Uudessa asunnossani on terassi - pelkään kuollakseni asua täällä. Kaipaan tsemppiä
Eli olen opiskelija ja muuttanut juuri opiskelija-asuntoon, joka on aivan maantasalla ja minulla on tässä pienehkö terassi. Olen asunut jo vuoden omillani toisenlaisessa kämpässä. Siellä kaikki meni hyvin, mutta tämä pelottaa tosi paljon, vaikka olin tänne muuttaessa innoissani siitä kuinka tuohon voi hankkia grillin tai muuta kivaa.
Tuossa terassilla on laudoista tehdyt seinämät, mutta siinä on myös sellainen suuri aukko josta voi kulkea vapaasti. Mitään porttia tai vastaavaa ei siis ole jolla voisin saada edes vähän turvallisuuden tunnetta. Terassin jälkeen on rivi puskia, jotka erottavat pihan hiekkatiestä, mutta juuri minun kohdallani menee pieni polku niiden läpi. Jos joku siis haluaa, hän pystyy kävelemään aivan ikkunani alle. Verhoni ovat ihan peittävät, joskin vaaleat. En itse juuri näe niiden läpi ulos, mutta pelottaa että ulkoa näkee sisälle, ainakin jos minulla on valot päällä. Ällöttää ajatuskin esimerkiksi siitä, että joku katselisi minua nukkuessani, tai ylipäätään se, että joku hengaisi tuossa ikkunani edessä. Jos joku koputtaisi ikkunaan saisin varmasti sydänkohtauksen...
Tiedän että taidan pelätä turhia ja on melko epätodennäköistä että mitään kävisi, mutta olen luonteeltani kauhea stressaaja ja pelkään joka asiaa. Eilen makasin sängyssä kaksi tuntia saamatta unta ja sydän tykyttäen, koska pelkäsin. Verhojen läpi näkyi liikkuva varjo, joka taisi olla kauempana oleva kuusi joka heilui tuulessa.
Jos joku haluaa murtautua tänne, hän murtautuu. En voi estää sitä mitenkään. Ja vaikka joku alkaisi rikkoa tuota ikkunaa, ehtisin luultavasti pakenemaan ulko-ovesta. En tiedä onko minulla siis mitään todellista uhkaa. Silti pelkään.
Asunto on muuten ihana ja jonotin tänne lähes vuoden, eli en todellakaan ole muuttamassa muualle pelkoni takia. Mutta kuinka saisin itseni olemaan rauhallisin mielin? Asuuhan moni muukin täällä samanlailla, enkä ole kuullut että mitään olisi ikinä käynyt. Toisaalta alue on melkeinpä keskustaa ja täällä on myös epämääräistä porukkaa, joskus on nukkunut puliukkoja tässä saman talon rapussa. Mikseivät siis voisi eksyä terassilleni myös tai vaikka tahallaan säikytellä... Onko jollain jotain rauhoittavia sanoja?
Kommentit (164)
Peloista pääsemiseen auttaa a) todennäköisyyksien miettiminen. Miksi kukaan tosiaan murtautuisi opiskelija-asuntoon, ei sillä varmaan rikastuisi? Uskallatko kuitenkin käydä aamuyöllä juhlimassa, se on oikeasti paljon vaarallisempaa? B) oman itsetunnon parantaminen. Harrasta liikuntaa kunnes sulla on luotto omiin fyysisiin kykyihin (vähintään niin että pääset kyllä kintuilla pakoon jos joku deekis yrittää päälle). Kuulostaa ehkä naurettavalta, mutta kun huomaat että pelkoskenario nousee mieleen, yritä ajatella se uusiksi, niin että uhrin sijaan oletkin taf biaats jonka yli ei kävellä. C) jos on pakko, laita ne kyltit ja osta vaikka tuomarinpilli ja pesäpallomaila sängyn viereen. Kunhan et käänny pelkokierteeseen vaan käytät niitä siihen että opit nukkumaan kodissasi pelkäämättä.
Laita siihen terassin oveen turvalukko ja varmuusketju.
Asun rivarissa pienen kaupungin keskustassa, kukaan ei ole koskaan koputellut.
Naapuritalon ikkunoihin joskus, syyllisiksi paljastui yläasteikäiset, jotka saivat puhuttelun ja joutuivat käymään vanhempiensa kanssa anteeksipyyntöreissulla. Asunnossa oli jokus asunut opettaja.
kaffimånsteri kirjoitti:
Yöllinen yllätys Lempäälässä: Olohuoneessa olikin vieras mies
Lempäälän Palomäentiellä sattui maanantain vastaisena yönä episodi, jonka lopputuloksena omakotitalosta anastettiin omaisuutta. Talon asukas oli kuullut ääniä talosta, mutta oli ajatellut äänten olevan toisen asukkaan aiheuttamia. Lopulta hän meni katsomaan mitä tapahtuu, ja havaitsi tuntemattoman mieshenkilön olohuoneessa.
Tämän kohtaamisen seurauksena tunkeutuja lähti juoksemaan ja poistui talosta. Tapahtunutta tutkitaan törkeänä varkautena.
En ole ap, mutta mikä hitto sun ongelma on? Eikö sulla ole elämää, joten täytyy tuollaisia viestejä lähettää tähän ketjuun jatkuvasti? Ai että ärsyttää tuollaiset ilkeät ihmiset.
Minäkin muutin juuri opiskelija-asuntoon jossa on terassi, juurikin sellainen kuin ap kuvaili. Ihanaa kun on helppo kulkea omasta ovesta ulos, eikä ole mieleenkään tullut että joku sieltä tunkeutuisi. Jostain syystä en osaa hirveästi pelätä. Ovi toki on lukossa kun en ole kotona, ja makkareissa on pimennysverhot, eli ikkunoista ei voi kurkkia sisään. Tosin ostin ne ihan auringon valoa estämään. Terassin ovessa on ohuempi verho, eikä siitäkään näe läpi.
Kaikista ihaninta on, ettei väsyneenä kotiin tultua tarvitse kävellä rappuja yläkertaan! (Hissiä kun ei ole.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut, että pelottaa asua maantasalla. Mua pelottaisi enemmän asua kerrostalossa. Mitä jos syttyisi tulipalo enkä pääsisi ulos kodistani?
Muakin pelotti tuo tulipalohomma kun muutin ensimmäistä kertaa niin ylös, ettei tästä oikein voi hypätä satuttamatta itseään pahasti tai kuolematta. No, mulla on köysi, joka yltää maahan asti. Se on helposti saatavilla. Sen kun sidon sen patteriin, lasken kissat ensin kopassa alas ja kipuan itse perässä. Tässä auttaa kun olen pienikokoinen ja ketterä (neuroottisuus pitää mut hyvässä fyysisessä kunnossa. Olen aina valmis katastrofiin). Tässä talossa on lisäksi osastoivat palo-ovet kerrosten ja rappujen välillä, mikä on tosi hieno juttu.
Olen niin neuroottinen, että ilman tuota köyttä stressaisin ihan järjettömästi. Nyt kun on köysi, en edes ajattele koko asiaa.
Tämä on vähän sama kun auton turvavyöt. Ne laitetaan aina kiinni (yleensä) vaikka ei oikeasti pelättäisikään kolaria tai pidettäisi sitä millään tavalla todennäköisenä.
Ei sillä köydellä mitään tee. Hanki toimiva palohälytin, sammutin ja sammutuspeite. Huolehdi että kotonasi ei ole puolikuntoista elektroniikkaa joka pamahtaa hetkenä minä hyvänsä. Älä laita ruokaa kännissä. Älä sammu tupakka suussa. Älä säilytä tavaraa hellalla. Älä kuivaa pyykkiä kiukaan lähellä. Jos palo syttyy rappukäytävässä, pysy asunnossasi (älä avaa ovea) ja soita palokunta. Näillä neuvoilla pärjää pitkälle.
Olen samanlainen pelkuri kuin ap, mutta asun nytkin rivitalossa. Mulla tosin on se iso koira turvana, niin en juurikaan täällä pelkää. Ainoastaan alakerran ikkunat on aina pakko sulkea yöksi, ettei kukaan tule sisään.
Yksi uusi vinkki mulla kuitenkin olis. Käytin sitä itse lomamatkalla, kun hotellihuone maatasossa ja oli turvaton olo. Eli, siirsin pienehkön pöydän joka yö terassin oven eteen. Ainakin olisin herännyt jos joku olisi yrittänyt sisään. Eli se este siis asunnon sisäpuolelle, niin ei pääse elukat tai tuuli kaatamaan.
asuin Hervannassa 3 vuotta maatasossa, kaksi kertaa joku narkki kävi koputtelemassa terassilaseja, olisi varmaan yrittänyt sisään jos olisivat olleet auki. Lähti karkuun kun avasin terassin sisäoven.
Älä stressaa turhasta! Itsekkin muinoin asuin yli vuoden samanlaisessa mutta alue oli todella rauhatonta eikä mitään oikestaan käynyt!
Kerran joku erehtyi terassin ovesta ja anteeksi pyydellen lähti kyllä pois!
No mun asuntoon murtautu kerran myöhään illalla joku mies terassin oven kautta. Uhkaili mua puukolla, mutta häipyi sitten kun annoin sille satkun rahaa. Ja ei oo provo. Tää tapahtu joskus 10v sitten. Soitin poliisit heti tyypin lähdön jälkeen, mutta sitä ei koskaan saatu kiinni. Muutin asunnosta aika pian tapahtuneen jälkeen pois.
Tosin nyt asun maalla eikä naapureita lähellä, ihan hyvin tännekin vois joku yrittää tulla, eikä kukaan kuulis mun huutoa. Mulla on valvontajärjestelmä pihalla :D Oon vähän kai vainoharhanen tai jotain.. Mut voihan tuollasia sattua, tosin aika epätodennäköistä noi on että kai sitä voi olla aika huoleti, ainakin Suomessa. On monia vaarallisimpiakin maita olemassa.
Älä ap pelkää, ei tartte. Kait.
kaupungeissa pääasiallinen huolenaihe on narkit, maaseudulla kiertelevät ulkomaalaisporukat. Yhteiskunta paapoo molempia, ilmaisia neuloja ja päivärahaa.
Itselläni oli opiskeluaikana kämppä juuri maantasalla. terassi oli sellainen ettei siinä ollut aitoja tai väliaitoja esim naapureiden välillä. tuuheat pensaikot kylläkin reunustivat kaikkien asukkaiden pihoja eikä siinä ollut mitään läpikulkua tai muuta vastaavaa.
ainut asia mikä tapahtui, oli yhtenä kesänä kun olin kesätöissä kotipaikkakunnallani (ja pidin siis opiskeluasuntoni silti kesäisin vaikken ollutkaan paikkakunnalla.) naapurin alaikäinen teinipoika oli pitänyt kesänlopettajaisbileet kavereidensa kanssa ja joku hänen kavereistaan oli alkanut humalassa riehua pihalla ja oli päätynyt minun terassilleni. ilmeisesti tappelu oli tullut minun terassillani ja hänen riehumisen tuloksena minun ikkuna oli tullut kokonaan alas.
onneksi yläkerran naapuri oli soittanut poliisit paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut, että pelottaa asua maantasalla. Mua pelottaisi enemmän asua kerrostalossa. Mitä jos syttyisi tulipalo enkä pääsisi ulos kodistani?
Muakin pelotti tuo tulipalohomma kun muutin ensimmäistä kertaa niin ylös, ettei tästä oikein voi hypätä satuttamatta itseään pahasti tai kuolematta. No, mulla on köysi, joka yltää maahan asti. Se on helposti saatavilla. Sen kun sidon sen patteriin, lasken kissat ensin kopassa alas ja kipuan itse perässä. Tässä auttaa kun olen pienikokoinen ja ketterä (neuroottisuus pitää mut hyvässä fyysisessä kunnossa. Olen aina valmis katastrofiin). Tässä talossa on lisäksi osastoivat palo-ovet kerrosten ja rappujen välillä, mikä on tosi hieno juttu.
Olen niin neuroottinen, että ilman tuota köyttä stressaisin ihan järjettömästi. Nyt kun on köysi, en edes ajattele koko asiaa.
Tämä on vähän sama kun auton turvavyöt. Ne laitetaan aina kiinni (yleensä) vaikka ei oikeasti pelättäisikään kolaria tai pidettäisi sitä millään tavalla todennäköisenä.
Ei sillä köydellä mitään tee. Hanki toimiva palohälytin, sammutin ja sammutuspeite. Huolehdi että kotonasi ei ole puolikuntoista elektroniikkaa joka pamahtaa hetkenä minä hyvänsä. Älä laita ruokaa kännissä. Älä sammu tupakka suussa. Älä säilytä tavaraa hellalla. Älä kuivaa pyykkiä kiukaan lähellä. Jos palo syttyy rappukäytävässä, pysy asunnossasi (älä avaa ovea) ja soita palokunta. Näillä neuvoilla pärjää pitkälle.
En pelkää kämpässäni syttyvää tulipaloa. Olen huolellinen ja sammutuspeitteet sun muut löytyy. Naapureihin en luota. Köysi auttaa silloin, jos en pääse pois rappukäytävän kautta. En avaa ovea vaan ikkunan, jonka kautta painun ulos loukusta. Niihin palokaasuihinhan porukkaa kuolee jatkuvasti kun eivät pääse asunnostaan pois. Silloin se köysi olisi ollut hyvä. Kyllähän taloihin rakennetaan palotikkaitakin. Miksi, jos se on turhaa?
Olin joskus kylässä poikaystävän luona Lahdessa opiskelija asunnossa lähellä keskustaa. Asunto oli maan tasalla ja meillä oli tuuletusikkuna auki ja ohut verho siinä edessä, ohi meni joku kävelytie/polku ja välissä puskia. Jäin yksin makuuhuoneeseen ja tällöin joku mies tuli tuuletusikkunan luo ja aikoi ilmeisesti pölliä jotai tai yritti sisään. Juoksin paniikissa toiseen huoneeseen ja kun tulimme poikaystävän kanssa takaisin mies oli jo luikkinut pakoon. En ikinä ikinä muuttaisi maan tasalle.
Hanki pimennysverhot ja sitten neuvottele vuokranantajan kanssa jos siihen saisi jykevämpää porttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää kämpässäni syttyvää tulipaloa. Olen huolellinen ja sammutuspeitteet sun muut löytyy. Naapureihin en luota. Köysi auttaa silloin, jos en pääse pois rappukäytävän kautta. En avaa ovea vaan ikkunan, jonka kautta painun ulos loukusta. Niihin palokaasuihinhan porukkaa kuolee jatkuvasti kun eivät pääse asunnostaan pois. Silloin se köysi olisi ollut hyvä. Kyllähän taloihin rakennetaan palotikkaitakin. Miksi, jos se on turhaa?
Pääasiassahan palokaasuihin kuollaan, kun pässit rynnii turvallisesta asunnostaan savuiseen rappukäytävään. Köydellä laskeutuminen kuulostaa myös vaaralliselta. Itse odottelisin siellä asunnossa palokuntaa. Hyvin rakennetussa talossa palo ei leviä kovin tehokkaasti rappukäytävästä tai muista asunnoista.
Pelkäät ihan turhaan. Ajattele kuinka suuri osa ihmisistä asuu maan tasalla, joko omakotitaloissa, rivitaloissa tai kerrostalon alimmissa kerroksissa. Ja kuinka monesti on kuullut että joku on murtautunut terassilta sisään? Se on äärimmäisen harvinaista. Itsellä käy etenkin näin kesällä usein kateeksi niitä meidän talossa alimmaisessa kerroksessa asuvia, niillä on jokaisella sellainen kiva oma osittain aidattu minipiha ja siellä ne keväällä ja kesällä grillaavat, kasvattelevat yrttejä, salaatteja ja kukkia, ottavat aurinkoa ja istuvat kaveriporukalla iltaa. Koiranomistajatkin käyvät lenkillä sen oman pihan kautta eikä tarvi hississä taistella koiran kanssa.
Ja jos sinne oikeasti joku murtautuisi niin sulla on aina toinen ovi josta pääset ulos. Jos joku murtautuu ylemmän kerroksen kämppään rapun kautta niin sieltäpä ei pääsekään kukaan karkuun, kun parvekkeelta ei voi hypätä. Ja todennäköisesti joku huomaisi jos joku murtautuisi kämppääsi juuri pihan kautta, paljon huomaamattomasti murtomies pääsee murtaumaan rapun kautta sinne ylimmän kerroksen kämppään kun silminnnäkijöitä on vähemmän. Ja kun asut alimmassa kerroksessa niin sulla ei ole alakerrassa naapureita ja kukaan ei voi valittaa vaikka hiljaisuusaikaan siirtelisit huonekaluja tai hyppisit hyppynarua tai jumppaisit tai kävisit suihkussa. Sun ei tarvi käyttää ollenkaan hissiä eikä odotella sitä. Ajattele kuinka paljon aikaa säästäät siinä esim. vuodessa ja vältyt turhilta vaivaantuneilta hissihetkiltä epämiellyttävien tai turhan uteliaiden naapureiden kanssa. Tai niiltä naapurien mutatassuisilta koirilta, jotka hississä haluaa väkisin hyppiä sun syliin just silloin kun sulla on uusi vaalea takki ekaa kertaa päällä ja kiire. Ja tuo tuo on kans turvaa luovaa että pääset tulipaloa karkuun äkkiä, kun muut naapurit jää vangeiksi parvekkeilleen, kun rappuun ei yleensä tulipalossa saa mennä kun se täyttyy vaarallisista kaasuista. Ja se tulipalo jonkun toisen kämpässä on paljon opiskelija-asunnoissa todennäköisempi kuin se että joku murtautuisi juuri sinun kämppään. Opiskelijat nimittäin kokkailee paljon kännissä yöllä baarista tulleessaan ja sitten sammuvat ja ruoka jää hellalle.
No jos todennäköisyyksiä ajattelee, niin tuskin kukaan on tulossa terassin kautta ap:tä murhaamaan, olisi Suomen oloissa äärimmäisen harvinaista. Murtokohteenakin on epätodennäköinen, jos on yleisessä tiedossa että talo on opiskelija-asunto. Todennäköisempää (mutta tuskin kovin yleistä) lienee, että joku päänsä jollain aineella sekoittanut yrittää terassille nukkumaan tai sisälle kääntämään jotain kamaa. Koska tällöin on kyse henkilöstä, jonka havaintokyky on rajoittunut, terassin aidan aukon tukkiminen varmasti riittää sumentamaan havainnon houkuttelevasta kulkuväylästä. Suosittelen sitä ritilää ja köynnöskasvia. Ruukkukasvikin käy, jos ruukku on niin painava, ettei sitä jaksa nostaa ja esim heittää ikkunaan. Hörhöt tuskin huomaavat miesten kenkiä tai kylttejä koirasta. Kengät ja kyltit voivat tepsiä perversseihin kurkistelijoihin, jolleivät sitten saa juuri kiksejä kiinnijäämisen vaarasta. Pervojen varalta suosittelen niitä kaihtimia tai pimennysverhoja.
Osta ase ja ammu kyttääjät.