Sanoinko turhasta?
Väsynyt olemaan se mäntti vanhempi. Oltiin perheen kanssa syömässä. Teinillä paha tapa jättää veitsi käyttämättä ja tunkea sormi sinne ruokaan. Niin nytkin. Isänsä ja minä istumme vastapäätä. Isä ei huomaa. Minä sanon. Teini alkaa jäpättää vastaan.
Autossa teini tekee taas jotain mistä on sanottu että on kielletty. Istuu isän vieressä, mutta isä ei huomaa. Minä sanon teinille. Teini jäpättää minulle.
Onko liikaa vaadittu että isäkin huomaisi ja vaatisi hyvää käytöstä? On todella rasittavaa olla aina se nalkuttaja! Tuntuu että isä elelee lasikupla päässä, eikä ole läsnä, eikä huomaa mitään. Sellainen unissakävelijä.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Olitteko ulkona syömässä vai ihan vaan kotona? Jos kotona, niin miksi pitäisi olla ensiluokkaiset pöytätavat? Ravintolassa taas jos ei osaa käyttäytyä, niin älkää ottako teiniä mukaan. Ilmoittakaa teinille etukäteen että ravintolassa sitä veistä käytetään tai mukaan ei ole asiaa.
Mitä kiellettyä teini teki autossa? Ja miksi kyseinen asia on kielletty? Onko teinille selitetty miksi on kielletty, vai onko vaan sanottu että niin ei saa tehdä ilman mitään selitystä?
Ravintolassa. Enkä edes vaatinut käyttämään sitä veistä vaan sanoin että sormia ei työnnetä ruokaan. Kyseisessäkin paikassa viimeksi viikko sitten keskusteltiin samasta asiasta...
Ja kyllä teini tietää vallan hyvin että se toinenkin juttu on kielletty.
Ja siis teini on teini. Minua rasittaa se, että mies ei ikinä ole kartalla. Haahuilee toisaikaisena puolen tunnin hoksottimilla ja minä joudun pitämään jöötä. Ja minä saan aina sen kuran niskaani, kun taas isä on "rento ja mukava".
No mikä se on se "toinen juttu". Kerro, niin tiedetään, sanoitko turhasta.
Vierailija kirjoitti:
No mikä se on se "toinen juttu". Kerro, niin tiedetään, sanoitko turhasta.
Ei siitä ole kyse, vaan siitä että haluaisin miehenkin puuttuvan ja ojentavan lapsia. Sanoin siitä hänelle ja hänestä ei voi vaatia, kun "hän ei huomaa". Niin, kun minusta hänenkin pitäisi huomata ja toimia. Eikä aina minun!
Mitä pahaa siinä on, että istuu isän vieressä?
Meillä on pyritty siihen, että kasvatuskeskustelut käydään kotona. Enkä kyllä muista, että teineille olisi enää pöytätavoista pitänyt huomauttaa.
Mitä tulee isän käytökseen, olen joutunut yksikseni lapset pääsääntöisesti kasvattamaan isän matkatyön takia, mutta onneksi hän on aina tukenut minua kasvatuksessani.
En kyllä myöskään ole kummemmin välittänyt teinien mölinöistä, mutta en myöskään ole pilannut harvinaista ulkona syömisen iloani paikan päällä naputtamalla eli jos viikko aikaa ei sujunut, miksi ihmeessä veit apinan taas sormiruokailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä on, että istuu isän vieressä?
Eihän siinä tietenkään mitään pahaa ole, mutta minusta on niin turhauttavaa, että teini istuu ihan isän vieressä, tekee pahojaan ja silti isä ei huomaa! Minä istuin takapenkillä ja näin sieltäkin smaan tien mitä tapahtui. Ja ei, hiljainen tie ja hiljainen nopeus ja kyllä ajajankin olisi pitänyt sen verran nähdä Mies on jatkuvasti kuin puupökkelö. Ei huomaa, ei tajua, ei hoksaa. Ja jos hän tekee jotain, hän ei näe, vaikka talo palaisi vierestä .
Tää on niiiiiin kivirekeä! Tuntuu että raahaan kaikkea perässä ja muut vain on!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pyritty siihen, että kasvatuskeskustelut käydään kotona. Enkä kyllä muista, että teineille olisi enää pöytätavoista pitänyt huomauttaa.
Mitä tulee isän käytökseen, olen joutunut yksikseni lapset pääsääntöisesti kasvattamaan isän matkatyön takia, mutta onneksi hän on aina tukenut minua kasvatuksessani.
En kyllä myöskään ole kummemmin välittänyt teinien mölinöistä, mutta en myöskään ole pilannut harvinaista ulkona syömisen iloani paikan päällä naputtamalla eli jos viikko aikaa ei sujunut, miksi ihmeessä veit apinan taas sormiruokailemaan.
Koska olem koko kesän kokannut. Teini osaa käyttäytyä muuten ihan hyvin. Tää sormien tunkeminen ruokaan on jotain ihan käsittämtöntä! Hän on käynyt amerikkalaista koulua ja siellä opetkin söi pelkällä haarukalla joten tiedän mistä se tulee, mutta tää sormiruokailu vie hermot!
Enkä minä siellä mitään kasvatuskeskustelua käynyt. Huomautin vain.
Mitä kauhean pahaa teini voi tehdä auton etupenkillä? Kaivaa nenää ja pyyhkii tuulilasiin? Syljeskelee sivulasiin?
Taidat olla aika nalkuttaja ja silti joudut istumaan takapenkillä, mihin minä en olisi koskaan suostunut.
Se kotona kasvattaja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kauhean pahaa teini voi tehdä auton etupenkillä? Kaivaa nenää ja pyyhkii tuulilasiin? Syljeskelee sivulasiin?
Taidat olla aika nalkuttaja ja silti joudut istumaan takapenkillä, mihin minä en olisi koskaan suostunut.
Se kotona kasvattaja.
Minä ajoin sinne, mies istui takana. Mies ajoi pois ja minä istuin takana. Teini kärsii matkapahoinvoinnista eikä voi istua takana koska alkaa oksentaa.
Pointti ei ole se mitä teini teki vaan se ettei isä "näe" sitä vaikka istuu puolen metrin päässä. Olen väsynyt kanssakasvattajaan joka ei koskaa näe, hoksaa, eikä huomaa. Ja minä saan sitten teinin vihat aina päälleni. Ja isä voi olla möllöttää edelleen.
Jos teini söi pizzaa sormin ja autossa teki sen "toisen jutun", joka on ilmeisesti niin mitätön, että et ilkeä edes sanoa, niin puolisosi oli fiksu, kun ei huomannut tai sanonut mitään. Nyt se pipo vähän löysemmälle siellä!
Vierailija kirjoitti:
Jos teini söi pizzaa sormin ja autossa teki sen "toisen jutun", joka on ilmeisesti niin mitätön, että et ilkeä edes sanoa, niin puolisosi oli fiksu, kun ei huomannut tai sanonut mitään. Nyt se pipo vähän löysemmälle siellä!
Teini ei syönyt pizzaa sormin vaan työnsi sormet perunamuusiin. Kumpikin asia oli todellakin sellainen että oli täysin aiheellista siitä sanoa. Ja mies ei valinnut olla hiljaa vaan hän käyttäytyy kotona kuin olisi lasikupu päässä. Ei kuule, ei näe, ei huomaa, ei tajua, ei ymmärrä, ei havainnoi, ei ole ikinä kartalla. Kuin olisi rauhoittavia napannut puupökkelö 24/7.
Moneenkohan kertaan täällä pitää toistaa että ei väliä mitä teini teki, vaikka olisi kussut ravintolan nurkkaan. Kyse on siitä, että mies ei huomaa eikä tajua kun hänen lapsensa tekee jotakin huonotapaista. Tällöin äiti joutuu aina olemaan se natsi, kun miestä ei pätkääkään kiinnosta mitä ympärillä tapahtuu. Jos lapsia tekee, tulisi molempien vanhempien olla kartalla siitä mitä mukulat tekevät ja puuttua asiaan jos tekeminen ei ole hyväksyttävää.
Meillä toisella tapaa yhtä rasittava tilanne. Meillä on koira, ja mies ei ikinä mieti paljonko koira joutuu olemaan yksin kotona. Jakeluun ei vaan mene, että koira on laumaeläin ja kaipaa omaa laumaansa, pelkät kusetukset ei vaan seuraksi sille riitä, muuten kun ihan poikkeustilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Moneenkohan kertaan täällä pitää toistaa että ei väliä mitä teini teki, vaikka olisi kussut ravintolan nurkkaan. Kyse on siitä, että mies ei huomaa eikä tajua kun hänen lapsensa tekee jotakin huonotapaista. Tällöin äiti joutuu aina olemaan se natsi, kun miestä ei pätkääkään kiinnosta mitä ympärillä tapahtuu. Jos lapsia tekee, tulisi molempien vanhempien olla kartalla siitä mitä mukulat tekevät ja puuttua asiaan jos tekeminen ei ole hyväksyttävää.
Meillä toisella tapaa yhtä rasittava tilanne. Meillä on koira, ja mies ei ikinä mieti paljonko koira joutuu olemaan yksin kotona. Jakeluun ei vaan mene, että koira on laumaeläin ja kaipaa omaa laumaansa, pelkät kusetukset ei vaan seuraksi sille riitä, muuten kun ihan poikkeustilanteissa.
Juuri tätä tarkoitan. Mies myös aina keskittyy hommiinsa, koska sukkee vain ympäristön pois. Minä taas en saa ikinä tehdä mitäön asiaa alusta loppuun kerralla ja kunnolla,koska myös mies tulee keskeyttämään milloin mistäkin syystä.
Tervehdin kohtalotoveriani! Minulla samanlainen puoliso. Hän on hyvin älykäs ja rauhallinen, kun taas minä olen nopeampi ja toisinaan teen ennen kuin ajattelen.
Olen ilmeisesti ihan itse kasvattanut miehen tuollaiseksi mitään huomaamattomaksi. Kun lapsi oli pieni ja teki jotakin sopimatonta tai kiellettyä, minä olin se, joka ensimmäisenä puuttui lapsen tekemisiin. Vuosien kuluessa mies on oppinut että asia hoituu kyllä, vaikka hän ei reagoikaan kasvatusta vaativiin tilanteisiin, ja sitä satoa korjaan nyt kun lapsi on murrosiässä.
Minusta tuntuu nämä teinin kanssa kamppailut ja turhautuminen siihen, ettei mies ota osaa kasvattamiseen, ihan samanlaiselta kivireen vetämiseltä kuin sinustakin.
Miehen kasvatin tuollaiseksi. Minkähänlainen tuleekaan tästä lapsesta...
Kai olet tehnyt teinillesi selväksi, että tämä toistuva sormet muusissa -episodi on syynä siihen, että teidän perhe ei enää mene ravintolaan hänen kanssaan?
Vierailija kirjoitti:
Tervehdin kohtalotoveriani! Minulla samanlainen puoliso. Hän on hyvin älykäs ja rauhallinen, kun taas minä olen nopeampi ja toisinaan teen ennen kuin ajattelen.
Olen ilmeisesti ihan itse kasvattanut miehen tuollaiseksi mitään huomaamattomaksi. Kun lapsi oli pieni ja teki jotakin sopimatonta tai kiellettyä, minä olin se, joka ensimmäisenä puuttui lapsen tekemisiin. Vuosien kuluessa mies on oppinut että asia hoituu kyllä, vaikka hän ei reagoikaan kasvatusta vaativiin tilanteisiin, ja sitä satoa korjaan nyt kun lapsi on murrosiässä.
Minusta tuntuu nämä teinin kanssa kamppailut ja turhautuminen siihen, ettei mies ota osaa kasvattamiseen, ihan samanlaiselta kivireen vetämiseltä kuin sinustakin.
Miehen kasvatin tuollaiseksi. Minkähänlainen tuleekaan tästä lapsesta...
Meillä tämä nyt teiniksi ehtinyt ei oikeastaan ole koskaan haastanut. On nyt menossa kasille ja oikeastaan varmaan karmein teini-ikä käsillä. Tänään lopullisesti psloi käämit, kun mies sanoo, ettei edes voi puuttua ennen kuin on käyty jokin ihme periaatekeskustelu siitä että mistä komennetaan ja mistä ei ja ettei hän voi tietää, että teiniä kielletään sormien työntämisestä ruokaan. Siis aikuistenoikeesti A) kai nyt kuka tahansa ilman erillisiä ohjeita ja kokousta tajuaa että 14-vuotias ei saa syödä muussia peukalolla ja B) olen vääntänyt asiasta koko kesän, myös viikko sitten siellä samassa ravintolassa, jopa samassa pöydässä! Mies siis rahassa mättänyt ruokaa napaan viitsimättä yhtään edes kuunnella mitä tapahtuu ympärillä.
Olen niin väsynyt sekä tähän kivirekeen että tähän pökkelöisään.!
Mä epäilen että tuo toinen asia on ihan mitätön ja sä olet tyhjästä vinkuja, siksi mies ei halua puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Mä epäilen että tuo toinen asia on ihan mitätön ja sä olet tyhjästä vinkuja, siksi mies ei halua puuttua.
No se on tullut selväksi, mutta se ei ole totta. Eikä ole oleellistakaan, koska mies sanoo ettei nähnyt mitään, joten kyse ei ole valinnasta olla puuttumatta vaan siitä, ettei huomaa asioita vaikka ne tapahtuisi suunnilleen iholla.
Olitteko ulkona syömässä vai ihan vaan kotona? Jos kotona, niin miksi pitäisi olla ensiluokkaiset pöytätavat? Ravintolassa taas jos ei osaa käyttäytyä, niin älkää ottako teiniä mukaan. Ilmoittakaa teinille etukäteen että ravintolassa sitä veistä käytetään tai mukaan ei ole asiaa.
Mitä kiellettyä teini teki autossa? Ja miksi kyseinen asia on kielletty? Onko teinille selitetty miksi on kielletty, vai onko vaan sanottu että niin ei saa tehdä ilman mitään selitystä?