Tyttöni jätti yhden luokkakaverin kutsumatta synttäreille, arvatkaa mitä tein...
10 - vuotias tyttäreni osasi näköjään olla todella julma, ja jätti sitten kutsumatta yhden ainoan epäsuositun luokkakaverin synttäreilleen. Ei olis kyllä omasta lapsesta moista uskonut. Näpäytin sitten takaisin, soitin tälle kutsumattoman tytön äidille, ja kutsuin tytön synttäreille oikein sydämellisesti ;) Kiva yllätys synttärisankarille tulee olemaan, mutta ihan oikein. Oppiipahan olemaan syrjimättä.
Kommentit (192)
todella hienosti tehty!oispa sunkaltaisia enemmän :) mukavaa jatkoa
Miks pitäis kutsua joku jonka kanssa ei edes ole?
Ei ennenkään kaikkia kutsuttu. Vaan ne joiden kans leikki. Ei se ollut kiusaamista silloinkaan eikä oo nytkään.
Tsiisus tätä touhua.
Kuules AP, juhlat ovat tyttäresi juhlat eivätkä sinun. Et voi päättää tyttäresi puolesta ketkä saavat kutsun juhliin ja ketkä eivät.Jos tyttäresi ei halua sitä yhtä tyyppiä juhliinsa, niin et sinä voi ominpäin sitä yhtä mennä kutsumaan TYTTÄRESI juhliin! Tyttärelläsi on varmasti syy, miksei hän halua sitä yhtä epäsuosittua luokkakaveria synttäreilleen. Kunnioita tyttäresi tahtoa!
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä aika kamala äiti! Mä olisin jättänyt koko synttärit pitämättä jos mun äiti olisi alkanut määräilemään ketä kutsutaan.
Ja jos olisit mun tyttäreni niin kiukuttelusi jälkeen et olis saanut synttäreitä (et siis edes kotiporukan synttäreitä) lainkaan, etkä myöskään lahjoja. Olisit saanut seuraavan vuoden miettiä, että kuka ne sun synttäris maksaa ja kuka siis loppupeleissä niistä myös määrää. Vanha sananlaskukin sen sanoo, että kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Meillä ei ainakaan 10v. määräile yhtään mitään. Tietyissä puitteissa saa asioita päättää, mutta jos homma ei onnistu niin sitten päätän minä kaikesta. Sitä annettua päätösvaltaa ei käytetä kiusaamiseen eikä syrjimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärä, kuinka uskallatte sanoa minua typeräksi.
-Ap
Odota, minä katson uskallanko.... Olet typerä ja toisten asioihin sotkeutuva äiti. Noin, tehty.
On siis toisten asioihin sotkeutumista jos puuttuu siihen, että oma 10v. tytär mahdollisesti kiusaa toista lasta? Kuka helvetti niitä lapsia kasvattaa jos lapsen asioihin ei saa puuttua?
Ilmankos tässä maassa lapsilla niin huonosti meneekin kun vanhemmat eivät halua "sotkeutua" heidän asioihinsa. Lapset hoitaa itse itsensä heti kouluun mentyään.
Että kukahan se tässä typerä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Odota, minä katson uskallanko.... Olet typerä ja toisten asioihin sotkeutuva äiti. Noin, tehty.
On siis toisten asioihin sotkeutumista jos puuttuu siihen, että oma 10v. tytär mahdollisesti kiusaa toista lasta? Kuka helvetti niitä lapsia kasvattaa jos lapsen asioihin ei saa puuttua?
Ilmankos tässä maassa lapsilla niin huonosti meneekin kun vanhemmat eivät halua "sotkeutua" heidän asioihinsa. Lapset hoitaa itse itsensä heti kouluun mentyään.
Sinä. Et ole antanut tytölle mahdollisuutta selittää, vaan teit johtopäätöksen tilanteesta, jolle voi olla monta selitystä. Toivottavasti en ikinä halveksu lastani noin paljoa, vaan ymmärrän antaa tilaisuuden kertoa oma versio asiasta, ennen kuin alan vehkeillä selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä aika kamala äiti! Mä olisin jättänyt koko synttärit pitämättä jos mun äiti olisi alkanut määräilemään ketä kutsutaan.
Ja jos olisit mun tyttäreni niin kiukuttelusi jälkeen et olis saanut synttäreitä (et siis edes kotiporukan synttäreitä) lainkaan, etkä myöskään lahjoja. Olisit saanut seuraavan vuoden miettiä, että kuka ne sun synttäris maksaa ja kuka siis loppupeleissä niistä myös määrää. Vanha sananlaskukin sen sanoo, että kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Meillä ei ainakaan 10v. määräile yhtään mitään. Tietyissä puitteissa saa asioita päättää, mutta jos homma ei onnistu niin sitten päätän minä kaikesta. Sitä annettua päätösvaltaa ei käytetä kiusaamiseen eikä syrjimiseen.
Aika sydämetöntä meininkiä. Saako teillä lapsi/lapset edes hengittää ilman erillistä lupaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Sinä. Et ole antanut tytölle mahdollisuutta selittää, vaan teit johtopäätöksen tilanteesta, jolle voi olla monta selitystä. Toivottavasti en ikinä halveksu lastani noin paljoa, vaan ymmärrän antaa tilaisuuden kertoa oma versio asiasta, ennen kuin alan vehkeillä selän takana.
Juu, siinä ollaan samaa mieltä, että itse olisin ensin jutellut tyttäreni kanssa ja selvittänyt miksi tätä yhtä ei kutsuta. Ja olisin todella kriittisesti kuunnellut niitä perusteluja ja jopa kysynyt opettajalta mikäli mulle väitettäis että tuo tyttö esim. kiusaa muita. Ihan mukisematta en uskoisi, varsinkaan jos mitään viitettä kiusaamiseen ei ole ollut näkyvissä aiemmin. Ja tyttö olis itse vienyt kutsun tytölle jos olisimme päätyneet tytön kutsumiseen. En olis kutsunut selän takana. Koska juttelemalla se lapsi parhaiten tajuaa jutun juonen, ei tuollaisella kutsunpa selän takana jotta opit.
Mutta sitä mä en ymmärrä, että annetaan lasten hoitaa omia asioitaan niihin puuttumatta. Oli tyttö sitten kiusaaja tai kiusattu niin asiaanhan pitää puuttua. Niin tekee aikuiset eikä vaan selitä, että lapsella on oikeus kutsua ketä haluaa eikä äiti saa sotkeutua asiaan. Edelleen, äidillä on velvollisuus puuttua ja sotkeentua oman lapsensa asioihin. Tässä puuttuminen ei ehkä mene ihan kuten itse ajattelen, mutta ap sentään yrittää. Tuolla on paljon vanhempia jotka ei tee mitään tai jopa kannustaa lasta kiusaamaan ja syrjimään. Ja toisaalta ap myös tuntee tyttärensä ja ehkä sitä kautta tietää meitä muita paremmin miten juuri tätä lasta kasvatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika sydämetöntä meininkiä. Saako teillä lapsi/lapset edes hengittää ilman erillistä lupaa?
Saavat. Ja saavat päättää myös ketä kutsuvat synttäreilleen. Kunhan pitävät huolen, että noudattavat antamiani yksinkertaisia ja helppoja sääntöjä. Eli että ketään ei kiusata tai syrjitä. Ei se kuule edes tunnu olevan noille vaikeaa. Kyllä 10v. jo ymmärtää, että menettää saamansa oikeudet jos ei osaa niitä käyttää oikein. Eli jos kutsumisoikeuttaan käyttää kiusaamiseen niin sen menettää. Ja jos jatkaa kitinää ja ulinaa niin menettää synttärit kokonaan. Toki siihen koko synttäreiden perumiseen vaaditaan jo melkoinen ulina ja se että järkevä keskustelu ei millään mene jakeluun. Ei ole meillä moista tapahtunut :) Mutta tarpeen tullessa tapahtuisi. Ei aikuisen pidä pelätä kasvattamista.
Uskallan avata nyt suuni anonyymisti täällä vauvapalstalla koska täällä mua ei voida ampua.
Synttäreille kutsumatta jättäminen ei ole kiusaamista. Kukaan ei ole, eikä kenenkään tarvitse olla, kaikkien kaveri. Muistan ala-asteelta kiusallisia tilanteita, joissa opettaja pakotti meidän tyttöporukan ottamaan ilkeän ja sosiaalisesti taidottoman mulkun aina mukaan esimerkiksi hyppynaruleikkeihin, koska pois jättäminen oli kuulemma kiusaamista. Ei me kiusattu ketään, ei yksinkertaisesti haluttu leikkiä sen urpon kanssa sekuntiaakan. Käyttäydyttiin häntä kohtaan kuitenkin muuten ihan asiallisesti. Julmaahan se on että joku jää ulkopuolelle, mutta siinä menee kyllä kaikkien leikit pilalle kun joukossa on joku joka ei yksinkertaisesti tule kenenkään kanssa toimeen eikä osaa leikkiä yhteisten sääntöjen mukaan. Ei se ollut kivaa sille mulkullekaan, ei se halunnut olla porukassa ja tiesi että oli mukana vain koska opettaja käski.
En nyt sano etteikö porukan ulkopuolelle jättäminen ole ikävää tai jopa traumatisoivaa joissain tapauksissa. Mielestäni ratkaisu ei vain ole se, että auktoriteetilla pakotetaan ottamaan se yksi mukaan muiden juttuihin. Mikä voisi olla toimiva ratkaisu, sitä en tosin tiedä.
Eli älkää rankaisko lapsianne, jos he käyttäytyvät kuten normaalit, sosiaaliset ihmiset ja haluavat valikoida seuransa ja lähipiirinsä. Niin me aikuisetkin teemme, sitä ei vaan enää kutsuta kiusaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Juu, siinä ollaan samaa mieltä, että itse olisin ensin jutellut tyttäreni kanssa ja selvittänyt miksi tätä yhtä ei kutsuta. Ja olisin todella kriittisesti kuunnellut niitä perusteluja ja jopa kysynyt opettajalta mikäli mulle väitettäis että tuo tyttö esim. kiusaa muita. Ihan mukisematta en uskoisi, varsinkaan jos mitään viitettä kiusaamiseen ei ole ollut näkyvissä aiemmin. Ja tyttö olis itse vienyt kutsun tytölle jos olisimme päätyneet tytön kutsumiseen. En olis kutsunut selän takana. Koska juttelemalla se lapsi parhaiten tajuaa jutun juonen, ei tuollaisella kutsunpa selän takana jotta opit.
Mutta sitä mä en ymmärrä, että annetaan lasten hoitaa omia asioitaan niihin puuttumatta. Oli tyttö sitten kiusaaja tai kiusattu niin asiaanhan pitää puuttua. Niin tekee aikuiset eikä vaan selitä, että lapsella on oikeus kutsua ketä haluaa eikä äiti saa sotkeutua asiaan. Edelleen, äidillä on velvollisuus puuttua ja sotkeentua oman lapsensa asioihin. Tässä puuttuminen ei ehkä mene ihan kuten itse ajattelen, mutta ap sentään yrittää. Tuolla on paljon vanhempia jotka ei tee mitään tai jopa kannustaa lasta kiusaamaan ja syrjimään. Ja toisaalta ap myös tuntee tyttärensä ja ehkä sitä kautta tietää meitä muita paremmin miten juuri tätä lasta kasvatetaan.
Minä kirjoitin viestin, jossa kehotan mammaa olemaan puuttumatta tytön asioihin. Kysyn nyt ihan hyvässä hengessä, etkö ole missään vaiheessa aavistellut ap:n tarinan olevan keksitty? Hän kuitenkin jossain vastauksissaan hivenen paljastaa provoilevansa. En jaksa ottaa keksitty tarinoita tosissaan, älä sinäkään.
Hienosti toimittu, Ap! :) Tuskinpa kukaan yksinään olisi kiusaaja, niin että todennäköisesti tuon ensin kutsumatta jääneen tytön epäsuosio ei varmaan johdu siitä, että hän olisi kiusaaja. Olennaista kuitenkin on, että kerrot tyttärellesi mitä teit, sillä yllätysvieraan pölähtäminen paikalle voi olla hämmentävää kaikille osapuolille.
Ei ketään saa tyystin sulkea porukan ulkopuolelle. Ja toisaalta jokaisella on ne parhaat kaverit, joiden kanssa joka tapauksessa vietetään aikaa päivittäin/monta kertaa viikossa koulun jälkeenkin, ja ne muut luokkakaverit jää sitten vähän etäisemmiksi. Näitä taustoja vasten minusta synttärit on sellaiset juhlat, joille voi kutsua joko kaikki, joiden kanssa ollaan koulussa tekemisissä joka päivä, ja siten opetellaan olemaan sosiaalisessa, mukavassa tilanteessa vähän erilaisessa ympäristössä kuin koulussa, tai sitten kutsutaan vain ne pari parasta kaveria ja pidetään pienimuotoisemmat sisäpiiribileet.
Ap teki väärin. Kuka teistä haluaisi olla se, joka kutsutaan johonkin kostoksi, näpäytystä varten? Niinpä.
Ap ehkä ajattelee, että epäsuosittu tyttö ei saa koskaan tietää, ettei hän ollut alkuperäisten kutsuttujen listalla, mutta kerronpa jotakin.
1. 10-vuotiaat kiusaavat ja rankasti. Kiusaaminen varsinkin tyttöjen välillä on useimmiten epäsuoraa, mutta todella läpinäkyvää, joka ei jää kohteelta huomaamatta.
2. 10-vuotiaat eivät osaa pitää salaisuuksia, jos niistä vihjailu pönkittää omaa asemaa. Vaikka tyttösi ei itse kertoisi asiaa kiusatulle, hän aivan varmasti kertoi sen muille ystävilleen, jotka taas voivat lipsauttaa sen kiusatulle joko tahallaan tai vahingossa. Miltä se mahtaa silloin tuntua, kun on jo ollut juhlissa ja jälkeenpäin kuulee, että oli siellä äidin kostona.?
3. Tyttösi ei opi mitään. Jos sen sijaan olisit käynyt avoimen keskustelun tyttösi kanssa empatiasta ja kiusaamisesta, lopputulos olisi saattanut helpostikin olla se, että tyttösi olisi alkanut ajatella omilla aivoillaan ja jopa puuttua vastakin kiusaamiseen. 10-vuotiaat eivät tiedä, mitä kiusaaminen on, vaikka siitä puhutaankin jatkuvasti. He kokevat että ärsyttävät tyypit ansaitsevat tulla jätetyksi ulkopuolelle. He eivät ymmärrä, että ulkopuolelle jättäminen on yleisin kiusaamisen muoto, eikä esim. nimittrleminen tai lyöminen. Ryhmässä pysyminen on elinehto ja siksi kiusaamiseen lähdetään helposti mukaan.
T.Alakoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
En voi mitenkään ymmärtää sun mielipidettäsi. Aikuisten tehtävä on neuvoa, opastaa ja kasvattaa lapsilleen hyvät tavat. Omien lasten asioihin reagoiminen ei ole toisten asioihin puuttumista. Ihme eukko olet !
Toivottavasti ap saa joskus maistaa omaa lääkettään ja hänen juhliinsa kutsutaan hänen tietämättään joku ihminen jota hän ei sinne todellakaan olisi halunnut.
Lapsillakin on oikeus valita seuransa.
Vierailija kirjoitti:
Ap teki väärin. Kuka teistä haluaisi olla se, joka kutsutaan johonkin kostoksi, näpäytystä varten? Niinpä.
Ap ehkä ajattelee, että epäsuosittu tyttö ei saa koskaan tietää, ettei hän ollut alkuperäisten kutsuttujen listalla, mutta kerronpa jotakin.
1. 10-vuotiaat kiusaavat ja rankasti. Kiusaaminen varsinkin tyttöjen välillä on useimmiten epäsuoraa, mutta todella läpinäkyvää, joka ei jää kohteelta huomaamatta.
2. 10-vuotiaat eivät osaa pitää salaisuuksia, jos niistä vihjailu pönkittää omaa asemaa. Vaikka tyttösi ei itse kertoisi asiaa kiusatulle, hän aivan varmasti kertoi sen muille ystävilleen, jotka taas voivat lipsauttaa sen kiusatulle joko tahallaan tai vahingossa. Miltä se mahtaa silloin tuntua, kun on jo ollut juhlissa ja jälkeenpäin kuulee, että oli siellä äidin kostona.?
3. Tyttösi ei opi mitään. Jos sen sijaan olisit käynyt avoimen keskustelun tyttösi kanssa empatiasta ja kiusaamisesta, lopputulos olisi saattanut helpostikin olla se, että tyttösi olisi alkanut ajatella omilla aivoillaan ja jopa puuttua vastakin kiusaamiseen. 10-vuotiaat eivät tiedä, mitä kiusaaminen on, vaikka siitä puhutaankin jatkuvasti. He kokevat että ärsyttävät tyypit ansaitsevat tulla jätetyksi ulkopuolelle. He eivät ymmärrä, että ulkopuolelle jättäminen on yleisin kiusaamisen muoto, eikä esim. nimittrleminen tai lyöminen. Ryhmässä pysyminen on elinehto ja siksi kiusaamiseen lähdetään helposti mukaan.
T.Alakoulun ope
Pahimmillaan tässä käy vielä niin että tämä salla kutsuttu ajetaan pois heti ovetla kun tytär sanoo että ei ole kutsuttu yrittää ängetä synttäreille kutsumattomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
En voi mitenkään ymmärtää sun mielipidettäsi. Aikuisten tehtävä on neuvoa, opastaa ja kasvattaa lapsilleen hyvät tavat. Omien lasten asioihin reagoiminen ei ole toisten asioihin puuttumista. Ihme eukko olet !
Ap ei opastunut eikä neuvonut vaan näpäitti ja kosti. Asioita joita ei tulisi opettaa lapsille lainkaan.
Jostain syystä ne ei suositut jää aina pois. Hyvin tehty.
Meillä koulun opettaja puhui vanhempainillassa kerran synttäreistä ja sanoi, että tuossa on helppo kiusata, jos jättää yhden kutsumatta. Kutsukaa noin puolet tai kaikki. No, tuo on lyhennettynä pitkä keskustelu, jos joku ihmettelee noita lukuja.
Mutta minä elän tuolla periaatteella. Aina kun on synttärit, niin kysyn ketkä halutaan kutsua ja sitten mietin, että meneekö suunnilleen oikein. Jos määrä on melkein kaikki luokan tytöt, niin pyydän joko vähentämään muutaman tai kutsumaan kaikki. On meilläkin yritetty jättää yksi tai kaksi lasta kutsumatta, mutta sitten olen selittänyt tilanteen, että noin ei voi tehdä. Ja lapset ovat saaneet itse päättää, että joko kutsuvat ne viimeiset tai poistavat lisää tyttöjä listalta.
En ole tuon alkuperäisen jutun kirjoittaja, mutta kyllä olen sitä mieltä, että jos ei osaa käyttäytyä ja pilaa toisen juhlat, voidaan tämä henkilö poistaa. Mulle on ihan sama millasia lapsuudentraumoja sulla on. Olisit käyttäytynyt fiksusti, niin ehkä sutkin ois kutsuttu joskus johonkin, eikä tarttis täällä kitistä, kun maailma ei toimi niin kuin sinä haluat.