Miksei vaunujen kanssa tarvitse maksaa bussissa?
Ainakaan meillä päin. Joka päivä äitylit tulevat ilmaiseksi bussiin, kun muut maksavat kerrasta melkein 5€. Miksi lapsiperheet on tässäkin asiassa etuoikeutettuja? Onhan muitakin köyhiä..
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valittakaa samalla lapsilisistä kun tälle tiellä lähditte... Ihan käytännön ongelmaan liittyvä lapsiperhe-etu.
Aatelkaa paljonko säästettäisiin, jos lapsiperheet laitettaisiin itse maksamaan päivähoitonsa ja peruskoulunsa myöskin. Saataisiin monta vanhusta vaihdettus kuiviin vaippoihin silläkin hinnalla.
Kukahan niitä kuivia vaippoja vaihtaisi jos ei olisi lapsia? Kyllä sitten voi ihminen olla tyhmä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valittakaa samalla lapsilisistä kun tälle tiellä lähditte... Ihan käytännön ongelmaan liittyvä lapsiperhe-etu.
Aatelkaa paljonko säästettäisiin, jos lapsiperheet laitettaisiin itse maksamaan päivähoitonsa ja peruskoulunsa myöskin. Saataisiin monta vanhusta vaihdettus kuiviin vaippoihin silläkin hinnalla.
Kukahan niitä kuivia vaippoja vaihtaisi jos ei olisi lapsia? Kyllä sitten voi ihminen olla tyhmä!
Maahanmuuttajista saadaan halpaa valmiiksi aikuiseksi ehtinyttä työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä täältä ruuhkajunasta! Ainakin kolme junan eteistä on tukossa vaunujen takia. Tuskin noilla kaikilla on ollut joku pakollinen lääkärireissu juuri nyt. Ystävällinen pyyntö, että jos teillä on mahdollisuus välttää ruuhka-ajat vaunujen kanssa, niin tehkää se! Sellaiset asiat kuin ajattelevaisuus ja muiden huomiointi on ihan sallittuja.
Moni joutuu työmatkalla kulkemaan vaunujen kanssa koska lapsia ei saa lähipäiväkotiin. Niin jouduin itsekin tekemään ja voin kertoa ruuhkabussi vaunujen kanssa on niin helvetillinen kokemus ettei sinne mene ellei ole pakko. Töissä käyvät vaan joutuu niitä ruuhkabusseja käyttämään.
Kyllä muuten ottaisi päähän jos ei saisi lasta lähimpää kunnalliseen päiväkotiin ja joutuisi sitten vielä kuskaamaan lasta rattaiden kanssa ehkä jopa monella bussilla johonkin randomipäiväkotiin ja sitten vielä pitäisi maksaa erikseen vaunuista bussissa.
Minun puolesta busseista voitaisiin poistaa maksu kokonaan.
Sinä voit sitten maksaa kaikki kustannukset niiden bussien liikennoinnistä.
En ole KOSAKAAN mennyt vaunujen kanssa bussilla, enkä muutenkaan kulkenut bussilla montaa kertaa. Te bussin käyttäjät saisitte alkaa ihan itse maksamaan kulunne ja bussilipun hinta olisi sitten paikallisliikenteessä jotain 6€. Nyt me veronmaksajat maksetaan teidän kuljetuspalvelusta puolet.
Vierailija kirjoitti:
Oma kantani väittää syyksi sen että halutaan tukea lapsiperheitä.
Kunta onkin yksi niitä harvoja joissa lapsia on enemmän kuin vanhuksia.
Kyllä se on turvallisuuskysymys. Pikkukaupungissamme piti ennen maksaa matka (silloin kun omat lapseni olivat pieniä). Bussi oli usein liikkeellä, ennen kuin ehti eteen maksamaan. Vaunut sitten siellä takana yksin. No vahinkoja ei sattunut. Mitä nyt ihmiset huokaili, kun juoksi sieltä takaa maksamaan matkaa.
Vaunujen kanssa matkat tuli ilmaiseksi, kun jollakin oli vaunut kaatuneet, kun kuski oli lähtenyt liian aikaisin liikkeelle. Muistaakseni bussifirma joutui korvaamaan jotain asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä täältä Porista, jossa ei ole tainnut koskaan päästä ilmaiseksi vaunujen kanssa. Enkä ole siitä koskaan kuullut ininää ja itsellenikin tuo maksu on ok koska joka tapauksessa minulla on kuukausikortti (käytän linkkoja myös työmatkoihin).
Kolmen lapsen kanssa olen käyttänyt linkkoja paljon. Minulle ei ole koskaan ollut mikään ongelma jättää vaunuja siihen vaunupaikalle siksi aikaa kun nopeasti käytän sen läpyskän kortinlukijassa kuskin luona. Se vie vain muutaman sekunnin ja sitten olen takaisin vauvan luona. Yleensä kuskit odottavat että pääsen vaunujen luokse, vain muutama on lähtenyt jo aiemmin liikkeelle. Joissakin linkoissa ei ole myöskään minkään sortin "turvavöitä" vaunuille tai sitten ovat hajalla eli ovat ihan omien jarrujen varassa. En silti ole koskaan kuullut että mitään onnettomuuksia olisi tuon takia tapahtunut (ei se toki sulje pois onnettomuuden mahdollisuutta).
Tuntuu, että monet tekevät kauhean ongelman tuosta maksamisesta. Itselleni se on arkipäivää joten ehkä olen sitten vain tottunut jo.
Porissahan on joissain busseissa myös sellaiset koukut, joihin voi kiinnittää vaunujen aisan. Ja tosiaan useimmat kuskit odottavat, että vanhempi on käynyt maksamassa ja takaisin vaunujen luona. Muutama ei odota, mutta sitten se vanhempi vain odottaa kunnes bussi pysähtyy seuraavalle pysäkille, ja käy sitten maksamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelin. Kunnes sain vauvan.
Muutamassa sekunnissa on ehdittävä nousta bussiin jottei tukkisi käytävää kun muut matkustajat nousevat etuovesta. Äkkiä pitää sopia muiden vaunuja käyttävien kanssa miten kaikki mahdutaan. Jarrut päälle, vaunut kiinni turvaremmillä (jos pystyy), hoitolaukku pois, aisa ylös, pois muiden matkustajien tieltä, kuitenkin niin, että pystyy pitämään vaunuista kiinni.
Matkustajia tulee käytävässä vastaan, joten pitäisi odottaa, että nämä kävelevät ohitse. Silloin bussi kaartaa jo pysäkiltä ja vaunut heilahtavat. Se, joka jättää ne valvomatta jos vaunussa on lapsi toimii uhkarohkeasti. Kuljettajan vastuulle jäisi odottaa, että kaikki matkustajat löytävät istumapaikan, äidit käyvät erikseen maksamassa ja kävelevät takaisin vaunuille. Ei tehokasta.
Ratkaisu olisi lukulaite keskiovien viereen ja kännykkälipun laajempi käyttöönotto. Pelkään pahoin, että lisälukulaitteet, niiden asentaminen ja huolto maksavat enemmän kuin mitä kaupunki saisi tuloja mammojen bussilipuista.
Eipä ole tuotakaan ongelmaa koskaan ollut. Olen aina odottanut, että muut menevät ensiksi ja sitten vasta nousen vaunujen kanssa kyytiin. Aisa ylös ja maksamaan matkaa. Koskaan ei ole linja-auto lähtenyt liikkeelle ennen kuin olen päässyt takaisin vaunujen luokse.
Maalaiskaupungeissa muilla on aikaa odotella. Suurten kaupunkien busseissa ihmiset hermostuisivat odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä täältä ruuhkajunasta! Ainakin kolme junan eteistä on tukossa vaunujen takia. Tuskin noilla kaikilla on ollut joku pakollinen lääkärireissu juuri nyt. Ystävällinen pyyntö, että jos teillä on mahdollisuus välttää ruuhka-ajat vaunujen kanssa, niin tehkää se! Sellaiset asiat kuin ajattelevaisuus ja muiden huomiointi on ihan sallittuja.
Vaunuruuhka on kaikkein suurin onglma niille jotka liikkuu vaunujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä täältä Porista, jossa ei ole tainnut koskaan päästä ilmaiseksi vaunujen kanssa. Enkä ole siitä koskaan kuullut ininää ja itsellenikin tuo maksu on ok koska joka tapauksessa minulla on kuukausikortti (käytän linkkoja myös työmatkoihin).
Kolmen lapsen kanssa olen käyttänyt linkkoja paljon. Minulle ei ole koskaan ollut mikään ongelma jättää vaunuja siihen vaunupaikalle siksi aikaa kun nopeasti käytän sen läpyskän kortinlukijassa kuskin luona. Se vie vain muutaman sekunnin ja sitten olen takaisin vauvan luona. Yleensä kuskit odottavat että pääsen vaunujen luokse, vain muutama on lähtenyt jo aiemmin liikkeelle. Joissakin linkoissa ei ole myöskään minkään sortin "turvavöitä" vaunuille tai sitten ovat hajalla eli ovat ihan omien jarrujen varassa. En silti ole koskaan kuullut että mitään onnettomuuksia olisi tuon takia tapahtunut (ei se toki sulje pois onnettomuuden mahdollisuutta).
Tuntuu, että monet tekevät kauhean ongelman tuosta maksamisesta. Itselleni se on arkipäivää joten ehkä olen sitten vain tottunut jo.
Porissahan on joissain busseissa myös sellaiset koukut, joihin voi kiinnittää vaunujen aisan. Ja tosiaan useimmat kuskit odottavat, että vanhempi on käynyt maksamassa ja takaisin vaunujen luona. Muutama ei odota, mutta sitten se vanhempi vain odottaa kunnes bussi pysähtyy seuraavalle pysäkille, ja käy sitten maksamassa.
Noita koukkuja en ole hetkeen nähnyt missään linkassa. Muutamissa on ollut joku tarranauhaviritelmä ja lopuissa ei mitään.
Mutta tosiaan, oma kokemukseni on se, että kuskit odottavat että pääsen vaunujen luokse ja jatkavat sitten matkaa. Ja ihan sama homma esim. hitaasti/huonosti kävelevien vanhusten kohdalla. Ylipäänsä Porin Linjat ovat vissiin tässä viime vuosien aikana satsanneet enemmän tuohon asiakaspalveluun koska vielä kymmenen vuotta sitten (kun esikoinen oli vauva) oli turha kuvitellakaan että se kuski olisi auttanut edes mummoa rollaattorin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelin. Kunnes sain vauvan.
Muutamassa sekunnissa on ehdittävä nousta bussiin jottei tukkisi käytävää kun muut matkustajat nousevat etuovesta. Äkkiä pitää sopia muiden vaunuja käyttävien kanssa miten kaikki mahdutaan. Jarrut päälle, vaunut kiinni turvaremmillä (jos pystyy), hoitolaukku pois, aisa ylös, pois muiden matkustajien tieltä, kuitenkin niin, että pystyy pitämään vaunuista kiinni.
Matkustajia tulee käytävässä vastaan, joten pitäisi odottaa, että nämä kävelevät ohitse. Silloin bussi kaartaa jo pysäkiltä ja vaunut heilahtavat. Se, joka jättää ne valvomatta jos vaunussa on lapsi toimii uhkarohkeasti. Kuljettajan vastuulle jäisi odottaa, että kaikki matkustajat löytävät istumapaikan, äidit käyvät erikseen maksamassa ja kävelevät takaisin vaunuille. Ei tehokasta.
Ratkaisu olisi lukulaite keskiovien viereen ja kännykkälipun laajempi käyttöönotto. Pelkään pahoin, että lisälukulaitteet, niiden asentaminen ja huolto maksavat enemmän kuin mitä kaupunki saisi tuloja mammojen bussilipuista.
Lisälukulaite ei maksa paljon paskaakaan.
Rahallakin voi maksaa, eli pelkkä lukulaite ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmaan joo. Ehkä jossakin Sipilän unelma maailmassa näin saattaisi käydä.
Tiedän tyypin joka kulkee tyhjien kuomujen kanssa et saa matkustaa ilmaiseksi. Käy keskustassa ruokakaupoilla ja lastaa ruokaa vaunuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako maahanmuuttajat lisääntyä. Vai onko tässäkin tumma parempi, kuin vaalea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä miksei eläkeläisten tarvitse maksaa? Mummot nostaa hirmueläkkeitä, mutta bussissa ajavat ilmaiseksi.
Ainakin Hsl alueella eläkeläiset maksaa täyden hinnan, myös me, joilla liikkumisen apuvälineitä. Menen metroon rollaattorin kanssa, pysähdyn leimauslaitteen tai automaatin eteen ja maksan koko hinnan. Samaan aika nuori, tervejalkainen ihminen menee maksamatta ohi vaunuineen, vaikka se pentu ei olisi missään vaarassa, jos siihen laitteelle pysähtyisi. En minäkään ole vaarassa metroon maksaessani, busseilla en enää pysty liikkumaan, koska niissäkin minulla on maksuvelvollisuus, mutta ei mahdollisuutta tehdä sitä turvallisesti.
Tiedän, että takuueläkeläiset voivat saada kausilipun alennuksella, mutta pääsääntö on täysi hinta.Taksillahan rollaattorimummot hurauttelevat Stadissa ja kaupungin piikkiin. Turha narista.
Tuokaan ei pidä paikkaansa!
Miksi minun pitaa maksaa muiden bussimatkoja ja joukkoliikennetta vaikka kuljen vain taksilla ja omalla autolla?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä Porissa toimii mutta ei Helsingissä . Kuskit eivät todellakaan odottele. Yleensä kuski lähtee liikkeelle heti kun kuski on vikan päästänyt sisään/rahastanut.
Kodinhoidontuella eläminen ei ole suurinta herkkua, mutta meidän perheessä se oli mahdollista. Kyllä liikkuminen olisi jäänyt vähäiseen , jos olisi pitänyt maksaa 50 e kk bussilipusta.
Itse matkustin vain ruuhka-ajan ulkopuolella. Harvoin ennen klo 10 ja viim klo 15 oltiin kotona.
Näin myös näitä, jotka kuljetteli vaunuissa ruokaa, nukkea, kerran oli yks 5-6 vuotiaskin, tutti suussa. Konnari kysyi haluatko lastenlipun hymyissä suin.
Kaikesta ei pidä olla kateellinen ja kaikki edut eivät ole sinulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä miksei eläkeläisten tarvitse maksaa? Mummot nostaa hirmueläkkeitä, mutta bussissa ajavat ilmaiseksi.
Ainakin Hsl alueella eläkeläiset maksaa täyden hinnan, myös me, joilla liikkumisen apuvälineitä. Menen metroon rollaattorin kanssa, pysähdyn leimauslaitteen tai automaatin eteen ja maksan koko hinnan. Samaan aika nuori, tervejalkainen ihminen menee maksamatta ohi vaunuineen, vaikka se pentu ei olisi missään vaarassa, jos siihen laitteelle pysähtyisi. En minäkään ole vaarassa metroon maksaessani, busseilla en enää pysty liikkumaan, koska niissäkin minulla on maksuvelvollisuus, mutta ei mahdollisuutta tehdä sitä turvallisesti.
Tiedän, että takuueläkeläiset voivat saada kausilipun alennuksella, mutta pääsääntö on täysi hinta.https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/alennusliput/elakelaiset
Puhut paskaa. Eläkeläisten alennus on 25% tai 50%.
Itse puhut paskaa! Alennuksen saa, jos olet pelkän kansaneläkkeen varassa tai saat takuueläkettä, eli saat silloin eläkettä jotain 650-750 euroa kuukaudessa. Heille kuuluukin alennus, sillä nuo eläkesummat ovat niin pieniä, että vaikea on pärjätä, kun kuitenkin ko henkilöillä on jo usein paljon esim lääkemenoja. Naurettava olet, jos tuollaista kadehdit! Jos on jonkinkaanlainen työura, sinulle maksetaan työeläke, mikä on aina pikkusen enemmän, mitä nuo eläkkeet ja silloin ei voi saada hsl-lippuihin alennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja arvaahan millainen lapsilauma tällä maahanmuuttajalla on viiden vuoden päästä! Katselehan hieman ympärillesi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olet saanut ilmaisen perusopetuksen. Vai mitä siitä maksoit?
Hah, niin kauan on kun se hsl:n sivuilla lukee. Mun lapset on 4v ja vajaa 2v. Ja tuo alta kaksivuotias tarvitsee ne rattaat ikävä kyllä vai pitäiskö linnoittautua himaan sun mielestä? Onko kanssamatkustajille mukavampi että se 2v.istuu hiljaa penkillä isoäitinsä sylissä vai se että se kirkuu niissä rattaissa niin että bussi raikaa? Eli ei se 2v vie mitään ylimääräistä paikkaa. Onneksi meille tulee toinen auto niin ei tarvitse enää sun kaltaisten kanssa matkustaa samassa bussissa.