Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ruokitte nelihenkisen perheen muutamalla satasella kuukaudessa...

Vierailija
11.08.2016 |

... mitä teidän alakoululaiset syö aamu-,väli- ja iltapalaksi? Meillä menee ruokaan ainakin tonni kuussa, ja siitä olisi pakko saada reilusti alennettua. Kerran päivässä syödään kunnon ruoka, ja siihen menee korkeintaan kymppi yleensä, lihaa pitää aina olla miehelle, sille ei kasvisruoka kelpaa. Jos ostan lihaa tai lohta liki kympillä, niin lisuke on halpaa eli yleensä perunaa. Se on mun mielestä ihan kohtuullinen hinta neljän ihmisen ruuasta.
Meidän rahat menee varmasti siihen että kaikki syö jugurtteja yms. aamulla, illalla ja välipaloina, niihin menee monta euroa päivässä, mies syö kaurapuuroa aamulla, me muut ei. Leipääkin syödään lasten kanssa vähän kausittain, mies syö ruisleipää joka päivä.
Herkkujakin ostetaan, ja ne toki osaan jättää pois. Nuo pienet syömiset mietityttää, että ne kun pitäisi muutta enemmän vaikka hedelmä/kasvispuolelle jo terveellisyydenkin takia, mutta onko ne sit siinä, ja onko se tosiaan niin halpaa että meilläkin ruokakuluista lähtisi vaikka kolmannes? Itse en jaksa sämpylöitä tekemään, olen töistä tullessa niin väsynyt että en jaksa mitään erikoista tehdä iltaisin.

Kommentit (186)

1/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistat itse kaiken alusta loppuun. Einekset pois. Leivo leipää viikonloppuisin. Puuroa aamupalaksi. Hedelmiä välipalaksi. Jugurttia vain iltapalalla. Siinä säästyy jo vähän.

Vierailija
2/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jugurtteja syötte? Vaihda merkkiä tai pakkauskokoa tai ala tehdä jogurtit itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmista maustettua rahkaa jogurtin tilalle välipalaksi.

Vierailija
4/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ruokalasku ainakaan hedelmillä laske. Kalliita kuin mitkä suhteessa kaloreihin. Riisiä ja perunaa lisää. Aamu-/välipalaksi banaania, kaurapuuroa. Leipä on halpaa, mutta ei kovinkaan terveellistä. Pasta kanssa superhalpaa, mutta myös superepäterveellistä.

Vierailija
5/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, meillä on tarjolla vain koulu ruoka/päiväruoka/ateriaetu+päivällinen klo 18.30-19. Ip:ssä ja päiväkodissa välipalat

Vierailija
6/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä kuukauden ajan kaikki ruokakaupan kuitit. Sitten teet ison lasku-urakan ja erittelet, että minkä verran kuluu jugurtteihin, minkä verran leipiin, minkä verran lihoihin, vihanneksiin, hedelmiin, leivänpäällisiin, herkkuihin, jne. Siitä saat parhaiten selville mikä aines teillä kuluttaa kohtuuttoman summan.

Mieti myös kuinka paljon ruokaa menee roskiin. Jos tapana ei ole hyötykäyttää ruuantähteitä, tai jos leivänkannat menevät roskiin ja muutama muu pikkujuttu vielä, niin niistä voi kertyä kuukaudessa merkittävä summa.

Tsemppiä hommaan. Teidän lasku kuulostaa isolta.

Vierailija
7/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tykkää pastasta ja riisistä, mutta minä ja mies ei. Mun maha menee sekasin yleensä pastasta. Puuroja en pysty syömään, lapsetkin söivät pienenä mutta eivät enää suostu. Leipääkään en haluaisi opettaa lapsia puputtamaan kun se on niin epäterveellistä, vaan miehenkin pitäisi siitä oppia pois (hänellä on reuma).

Rahka on kalliimpaa kuin jugurtti, minä syönkin puolentoistalitran purkista jugurttia (1,58€/l), mun osuus ei siinä ole iso, mutta lapsille pitää olla erilaisia vanukkaita ym. Mies syö iltapalaksi viilin (Prismassa halpa) pienen jugurttijuoman (Prismassa halpa) ja activia jugurtin (ei niin halpa) hän syö joka ikinen ilta juuri nuo samat, on tehnyt niin jo vuosia, uskoo että sen jugurttijuoman ja activian aineet auttaa oikukasta mahaa ja auttaa vastustuskykyä jota kovat reumalääkkeet koettelee.

Vierailija
8/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtavat määrät jugurtteja! Ja vanukasta ja viiliä.

Vierailija
9/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästä kuukauden ajan kaikki ruokakaupan kuitit. Sitten teet ison lasku-urakan ja erittelet, että minkä verran kuluu jugurtteihin, minkä verran leipiin, minkä verran lihoihin, vihanneksiin, hedelmiin, leivänpäällisiin, herkkuihin, jne. Siitä saat parhaiten selville mikä aines teillä kuluttaa kohtuuttoman summan.

Mieti myös kuinka paljon ruokaa menee roskiin. Jos tapana ei ole hyötykäyttää ruuantähteitä, tai jos leivänkannat menevät roskiin ja muutama muu pikkujuttu vielä, niin niistä voi kertyä kuukaudessa merkittävä summa.

Joo, se on kyllä totta, että meillä tulee hävikkiä ihan liikaa. Me ei olla kumpikaan miehen kanssa sellaisia jätemyllyjä, kuten esim. isäpuoleni, jolle voi sanoa että tuo on menossa vanhaksi, syöpä pois. Ruokaa kun jää sellainen yhden ihmisen annos, joka laitetaan jääkaappiin että joku voi sen syödä jos oikein nälkä tulee, se jää sinne, koska seuraavana päivänä tehdään se pääruoka taas koko porukalle.

ap

Vierailija
10/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda. Oon nähnyt näitä ihmisiä, joilla menee parisataa euroa nelihenkisen perheen ruokiin kuussa. Elämäntapasäästäminen näkyy päälle päin. Ap, et halua näyttää samalta.

11/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset tykkää pastasta ja riisistä, mutta minä ja mies ei. Mun maha menee sekasin yleensä pastasta. Puuroja en pysty syömään, lapsetkin söivät pienenä mutta eivät enää suostu. Leipääkään en haluaisi opettaa lapsia puputtamaan kun se on niin epäterveellistä, vaan miehenkin pitäisi siitä oppia pois (hänellä on reuma).

Rahka on kalliimpaa kuin jugurtti, minä syönkin puolentoistalitran purkista jugurttia (1,58€/l), mun osuus ei siinä ole iso, mutta lapsille pitää olla erilaisia vanukkaita ym. Mies syö iltapalaksi viilin (Prismassa halpa) pienen jugurttijuoman (Prismassa halpa) ja activia jugurtin (ei niin halpa) hän syö joka ikinen ilta juuri nuo samat, on tehnyt niin jo vuosia, uskoo että sen jugurttijuoman ja activian aineet auttaa oikukasta mahaa ja auttaa vastustuskykyä jota kovat reumalääkkeet koettelee.

Vanukkaat pois. Omatekoinen leipä on terveellistä jos siitä tekee terveellistä. Hedelmiä saa halvalla. Osta jugirtin sijasta mehukeittoa ja viiliä jota miehesikin syö.

Vierailija
12/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtavat määrät jugurtteja! Ja vanukasta ja viiliä.

Joo, ja sekin vielä että lapset on alkaneet vältellä maidon juontia, varsinkin toinen kaksosista joka on liian pieni ikäisekseen, ei suostu ruuan kanssa juomaan juuri mitään maitoa, eikä sitä voi pakottaakaan, olen tyytyväinen että syö edes jugurttia jotta saa kalsiumia, ja joskus leivän päällä juustoa.

ap

Vierailija
13/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sortsi mutta en tahåjua tuota että toi ei syö tätä, tää ei syö tuota jne. Sitä syödään mitä tarjotaan.

Vierailija
14/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta maustamatonta jugurttia, johon itse kukin lisää mitä parhaaksi näkee: marjoja ( vielä ehditte poimia ...), hedelmiä, mysliä tai vaikka kauraryynejä ja pähkinää. Voi sitä tehdä itsekin, mutta viili on paljon helpompaa, ja senkin lisänä voi olla mitä vaan. Myös itsetehty rahka on hyvää, perusresepti on purkki kermaa vaahtona, purkki rahkaa ja lisäksi ihan mitä vaan, marjoja,  hedelmiä (ananas käy vain jos syödään heti) tai vaikka suklaata.

Maitokiisseli on halvempaa kuin kaupan vanukkaat, ja voi tehdä monella mausteella perusreseptillä. Sitäkin voit tehdä sunnuntaina reilumman erän ja annostelet jääkaappiin odottamaan maanantain koulustatulijoita.

Vierailija
15/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, se on kyllä totta, että meillä tulee hävikkiä ihan liikaa. Me ei olla kumpikaan miehen kanssa sellaisia jätemyllyjä, kuten esim. isäpuoleni, jolle voi sanoa että tuo on menossa vanhaksi, syöpä pois. Ruokaa kun jää sellainen yhden ihmisen annos, joka laitetaan jääkaappiin että joku voi sen syödä jos oikein nälkä tulee, se jää sinne, koska seuraavana päivänä tehdään se pääruoka taas koko porukalle.

ap

Miksei sitä ruokaa voi alunperin tehdä enemmän ja pakastaa ja lämmittää?

Vierailija
16/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viisihenkinen perhe, mutta lapset pieniä.

Tärkein asia on, että einekset pois. Perunakin korvattu aika pitkälti tummalla pastalla ja esim. lisäkeohralla (kuitua). Käytämme myös paljon kasviksia ja ruokiin tulee paljon oliiviöljyä. Näillä saa näläntunnetta pidettyä pitkään pois, voisi äkkiseltään jopa sanoa että tietyllä tavalla karppaamme kaikki koko ajan. Mutta täytyy myöntää että karkkiakin kuluu ja sipsejä. Ruokajuomana on lapsilla maitoa tai piimää, itse juomme useimmiten Lidlin Citi kuplavettä.

Välipalana on useimmiten leipää kinkulla, juustolla ja kasviksilla tai avokadoa, melkein aina on saatavilla myös "partaäijä" jugurttia myslillä ja marjoilla tai hedelmäsoseella.

Kahvi on kapselikahvia, kun itse juon töissä niin paljon että kotona on parempi olla ilman. Rouva juo joskus kupillisen kerralla, niin tuo tulee jopa edullisemmaksi.

Ei me sitä olla laskettu että kuinka paljon rahaa menee ruokaan. Käyttörahaa on kuitenkin hiukan päälle tonni, josta maksetaan minun työpäivälounaani (lounasravintoloissa), bensat, vakuutukset, käyttötavarat, vaatteet yms.. Ei siitä oikeastaan ole mahdollista jäädä enempää kuik 500€ kuussa korkeintaan ruokakauppaan. Eikä kuitenkaan oikeastaan tarvitse pihistellä, suurin on varmaan että liha on sikaa tai kanaa eikä nautaa. Kalaakin syödään useamman kerran viikossa.

Ei eineksiä ja valkoinen sokeri pois, siinä se kaiketi on.

Vierailija
17/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miksei sitä ruokaa voi alunperin tehdä enemmän ja pakastaa ja lämmittää?

Ne tahtoo jäädä sinne pakkaseen, että ne syödään sitten joskus, ja sitten joskus mietitään että ne on varmaan jo liian vanhoja.

ap

Vierailija
18/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta lapset pois vanukkaista. Niissä on sairaasti sokeria. Yksi sokeripala on 2g ja tommonen purkki voi sisältää 13 g. Laita purkin viereen kasa sokeripaloja konkretisoimaan asia - montako sokeripalaa on päivän vanukassatsissa? Makutottumuksia voi muuttaa. Arlan Luontoplussassa ei oo sokeria, se on silti hyvää ja saa litran tölkissä. Mitä jos järjestäisitte perheen yhteisen leipomapäivän silloin tällöin? Se olisi hauskaa ja hyödyllistä, kun yhdessä tekisitte ison satsin sämpylöitä pakastimeen. Opetelkaa yhdessä pienentämään hävikkiä.

Vierailija
19/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ostat pieniä jogurtteja, miksi ikinä niitä kutsutaankaan :D eli ei siis litran purkkia? Litra jogurttia maksaa reilun euron ja siitä varmaan riittäisi teillekkin useammaksi päivää. Miten ihmeessä saat kulumaan tonnin kuussa ruokaan? Meitäkin neljä eikä lähimaillakaan tonnia kuussa, kaupasta en osta mitään ylimäärästä, en edes herkkuja, enkä varsinkaan irtojogurtteja, mihin lapsi niitä tarvitsee. Puuropaketti maksaa 0,60 centtiä ja siitä riittää ainakin viikoksi ellei kahdeksi lapsille ja minulle, mies ei syö aamupalaa. En ole muutenkaan ymmärtänyt tätä välipala asiaa, joskus lapsi nappaa hedelmän ennen ruokaa, muutoin kyllä tavallinen ruoka ja ruoka-ajat pitää nälän kurissa. Kerran tai max 2 kertaa viikossa käyn kaupassa (lidl) ja koko viikon ostokset ihan max 100€. Esim. Jauheliha 700g alle 3€, siihen perunat 1€ tai spaghetti 0,50centtiä (tästä riittää kahdeksi päiväksi) ja yleensä kaikista muistakin ruoista. salaattitarvikkeet n. 4€ joista saa kolmeksi päiväksi tehtyä salaatin, kanankoipia n. 3€, niiden kanssa riisiä 2€ jota yleensä jo löytyy kotoa, keittoainekset yht n. 4€ esim siskonmakkarapaketti sekä valmis peruna-vihannes pussi. Ruoka on halpaa jos ostaa vain ruokaa, eikä mitään höpöhöpö juttuja. Syöttekö koskaan kahta päivää samaa ruokaa?

Vierailija
20/186 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sortsi mutta en tahåjua tuota että toi ei syö tätä, tää ei syö tuota jne. Sitä syödään mitä tarjotaan.

Juurikin näin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi