En oikein luota psykiatreihin. Tässä kokemukseni. Ihan tahalleen yrittävät tehdä ihmisistä hulluja, vaikka ei sitä olisikaan.
Sairastin aikoinaan masennusta, jonka vuoksi hakeuduin hoitoon. Kävin psykiatrilla juttelemassa ja psykiatri kysyi kaikenlaisia kysymyksiä, mutta eräs jäi hyvin mieleen. Kysymys kuului
"Onko sinulla mitään pelkotiloja?
"Joo, pelkään kauheesti hämähäkkejä, ne on ällöttäviä"
Psykiatri oli sitten kirjoittanut lausuntoonsa jotakuinkin näin "Potilas näkee epämääräisiä ötököitä ympärillään, joita pelkää."
Toinen mikä tuli mieleen, tältä samaiselta psykiatrilta... Kysyi jotain tälläistä että
"Kuuletko koskaan ääniä?", olin silloin aika nuori ja ilmeisesti en oikein ymmärtänyt kysymystä. Vastasin:
"No ööö... Joskus jos kävelen jossain saattaa jonku pihalta kuulua ääniä kun jotku puhuu".
Tämä älykäs ja ilmeisesti jostain muropaketista luvansa saanut "psykiatri" oli rustannut lausuntoonsa "Potilas kuulee epämääräisiä ääniä. Mahdollisesti alkavan skitsofrenian oireita"
Kyllä oikeasti vitutti, kun leimattiin hulluksi. En tiennyt, pitäisikö itkeä vai nauraa,
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole yllätys. Minulle psykiatrin pölkkypää määritteli migreenin aurat psykoosiksi ja se seisoo mulla edelleenkin potilaspapereissa "skitsofrenia" :D Kummasti aurat ja siten "skitsofrenian" oireet loppui seinään kun sain neurologilta migreeniin estolääkkeet. Valituksen olen tehnyt, mutta eipä auttanut, kun hullun leima on jo prujuissa ja pysyy.
Uskomatonta. Mun ystävällä on lähes sama! Ei skitsofrenia, mutta migreenioireet oli diagnosoitu psykoottiseksi häiriöksi.
Joskus nuorena kun hain pääsyä psykiatrille (koin tarvitsevani), olin juuri hankkinut lähestymiskiellon yhdelle häirikkö-miehelle, joka osittain vaikutti juuri siihen että tarvitsin tukea.
Puhuin siitä avoimesti sille hlölle (joku mies lääkäri/psykiatrinen lääkäri tms ) joka laittoi lähetettä eteenpäin, ja hän oli kirjannut tietoihini "Kokee tulleensa vainotuksi." :DD (mulla oli ihan paperit siitä olemassa jne, mutta niitä ei kysytty). Tostahan saa sen käsityksen, että olis joku tyyliin skitsofrenia jo heti alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Pelkäätkö jotakin?
-ööö joo no noita hämähäkkei joo.
= näkee hämähäkkejä
Pelkäätkö jotakin?
-no ehkä jotain hämähäkkejä joskus
=ihan normaalia
Kannattaa opetella ilmaisemaan itseään kunnolla.
Psykiatri opetelkoon kuuntelemaan ja ymmärtämään eikä keksimään omiaan. Pitkä koulutus, huima palkka, silti kuullun ymmärtäminen nolla.
Savu nousee näin 17vuotta myöhemminkin korvista kun muistelee sitä "ammattilaista," jolle menin puhumaan rankan työpaikkakiusaamisen ahdistavana.Päätelmä: potilas kokee olevansa ihmisten vainoama ja pelkää poistua kotoa.
Tilanne paheni kun tajusin olevani raskaana ja muka kuvittelin asian vaikka olin avoliitossa ja vauva oli toivottu,silti kirjasi että minulla valeraskaus ja raskausfantasioita ja etten suostu tämän vuoksi syömään määräämiään masennuslääkkeitä. Piti varmaan miestäkikin jonain mielikuvitusoliona.
Kun sitten ilmestyin uudelle käynnille maha ja tissit näkyvästi kasvaneena,loukkaantui tästä niin että ajoi minut miltei samantien ulos ja sanoi ettei minun kannata enää tulla koska en ole yhteistyössä enkä tahdo parantua!
Valeraskaus voi hel""i..
Vierailija kirjoitti:
Savu nousee näin 17vuotta myöhemminkin korvista kun muistelee sitä "ammattilaista," jolle menin puhumaan rankan työpaikkakiusaamisen ahdistavana.Päätelmä: potilas kokee olevansa ihmisten vainoama ja pelkää poistua kotoa.
Tilanne paheni kun tajusin olevani raskaana ja muka kuvittelin asian vaikka olin avoliitossa ja vauva oli toivottu,silti kirjasi että minulla valeraskaus ja raskausfantasioita ja etten suostu tämän vuoksi syömään määräämiään masennuslääkkeitä. Piti varmaan miestäkikin jonain mielikuvitusoliona.
Kun sitten ilmestyin uudelle käynnille maha ja tissit näkyvästi kasvaneena,loukkaantui tästä niin että ajoi minut miltei samantien ulos ja sanoi ettei minun kannata enää tulla koska en ole yhteistyössä enkä tahdo parantua!Valeraskaus voi hel""i..
Eipä mitään uutta. Läheiseni oli joutunut rikoksen uhriksi ja oli hakattu pahoin lähes hengiltä astalolla. Psykiatri oli ehdottanut, että hän kuvitteli tilanteen ja oli itse piessyt itsensä yli kuukaudeksi sairaalakuntoon ja siihen tilaan että piti opetella lukemaan ja kirjoittamaan uudestaan. Myös kengän kuvan hän oli selkäänsä saanut potkimalla itseään. Kun asia meni oikeuteen niin psykiatri kieltäytyi tulemasta todistamaan.
Ei ihme, jos monien on vaikea päästä hoitoon, kun kaikki täysin mieleltään terveet palstalaiset hakeutuvat psykiatrien vähiä resursseja käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, jos monien on vaikea päästä hoitoon, kun kaikki täysin mieleltään terveet palstalaiset hakeutuvat psykiatrien vähiä resursseja käyttämään.
Enemmänkin niin päin, että meillä on hoitojonot psykaitrisella puolella kun tk lääkärit ei jaksa tutkia ja lähettää lääketieteen roskakoriin eli psykelle kaikki mistä ei jaksa kiinnostua.
Eikö näistä pitäisi tehdä valitus? Lääkäriluvat lähtee jo sillä, että hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa "väärällä" tavalla ja potilaat eivät kärsi sairaudesta enää. Toki ero on siinä, että lääkäri tekee valituksen kollegasta Valviraan. Väärin kohdeltua potilasta ei uskota eikä varsinkaan, jos tietoihin kirjataan mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö näistä pitäisi tehdä valitus? Lääkäriluvat lähtee jo sillä, että hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa "väärällä" tavalla ja potilaat eivät kärsi sairaudesta enää. Toki ero on siinä, että lääkäri tekee valituksen kollegasta Valviraan. Väärin kohdeltua potilasta ei uskota eikä varsinkaan, jos tietoihin kirjataan mitä sattuu.
Olin joskus muinaisuudessa psykepuolen asiakas ja oli yksi lääkäri paikkakunnalla mistä oli paljon ongelmia. Lähinnä siksi, että hän ei puhunut mitään asiakkaille eikä edes päin katsonut, Kyse siis psykiatrista. Kohtelu oli todella tylyä ja ikävää.
Kysyin toiselta lääkäriltä oliko valituksia tehty ja hän sanoi, että vaikka kuinka paljon. Se ei lähde virastaan ennen kuin itse sitä haluaa.
Minusta ainakin pitäisi ottaa tavaksi näissä hulluksi leimaamisissa, että lääkärin pitää kirjoittaa epikriisiin huomautus, että arvioi potilasta ilman mitään tutkimuksia ja varsinaista vaivannäköä. Eli kun lääkäri antaa kirjaimellisesti arvionsa toisen somaattisista sairausista ja niiden olemassaolosta pelkän pärstäkertoimen perusteella ja leimaa psyykkisesti sairaaksi niin tämän pitäisi näkyä virallisissa dokumenteissa.
Vierailija kirjoitti:
Kritisoin psyykenlääkkeitä psykiatrille kun olin 10 v ssrivieroituksen jälkeen kokenut aivan helvetillisiä oireita, mitkä oli pahempia kuin miksi aikanaan ne olin aloittanut. Sanoin mm että ei niiden turvallisuutta tiedetä pitkässä käytössä ja niistä voi tulla haittoja.
Lausunnossa luki, "potilaalla harhoja nykyaikaisten psyykenlääkkeiden vahingoittavuudesta"
Hän myös vähätteli kokemiani vieroitusoireita, ja sanoi ettei ne voi johtua lääkkeen lopettamisesta
Nykyisin se on ihan perustietoa, että masennuslääkkeet voivat aiheuttaa pysyvän seksuaalihaitan PSSD:n.
Niin