Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön - miksi et opiskele toista ammattia?

Vierailija
17.08.2016 |

En ymmärrä miten kukaan joka on koulutukseltaan FM, graafinen suosittelija tai media-assistentti voi edes kuvitella löytävänsä työpaikan. Onko se nykyinen ammattisi (jota et tee) tosiaan ainoa asia mitä osaat ja voit tässä maailmassa tehdä? Sellainen maailma, jossa jokainen tekisi sitä työtä mikä olisi se oma unelma, on mahdoton - kai ymmärrätte sen? Itse opiskelin ammattilaulajaksi ja heti sen perään sairaanhoitajaksi. Töitä riittää, koska kaikki haluavat laulavan sairaanhoitajan.

Kommentit (166)

Vierailija
61/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömyystuella saa opiskella. Jos opiskelee, menettää tuet. Joissain tapauksissa työkkäri antaa luvan opiskella, mutta jos on jo ok ammatti niin ne ei anna lupaa.

Opintotukea ei taas enää aikuisena saa. Ja aikuiskoulutustukea voi saada vaan jos on voimassa työsuhde, josta on ottanut opintovapaata.

Kyllä opintotukea saa aikuisena. Miksei saisi?

Vierailija
62/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo tradenomi ja aineenopettaja. Opintolainaa molemmista vielä maksamatta. Milläs rahalla kolmannen tutkinnon suoritan?

Työuraa olen ehtinyt jo tehdä, mutta näyttää siltä, että enää ei tämän ikäiselle, yli nelikymppiselle, tarjota edes pätkiä, vaikka on aika laajasti kokemustakin eri aloilta ja hyvät suositukset.

Jos ap maksaa, niin tiedän jo, mitä haluan seuraavaksi opiskella. Maksatko?

Mitä sinulle pitäisi maksaa? Mene ammattikouluun ja hanki osapäivätyö illoiksi. Saat opintotuen vaikka sinulla olisi jo miljoona tutkintoa takana. Luulen, että kuka tahansa pystyy elämään alle 2v opintotuella. Ei siihen lainaa tarvita.

saako ammattikouluopintoihin tosiaan opintotukea? Minulla on 2 ylempää korkeakoulututkintoa. Kelasta sanottiin, etten voi saada enää opintotukea käytettyäni kaikki 75 (sain ylimääräisiä) opintotukikuukaudet kahteen tutkintooni. Tosi hienoa jos ammattikouluopintoihin saa tukea! haluaisin media-assistentiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo tradenomi ja aineenopettaja. Opintolainaa molemmista vielä maksamatta. Milläs rahalla kolmannen tutkinnon suoritan?

Työuraa olen ehtinyt jo tehdä, mutta näyttää siltä, että enää ei tämän ikäiselle, yli nelikymppiselle, tarjota edes pätkiä, vaikka on aika laajasti kokemustakin eri aloilta ja hyvät suositukset.

Mitä sinulle pitäisi maksaa? Mene ammattikouluun ja hanki osapäivätyö illoiksi. Saat opintotuen vaikka sinulla olisi jo miljoona tutkintoa takana. Luulen, että kuka tahansa pystyy elämään alle 2v opintotuella. Ei siihen lainaa tarvita.

saako ammattikouluopintoihin tosiaan opintotukea? Minulla on 2 ylempää korkeakoulututkintoa. Kelasta sanottiin, etten voi saada enää opintotukea käytettyäni kaikki 75 (sain ylimääräisiä) opintotukikuukaudet kahteen tutkintooni. Tosi hienoa jos ammattikouluopintoihin saa tukea! haluaisin media-assistentiksi.

Saa! Tosin miksi media-assistentti, joille ei löydy töitä ollenkaan?

Vierailija
64/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten kukaan joka on koulutukseltaan FM, graafinen suosittelija tai media-assistentti voi edes kuvitella löytävänsä työpaikan. Onko se nykyinen ammattisi (jota et tee) tosiaan ainoa asia mitä osaat ja voit tässä maailmassa tehdä? Sellainen maailma, jossa jokainen tekisi sitä työtä mikä olisi se oma unelma, on mahdoton - kai ymmärrätte sen? Itse opiskelin ammattilaulajaksi ja heti sen perään sairaanhoitajaksi. Töitä riittää, koska kaikki haluavat laulavan sairaanhoitajan.

19- vuotiaana parturi-kampaajaksi ja vaikean allergisoitumisen kautta uudelleen kouluttauduin merkonomiksi( 10 vuotta toimistovirkailijana ja sitten yksityistämisen kautta työttömäksi).

Siitä sitten hoitsuksi ja töitä riitti kolmessa vuorossa kunnes sydän sanoutui irti huonosti organisoidusta pakkotahtisesta ja raskaasta työstä.

Siitä sitten uudestaan opiskelemaan sosiaalityötä ja kun omat 4 lasta koulutettu ja kasvatettu kera sijaislapsen ja ikää reilu 50 vuotta niin eipä oikein töitä löydy( vaikka onneksi saa olla lastenlasten ja omien vanhempien arjessa hoitajana altiivisesti mukana).

Ehdotin kyllä Te-keskuksessa että olisin halukas kouluttautumaan vaan eivät ole halukkaita moiseen ja odotellaan jos joku ovi aukeaisi.

Ikärasismi on totta; työhaastatteluissa se viimeistään paljastuu. Mutta mikäpä siinä sillä tärkeintä on että nuoret saavat vuoron rakentaa elämäänsä, niin kuin aikoinaan itse sain elää sitä ruuhkavuosien tuomaa hektisyyttä...kunhan muistettaisiin että kukaan ei tule kiittelemään kun terveytesi menetät suostumalla hinnalla millä hyvänsä.

Viisautta, viisautta tunnistaa ja tunnustaa tosi-asiat ja toimia ja elää elämäänsä niin kuin se on eikä niin kuin toivoisi sen olevan😇

Vierailija
65/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikää on jo sen verran, etten voi ottaa enää lainaa. Ei oikein ole varaa siis opiskella. En ole myöskään kokonaan työttömänä, vaan teen keikkaa.

Mutta jotain tarttis kyllä keksiä, jotain, millä eläisi.

Ammattikoulu kestää alle 2 vuotta. Voisit opiskella keikkojesi ohessa iltaisin.

Kolme lasta, en voi jättää yksin joka ilta, jos olen jo päivänkin poissa.

Suurin ongelma on silti se raha. Mikä ala työllistäisi 100%:sen varmasti noin 45 v naisen? Liian fyysinen työ (lähihoitaja, tms) ei käy selkäsairauden vuoksi. Uskaltaisin kyllä pistää eläkesäästöt likoon ja opiskella päiväsaikaan, jos sellainen ala löytyisi.

Miksi et sitten opiskellut ennenkuin teit lapset? 

ap

Ah, mitä aivopieruja taas. Meinaako ap oikeasti, että jo yhden ammatin opiskellut ja omalla alallaan työssä oleva miettisi, että opiskelenpa tässä nyt ennen lastentekoa varmuuden vuoksi jonkun toisenkin ammatin? Siis tilanteessa jossa hänellä on jo ammatti ja työpaikka?

Vierailija
66/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on irtisanottu koko yksikön lopettamisen vuoksi, enkä ole saanut uutta työtä aktiivisest hakemisesta huolimatta. Tämän vuoksi hain AMK-opintoihin, joihin todellisena yllätyksenä myös pääsin (vaikea päästä.) Aloitan siis uuden alan opiskelut, toivottavasti myös työllistyn alalle, kun aikanaan valmistun. Päivääkään en ole ikinä vielä ollut työttömänä, työuraa takana reilut 20 vuotta. Uusi ala on sellainen, jolla pitäisi olla hyvä työllisyystilanne, toivottavasti myös elämäkokemusta arvostetaan valmistuttuani. Mä saan omaehtoisen opiskelun tukea, joka mahdollistaa opiskeluni tällä ikää ja tässä perhetilanteessa. Ei se koko opiskeluaikaa kata, mutta lopun pystyn toivottavasti opiskelemaan säästöillä.

Mutta ei se opiskelukaan helppoa ole kaikissa elämäntilanteissa taloudellisesti, varsinkin jos on uudempi tutkinto eikä sen vuoksi ole mahdollista saada omaehtoisen opiskelun tukea.

Vierailija
67/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

19- vuotiaana parturi-kampaajaksi ja vaikean allergisoitumisen kautta uudelleen kouluttauduin merkonomiksi( 10 vuotta toimistovirkailijana ja sitten yksityistämisen kautta työttömäksi).

Siitä sitten hoitsuksi ja töitä riitti kolmessa vuorossa kunnes sydän sanoutui irti huonosti organisoidusta pakkotahtisesta ja raskaasta työstä.

Siitä sitten uudestaan opiskelemaan sosiaalityötä ja kun omat 4 lasta koulutettu ja kasvatettu kera sijaislapsen ja ikää reilu 50 vuotta niin eipä oikein töitä löydy( vaikka onneksi saa olla lastenlasten ja omien vanhempien arjessa hoitajana altiivisesti mukana).

Ehdotin kyllä Te-keskuksessa että olisin halukas kouluttautumaan vaan eivät ole halukkaita moiseen ja odotellaan jos joku ovi aukeaisi.

Ikärasismi on totta; työhaastatteluissa se viimeistään paljastuu. Mutta mikäpä siinä sillä tärkeintä on että nuoret saavat vuoron rakentaa elämäänsä, niin kuin aikoinaan itse sain elää sitä ruuhkavuosien tuomaa hektisyyttä...kunhan muistettaisiin että kukaan ei tule kiittelemään kun terveytesi menetät suostumalla hinnalla millä hyvänsä.

Viisautta, viisautta tunnistaa ja tunnustaa tosi-asiat ja toimia ja elää elämäänsä niin kuin se on eikä niin kuin toivoisi sen olevan😇

Kuinka monta ammattia vielä ehtisin opiskella kun eäkeikään on reilu 10- vuotta?

Minusta uudenoppiminen on hyvin luonnollista ja sitähän tämä elämä on: tietoa tulee sitä mukaa kun jotain olet oppinut eli elinikäistä....

Mutta yksin siis ilman puolisoa jo 20 vuotta olleena en pärjää ilman tukia, joita ei anneta jos opiskelisin tutkintoon - toki omiin nimiin opiskelen aina).

Vierailija
68/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikää on jo sen verran, etten voi ottaa enää lainaa. Ei oikein ole varaa siis opiskella. En ole myöskään kokonaan työttömänä, vaan teen keikkaa.

Suurin ongelma on silti se raha. Mikä ala työllistäisi 100%:sen varmasti noin 45 v naisen? Liian fyysinen työ (lähihoitaja, tms) ei käy selkäsairauden vuoksi. Uskaltaisin kyllä pistää eläkesäästöt likoon ja opiskella päiväsaikaan, jos sellainen ala löytyisi.

ap

ai siis jo sen toisen ammatin, jota kysymys koski? eli siis niin, että ensin vastaaja olisi opiskellut sen ensimmäisen ammatin, jonka jälkeen hän olisi tehnyt lapsia vasta sitten, kun olisi saanut eläkeviran, josta ei koskaan voinjäädä työttömäksi ja vasta sitten ryhtynyt suunnittelemaan perheen perustamista?

sori mutta tuolla logiikalla suomesta loppuis ihmiset aika pian, kun kukaan ei tekisi lapsia ennen kuin on ihan varma, ettei koskaan joudu opiskelemaan uutta ammattia...

Vierailija
69/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseen ammattiin? Tarkoititko neljänteen ammattiin? Ammatteja alkaa jo olla aika monta, mutta työttömälle toi työpaikka olis melko paljon parempi kuin loputon opiskelu.

Työnantajat, mitäpä jos laajentaisitte toimintaa ja palkkaisitte, ettekä vain potkisi väkeä pois?

Vierailija
70/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ah, mitä aivopieruja taas. Meinaako ap oikeasti, että jo yhden ammatin opiskellut ja omalla alallaan työssä oleva miettisi, että opiskelenpa tässä nyt ennen lastentekoa varmuuden vuoksi jonkun toisenkin ammatin? Siis tilanteessa jossa hänellä on jo ammatti ja työpaikka?

Heh, onkohan ap ansainnut itse omaakaan työpaikkaansa? :D

Vierailija
71/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa! Tosin miksi media-assistentti, joille ei löydy töitä ollenkaan?

mitäs muuta kivaa ammattiopistossa voi opiskella? ei hoiva/hoitotyötä. onko siellä mitään matalantason ohjelmointiopintoja? en usko soveltuvani metalli/auto-alalle. Sähköalalle ehkä?

Vierailija
72/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömyystuella saa opiskella. Jos opiskelee, menettää tuet. Joissain tapauksissa työkkäri antaa luvan opiskella, mutta jos on jo ok ammatti niin ne ei anna lupaa.

Opintotukea ei taas enää aikuisena saa. Ja aikuiskoulutustukea voi saada vaan jos on voimassa työsuhde, josta on ottanut opintovapaata.

Kyllä opintotukea saa aikuisena. Miksei saisi?

Siis sen takia esim että on jo yks ammatti ja koulutus, ja on käyttänyt ne tukikuukaudet edellisen koulutuksen aikana.

Vierailija
73/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua, mutta vastaan aloitukseen. Olen opiskellut entisessä työpaikassa työnantajan kustannuksella graafiseksi suunnittelijaksi ja tein siis kyseistä hommaa jo silloin. Juuri nyt on töitä, mutta kieltämättä välillä on ollut tosi nihkeää myydä mitään. Valmistun myös kohta FM:ksi alalta, jonka jatko-opiskelijat työllistyivät hyvin aloitusaikana, mutta eivät nyt. Ajattelin hakeutua kyllä iltaopiskelemaan laulamista, ihan omaksi ilokseni, mutta kokonaisia uusia tutkintoja yhteiskunta tuskin minulle kustantaa. Tiedän kyllä, että ammattimuusikot opiskelevat sankoin joukoin lähäreiksi, mutta olen melko introvertti hoitotyöhön. Silläkään alalla ei enää voi luotetavasti työllistyä, jos on huono. Olisiko kaikesta niin hyvin perillä olevalla ap:llä ehdottaa realistisesti saatavilla olevaa lisäkoulutusta minulle, jos nykyisetkin hommat lähtisivät alta? Olen täällä korvat (=silmät) höröllään.

Vierailija
74/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruvetkaa ajamaan taksia. Siellä on HYVISTÄ kuskeista pulaa. Hyvällä tarkoitan niitä jotka noudattaa sovittuja työvuoroja.

Vierailija
75/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes haluaisin raataa niska limassa ylikuormitettujen työpaikkakiusaajien ja kiusattujen keskellä veroja yhteiskunnalle, joka syytää maahanmuuttajille rahaa samalla kun omat vanhukset makaavat paskavaipoissa laitoksissa. Mulla on sairaus, jossa keskimääräinen kuolinikä on 62 vuotta. Eläkeikää en todennäköisesti tule koskaan näkemään. Minä pidän eläkkeeni nyt ja olen onnellinen äiti lapsilleni. Jos olisin senkaltaisessa työelämässä mitä se monessa paikassa tällä hetkellä on, en olisi se onnellinen äiti lapsilleni. Repikää siitä. En uhraudu maujen sosiaaliturva vuoksi. Kiitti mulle riitti ja hei på dej!

Vierailija
76/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen kolmatta ammattia ja valmistuessani olen yli nelikymppinen eli tuskin tulen koskaan edes työllistymään mutta toteutankin omia haaveitani koska ei minulle tule tulevaisuudessa mahdollisuutta opiskella uudestaan. Opintolainaa joudun ottamaan varmaankin joka hieman hirvittää. Vielä on edellisiäkin opintolainoja jäljellä.

Vierailija
77/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruvetkaa ajamaan taksia. Siellä on HYVISTÄ kuskeista pulaa. Hyvällä tarkoitan niitä jotka noudattaa sovittuja työvuoroja.

Minulla ei ole ajokorttia eikä autoa.

Vierailija
78/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh... Opiskelin ensin pukuompelijaksi. Koulussa jo tajusin, ettei se olekkaan mieleiseni ammatti vaikka vapaa-ajalla tykkäänkin ommella ja tehdä käsitöitä. Alan töitä ei myöskään ole kauheasti tarjolla, korkeintaan vaiheompelua, missä tiedän etten tulisi pärjäämään koska olen liian hidas ja tympääntyisin tekemään sitä yhtä ja samaa saumaa koko päivän.

Opiskelin nykyisen ammattini, tykkään työstä paljon, mutta tajusin taas olevani kuolevalla alalla missä ei ole kauheasti töitä tarjolla.

Olin töissä useamman vuoden, mutta työstä loppui mielenkiinto, kun "kaikki oli opittu". Irtisanoin itseni koska paikan tulevaisuus ei näyttänyt valoisalta ja että voisin kunnolla opiskella ammattikorkean pääsykokeisiin. Tänä vuonna en päässyt, ensi vuonna kokeilen uudestaan. Tässä välissä otan varmaan jonkun lyhyen työpätkän ja mietin vielä mitä haluan tehdä tulevaisuudessa.

Vierailija
79/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei tiedä, että ansiosidonnaisella ei saa opiskella kuin työkkärin hyväksymiä kolutuksia.

Eli jos opiskelet jotain epäsopivaa, et saa päivärahaa.

Vierailija
80/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on osa-aikatyö ja pitkät työmatkat. Ei tämäkään oikein kannata, mutta ei ole vaihtoehtoja. Onneksi ei ole lainaa eikä lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän