitten se palauttaa ne viissenttiset takaisin, jotka jäi kauppareissusta.
Pitäisikö vuokralaisellekin järjestää joku asumisjärjestelyn siirtovero?
Ihan paskaa. Maksat siitä että ostat jotain?
Vähän kuin pääsymaksu kaupan ovella, mutta rahat ei mene edes yrittäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan korkovähennystä tältä vuodelta 20 e. En todellakaan allekirjoita sitä, että se vaikuttaisi veroprosenttiini.
Mutta saat kuitenkin. 20 € on enemmän kuin 0€.
Laita osoite niin lähetän sen sinulle.
Kiitos tarjouksesta mutta emme ole almujen tarpeessa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrarakentajat ovat saaneet valtion korkotukemia lainoja, sitä kautta tuki vuokra-asumiseenkin on enemän mitä omistusasujille.
Näkyykö tämä vuokransa itse maksavien nettotuloissa?
Se näkyy nettomenoissa ja siten asumisen jälkeen vuokralaisen käytettävissä olevissa nettotuloissa.
Et kai väitä että se parin kympin verohyvitys muka näkyisi käytännön tasolla kennekään tuloissa? Veroprosenttikin määräytyy 0,5% tarkuudella, eli ei se vaikuta edes siihen. Veronpalautuspäivänä saa ne muutamat kympit takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse maksaa vuokransa kokonaan eli ei saa asumistukia, on vain yksinkertaisesti typerä. Silloin maksaa seiniä jollekin toiselle + toisen ihmisen tuotto-odotuksen. Oma valinta, turha nurista ja kitistä.