Sanoinko turhasta?
Väsynyt olemaan se mäntti vanhempi. Oltiin perheen kanssa syömässä. Teinillä paha tapa jättää veitsi käyttämättä ja tunkea sormi sinne ruokaan. Niin nytkin. Isänsä ja minä istumme vastapäätä. Isä ei huomaa. Minä sanon. Teini alkaa jäpättää vastaan.
Autossa teini tekee taas jotain mistä on sanottu että on kielletty. Istuu isän vieressä, mutta isä ei huomaa. Minä sanon teinille. Teini jäpättää minulle.
Onko liikaa vaadittu että isäkin huomaisi ja vaatisi hyvää käytöstä? On todella rasittavaa olla aina se nalkuttaja! Tuntuu että isä elelee lasikupla päässä, eikä ole läsnä, eikä huomaa mitään. Sellainen unissakävelijä.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli palstamamojen lapset syö sormin perunamuusia ravintolassa ja se on heille OK :D
Jos oikein tarkkaan luet, niin ap ei suostunut kertomaan, mitä pahaa teini teki, vaan valitti vain siitä, että mies ei huomaa eikä kiellä. Vasta nyt tuli tuo muusijuttu, mitä sivumennen sanoen en enää usko. Miksipä ei olisi voinut kertoa sitä aikaisemmin, jos oikeasti oli joku sanomisen arvoinen asia? Päinvastoin, jo otsikossa itsekin arvioi ylireagoineensa. Luulenpa, että pizza-arvaus osui oikeaan, tai oli jotain muuta vastaavaa, jota moni pitäisi pienenä juttuna. Siksi ap jankuttaa, että sillä itse asialla ei ole väliä, kun ei enää kehtaa kertoa totuutta.
Kun a) pointti ei ole se mitä teini teki vaan b) se mitä mies jätti tekemättä. Taas. Ja otsikko viittaa siis siihen, että sanoin miehelle hänen tavastaan elellä tyynessä lasikuplassa ja mies piti sanomistani turhana. Tämän varmaan ilmaisin epäselvästi.
Mies jätti meuhkaamatta. Viisas mies.
Ei hän jättänyt tekemättä mitään. Ei ollut siis niin koko aikana niin paljon läsnä etä olisi valinnut olla passiivinen. Hän vain keskittyi itseensä.
Eikö mies ajanutkaan autoa? Niin että mitä ei huomannut? Nenän kaivamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli palstamamojen lapset syö sormin perunamuusia ravintolassa ja se on heille OK :D
Jos oikein tarkkaan luet, niin ap ei suostunut kertomaan, mitä pahaa teini teki, vaan valitti vain siitä, että mies ei huomaa eikä kiellä. Vasta nyt tuli tuo muusijuttu, mitä sivumennen sanoen en enää usko. Miksipä ei olisi voinut kertoa sitä aikaisemmin, jos oikeasti oli joku sanomisen arvoinen asia? Päinvastoin, jo otsikossa itsekin arvioi ylireagoineensa. Luulenpa, että pizza-arvaus osui oikeaan, tai oli jotain muuta vastaavaa, jota moni pitäisi pienenä juttuna. Siksi ap jankuttaa, että sillä itse asialla ei ole väliä, kun ei enää kehtaa kertoa totuutta.
Kun a) pointti ei ole se mitä teini teki vaan b) se mitä mies jätti tekemättä. Taas. Ja otsikko viittaa siis siihen, että sanoin miehelle hänen tavastaan elellä tyynessä lasikuplassa ja mies piti sanomistani turhana. Tämän varmaan ilmaisin epäselvästi.
Mies jätti meuhkaamatta. Viisas mies.
Ei hän jättänyt tekemättä mitään. Ei ollut siis niin koko aikana niin paljon läsnä etä olisi valinnut olla passiivinen. Hän vain keskittyi itseensä.
Eikö mies ajanutkaan autoa? Niin että mitä ei huomannut? Nenän kaivamista?
Mies söi. Mies ajoi autoa. Minä söin ja silti huomasin. Ja kun teini on tehnyt tuota ihan samaa autossa kun minä olen ajanut (ruuhkassa, liukkaalla, pimeässä, keskustassa) olen huomannut. Nyt huomasin takapenkiltä, vaikka oli penkki välissä.
Mies ei ikinä "huomaa". Kuten hän ei myöskään "löydä" ilman että kysyy minulta ja keskeyttää.
Näpersikö teini puhelinta, ja ap on nipo siitä ettei puhelinta saa käyttää autossa?
Vierailija kirjoitti:
Ja molemmat asiat uuvuttavat nyt minua. Se että saan yksin kohdata tuon teinin käytöksen ja se että minä en saa ikinä relata. En saa syödä rauhassa, en saa ikinä tehdä mitään loppuun, enkä saa edes siivota rauhassa. Koko ajan joku etsii jotakin, tulee kysymään jotakin, keskeyttää. Ja vaatii.
Ja sen loppuajan sitten teini kapinoi ja haastaa ja haukkuu.
Ja mies syö ateriansa rauhassa, häärää pihalla rauhassa, köröttelee kesäteillä rauhassa. Ja niin edelleen. "Kun ei huomannut" ja "kun sinä ehdit jo ensin".
Kun on kaksi tai kolme ihmistä saman katon alla niin kommunikointi keskeyttää - kuulostat julmalta ja martyyrilta. Milloin sä olet alkanut pitää perhettäsi taakkana? Toi on kamalaa ja erityisesti sitä sun lastasi ajatellen. DELEGOI! Mulla on 4 lasta, mies ja pari koiraa. Enkä mä tee kaikkea yksin. Pitää delegoida juttuja toisillekin kuin naama norsun perseenä tehdä ja nostaa itseään sen takia. Toi on vaan surullista. Kuulostat masentuneelta, ehkä sun kannattaa mennä jutteleen jollekin. Koska et sä ainakaa voi kaataa tota muiden syyksi, tuossa on myös SINÄ ja SINUN reagoiminen.
En ymmärrä miksi et kerro mitä niin kamalaa se sun lapsi teki. Minkähän ikäinen tämä "teini" edes on? 12vee?
Toi sun tapa hoitaa perhettäsi näivettää sua kokoajan lisää ja vie sua kauemmas miehestäsi. Ja se sun poika, toivottavasti se löytää jonkun lämpöisen ihmisen itselleen -koska sä olet vaan kammottava.
Kun luin tätä ketjua niin pelottaa se että sä olet oikea henkilö. Ja sä puhut noin miehestäsi. Ja sä puhut noin lapsestasi. Sun mies on näköjään alistunut. Se ei ehkä tee kuten haluat, mä veikkaan että jos se tekisi, sä menisit hoitamaan homman uudestaan -koska se teki väärin eikä osaa. Toi on henkistä väkivaltaa mitä sä teet.
Tosi rasittavia nämä kanssa palstailijat aina välillä, ei sillä ole väliä mitä tuo teini teki vaan ettei isä huomaa. Ja sillä ei ole väliä oikeastaan mitä kiellettyä on tehnyt: jos on sovittu että ei saa tehdä jotain niin silloin ei saa! Yksinkertaista.
Ja voi autossa tehdä muutakin kiellettyä kuin tuo jonkun mainitsema nenän kaivelu ja syljeskely. Kiroilu/huutaminen/jonkun auton/tai muun osan tahallinen tuhoaminen ja Näitähän riittää.
Mutta siis ap, ymmärrän turhautumisesi. Sano miehellesi, että vaihdat osia kuukaudeksi. Jos mies ei huomaa huonoa käytöstä/kiellettyä toimintaa, voitte sopia jonkun merkin minkä annat, jotta mies osaa keskittyä oikeaan asiaan.. en oikein osaa muuta ajatusta antaa. Mutta ymmärrykseni saat tähän asiaan. Hyvää syksyn odotusta koko perheellesi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja molemmat asiat uuvuttavat nyt minua. Se että saan yksin kohdata tuon teinin käytöksen ja se että minä en saa ikinä relata. En saa syödä rauhassa, en saa ikinä tehdä mitään loppuun, enkä saa edes siivota rauhassa. Koko ajan joku etsii jotakin, tulee kysymään jotakin, keskeyttää. Ja vaatii.
Ja mies syö ateriansa rauhassa, häärää pihalla rauhassa, köröttelee kesäteillä rauhassa. Ja niin edelleen. "Kun ei huomannut" ja "kun sinä ehdit jo ensin".
Kun on kaksi tai kolme ihmistä saman katon alla niin kommunikointi keskeyttää - kuulostat julmalta ja martyyrilta. Milloin sä olet alkanut pitää perhettäsi taakkana? Toi on kamalaa ja erityisesti sitä sun lastasi ajatellen. DELEGOI! Mulla on 4 lasta, mies ja pari koiraa. Enkä mä tee kaikkea yksin. Pitää delegoida juttuja toisillekin kuin naama norsun perseenä tehdä ja nostaa itseään sen takia. Toi on vaan surullista. Kuulostat masentuneelta, ehkä sun kannattaa mennä jutteleen jollekin. Koska et sä ainakaa voi kaataa tota muiden syyksi, tuossa on myös SINÄ ja SINUN reagoiminen.
En ymmärrä miksi et kerro mitä niin kamalaa se sun lapsi teki. Minkähän ikäinen tämä "teini" edes on? 12vee?
Toi sun tapa hoitaa perhettäsi näivettää sua kokoajan lisää ja vie sua kauemmas miehestäsi. Ja se sun poika, toivottavasti se löytää jonkun lämpöisen ihmisen itselleen -koska sä olet vaan kammottava.
Kun luin tätä ketjua niin pelottaa se että sä olet oikea henkilö. Ja sä puhut noin miehestäsi. Ja sä puhut noin lapsestasi. Sun mies on näköjään alistunut. Se ei ehkä tee kuten haluat, mä veikkaan että jos se tekisi, sä menisit hoitamaan homman uudestaan -koska se teki väärin eikä osaa. Toi on henkistä väkivaltaa mitä sä teet.
Niin miksi minun pitää vetää kaikkea, kantaa päävastuu, pitää naruja ja palloja ja erikseen delegoida? Miten edes delegoit tuollaisen tilanteen noin niinkuin käytännössä? Kun toinen ei ole edes kartalla? Eikö meitä pitäisi olla tässä kaksi aikuista? Miksei toinen voi olla aikuinen ja oma-aloitteinen? Valveilla oman perheensä kanssa? Läsnä??? Huomata? Keskittyä? Sen sijaan että hän olla möllöttää, poimii rusinat pullasta, valikoi mitä tekee ja käytännössä jättää minulle aivan kaiken paskan? Saa minut aina olemaan se kelju vanhempi kun hän on kiva.
Turha tässä ap:lta on kysyä mitä teini teki autossa, kun ei se joko kehtaa kertoa tai lopulta ei ole tehnyt mitään niin merkityksellistä, että me muut pitäisimme sitä outona tai vääränä. Taas jankattaisiin 20 sivua puuta heinää ja ap sen kuin vihjailee... Boring!
Mutta onhan sun teinis taantunut jonnekin 2v. tasolle, kun syö ruokaa sormin ja vielä muusia. Ikinä aiemmin kuullutkaan moisesta käytöksestä teinin kohdalla.
Kerro nyt mitä siellä autossa tapahtui, niin sen jälkeen voidaan pohtia itse ongelmaa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitteko ulkona syömässä vai ihan vaan kotona? Jos kotona, niin miksi pitäisi olla ensiluokkaiset pöytätavat? Ravintolassa taas jos ei osaa käyttäytyä, niin älkää ottako teiniä mukaan. Ilmoittakaa teinille etukäteen että ravintolassa sitä veistä käytetään tai mukaan ei ole asiaa.
Mitä kiellettyä teini teki autossa? Ja miksi kyseinen asia on kielletty? Onko teinille selitetty miksi on kielletty, vai onko vaan sanottu että niin ei saa tehdä ilman mitään selitystä?
Ja miksei kotona pidä olla pöytätapoja? Missäs sä niitä opetat jollei kotona? Hyvin käyttäytyvä käyttäytyy hyvin joka paikassa, eikö niin?
Noista selityksistä - ei niitä asioita aina tarvitse lapsille selitellä, ei on ei ja sillä siisti.
Totta kai sun täytyy selittää lapselle minkä takia asiaa ei saa tehdä :D
Mitä luulet että tapahtuu kun kiellät lasta menemästä autotielle? Lapsesta tulee utelias ja hän menee tielle. Ja kun hän jää auton alle, hän tokaisee ettei tiennyt mitä käy jos menee autotielle.
Että jospa selittäisit asiat, auktoriteetti kasvaa huimasti
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa tapahtuisi, jos joskus vain keskittyisit omaan ruokailuusi tai siivoamiseen, etkä keskeyttäisi teinin takia? Tunkekoon vaikka päänsä perunamuusiin, eiköhän kuitenkin tajua ottaa sen sieltä pois ennen kuin tukehtuu. Kun tullaan kyselemään tai vaatimaan passaamista, sanot että katsotaan sitten, kun olet saanut tekeillä olevan homman valmiiksi - tai pyydät kertomaan huolensa isälle. Miehellekin voi vinkata, että katsopa nyt mitä tuossa tapahtuu, tee jotain.
Totta kai lastaan haluaa kasvattaa ja huolehtia tästä, mutta joskus vain pitää ottaa hetki itselleen.
Mulle tulee mielikuva, että sinä olet aika vaativa. Tietysti en minä tiedä teidän perheenne todellista tilannetta ja sen tuomia haasteita. Mutta oletan, että teinisi on kuitenkin ns. normaali lapsi.
Meillä on lapset 13v ja 10v. Toinen on neuropsykiatrisen diagnoosin omaava. Meillä häilää molemmat lapset. Diagnosoitu lapsi vielä enemmän.
Mun neuvoni on, että relaa vähän! Mä olisin varmasti siinä sormi muussissa -tilanteessa sanonut vain, että :"hei älä viitsi sotkea!" Ja se olisi sillä ohitettu. Minusta siinä kohtaa ei tarvitse mitään koko perheen debriefingiä, että mikä meni vikaan.
Tai se auto tilanne.. pieraisiko teinisi? Mä olisin vain nauranut ja avannut teatraalisesti auton ikkunaa että saa happea! (ja ollut iloinen, että se teini ei pieraissut kovaäänisesti jo siellä ravintolapöydässä..)
Ei se elämä kaikkine sekoiluineen nyt niin vakavaa ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miksi minun pitää vetää kaikkea, kantaa päävastuu, pitää naruja ja palloja ja erikseen delegoida? Miten edes delegoit tuollaisen tilanteen noin niinkuin käytännössä? Kun toinen ei ole edes kartalla? Eikö meitä pitäisi olla tässä kaksi aikuista? Miksei toinen voi olla aikuinen ja oma-aloitteinen? Valveilla oman perheensä kanssa? Läsnä??? Huomata? Keskittyä? Sen sijaan että hän olla möllöttää, poimii rusinat pullasta, valikoi mitä tekee ja käytännössä jättää minulle aivan kaiken paskan? Saa minut aina olemaan se kelju vanhempi kun hän on kiva.
ET vastannut siihen tekeekö sun mies siivouksen oikein vai menetkö perässä? Kuulostat niuholta ja taitaa olla nämä sun keksimiä sääntöjä. Miksi sä elät noiden kanssa etkä mene omillesi jos sun on jotenkin vaikeaa? Toivon yhä enempi että poikasi löytää joskus HYVÄN naisen, ei tuollaista arvostelijaa.
Mä en tajua miten sää olet onnistunut ravintolassa käymisen aikana valittaa pojallesi ja vielä nostat se miehesi arvosteluksi.
Mitä jos sä keskittyisit siihen omaan tekemiseesi kuin siihen että sun poika tekee asioita väärin. Ehkä toi on sun pojan tapa saada sulta huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee mielikuva, että sinä olet aika vaativa. Tietysti en minä tiedä teidän perheenne todellista tilannetta ja sen tuomia haasteita. Mutta oletan, että teinisi on kuitenkin ns. normaali lapsi.
Meillä on lapset 13v ja 10v. Toinen on neuropsykiatrisen diagnoosin omaava. Meillä häilää molemmat lapset. Diagnosoitu lapsi vielä enemmän.
Mun neuvoni on, että relaa vähän! Mä olisin varmasti siinä sormi muussissa -tilanteessa sanonut vain, että :"hei älä viitsi sotkea!" Ja se olisi sillä ohitettu. Minusta siinä kohtaa ei tarvitse mitään koko perheen debriefingiä, että mikä meni vikaan.
Tai se auto tilanne.. pieraisiko teinisi? Mä olisin vain nauranut ja avannut teatraalisesti auton ikkunaa että saa happea! (ja ollut iloinen, että se teini ei pieraissut kovaäänisesti jo siellä ravintolapöydässä..)
Ei se elämä kaikkine sekoiluineen nyt niin vakavaa ole!
En minä tehnyt siitä mitään numeroa. Sanoin vain että "mitä me ollaan puhuttu sormin syömisestä". Autossa komensin lopettamaan.
Minä myös kiitän aina kun menee hyvin jne. Ja ei, en ole vaativa. Emme syö lautasliinat sylissä, hopea-aterimilla jne. Tässäkin raja oli se sormin syönti, veitsen käyttöä en vaatinut.
Minulla on yläkoulun opettajan koulutus ja paljon kokemusta nuorista, mm kolesta vaihtarista. Voin jo kertoa että sinullakin on tod näk edessä vielä se vaikein osuus. Yleensä kasiluokka on se horna vaihe ja juuri sitä minä elän nyt. Näemmä yksinäni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ET vastannut siihen tekeekö sun mies siivouksen oikein vai menetkö perässä? Kuulostat niuholta ja taitaa olla nämä sun keksimiä sääntöjä. Miksi sä elät noiden kanssa etkä mene omillesi jos sun on jotenkin vaikeaa? Toivon yhä enempi että poikasi löytää joskus HYVÄN naisen, ei tuollaista arvostelijaa.
Mä en tajua miten sää olet onnistunut ravintolassa käymisen aikana valittaa pojallesi ja vielä nostat se miehesi arvosteluksi.
Mitä jos sä keskittyisit siihen omaan tekemiseesi kuin siihen että sun poika tekee asioita väärin. Ehkä toi on sun pojan tapa saada sulta huomiota.
En mene miehen siivouksen perässä, enkä ole niuho. Ja lapseni on tyttö, joka toivottavasti sitten köytää miehen jostain kulttuurista joss syödään sormin. Kun näemmä en saa häntä syömään haarukalla.
Hei ekan viestin kirjoittaja, älä välitä noista ymmärtämättömistä kommenteista. Mä ymmärrän tilanteesi, ehkä sen pystyy ymmärtämään vain toinen samassa tilanteessa oleva. Lapset varmaan on sellasia, että ne haastaa jostain syystä toista vanhempaa. Ja sitten on niitä vanhempia, isiä ja äitejä, jotka ei viitsi puuttua, onhan se paljon helpompaa katsella poispäin.
Taidettiin osua oikeaan. Voisin lyödä vetoa siitä, että teini söi pizzaa käsin ja räpläs autossa puhelinta. Av-mamma sai hepulin ensin teinille ja sitten miehelleen, jonka mielestä ei noissa ollut mitään kiellettävää, mutta puolustautui raivomammalle, että ei huomannut. Mamma sitten hakee ja saa vertaistukea aihe vapaalta. Jep jep.
Kysy joskus mitä se mies uneksii. Onko hän perheenjäsen vai sivustaseuraaja?
Niin surullisia monet näistä tämän palstan perhe-elämän kuvauksista.
Vierailija kirjoitti:
Tosi rasittavia nämä kanssa palstailijat aina välillä, ei sillä ole väliä mitä tuo teini teki vaan ettei isä huomaa. Ja sillä ei ole väliä oikeastaan mitä kiellettyä on tehnyt: jos on sovittu että ei saa tehdä jotain niin silloin ei saa! Yksinkertaista.
Ja voi autossa tehdä muutakin kiellettyä kuin tuo jonkun mainitsema nenän kaivelu ja syljeskely. Kiroilu/huutaminen/jonkun auton/tai muun osan tahallinen tuhoaminen ja Näitähän riittää.Mutta siis ap, ymmärrän turhautumisesi. Sano miehellesi, että vaihdat osia kuukaudeksi. Jos mies ei huomaa huonoa käytöstä/kiellettyä toimintaa, voitte sopia jonkun merkin minkä annat, jotta mies osaa keskittyä oikeaan asiaan.. en oikein osaa muuta ajatusta antaa. Mutta ymmärrykseni saat tähän asiaan. Hyvää syksyn odotusta koko perheellesi :)
Onko niistä säännöistä sovittu yhdessä, vai onko se sääntö ap:n yksin päättämä? Ei perheen pyörimisen ja lasten kasvatuksen tarvitse aina tapahtua sen tiukemman vanhemman ehdoilla.
En myöskään usko, että kukaan terve teini syö perunamuusia sormin. Epäilen, että kyseessä on oikeasti ollut esim. ranskalaisten syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voi autossa tehdä muutakin kiellettyä kuin tuo jonkun mainitsema nenän kaivelu ja syljeskely. Kiroilu/huutaminen/jonkun auton/tai muun osan tahallinen tuhoaminen ja Näitähän riittää.Mutta siis ap, ymmärrän turhautumisesi. Sano miehellesi, että vaihdat osia kuukaudeksi. Jos mies ei huomaa huonoa käytöstä/kiellettyä toimintaa, voitte sopia jonkun merkin minkä annat, jotta mies osaa keskittyä oikeaan asiaan.. en oikein osaa muuta ajatusta antaa. Mutta ymmärrykseni saat tähän asiaan. Hyvää syksyn odotusta koko perheellesi :)
Onko niistä säännöistä sovittu yhdessä, vai onko se sääntö ap:n yksin päättämä? Ei perheen pyörimisen ja lasten kasvatuksen tarvitse aina tapahtua sen tiukemman vanhemman ehdoilla.
En myöskään usko, että kukaan terve teini syö perunamuusia sormin. Epäilen, että kyseessä on oikeasti ollut esim. ranskalaisten syöminen.
Niin. Pitääkö miehelle laatia jokin sääntöopus, että hän osaa sanoa mikä on sallittua, mikä ei. Eli minun pirää ensin kertoa hänelle, että 14-vuotiaan ei kuulu syödä muusia sormia ja kaikkina niinä ketoina kun tämänkin kesän aikana olem sormin syomisestä ruokapöydässä sanonut erikseen herättää mies ruokapöydässä että hän huomaa että olen kieltänyt sormin suömisen? Että autossa kun 14-vuotias nostaa likajset jalat juuti pestyn autoni (josta pesemisestä olen kolme kertaa isälle maininnut) kojelaudalle ihan isän silmien alle, kaivelee varpaan kynsien alta likaa jota ampuu kanssanatkustajien päälle niin minun pitää sietää se koska isällä ei sääntökirjadda ole siitä mainintaa? Selvä. Olen siis tiukkapioinen natsi joka ansaitse kaiken tämän. Syy on yksin minun. Kiitos.
No alkoiko se teini hipelöitteen itteensä siellä autossa? Siksi et kehtaa sitä mainita tässä. Jos näin on, että teinisi a) syö perunamuusia peukalolla ja b) hipelöittee itteensä isänsä vieressä, niin vie nyt äkkiä johonkin psykologiseen arviointiin, et mikä vaivaa, koska eihän nuo kummatkaan ole normaaleita juttuja teinillä.
Vai onko jo todettu jokin sairaus/kehitysviivästymä?