Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudessa asunnossani on terassi - pelkään kuollakseni asua täällä. Kaipaan tsemppiä

Vierailija
05.08.2016 |

Eli olen opiskelija ja muuttanut juuri opiskelija-asuntoon, joka on aivan maantasalla ja minulla on tässä pienehkö terassi. Olen asunut jo vuoden omillani toisenlaisessa kämpässä. Siellä kaikki meni hyvin, mutta tämä pelottaa tosi paljon, vaikka olin tänne muuttaessa innoissani siitä kuinka tuohon voi hankkia grillin tai muuta kivaa.

Tuossa terassilla on laudoista tehdyt seinämät, mutta siinä on myös sellainen suuri aukko josta voi kulkea vapaasti. Mitään porttia tai vastaavaa ei siis ole jolla voisin saada edes vähän turvallisuuden tunnetta. Terassin jälkeen on rivi puskia, jotka erottavat pihan hiekkatiestä, mutta juuri minun kohdallani menee pieni polku niiden läpi. Jos joku siis haluaa, hän pystyy kävelemään aivan ikkunani alle. Verhoni ovat ihan peittävät, joskin vaaleat. En itse juuri näe niiden läpi ulos, mutta pelottaa että ulkoa näkee sisälle, ainakin jos minulla on valot päällä. Ällöttää ajatuskin esimerkiksi siitä, että joku katselisi minua nukkuessani, tai ylipäätään se, että joku hengaisi tuossa ikkunani edessä. Jos joku koputtaisi ikkunaan saisin varmasti sydänkohtauksen...

Tiedän että taidan pelätä turhia ja on melko epätodennäköistä että mitään kävisi, mutta olen luonteeltani kauhea stressaaja ja pelkään joka asiaa. Eilen makasin sängyssä kaksi tuntia saamatta unta ja sydän tykyttäen, koska pelkäsin. Verhojen läpi näkyi liikkuva varjo, joka taisi olla kauempana oleva kuusi joka heilui tuulessa.

Jos joku haluaa murtautua tänne, hän murtautuu. En voi estää sitä mitenkään. Ja vaikka joku alkaisi rikkoa tuota ikkunaa, ehtisin luultavasti pakenemaan ulko-ovesta. En tiedä onko minulla siis mitään todellista uhkaa. Silti pelkään.

Asunto on muuten ihana ja jonotin tänne lähes vuoden, eli en todellakaan ole muuttamassa muualle pelkoni takia. Mutta kuinka saisin itseni olemaan rauhallisin mielin? Asuuhan moni muukin täällä samanlailla, enkä ole kuullut että mitään olisi ikinä käynyt. Toisaalta alue on melkeinpä keskustaa ja täällä on myös epämääräistä porukkaa, joskus on nukkunut puliukkoja tässä saman talon rapussa. Mikseivät siis voisi eksyä terassilleni myös tai vaikka tahallaan säikytellä... Onko jollain jotain rauhoittavia sanoja?

Kommentit (164)

Vierailija
121/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olen opiskelija ja muuttanut juuri opiskelija-asuntoon, joka on aivan maantasalla ja minulla on tässä pienehkö terassi. Olen asunut jo vuoden omillani toisenlaisessa kämpässä. Siellä kaikki meni hyvin, mutta tämä pelottaa tosi paljon, vaikka olin tänne muuttaessa innoissani siitä kuinka tuohon voi hankkia grillin tai muuta kivaa.

Tuossa terassilla on laudoista tehdyt seinämät, mutta siinä on myös sellainen suuri aukko josta voi kulkea vapaasti. Mitään porttia tai vastaavaa ei siis ole jolla voisin saada edes vähän turvallisuuden tunnetta. Terassin jälkeen on rivi puskia, jotka erottavat pihan hiekkatiestä, mutta juuri minun kohdallani menee pieni polku niiden läpi. Jos joku siis haluaa, hän pystyy kävelemään aivan ikkunani alle. Verhoni ovat ihan peittävät, joskin vaaleat. En itse juuri näe niiden läpi ulos, mutta pelottaa että ulkoa näkee sisälle, ainakin jos minulla on valot päällä. Ällöttää ajatuskin esimerkiksi siitä, että joku katselisi minua nukkuessani, tai ylipäätään se, että joku hengaisi tuossa ikkunani edessä. Jos joku koputtaisi ikkunaan saisin varmasti sydänkohtauksen...

Tiedän että taidan pelätä turhia ja on melko epätodennäköistä että mitään kävisi, mutta olen luonteeltani kauhea stressaaja ja pelkään joka asiaa. Eilen makasin sängyssä kaksi tuntia saamatta unta ja sydän tykyttäen, koska pelkäsin. Verhojen läpi näkyi liikkuva varjo, joka taisi olla kauempana oleva kuusi joka heilui tuulessa.

Jos joku haluaa murtautua tänne, hän murtautuu. En voi estää sitä mitenkään. Ja vaikka joku alkaisi rikkoa tuota ikkunaa, ehtisin luultavasti pakenemaan ulko-ovesta. En tiedä onko minulla siis mitään todellista uhkaa. Silti pelkään.

Asunto on muuten ihana ja jonotin tänne lähes vuoden, eli en todellakaan ole muuttamassa muualle pelkoni takia. Mutta kuinka saisin itseni olemaan rauhallisin mielin? Asuuhan moni muukin täällä samanlailla, enkä ole kuullut että mitään olisi ikinä käynyt. Toisaalta alue on melkeinpä keskustaa ja täällä on myös epämääräistä porukkaa, joskus on nukkunut puliukkoja tässä saman talon rapussa. Mikseivät siis voisi eksyä terassilleni myös tai vaikka tahallaan säikytellä... Onko jollain jotain rauhoittavia sanoja?

Mitenköhän kaikki miljoonat omakotitaloissa tai rivitaloissa asuvat oikein pärjäävät. Itse asun omakotitalossa enkä edes ovea pidä lukossa yleensä kuin öisin.

Jos joku haluaa murtautua asuntoon, se onnistuu yhtä hyvin ylimpäänkin kerrokseen äänettömästi sopivan tiirikan avulla. Uskalla elää, lopeta pelkääminen ja nauti terassistasi. Laita sinne koristeita, kalusteita, grilli, yms ja hyödynnä se, äläkä istu verhojen takana tärisemässä moottorisahamurhaajaa odottaen.

Vierailija
122/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä ap yths:n psykologilla juttelemassa. Nuo sun huolet on ihan suhteettomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän kaikki miljoonat omakotitaloissa tai rivitaloissa asuvat oikein pärjäävät. Itse asun omakotitalossa enkä edes ovea pidä lukossa yleensä kuin öisin.

Jos joku haluaa murtautua asuntoon, se onnistuu yhtä hyvin ylimpäänkin kerrokseen äänettömästi sopivan tiirikan avulla. Uskalla elää, lopeta pelkääminen ja nauti terassistasi. Laita sinne koristeita, kalusteita, grilli, yms ja hyödynnä se, äläkä istu verhojen takana tärisemässä moottorisahamurhaajaa odottaen.

Jep. Kukaan murtomies ei ala ikkunaa rikkomaan, koska siitä lähtee kauhea meteli ja ne ikkunat on vielä monikerroksisia. Ja hengenvaarallistakin se on kun lasinsirut on teräviä. Kyllä ne oven mielummin tiirikoi ja mielummin siellä rappukäytävän puolella,  jossa ei ole silminnnäkijöitä kuten pihalla saattaa olla. Ja kukaan murtomies ei lähde murtautumaan opsikelijakämppiin kun tietää ettei siellä ole mitään arvokasta. Kyllä ne rikkaiden ihmisten asuntoihin menee, etenkin vanhojen rikkaiden jolla on rahaa seteleinä jemmassa jossain.

Vierailija
124/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muuttaisi mistään hinnasta maantasalle, juurikin mahdollisten riskien vuoksi. Paitsi murtovarkaat, myös erilaiset väkivaltaiset hullut ovat potentiaalinen riski varsinkin kaupunkialueella. Ja tämä on fakta. Kaverini asui kuvatunlaisessa kämpässä,  ja heräsi keskellä yötä siihen, kun joku sekopää hajotti ikkunan ja yritti sisälle huutaen tappouhkauksia. Poliisit tämän siitten kiinni ottivat, piripää. Lisäksi oli useasti, varsinkin viikonloppuisin, esimerkiksi känniläisten häiriköintiä, mm ikkunan koputtelua ja tavaroiden penkomista. Kaveri kyhjötti kauhuissaan sisällä asunnossa ja odotti, milloin sieltä tullaan sisälle ja tehdään selvää.

Onneksi asun viidennessä kerroksessa, saa nukkua rauhassa.

Vierailija
125/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet idiootti...

Hyvähän se on varautua. Minun työpaikallani, joka on 400 oppilaan kaksikerroksinen yläaste, on yläkerran luokissa kaikissa vakiovarusteena ikkunanavaaja ja köysitikkaat. Tulipaloa ei ole koskaan ollut, mutta jos sellainen tulisi ja palo-ovet menisivät lukkoon, ei sieltä muutenkaan ulos pääsisi ennen palokunnan saapumista. Tikkaat ovat luokissa myös koulusurmaajia ajatellen, vaikka se ei olekaan virallinen syy. Meitä on kuitenkin kehotettu mahdollisen ammuskelun alkaessa heti lukitsemaan ovet, avaamaan ikkunat ja patistamaan oppilaat pihalle ja juoksemaan niin kauas kuin pääsevät.

Vierailija
126/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut neljä vuotta takapihallisessa rivitaloasunnossa, ja todella rakastan lähellä keskustaa olevaa kotiani. Kerran kuitenkin suihkun jälkeen itseäni rasvatessani havahduin siihen, että verhoilla peitetyn terassin oven takana seisoi musta hahmo huppu päässä. Hän oli aivan kiinni ikkunalasissa niin, että siluetti näkyi verhojen läpi. Oli talvi, joten seuraavana päivänä menin tutkimaan mahdollisia jalanjälkiä. Olin ennen suihkua katsonut televisiota olohuoneessa verhot auki, ja jalanjälkiä olikin olohuoneen ikkunan alla todella paljon edes takaisin. Tämän jälkeen olin käynyt suihkussa ja siirtynyt verhoilla peitettyyn makuuhuoneeseen, jonka oven taakse jäljetkin olivat siirtyneet. Karmeaa.

Vierailija
127/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä asui maan tasalla vain hetken, kutsumaton vieras tuli terassin ovesta sisään ja ystävä laittoi asunnon myyntiin. Asuu nyt 6 krs.

Eli hän oli sohvalla katsonut telkkaria, kesähelteellä,  terassin ovi auki. Oli siihen nukahtanut ja havahtui kun joku vieras mies seisoo sohvan vieressä. Ystävä oli huutanut suoraa huutoa ja tunkeilija häipyi samaa tietä, eli terassin ovesta.

Vierailija
128/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tätä av-palstan negatiivisuutta:  Ap pyysi tsemppiä ja ihmiset alkoi kirjoittelemaan pelottelutarinoita.  Mutta mietipä ap että jos siinä talossa ei ole kymmeneen tai kahteenkymmeneen (kuin vanha se liekään...) vuoteen kukaan murtautunut alakertaan tai etenkään ketään tapettu sinne, niin miksi juuri sinun asuinaikanakaan kukaan murtautuisi. Tai miksi juuri sinun kämppään. Todennäköisempää on että se huumeveikko tai muu sekopää hyppää puskasta sun päälle sen veitsen kanssa kun kävelet kadulla ja sekin on hyvin epätodennäköistä.

Vierailija
129/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullut, että pelottaa asua maantasalla. Mua pelottaisi enemmän asua kerrostalossa. Mitä jos syttyisi tulipalo enkä pääsisi ulos kodistani?

Muakin pelotti tuo tulipalohomma kun muutin ensimmäistä kertaa niin ylös, ettei tästä oikein voi hypätä satuttamatta itseään pahasti tai kuolematta. No, mulla on köysi, joka yltää maahan asti. Se on helposti saatavilla. Sen kun sidon sen patteriin, lasken kissat ensin kopassa alas ja kipuan itse perässä. Tässä auttaa kun olen pienikokoinen ja ketterä (neuroottisuus pitää mut hyvässä fyysisessä kunnossa. Olen aina valmis katastrofiin). Tässä talossa on lisäksi osastoivat palo-ovet kerrosten ja rappujen välillä, mikä on tosi hieno juttu.

Olen niin neuroottinen, että ilman tuota köyttä stressaisin ihan järjettömästi. Nyt kun on köysi, en edes ajattele koko asiaa.

Tämä on vähän sama kun auton turvavyöt. Ne laitetaan aina kiinni (yleensä) vaikka ei oikeasti pelättäisikään kolaria tai pidettäisi sitä millään tavalla todennäköisenä.

Ei sillä köydellä mitään tee. Hanki toimiva palohälytin, sammutin ja sammutuspeite. Huolehdi että kotonasi ei ole puolikuntoista elektroniikkaa joka pamahtaa hetkenä minä hyvänsä. Älä laita ruokaa kännissä. Älä sammu tupakka suussa. Älä säilytä tavaraa hellalla. Älä kuivaa pyykkiä kiukaan lähellä. Jos palo syttyy rappukäytävässä, pysy asunnossasi (älä avaa ovea) ja soita palokunta. Näillä neuvoilla pärjää pitkälle.

En pelkää kämpässäni syttyvää tulipaloa. Olen huolellinen ja sammutuspeitteet sun muut löytyy. Naapureihin en luota. Köysi auttaa silloin, jos en pääse pois rappukäytävän kautta. En avaa ovea vaan ikkunan, jonka kautta painun ulos loukusta. Niihin palokaasuihinhan porukkaa kuolee jatkuvasti kun eivät pääse asunnostaan pois. Silloin se köysi olisi ollut hyvä. Kyllähän taloihin rakennetaan palotikkaitakin. Miksi, jos se on turhaa?

Jos on tulipalo naapurihuoneistossa, EI SAA MENNÄ RAPPUKÄYTÄVÄÄN. Sinne nimenomaan ne ihmiset kuolee palokaasuihin. On pysyttävä asunnossa ja ovi kiinni. Asuntopalo ei noin vain leviä huoneistosta toiseen. Ne on rakennettu niin.

Vierailija
130/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki seuraavaks kämpäks tynnyri ja kansi kiinni.

Vierailija
131/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut maan tasalla jo viidessä eri kerrostalossa, eli juuri noin kuin kuvaat. Ei ole ollut ongelmaa puliukoista tai tirkistelijöistä tai murtovarkaista. Pahimpia ovat olleet tuommoiset 10+ vuotiaat pojankoltiaiset. Koputtelevat ikkunaan, raapivat siihen naarmuja ja heittelevät pihlajanmarjaterttuja. Jopa paiskoivat pihalle lahosta aidasta repimiään naulaisia lautoja yhtään katsomatta onko jotain alla. Siis oikeasti vaarallista touhua. Mutta joo, ei tuota mitenkään säännöllisesti ole ollut. No, enpä tiedä rauhoittiko. Itse haluan asua näin, koska on lemmikkejä joita on kiva ulkoiluttaa pihalla.

Vierailija
132/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi pitänyt lukea tätä ketjua. Koko viime yön mun terassinovella kävi hirveä trafiikki, kaiken maailman ihmiset olis halunnut tulla sisälle tai kulkea asunnon läpi jonnekin :) 25 vuotta olen tässä asunut eikä kertaakaan aiemmin kukaan ole koputellut ovella.

Vierailija
133/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aina mietin mökillä yksin ollessani että missä se kirves on. Jos jostain rasahtaisi, ottaisin kirveen suomalaiskansalliseen asentoon käteen ja hirveä karjunta päälle. Sellainen selkäydinreaktio tulee, vaikka hoikka nuori nainen olenkin. Mielikuva helpottaa omia pelkojani.

Vierailija
134/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käypä ap yths:n psykologilla juttelemassa. Nuo sun huolet on ihan suhteettomia.

Paras neuvo tähän mennessä. Yths hoitaa nupin kuntoon halvalla. Kuinka aloittaja pärjää muutoin jatkossa työelämässä, jos kotona oleminenkin noin ahdistaa?

Vierailija
135/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katselen seuraavat pari viikkoa olympialaisia. Voin tulla sun olkkarin nurkkaan niitä katsomaan, jos lupaat ruokkia :-)

sen parin viikon jälkeen ootkin sitten iloinen, kun saat olla omassa rauhassa ja et edes ajattele hiippareita

Vierailija
136/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantasa-asunnot eivät ole niitä terveellisimpiä asua (riskit kosteusvaurioista suurempia) ja hiippailijat /kurkkijat siihen vielä päälle... Ei unelmapaikka asua.

Vierailija
137/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon asunut kerrostalossa reilun vuoden ja pelännyt tässä asumista enemmän kuin missään muualla ikinä. Nyt oon muuttamassa luhtitalon ekaan kerrokseen. Siinä ei oo parveketta tmv, joten ei tarvii pelätä että joku hörhö kävelee olkkariin suoraan pihalta. Ulko-ovessa on turvaketju, mut ei ovisilmää. Keittiön ikkunasta näkee kyllä ovelle jos siihen joku tulee. Ja nyk.asukas sano että ei tarvii pelätä että joku tulee ovelle ku siinä ei sellasia naapurissa asu. Joku vanha juoppo kuulemma seinän takana asuu mut ei tule ikinä ovelle räyhää. Pelottaa silti. Tuolla samalla alueella on tapahtunut yks asuntomurto tässä kuukauden sisällä...  

Mulle jäi todella paljon traumoja tässä nyk.talossa asumisesta... Vielä reilu 3-viikkoa ni pääsee tästä talosta pois, mitään muuta en odota! <3 Naapureista suurin osa huumeita käyttäviä hörhöjä, joista 2 on tullut ovelle riehumaan, tosin ne ei enää tässä talossa asu, mut pelottaa silti aina rapussa kävellä. Se on sellanen umpinainen, pimeähkö rappu ja vaikka valot laittaa päälle ni silti ne ei valase kovin hyvin.

Periaatteessa ei oo mitään syytä pelätä, etukäteen ainakaan, mut ajattelin ottaa tutun koiran sinne ensimmäisiksi öiksi, ihan vaan turvaa tuomaan. Ja jos joku keksiskin murtautua sisälle ni koira tarraa jalasta kiinni. :D Ja eikös se oo aika turhaa etukäteen pelätä ku ei voi etukäteen tietää minkälaistasiinä on asua. 

Mut sen oon päättänyt että heti jos tulee joku sekopää ovelle riehumaan ni lähtee asunto vaihtoon. En enää toista kertaa kestä sitä h**vettiä mitä tässä talossa on ollut, että naapuri huutaa omasta asunnostaan mulle että tulee kohta ovesta läpi.

Vierailija
138/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut levottomalla alueella aseman lähellä, ymmärrän pelkosi. Riski on silti todella pieni!

Vierailija
139/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta isot saappaat sinne terassille, niin näyttää että on iso asukas talossa...

Valaise ikkunan edusta, esim joku halpa aurinkokennovalaisin, joka valaiseee ylöspäin. Se siihen hollille, niin sisälle ei ainakaan näe helposti.

Älä katso/lue mitään kauhua.

Asutko muuten Lappeenrannan Pallossa?

Vierailija
140/164 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet idiootti...

Hyvähän se on varautua. Minun työpaikallani, joka on 400 oppilaan kaksikerroksinen yläaste, on yläkerran luokissa kaikissa vakiovarusteena ikkunanavaaja ja köysitikkaat. Tulipaloa ei ole koskaan ollut, mutta jos sellainen tulisi ja palo-ovet menisivät lukkoon, ei sieltä muutenkaan ulos pääsisi ennen palokunnan saapumista. Tikkaat ovat luokissa myös koulusurmaajia ajatellen, vaikka se ei olekaan virallinen syy. Meitä on kuitenkin kehotettu mahdollisen ammuskelun alkaessa heti lukitsemaan ovet, avaamaan ikkunat ja patistamaan oppilaat pihalle ja juoksemaan niin kauas kuin pääsevät.

Kunnon köysitikkaat jotka saa tukevasti kiinnitettyä on fiksua varautumista. Joku oma köysiviritys voi olla hengenvaarallinen. Siinä ero.