Asuntovelallisten tuet.
Miksi velan ottaneet ovat muiden veronmaksajien kukkarolla?
Miksi vuokransa itse maksavat eivät saa verohelpotusta?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse minä maksoin vuokrani silloinkin kun sain asumistukea. Aikoinaan saamani asumistuet ovat rahassa enemmän mitä tulen saamaan asuntolainasta korovähennystä.
t. omistusasuja
Niin sinä sait asumistukea.
Eiköhän melkein suurin osa meistä ole saanut asumistukea jossain vaiheessa, myös ap.
Suurin osa saanut asumistukea !!!! Siis mitä ! En tunne ainuttakaan ja olen jo vanha akka pääkaupunki seudulta.Sitäpaitsi asumistuki nostaa sekä vuokrien ,että omistusasuntojenkin hintaa. Hissin pysäyttymiseen ei ole vain keksitty keinoa.
http://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/professori-viren-asumistuki-nos…
asian sivusta: parin kympin kateuden sijasta kannattaisi esim.perehtyä ao. "kertomukseen". Siitä selviää raaka totuus , paljonko todella maksat veroja .
http://saituri.org/verotus/paljonko-oikeasti-maksat-veroja-vuonna-2016Monesti kun tulee tuijotettua vain sitä laskun summaa tai palkkakuittia, mikäli palkkatuloja on.
Muut veroluonteiset maksut kun ovat vielä tasaveroa , Nalle maksaa yhtä paljon tai vähän kuin työtön yh.
Vilkaisepa joskus sähkölaskuasi tai mitä tahansa vähän suurempaa laskua , paljonko se olisi ollut pienempi ilman 24% alv:a esim
Melkein kolmasosa vuokra-asujista saa asumistukea, jos et ole vileä saanut, niin eläkkeellä saat varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on yhteiskunnan etu, että ihminen huolehtii aktiivisesti oman asumisensa eikä ole asumistuen tai kunnan vuokra-asunnon varassa.
Vuokra-asuminen olisi yhteiskunnalle paras, koska se lisäisi rahankiertoa ja hyvinvointia yleisesti. Nyt lapsiperheet kuluttavat vähän koska lainanlyhennyksiin menee suuri osa. Kun velka on maksettu ollaankin jo eläkeiässä ja kulutuksen tarve pieni.
Ne lapsiperheiden asunnot/okt maksaa 1500 vuokrattuna/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan korkovähennyksessä oli/on se epäsuhta, että sen saa kaikki, tuloista ja asunnon hinnasta/lainan määrästä riippumatta. Asumistukeen on oikeutettu vain, mikäli on tarpeeksi pienet tulot, tarpeeksi pieni vuokra ja asunto on perhekokoon nähden sopivan kokoinen. Muitakin kriteerejä on. Korkovähennysoikeudessa pitäisi olla samat kriteerit.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa omaa asuntoa. Me olemme pienituloisia (emme kuitenkaan saa asumistukea), reaalivakuutta ei ole, joten pankki ei myönnä lainaa. Pienet tulot menevät jokapäiväiseen elämiseen, joten säästöön ei jää. Ainoa vaihtoehto on vuokralla asuminen.
Höpö höpö. Vähennyksessä on aina ollut rajat, ei sitä ole saanut ihan mistä tahansa lainoista ja kuinka paljon tahansa.
Tämä on ollu todella halpa tapa yhteiskunalle tukea omakustanteista asumista.
Jos 6000€/kk tienaava ostaa 300.000€ arvoisen asunnon 100m2 asuakseen siinä yksin, hän saa korkovähennyksen.
Jos 2500€/kk tienaava vuokraa 800€/kk asunnon 50m2 asunnon, hän ei saa asumistukea. Nyt huudatte, että ei tietenkään - sillähän on varaa maksaa vuokransa itse. No eikö sillä 6000€ tienaavalla ole varaa maksaa korkoja ilman yhteiskunnan apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hieman tarkentaa avaustasi?
Ihan itse minun on ainakin tähän saakka pitänyt niin asunto- kuin muutkin lainat maksaa ja olisikin mukava, jos siihen saisi yhteiskunnan tukea.
Asuntovelasta saa ainakin vielä vähentää korkoja verotuksessa. Vuokranmaksusta ei saa mitään verohelpotuksia. Ja ennenkuin kitiset asumistuesta, niin sitä saa myös omistusasuntoon.
No, senkun ostat asunnon. Kuka idiootti asuu vuokralla, kun samalla rahalla saa oman asunnon?
Toivottavasti asumistuki lopetetaan mahdollisimman pian.
Kyllä minäkin riemuiten ottaisin asuntolainan ja maksaisin omaa asuntoa ja kerryttäisin siten varallisuuttani. Pieni mutta on vain siinä, ettei pankki myönnä asuntolainaa, vaikka on se vaadittava min. 10% omaa pääomaa likvidinä, syystä että asuntokuluihin saa mennä pankin näkökulmasta vain max. 40% nettotuloista. Aivan sama vaikka vuokraan menisi tällä hetkellä esim. 70% nettotuloista, ja osoittaisi monen vuoden perusteella, että on selviytynyt arjen maksuista, mutta omaa asuntoa maksettaessa ei tuollaista hyväksytä. Eli vuokra-asumisen kustannukset saavat olla vaikka 100% nettotuloistasi, mutta omaa asuntoa et saa vaikka vähemmän maksaisit siitä kk:ssa.
Ristiriita kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hieman tarkentaa avaustasi?
Ihan itse minun on ainakin tähän saakka pitänyt niin asunto- kuin muutkin lainat maksaa ja olisikin mukava, jos siihen saisi yhteiskunnan tukea.
Asuntovelasta saa ainakin vielä vähentää korkoja verotuksessa. Vuokranmaksusta ei saa mitään verohelpotuksia. Ja ennenkuin kitiset asumistuesta, niin sitä saa myös omistusasuntoon.
No, senkun ostat asunnon. Kuka idiootti asuu vuokralla, kun samalla rahalla saa oman asunnon?
Toivottavasti asumistuki lopetetaan mahdollisimman pian.
Kyllä minäkin riemuiten ottaisin asuntolainan ja maksaisin omaa asuntoa ja kerryttäisin siten varallisuuttani. Pieni mutta on vain siinä, ettei pankki myönnä asuntolainaa, vaikka on se vaadittava min. 10% omaa pääomaa likvidinä, syystä että asuntokuluihin saa mennä pankin näkökulmasta vain max. 40% nettotuloista. Aivan sama vaikka vuokraan menisi tällä hetkellä esim. 70% nettotuloista, ja osoittaisi monen vuoden perusteella, että on selviytynyt arjen maksuista, mutta omaa asuntoa maksettaessa ei tuollaista hyväksytä. Eli vuokra-asumisen kustannukset saavat olla vaikka 100% nettotuloistasi, mutta omaa asuntoa et saa vaikka vähemmän maksaisit siitä kk:ssa.
Jonkun riskin pankki sinussa näkee jos ai asuntolainaa myönnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan korkovähennyksessä oli/on se epäsuhta, että sen saa kaikki, tuloista ja asunnon hinnasta/lainan määrästä riippumatta. Asumistukeen on oikeutettu vain, mikäli on tarpeeksi pienet tulot, tarpeeksi pieni vuokra ja asunto on perhekokoon nähden sopivan kokoinen. Muitakin kriteerejä on. Korkovähennysoikeudessa pitäisi olla samat kriteerit.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa omaa asuntoa. Me olemme pienituloisia (emme kuitenkaan saa asumistukea), reaalivakuutta ei ole, joten pankki ei myönnä lainaa. Pienet tulot menevät jokapäiväiseen elämiseen, joten säästöön ei jää. Ainoa vaihtoehto on vuokralla asuminen.
Höpö höpö. Vähennyksessä on aina ollut rajat, ei sitä ole saanut ihan mistä tahansa lainoista ja kuinka paljon tahansa.
Jos 6000€/kk tienaava ostaa 300.000€ arvoisen asunnon 100m2 asuakseen siinä yksin, hän saa korkovähennyksen.
Jos 2500€/kk tienaava vuokraa 800€/kk asunnon 50m2 asunnon, hän ei saa asumistukea. Nyt huudatte, että ei tietenkään - sillähän on varaa maksaa vuokransa itse. No eikö sillä 6000€ tienaavalla ole varaa maksaa korkoja ilman yhteiskunnan apua?
Koroista noin 8500 e oikeuttaa vähennykseen. Josta siis saa hyvitystä maksimissaan1400 e eli reilun satasen kk, joka on 1,7 % palkasta. Tämän hetken koroilla harva yltää maksimiin, mutta aikaisemmin koroista leikkautui osa vähennyskelvottomaksi. Nyt leikkautuu toki jo automaattisesti 45 %.
Ristiriita kirjoitti:
Jos olet nyt saanut säästettyä 10%, saat varmasti säästettyä/sijoitettua vielä lisää. Kun vielä etsit asunnon, jonka vastike/muut kulut + lainan kulut ovat vain 40% nettotuloistasi, saat siihen lainaa. Tai käy kysymässä jostain muusta pankista. Jos sinulla ei ole ulosotossa mitään, et saa nykyiseen asumistukea, joka tippuisi eikä sinulla ole maksuhäiriömerkintöjä saat aivan varmasti jostain pankista lainaa, kunhan pystyt vielä hiukan säästämään. Jos ikää ei ole liikaa, niin tutustu ASP-säästämiseen. ASP-lainojahan pankkien on myönnettävä, kunhan kaikki ehdot täyttyvät. Rajoitukset asunnon hinnalle tai siis maksimilainalle ovat tietysti melkoiset, mutta tuo on yksi tapa valtion tukea myös niitä pienituloisempia asunnosta haaveilevia ja omistusasujaksi pyrkiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on yhteiskunnan etu, että ihminen huolehtii aktiivisesti oman asumisensa eikä ole asumistuen tai kunnan vuokra-asunnon varassa.
Vuokra-asuminen olisi yhteiskunnalle paras, koska se lisäisi rahankiertoa ja hyvinvointia yleisesti. Nyt lapsiperheet kuluttavat vähän koska lainanlyhennyksiin menee suuri osa. Kun velka on maksettu ollaankin jo eläkeiässä ja kulutuksen tarve pieni.
Ne lapsiperheiden asunnot/okt maksaa 1500 vuokrattuna/kk.
Niinpä. Asumiskustannusten vuoksi meillä on ostettu omakotitalo. Asuminen on halvempaa jopa lainan lyhennys mukaan laskien. Asumiskulut 400€ ja lainaan 1100€, todellakaan ei saa vastaavaa 200 neliön asuntoa vuokrattua samaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö se ole jo käynyt selväksi settä se korkovähennys on vain kymppejä ja että vuokra-asumisessa on selvästi suurempia tulonsiirtoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan korkovähennyt on enää vitsi. Asumistukea omistusasuntoon - en ole koskaan kuullut että kukaan olisi saanut, teoriassa kai mahdollista. Mutta jos on töissä tai ansiosidonnaisella sitä ei saa.
Vuokralainen on ihan itse valinnut osansa, samalla rahalla kun maksaisi omaa.
Itse en ole koskaan saanut mitään muuta "tukea" kuin tuon verovähennyksen, 234k€ velasta peräti 300€/vuosi eli 25€/kk. Saat olla siitä ihan vapaasti kateellinen;D
Ihan aluksi, en ole kateellinen mutta miksi olet sitä mieltä, että sinulla on oikeus tuohon 300 euron tukeen?
Toiseksi, väitteesi, että samalla rahalla maksat omaa, on väärä. Maksatko 400 000 peruskämppää Helsingissä vuokran hinnalla, et.
Olen maksanut varainsiirtoveron aikoinaan tontista ja maksan joka vuosi 700€ kiinteistöveroa mikä mielestäni on turha koska omistan maan, ei valtio. Oman talon rakentamisella olen tukenut työllisyyttä ja hankinnoilla kauppaa. Sinällään se 25€/kk ei mun taloutta heitä mihinkään suuntaan.
Asuntolaina lyhenee 1100€ + korot 158€/kk, asumiskulut 360€/kk. Eli yhteensä 1620€. Missään tapauksessa en saisi vastaavaa 250m2 vuokra-okt tähän hintaan. Pk seudulla. Tosin ei ole 400 000€ peruskämppä mutta ei näitä kukaan 0€ omarahoitusosuudella ostelekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse minä maksoin vuokrani silloinkin kun sain asumistukea. Aikoinaan saamani asumistuet ovat rahassa enemmän mitä tulen saamaan asuntolainasta korovähennystä.
t. omistusasuja
Eiköhän melkein suurin osa meistä ole saanut asumistukea jossain vaiheessa, myös ap.
Suurin osa saanut asumistukea !!!! Siis mitä ! En tunne ainuttakaan ja olen jo vanha akka pääkaupunki seudulta.Sitäpaitsi asumistuki nostaa sekä vuokrien ,että omistusasuntojenkin hintaa. Hissin pysäyttymiseen ei ole vain keksitty keinoa.
asian sivusta: parin kympin kateuden sijasta kannattaisi esim.perehtyä ao. "kertomukseen". Siitä selviää raaka totuus , paljonko todella maksat veroja .
http://saituri.org/verotus/paljonko-oikeasti-maksat-veroja-vuonna-2016Monesti kun tulee tuijotettua vain sitä laskun summaa tai palkkakuittia, mikäli palkkatuloja on.
Muut veroluonteiset maksut kun ovat vielä tasaveroa , Nalle maksaa yhtä paljon tai vähän kuin työtön yh.
Vilkaisepa joskus sähkölaskuasi tai mitä tahansa vähän suurempaa laskua , paljonko se olisi ollut pienempi ilman 24% alv:a esim
Melkein kolmasosa vuokra-asujista saa asumistukea, jos et ole vileä saanut, niin eläkkeellä saat varmasti.
Jos edellinen kirjoittaja on perusduunissa eläkeikään saakka hänen eläkkeensä on varmasti yli 1600€/kk brutto ja siinä tapauksessa ei enää asumistukea tulekaan vaikka vuokra on 800€/kk. Eli aika harva eläkeläinen tuohonkaan tukeen pääsee.
Luin muutaman ekan sivun tästä keskustelusta, en jaksanut lukea ketjua läpi mutta.. Korkovähennys ei ole tukea. Onko Ap:lla opintolainaa? Siitäkin saa vähennystä.
Aloittajan perustelemalla asioilla voidaan lakkauttaa myös lapsilisä. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ottaa asuntolainaa ja ostaa asuntoa, minulla ei ole mahdollisuutta tehdä lapsia eikä näin ollen saada lapsilisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. omistusasuja
Jos edellinen kirjoittaja on perusduunissa eläkeikään saakka hänen eläkkeensä on varmasti yli 1600€/kk brutto ja siinä tapauksessa ei enää asumistukea tulekaan vaikka vuokra on 800€/kk. Eli aika harva eläkeläinen tuohonkaan tukeen pääsee.
25 vuoden päästä kun alkaa olla eläkeiässä niin vuokra on tuplaantunut eli se on 1600€, pahoin pelkään että eläkkeet ei tee samaa.
Jälleenvuokraamattajättämistappiot