Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomon kommentti kun vein sairaslomatodistuksen

Vierailija
15.08.2016 |

Diagnoosina masennus ja burn out. Pomon kommentti kun annoin sairaslomatodistuksen hänelle "et sä kovin väsyneeltä näytä".
Olin niin loppu etten jaksanut mitään. Lähdin kotiin kiireellä ja purskahdin itkuun. Niin vähättelevältä tuntui tuo kommentti.

Kommentit (174)

Vierailija
21/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi todistuksen pomolle veit, suoraan palkkikseen vaan. Pomolle ei kuulu miksi olet poissa, vain se että olet sairaslomalla ja kuinka pitkään sairasloma kestää.

Pienemmissä firmoissa pomo on palkanmaksaja.

Toisekseen sairauslomasta päättää työnantaja, ei lääkäri.

Jos burnoutti johtuu työstä, eli kysymys on työuupumuksesta, niin silloin ei tarvi edes maksaa sairausajan palkkaa, työntekijä on kyvytön hoitamaan työtään.

Ei muuten päätä. Meillä tuota yritettiin kun jouduin endometrioosin vuoksi nyt keväällä toistamiseen leikkaukseen, työnantaja oli sitä mieltä että kun siitä samasta leikkauksesta on kerran maksettu sairaslomaa (edellinen leikkaus vuonna 2013) niin ei makseta enää. Itse siis kerroin että pitkähkö sairasloma tulossa kun sain tietää leikkausajankohdan Soitin liittoon ja sanoivat että pakko maksaa, siltä soittetiin suoraan työnantajalle ja johan ääni kellossa muuttui.

Ja mulla leikkaava kirurgi kirjoitti sairaslomalappuun että korvaavan työn tekeminen ei mahdollista sairauden luonteen vuoksi kun kerroin etteivät meinaa maksaa sairasloma-ajan palkkaa.

Ei työkyvyttömyys yksistään ole palkanmaksuperuste sairausloman ajalle. Jos vamma on esimerkiksi itse tahallaan aiheutettu, niin palkanmkasuperustetta ei silloin ole. Myös kännittoilailu on sellainen josta ei sairausajanpalkkaa tarvi maksaa.

Vierailija
22/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietämättömille tiedoksi.

http://yle.fi/uutiset/sairauslomalla_saa_tulla_toihin/5766693

Lääkäri suosittaa, työnantaja päättää

Lääkäri kirjoittaa työntekijälle sairaustodistuksen, mutta työnantaja päättää, hyväksyykö sen vai ei. Kiistatilanteissa työnantaja voi haluta toisen lääkärin lausunnon loman tarpeesta.

- Työnantaja päättää, maksaako hän sairausloman ajalta palkkaa. Tietysti on hyvin poikkeuksellinen tilanne, jos työnantaja ei  hyväksy lääkärin suositusta. Tuskin asia jää siihen, miettii Jyrki Liesivuori.

Työnantajalla on myös oikeus esittää työntekijälle sairausloman ajaksi korvaavia työtehtäviä. Silloin työntekijä tekee vain sellaisia työtehtäviä, joita jaksaa hyvin tehdä.

- Osasairausloma on yksi vaihtoehto pitemmille sairauspoissaoloille. Työntekijän työkyky huononee usein pitkien poissaolojen takia. Jotkut työnantajat käyttävät jo tätä uutta ja tervetullutta vaihtoehtoa hyväkseen, miettii Liesivuori.

Nuo kohdat ei tarkoita että olisi valta päättää, voi tosiaan pyytää toisen mielipiteen ja voi esittää muita töitä mutta ei voi määrätä töihin. Ja palkan maksamatta jättämistä tuskin kukaan uskaltaa tehdä, sellainen kun päätyy viime kädessä käräjille.

Tiedän tapauksen jossa äijä ajoi kännissä auton metsään ja sai pitkän sairausloman, mutta sairausloman ajalta ei palkkaa maksettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi todistuksen pomolle veit, suoraan palkkikseen vaan. Pomolle ei kuulu miksi olet poissa, vain se että olet sairaslomalla ja kuinka pitkään sairasloma kestää.

Niin ja noin ainaki meillä, itse olen tiimin esimies ja jos joku jää pois niin tyrkkään valmiiksi postimaksetun palkkikksen kuoren kouraan vaan ja käsken laittaa lapun postiin. Toki jos työntekijä haluaa kertoa miksi on pois niin se on ok. Typerä kommentti pomoltasikin, lääkäri määrää sairasloman jos näkee että työntekijä on sen tarpeessa eikä siihen ole pomolla mitään asiaa alkaa rupisemaan. Ainakaan itse en koe olevani yhtä pätevä tietämään eri sairauksista kuin lääkäri joten lääkärin ohjeita noudatetaan.

Lääkäri ei määrää mitään. Esimies päätää sairauslomasta. Jos varastomiehellä on käsi kipsissä niin hän ei voi tehdä tavaomaisia töitään, mutta esimies voi laittaa hänet vaikka käytävälle laskemaan trukkiliikennettä, eli keksii hänelle työtehtäviä joita voi tehdä sairaudestaan huolimatta ja sen parantumista vaarantamatta.

Tämänkin voi kiertää niin että lääkäri kirjoittaa sairaslomalappuun ettei sovellu korvaavaan työhön sairauden luonteen takia. En tiedä missä ihmeen firmoissa olette töissä, itse olen siis tuo tiimin esimies. Ja meillä toinen esimies vaati tiimiläisiään tuomaan sairaslomalapun hänelle, työntekijä kysyi pääluottamusmieheltä kuuluuko tieto esimiehelle ja sieltä sanottiin ei. Meillä iso firma, työntekijöitä lähes 150. Itse haluan että työntekijät tulevat terveinä ja työkuntoisina töihin ja tosiaan lääkäri osaa tämän arvioida paremmin kuin minä.

Vierailija
24/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos burnoutti johtuu työstä, eli kysymys on työuupumuksesta, niin silloin ei tarvi edes maksaa sairausajan palkkaa, työntekijä on kyvytön hoitamaan työtään.

Ei muuten päätä. Meillä tuota yritettiin kun jouduin endometrioosin vuoksi nyt keväällä toistamiseen leikkaukseen, työnantaja oli sitä mieltä että kun siitä samasta leikkauksesta on kerran maksettu sairaslomaa (edellinen leikkaus vuonna 2013) niin ei makseta enää. Itse siis kerroin että pitkähkö sairasloma tulossa kun sain tietää leikkausajankohdan Soitin liittoon ja sanoivat että pakko maksaa, siltä soittetiin suoraan työnantajalle ja johan ääni kellossa muuttui.

Ja mulla leikkaava kirurgi kirjoitti sairaslomalappuun että korvaavan työn tekeminen ei mahdollista sairauden luonteen vuoksi kun kerroin etteivät meinaa maksaa sairasloma-ajan palkkaa.

Ei työkyvyttömyys yksistään ole palkanmaksuperuste sairausloman ajalle. Jos vamma on esimerkiksi itse tahallaan aiheutettu, niin palkanmkasuperustetta ei silloin ole. Myös kännittoilailu on sellainen josta ei sairausajanpalkkaa tarvi maksaa.

Mitenköhän endometrioosin saa aiheutettua itse? Terv se ketä lainasit.

Vierailija
25/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siinä edes luki se diagnoosi muuta kun koodeilla. Ei kuulu esimiehelle varsinaisesti se syy. Toki miltei kaikkihan ne toki osaa hakea google:lla nykyään, mutta ois ehkä just tuo kommentti jäänyt pois siitä tilanteesta jos olis ollut vaan koodeilla.

Tietysti syy kuuluu pomolle. Pomonhan täytyy päättää se että onko työkyvyttömyys sellaista että voisi tehdä kuitenkin jotain muuta työtä tai onko syy sellainen että se oikeuttaa sairausajan palkkaan.

Jos on kiepeä finni perseessä, niin ei siitä saa vuoden palkallista sairauslomaa vaikka joku tuttu lääkäri sellaisen "määräisi".

Ei muuten kuulu pätkän vertaa ja pomolla ei mitään sanomista siihen sairaslomaan. 

Jos joku esimies näin tekisi niin kannattaa vaikka "vahingossa" aiheuttaa joku pienehkö vahinko duunissa. Siinähän selittää sitten vakuutusyhtiölle, miksi sairaslomalla oleva henkilö on ollut töissä. Vakuutusyhtiö ilmottaa hyvin nopeasti, että ei maksa penniäkään.

Kyllä se kuuluu pomollekin. Mun pitää nähdä kaikki saikkulaput, että tiedän mistä maksan palkkaa.

Silmät kiinnikö pitäisi tunnustella työntekijän antamaa paperia, että: "ahaa sä oot käyny lääkärissä, maksetaan palkka."

Kaikki koodit eivät velvoita minua maksamaan palkkaa, vaikka työntekijä olisikin työkyvytön ja sairaslomalla. Silloin se merkataan meillä luvalliseksi poissaoloksi, mutta ei palkanmaksua.

Vierailija
26/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan totta, että pelkkä burnout-dg ei oikeuta palkalliseen sairaslomaan. Vaikea kai päättää tällaisia asioita tietämättä diagnoosia. Mutta mitään asiaa ei sitten ole huudella toisen terveystietoja muille työtovereille.

Työlainsäädäntö mahdollistaa korvaavan työn järjestämisen, mutta tämä on ristiriidassa terveydenhuoltolain kanssa (lääkäri päättää sairaslomasta), ja yleensä sovelletaan jälkimmäistä.

Vierailija
27/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työnantaja ei suostunut maksamaan työntekijän sairaslomaa, oli jalka kipsissä ja saikkua tuli parisen kuukautta. Olisi pitänyt tulla korvaaviin töihin mikä oli hyvin hankalaa kun asuu kaukana eikä olis puýstynyt ajamaan autolla, julkisilla ei päässyt eikä keppien kanssa olisi julkisilla tullut muutenkaan. Työkaveri otti yhteyttä liittoon ja asia oli menossa jo käräjille kun työnantaja vihdoin luovutti ja maksoi myös korkoa maksamattomista sairasloma-ajan palkoista. Olisivat hävinneet, liiton lakimies oli ihan satavarma tästä.

Vierailija
28/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätyy pää tuohon ay-kusetukseen siitä, että jos tulee saikulla töihin, vakuutukset eivät olisi voimassa. Lopettakaa se valehtelu.

Vierailija
29/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burnoutista ei tarvitse maksaa palkkaa.

Vierailija
30/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa sairaslomapaperin lääkäriltä, eikä siinä ole diagnoosia ollenkaan. Siinä on vain, että henkilö on todettu työkyvyttömäksi esim. 15.-21.8.2016. Mitään syitä ei kerrota työnantajalle, eikä työnantaja saa lain mukaan edes kysyä.

T. ulkosuomalainen

Vierailija
31/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa sairaslomapaperin lääkäriltä, eikä siinä ole diagnoosia ollenkaan. Siinä on vain, että henkilö on todettu työkyvyttömäksi esim. 15.-21.8.2016. Mitään syitä ei kerrota työnantajalle, eikä työnantaja saa lain mukaan edes kysyä.

T. ulkosuomalainen

Musta tuo ok menetelmä. Itsellä on just esim leikattu kohtu pois ison (tosin hyvälaatuisen) kasvaimen vuoksi ja sain muutaman viikon sairasloman. Asia ei kuulu mun pomolle milläänlailla.

Vierailija
32/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopimattomalla ravinnolla.

Vierailija
33/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös esimiesasemassa ja ei tulisi mieleenkään sanoa työntekijälle noin, miten ap:lle sanottiin. Minulle on myös tuotu sairaslomatodistus samalla diagnoosilla. Tietenkin pitkä sairasloma aiheutti päänvaivaa minulle, mutta parempi työntekijän olla sairaslomalla kuin töissä tuollaisessa tapauksessa.

Vierailija
34/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdin kotiin kiireellä

Eli jätit sitten hommasi muiden niskoille.

Eikö yhtään hävetä?

Vierailija
35/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoistaminen on ratkaisu

Vierailija
36/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein aikoinaan rehtorille sairauslomatodistuksen, kun olin vakavasti masentunut. Kommentti: "Ei kai noin nätti ja nuori tyttö voi olla masentunut?" En ollut tiennyt, että masennusta varten tulisi olla vanha ja ruma. Tuossa vaiheessa mulla oli koulukiusaamista ja syrjityksi tulemista takana yli kymmenen vuotta, siihen päälle lukion lehtorin seksuaalinen ahdistelu ja muu kiusaaminen, jota oli jatkunut pari vuotta, sekä lukioaikana tapahtunut raiskausyritys ja ongelmat kotona. Sain myös kuulla, että oppilaiden keskuudessa puhuttiin "ei sillä oikeasti mikään oo, haluaa muuten vaan olla pois koulusta". Ymmärrän toki tuon näkemyksen, koska vuosia olin vetänyt roolia että pystyn ja kykenen, mutta yhtenä päivänä seinä tuli vastaan oikeastaan ihan yllättäen, keho ja mieli eivät yksinkertaisesti jaksaneet enää taistella.

Vierailija
37/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopimattomalla ravinnolla.

Just joo. Meillä suvussa sitten kaikki syö sopimattomasti kun itsellä, siskolla ja äidillä on kaikilla leikattu endometrioosia useita kertoja. Mitäköhän se sopimaton ravinto mielestäsi on, kerro ihmeessä, haluan tietää millä pääsen tästä eroon?

Vierailija
38/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. ulkosuomalainen

Uteliaana täällä mietin, mikä mahtaa olla se "ulkomaa", missä käytäntö on tällainen.

Vierailija
39/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös esimiesasemassa ja ei tulisi mieleenkään sanoa työntekijälle noin, miten ap:lle sanottiin. Minulle on myös tuotu sairaslomatodistus samalla diagnoosilla. Tietenkin pitkä sairasloma aiheutti päänvaivaa minulle, mutta parempi työntekijän olla sairaslomalla kuin töissä tuollaisessa tapauksessa.

Mulle tuli mieleen, olisiko tuo ollut taitamaton yritys tsempata.

Vierailija
40/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kaikki palkkiksen kautta. On tosiaan ilmeisesti joitakin diagnooseja joista ei tarvitse maksaa palkkaa, esim työuupumus mutta jos samalla lapulla masennus niin kuuluu. Elintarvikeala eikä sinne saa edes mennä jos on vaikka kuumetta tai mahatauti, myöskään vaikka käsi kipsissä työnteko ei vaan onnistuisi kun on aika raskasta tehdastyötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä