Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomon kommentti kun vein sairaslomatodistuksen

Vierailija
15.08.2016 |

Diagnoosina masennus ja burn out. Pomon kommentti kun annoin sairaslomatodistuksen hänelle "et sä kovin väsyneeltä näytä".
Olin niin loppu etten jaksanut mitään. Lähdin kotiin kiireellä ja purskahdin itkuun. Niin vähättelevältä tuntui tuo kommentti.

Kommentit (174)

Vierailija
41/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku työ aiheuttaa burnouttia ja masennusta, niin silloin rehdisti irtisanoudutaan töistä eikä aleta kikkailemaan millään masennus-saikuilla. Ihan selvästi on väärissä hommissa. 

Vierailija
42/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku työ aiheuttaa burnouttia ja masennusta, niin silloin rehdisti irtisanoudutaan töistä eikä aleta kikkailemaan millään masennus-saikuilla. Ihan selvästi on väärissä hommissa. 

Ei se työ välttämättä aiheuta masennusta. Itse olen ollut masennuksen takia sairaslomalla pitkään veljeni itsemurhan jälkeen ja sain kyllä kokoajalta sairasloma-ajan palkan, diagnoosiksi oli merkattu masennus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi todistuksen pomolle veit, suoraan palkkikseen vaan. Pomolle ei kuulu miksi olet poissa, vain se että olet sairaslomalla ja kuinka pitkään sairasloma kestää.

Pienemmissä firmoissa pomo on palkanmaksaja.

Toisekseen sairauslomasta päättää työnantaja, ei lääkäri.

Jos burnoutti johtuu työstä, eli kysymys on työuupumuksesta, niin silloin ei tarvi edes maksaa sairausajan palkkaa, työntekijä on kyvytön hoitamaan työtään.

Ei muuten päätä. Meillä tuota yritettiin kun jouduin endometrioosin vuoksi nyt keväällä toistamiseen leikkaukseen, työnantaja oli sitä mieltä että kun siitä samasta leikkauksesta on kerran maksettu sairaslomaa (edellinen leikkaus vuonna 2013) niin ei makseta enää. Itse siis kerroin että pitkähkö sairasloma tulossa kun sain tietää leikkausajankohdan Soitin liittoon ja sanoivat että pakko maksaa, siltä soittetiin suoraan työnantajalle ja johan ääni kellossa muuttui.

Ja mulla leikkaava kirurgi kirjoitti sairaslomalappuun että korvaavan työn tekeminen ei mahdollista sairauden luonteen vuoksi kun kerroin etteivät meinaa maksaa sairasloma-ajan palkkaa.

Ei työkyvyttömyys yksistään ole palkanmaksuperuste sairausloman ajalle. Jos vamma on esimerkiksi itse tahallaan aiheutettu, niin palkanmkasuperustetta ei silloin ole. Myös kännittoilailu on sellainen josta ei sairausajanpalkkaa tarvi maksaa.

Mitenköhän endometrioosin saa aiheutettua itse? Terv se ketä lainasit.

Sopimattomalla ravinnolla.

Just joo. Meillä suvussa sitten kaikki syö sopimattomasti kun itsellä, siskolla ja äidillä on kaikilla leikattu endometrioosia useita kertoja. Mitäköhän se sopimaton ravinto mielestäsi on, kerro ihmeessä, haluan tietää millä pääsen tästä eroon?

En ole tuo jolle kommentoit, mutta tällainen ruokahypoteesi on esitetty. En muista mikä oli sopimatonta. Mutta endo voi myös periytyä.

Ei muuta. Ihme inttäjä olet. Johtuuko se kivuista, että te endopotilaat olette aina niin kiukkuisia? Älä vastaa.

Ohis

Vierailija
44/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisit itkenyt sen pomon edessä...

Älä välitä. Toiset on vaan sellaisia töksäyttelijöitä. Varmaan harmissaan, ettet ole työkykyinen.

Vierailija
45/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi todistuksen pomolle veit, suoraan palkkikseen vaan. Pomolle ei kuulu miksi olet poissa, vain se että olet sairaslomalla ja kuinka pitkään sairasloma kestää.

Jos burnoutti johtuu työstä, eli kysymys on työuupumuksesta, niin silloin ei tarvi edes maksaa sairausajan palkkaa, työntekijä on kyvytön hoitamaan työtään.

Ei muuten päätä. Meillä tuota yritettiin kun jouduin endometrioosin vuoksi nyt keväällä toistamiseen leikkaukseen, työnantaja oli sitä mieltä että kun siitä samasta leikkauksesta on kerran maksettu sairaslomaa (edellinen leikkaus vuonna 2013) niin ei makseta enää. Itse siis kerroin että pitkähkö sairasloma tulossa kun sain tietää leikkausajankohdan Soitin liittoon ja sanoivat että pakko maksaa, siltä soittetiin suoraan työnantajalle ja johan ääni kellossa muuttui.

Ja mulla leikkaava kirurgi kirjoitti sairaslomalappuun että korvaavan työn tekeminen ei mahdollista sairauden luonteen vuoksi kun kerroin etteivät meinaa maksaa sairasloma-ajan palkkaa.

Ei työkyvyttömyys yksistään ole palkanmaksuperuste sairausloman ajalle. Jos vamma on esimerkiksi itse tahallaan aiheutettu, niin palkanmkasuperustetta ei silloin ole. Myös kännittoilailu on sellainen josta ei sairausajanpalkkaa tarvi maksaa.

Just joo. Meillä suvussa sitten kaikki syö sopimattomasti kun itsellä, siskolla ja äidillä on kaikilla leikattu endometrioosia useita kertoja. Mitäköhän se sopimaton ravinto mielestäsi on, kerro ihmeessä, haluan tietää millä pääsen tästä eroon?

Näköjään teillä kaikilla on sopimaton ruokavalio teidän kehoonne. Tosin sulla on sellainen asenne, ettet pysty sitä uskomaan. Joten unohda.

Vierailija
46/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on kaksipiippuisia juttuja... Ennen joulua kirjoitin tänne esimiehestäni joka on kokoajan masennuksen takia sairaslomalla mutta osallistui silt esim työpaikan pikkujouluihin ja kirjoitteli jokoajan faceen et onpas ihanaa kun on aikaa siivota/käydä leffassa/ulkoilla jne. Itse avoimesti kertoi että on masennuksen vuoksi pois ja vsymyksen kun on niin paljon töitä. Kysyin siis vaan mielipiteitä et onko tuo ok, samainen esimies sanoin minulle etten ole oikeuttettu sairaslomaan kun olin tosi kovassa flunssassa vaan pitää mennä tekemään korvaavaa työtä jos ei ole kuumetta. Sain tosi kovan ryöpyn täällä päälleni et masentuneen pitääkin ulkoilla ja nauttia elämästä jne.

Olen itsekin ollut masentunut jotta tiedän mitä sen on. Itse en jaksanut edes sängystä nousta, satikka että olisin jaksanut bilettää ja heilua milloin missäkin ja vielä hehkuttaa facebookissa menemisiäni.

Vierailija
47/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö psykiatrian nykylinjaus ole, että burn-out ei parhaiten parane vain kotona makaamalla? Lyhyt loma, jonka jälkeen helponnettuja tehtäviä toimii paremmin. Ei jää lillumaan pahaan olonn vaan pysyy rytmit ja rutiinit. Yleensäkin masennuksesta paranemisessa pidetään hyvin tärkeänä sen oman aktiivisuuden ylläpitoa ja parantamista. Itse paranin burn outista juuri noin. Viikko täyslomaa jonka aikana lääkitys alkoi purra, aloin nukkua jne. Sen jälkeen pikkuhiljaa töihin, helpommasta päästä pieniä juttuja. Ei mennyt kauaa kun tokenin enkä pudennut mihinkään pitkään masennuskuoppaan.

Vierailija
48/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolle kommentoit, mutta tällainen ruokahypoteesi on esitetty. En muista mikä oli sopimatonta. Mutta endo voi myös periytyä.

Ei muuta. Ihme inttäjä olet. Johtuuko se kivuista, että te endopotilaat olette aina niin kiukkuisia? Älä vastaa.

Ohis

Vastaan kuitenkin enkä ole kiukkuinen, kipeä tosin. Syön kyllä terveellisesti mutta ilmeiseti jotain pitäisi muuttaa jos ruoka on kerta ratkaisu. Mä nyt henkilökohtaisesti tekisin mitä vaan että pääsisin tästä eroon. Tälläkin hetkellä olen kotona avanteen kanssa koska edellisessä leikkauksessa irrotettiin kohtu pois peräsuolesta ja suolta jouduttiin leikkailemaan. Ei oo herkkua ja olisin 100 kertaa mieluummin töissä ja terveenä.

Vierailija
49/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä mä just luin? Pomolla ei ole oikeutta kommentoida sairaslomaasi. Jos hänen yläpuolellaan on joku henkilö, valita eteenpäin. Tai jos kuulut ammattiliittoon. "Et sä kovin väsyneeltä näytä". VMP! Ei kaikki näy ihmisestä ulospäin, tuskin masentuneidenkaan otsassa lukee "masentunut". 

Onko isokin firma? Voi olla että pääsi pomolta sammakko suusta (noin sanominen oli asiatonta joka tapauksessa) mutta jos pn pieni firma niin hän voi ajatella "voi helvetti tämäkin vielä kun itse taistelen 24/7 jaksamisensa kanssa siis mitä hittoa sinä et jaksa edes sitä sinu 8h stressitöntä palkkatyötä. Nyt joudun vielä a) etsimään sijaisen epämääräiseksi ajaksi B) itse tekemään sunkin hommat" Se Lappu saattoi olla se olki joka ikäänkuin katkaisi kamelin selän. Työnantajanakaan ei aina ole niin auvoista kun itse vastaa yrittäjä viime kädessä siitä että kaikki työt tulee tehtyä vaikka yllättäen työntekijät olisivatkin kaikki saikulla.

Unohda se kommentti ja keskity parantumiseesi!

Vierailija
50/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa sairaslomapaperin lääkäriltä, eikä siinä ole diagnoosia ollenkaan. Siinä on vain, että henkilö on todettu työkyvyttömäksi esim. 15.-21.8.2016. Mitään syitä ei kerrota työnantajalle, eikä työnantaja saa lain mukaan edes kysyä.

T. ulkosuomalainen

Musta tuo ok menetelmä. Itsellä on just esim leikattu kohtu pois ison (tosin hyvälaatuisen) kasvaimen vuoksi ja sain muutaman viikon sairasloman. Asia ei kuulu mun pomolle milläänlailla.

Sikäli se kuuluu, että työnantajan pitää tietää, maksetaanko sairausajalta palkkaa vai ei. Kärjistetty esimerkki: on eri asia, onko leikkaus vaikka kuvailemasi kaltainen vai esim. kauneusleikkaus.

Vierailija
51/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoistaminen on ratkaisu

Ja sitten ihmetellään yrittäjien moraalia kun käyttävät vuokratyöfirmoja. Muulla muutama tuttu yrittäjä ja näen kyllä että tuo vuokratyöläinen on ainoa järkevä vaihtoehto jos yrittää pitää firmaa pystyssä.

Vierailija
52/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Vastaan kuitenkin enkä ole kiukkuinen, kipeä tosin. Syön kyllä terveellisesti mutta ilmeiseti jotain pitäisi muuttaa jos ruoka on kerta ratkaisu. Mä nyt henkilökohtaisesti tekisin mitä vaan että pääsisin tästä eroon. Tälläkin hetkellä olen kotona avanteen kanssa koska edellisessä leikkauksessa irrotettiin kohtu pois peräsuolesta ja suolta jouduttiin leikkailemaan. Ei oo herkkua ja olisin 100 kertaa mieluummin töissä ja terveenä.

Se ns. "terveellinen ruoka" ei ole aina sama kuin sopiva ruoka.

Vierailija
53/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin karmeaa että työ/työpaikan olo- tai ihmissuhteet aiheuttavat vakavan uupumuksen ja työnantaja ei sitten ole velvollinen maksamaan sairausajan palkkaa :O

Ikäänkuin palkitaan huono pomo/työpaikka ja rangaistaan työntekijää joka on sairastunut sen takia.

Vierailija
54/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ei todellakaan ole pätevä päättämään mitä työtä missäkin sairaudessa on mahdollista tehdä, eikä työnantajalla ole valtaa määrätä sairauslomalla olevaa töihin.

Sori vaan mutta työntataja sen päättää. Työntekijähän on voinut puhua vaikka mitä lööperiä lääkärille työnsä laadusta jotta on saanut tämän määräämään saikkua. Työnantaja voi järjestää työt niin että sairauslomaa ei tarvita. Yleensä työnantaja on järjestänyt pätevän työterveyshuollon ja luottaa siihen mitä ammattilaiset arvioi sairausloman tarpeeksi.

Mulle tämä 'työnantaja päättää ' -sääntö tuli tutuksi kun työskentelin isossa ammattioppilaitoksessa. Vein sihteerille lääkärintodistusta sairauslomasta ja sihteeri kysyi onko se hyväksytty. Ensin luulin että sihteeri vitsailee, mutta hän antoikin minulle lapun jolla anotaan sairauslomaa. Siinä oli oikein rastitettavat kohdat 'hyväksytty' ja 'hylätty'. Niistä sai rehtori valita. Lähin esimieheni ei tästä ollut mitään sanonut, neuvoi vaan viemään lääkärintodistuksen sihteerille.

Rehtorilla sattui silloin olemaan hyvä päivä ja sain rastin hyväksytty -ruutuun. Jos reksillä sattui olemaan huono päivä niin ei hyväksynyt mitään syytä poissaololle. Vaikka olisi ollut oksennustauti ja ripuli niin hylättyä tuli.

Vierailija
55/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa sairaslomapaperin lääkäriltä, eikä siinä ole diagnoosia ollenkaan. Siinä on vain, että henkilö on todettu työkyvyttömäksi esim. 15.-21.8.2016. Mitään syitä ei kerrota työnantajalle, eikä työnantaja saa lain mukaan edes kysyä.

T. ulkosuomalainen

Musta tuo ok menetelmä. Itsellä on just esim leikattu kohtu pois ison (tosin hyvälaatuisen) kasvaimen vuoksi ja sain muutaman viikon sairasloman. Asia ei kuulu mun pomolle milläänlailla.

Sikäli se kuuluu, että työnantajan pitää tietää, maksetaanko sairausajalta palkkaa vai ei. Kärjistetty esimerkki: on eri asia, onko leikkaus vaikka kuvailemasi kaltainen vai esim. kauneusleikkaus.

Eikai kukaan lääkäri kauneusleikkauksesta kirjoita saikkua? Tai en tiedä, en ole käynyt. Mutta tosiaan ei mun tarvinnut kertoa esimiehelle mikä mulla on kun kohtu leikattiin, sairaslomalappu meni palkanlaskentaan ja osan sairasloman palkasta sainkin jo tänään eli sen osan mikä oli viimekuussa. Esimies ei tiedä oonko flunssassa tai saanut sydärin vai onko kohtu leikattu. Mulle on arka asia enkä halua jakaa tätä pomoni kanssa, en edes työkavereideni kanssa.

Vierailija
56/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ei todellakaan ole pätevä päättämään mitä työtä missäkin sairaudessa on mahdollista tehdä, eikä työnantajalla ole valtaa määrätä sairauslomalla olevaa töihin.

Sori vaan mutta työntataja sen päättää. Työntekijähän on voinut puhua vaikka mitä lööperiä lääkärille työnsä laadusta jotta on saanut tämän määräämään saikkua. Työnantaja voi järjestää työt niin että sairauslomaa ei tarvita. Yleensä työnantaja on järjestänyt pätevän työterveyshuollon ja luottaa siihen mitä ammattilaiset arvioi sairausloman tarpeeksi.

Mulle tämä 'työnantaja päättää ' -sääntö tuli tutuksi kun työskentelin isossa ammattioppilaitoksessa. Vein sihteerille lääkärintodistusta sairauslomasta ja sihteeri kysyi onko se hyväksytty. Ensin luulin että sihteeri vitsailee, mutta hän antoikin minulle lapun jolla anotaan sairauslomaa. Siinä oli oikein rastitettavat kohdat 'hyväksytty' ja 'hylätty'. Niistä sai rehtori valita. Lähin esimieheni ei tästä ollut mitään sanonut, neuvoi vaan viemään lääkärintodistuksen sihteerille.

Rehtorilla sattui silloin olemaan hyvä päivä ja sain rastin hyväksytty -ruutuun. Jos reksillä sattui olemaan huono päivä niin ei hyväksynyt mitään syytä poissaololle. Vaikka olisi ollut oksennustauti ja ripuli niin hylättyä tuli.

En oo kyllä kuullutkaan tuollaisesta, ja näytin viestisi myös meidän työsuojeluvaltuutetulle, ei  hänkään ollut kuullut, sanoi kyllä että kehottaisi ottamaan yhteyttä liittoon. Jos mulla ei oksennustaudissa hyväksyttäis sairaslomaa niin menisin töihin ja oksentelisin sitten pitkin poikin.

Vierailija
57/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Se ns. "terveellinen ruoka" ei ole aina sama kuin sopiva ruoka.

Siksi kysyin mikä se sopiva ruoka sitten olisi?

Vierailija
58/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin karmeaa että työ/työpaikan olo- tai ihmissuhteet aiheuttavat vakavan uupumuksen ja työnantaja ei sitten ole velvollinen maksamaan sairausajan palkkaa :O

Ikäänkuin palkitaan huono pomo/työpaikka ja rangaistaan työntekijää joka on sairastunut sen takia.

Työntekijä saa kyllä Kelalta tms korvauksen. Se on kuitenkin parempi kuin että firma menee konkurssiin kun joutuu pitkäänkin maksamaan palkkaa sairaalle JA hänen sijaiselleen.

Sen lisäksi kannattaa muistaa, että jos työympäristö aiheuttaa sairauden voi olla kyse esim v*mäisotä kanssatyöntekijöistä, jotka pomokin mielellään lähettäisi mäkeen muttei voi, koska laki ja ay.

Vierailija
59/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ulkosuomalainen

Eikai kukaan lääkäri kauneusleikkauksesta kirjoita saikkua? Tai en tiedä, en ole käynyt. Mutta tosiaan ei mun tarvinnut kertoa esimiehelle mikä mulla on kun kohtu leikattiin, sairaslomalappu meni palkanlaskentaan ja osan sairasloman palkasta sainkin jo tänään eli sen osan mikä oli viimekuussa. Esimies ei tiedä oonko flunssassa tai saanut sydärin vai onko kohtu leikattu. Mulle on arka asia enkä halua jakaa tätä pomoni kanssa, en edes työkavereideni kanssa.

Meinaatko että leikkaushaava ei vaadi parantumisaikaa jos se on esteettisessä tarkoituksessa viilletty?

Vierailija
60/174 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa, mä kun vein kymmenisen vuotta siten saikkutodistuksen pomolle, syynä unettomuus, paniikkihäiriö (seurausta nukkumattomuudesta) ja burn out, mun silmät vuosi vettä ja kirjaimellisesti heiluin väsymyksestä, niin pomo vilkas todistusta, sitten mua, ja kysyi ihan pokkana "Kai sä kuitenkin voit viikonlopun tehdä?". Kyseessä oli siis baari, jossa tein vuoron 16.30-03.30 käytännössä joka ikinen päivä, esim. sairaslomalle joutuessani oli mulla ollut kaksi  vapaapäivää neljään kuukauteen. Ja kyseinen saikkuhan oli peräti viisi päivää.

Joo, en mennyt viikonloppuna töihin, nauroin hysteerisesti kysymykselle ja sittemmin otinkin koko puljusta loparit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä