Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön - miksi et opiskele toista ammattia?

Vierailija
17.08.2016 |

En ymmärrä miten kukaan joka on koulutukseltaan FM, graafinen suosittelija tai media-assistentti voi edes kuvitella löytävänsä työpaikan. Onko se nykyinen ammattisi (jota et tee) tosiaan ainoa asia mitä osaat ja voit tässä maailmassa tehdä? Sellainen maailma, jossa jokainen tekisi sitä työtä mikä olisi se oma unelma, on mahdoton - kai ymmärrätte sen? Itse opiskelin ammattilaulajaksi ja heti sen perään sairaanhoitajaksi. Töitä riittää, koska kaikki haluavat laulavan sairaanhoitajan.

Kommentit (166)

Vierailija
81/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikää on jo sen verran, etten voi ottaa enää lainaa. Ei oikein ole varaa siis opiskella. En ole myöskään kokonaan työttömänä, vaan teen keikkaa.

Mutta jotain tarttis kyllä keksiä, jotain, millä eläisi.

Ammattikoulu kestää alle 2 vuotta. Voisit opiskella keikkojesi ohessa iltaisin.

Kolme lasta, en voi jättää yksin joka ilta, jos olen jo päivänkin poissa.

Suurin ongelma on silti se raha. Mikä ala työllistäisi 100%:sen varmasti noin 45 v naisen? Liian fyysinen työ (lähihoitaja, tms) ei käy selkäsairauden vuoksi. Uskaltaisin kyllä pistää eläkesäästöt likoon ja opiskella päiväsaikaan, jos sellainen ala löytyisi.

Miksi et sitten opiskellut ennenkuin teit lapset? 

ap

No voi hyvänen aika. :-D

Tottakai opiskelin. Minä, kuten kymmenet tuhannet muutkin, opiskelin ja valmistuin ja kävin sen jälkeen töissä vuosikausia. Sitten tulikin jännä ylläri ja työt loppuivat koko firmasta.

Et ole taantumasta sattunut lukemaan vai oletko jotenkin mediapimennossa?

Nyt sitten odottelen joka aamu, joko puhelin soisi ja pääsisin keikkaa tekemään. Tulevaisuus ei näytä valoisalta.

Vierailija
82/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan jaksa enää. Olen kahdesti lukenut yliopistotutkinnon "varmalta" alalta. Ensimmäinen tutkinto työllisti 12 vuotta ja työt loppui sitten firman lopetettua paikkakunnalla. Jopa parikymppisenä valitsin alan, josta saa töitä helposti. Uutta työtä ei helposti löytynyt, kuoleva ala -> minäpä opiskelen pikaisesti (tein superpitkää päivää) uuden taas "varman" alan. No, nyt 1,5 vuoden aikana surkeaa pätkää silloin tällöin. Työtön tänäänkin. Että alkaisko pikkuisen mitta täyttyä...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan jaksa enää. Olen kahdesti lukenut yliopistotutkinnon "varmalta" alalta. Ensimmäinen tutkinto työllisti 12 vuotta ja työt loppui sitten firman lopetettua paikkakunnalla. Jopa parikymppisenä valitsin alan, josta saa töitä helposti. Uutta työtä ei helposti löytynyt, kuoleva ala -> minäpä opiskelen pikaisesti (tein superpitkää päivää) uuden taas "varman" alan. No, nyt 1,5 vuoden aikana surkeaa pätkää silloin tällöin. Työtön tänäänkin. Että alkaisko pikkuisen mitta täyttyä...?

Nykypäivänä työmarkkinat muuttuu nopeasti. Aloittaessani noita toisia opintoja kaikille oli alalla varma työpaikka edes pätkässä. No, 2,5 vuotta myöhemmin tilanne oli radikaalisti muuttunut ja työttömyys hiipinyt alalle.

Vierailija
84/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa enää opintotukea, joten ei ole varaa opiskella. Eikä kouluihinkaan enää kovin helpolla sisään pääse, kun ensimmäistä kertaa hakevia suositaan (mikä on tietysti nuorille ihan hyväkin).

Vierailija
85/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N25N kirjoitti:

Eipä niihin kouluihinkaan noin vaan mennä :/

t. työtön

Moniin kyllä vain mennään. Soitetaan koulun alettua, että onko tullut vapaita paikkoja ja se on sitten siinä. Näin ainakin Helsingissä.

Aha. No minä hain amk-yhteishaussa ja jäin kaikissa 5 toiveessa varasijalle. Eikä ollut hilkulla, vaan sijat oli 110-148.

Yo-todistus on hyvä mutta sillä kun ei haussa tehnyt mitään. Duunaripuolen koulutus minulla on, mutta sain hoitajan työstä tarpeekseni ja olen ennemmin työtön kuin teen sitä duunia.

Vierailija
86/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laulava sairaanhoitaja :D Saako sua tilata lastenjuhlille, kun pelle on jo vähän ysäriä?

Entä oko ap:lla "graafinen suosittelija"? 

Vierailija
87/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että esimerkiksi tietojenkäsittelytieteestä valmistuu filosofian maistereita? Tai siis valmistuisi, mikäli heitä ei revitä suoraan koulun penkiltä töihin.

Uudelleen kouluttautuminen vaatii rahaa. Toiseen saman tasoiseen korkeakoulututkintoon ei juuri opintotukea heru, ja työttömyysetuuksilla ei paljon opiskella, mikäli on jo ylempi korkeakoulututkinto. Esim. mä voisin hankkia vuoden kestävillä opinnoilla lisäpätevyyden, joka tapauksessa takaisi niin varmasti töitä kuin tässä maailmassa voi varma mistään olla. Jos aloittaisin opiskelut, en saisi mitään tukea. (Avopuolison tulojen takia toimeentulotuki on poissuljettu, mutta ei minusta ole reilua, että puolisoni joutuisi elättämään minua).

Vierailija
88/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tiedä, että ansiosidonnaisella ei saa opiskella kuin työkkärin hyväksymiä kolutuksia.

Eli jos opiskelet jotain epäsopivaa, et saa päivärahaa.

Näinhän se on, mutta voisiko niistä työkkärille sopivista löytyä joku itselle sopiva varsinkin jos takana on ei-niin-työllistävien alojen koulutuksia? Pitääkö toisaalta sellainen huhu paikkansa, että olisi tulossa joku uusi laki ja työtön voisi automaattisesti opiskella jotain työttömyyskorvauksella tai perustaa yrityksen työttömyyskorvauksella?

Vierailija
89/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hiton provoilija ja wanna-be-TE-täti on?  

Onko henkselit juuttuneet pyllyvakoon vai mikä muiden elämässä kyrpii?  

Kunpa  ap oppisi hoitamaan omat asiansa ensin.

Vierailija
90/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työttömänä on kivempaa. Jää aikaa myös elää. Rahaa tulee ihan mukavasti, kun treidailee virtuaalivaluuttoja. Paremmin kuin päivätöistä. Ostin juuri uuden auton ja muutin vuokralta asokämppään. Elämä on aika ihanaa ilman sitä jatkuvaa arjen väsymystä, jonka työt toi mukanaan.

Vierailija
91/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen opiskellut jo toisen ammatin. Ikää sen  verran, että kolmatta en enää viitsis eikä mitään opintotukiakaan enää saa.

Vierailija
92/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tiedä, että ansiosidonnaisella ei saa opiskella kuin työkkärin hyväksymiä kolutuksia.

Eli jos opiskelet jotain epäsopivaa, et saa päivärahaa.

Näinhän se on, mutta voisiko niistä työkkärille sopivista löytyä joku itselle sopiva varsinkin jos takana on ei-niin-työllistävien alojen koulutuksia? Pitääkö toisaalta sellainen huhu paikkansa, että olisi tulossa joku uusi laki ja työtön voisi automaattisesti opiskella jotain työttömyyskorvauksella tai perustaa yrityksen työttömyyskorvauksella?

Lauri Ihalaienen on ehdottanut, että voisi ospiskella mitä vaan työttömyysaikan ja saada päivärahat.

Vierailija
93/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kukaan tutkinnon jo hankkinut enää tukia toiseen tutkintoon? Ainakaan viime vuosina valmistuneet eivät saa, mutta saavatko sitä aemminkaan valmistuneet?

Minä sain tuet lukioon, sitten yliopistoon (ulkomaille), opintotukea en ole missään vaiheessa nostanut, vaan aina tehnyt töitä elämisen eteen. Kelan tuki ei ees riittänyt puoleen vuokraan mitä ulkomailla. 

Vierailija
94/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömyystuella saa opiskella. Jos opiskelee, menettää tuet. Joissain tapauksissa työkkäri antaa luvan opiskella, mutta jos on jo ok ammatti niin ne ei anna lupaa.

Opintotukea ei taas enää aikuisena saa. Ja aikuiskoulutustukea voi saada vaan jos on voimassa työsuhde, josta on ottanut opintovapaata.

Liiton päivärahalla voi opiskella, ja saa vielä kulukorvauksen päälle. Myös muulla työttömyysturvalla onnistuu.

Ensi vuonna on tulossa joitakin muutoksia, lähinnä tukikuukausien määrään.

Vierailija
95/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömyystuella saa opiskella. Jos opiskelee, menettää tuet. Joissain tapauksissa työkkäri antaa luvan opiskella, mutta jos on jo ok ammatti niin ne ei anna lupaa.

Opintotukea ei taas enää aikuisena saa. Ja aikuiskoulutustukea voi saada vaan jos on voimassa työsuhde, josta on ottanut opintovapaata.

Liiton päivärahalla voi opiskella, ja saa vielä kulukorvauksen päälle. Myös muulla työttömyysturvalla onnistuu.

Ensi vuonna on tulossa joitakin muutoksia, lähinnä tukikuukausien määrään.

.. Tukikuut vähenee. Ei loputon kurssituskaan tuo onnea. Nyt pitäisi hallituksen panostaa oikeisiin työpaikkoihin. Nämä höpökurssit vie vain rahaa.

Vierailija
96/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin itselleni uuden ammatin AMK:ssa. Sain opintotukea 1,5 vuodelle ja loput kolme vuotta opiskelin ilman opintotukea. En päässyt opiskeluaikana edes kesätöihin, minulla oli vain osa-aikainen työ jota tein noin 1kk/vuosi opintojen aikana. Jouduin hyväksyttämään nuoruudessa suoritetun työharjoittelun että pystyin ylipäätään valmistumaan, koska harjoittelut olivat pakollinen osa tutkintoa. Valmistuin kurssini priimuksena ja sain hyvästä opintomenestyksestä stipendin. Keskiarvoni oli 4,7/5. Töihin en kuitenkaan ole päässyt, ilmeisesti olisi pitänyt bilettää niiden nuorten kanssa ja verkostoitua.

Onneksi lainsäädäntö on muuttunut ja olen oikeutettu työttömyyskorvaukseen, vaikka miehellä onkin työpaikka. Säilyy edes joku ihmisarvo. Miehelle olen kiitollinen, että antoi minulle luvan opiskella ja jaksoi elättää senkin ajan kun minulla ei ollut muita tuloja kuin lapsilisä.

Kuvittelin sinisilmäisesti opiskelemaan lähtiessäni, että kyllä rahoitusalan AMK-tutkinnolla töihin pääsee ja voisi joskus päästä jopa kolmen tonnin palkoille. Mutta ei se ura ole hyvästä opintomenestyksestä huolimatta urennut. 

Vierailija
97/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotapa jotain ammattia 53-vuotiaalle taloushallintoalan ammattilaiselle, jolla on työkykyä alentavia pitkäaikaissairauksia.

Sä voisit kesäisin pörrötä muumimammana Naantalissa. Olisi vähän vaihtelua. Puhelinmyyntiä voisit myös kokeilla. Tai sitten ihan sopivan kevyttä  fyysistä työtä kuten puistotyöntekijän työ. 

Vierailija
98/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotapa jotain ammattia 53-vuotiaalle taloushallintoalan ammattilaiselle, jolla on työkykyä alentavia pitkäaikaissairauksia.

Taksikuski, varastomies, marjanpoimija, tulkki, tilintarkasta, asuntovälittäjä, kaupan kassa. Siinä sinulle pari ammattia malliksi.

Vierailija
99/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikää on jo sen verran, etten voi ottaa enää lainaa. Ei oikein ole varaa siis opiskella. En ole myöskään kokonaan työttömänä, vaan teen keikkaa.

Suurin ongelma on silti se raha. Mikä ala työllistäisi 100%:sen varmasti noin 45 v naisen? Liian fyysinen työ (lähihoitaja, tms) ei käy selkäsairauden vuoksi. Uskaltaisin kyllä pistää eläkesäästöt likoon ja opiskella päiväsaikaan, jos sellainen ala löytyisi.

Tuhosit siis elämäsi tekemällä lapset? Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Noin monen lapsen vuoksi et tule pääsemään koskaan töihin kun olisit joka tapauksessa puolet työajasta poissa sairastelujen yms. vuoksi.

Vierailija
100/166 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et sitten opiskellut ennenkuin teit lapset? 

ap

Ah, mitä aivopieruja taas. Meinaako ap oikeasti, että jo yhden ammatin opiskellut ja omalla alallaan työssä oleva miettisi, että opiskelenpa tässä nyt ennen lastentekoa varmuuden vuoksi jonkun toisenkin ammatin? Siis tilanteessa jossa hänellä on jo ammatti ja työpaikka?

Heh, onkohan ap ansainnut itse omaakaan työpaikkaansa? :D

Kai se nyt on tullut selväksi, että ap on tämä loputtomasti työttömiä kadehtiva työkyvyttömyyseläkeläinen, joka tehtailee päivästä päivään näitä kademielialoituksiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan