Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei vaunujen kanssa tarvitse maksaa bussissa?

Vierailija
11.08.2016 |

Ainakaan meillä päin. Joka päivä äitylit tulevat ilmaiseksi bussiin, kun muut maksavat kerrasta melkein 5€. Miksi lapsiperheet on tässäkin asiassa etuoikeutettuja? Onhan muitakin köyhiä..

Kommentit (194)

Vierailija
61/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahdessa ei vielä muutama vuosi sitten päässyt ilmaiseksi. Ei ollut mitään herkkua nousta kyytiin ja lähteä eteen maksamaan, sillä iso osa kuskeista ei todellakaan odottanut paikoillaan sitä aikaa. Siinä sitten seikkaili itse eteen maksamaan ja rukoili että vaunut pysyy pystyssä sen aikaa. Aina ei pysyneet, sillä toiset ajoivat kuin mielipuolen eikä muiden matkustajien apuun voi luottaa. Moni vaan katsoo vierestä.

(Siitäkään ei ole pitkä aika kun täällä oli vielä niitä korkeita busseja joihin ei ilman apua päässyt, ja aina ei apua edes saanut).

Vierailija
62/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä miksei eläkeläisten tarvitse maksaa? Mummot nostaa hirmueläkkeitä, mutta bussissa ajavat ilmaiseksi.

Ainakin Hsl alueella eläkeläiset maksaa täyden hinnan, myös me, joilla liikkumisen apuvälineitä. Menen metroon rollaattorin kanssa, pysähdyn leimauslaitteen tai automaatin eteen ja maksan koko hinnan. Samaan aika nuori, tervejalkainen ihminen menee maksamatta ohi vaunuineen, vaikka se pentu ei olisi missään vaarassa, jos siihen laitteelle pysähtyisi. En minäkään ole vaarassa metroon maksaessani, busseilla en enää pysty liikkumaan, koska niissäkin minulla on maksuvelvollisuus, mutta ei mahdollisuutta tehdä sitä turvallisesti.

Tiedän, että takuueläkeläiset voivat saada kausilipun alennuksella, mutta pääsääntö on täysi hinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
64/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä täältä Porista, jossa ei ole tainnut koskaan päästä ilmaiseksi vaunujen kanssa. Enkä ole siitä koskaan kuullut ininää ja itsellenikin tuo maksu on ok koska joka tapauksessa minulla on kuukausikortti (käytän linkkoja myös työmatkoihin).

Kolmen lapsen kanssa olen käyttänyt linkkoja paljon. Minulle ei ole koskaan ollut mikään ongelma jättää vaunuja siihen vaunupaikalle siksi aikaa kun nopeasti käytän sen läpyskän kortinlukijassa kuskin luona. Se vie vain muutaman sekunnin ja sitten olen takaisin vauvan luona. Yleensä kuskit odottavat että pääsen vaunujen luokse, vain muutama on lähtenyt jo aiemmin liikkeelle. Joissakin linkoissa ei ole myöskään minkään sortin "turvavöitä" vaunuille tai sitten ovat hajalla eli ovat ihan omien jarrujen varassa.  En silti ole koskaan kuullut että mitään onnettomuuksia olisi tuon takia tapahtunut (ei se toki sulje pois onnettomuuden mahdollisuutta).

Tuntuu, että monet tekevät kauhean ongelman tuosta maksamisesta. Itselleni se on arkipäivää joten ehkä olen sitten vain tottunut jo.

Vierailija
65/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaunujen kanssa bussissa tönittävänä oleminen on niin hanurista, että en maksais. 😊 toisekseen joutuu tosi usein venaamaan useamman vuoron, että mahtuu kyytiin. Jos ei olis ilmaista moni äiti jäis kotiin neljän seinän sisään ahdistumaan. Joten ihan perheiden hyvinvoinnin -> yhteiskunnan kannalta tärkeä asia, jos se nyt ei bussiyhtiöiden motiivi olekaan.

Ei ole HSL:n, bussifirmojen tms. asia tukea äitien hyvinvointia. Samalla logiikalla esim. työttömien pitäisi saada matkustaa ilmaiseksi, koska muuten jäävät neljän seinän sisälle ahdistumaan ja syrjäytyvät helpommin.

Tyypillistä minä, minä, minä mamma-ajattelua :(

Kyse ei ole rahallisesta tuesta, vaan turvallisuudesta.

Lapsen saaminen taas syönyt aivosoluja vai onko luetun ymmärtäminen alun alkaenkin tuottanut ongelmia? Tuossa ensimmäisessä lainauksessahan joku mamma nimenomaan toteaa, että moni äiti jäis kotiin ahdistumaan, jos ei olisi ilmaisia matkoja eli perheiden hyvinvoinnin kannalta tärkeä asia. Turvallisuudesta ei tässä viestissä puhuttu yhtään mitään.

Vierailija
66/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi vela.

Vierailija
67/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulee mieleen se tutkimus jossa mitattiin että ihminen hyväksyy jopa vahinkoa itselleen, kunhan kenelläkään ei ole sellaista etua mitä itselle ei saa. Mouhotaan oikeudenmukaisuudesta vaikka oikeasti kyseessä on kateus.

Tästä kumpuaa maailman ongelmat, juuri tuosta kateudesta ja ahneudesta.

En voi käsittää miten ja miksi ketään voi häiritä jonkun toisen ilmaiset bussimatkat. Täytyy olla todella todella olematon sielunelämä.

Vierailija
68/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alko niin paljon vituttamaan tämä ketjun katkera ja kateellinen nurina, että taidanpa pakata lapsen rattaisiin ja ihan vittuillakseni lähteä ruuhkabusseilla pyörimään ympäri kylää ILMAISEKSI!!

Vierailija
69/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta tästä tulivat mieleeni eräät asuinalueellani asuvat naiset, jotka käyttävät tätä ilmaista bussikyytiä jatkuvasti hyväkseen kärräämällä shetlanninlammaskoiriaan lastenvaunuissa saadakseen ilmaiset bussikyydit. Vaikuttavat vähän vinksahtaneilta muutenkin, ovat mahdollisesti pariskunta tai sitten yhdessä asuvat äiti ja tytär noin 30- ja 50-v.

Vierailija
70/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa sentään!

Niin ja ihan tiedoksesi vaan, monella äipällä jotka liikkuu kärryjen kanssa, ON OLEMASSA KUUKAUSILIPPU, vai vastaava ladattava matkakortti.

Minä liikun paljon kärryjen kanssa, ja kuukausi(seutu)kortti löytyy, kun KÄYN TÖISSÄ.

Joten mene ap sinäkin töihin, niin et olis noin köyhä, eikä aikaa jäis turhasta valittamiseen

Vierailija
71/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ainakaan haittaisi odottaa sitä pientä hetkeä, kun mamma käy maksamassa. Bussikuskit kuitenkin odottavat, että vanhukset/huonokuntoiset pääsevät istumaan turvallisesti eikä se odottaminen haittaa kyllä yhtään.

Ja joku sanoi, että ilmaisella bussilla saadaan mammat liikkeelle. Miksei kellään muulla ole sitten oikeutta ilmaiseen bussiin syrjäytymisvaaran ehkäisemiseksi? Eikö kukaan muu kuin lapselliset ansaitse pientä helpotusta elämäänsä sitten? Ihme touhua, lapselliset on aina kaikkialla etuoikeutettuja.

Vierailija
72/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin ihmettelin. Kunnes sain vauvan.

Muutamassa sekunnissa on ehdittävä nousta bussiin jottei tukkisi käytävää kun muut matkustajat nousevat etuovesta. Äkkiä pitää sopia muiden vaunuja käyttävien kanssa miten kaikki mahdutaan. Jarrut päälle, vaunut kiinni turvaremmillä (jos pystyy), hoitolaukku pois, aisa ylös, pois muiden matkustajien tieltä, kuitenkin niin, että pystyy pitämään vaunuista kiinni.

Matkustajia tulee käytävässä vastaan, joten pitäisi odottaa, että nämä kävelevät ohitse. Silloin bussi kaartaa jo pysäkiltä ja vaunut heilahtavat. Se, joka jättää ne valvomatta jos vaunussa on lapsi toimii uhkarohkeasti. Kuljettajan vastuulle jäisi odottaa, että kaikki matkustajat löytävät istumapaikan, äidit käyvät erikseen maksamassa ja kävelevät takaisin vaunuille. Ei tehokasta.

Ratkaisu olisi lukulaite keskiovien viereen ja kännykkälipun laajempi käyttöönotto. Pelkään pahoin, että lisälukulaitteet, niiden asentaminen ja huolto maksavat enemmän kuin mitä kaupunki saisi tuloja mammojen bussilipuista.

Vierailija
73/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä miksei eläkeläisten tarvitse maksaa? Mummot nostaa hirmueläkkeitä, mutta bussissa ajavat ilmaiseksi.

Ainakin Hsl alueella eläkeläiset maksaa täyden hinnan, myös me, joilla liikkumisen apuvälineitä. Menen metroon rollaattorin kanssa, pysähdyn leimauslaitteen tai automaatin eteen ja maksan koko hinnan. Samaan aika nuori, tervejalkainen ihminen menee maksamatta ohi vaunuineen, vaikka se pentu ei olisi missään vaarassa, jos siihen laitteelle pysähtyisi. En minäkään ole vaarassa metroon maksaessani, busseilla en enää pysty liikkumaan, koska niissäkin minulla on maksuvelvollisuus, mutta ei mahdollisuutta tehdä sitä turvallisesti.

Tiedän, että takuueläkeläiset voivat saada kausilipun alennuksella, mutta pääsääntö on täysi hinta.

Taksillahan rollaattorimummot hurauttelevat Stadissa ja kaupungin piikkiin. Turha narista.

Vierailija
74/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvallisuussyistä.

Älä nyt jaksa keksiä omiasi

75/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri ottaa aina juna- ja bussimatkoille rattaat mukaan tuosta syystä, vaikkei lapsi enää edes tarvitse rattaita. Kulkee näin lähes joka päivä ja naureskelee, että onpas mukavaa matkustaa ilmaiseksi niin paljon kuin sielu sietää...

Äidit siis pääsevät vaunuineen ilmaiseksi, opiskelijat/eläkeläiset/varusmiehet alennuksella. Työtön sen sijaan maksaa täyden hinnan. Tämä on epäkohta. Ja ei, en ole itse työtön.

Työttömän ei tarvitse kulkea pakosti.

Vierailija
76/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti voin maksaa jos bussi pysähtyy siksi aikaa että tulen keskiosasta kyytiin, menen eteen maksamaan ja tulen vaunujen kohdalle. Tähän ei kukaan suostuisi, koska jo se että joku mummeli tulee kyytiin maksamaan matkansa pikkukolikoilla aiheuttaa semmosta huokailua ja silmien pyörittelyä.

Vierailija
77/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muut matkustajat ilmeisesti odottaisi tyytyväisinä sen ajan, kun äityli käy maksamassa matkansa bussin etuosassa, eikä bussi voi turvallisuussyistä jatkaa matkaa?

Kuule ne odottaa nyt jo. Yleensä se äiti tulee ottaa sen lapsen rattaista vie sen lapsen istumaan jonnekkin muualle, laittaa rattaat kiinni ja menee sitten istumaan lapsen viereen. Bussi seisoo koko tuon ajan paikallaan.

Vierailija
78/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minkähän takia työttömän ei tarvitse liikkua pakon edestä, mihin lapsiperheiden on pakko mennä?

Vierailija
79/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siihen maksamiseen mene kuin 10sek ja lapsi on näköetäisyydellä koko ajan parin metrin päässä, miksei voisi muka jättää?

Mulla on kaatunu rattaat bussissa, vaikka seisoin vieressä. Huomio herpaantuu hetkeksi, enkä muistanut pitää kiinni. Että ei todellakaan voi, tai sit bussi tosiaan seisoo ja odottaa tän maksamisen ja vaunuille palaamisen ajan.

Matkan voi maksaa etukäteenkin

Vierailija
80/194 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli bisnesidea. Keksikää busseihin joku pieni kätevä laite, johon vauvan rattaat voi laittaa turvallisesti siksi muutamaksi sekunniksi, jotka äitillä/isällä kestää ostaa lippu