Siis voiko okeasti olla nykyään näin vaikeaa saada töitä?!?
Edes hesen sijaisuuksiin ei näköjään pääse jollei ole jotakuta suosittelijaa eli kaveria töissä siellä. Vai teenkö vain jotain väärin? Miten te muut olette päässeet töihin? En ymmärrä...
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa ja turhauttavaa katsella esim kaupan kassoilla työskenteleviä ihmisiä, vanhoja elämäänsä kyllästyneitä ämmiä ja sosiaalisesti rajoittuneita urpoja, jotka eivät uskalla edes silmiin katsoa. Ja sitten minä, sosiaalisesti taitava ja motivoitunut, en ole koskaan päässyt kauppaan töihin. No olen sitten aina työllistynyt muualle, mutta nyt olen ollut kotona lasten kanssa muutaman vuoden ja haaveilen, että menisin tekemään iltoja ja viikonloppuja johonkin Prismaan tai Cittariin, mutta eihän niihin koskaan edes haeta työntekijöitä?! Kuulemma suhteilla pääsisi, mutta ei ole.
Ei koskaan haeta? Jännä juttu, kun itse olen tässä viime viikkoina nähnyt paljon avoimia paikkoja Prismassa ja nytkin on cittarilta tällainen ilmoitus http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/9030716_fi.htm
Eihän sinne joo kaikki pääse, mutta silti kyllä liioittelun makua tässä ketjussa (että ei edes haeta koskaan työntekijöitä, esmes).
Ps. Piti vielä ihan vilkaista keskon sivut; http://www.kesko.fi/tyopaikat/avoimet-tyopaikat/
sieltä vaan cittariin hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas nyt muillekkin mitä aloja ja virkoja on nämä joihin olette päässeet ilman koulutusta ja saaneet kehittävän, mielenkiintoisen ja hyväpalkkaisen työn (yli 2000€ kuussa)? Kiinnostaa kyllä muaki :)
Pärstäkerroin myös valitettavasti vaikuttaa :D itse olen näin nuorempana naisena huomannut että täysin mahdotonta päästä mihinkään H&M:lle, cubukselle, bik bokiin, glitteriin ym ym. Pätevyyttä mulla olisi myynnin puolelta ja asiakaspalvelusta mutta ei ilmeisesti kelpaa että en käytä hirveänä meikkiä, mulla on lasit ja tykkään pukeutua siististi mutta omanlaisesti (käytän kyllä näitten mainittujen liikkeiden tuotteita). Ilmeisesti pitäisi olla joku perus lissu että kelpaa.... Aina oon hakenu kuvallisella hakemusella kun vaan ovat olleet haussa.
Miespuolista ystävääni ei myöskään ole haluttu vaatekauppoihin ym. Töihin :D vaikka on erittäin muotitietoinen ja pätevä.
Asenne, esim? Ihan sillä vaan tuli mieleen, että ekana sinulle tulee mieleen ettet pääse siksi kun et näytä pissikseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas nyt muillekkin mitä aloja ja virkoja on nämä joihin olette päässeet ilman koulutusta ja saaneet kehittävän, mielenkiintoisen ja hyväpalkkaisen työn (yli 2000€ kuussa)? Kiinnostaa kyllä muaki :)
Pärstäkerroin myös valitettavasti vaikuttaa :D itse olen näin nuorempana naisena huomannut että täysin mahdotonta päästä mihinkään H&M:lle, cubukselle, bik bokiin, glitteriin ym ym. Pätevyyttä mulla olisi myynnin puolelta ja asiakaspalvelusta mutta ei ilmeisesti kelpaa että en käytä hirveänä meikkiä, mulla on lasit ja tykkään pukeutua siististi mutta omanlaisesti (käytän kyllä näitten mainittujen liikkeiden tuotteita). Ilmeisesti pitäisi olla joku perus lissu että kelpaa.... Aina oon hakenu kuvallisella hakemusella kun vaan ovat olleet haussa.
Miespuolista ystävääni ei myöskään ole haluttu vaatekauppoihin ym. Töihin :D vaikka on erittäin muotitietoinen ja pätevä.Asenne, esim? Ihan sillä vaan tuli mieleen, että ekana sinulle tulee mieleen ettet pääse siksi kun et näytä pissikseltä.
Olen nykyään töissä ja asenne mulla se että työtäni kyllä arvostan oli se sitten mitä vain ja työt tehdään aina hyvin. En ole mistään työstä kieltäytynyt tai sanonut etten tee. Aiemmin olin pitempään työtön ja tein pätkähommia, halua ja intoa olisi ollut vaikka mihin mutta ei tärpänny, jäin aina roikkumaan toiselle sijalle tai sähköposteihin/puheluihin ei edes vastattu. Nyt sitte olen siivoojaana, eihän tämä mitään hohtoa ole mutta ainakin tienaan elantoni ja kyllä monet sitä siisteyttä arvostaakin :) tarkoitus on kyllä jatkaa tästä toiselle uralle.
Tämä huomioni ulkonäöstä on kyllä valitettavan totta, ihan tätä kaverien kanssa mietein miksen näihin puoteihin pääse. En sano että ulkonäkö yksinään vaikuttaa näiden kauppojen työntekijöiden valinnassa mutta selkeästikin fyysinen edustus :)
Vierailija kirjoitti:
Pitkään työttömänä ollut kokeili työnhakuvalmennusta:
"Hyvä työntekijä on kuin mansikka
Työnhakijan pitää erottua hakijoiden massasta. Kurssilla työttömät nuoret perehtyvät oman osaamisensa markkinointiin.
– Keksikää itsellenne mainoslause, Anne Ollikainen ohjeistaa.
Ollikaisen mukaan hyvä työntekijä on kuin mansikka, jonka kaikki siemenet, eli ominaisuudet, ovat pinnassa.
Huono työntekijä on sipuli, josta pitää kuoria esiin monta kerrosta ennen kuin ydin löytyy."
http://yle.fi/uutiset/pitkaan_tyottomana_ollut_kokeili_tyonhakuvalmennu…
En halua edes klikata tuota uutista kenties nähdäkseni, millainen mansikka tämä vitun Anne Ollikainen itse on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään työttömänä ollut kokeili työnhakuvalmennusta:
"Hyvä työntekijä on kuin mansikka
Työnhakijan pitää erottua hakijoiden massasta. Kurssilla työttömät nuoret perehtyvät oman osaamisensa markkinointiin.
– Keksikää itsellenne mainoslause, Anne Ollikainen ohjeistaa.
Ollikaisen mukaan hyvä työntekijä on kuin mansikka, jonka kaikki siemenet, eli ominaisuudet, ovat pinnassa.
Huono työntekijä on sipuli, josta pitää kuoria esiin monta kerrosta ennen kuin ydin löytyy."
http://yle.fi/uutiset/pitkaan_tyottomana_ollut_kokeili_tyonhakuvalmennu…
En halua edes klikata tuota uutista kenties nähdäkseni, millainen mansikka tämä vitun Anne Ollikainen itse on.
Mansikkahan SE.
Ps. Katsoin linkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te noin pihalla todellisuudesta?
Eipä oikeastaan. Jos on hakenut vaikka 200 eri paikkaa eikä pääse edes haastatteluun, niin turha sitä lähetysrumbaa on jatkaa vaan pitää vaihtaa metodeja. Uudestaan kouluun, työkokeiluun johonkin firmaan johon voi oikeasti päästä töihin sitten tms. Tulee mieleen tämä tuhannen työhakemuksen mies joka oli telkkarissakin joskus. Noh nykyään luku on kuulemma kaksi tuhatta. Jatkaa samaa rumbaa varmaan hautaan asti.
Niin. mun miälestä kans jos on lähettäny vaiks sata hakemusta eikä oo päässy haastatteluun niin silloon kannattaisi kyllä miettiä mikä ittes on piälessä koska kyllä niitä töitä löytyy jos vain tarpeeksio hakee ja hakia lähihoitajaksi vaikka olis elktroniikkaasentajan pätevyys.
terveisin matti munapää ja vaimo
Oletpa hauska. No minäpä kerron miten voi paremmin toimia tuollaisessa tilanteessa. Olen itsekkin hakannut tuota hakemusten lähettämistä ja totesin, että ihan turhaa. Paljon kovemman luokan tekijöitä oli markkinoilla, joten nykyisillä ominaisuuksilla en pysty kilpailemaan heidän kanssaan.
Kartoitin ensin ihan rauhassa sitä omaa osaamista ja mitä haluan tehdä. Noh erään alan suunnittelua haluan edelleen tehdä. Insinöörin paperitkin siltä alalta olen hommannut, mutta töitä ei valmistumisen jälkeen löytynyt koska olematon alan työkokemus. Hanttihommia kesätöinä ja alakohtainen harjoittelu jotain kahvinkeittoa ja muuta toimistöhölynpölyä.
Päätin sitten käydä avoimen yliopiston puolelta muutaman tietomallinnuskurssin alalta ja sitten tyrkyttämään itseä suunnittelutoimistoon työkokeiluun ja tekemään nakkeja, joihin ei kannata kovempi palkkaisia suunnittelijoita laittaa. Siitä se sitten yllättäen lähti juoksemaan, kun huomattiin, että täähän kaveri on oikeasti aika fiksu ja oppivainen, vaikka sillä onkin paskat harjoittelut ja työkokemus hanttihommista.
Lopulta se vakipaikka sitten niistä oikeista töistä avautui. Tai vaki ja vaki.. eihän mitään varmaa työpaikkaa ole nykyään olemassakaan.
Toinen vaihtoehto olisi ollut lähetellä niitä alkuperäisiä työhakemuksia tähän päivään asti ja valittaa, että töitä ei ole vastavalmistuneelle ja kokemattomalle.
Jos osaa jo tietomallinnusta ja erityisiä palkkatoiveitakaan ei ole.. Jos on nopeeälyinen ja ahkera. Jos osaa luovia mitä hankalimpien ihmisten kanssa...
Medtari kirjoitti:
Hakemuksia ei kannata laittaa , antaa paremman kuvan kun menee kysymään paikanpäältä
Hei vastaanottovirkailija,
Olisikohan toimitusjohtajanne paikalla, kun tulin tänne kansainväliseen suuryritykseen oikein paikan päälle kysymään, olisiko talousjohtajan/päälakimiehen/laatupäällikön tehtäviä avoinna. NOT.
Ei töitä näkyvissä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivousalalla pula! Pääsee helpostikin
Paikkakunnalla jossa minä asun ei pääse sinnekään. Pitää olla oikein koulutus siihen.
Sollille kerrossiivoojaksi pääsee, koulutetaan hommaan. Hyvä kunto oltava ja joustava...
Pakko sanoa, että tämä keskustelu menee monilta osin niin liioitteluksi.
Yksi on sitä mieltä, etteivät Prisma js Cittari koskaan hae työntekijöitä ja että kaikki tulevat suhteilla. Koko ajanhan melkeinpä aina johonkin päin suomea ko. marketteihin haetaan myyjiä.ja tiedän näissä paikoissa työskenteleviä, joilla ei ole ollut mitään suhteita.
Jollain paikoilla on ihmeen kovat vaatimukset, taannoin naurettiin miehen kanssa, kun eräässä tunnetussa vuokrafirmassa ihan tosissaan tarvittiin suosittelijoita osa-aikaisen kassamyyjän paikkaa hakiessa, vaikka löytyi merkonomin tutkinto ja vuosien kokemusta kauppatyöstä.
Mutta saivat pitää tunkkinsa, kun pian löytyi vakituinen myyjän paikka toisaalta.
Että jos jossain vaaditaan kuuta ihmeellisyyksiä, niin sitten vaan seuraavaan hakukohteeseen...
Pssst. Noissa paikoissa, joissa on kohtuuttomat vaatimukset työntekijälle, on yleensä jo joku valmiina valittuna työhön tai virkaan. Hakeminen on vain muodollisuus, joka on pakko lain mukaan tehdä.
Minä olen tehnyt kaksi periaatepäätöstä.
1)En hae vuokrafirmojen paikkoja, vaan haluan talon kirjoille suoraan. Kokemusta on siitä, millaista on tehdä työtä, kun talossa on kahden kerroksen väkeä: omaa porukkaa lounareineen, kalentereineen, työsuhdepuhelimineen ja maksettuine kuntosalivuoroineen, ja sitten vuokratyövoimaa, jolla ei ole mitään etuja, ja jolle maksetaan kympin tunti. Vuokrafirma vetää välistä laskuttaen vähintään 25 euroa tunti + alv, joskus 30 euroa tuntia + alv.
2) Toinen periaate on, että jos olen hakenut johonkin paikkaan, mutta sieltä ei tule mitään vastausta, ei kiitosta tai kuittausta, että hakemus on tullut perille tai ilmoitusta siitä, kuka toimeen lopulta haettiin, ei mitään...niin sellaiseen firmaan en enää koskaan hae. Mulla on lista firmoista, ja ennen kuin haen johonkin paikkaan, tarkistan, ettei ko. firma ole listalla. Nykyaikana ei pitäisi olla vaikea vastata, kun sen voi automatisoida ja lähettää sähköpostiin, ei tarvitse postimerkkejä liimailla.
Jatkan ahkerasti työnhakua, mutta en millä ehdoilla hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Pssst. Noissa paikoissa, joissa on kohtuuttomat vaatimukset työntekijälle, on yleensä jo joku valmiina valittuna työhön tai virkaan. Hakeminen on vain muodollisuus, joka on pakko lain mukaan tehdä.
Mutta nuo viralliset hakemusmenettelyt ja muodollisuudet koskevat vain valtion paikkoja, eivät yksityisiä mitenkään, ja valtiolla taas en ole koskaan nähnyt mitään kohtuuttomia vaatimuksia, ellei sellaisena pidetä sitä iänikuista tutkintovaadetta, jota itse pidän kohtuuttomana. Mutta yksityiset vaikka pörssiyritykset saavat ottaa töihin millä kriteerein tahansa, ilman että heillä olisi velvollisuus ilmoittaa siitä missään. Näissä yleensä sitten haetaankin sitä kuuta taivaalta.
Vierailija kirjoitti:
Medtari kirjoitti:
Hakemuksia ei kannata laittaa , antaa paremman kuvan kun menee kysymään paikanpäältä
Olisikohan toimitusjohtajanne paikalla, kun tulin tänne kansainväliseen suuryritykseen oikein paikan päälle kysymään, olisiko talousjohtajan/päälakimiehen/laatupäällikön tehtäviä avoinna. NOT.
No niin. Ensin koko ketju täynnä sitä miten työ kuin työ kelpaisi, mutta edes siivoojaksi ei pääse.
Kun joku kertoo vinkin työnhakuun, niin eikun haetaankin vaan korkeampia virkoja 😉
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vihamielistä kommenttia täällä välissä heille, jotka ovat töitä saaneet. Moititte nuorempia, jotka tekee työtä eikä loisi valtion siivellä. Hävetkää.
Jos oikeasti laittaa sen 100-200 hakemusta /kk eikä pääse edes haastatteluun, tekee jotain väärin. Hakee vääränlaiseen paikkaan, tekee hakemuksen "vähän sinne päin" tai hakemuksesta ei näy motivaatio. Tuosta hakemusmäärästä pitäis irrota vähintään yksi haastatteluaika, hyvillä hakemuksilla useampi.
Oikeastaan vika on siinä että työnantajat (ainakin nuo äänekkäämmät ja vaatimuksia esittävät) ovat idiootteja. Toisaalta siinä että markkinat on työnantajan puolella eli voi valkata monesta tarjokkaasta vaikka karsisikin suurimman osan hakemuksista roskiin täysin mielivaltaisin perustein. Eniten vaan vituttaa se, että nämä surkimo-työnantajat juoksee antamassa lehdissäkin haastatteluja että kaikki vähänkin pidempään työttömänä olleet on täysin kelvottomia edes alkeellisempaan työntekoon jne.
Jostain syystä ulkomailla viisikymppiset ja vanhemmatkin saa tehtyä töitä, ei vaan suomessa jossa kaikenmaailman toinen toistaan enemmän pihalla olevat rekrykonsultit on vallanneet koko työnhakubisneksen ja vääristäneet koko työnhakuprosessin pelkäksi pinnalliseksi showksi jossa paikan saa se sirkuspelle joka osaa shown askelet parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Medtari kirjoitti:
No niin. Ensin koko ketju täynnä sitä miten työ kuin työ kelpaisi, mutta edes siivoojaksi ei pääse.
Kun joku kertoo vinkin työnhakuun, niin eikun haetaankin vaan korkeampia virkoja 😉
Luuletko että sillä (vuokrafirman kautta palkatulla) vastaanottovirkailijalla on siivoojan hommia sen enempää tarjolla? Lisäksi firmat tarvitsee muutakin kuin siivoojia, myös talouspäälliköitä ja ict-johtajia.
Vierailija kirjoitti:
Suhteilla tai helvetin hyvällä tuurilla. Onko se ihme jos mollissa on koko maassa 15 000 avointa työpaikkaa, ja 600 000 ihmistä etsii töitä?
Ei ne työt mol:issa ole. Perusta toiminimi ja tarjoa osaamistasi niin siten saa töitä.
Suomessa voidaan palkata ihmisiä:
1. laittamaan mamuille ruokaa
2. Petaamaan mamujen sängyt ja siivoamaan heidän jäljet
3. Vartioimaan mamuja
4. Järjestämään heille rikosoikeudelliset toimenpiteet/oikeusjuttujen käsittely
5. Järjestämään mamuille viihdettä
6. Järjestämään heille diskorahaa
7. Järjestää heille media kertomaan iloisia uutisia kuten "mamu valmistui lukiosta!"
Tällä Sipilöinnillä Suomi nousuun! Se antaa työttömyyttä kaikille ja melkein uskoo oikeudentuntoon! Orpo vielä valtiovarainministeriksi kun on ensin totaalisesti mokannut mamujen suhteen.
Viimeinen sammuttaa valot.
Minulla on isohko yritys ollyt jo 10 vuotta ja ikinä ei ole kukaan kysynyt töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteilla tai helvetin hyvällä tuurilla. Onko se ihme jos mollissa on koko maassa 15 000 avointa työpaikkaa, ja 600 000 ihmistä etsii töitä?
Ei ne työt mol:issa ole. Perusta toiminimi ja tarjoa osaamistasi niin siten saa töitä.
Joo, vuonna 2000 perustin toiminimen, ostin pienen yrityksen jolla ajattelin itseni ja yhden lapseni elättää. Siinä meni 5 vuotta, ja velkaannuin pahasti, piti firman lopettaa. Ja nyt maksan velkoja lopun ikääni.
Ja kylläpä siellä mollissa haetaan yrittäjiäkin, mitä en tajua, koska yrittäjänä tarvii aina pääomaa vaikka ei tarvisi omasta päästä keksiä toimivaa liikeideaa.
Miespuolista ystävääni ei myöskään ole haluttu vaatekauppoihin ym. Töihin :D vaikka on erittäin muotitietoinen ja pätevä.