Uudessa asunnossani on terassi - pelkään kuollakseni asua täällä. Kaipaan tsemppiä
Eli olen opiskelija ja muuttanut juuri opiskelija-asuntoon, joka on aivan maantasalla ja minulla on tässä pienehkö terassi. Olen asunut jo vuoden omillani toisenlaisessa kämpässä. Siellä kaikki meni hyvin, mutta tämä pelottaa tosi paljon, vaikka olin tänne muuttaessa innoissani siitä kuinka tuohon voi hankkia grillin tai muuta kivaa.
Tuossa terassilla on laudoista tehdyt seinämät, mutta siinä on myös sellainen suuri aukko josta voi kulkea vapaasti. Mitään porttia tai vastaavaa ei siis ole jolla voisin saada edes vähän turvallisuuden tunnetta. Terassin jälkeen on rivi puskia, jotka erottavat pihan hiekkatiestä, mutta juuri minun kohdallani menee pieni polku niiden läpi. Jos joku siis haluaa, hän pystyy kävelemään aivan ikkunani alle. Verhoni ovat ihan peittävät, joskin vaaleat. En itse juuri näe niiden läpi ulos, mutta pelottaa että ulkoa näkee sisälle, ainakin jos minulla on valot päällä. Ällöttää ajatuskin esimerkiksi siitä, että joku katselisi minua nukkuessani, tai ylipäätään se, että joku hengaisi tuossa ikkunani edessä. Jos joku koputtaisi ikkunaan saisin varmasti sydänkohtauksen...
Tiedän että taidan pelätä turhia ja on melko epätodennäköistä että mitään kävisi, mutta olen luonteeltani kauhea stressaaja ja pelkään joka asiaa. Eilen makasin sängyssä kaksi tuntia saamatta unta ja sydän tykyttäen, koska pelkäsin. Verhojen läpi näkyi liikkuva varjo, joka taisi olla kauempana oleva kuusi joka heilui tuulessa.
Jos joku haluaa murtautua tänne, hän murtautuu. En voi estää sitä mitenkään. Ja vaikka joku alkaisi rikkoa tuota ikkunaa, ehtisin luultavasti pakenemaan ulko-ovesta. En tiedä onko minulla siis mitään todellista uhkaa. Silti pelkään.
Asunto on muuten ihana ja jonotin tänne lähes vuoden, eli en todellakaan ole muuttamassa muualle pelkoni takia. Mutta kuinka saisin itseni olemaan rauhallisin mielin? Asuuhan moni muukin täällä samanlailla, enkä ole kuullut että mitään olisi ikinä käynyt. Toisaalta alue on melkeinpä keskustaa ja täällä on myös epämääräistä porukkaa, joskus on nukkunut puliukkoja tässä saman talon rapussa. Mikseivät siis voisi eksyä terassilleni myös tai vaikka tahallaan säikytellä... Onko jollain jotain rauhoittavia sanoja?
Kommentit (164)
Meillä okt helsingissä, kolme ulko-ovea ja usein auki. Mitä sä niinku pelkäät? Siitä kannattaa lähteä liikkeelle.
Miten olisi liikkeentunnistusvalo terassillesi? :)
Olen muuten itse parhaillani keskellä maaseutua verhot auki ja pötköttelen levollisin mielin sängyssä. Kiitos isojen valppaiden koirieni ei tarvitse pelätä, että tänne joku tunkeutuisi huomaamattani. Tosin minä olisin varmaan sille tunkeutujalle pahempi uhka kuin koirat, jos luulisin voron olevan uhka hauveleilleni, saattaisin käydä päälle karhuemon vimmalla.
Jos sinun on elämäntilanteesi tai muiden juttujen vuoksi mahdotonta ottaa mitään eläintä (esim. kissa kaverinaan toinen kissa pärjää kyllä päivät yksin) niin voisitko löytää muita keinoja parantaa itseluottamustasi? Tuli mieleen, että esim. itsepuolustuskurssi voisi tehdä terää noin yleensäkin. Voisit olla paremmin mielin, kun tietäisit osaavasi puolustaa itseäsi tarpeen vaatiessa. ;)
Verhot ovat - anteeksi vain - vähän valheellinen turvallisuudentunteen luoja. Jos sinne nyt joku häiriintynyt pervo tai murtovaras oikeasti hiippailisi (mikä on erittäin epätodennäköistä, joten älä huoli) niin verhothan ainoastaan estäisivät sinua havaitsemasta tunkeutujaa ajoissa. Eli ennemmin joku portti tms. siihen terassillesi niin, että kuuluu joku ääni, jos sinne joku nyt oikeasti luvatta tulee. Varmasti aidan yli kiipeämisestäkin jokin ääni kuuluu. Koirahan tuommoiset hoksaa heti.
Yleensä murtautujat pysyvät poissa, kun havaitsevat, että asunnossa ollaan paikalla. Esim. musiikki soimaan sen verta hiljaisella, ettei häiritse naapureita, joku valo päälle. Ja tosiaan se liikkeentunnistusvalo.
Katsot varmaan myös iltaisin, että terassisi ovi tulee lukkoon? :)
Mrs Dalloway kirjoitti:
Meillä okt helsingissä, kolme ulko-ovea ja usein auki. Mitä sä niinku pelkäät? Siitä kannattaa lähteä liikkeelle.
Pelkoni taitaa olla turvallisuuden tunteen menettäminen. Jos kämppäni joutuisi vaikkapa asuntomurron kohteeksi, kuinka pystyisin enää koskaan luottamaan siihen, että omassa kodissani olen turvassa? No en pystyisi. Sitä minä pelkään. Materia on materiaa eikä sillä ole niin väliä, mutta jos joutuisin kokemaan kotiini tunkeutumisen, kärsisin traumoista varmaan loppuelämäni. Koti on paikka jossa on hyvä olla ja turvallinen olo, ei jatkuvaa turvattomuutta ja pelkoa. Pelkään myös henkeni puolesta, niin naurettavalta kuin se kuulostaakin.
Älä ainakaan lue Lars Keplerin Stalkeria...
rodz kirjoitti:
Miten olisi liikkeentunnistusvalo terassillesi? :)
Olen muuten itse parhaillani keskellä maaseutua verhot auki ja pötköttelen levollisin mielin sängyssä. Kiitos isojen valppaiden koirieni ei tarvitse pelätä, että tänne joku tunkeutuisi huomaamattani. Tosin minä olisin varmaan sille tunkeutujalle pahempi uhka kuin koirat, jos luulisin voron olevan uhka hauveleilleni, saattaisin käydä päälle karhuemon vimmalla.
Jos sinun on elämäntilanteesi tai muiden juttujen vuoksi mahdotonta ottaa mitään eläintä (esim. kissa kaverinaan toinen kissa pärjää kyllä päivät yksin) niin voisitko löytää muita keinoja parantaa itseluottamustasi? Tuli mieleen, että esim. itsepuolustuskurssi voisi tehdä terää noin yleensäkin. Voisit olla paremmin mielin, kun tietäisit osaavasi puolustaa itseäsi tarpeen vaatiessa. ;)
Verhot ovat - anteeksi vain - vähän valheellinen turvallisuudentunteen luoja. Jos sinne nyt joku häiriintynyt pervo tai murtovaras oikeasti hiippailisi (mikä on erittäin epätodennäköistä, joten älä huoli) niin verhothan ainoastaan estäisivät sinua havaitsemasta tunkeutujaa ajoissa. Eli ennemmin joku portti tms. siihen terassillesi niin, että kuuluu joku ääni, jos sinne joku nyt oikeasti luvatta tulee. Varmasti aidan yli kiipeämisestäkin jokin ääni kuuluu. Koirahan tuommoiset hoksaa heti.
Yleensä murtautujat pysyvät poissa, kun havaitsevat, että asunnossa ollaan paikalla. Esim. musiikki soimaan sen verta hiljaisella, ettei häiritse naapureita, joku valo päälle. Ja tosiaan se liikkeentunnistusvalo.
Katsot varmaan myös iltaisin, että terassisi ovi tulee lukkoon? :)
Kiitos rauhoittavasta kommentista.
Itsepuolustuskurssia olen miettinyt jo vuosia, en vain ole saanut aikaiseksi mennä. Siihenkin liittyy pelko siitä että mitä jos minuun sattuu siellä tai minut nauretaan pihalle. Oikeastaan koko elämäni on pelkkiä pelkoja pelkojen perään. Tällainen minä olen, kauhea jänishousu. Yliopistollakin on varmasti jotain tuollaisia taistelulajikursseja, ja kyse on nyt vain itsestäni, pitäisi mennä sinne. Olisi ainakin lisämotivaatiota tämän uuden asunnon ansiosta...
Olen pyöritellyt tuota verhojuttua mielessäni ja miettinyt myös samoin kuin sinä. Toisaalta jos joku siellä nyt olisi, en tiedä, haluaisinko tietää siitä. Täytyy käydä katsomassa näkeekö tänne sisälle oikeasti kun on valot päällä - jos näkee, niin siinä tapauksessa en halua pitää näitä näin.
Lukitsen terassin oven täältä sisäpuolelta avaimella. Ei pysty edes kahvaa vääntämään alaspäin kun se on lukossa, se on hyvä juttu. :)
Niin ja liikkeentunnistusvalo olisi hyvä! Kunhan se ei vain reagoisi kaikkiin hiekkatiellä ohikulkeviin :D Kai siinä on jokin etäisyys? Tämä täytyy selvittää.
Nyt on pakko käydä nukkumaan, nukuin viime yönäkin niin huonosti. Täällä jutteleminen auttoi vähän, tuntui kuin olisitte kanssani, joten ehkä nukun tämän yön paremmin. :) Ensimmäinen yöni meni muuten hienosti ilman minkäänlaisia pelkoja, mutta sitten toisena yönä kun näin tuon liikkuvan varjon, aloin pelätä ihan kauheasti. Täytyy toivoa että tämä tästä laantuu. Tosin pienikin rasahdus jos tuolta kuuluu, niin menen järjettömään paniikkiin, en meinaa saada kunnolla henkeä ja puristan puhelinta valmiina soittamaan 112...
Haluan vielä jatkaa tätä keskustelua myöhemmin. Olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä, jotka asuvat tämäntapaisessa asunnossa. Että onko koskaan käynyt mitään, ja jos on, niin mitä ja kuinka selvisitte siitä. Tulen varmaan myös sitten joskus raportoimaan siitä, millaisiin turvallisuutta lisääviin ratkaisuihin olen päätynyt.
Hyvää yötä.
Hyvää yötä terassipelkuri!
Mä olen asunut maan tasalla, voin kertoilla huomenna lisää. Ei siinä huonoja kokemuksia ollut.
-m30- kirjoitti:
Hyvää yötä terassipelkuri!
Mä olen asunut maan tasalla, voin kertoilla huomenna lisää. Ei siinä huonoja kokemuksia ollut.
Kiitos samoin ja kiva kuulla. Palaillaan! :)
Lisäisikö turvallisuudentunnettasi se, jos laittaisit terassin sisäreunaa vasten sekä kulkuaukon tukkeeksi esimerkiksi muutamia korkeita kasveja suurissa ruukuissa? Se tarjoaisi näkösuojaa ja tukkisi mahdollisten kutsumattomien vieraiden tien. Harva rosvo tai ikkunar*nkkari varmaan pyrkisi parvekkeelle, jos edestä täytyisi raivata ensin paljon tavaraa. :D
Noin yleensä, aina voi lohduttautua sillä, että tällaiset tapaukset ovat todella harvinaisia. Naapureista on turvaa ja muista, että kaikki pohjakerroksessa asuvat terassilliset ovat kanssasi samassa veneessä. Itse asuin neljä vuotta pohjakerroksessa kerrostaloasunnossa, jossa oli täysin esteetön kulku pienelle terassillemme. Edessä ei siis ollut minkään valtakunnan aitoja tai edes pensaita, ainoastaan suuri nurmikenttä jolla pystyi kulkemaan vapaasti. Verhojakaan ei tainnut siinä edessä olla, ainoastaan kaihtimet. Koskaan ei kukaan pyrkinyt asuntoomme sisään, tai edes kurkistellut ikkunoissa, vaikka alueella olikin kaikenlaista kulkijaa, muun muassa noin sadan metrin päässä linnuntietä sijaitsevan psykiatrisen sairaalan potilaita.
Uskon, että ahdistuksesi asiasta helpottaa jahka olet tottunut ja tutustunut uuteen kotiisi, ja nukkunut siellä monta yötä hyvin, ilman kutsumattomia vieraita. Vaikka selkeästi viihdytkin asunnossasi, kerrot muuttaneesi hyvin vasta, ja tietty uutuuden ja sitä myötä vierauden aspekti saattaa nostaa pintaan erilaisia pelkotiloja.
Yöllinen yllätys Lempäälässä: Olohuoneessa olikin vieras mies
Lempäälän Palomäentiellä sattui maanantain vastaisena yönä episodi, jonka lopputuloksena omakotitalosta anastettiin omaisuutta. Talon asukas oli kuullut ääniä talosta, mutta oli ajatellut äänten olevan toisen asukkaan aiheuttamia. Lopulta hän meni katsomaan mitä tapahtuu, ja havaitsi tuntemattoman mieshenkilön olohuoneessa.
Tämän kohtaamisen seurauksena tunkeutuja lähti juoksemaan ja poistui talosta. Tapahtunutta tutkitaan törkeänä varkautena.
Karmiva tilanne paljastui valvontakameralta - tunkeutuja katseli televisiota yläkerrassa
Lauantai 30.07.2016 klo 09:35
Pariskunta yritti katsoa videolta, mihin tyttöystävän laukku hävisi päivän aikana. Videolta paljastui kuitenkin karmiva tunkeilija yläkerrassa.
Jack Mackercher ja Jordan Buranskas nukahtivat Mackercherin asunnon sohvalle televisio auki. Seuraavana päivänä tyttöystävä ei löytänyt laukkuaan, ja pari ajatteli asunnon valvontakameran videosta olevan hyötyä.
Videolle oli kuitenkin tallentunut tuntematon mies yläkerrassa, joka seisoi paikoillaan noin kymmenen minuutin ajan. Pariskunnan mielestä näytti, kuin tunkeilija olisi katsellut alakerran televisiota:
-Hän lähti, kun lopputekstit alkoivat pyöriä.
Tunkeilijan uskotaan tulleen asuntoon yläkerran parvekkeen kautta. Vieras hupparipukuinen mies vei mukanaan ainoastaan Buranskasin käsilaukun eikä hiippailuillaan herättänyt edes asunnon koiria. Saman miehen uskotaan kokeilleen lukittuja ovenkahvoja naapurustossa.
Lähde: CNN
Tuosta on videokin uutisen liitteenä XD Videolla näkyy hupparitunkeutuja.
Hei ap, jos säikähdit noita kaffimånsterin "ystävällisesti" jakamia tarinoita, niin muista että tämä Lempäälän keissi tapahtui omakotitalossa (=otollisempi kohde varkaalle kuin kerrostaloasunto, jossa enemmän potentiaalisia silminnäkijöitä) ja tämä toinen ei tapahtunut Suomessa ensinkään... Eli ei mitään uutta auringon alla. :)
Tämän kuvan myötä toivotan kaikille hyvää yötä...
kaffimånsteri kirjoitti:
No iik. Tommonen morsontapanen ois kiva purulelu koirille. Voisin alkuun vähän pehmittää sitä pesismailalla. Tai jos se onkin raukka väärinymmärretty? Voisin keittää sille kupposen teetä ja kuunnella sen huolia.
Öitä sullekin, kaffimånsteri. ;3
rodz kirjoitti:
kaffimånsteri kirjoitti:
No iik. Tommonen morsontapanen ois kiva purulelu koirille. Voisin alkuun vähän pehmittää sitä pesismailalla. Tai jos se onkin raukka väärinymmärretty? Voisin keittää sille kupposen teetä ja kuunnella sen huolia.
Öitä sullekin, kaffimånsteri. ;3
XD Kuva oli lähinnä ap:lle, eikä sinulle pikku kovis.
Katsot moneen kertaan jonkun pahimman kauhuelokuvan, missä joku murtautuu sisälle. Sillä se pelko lähtee millä on tullutkin, eikä välttämällä ajatusta tai tunnetta. Yleensä ihmiset yrittävät paeta pahoja ajatuksiansa ja inhottavia tunteitaan yrittäen päästä niistä eroon, mutta toimiva keino on juuri päinvastainen; ajatukset on tajuttava ajatuksiksi ja oikein tutustuttava niihin ja oltava kiinnostunut niistä. Tutkittuja psykologisia juttuja, joita harjoittelemalla olen ainakin itse saanut pahimpia ajatuksiani täysin vaarattoman tuntuisiksi.
Esim. lentopelkoon auttaa parhaiten se, että menee lentokoneeseen eikä välttele sitä.
Tuo kukkalaatikkoidea on tosi hyvä!