Kuinka usein luokkaretkelle?
Kuinka monta kertaa teidän lapset pääsevät luokkaretkelle?
Meilläpäin tuntuu olevan työn ja tuskan takana saada kokoon rahaa edes siihen että lapset pääsevät _yhden_ kerran koko alakoulun aikana luokkaretkelle.
Omassa lapsuudessa 90-luvulla kävimme joka vuosi luokkaretkellä, välillä päivämatkan päässä "vain" Korkeasaaressa tai Lintsillä, mutta joskus kauempana niin että jäätiin yöksi kylpylähotelliin tms.
Näiden retkien lisäksi teimme retkiä saariin missä yövyimme metsästysseuran mökeissä, ja muita pikkuretkiä lähialueen museoihin ja muihin nähtävyyksiin, näitä ei tosin koettu luokkaretkiksi, ne oli vain opetukseen kuuluvia retkiä.
Oliko meidän pienellä kyläkoululla jotenkin epätavallisen paljon rahaa, vai oliko muuallakin kaikki paremmin ennen vanhaan?
Kommentit (6)
Kävin kouluni vuosituhannen alussa ja päiväretkiä oli useampi vuodessa, mutta pidempi matka oli vain kerran kutosella, johon itse kerättiin varat. Nuo päiväretketkin oli sellaisia, että tiettynä vuosiuokkana tehdään sama retki joka vuosi.
Yläasteella käytiin ulkomailla luokkaretkellä. Ala-astwella ei käyty luokkaretkellä.
Meillä kunta maksoi luokkaretken kulut, niihin oli erikseen varattu tietty summa. Vanhemmilta ei vaadittu euroakaan. Tosin ei tehty yhtäkään yöretkeä, mutta joka vuosi päästiin Helsinkiin, Tampereelle, Turkuun tms. Kuudennella olisi ollut leirikoulu, mutta vanhemmat päättivät, että ei kerätä rahoja. Luokalla oli kaksi ns. häirikköoppilasta, joiden vuoksi koko reissu oli vaakalaudalla, joten helpompaa nollata asia jo ennen kuin rahaa ryhdyttiin keräämään vanhempainyhdistyksen toimesta.
Meillä toimii se, että ne, jotka haluavat lapselle leirikoulu, luokkaretken tms. maksavat koko porukan kulut mukisematta. Rahaa ei kerätä, maksaja ilmoittautuu ja sopii koulun kanssa, mikä summa tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
"Meilläpäin tuntuu olevan työn ja tuskan takana saada kokoon rahaa edes siihen että lapset pääsevät _yhden_ kerran koko alakoulun aikana luokkaretkelle."
Itse sen tuossa kerrot. Vanhemmista se johtuu.
Meidän vanhemmilta ei kerätty rahoja. Jotain discoja ym järjestettiin, mutta suurin osa retkikassasta tuli varmasti jostain muualta.
t: ap
"Meilläpäin tuntuu olevan työn ja tuskan takana saada kokoon rahaa edes siihen että lapset pääsevät _yhden_ kerran koko alakoulun aikana luokkaretkelle."
Itse sen tuossa kerrot. Vanhemmista se johtuu.