Työtön - miksi et opiskele toista ammattia?
En ymmärrä miten kukaan joka on koulutukseltaan FM, graafinen suosittelija tai media-assistentti voi edes kuvitella löytävänsä työpaikan. Onko se nykyinen ammattisi (jota et tee) tosiaan ainoa asia mitä osaat ja voit tässä maailmassa tehdä? Sellainen maailma, jossa jokainen tekisi sitä työtä mikä olisi se oma unelma, on mahdoton - kai ymmärrätte sen? Itse opiskelin ammattilaulajaksi ja heti sen perään sairaanhoitajaksi. Töitä riittää, koska kaikki haluavat laulavan sairaanhoitajan.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömyystuella saa opiskella. Jos opiskelee, menettää tuet. Joissain tapauksissa työkkäri antaa luvan opiskella, mutta jos on jo ok ammatti niin ne ei anna lupaa.
Opintotukea ei taas enää aikuisena saa. Ja aikuiskoulutustukea voi saada vaan jos on voimassa työsuhde, josta on ottanut opintovapaata.
Liiton päivärahalla voi opiskella, ja saa vielä kulukorvauksen päälle. Myös muulla työttömyysturvalla onnistuu.
Ensi vuonna on tulossa joitakin muutoksia, lähinnä tukikuukausien määrään.
Ei ole olemassa mitään sellaista kuin LIITON päiväraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei tiedä, että ansiosidonnaisella ei saa opiskella kuin työkkärin hyväksymiä kolutuksia.
Eli jos opiskelet jotain epäsopivaa, et saa päivärahaa.
Näinhän se on, mutta voisiko niistä työkkärille sopivista löytyä joku itselle sopiva varsinkin jos takana on ei-niin-työllistävien alojen koulutuksia? Pitääkö toisaalta sellainen huhu paikkansa, että olisi tulossa joku uusi laki ja työtön voisi automaattisesti opiskella jotain työttömyyskorvauksella tai perustaa yrityksen työttömyyskorvauksella?
Lauri Ihalaienen on ehdottanut, että voisi ospiskella mitä vaan työttömyysaikan ja saada päivärahat.
Ihalainen ei päätä yhtään mistään, joten voi ehdotella mitä tahansa. Koko SDP on oppositiossa.
Mitäköhän ap kuvittelee filosofian maistereiden (FM) opiskelleen?
Mulla on nyt töitä. Mutta olen kouluttaunut uudelleen: opiskelin alaa, jolla oli hyvä työllisyys. Ei ole enää, varsinkaan edellisellä paikkakunnalla. Kaksi suurta toimijaa pisti hanskat naulaan muutaman vuoden välein. Muuttaa piti ja nyt on raskas työmatka.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän ap kuvittelee filosofian maistereiden (FM) opiskelleen?
Ap (Johannes) on peruskoulupohjalta työkyvyttömäksi jäänyt. Hänen yleistietonsa ja älynsä ovat hyvin vaatimattomat kuten samaa jankkaavista aloituksistaan voi helposti päätellä.
yritin kyllä, mut en päässyt!
Trolli tai ei, minusta pointti tuossa, jossei ole siirtymässä kohta eläkkeelle tai vaikeasti sairas niin miksikäs ei? Kyllä minunkin äitini opiskeli uuden ammatin vielä 50-vuotiaana ja itse tässä lähestyn kolmeakymppiä ja aloitan nyt vihdoin ja viimein korkeakouluopinnot työllistävällä alalla todettuani, ettei media-assistentille oikeasti ole töitä tarjolla.
Minusta työttömien olisi hyvä ottaa lusikka kauniiseen käteen ja opiskella jollekin alalle, jossa on töitä. Ei se estä tekemästä oman alankaan hommia, jos niitä tulee. Minusta jotenkin ylimielistä istua himassa silleen "muuta en voi tehdä kuin tätä". Olen minäkin tehnyt työtä, joka ei ole vastannut ammattikoulutustani.. siivonnut sun muuta.
Olen 55-vuotias. Voisin toki kouluttautua työttömyystuella, mutta olisin valmistuessani 58-vuotias. Kuka palkkaisi sen ikäisen vastavalmistuneen? Työuraa jäljellä siinä vaiheessa enää kuusi vuotta.
Eli ei kannata.
YTM
Ei ole varaa ottaa lainaa... jota tarvitsisi päästäkseni isompi palkkaisen alan kouluun...aikuiskoulutuksessa menomme kasvaisi niin suureksi että talous olisi kovilla ( todennäköistä että sen takia joutuisimme muuttamaan, lapsilta vaihtuisi koulu, elämänlaatu huononisi...), ei ole kyse liian kalliista asumisesta, maksaisimme saman kerrostalossa mitä nyt omakotitalossa vuokralla...löysimme normaalia edullisemman aikoinaan...ja kokemusta on niistä saman hintaisista mutta pienemmistä kerrostalo kämpistä, miksi muuttaisimme kun ei vaikuta mihinkään.. samat lisä kulut silti..koulun jälkeen palkka olisi myös niin pieni että menisimme miinukselle juuri niiden lisääntyvien kulujen vuoksi... olemme laskeneet ja miettineet kaikki vaihtoehdot sata kertaa eikä vieläkään olla keksitty sellaista missä olisi järkeä... ei varmaan auennut tuosta koko ongelma ja jotain olennaista jäi varmaan sanomattakin mutta umpikuja tämä on...
Läheppä tässä RI AMK 15,5K opintolainaa ja tukikuukaudet käytettynä mihinkään. Ehkä odotan sitä nousukautta. Ja mikä se ala olis mitä kannattaisi lähteä opiskelemaan? Omaa alaani oli aloittaessa 5 sivua paikkoja mollin sivulla omassa maakunnassa ja nyt on enää 2 paikkaa.
Nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten kukaan joka on koulutukseltaan FM, graafinen suosittelija tai media-assistentti voi edes kuvitella löytävänsä työpaikan. Onko se nykyinen ammattisi (jota et tee) tosiaan ainoa asia mitä osaat ja voit tässä maailmassa tehdä? Sellainen maailma, jossa jokainen tekisi sitä työtä mikä olisi se oma unelma, on mahdoton - kai ymmärrätte sen? Itse opiskelin ammattilaulajaksi ja heti sen perään sairaanhoitajaksi. Töitä riittää, koska kaikki haluavat laulavan sairaanhoitajan.
19- vuotiaana parturi-kampaajaksi ja vaikean allergisoitumisen kautta uudelleen kouluttauduin merkonomiksi( 10 vuotta toimistovirkailijana ja sitten yksityistämisen kautta työttömäksi).
Siitä sitten hoitsuksi ja töitä riitti kolmessa vuorossa kunnes sydän sanoutui irti huonosti organisoidusta pakkotahtisesta ja raskaasta työstä.Siitä sitten uudestaan opiskelemaan sosiaalityötä ja kun omat 4 lasta koulutettu ja kasvatettu kera sijaislapsen ja ikää reilu 50 vuotta niin eipä oikein töitä löydy( vaikka onneksi saa olla lastenlasten ja omien vanhempien arjessa hoitajana altiivisesti mukana).
Ehdotin kyllä Te-keskuksessa että olisin halukas kouluttautumaan vaan eivät ole halukkaita moiseen ja odotellaan jos joku ovi aukeaisi.
Ikärasismi on totta; työhaastatteluissa se viimeistään paljastuu. Mutta mikäpä siinä sillä tärkeintä on että nuoret saavat vuoron rakentaa elämäänsä, niin kuin aikoinaan itse sain elää sitä ruuhkavuosien tuomaa hektisyyttä...kunhan muistettaisiin että kukaan ei tule kiittelemään kun terveytesi menetät suostumalla hinnalla millä hyvänsä.
Viisautta, viisautta tunnistaa ja tunnustaa tosi-asiat ja toimia ja elää elämäänsä niin kuin se on eikä niin kuin toivoisi sen olevan😇
Minusta olisi reiluinta että työtkin laitettaisiin kiertoon: jokainen työikäinen esimerkiksi koulutuksen saaneelle alalle ja toimeen 2-3 vuotta työtä ja siitä sitten työttömälle koulutuksen saaneelle vuorostaan työvuoro.
Ei pitkäaikaistyöttömiä tai työeläkettömiä saati elämään/yhteiskuntaan tyytymättömiä😇🤗
Ja ensimmäinen työnsä ja toimeentulonsa toiselle antaja on tämänkin viestiketjun aloittaja, ja katsotaanpas jos auttaisi kaikkivoipaisuussydroomaan sairastunutta kivien heittelijää ja luuloittelijaa....
En jassa / viiti 😃
Kai se on ihan sama millä ammatilla olen tyätön.. Vaix oisin insinjööri (liikaa ikää 46v)
Vierailija kirjoitti:
1. ootko sandhja?? :D
2. graafinen suosittelija kuulostaa mahtavalta ammatilta. :D
3. graafikoille ei tosiaankaan ole töitä tässä ajassa. suosittelen esim. kasvatustieteen opintoja tai opettajan ammattipätevyyttä niin pääsee amikseen/amkiin/opistoihin opettaa. yks vaihtoehto
Kyllä on opiskeltu ihan kolmekin ammattia. Viimeisen 4-vuotta kestäneen opiskelun jälkeen sairastuin ja jouduin jäämään sairaslomalle ja siitä sitten sairaseläkkeelle. Olin ilmoittautumassa työvoimatoimistoon uusi tutkinto suoritettuna ja tulevaisuudensuunnitelmia pursuten, kun kotimatkalla jalat kirjaimellisesti meni alta. Siitä se sitten alkoi... Koko neljän vuoden uurastus valvottuine öineen ja työntäyteisine viikonloppuineen lisänä perheen yksinhuoltajuus valui hukkaan hetkessä. Ehkä en olisi sairastunut, jollen olisi vetänyt itseäni niin piippuun, helpompihan olisi ollut sitä työttömyyspäivärahaa nostaa ja siinä ohessa perhettä ja itseään hoidella. En siis suosittele kenellekään sellaista rääkkiä, ihminen ei ole kone!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää on jo sen verran, etten voi ottaa enää lainaa. Ei oikein ole varaa siis opiskella. En ole myöskään kokonaan työttömänä, vaan teen keikkaa.
Mutta jotain tarttis kyllä keksiä, jotain, millä eläisi.Ammattikoulu kestää alle 2 vuotta. Voisit opiskella keikkojesi ohessa iltaisin.
3v ne meilläpäin ovat kestäneet.
tietoa 80-luvulta tällä palstalla
1. aikuisopiskelijan amis 2 v
2. saa omaehtoisen työttömyystuen opiskelua varten juuri max. 2 v. päälle tulee kulukorvaus
3. työvoimapoliittinen koulutus vaihtoehtona,. ette ikinä te-toimiston sivuilla käy?
4. Rekry-koulutukset.
5. työkokeiluun kokeilemaan onko oma ala se joku. ei sitä nyt hemmetti kokeilematta tiedä.
6. (en malta olla sanomatta) tällä palstalla on yhteiskuntatietämys heikompaa kun mun kotoutumiskoulutuksen mamu-opiskelijoilla. kasut, eli kantasuomalaiset tartteis saman koulutuksen.
ei löydy ala kotona perseellä istumalla. ja sieltä omasta kotikunnasta johtaa myös teitä ulos, ootteko huomannu??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää on jo sen verran, etten voi ottaa enää lainaa. Ei oikein ole varaa siis opiskella. En ole myöskään kokonaan työttömänä, vaan teen keikkaa.
Mutta jotain tarttis kyllä keksiä, jotain, millä eläisi.Ammattikoulu kestää alle 2 vuotta. Voisit opiskella keikkojesi ohessa iltaisin.
3v ne meilläpäin ovat kestäneet.
tietoa 80-luvulta tällä palstalla
1. aikuisopiskelijan amis 2 v
2. saa omaehtoisen työttömyystuen opiskelua varten juuri max. 2 v. päälle tulee kulukorvaus
3. työvoimapoliittinen koulutus vaihtoehtona,. ette ikinä te-toimiston sivuilla käy?
4. Rekry-koulutukset.
5. työkokeiluun kokeilemaan onko oma ala se joku. ei sitä nyt hemmetti kokeilematta tiedä.
6. (en malta olla sanomatta) tällä palstalla on yhteiskuntatietämys heikompaa kun mun kotoutumiskoulutuksen mamu-opiskelijoilla. kasut, eli kantasuomalaiset tartteis saman koulutuksen.
ei löydy ala kotona perseellä istumalla. ja sieltä omasta kotikunnasta johtaa myös teitä ulos, ootteko huomannu??
Mitä ihmettä oikein sönkötät? Ketju on pullollaan korkeakoulutettuja ihmisiä, jotka varmasti osaavat ilmaistyötä tekemättä jo sanoa, onko jostain alasta heille leipätyöksi vai ei.
Työkkärin tuilla saa opiskella mitä vain, mutta max. aika on 2 vuotta ja se pitää hyväksyttää työkkärillä, mikä käytännössä tarkoittaa, että saat tehdä joko amistutkinnon tai korkeakouluopinnot valmiiksi, et esim. aloittaa uutta korkeakoulututkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei tiedä, että ansiosidonnaisella ei saa opiskella kuin työkkärin hyväksymiä kolutuksia.
Eli jos opiskelet jotain epäsopivaa, et saa päivärahaa.
ei oo totta tämäkään. ansiosidonnaisen päälle tulee vielä koulutustuki ja voi opsoon opiskella uudelle alalle. pyrkikää palkkatukeen kaupungille ja sitten yrittäkää opsoa. huom. palkkatukeen pitää olla ollut 300 pv työtön
Paha opiskella toista ammattia kun ei ole enään mahdollista opiskella kahta ammatillista tutkintoa ellei käy toista aikuispuolella.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotapa jotain ammattia 53-vuotiaalle taloushallintoalan ammattilaiselle, jolla on työkykyä alentavia pitkäaikaissairauksia.
It-ala? Voit tehdä töitä vaikka kotoa, seisoen, istuen, maaten. Kuten kirjoittaa av:llekin. Jos menet kouluun nyt (voi olla mahdollista, koska helppo päästä ekallakin yrittämällä), olet reippaalla tahdilla vuoden päästä osaava, kahden vuoden päästä valmistunut amk:sta.
Turha perustella, että ei kokemusta tai on liian vanha tai väärän sukupuolinen, koulusta löytyy kyllä 5- ja jopa 6-kymppisiä, naisia ja miehiä ja jotka ei ole ennen edes tietokonetta avanneetkaan.
Kun minä niin miks ihmeessä et sinäkin...? No, mä haluaisin opiskella uuden ammatin, mutta tässä työtilanteessa, sen myötä rahatilanteessa- perhe-ja terveystilanteessa mahdotonta. Liian kallista. Alalla on töitä, mutta opiskelu yksityistä. Millä ruokkisin lapset ja maksaisin opiskelun? Lapset jo sen verran isoja että heillä on omaakin elämää ja isot tarpeet. Riippuu hyvin paljon perhe-tilanteesta millaisia resursseja on. Ajatus siitä, että tietynlaiseen (ihan perus) elintasoon tottuneet lapset esim. päätyisivät johonkin sossunluukku-elintasoon- eli kaikki rakennettu romahtaisi. Itse voisin suuria käänteitä tehdäkin, mutta olen myös vastuussa muutamasta muusta ihmisestä.Kaikki ei aina ole niin mahdollista kuin tässä kvartaalitalousmaailmassa halutaan kuvitella. Vielä harvemmin se mikä sulla sujuu ihan mahtavasti, korreloi yhtä hienosti toisten elämään.