Sanoinko turhasta?
Väsynyt olemaan se mäntti vanhempi. Oltiin perheen kanssa syömässä. Teinillä paha tapa jättää veitsi käyttämättä ja tunkea sormi sinne ruokaan. Niin nytkin. Isänsä ja minä istumme vastapäätä. Isä ei huomaa. Minä sanon. Teini alkaa jäpättää vastaan.
Autossa teini tekee taas jotain mistä on sanottu että on kielletty. Istuu isän vieressä, mutta isä ei huomaa. Minä sanon teinille. Teini jäpättää minulle.
Onko liikaa vaadittu että isäkin huomaisi ja vaatisi hyvää käytöstä? On todella rasittavaa olla aina se nalkuttaja! Tuntuu että isä elelee lasikupla päässä, eikä ole läsnä, eikä huomaa mitään. Sellainen unissakävelijä.
Kommentit (64)
Mä seurustelin tollasen miehen kanssa, joka oli paperilla aivan ok, mutta jonka kanssa seurustelu oli todella yksinäistä koska mies oli jossain aivan omissa maailmoissaan. Mies parkkeerasi itsensä koneelle koko päiväksi, eikä irtaantunut sieltä ennen iltaa ellei itsellän ollut jotain menoja. Kokeilin joskus mitä tapahtuu, jos jätän vaan kaiken hoitamatta. Lopputuloksena oli väsynyt ämmä, jonka mies ei havahtunut oman toimintansa järjettömyyteen vaan kaikki kasaantui ympärillä.
Pahinta oli, että ravintolassa, kotona tai missä vain mies keskittyi itseensä. Emme puhuneet mitään ja mies ei edes reagoinut keskustelunavauksiini. Oli aivan sama, olisinko istunut yksin, koska kaikki kuivui kasaan heti alkumetreiltä. "Miten meni töissä tänään?" "Ihan hyvin." <-- Tuollainen linja kun jatkuu koko illan, niin siihen pitkästyy. Siihen päälle vielä fyysinen etäisyys ja joskus jopa suoranainen torjunta kaikkien nähden, niin tunsin itseni niin nöyryytetyksi että lakkasin rakastamasta miestä kun tuota oli jatkunut riittävän kauan. Oli ihanaa seurata monissa häissäkin miten muut pariskunnat juttelivat ja kommunikoivat keskenään, niin meillä oli aivan pystyynkuollutta. Joskus ihmiset eivät edes tienneet että olimme pariskunta.
Tähän päälle mies ei tuntunut huomaavan yhtään mitä tapahtuu ympärillä. Mies istui aivan tyytyväisenä paikallaan ja seinät olisivat saaneet kaatua ympärillä ennen kuin mitään reaktiota olisi tullut. Monta kertaa oli jotain vaaratilanteita tai tilanteita, joissa tarvittiin nopeaa reaktiokykyä tai jotain, niin mies ei huomannut tai huomasi liian myöhään. Otti joko paskasia astioita tiskikoneesta hirveällä kiireellä, ja alkoi kaataa niihin kahvia eikä olisi huomannut sitä ellen olisi maininnut. Lisäksi olisi ihan hyvin silittäessä voinut jättää kuuman raudan paitansa päälle, ja jos olisin kauempaa huikannut että varo vähän, niin mies olisi jäänyt tiukkaamaan multa että mitä pitää varoa sen sijaan, että olisi käyttänyt havainnoimiseen tarkoitettuja aistielimiään itse ja huomannut että nenän alla suurin piirtein palaa.. Tuo oli myös ärsyttävää, että sählätessään jotain mies jäi tiukkaamaan että mitä pitää varoa. Kuinka monta asiaa menikään sen takia hajalle..
Lisäksi mies ei reagoinut huonoon käytökseen ympärillään mitenkään. Kuinka monta kertaa hänen kaverinsa tai tuttunsa suurin piirtein haistattelivat mulle, eikä mies reagoinut mitenkään vaikka sen olisi kuulunut puuttua siihen. Oli aika noloa, kun kaverit huorittelivat ja mies vain istuu vieressä niin kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Moni ihmetteli miksi erosin noin hyvästä miehestä. Varmasti siksi, että voin olla reilusti yksin kuin yksin parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi rasittavia nämä kanssa palstailijat aina välillä, ei sillä ole väliä mitä tuo teini teki vaan ettei isä huomaa. Ja sillä ei ole väliä oikeastaan mitä kiellettyä on tehnyt: jos on sovittu että ei saa tehdä jotain niin silloin ei saa! Yksinkertaista.
Ja voi autossa tehdä muutakin kiellettyä kuin tuo jonkun mainitsema nenän kaivelu ja syljeskely. Kiroilu/huutaminen/jonkun auton/tai muun osan tahallinen tuhoaminen ja Näitähän riittää.Mutta siis ap, ymmärrän turhautumisesi. Sano miehellesi, että vaihdat osia kuukaudeksi. Jos mies ei huomaa huonoa käytöstä/kiellettyä toimintaa, voitte sopia jonkun merkin minkä annat, jotta mies osaa keskittyä oikeaan asiaan.. en oikein osaa muuta ajatusta antaa. Mutta ymmärrykseni saat tähän asiaan. Hyvää syksyn odotusta koko perheellesi :)
Onko niistä säännöistä sovittu yhdessä, vai onko se sääntö ap:n yksin päättämä? Ei perheen pyörimisen ja lasten kasvatuksen tarvitse aina tapahtua sen tiukemman vanhemman ehdoilla.
En myöskään usko, että kukaan terve teini syö perunamuusia sormin. Epäilen, että kyseessä on oikeasti ollut esim. ranskalaisten syöminen.
Niin. Pitääkö miehelle laatia jokin sääntöopus, että hän osaa sanoa mikä on sallittua, mikä ei. Eli minun pirää ensin kertoa hänelle, että 14-vuotiaan ei kuulu syödä muusia sormia ja kaikkina niinä ketoina kun tämänkin kesän aikana olem sormin syomisestä ruokapöydässä sanonut erikseen herättää mies ruokapöydässä että hän huomaa että olen kieltänyt sormin suömisen? Että autossa kun 14-vuotias nostaa likajset jalat juuti pestyn autoni (josta pesemisestä olen kolme kertaa isälle maininnut) kojelaudalle ihan isän silmien alle, kaivelee varpaan kynsien alta likaa jota ampuu kanssanatkustajien päälle niin minun pitää sietää se koska isällä ei sääntökirjadda ole siitä mainintaa? Selvä. Olen siis tiukkapioinen natsi joka ansaitse kaiken tämän. Syy on yksin minun. Kiitos.
Jos teidän teininne oikeasti työ perunamuusia sormin, niin siinä ei isän syyttäminen auta mitään, vaan teini tulee vielä neurologille arvioitavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi rasittavia nämä kanssa palstailijat aina välillä, ei sillä ole väliä mitä tuo teini teki vaan ettei isä huomaa. Ja sillä ei ole väliä oikeastaan mitä kiellettyä on tehnyt: jos on sovittu että ei saa tehdä jotain niin silloin ei saa! Yksinkertaista.
Ja voi autossa tehdä muutakin kiellettyä kuin tuo jonkun mainitsema nenän kaivelu ja syljeskely. Kiroilu/huutaminen/jonkun auton/tai muun osan tahallinen tuhoaminen ja Näitähän riittää.Mutta siis ap, ymmärrän turhautumisesi. Sano miehellesi, että vaihdat osia kuukaudeksi. Jos mies ei huomaa huonoa käytöstä/kiellettyä toimintaa, voitte sopia jonkun merkin minkä annat, jotta mies osaa keskittyä oikeaan asiaan.. en oikein osaa muuta ajatusta antaa. Mutta ymmärrykseni saat tähän asiaan. Hyvää syksyn odotusta koko perheellesi :)
Onko niistä säännöistä sovittu yhdessä, vai onko se sääntö ap:n yksin päättämä? Ei perheen pyörimisen ja lasten kasvatuksen tarvitse aina tapahtua sen tiukemman vanhemman ehdoilla.
En myöskään usko, että kukaan terve teini syö perunamuusia sormin. Epäilen, että kyseessä on oikeasti ollut esim. ranskalaisten syöminen.
Niin. Pitääkö miehelle laatia jokin sääntöopus, että hän osaa sanoa mikä on sallittua, mikä ei. Eli minun pirää ensin kertoa hänelle, että 14-vuotiaan ei kuulu syödä muusia sormia ja kaikkina niinä ketoina kun tämänkin kesän aikana olem sormin syomisestä ruokapöydässä sanonut erikseen herättää mies ruokapöydässä että hän huomaa että olen kieltänyt sormin suömisen? Että autossa kun 14-vuotias nostaa likajset jalat juuti pestyn autoni (josta pesemisestä olen kolme kertaa isälle maininnut) kojelaudalle ihan isän silmien alle, kaivelee varpaan kynsien alta likaa jota ampuu kanssanatkustajien päälle niin minun pitää sietää se koska isällä ei sääntökirjadda ole siitä mainintaa? Selvä. Olen siis tiukkapioinen natsi joka ansaitse kaiken tämän. Syy on yksin minun. Kiitos.
Jos teidän teininne oikeasti työ perunamuusia sormin, niin siinä ei isän syyttäminen auta mitään, vaan teini tulee vielä neurologille arvioitavaksi.
Teini on ihan normaali teini. Uhmaa, haastaa ja hakee rajoja. Ei siinä sinällään ole mitään mullistavaa. Isän käytöksessä on.
Ja ei, mies ei siis pessyt minun autoani, minä pesin.