Miksei vaunujen kanssa tarvitse maksaa bussissa?
Ainakaan meillä päin. Joka päivä äitylit tulevat ilmaiseksi bussiin, kun muut maksavat kerrasta melkein 5€. Miksi lapsiperheet on tässäkin asiassa etuoikeutettuja? Onhan muitakin köyhiä..
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Missä eläkeläiset matkustavat busseissa ilmaiseksi? Ei ainakaan Helsingissä. Eivät saa mitään eläkeläisalennuksiakaan. Eivät ainakaan työeläkeläiset.
Entisellä kotipaikkakunnallani sai matkustaa ruuhka-aikojen ulkopuolella ilmaiseksi. Tästä on jo noin viisi vuotta aikaa, että voi olla systeemi muuttunutkin. Sinällään ihan reilua, kun eläkeläinen harvemmin on enää ihan kävelykunnossa. Ainakin jos eläkeikä nousee ja nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois olla joku mamma/paappa- alennus mutta ILMAISEKSI matkustamista en ymmärrä.
Et varmasti ymmärräkään. Se ei ole mikään rahallinen tuki vanhemmille, vaan turvallisuuden vuoksi tehty ratkaisu.
Jota ei ole missään muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Vaikka busseja on ympäri Suomea.
Miten sillä on turvallisuuden kanssa tekemistä että saa liikkua ratikoissa ja metrossa ilmaiseksi? Tai lähijunassa?
Liput voi ostaa etukäteen myös.
Joo, jännä juttu että vedotaan turvallisuuteen kun ilmaiseksi pääsee vissiin vain pääkaupunkiseudulla(?). Muualla niiden vaunujen kanssa liikkuvat maksavat ihan kuten muutkin eikä vissiin kauheasti ole mitään onnettomuuksia tapahtunut.
Tampereella on ilmaista vaunujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelin. Kunnes sain vauvan.
Muutamassa sekunnissa on ehdittävä nousta bussiin jottei tukkisi käytävää kun muut matkustajat nousevat etuovesta. Äkkiä pitää sopia muiden vaunuja käyttävien kanssa miten kaikki mahdutaan. Jarrut päälle, vaunut kiinni turvaremmillä (jos pystyy), hoitolaukku pois, aisa ylös, pois muiden matkustajien tieltä, kuitenkin niin, että pystyy pitämään vaunuista kiinni.
Matkustajia tulee käytävässä vastaan, joten pitäisi odottaa, että nämä kävelevät ohitse. Silloin bussi kaartaa jo pysäkiltä ja vaunut heilahtavat. Se, joka jättää ne valvomatta jos vaunussa on lapsi toimii uhkarohkeasti. Kuljettajan vastuulle jäisi odottaa, että kaikki matkustajat löytävät istumapaikan, äidit käyvät erikseen maksamassa ja kävelevät takaisin vaunuille. Ei tehokasta.
Ratkaisu olisi lukulaite keskiovien viereen ja kännykkälipun laajempi käyttöönotto. Pelkään pahoin, että lisälukulaitteet, niiden asentaminen ja huolto maksavat enemmän kuin mitä kaupunki saisi tuloja mammojen bussilipuista.
Eipä ole tuotakaan ongelmaa koskaan ollut. Olen aina odottanut, että muut menevät ensiksi ja sitten vasta nousen vaunujen kanssa kyytiin. Aisa ylös ja maksamaan matkaa. Koskaan ei ole linja-auto lähtenyt liikkeelle ennen kuin olen päässyt takaisin vaunujen luokse.
Vierailija kirjoitti:
Heti voin maksaa jos bussi pysähtyy siksi aikaa että tulen keskiosasta kyytiin, menen eteen maksamaan ja tulen vaunujen kohdalle. Tähän ei kukaan suostuisi, koska jo se että joku mummeli tulee kyytiin maksamaan matkansa pikkukolikoilla aiheuttaa semmosta huokailua ja silmien pyörittelyä.
Lippu pitäisi olla jo etukäteen maksettu
Valittakaa samalla lapsilisistä kun tälle tiellä lähditte... Ihan käytännön ongelmaan liittyvä lapsiperhe-etu.
Vierailija kirjoitti:
Valittakaa samalla lapsilisistä kun tälle tiellä lähditte... Ihan käytännön ongelmaan liittyvä lapsiperhe-etu.
Aatelkaa paljonko säästettäisiin, jos lapsiperheet laitettaisiin itse maksamaan päivähoitonsa ja peruskoulunsa myöskin. Saataisiin monta vanhusta vaihdettus kuiviin vaippoihin silläkin hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ainakaan haittaisi odottaa sitä pientä hetkeä, kun mamma käy maksamassa. Bussikuskit kuitenkin odottavat, että vanhukset/huonokuntoiset pääsevät istumaan turvallisesti eikä se odottaminen haittaa kyllä yhtään.
Ja joku sanoi, että ilmaisella bussilla saadaan mammat liikkeelle. Miksei kellään muulla ole sitten oikeutta ilmaiseen bussiin syrjäytymisvaaran ehkäisemiseksi? Eikö kukaan muu kuin lapselliset ansaitse pientä helpotusta elämäänsä sitten? Ihme touhua, lapselliset on aina kaikkialla etuoikeutettuja.milloin sinä olet viimeksi joutunut jäämään pois kyydistä koska tilaa ei ollut? Vaunuilla matkustava ei voi koskaan tietää varmaksi, pääseekö matkaan vai ei. Tasapuolista?
Vaunullinen vie MAKSAVILTA asiakkailta USEITA paikkoja niillä vaunuilla pois. Joten lopeta tuo valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä täältä ruuhkajunasta! Ainakin kolme junan eteistä on tukossa vaunujen takia. Tuskin noilla kaikilla on ollut joku pakollinen lääkärireissu juuri nyt. Ystävällinen pyyntö, että jos teillä on mahdollisuus välttää ruuhka-ajat vaunujen kanssa, niin tehkää se! Sellaiset asiat kuin ajattelevaisuus ja muiden huomiointi on ihan sallittuja.
Moni joutuu työmatkalla kulkemaan vaunujen kanssa koska lapsia ei saa lähipäiväkotiin. Niin jouduin itsekin tekemään ja voin kertoa ruuhkabussi vaunujen kanssa on niin helvetillinen kokemus ettei sinne mene ellei ole pakko. Töissä käyvät vaan joutuu niitä ruuhkabusseja käyttämään.
Kyllä muuten ottaisi päähän jos ei saisi lasta lähimpää kunnalliseen päiväkotiin ja joutuisi sitten vielä kuskaamaan lasta rattaiden kanssa ehkä jopa monella bussilla johonkin randomipäiväkotiin ja sitten vielä pitäisi maksaa erikseen vaunuista bussissa.
Minun puolesta busseista voitaisiin poistaa maksu kokonaan.
Sinä voit sitten maksaa kaikki kustannukset niiden bussien liikennoinnistä.
Eräällä tyypillä ei ole omaa lasta. Se kulettaa nukkea lastenvaunuissa, silleen että verho on kokoajan edessä, ettei nää mitä siellä niiku on.
Ja se kulkee ilmattees busseissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamassa sekunnissa on ehdittävä nousta bussiin jottei tukkisi käytävää kun muut matkustajat nousevat etuovesta. Äkkiä pitää sopia muiden vaunuja käyttävien kanssa miten kaikki mahdutaan. Jarrut päälle, vaunut kiinni turvaremmillä (jos pystyy), hoitolaukku pois, aisa ylös, pois muiden matkustajien tieltä, kuitenkin niin, että pystyy pitämään vaunuista kiinni.
Matkustajia tulee käytävässä vastaan, joten pitäisi odottaa, että nämä kävelevät ohitse. Silloin bussi kaartaa jo pysäkiltä ja vaunut heilahtavat. Se, joka jättää ne valvomatta jos vaunussa on lapsi toimii uhkarohkeasti. Kuljettajan vastuulle jäisi odottaa, että kaikki matkustajat löytävät istumapaikan, äidit käyvät erikseen maksamassa ja kävelevät takaisin vaunuille. Ei tehokasta.
Ratkaisu olisi lukulaite keskiovien viereen ja kännykkälipun laajempi käyttöönotto. Pelkään pahoin, että lisälukulaitteet, niiden asentaminen ja huolto maksavat enemmän kuin mitä kaupunki saisi tuloja mammojen bussilipuista.
Eipä ole tuotakaan ongelmaa koskaan ollut. Olen aina odottanut, että muut menevät ensiksi ja sitten vasta nousen vaunujen kanssa kyytiin. Aisa ylös ja maksamaan matkaa. Koskaan ei ole linja-auto lähtenyt liikkeelle ennen kuin olen päässyt takaisin vaunujen luokse.
Asut vissiin pk-seudun ulkopuolella...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asut vissiin pk-seudun ulkopuolella...?
Joo, niin asun. Ehkä täällä on koulutuksisssa kehotettu odottamaan että kaikki ovat suunnilleen paikoillaan ennen kuin lähdetään liikkeelle ettei tapahdu vahinkoja.
Voi tsiisus miten kateellista kansaa suomalaiset on! Ensinnäkin kulkuvälineissä on yleensä ihan VAUNUILLE TARKOITETUT paikat johon ne pysäköidään. Ongelmana on enemmänkin se että ne vaunupaikat kansoittaa jotkut muut. Kyllä olis hankalaa jättää rattaissa oleva taapero ja 4-vuotias odottelemaan keskiosaan kun itse lähden maksamaan bussin etuosaan. Arvatkaa pysyisikö se neljävuotias siellä?! Kyllä se on ihan turvallisuuskysymys. Eri asia sitten jos kulkuvälineiden keskiosiin tulee kortinlukijat niin ettei rattaista tarvitse päästää irti. Ja jos joku ei tiennyt niin hsl-alueella lapsen ei tarvitse olla rattaissa, siellä se lukee hsl-sivuilla mikäli joku osaa lukea.
Mä en voi käsittää tätä ihme lapsivihaa joka täällä vauvapalstalla oikein roihuaa. En mä ole koskaan kokenut lapsiperheitä ongelmana julkisissa kulkuvälineissä, en edes silloin kun olin itse lapseton. Enemmän ne mummelit ja juopot on siellä tien tukkeena kuin vaunujen kanssa matkustavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois alkaa kulkemaan tyhjien rattaiden kanssa xD
T: köyhä lapseton
Tai alat kulkea pyörätuolilla, siinä saa kävelevän kaverinkin ilmaiseksi bussiin.
https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/alennusliput/maksuttomaan-matkakortt…
"Lisäksi pyörätuolia käyttävät henkilöt eivät tarvitse lainkaan lippua HSL:n joukkoliikenteessä. Myöskään pyörätuoliasiakkaan mukana oleva saattaja ei tarvitse matkalippua, kun hän matkustaa yhdessä kanssasi, jos sinulla on Oikeus saattajaan -kantakortti."
Sillä pyörätuoli-istujalla pitää olla lääkärin lausunto "oikeus saattajaan"-kantakorttiin. Joten pelkkä pyörätuoli ei takaa ilmaismatkaa edes sille kaverille.
Täällä HSL-alueella uusissa lähijunissa on hyvät tilat lastenvaunuille. Valitettavasti vanhemmissa junissa ei tilaa samalla tavalla ole ja bussit samaten voivat olla hankalia.
Useimmat vaunuilijat käyttäytyvät kyllä ihan asiallisesti, eivätkä häiritse ainakaan minua. Sen olen kyllä huomannut, että tietyt ryhmät, kuten kansallispukuihmiset ja ma-mut kuljettavat aika isojakin lapsia rattaissa ja meteliäkin lähtee hirvittävästi. Nämä ärsyttävät.
Ei se herkkua ole vaunujen kanssa siellä, itse olisin valmis maksamaan jos lukulaite tulee keskioville myös. Syyttömiä ne muut maksavat ihmiset on lapsen hankintaani, joten se ei ole syy olla maksamatta että ei mahdu kyytiin.
Mutta..täytyy myöntää että meinasi hermo mennä yksi päivä. Pysäkillä oli äiti vaunujen kanssa ennen meitä, tietysti he saivat mennä kyytiin ennen meitä. Kyydissä olikin toiset vaunut, joten minä jäin vesisateeseen odottamaan seuraavaa. Sillä kohdin pysäkit on aika lähekkäin ja tämä äiti joka nousi kyytiin meidän pysäkiltä jäi heti seuraavalla pois!! Me oltaisiin menty yli 10km matka sillä kyydillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaunujen kanssa bussissa tönittävänä oleminen on niin hanurista, että en maksais. 😊 toisekseen joutuu tosi usein venaamaan useamman vuoron, että mahtuu kyytiin. Jos ei olis ilmaista moni äiti jäis kotiin neljän seinän sisään ahdistumaan. Joten ihan perheiden hyvinvoinnin -> yhteiskunnan kannalta tärkeä asia, jos se nyt ei bussiyhtiöiden motiivi olekaan.
Ei ole HSL:n, bussifirmojen tms. asia tukea äitien hyvinvointia. Samalla logiikalla esim. työttömien pitäisi saada matkustaa ilmaiseksi, koska muuten jäävät neljän seinän sisälle ahdistumaan ja syrjäytyvät helpommin.
Tyypillistä minä, minä, minä mamma-ajattelua :(
Työttömiä pitäisi kannustaa töihin siten että heiltä peritään bussissa tuplamaksu.
Työttömyyteen ei tarvita kannustusta, mutta lapsiperheitä on järkevää tukea. Uusi veronmaksaja tulossa, koko maailman talous perustuu kasvuun. Ilman kasvua ei ole tulevaisuutta.
Jokaisen on itse maksettava pentunsa hoito ja elämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä miksei eläkeläisten tarvitse maksaa? Mummot nostaa hirmueläkkeitä, mutta bussissa ajavat ilmaiseksi.
Ainakin Hsl alueella eläkeläiset maksaa täyden hinnan, myös me, joilla liikkumisen apuvälineitä. Menen metroon rollaattorin kanssa, pysähdyn leimauslaitteen tai automaatin eteen ja maksan koko hinnan. Samaan aika nuori, tervejalkainen ihminen menee maksamatta ohi vaunuineen, vaikka se pentu ei olisi missään vaarassa, jos siihen laitteelle pysähtyisi. En minäkään ole vaarassa metroon maksaessani, busseilla en enää pysty liikkumaan, koska niissäkin minulla on maksuvelvollisuus, mutta ei mahdollisuutta tehdä sitä turvallisesti.
Tiedän, että takuueläkeläiset voivat saada kausilipun alennuksella, mutta pääsääntö on täysi hinta.https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/alennusliput/elakelaiset
Puhut paskaa. Eläkeläisten alennus on 25% tai 50%.
Jos olisit itse vaivautunut lukemaan linkkaamasi tekstin, olisit huomannut ettei tuo alennus läheskään kaikkia eläkeläisiä koske. Kaikki, jotka saavat jonkinlaista työeläkettä, jäävät tuota alennusta paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Voi tsiisus miten kateellista kansaa suomalaiset on! Ensinnäkin kulkuvälineissä on yleensä ihan VAUNUILLE TARKOITETUT paikat johon ne pysäköidään. Ongelmana on enemmänkin se että ne vaunupaikat kansoittaa jotkut muut. Kyllä olis hankalaa jättää rattaissa oleva taapero ja 4-vuotias odottelemaan keskiosaan kun itse lähden maksamaan bussin etuosaan. Arvatkaa pysyisikö se neljävuotias siellä?! Kyllä se on ihan turvallisuuskysymys. Eri asia sitten jos kulkuvälineiden keskiosiin tulee kortinlukijat niin ettei rattaista tarvitse päästää irti. Ja jos joku ei tiennyt niin hsl-alueella lapsen ei tarvitse olla rattaissa, siellä se lukee hsl-sivuilla mikäli joku osaa lukea.
Mä en voi käsittää tätä ihme lapsivihaa joka täällä vauvapalstalla oikein roihuaa. En mä ole koskaan kokenut lapsiperheitä ongelmana julkisissa kulkuvälineissä, en edes silloin kun olin itse lapseton. Enemmän ne mummelit ja juopot on siellä tien tukkeena kuin vaunujen kanssa matkustavat.
Jos se lapsi ei ole viellä rattaissa niin niitä rattaita ei tarvita.
Teillä ei todellakaan ole oikeutta ensiksi viedä tilaa rattailla ja sitten vielä viedä kahden ihmisen tila penkeillä. Kun ette edes maksa mitään matkasta.
Itse pienituloisena maksan bussimatkoistani pitkän pennin.
Jostainhan rahat näihin rattaiden kanssa kulkevien ilmaisiin matkoihin täytyy tulla. Maksavatko muut matkustajat sen lippuhinnoissaan?
Jos kyse on ainoastaan turvallisuudesta, en ymmärrä, miksei bussien keskiosassa voi olla maksulaitetta. Tämä olisi tasapuolista kaikille.
Lisälukulaite ei maksa paljon paskaakaan.