Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudessa asunnossani on terassi - pelkään kuollakseni asua täällä. Kaipaan tsemppiä

Vierailija
05.08.2016 |

Eli olen opiskelija ja muuttanut juuri opiskelija-asuntoon, joka on aivan maantasalla ja minulla on tässä pienehkö terassi. Olen asunut jo vuoden omillani toisenlaisessa kämpässä. Siellä kaikki meni hyvin, mutta tämä pelottaa tosi paljon, vaikka olin tänne muuttaessa innoissani siitä kuinka tuohon voi hankkia grillin tai muuta kivaa.

Tuossa terassilla on laudoista tehdyt seinämät, mutta siinä on myös sellainen suuri aukko josta voi kulkea vapaasti. Mitään porttia tai vastaavaa ei siis ole jolla voisin saada edes vähän turvallisuuden tunnetta. Terassin jälkeen on rivi puskia, jotka erottavat pihan hiekkatiestä, mutta juuri minun kohdallani menee pieni polku niiden läpi. Jos joku siis haluaa, hän pystyy kävelemään aivan ikkunani alle. Verhoni ovat ihan peittävät, joskin vaaleat. En itse juuri näe niiden läpi ulos, mutta pelottaa että ulkoa näkee sisälle, ainakin jos minulla on valot päällä. Ällöttää ajatuskin esimerkiksi siitä, että joku katselisi minua nukkuessani, tai ylipäätään se, että joku hengaisi tuossa ikkunani edessä. Jos joku koputtaisi ikkunaan saisin varmasti sydänkohtauksen...

Tiedän että taidan pelätä turhia ja on melko epätodennäköistä että mitään kävisi, mutta olen luonteeltani kauhea stressaaja ja pelkään joka asiaa. Eilen makasin sängyssä kaksi tuntia saamatta unta ja sydän tykyttäen, koska pelkäsin. Verhojen läpi näkyi liikkuva varjo, joka taisi olla kauempana oleva kuusi joka heilui tuulessa.

Jos joku haluaa murtautua tänne, hän murtautuu. En voi estää sitä mitenkään. Ja vaikka joku alkaisi rikkoa tuota ikkunaa, ehtisin luultavasti pakenemaan ulko-ovesta. En tiedä onko minulla siis mitään todellista uhkaa. Silti pelkään.

Asunto on muuten ihana ja jonotin tänne lähes vuoden, eli en todellakaan ole muuttamassa muualle pelkoni takia. Mutta kuinka saisin itseni olemaan rauhallisin mielin? Asuuhan moni muukin täällä samanlailla, enkä ole kuullut että mitään olisi ikinä käynyt. Toisaalta alue on melkeinpä keskustaa ja täällä on myös epämääräistä porukkaa, joskus on nukkunut puliukkoja tässä saman talon rapussa. Mikseivät siis voisi eksyä terassilleni myös tai vaikka tahallaan säikytellä... Onko jollain jotain rauhoittavia sanoja?

Kommentit (164)

Vierailija
81/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse samanlaisessa asunnossa ja terassillani ON joitakin kertoja käyty. Terassilla ollut lyhty on rikottu, talvella sinne on potkittu lunta jne. muuta pientä kiusaa. Asun toisaalta aika "huonolla" alueella (paljon päihdeongelmaisia, työttömiä jne). Itseä lohduttaa vain ajatus siitä että terassin ovi on lukossa, eihän sille oikein muuta voi.

Vierailija
82/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita terassin aitaa ja/tai oveen "varo koiraa" kyltti, jossa rottweilerin kuva. Olisi hyvä jos joku kehittelisi liiketunnistevalon, joka valon syttyessä päästäisi myös raivokasta koiran haukuntaa minuutin verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että varotoimien lisäksi tutustut pelkoihisi ja yrität päästä yli niistä. Kerroit tuolla aiemmin, että pelkäät muutenkin paljon. On mahdollista, että tästä saattaa lähteä paha kierre, jossa aina vaan uusilla turvajärjestelyillä pakenet pelkojasi. Itselläni lähti nimittäin todella pienestä liikkeelle ja lopulta olin kotini vanki, kun "ulkomaailmassa" oli mukamas liikaa vaaroja.

Pelkosi ovat jokseenkin perusteltuja, mutta samalla tavalla sitä voisi alkaa pelkäämään ulkona liikkumista, koska puukkomies voi hyökätä sielläkin. Ei voi alkaa seurustelemaan, kun kumppani voikin paljastua väkivaltaiseksi hulluksi. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Aina voi tapahtua, mutta pelossa ei voi elää. Jos elät, niin oikeasti etsi itsellesi keinoja lieventää stressiä (nimenomaan henkisiä resursseja stressin lieventämiseksi, ei aineellista) ja kerää roima annos itseluottamusta. Varoituskyltit ja muut ovat hyvä asia, kunhan et tukeudu niiden tuomaan turvallisuuden illuusioon, koska tällöin alkuperäinen pelonlähteesi on vielä olemassa. Turhia riskejä ei kannata ottaa, mutta maantasalla asuminen ei ole kovin suuri riski.

Vierailija
84/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois, jatkuvan pelon kanssa asuminen ei ole kivaa. Tiedän tunteen, ei siinä järkipuhe auta.

Vierailija
85/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin pelotti alussa vastaavassa tilanteessa, mutta se meni parissa viikossa ohi. Eiköhän ap:lla myös.

Vierailija
86/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tunnistevalo vaan lisää hysteriaa, jos se syttyykin turhaan esim. jonkun eläimen takia? Sillon ei edes näy pihalla ketään!

Vierailija
87/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella joku vuosi takasin joku narkki marssi terassilta asuntoon sisään, ja murhasi siellä olleen opiskelijan rahan toivossa.

Vierailija
88/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele niin, että jos joku tunkeutuu sun kämppään niin koska se on maantasolla sä pääset sieltä pakoon. Jos asuisit kerroksissa ja joku tulisi rapun ovesta sä et pääse sieltä mihinkään vaan olet satimessa kuin lahna katiskassa.

Vierailija
89/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen valo, joka syttyy terassille liikkeentunnistajan avulla? Säikäytää vorot pois.

Vierailija
90/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille joskus aikoinaan joku kiipesi parvekkeelle juuri alimman kerroksen korkean aidan kautta.

Parvekkeella oli poltettu tupakkaa ja puista parvekkeen ovea oli viillelty.

Äitini sänky oli tuon parvekkeen ikkunan alla, ikkunassa pitsiverhot. Näköyhteys on ollut ihan suora :/

Meillä oli koirakin tuohon aikaan, joka ei jostain syystä mekkaloinut vieraan takia vaikka normaalisti haukku postinjakajankin.

Tunkeutujan on täytynyt olla koiralle tuttu, koskaan ei selvinnyt kenellä oli kaunaa äitiäni kohtaan.

Äitini eli suht railakasta elämää tuolloin, ehkä oli suututtanut jonkun.

Tuskin kukaan random tyyppi lähtee kiipeämään tokaan kerrokseen talvipakkasilla liukkaan ja jäisen terassin kautta.

Vedettiin kaiteet tapauksen jälkeen vaseliinillä.

Mutta minäkin ehdotan koirakylttiä, miesten kenkiä sekä kukkapenkkiä.

Peittäviä verhoja en uskaltaisi itse hankkia, pelkäisin sitä että en kerkeä huomaamaan ajoissa mahdollista tunkeutujaa.

Vierailija
91/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuli se tappaja auerillekin.

?. Miks muuten Lahden surmaaja olisi yrittänyt Annelia tappaa just kun oli selvinnyt murhasta jäämättä kiinni? Sehän olisi tiennyt varmaa kiinnijäämistä jossain rivarissa. Muutenkaan kaveri ei ollut Annelia uhkaillut kuuausitolkulla vaan Jukkaa.

Joku ei ymmärrä sarkasmia.

Vierailija
92/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavan asuntoon tuli keskellä yötä joku narkki terassin ovesta sisään...tuttu asui kerrostalon maakerroksessa! Keskellä yötä tuli outo tunne niin käännähti sängyssä ja näki kun laiha jätkä seisoi oven takana ja alkoi rikkomaan ikkunaa. ..no onneksi tuttu tunsi yläkerran porukkaa ja ryntäsi naapurin oven taakse ja sieltä tuli isokokonen mies painimaan narkin kanssa. ..oli jo kerennyt haalimaan reppuunsa lompakon yms tavaraa. ..ketään ei onneksi sattunut mutta poliisia taisivat joutua odottamaan aika kauan. No tuttu muutti sieltä kyllä heti pois kun pääsi!!

Vierailija
93/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme hysteriaa tässä ketjussa, murhaajia ja huppumiehiä. Jos maan tasolla asuminen on niin vaarallista, niin miten kummassa moni pystyy asumaan yksin omakotitalossa tai rivitalossa?

Kerrostaloalueella ja kaupungissa liikkuu paljon ihmisiä, joten joku varmasti eksyy terassille. Se voi olla känninen naapuri kusella tai nuoret pilailun ja ilkivallan vuoksi. Ilkivalta ottaa päähän, mutta sellaista on kaupunkielämä. Älä jätä terassille mitään, mikä houkuttelee rikkomaan tai varastamaan. Tuolien pitäisi olla painavia ja kukkaruukkujen vähemmän arvokkaasta päästä.

Asuntomurtoja tapahtuu, ainakin lehtien mukaan, muttei murtomies tahallaan tule silloin, kun olet itse kotona, eikä opiskelija-asunto ole niin houkutteleva kohde, että murtautuja jaksaisi seurata, koska ole poissa. Ehkä pelottavinta, mitä voi sattua, olisi joku runkkari tiirailemassa pimeästä sisään. Sellaisen vältät käyttämällä vaatteita ja sulkemalla verhot iltaisin.

Liike-ilmaisimella varustettu valo käy hermoille, koska jokainen ohikulkija, kani ja kettu laukaisee sen. Kokeile laittaa himmeä led-valolista ikkunan tai verhon ulkopuolelle niin, että se valaisee terassia, muttei näy sisään. Vähäinenkin valo karkottaa suurimman osan pissaajista ja estää näkemästä sisään verhon läpi. Riistakamera ikkunassa voisi myös rauhoittaa mieltä, kun tiedät, mitä siellä oikeasti liikkuu. Ulos kameraa ei kannata jättää pitkäksi aikaa, koska joku valvonnasta mielensä pahoittanut pipopää varastaa sen.

Vierailija
94/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ihan hysteerinen meininki täällä. 

Totuus on että harvemmin siellä maantasossa ketään toisten tonteille saatika sisälle tulee. Ainakaan ihmisten paikalla ollessa.

Olen asunut koko lapsuuteni paritalossa ja omakotitalossa, ei ikinä häiriköitä. Nyt asuttu vuosi rivarissa, ei häiriköitä.

Siskoni on asunut noin viisi vuotta kerrostalossa maantasalla, yhen ainoan kerran oli joku känniääliö naapurustosta tullut maantasolla olevalle parvekkeelleen koputtamaan ikkunaa. Sekin ihan nätisti ja riehumatta, kännissä vain oli niin hölmöili.

Ainoa talo perheelläni johon on murtautunut varkaita sisään on sukutilallamme maalla oleva talo jossa ei ole vakituisia asukkaita. Siellä oli rikottu ikkuna ja viety hieman tavaraa. 

Etköhän aloittaja ole ihan turvassa siellä asunnossasi, opiskelija-asuntona sinne varmasti voi joku känniääliö bileitten jälkeen pihallesi eksyä, mutta en usko että kovin helpolla kukaan lähtee sisään yrittämään kun olet paikalla. Turha viettää peläten öitään. 

Vierailija
95/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paksummat verhot ja vaikka jokin "ansa" siihen ikkunan alle. Tyyliin tyhjiä tölkkejä tai jotain. Ja varoituskyltti koirasta portille. Dobermannin kuva koristeeksi. Toimii.

Näkösällä olevat tölkit sitten houkuttelevat spurguja ja bulgarialaisia tölkinkerääjiä.

Vierailija
96/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullut, että pelottaa asua maantasalla. Mua pelottaisi enemmän asua kerrostalossa. Mitä jos syttyisi tulipalo enkä pääsisi ulos kodistani?

Muakin pelotti tuo tulipalohomma kun muutin ensimmäistä kertaa niin ylös, ettei tästä oikein voi hypätä satuttamatta itseään pahasti tai kuolematta. No, mulla on köysi, joka yltää maahan asti. Se on helposti saatavilla. Sen kun sidon sen patteriin, lasken kissat ensin kopassa alas ja kipuan itse perässä. Tässä auttaa kun olen pienikokoinen ja ketterä (neuroottisuus pitää mut hyvässä fyysisessä kunnossa. Olen aina valmis katastrofiin). Tässä talossa on lisäksi osastoivat palo-ovet kerrosten ja rappujen välillä, mikä on tosi hieno juttu.

Olen niin neuroottinen, että ilman tuota köyttä stressaisin ihan järjettömästi. Nyt kun on köysi, en edes ajattele koko asiaa.

Tämä on vähän sama kun auton turvavyöt. Ne laitetaan aina kiinni (yleensä) vaikka ei oikeasti pelättäisikään kolaria tai pidettäisi sitä millään tavalla todennäköisenä.

Huvittavinta mitä olen hetkeen lukenut.

Tuipalossa sulla on poistumiseen aikaa vain muutama minuutti, ei ees sitäkään yleensä. Siinä ei tosiaankaan ole aikaa metsästää tulipalon panikoittamia kissoja kiinni ja sitoa köysiä patteriin ja laskea kissoja alas. Jos sen teet, häkä ehtii jo luultavasti tainnuttamaan sut.

Vierailija
97/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samanlainen pelkuri kuin ap. Luin näitä jo yöllä, en jaksanut rekkautua.

Asun kerrostalossa, 4 krs, tänne ei kovin helposti pääse, ei ainakaan kiipeämällä, joten olen turvassa.

Mutta joka kesä menen kotiseudulle, Pirkanmaalle lomailemaan veljen perheen luo.

Yleensä olen lapsenvahtina kun lähtevät reissuun, joku lapsista ei halua lähteä. Pelkään ihan hemmetisti aina siellä!

Omakotitalo keskellä metsää. Naapureihin lyhyt matka mutta metsä välissä. Olen aina ihan paskana öisin, en saa nukuttua ja noiden reissujen jälkeen nukun sitten himassa pari päivää univelkoja pois.

Tänä kesänä lähtivät koko perhe reissuun, olin koiran kaverina. Koira on superkiltti, antaisi murtomiestenkin kyllä tulla sisään, heittäytyisi vain rapsutettavaksi.

Se haukkuu öisin, lintuja?myyriä? Ukonilmaa? Mitä lie, mutta minä valvon ja mietin mikä murhamies nyt on tulossa.

Taidan lukea liikaa dekkareita.

Vierailija
98/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
99/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita turvakalterit ikkunaan. Näitähän näkee paljon ulkomailla. Mä laittaisin jos olis pakko asua maan tasalla. Pieni esteettinen haitta turvallisuudesta. Toistaiseksi asun viidennessä kerroksessa...

Vierailija
100/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri asui 3 kerroksessa ja yläkerran teinit kulkiva kotiinsa kiiveten parvekkeita myöden. Ilmeisesti heillä ei ollut avaimia ja parvekkeen ovi jätettiin auki. Ja kaikki kolme eri ikäistä poikaa kulki usein niin. Kyllä varmaan muutkin pystyy kiipeämään ylempiin kerroksiin, jos on tarvetta. Laita kunnon verhot ettei verhoista tarvitse stressata. Itse asun ensimmäisessä kerroksessa. En pelkää tässä sen enempää. Entisessä luhtikämpässä oli paljon enemmän häiriöitä. Kerran naapuritalon mies erehtyi kännissä ovesta ja yritti avaimellaan sisään. Tunnistin tyypin ovisilmästä ja se oli pikkuisen nolona kun avasin oven. En ymmärrä miten voi erehtyä talosta.