Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntovelallisten tuet.

Vierailija
20.08.2016 |

Miksi velan ottaneet ovat muiden veronmaksajien kukkarolla?

Miksi vuokransa itse maksavat eivät saa verohelpotusta?

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain suomalainen voi olla kateellinen näinkin vähästä :D

Vierailija
62/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko hieman tarkentaa avaustasi?

Ihan itse minun on ainakin tähän saakka pitänyt niin asunto- kuin muutkin lainat maksaa ja olisikin mukava, jos siihen saisi yhteiskunnan tukea.

Jos sinun veroprosentti on alhaisempi ottamasi vapaaehtoisen velan takia, niin yhteiskunnan tukeahan sinä saat. Ymmärrätkö?

Kyllä veronmaksajat tukevat myös vuokra-asuntotuotantoa halpakorkoisin lainoin ja erilaisten avustusten (energia, hissi jne.) oli vuokranantaja yksityinen tai julkinen sektori. Vai kuvitteletko ap. että edulliset vuokra-asunnot maksetaan pelkästään vuokratuloista, kun tällä hetkellä tuotto on vain muutaman prosentin. Veronmaksajat kantajat myös riskin julkisen vuokra-asunnoista esim. kosteus, home jne.

Asuntolainan korkovähennys on verotuksessa olematon ja asuntotukien saajat asuvat suurin osa vuokra-asunnoissa. Vai onko sinulla ap. tilastoa, jos toisin.

Omistusasunnossa tuki maksetaan vain juoksevista kuluista, ei lainasta tai korosta, mutta vuokralainen saa tukea myös asunnon sijoitetulle pääomalle.

Miksi sinun on vaikea myöntää, että itse vuokransa maksavat eivät saa mitään tukia (verohelpotuksen muodossa) niin kuin sinä saat?

Tyhmä. Suurimmalla osalla omisusasujista ei ole asuntolainaa, eivätkä siis myöskään saa korkovähennystä.

Tähän todiste kiitos. "suurimalla osalla omistusasujista ei ole asuntolainaa"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varainsiirtovero ostaessa on enemmän mitä verohelpotukset koko lainan aikana. 

Eli käytännössä ensin valtion iso koura käy ostajan taskulla ja sitten se palauttaa ne viissenttiset takaisin, jotka jäi kauppareissusta.

Pitäisikö vuokralaisellekin järjestää joku asumisjärjestelyn siirtovero?

Ihan paskaa. Maksat siitä että ostat jotain?

Vähän kuin pääsymaksu kaupan ovella, mutta rahat ei mene edes yrittäjälle.

Varainsiirtovero voitaisiin korvata muutaman tonnin "asunpaikan rekisteröintiverolla" joka pitäisi maksaa aina kun asuinpaikka vaihtuu asumismuodosta riippumatta. Tällä olisi paljon positiivisia vaikutuksia, parisuhteitakin ja niiden päättämisiä harkittaisiin vähän paremmin.

Hohoi valtionvarainmisteriö! Saa käyttää, mutta ei ole pakko.

Vierailija
64/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse minä maksoin vuokrani silloinkin kun sain asumistukea. Aikoinaan saamani asumistuet ovat rahassa enemmän mitä tulen saamaan asuntolainasta korovähennystä.

t. omistusasuja

Niin sinä sait asumistukea.

Vierailija
65/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä ensin valtion iso koura käy ostajan taskulla ja sitten se palauttaa ne viissenttiset takaisin, jotka jäi kauppareissusta.

Varainsiirtovero voitaisiin korvata muutaman tonnin "asunpaikan rekisteröintiverolla" joka pitäisi maksaa aina kun asuinpaikka vaihtuu asumismuodosta riippumatta. Tällä olisi paljon positiivisia vaikutuksia, parisuhteitakin ja niiden päättämisiä harkittaisiin vähän paremmin.

Arvaa vaan hakeeko kukaan töitä naapurikaupungista tämän jälkeen? Nythän varainsiirtovero tekee jo saman asian eikä omistusasujat ole halukkaita muuttamaan.

Vierailija
66/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainan korkovähennyt on enää vitsi. Asumistukea omistusasuntoon - en ole koskaan kuullut että kukaan olisi saanut, teoriassa kai mahdollista. Mutta jos on töissä tai ansiosidonnaisella sitä ei saa.

Vuokralainen on ihan itse valinnut osansa, samalla rahalla kun maksaisi omaa.

Itse en ole koskaan saanut mitään muuta "tukea" kuin tuon verovähennyksen, 234k€ velasta peräti 300€/vuosi eli 25€/kk. Saat olla siitä ihan vapaasti kateellinen;D

Ihan aluksi, en ole kateellinen mutta miksi olet sitä mieltä, että sinulla on oikeus tuohon 300 euron tukeen?

Toiseksi, väitteesi, että samalla rahalla maksat omaa, on väärä. Maksatko 400 000 peruskämppää Helsingissä vuokran hinnalla, et.

Kun minulla on nyt asunto helsingissä, jonka olen vuokrannut eteenpäin. Mitä veikkaat maksaako vuokralainen minulle siita A) vähemmän kuin minulle siitä aiheutuu kuluja vai B) enemmän kuin siitä aiheutuu kuluja.

Ja ei asuntoa ei ole ostettu millään perintörahoilla vaan ihan velalla. Typerähän minä olisi jos alle omien kulujeni sitä vuokraisin, eli missään nimessä vuokra ei voi olla pienempi kuin omistusasunnon kustannukset. Mutta se vain on hyvä että on näitä ihmisiä jotka ajattelevat että vuokralla asuminen kannattaa. niin kannattaa, ainakin minua, se että minun kämpässäni asuu vuokralla joku.

Vierailija
67/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse minun on ainakin tähän saakka pitänyt niin asunto- kuin muutkin lainat maksaa ja olisikin mukava, jos siihen saisi yhteiskunnan tukea.

Jos sinun veroprosentti on alhaisempi ottamasi vapaaehtoisen velan takia, niin yhteiskunnan tukeahan sinä saat. Ymmärrätkö?

Kyllä veronmaksajat tukevat myös vuokra-asuntotuotantoa halpakorkoisin lainoin ja erilaisten avustusten (energia, hissi jne.) oli vuokranantaja yksityinen tai julkinen sektori. Vai kuvitteletko ap. että edulliset vuokra-asunnot maksetaan pelkästään vuokratuloista, kun tällä hetkellä tuotto on vain muutaman prosentin. Veronmaksajat kantajat myös riskin julkisen vuokra-asunnoista esim. kosteus, home jne.

Asuntolainan korkovähennys on verotuksessa olematon ja asuntotukien saajat asuvat suurin osa vuokra-asunnoissa. Vai onko sinulla ap. tilastoa, jos toisin.

Omistusasunnossa tuki maksetaan vain juoksevista kuluista, ei lainasta tai korosta, mutta vuokralainen saa tukea myös asunnon sijoitetulle pääomalle.

Miksi sinun on vaikea myöntää, että itse vuokransa maksavat eivät saa mitään tukia (verohelpotuksen muodossa) niin kuin sinä saat?

Tyhmä. Suurimmalla osalla omisusasujista ei ole asuntolainaa, eivätkä siis myöskään saa korkovähennystä.

Tähän todiste kiitos. "suurimalla osalla omistusasujista ei ole asuntolainaa"

http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/147/

Asuntovellallisia on 175 tuhatta kotitaloutta (vertailun vuoksi kerrottakoon että asumistuen saajia on 250 tuhatta kotitaloutta).

Omistusasunnossa asuvia kotitalouksia on 1,8 miljoonaa (vuokralla asuu 0,9 miljoonaa)

Omistusasujista asuntovelallisia on siis alle 10%. (vuokralla asuvista asumistukea saa 27%)

Vierailija
68/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainan korkovähennyt on enää vitsi. Asumistukea omistusasuntoon - en ole koskaan kuullut että kukaan olisi saanut, teoriassa kai mahdollista. Mutta jos on töissä tai ansiosidonnaisella sitä ei saa.

Itse en ole koskaan saanut mitään muuta "tukea" kuin tuon verovähennyksen, 234k€ velasta peräti 300€/vuosi eli 25€/kk. Saat olla siitä ihan vapaasti kateellinen;D

Ihan aluksi, en ole kateellinen mutta miksi olet sitä mieltä, että sinulla on oikeus tuohon 300 euron tukeen?

Toiseksi, väitteesi, että samalla rahalla maksat omaa, on väärä. Maksatko 400 000 peruskämppää Helsingissä vuokran hinnalla, et.

Kun minulla on nyt asunto helsingissä, jonka olen vuokrannut eteenpäin. Mitä veikkaat maksaako vuokralainen minulle siita A) vähemmän kuin minulle siitä aiheutuu kuluja vai B) enemmän kuin siitä aiheutuu kuluja.

Ja ei asuntoa ei ole ostettu millään perintörahoilla vaan ihan velalla. Typerähän minä olisi jos alle omien kulujeni sitä vuokraisin, eli missään nimessä vuokra ei voi olla pienempi kuin omistusasunnon kustannukset. Mutta se vain on hyvä että on näitä ihmisiä jotka ajattelevat että vuokralla asuminen kannattaa. niin kannattaa, ainakin minua, se että minun kämpässäni asuu vuokralla joku.

Niin siis puhut pankin kämpästä, et omastasi.

Vierailija
69/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse minä maksoin vuokrani silloinkin kun sain asumistukea. Aikoinaan saamani asumistuet ovat rahassa enemmän mitä tulen saamaan asuntolainasta korovähennystä.

t. omistusasuja

Eiköhän melkein suurin osa meistä ole saanut asumistukea jossain vaiheessa, myös ap.

Vierailija
70/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis puhut pankin kämpästä, et omastasi.

Aika väsynyt läppä, keksi jotain uutta. Velan pantti ei ole pankin omaisuutta. Ymmärrätkö? No ei se mitään.

Vierailija
71/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa vaan hakeeko kukaan töitä naapurikaupungista tämän jälkeen? Nythän varainsiirtovero tekee jo saman asian eikä omistusasujat ole halukkaita muuttamaan.

Mitä sitten? Eipä tuo ole ollut mikään peruste jättää varansiirtoveroa keksimättä tai poistaa sitä.

Vierailija
72/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropas neropatti miten tuo lisäisi työn perässä liikkumista johon nyt koitetaan kovasti kannustaa?? Hiukan realiteetit hukassa sulta.

Vierailija
73/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joko aapee vetäytyi kantonsa alle häpeämään, kun on käynyt ilmi että 10% omistusasujista saa muutaman kympin verovähennystä ja 27% vuokra-asujista saa 500€/kk asumistukea.

Vierailija
74/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Eipä tuo ole ollut mikään peruste jättää varansiirtoveroa keksimättä tai poistaa sitä.

Asiantuntijat poistaisivat, VM ei.

http://www.kaleva.fi/mielipide/paakirjoitukset/tulppa-pois-omakotikaupa…

Vierailija
75/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropas neropatti miten tuo lisäisi työn perässä liikkumista johon nyt koitetaan kovasti kannustaa?? Hiukan realiteetit hukassa sulta.

Miksi varainsiirtoveroa ei ole poistettu liikkuvuuden parantamiseksi?

Vierailija
76/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainan korkovähennyksessä oli/on se epäsuhta, että sen saa kaikki, tuloista ja asunnon hinnasta/lainan määrästä riippumatta. Asumistukeen on oikeutettu vain, mikäli on tarpeeksi pienet tulot, tarpeeksi pieni vuokra ja asunto on perhekokoon nähden sopivan kokoinen. Muitakin kriteerejä on. Korkovähennysoikeudessa pitäisi olla samat kriteerit.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa omaa asuntoa. Me olemme pienituloisia (emme kuitenkaan saa asumistukea), reaalivakuutta ei ole, joten pankki ei myönnä lainaa. Pienet tulot menevät jokapäiväiseen elämiseen, joten säästöön ei jää. Ainoa vaihtoehto on vuokralla asuminen.

Vierailija
77/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainan korkovähennyksessä oli/on se epäsuhta, että sen saa kaikki, tuloista ja asunnon hinnasta/lainan määrästä riippumatta. Asumistukeen on oikeutettu vain, mikäli on tarpeeksi pienet tulot, tarpeeksi pieni vuokra ja asunto on perhekokoon nähden sopivan kokoinen. Muitakin kriteerejä on. Korkovähennysoikeudessa pitäisi olla samat kriteerit.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa omaa asuntoa. Me olemme pienituloisia (emme kuitenkaan saa asumistukea), reaalivakuutta ei ole, joten pankki ei myönnä lainaa. Pienet tulot menevät jokapäiväiseen elämiseen, joten säästöön ei jää. Ainoa vaihtoehto on vuokralla asuminen.

Höpö höpö. Vähennyksessä on aina ollut rajat, ei sitä ole saanut ihan mistä tahansa lainoista ja kuinka paljon tahansa.

Tämä on ollu todella halpa tapa yhteiskunalle tukea omakustanteista asumista.

Vierailija
78/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo täysin naurettavaa tulonsiirtoa, joka pitäisi tottakai lakkauttaa. Itsekin tuosta veroedusta parhaillaan nautin, mutta pois joutaisi. Kaikki omillaan pärjääville maksettavat yhteiskunnan tuet pitäisi poistaa ensimmäisenä, ja vasta sen jälkeen kajota niihin muihin tukiin.

Voi voi, kun pärjään omillani, en saa noita tulonsiirtojakaan, jotka pitäisi poistaa. Jos asuntolainan verovähennysoikeus on tulonsiirto, niin poistakaa vaan. Se ei ole kovin montaa euroa kuukaudessa. Kiinteistöverokin on noussut ihan kivasti.

Minun veroprosenttiini vaikuttaa paljon enemmän matkakustannusten verovähennysoikeus. Tänä vuonna saan myös paljon kotitalousvähennystä, olen siis työllistänyt ihmisiä. Ensi vuonna leikataan lomarahoistani 30%, joten koen olevani ihan tarpeeksi mukana tässä kiky-hömpötyksessä, joka ei tule ikinä satamaan kilpailukyvyn laariin, vain ja ainoastaan ökyrikkaat rikastuvat. Minä köyhdyn

Vierailija
79/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. omistusasuja

Eiköhän melkein suurin osa meistä ole saanut asumistukea jossain vaiheessa, myös ap.

Älä yleistä, ei ole.

Vierailija
80/114 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kuule veroprosentissa näy, kokeile vaikka vero.fi laskurilla. Summat ovat niin pieniä että muutos jää veroprosentin puolen prosentin pyöristyksen sisään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi