Asuntovelallisten tuet.
Miksi velan ottaneet ovat muiden veronmaksajien kukkarolla?
Miksi vuokransa itse maksavat eivät saa verohelpotusta?
Kommentit (114)
Meidän korkoprosentti on tällä hetkellä 0,5% (kokonaiskorko) eli mitäköhän se verohyöty vuositasolla onkaan? Lainaa 90 000. Mutta jos korot nousisi, niin kyllä mä edelleen mielellään pitäisin tuon edun.
Mitä muuta asunnosta muka saa verohyötynä? "Saa vähentää kaikenlaista" , no enpä ole kuullut. Jos taas puhutaan vuokratuloon liittyvistä vähennyksistä, niin sehän on ihan eri asia. Ne mitä siitä saa vähentää eivät kuulukaan verotuksen alle, koska niitä rahoja ei vuokranantaja ole itsekään käyttöönsä ja hyödykseen saanut. Miksi niistäkin kuuluisi verottaa?
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan korkovähennyt on enää vitsi. Asumistukea omistusasuntoon - en ole koskaan kuullut että kukaan olisi saanut, teoriassa kai mahdollista. Mutta jos on töissä tai ansiosidonnaisella sitä ei saa.
Vuokralainen on ihan itse valinnut osansa, samalla rahalla kun maksaisi omaa.
Itse en ole koskaan saanut mitään muuta "tukea" kuin tuon verovähennyksen, 234k€ velasta peräti 300€/vuosi eli 25€/kk. Saat olla siitä ihan vapaasti kateellinen;D
Ihan aluksi, en ole kateellinen mutta miksi olet sitä mieltä, että sinulla on oikeus tuohon 300 euron tukeen?
Toiseksi, väitteesi, että samalla rahalla maksat omaa, on väärä. Maksatko 400 000 peruskämppää Helsingissä vuokran hinnalla, et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hieman tarkentaa avaustasi?
Ihan itse minun on ainakin tähän saakka pitänyt niin asunto- kuin muutkin lainat maksaa ja olisikin mukava, jos siihen saisi yhteiskunnan tukea.
Asuntovelasta saa ainakin vielä vähentää korkoja verotuksessa. Vuokranmaksusta ei saa mitään verohelpotuksia. Ja ennenkuin kitiset asumistuesta, niin sitä saa myös omistusasuntoon.
No, senkun ostat asunnon. Kuka idiootti asuu vuokralla, kun samalla rahalla saa oman asunnon?
Toivottavasti asumistuki lopetetaan mahdollisimman pian.
Sellainen idiootti, joka ei saa lainaa 350 000-400 000. Ja joka ei nää järkeä ylipäätään tuollaisen velan ottamiseen.
Herätys, pääkaupunkiseudulla perhe -asunnot maksavat tuon verran.
Toivottavasti verohelpotukset lopetetaan.
Ymmärsitkö, etä kyse oli nyt niistä, jotka eivät saa asumistukea?
Saanko kysyä, miksi et näe järkeä järkeä kyseisen lainan ottamiseen, mutta olet valmis maksamaan sen vuokrana jonkun toisen taskuun?
Eikä olisi järkevämpää maksaa itselle kuin toiselle? Kerryttää omaa omaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan korkovähennyt on enää vitsi. Asumistukea omistusasuntoon - en ole koskaan kuullut että kukaan olisi saanut, teoriassa kai mahdollista. Mutta jos on töissä tai ansiosidonnaisella sitä ei saa.
Itse en ole koskaan saanut mitään muuta "tukea" kuin tuon verovähennyksen, 234k€ velasta peräti 300€/vuosi eli 25€/kk. Saat olla siitä ihan vapaasti kateellinen;D
Ihan aluksi, en ole kateellinen mutta miksi olet sitä mieltä, että sinulla on oikeus tuohon 300 euron tukeen?
Toiseksi, väitteesi, että samalla rahalla maksat omaa, on väärä. Maksatko 400 000 peruskämppää Helsingissä vuokran hinnalla, et.
En ole kirjoittaja, mutta ensinnäkään se ei ole tuki vaan verovähennykseen oikeuttava laina. Siinä missä muutkin lainat ovat. Etkö koskaan ole ottanut mitään lainaa?
Ja vuokria maksetaan pääkaupunkiseudulla huomattavasti enemmän, mitä vastaava laina olisi. Eli kyllähän niillä vuokralla lainan lyhentäisi.
Ellet sitten asu jossain kaupungin vuokra-asunnossa... Ja arvaapa millä rahalla niitä rakennetaan ja rahoitetaan?
Valtion tukemat vuokra-asunnot, kaupungin vuokra-asunnot, jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on yhteiskunnan etu, että ihminen huolehtii aktiivisesti oman asumisensa eikä ole asumistuen tai kunnan vuokra-asunnon varassa.
Et sitten osaa lukea?
Et sitten osaa kirjoittaa?
Kiitos kysymästä, osaan kyllä. Toisin kuin sinä lukea.
Alkuperäinen kysymyshän oli, miksi itse vuokransa maksavat eivät saa verohelpotusta. Tämä sinulle selvennykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi velan ottaneet ovat muiden veronmaksajien kukkarolla?
Miksi vuokransa itse maksavat eivät saa verohelpotusta?
Mistähän tuesta tässä nyt muka puhutaan? Jos puhut korkovähennyksestä, niin se ei ole juuri mitään, kun korotkin on lähes nollassa. Nettovaikutus on noin 20€/kk 150 tonnin lainassa.
Asumistukien määrä vuokra-asuntoihin on monisatakertainen.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon omistaja maksaa valtiolle koko ajan veroa siitä, että saa omistaa asunnon. Eli käytännössä tyhjästä.
Kiinteistövero ja tontista maksettava vero on pääkaupunkiseudulla tuhansia euroja vuodessa (meillä on, riippuu tietysti tapauksesta).Olen kotihoidontuella, enkä saa mitään tukia, lisiä tai mitään asumiseen tai mihinkään muuhunkaan. Paitsi kotihoidontuen, joka on 300e/kk.
Onko se nyt sitten sinulta pois, jos saan asuntolainan koroista hieman verohelpotusta?
Tottakai on koska en saa verohelpotusta enkä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuule yhteiskunnalle ihan helvetin kannattavaa että ihmiset omistaa itse omat asuntonsa eivätkä vaadi julkisilta toimijoilta vuokra-asuntoja. Asumistuet ovat paljon suurempi epäkohta, ne pistäisi poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esitit juuri erinomaisen argumentin verovähennyksen lakkauttamiselle. Merkityksetön tuki yksilötasolla, joka kuitenkin tulee kokonaisuudessaan valtiolle kalliiksi, on juuri sellainen tuki joka joutaisi ensimmäisenä pois.
Sama argumentti kävisi myös lapsilisille. Jos 100€ on kiinni lapsen hyvinvointi kuussa niin lapsia ei pitäis hankkiakaan. Ainakin itselle tuo on aivan sama tuleeko se vai ei. Nyt säästän sen lapsen tilille. Myöskään lapsettomat ei sitä saa joten tasaarvo ei toteudu.
Eli pieni asia suurelle osalle mutta valtiolle kallis.
Eli lapsilisät ja asuntolainan korkovähennykset pois. Verotusta voidaan keventää ja kaikki olisi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse minun on ainakin tähän saakka pitänyt niin asunto- kuin muutkin lainat maksaa ja olisikin mukava, jos siihen saisi yhteiskunnan tukea.
Jos sinun veroprosentti on alhaisempi ottamasi vapaaehtoisen velan takia, niin yhteiskunnan tukeahan sinä saat. Ymmärrätkö?
Kyllä veronmaksajat tukevat myös vuokra-asuntotuotantoa halpakorkoisin lainoin ja erilaisten avustusten (energia, hissi jne.) oli vuokranantaja yksityinen tai julkinen sektori. Vai kuvitteletko ap. että edulliset vuokra-asunnot maksetaan pelkästään vuokratuloista, kun tällä hetkellä tuotto on vain muutaman prosentin. Veronmaksajat kantajat myös riskin julkisen vuokra-asunnoista esim. kosteus, home jne.
Asuntolainan korkovähennys on verotuksessa olematon ja asuntotukien saajat asuvat suurin osa vuokra-asunnoissa. Vai onko sinulla ap. tilastoa, jos toisin.
Omistusasunnossa tuki maksetaan vain juoksevista kuluista, ei lainasta tai korosta, mutta vuokralainen saa tukea myös asunnon sijoitetulle pääomalle.
Miksi sinun on vaikea myöntää, että itse vuokransa maksavat eivät saa mitään tukia (verohelpotuksen muodossa) niin kuin sinä saat?
Asunnon ostaja maksaa asunnon ostaessa varainsiirtoveron ja vuosittain kiinteistöveron tontista ja jokaisesta rakennuksesta erikseen.
Mitäpä lottoat onko se valtiolle tulo vai meno, kattaako joku pieni verohelpotus vähääkään siitä?
Vierailija kirjoitti:
Saan korkovähennystä tältä vuodelta 20 e. En todellakaan allekirjoita sitä, että se vaikuttaisi veroprosenttiini.
Mutta saat kuitenkin. 20 € on enemmän kuin 0€.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/kela_2015_asumistukimenot-46580
Asumistuet 1,7 mirjardia
Asuntolainojen korovähennysten nettovaikutusta en löytänyt mistään, mutta lainakanta on noin 92 miljardia ja keskikorko 1,3%, joten korkoja maksetaan 1,2 miljardia vuodessa, josta verovähennyskelpoista 55% ja vähennys on 30%, jolloin summa on 0,2 miljardia.
Asumistukia maksetaan siis 8,5 kertaa enemmän. Korkovähennys pienenee joka vuosi ja 2015 sen verovähennyskelpoinen osa on enää 25% ja sen jälkeen se varmaan poistuu kokonaan.
Onko sinusta oikein että vuokrabisnestä tuetaan asumistuella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun veroprosentti on alhaisempi ottamasi vapaaehtoisen velan takia, niin yhteiskunnan tukeahan sinä saat. Ymmärrätkö?
Kyllä veronmaksajat tukevat myös vuokra-asuntotuotantoa halpakorkoisin lainoin ja erilaisten avustusten (energia, hissi jne.) oli vuokranantaja yksityinen tai julkinen sektori. Vai kuvitteletko ap. että edulliset vuokra-asunnot maksetaan pelkästään vuokratuloista, kun tällä hetkellä tuotto on vain muutaman prosentin. Veronmaksajat kantajat myös riskin julkisen vuokra-asunnoista esim. kosteus, home jne.
Asuntolainan korkovähennys on verotuksessa olematon ja asuntotukien saajat asuvat suurin osa vuokra-asunnoissa. Vai onko sinulla ap. tilastoa, jos toisin.
Omistusasunnossa tuki maksetaan vain juoksevista kuluista, ei lainasta tai korosta, mutta vuokralainen saa tukea myös asunnon sijoitetulle pääomalle.
Miksi sinun on vaikea myöntää, että itse vuokransa maksavat eivät saa mitään tukia (verohelpotuksen muodossa) niin kuin sinä saat?
Heitä vaan on tosi vähän. Suurin osa, jolla on siihen varaa, ostaa mielummin oman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan korkovähennystä tältä vuodelta 20 e. En todellakaan allekirjoita sitä, että se vaikuttaisi veroprosenttiini.
Mutta saat kuitenkin. 20 € on enemmän kuin 0€.
Laita osoite niin lähetän sen sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa verohelpostusta vaan saa ihan suoraa rahaa tilille. Asumistukea saa noin 250.000 ruokakuntaa, keskimäärin ruokakunnat saavat 6800€/vuodesa. Aika isoja summia asuntolainen korkovähennykseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ethän sinäkään maksa valtiolle mitään vuokratessasi asuntoa?
Toisin kuin asunnonomistaja.
Ja valtion tukemana rakennetaan koko ajan vuokra-asuntoja, mikä se sitten on jos ei tuki?
Näin vuokrat saadaan alhaisemmiksi. Eli vuokranmaksajat hyötyvät tuesta joka kuukausi vuokrassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa verohelpostusta vaan saa ihan suoraa rahaa tilille. Asumistukea saa noin 250.000 ruokakuntaa, keskimäärin ruokakunnat saavat 6800€/vuodesa. Aika isoja summia asuntolainen korkovähennykseen nähden.
Jos maksaa itse vuokransa (so. ei saa asumistukea), niin miten saa rahaa tilille? Mitä multa on jäänyt huomaamatta, kyllä se raha kelpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon ostaja maksaa asunnon ostaessa varainsiirtoveron ja vuosittain kiinteistöveron tontista ja jokaisesta rakennuksesta erikseen.
Mitäpä lottoat onko se valtiolle tulo vai meno, kattaako joku pieni verohelpotus vähääkään siitä?
Näin juuri. Jos perheellinen ostaa 300.000€ maksavan omakotitalon, niin hän maksaa siitä varainsiirtoveroa 12.000€ ja sen nyt tänä vuonna hän saa lainastaan "tukea" verovähennyksen muodossa vajaa 500€. Vaikka verovähennysoikeus pysyisi nykytasolla, niin varansiirtovero tulee olemaan enemmän mitä hän saisi verovähennystä. Ja kuten tiedämme niin verovähennysoikeus on vielä pienenemässä ja varmaan poistuu.
Asumistukea maksetaan vuokralaiselle koko vuokralle, vaikka vuokra sisältää vuokranantajan pääoman tuoton, jos sen saisi vielä vuokralainen, silloin veronmaksajat maksaisivat sen tuplana.