Millaisissa paikoissa teidän teinit ovat olleet TET-harjoittelussa?
Joku muu paikka kuin perinteinen kauppa tai päiväkoti haussa...
Kommentit (73)
Mehiläisen leikkausosastolla. Halusi lääkäriksi, joten tuonne oli mielenkiintoista mennä seuraamaan leikkauksia :)
Eläinkaupassa.Oli tykännyt kovasti.
Meillä on ollut siellä päiväkodissa ensin ja sen jälkeen ison maakuntalehden toimituksessa.
Eikös omien vanhempien työpaikat oo aika kovassa huudossa? Itse olin seiskan ja kasin tetit just ensin isän, sitten äidin työpaikoilla. Ysillä sitten olin eräässä kehitysvammaisten hoitokodissa. Oli mahtavaa rikkoa omat rajat ja saada kaikki ne kokemukset. Avasivat silmiä.
Mä olin Pandalla ja kirjastossa.
Meillä esikoinen oli mun duunipaikalla TETissä. Ravintola-ala. Tiskaamistahan se olis eka vuosi vähintään, mutta tämä pääsi oikeisiinkin hommiin päivätiskin jälkeen. Kokit otti haltuun ja toisinaan tarjoilemaankin joutui.
Hän alotti just ravintola-hotelli-catering linjalla. Lapsi parka, kun paremmasta ei tiedä. ;)
Meillä teini oli isossa it-alan yrityksessä, vakuutusyhtiöstä ja varastolla viihdealan yrityksessä.
Onko nykyään todella 3 tet-harjoittelua? Miten voi riittää paikkoja/töitä lapsille?
Itse olin kylän puutavaratehtaassa. Aivan järkyttävän tylsää liukuhihnaduunia, siinä kyllä oppi inhoamaan työntekoa.
Mun lapsella oll vain yksi kahden viikon jaks, sekin ysillä.
Minä olin itse kirjastossa kahteen otteeseen, kahdessa eri kirjastossa tosin.
Halusin, koska tykkäsin lukemisesta, ala ei kiinnostanut. Oli mielenkiintoista miten erilaisia tehtäviä kirjostot keksivät mulle. Toisessa sain lähin päällystää kirjoja, palauttaa kirjoja ja siivoaa hyllyjä. Toisessa sanottiin, että tuo luokitussysteemi on sen verran vaikea, ettei sun tarvitse mennä kirjoja järjestelemään. Menin sitten katselemaan kukkia. 😄
Molemmista kerroista pidin, vaikken alalle aikonutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyään todella 3 tet-harjoittelua? Miten voi riittää paikkoja/töitä lapsille?
Mun aikoina oli jossain vaiheessa jopa neljä. Ysillä kaksi viikon jaksoa, muilla yksi. Välillä seiskat tosin olivat vain muutaman päivän. On voinut tietysti muuttua. Mutta eihän tet-nuori korvaa oikeaa työtekijää, vaan auttaa vähän helpoista asioissa ja pääsee seuraamaan miten työtä tehdä. Varmasti paikkoja riittää ja tietysti joka paikkakunnalla on vähän omat käytäntönsä.
Vierailija kirjoitti:
Voiks tettiin päästä johonki tietokonehommiin, esim. koodaamaan?
=D
Mä olin aikoinani kampaamossa ja somistajana tavaratalossa.
Mä olin aikanani sosiaalivirastossa.
Nykyään ei varmaan pääsisi, mutta oli kyllä käsittämättömän opettavaista, kun näin kaikki sosiaalitoimiston alle kuuluvat työmuodot
Vierailija kirjoitti:
Onko kenenkään teini ollut TETissä poliisilla?
6-luokkalainen on joskus puhunut haluavansa mennä 2 v kuluttua TET-viikolla poliisiasemalle harjoitteluun. Itsestäni kyllä tuntuu että onkohan se oikein sopiva paikka ja onko siellä tarjottavana mitään järkevää tekemistä peruskoululaiselle?
Toimistotyötähän siellä enimmäkseen tehdään. Tuskinpa alakoululaista päästetään partiokierroksille tai putkaosastolle muuta kuin tutustumiskierroksella.
Itse olin kasilla kahvilassa, ja ysillä ala-asteella ja eduskunnassa. Tykkäsin jokaisesta paikasta, erityisesti eduskunnassa oleminen oli hieno kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Voiks tettiin päästä johonki tietokonehommiin, esim. koodaamaan?
No jos on harrastanut koodausta, niin meille ainakin pääsisi. Ei asiakasprojekteihin, mutta firman sisäisiin projekteihin kyllä.
Minä olin ala-asteella ja parturi-kampaamossa. Ei edes ollut mitään siivoushommia. Sain mm. pitää tunteja ohjatusti ja parturi-kampaamossa värjätä omistajan tyttären pidennykset. Mukavaa oli:
Hui! Varmasti oli rankka kokemus! :/ Kuulostaa aika laittomalta. Onko kenelläkään ollut lapsi tetissä kirjastossa? Se kuulostaisi mukavalta :)