HS: Avioerossa aloitteen tekee yleensä nainen
Eli erot tapahtuvat puolisoiden ollessa 50-60 -vuotiaita, kun lapset ovat lentäneet pesästä ja nainen panikoi, että yhteiselo ei olekaan kuin naistenlehdestä.
Tutkimusprofessori Kontulan mukaan naisilla on miehiä enemmän odotuksia parisuhteelta, mikä saa heidät pettymään useammin suhteessa.
Eikö avioliitto enää merkitse ihmisille mitään? Ja voiko näille naistenlehtien levittämille kiiltokuville tehdä jotain?
http://www.hs.fi/m/sunnuntai/a1469762321472?jako=07e860e812eff67a9377f6…
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä miehet odottavat avioliitolta? Arjen jakamista, seksiä ja sitä, että joku huolehtii kodista ja perheestä. Naiset yleensä tarjoavat tämän, joten mitäpä valittamista miehillä olisi. Mitä naiset odottavat avioliitolta? Ennen vanhaan riitti, kun mies toi leivän pöytään, mutta nykyään naiset pärjäävät taloudellisesti myös ilman miestä, joten avioliitolta odotetaan lisäksi muita asioita. Onko liikaa vaadittu, että mies viitsisi kysyä työpäivän jälkeen, mitä vaimolle kuuluu? Antaisi joskus suukon poskelle? Kuuntelisi, kun tällä on huolia? Näiden asioiden puuttumisesta naiset yleensä suhteessa valittavat, ja minusta tuosta on vielä pitkä matka prinsessakuvitelmiin ja kiiltokuvaelämään.
Sepä s ongelma on, kun naiset vaativat vaan mieheltä lisää, mutteivat ole myöskään valmiita luopumaan niistä aiemmista vaatimuksistaan. Romanttisuuden puutteesta kyllä valitetaan, mutta ei sitä sitten todellisuudessa edes arvosteta. Huomio kohdentuu johonkin muuhun jota ei ole tai sitä on liian vähän tai liian paljon.Eiväthän naiset vaadi lisää, jos itsekin ovat taloudelliseen puoleen osallistumassa. Sehän vähentää vaatimuksia miesten osalta. Nythän se menee niin, että naiselta vaaditaan lisää (=työssäkäynti), mutta hän ei saa mitään takaisin.
Naiselle tekee vaatimuksia nainen itse. Miehet, jotka huolehtii kodista ja lapsistaan, eivät ole suosittuja parisuhdemarkkinoilla. Naiset haluavat, että miestä tulisi pystyä muunnella ihan miten saattuu jatkuvien mielihalujen mukaan. Parisuhde on ihan paska, jos mies ei tähän pysty.
Mistäs tämän repäisit? Sieltä jännämies-wikipediastako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin sain artikkelista irti henkisesti köyhän ihmisen. Naisen, joka on uhrannut kaiken henkisen jaksamisen ja kehittymisen nimenomaan siihen perheenäiti -rooliin, mutta on jättänyt muut roolit vähemmälle huomiolle. Sitten kun ne lapset lähtee, niin sun perheenäitiys onkin uhattuna -rooli muuttuu. Ja huomataan, että nytpä ei ole elämässä sisältöä.
Entä jos ihminen panostaisi muuhunkin kuin pelkkään äitiyteen? Vähän sama ku isovanhempien aikaan kaikki tehtiin käsin, ja kun ne jäi eläkkeelle niin se elämän sisältö kuihtuu vaan entisestään. Kun ei ole enää samalla tavalla hommaa käsille, niin sitten turhaudutaan. Henkistä minää ei ole kehitetty lainkaan ja iloa ei saada muista harrasteista kuin niillä kätösillä suoritettavista.
Kuulostaapa söpöltä! Kuinkakohan moni nyt 50-60-vuotias nainen on ollut koko avioliittonsa ajan kodin ja perheen vetovastuussa? Mistä se nainen on saanut haettua sitä henkisen minän kehittymistä, kun duunin jälkeen on odottanut kaupassa käynti, ruuanlaitto, siivous, pyykinpesu, lasten harrastuksiin viennit, perheen yhteisistä, "kivoista" asioista huolehtiminen (esim. lasten synttärit, joulut, kesälomat)?
Jos perhe asuu rivarissa tai kerrostalossa vielä, niin turha tulla selittää mistään miesten töistä, joihin ukolla olisi aika huvennut. Eikä omakotitalossakaan niin paljon niitä hommia ole. Ukkoa ei ole vain kiinnostanut koko perhe saati parisuhde. Ruoka, puhtaat vaatteet ja lakanat, seksi, sohva ovat olleet miehen prioriteetit.
Olisivatko äitiensä kasvattamia miehiä ja naisia?
Isiensä siittämiä, äitiensä huolehtimia ja kasvattamia luultavasti ja oman aikansa tuotoksia. Mutta maailma on muuttunut niistä päivistä: naiset käyvät töissä perheen ja kodin ulkopuolelle. Ei se maailma muuttunut vain naisten osalta mutta vain nainen on se, joka joutui sopeutumaan muutokseen ja lisääntyviin velvollisuuksiin, töihin ja odotuksiin. Nyt kun naiset ovat yhä enemmän taloudellisesti vapaampia ja maailma on vapaampi, niin estettä kytkimen nostolle ei ole.
Minusta näistä eroissa on kysymys vain siitä, että rakkaus loppuu. Sehän se ratkaisee lopulta. Parsuhde ei ole taloudellinen vaihdantasuhde, vaan tunneside ratkaisee. Rakastanko? Ja rakastetaanko minua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että juuri riippumattomuus ja nykyajan arvojen sallivuus ovat syy siihen, miksi naiset ottavat avioeron. Ja ottavat sen juuri sellaisista liitoista, joissa mies on elänyt vanhentuneessa kuvitelmassa, että mies elättää ja siksi hänen vastuullaan ei ole muuta kuin se töissä käyminen.
Miesten syy, taas.
No kenenkäs syy se sitten olisi? :D Jos naiset ottavat enemmän eroja kuin miehet, eikö siitä voisi päätellä, että naiset hoitavat osansa hyvin, mutta miehet eivät.
Vierailija kirjoitti:
Mä itse uskon että 80% eroista olisi vältettävissä sillä että miehet oppisivat kohtaamaan naisten tunteita ja osallistumaan niihin.
Näinhän se menee. Miesten tunteet, kuka niistä välittää??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hel-nyrkki se täälläkin taas jankkaa narsistisen raivonsa vallassa. Ei hyvää päivää...
Jaa missä? Osoitatko viestien numerot niin minäkin pääsen nauttimaan.
Se jankkaaja. Sen kyllä tunnistaa. Se, joka faktat saadessaan hermostuu, käy päälle monin ilkeilevin viestein, jatkaa ja jatkaa. Jankuttaa yhtä samaa totuuttaan viestistä toiseen. Haluaa aina viimeisen sanan.
Onko nyt aivan mahdotonta laittaa ne viestien numerot, kun kerran aloitit? Jankutathan sinäkin. Oletko Hel-Nyc? Muussa tapauksessa en usko sinua vaan olet peruspalstaparanoidi.
Miksi kukaan haluaisi erota hyvästä avioliitosta? Jokainen tajuaa, että ne liitot joista erotaan, ovat huonoja. Jos nainen panee eron alulle, se tarkoittaa, että ko tapauksessa mies on huonontanut suhdetta niin paljon, ettei sitä enää jaksa. Nainen on sinnitellyt lasten takia noissa viisikymppisten eroissa ja heidän muutettua pois kotoa pääsee itsekin vihdoin vapaaksi.
Ehkä mä laitan eron vireille myös, mutta aikaisemmin lapsen vuoksi. Mies on kehittynyt viime aikoina väkivaltaiseksi ja olen eniten huolissaan, miten se vaikuttaa lapseen. Meillä minä olen suurituloisempi ja elätän lapsen ja itseni kokonaan ja välillä miestäkin, ja teen kaikki kotityöt, joten elämä ei huononisi minulla vaan miehellä.
En ihmettele erotilastoja ja pikemminkin ajattelen, että naisten vireille laittamia eroja on huolestuttavan vähän, kun vertaa niiden määrää siihen, paljonko parisuhdeväkivaltaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että juuri riippumattomuus ja nykyajan arvojen sallivuus ovat syy siihen, miksi naiset ottavat avioeron. Ja ottavat sen juuri sellaisista liitoista, joissa mies on elänyt vanhentuneessa kuvitelmassa, että mies elättää ja siksi hänen vastuullaan ei ole muuta kuin se töissä käyminen.
Miesten syy, taas.
No kenenkäs syy se sitten olisi? :D Jos naiset ottavat enemmän eroja kuin miehet, eikö siitä voisi päätellä, että naiset hoitavat osansa hyvin, mutta miehet eivät.
Varmaan jotkut feministit. totuus vaan on se, että naiset ei enää viihdy parisuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten syy, taas.
Oletko hullu? Jos lastasi kiusataan, se on sinun lapsesi oma syy - muut hoitavat asiansa hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten syy, taas.
Varmaan jotkut feministit. totuus vaan on se, että naiset ei enää viihdy parisuhteissa.
Miksi siis mennä parisuhteeseen ja uhriutua? Parisuhdemarkkinat ovat naisten markkinat.
Vierailija kirjoitti:
Minusta näistä eroissa on kysymys vain siitä, että rakkaus loppuu. Sehän se ratkaisee lopulta. Parsuhde ei ole taloudellinen vaihdantasuhde, vaan tunneside ratkaisee. Rakastanko? Ja rakastetaanko minua?
Tai sitten sitä rakkautta ei ole ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Taas lisää syitä valita MGTOW. Tämäkin ketju osoittaa, kuinka suuressa arvossa suomalainen nainen pitää suomalaista miestä.
Suomalainen nainen on väkivaltainen, viinaan menevä, kärsii usein mt-ongelmista, rahanahne lompakkoloinen, prinsessaharhailija , joka mitätöi ja vähättelee miehiä joka käänteessä.
Tämä on jotenkin hauska defenssi. "Naiset ei halua olla minun kanssani, en minäkään sitten halua olla heidän kanssaan, siitäs saavat typerät naiset, jääkööt itkemään perääni." Repliikin loppuun mennessä on jo unohdettu, mitä alussa sanottiin.
Naiset lukevat horoskooppeja ja luottavat näkijöihin, enkeleihin, vetovoiman lakiin ja muuhun maagiseen, joka kertoo, että mies on paska, nainen on A-luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Taas lisää syitä valita MGTOW. Tämäkin ketju osoittaa, kuinka suuressa arvossa suomalainen nainen pitää suomalaista miestä.
Suomalainen nainen on väkivaltainen, viinaan menevä, kärsii usein mt-ongelmista, rahanahne lompakkoloinen, prinsessaharhailija , joka mitätöi ja vähättelee miehiä joka käänteessä.
Ei siihen tarvitse mitään aatetta, mitä ylläpitää ja rummuttaa, jos vaan ei löydy sopivaa puoliskoa. Kyllä itse ymmärrän, että on niitä hyviäkin miehiä, mutta he eivät ole aiheena näissä erokeskusteluissa, koska heistä ei erota. Osa avioliitoista loppuu kuolemaan eikä eroon.
Haluaisin myös uskoa, että Suomessa on olemassa jokunen hyvä tai edes siedettävä nainenkin, vaikka miehet eivät niin hanakasti haekaan eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen nainen on väkivaltainen, viinaan menevä, kärsii usein mt-ongelmista, rahanahne lompakkoloinen, prinsessaharhailija , joka mitätöi ja vähättelee miehiä joka käänteessä.Tämä on jotenkin hauska defenssi. "Naiset ei halua olla minun kanssani, en minäkään sitten halua olla heidän kanssaan, siitäs saavat typerät naiset, jääkööt itkemään perääni." Repliikin loppuun mennessä on jo unohdettu, mitä alussa sanottiin.
Olen MGTOW-valintani tehnyt jo aikaa sitten. Käyn palstalla vain nauramassa naisten prinsessaharhoille, ja yritän varoittaa muita miehiä teistä käärmeistä. Eksäni soittelee edelleen perääni ja itkee kun ei osaa sulaketta vaihtaa tai lattiakaivoa putsata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten syy, taas.
Oletko hullu? Jos lastasi kiusataan, se on sinun lapsesi oma syy - muut hoitavat asiansa hyvin?
Eli eroaminen on sinun mielestäsi kiusaamista ja pelkkää ilkeyttä?
No, jos tuota esimerkkiä haluat käyttää, niin käännetäänpäs se toisin päin. Jos lastasi kiusataan, sekö ei ole kiusaajan syy? Pitääkö lapsen leikkiä kiusaajan kanssa, eikö hän saa lähteä tilanteesta pois? Lapsen pitää vain olla vielä kiltimpi ja yrittää kestää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä ne naiset sitten odottaa siltä parisuhteelta? Romanttista komediaako, jossa mies järkkää koko soittokunnan esittämään naisen lempikappaletta? Miksei se arki riitä naisille! Miksi miehen tarvitsee käyttää olemassaolonsa siihen, että naisen pitää tuntea itsensä koko ajan erityiseksi. Miksei nainen tee tätä samaa miehelle?!
Minä ainakin odotin parisuhteelta ihan vain sitä, että mies olisi kanssani toinen aikuinen perheessä. Kantaisi vastuun, viettäisi aikaa perheen ja lasten kanssa. Jakaisi elämän ilot ja surut. Unelmoisi kanssani.
Totuus oli kaljaa kittaava yksikseen autotallissa mököttävä mies, jonka mielestä laatuaika on sitä, että pääsee kotoa perheen luota pois. Puhuminen on murahtelua. Koti-ilta on tietokoneen tuijottelua tai sitä kaljan juontia. Ilojen ja surujen purkaminen oli hänen mielestään nalkutusta ja lässytystä. Lasten kanssa ei IKINÄ tehnyt oma-aloitteisesti mitään.
En tiedä, ehkä sitten vaadin liikaa.
Kuin minun kirjoittamani viesti. Mies ei sentään hakannut! Ilmeisesti sen olisi pitänyt riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että artikkelissa sanottiin, että miehet on romanttisia ja naiset pragmaattisia. Jotenkin en vain saa sulatettua sitä, koska miten mies on romanttinen, jos se ei ikinä näytä sitä, ei sano sitä ja luuhaa vaan nurkassa. Ja samalla nainen pyörittää koko huushollia. Ei mee mun jakeluun, missä pienessä mielessä se miehen romanttisuus sitten muka on.
Tätä minäkin ihmettelin erotessa. Mies valitti romanttisuuden puutetta, kun itse oli koko suhteen ajan puhumaton ajattelematon möykky.
Noin se valitettavasti tuntuu menevän. Avioliitossani aikoinaan annoin vuosien ajan joka ikinen aamu miehelleni aamulla töihinlähtösuukon, jonka hän otti vastaan lähinnä kyllästyneen näköisenä. Lopulta lopetin tavan, kun vastaanotto oli sellainen. Myöhemmin perheterapiassa mies valitti terapeutille kuinka en enää sitäkään antanut.
Nyt suhteellisen uudessa (alle 2v) suhteessa huomaan olevani jälleen yksin se, joka silittelee poskea ja pussailee ja mies vain "antaa sen tapahtua". Päätin kokeeksi olla silittelemättä ja tekemättä aloitteita. Eipä ole muutamaan päivään ollut isommin fyysistä kontaktia, tuntuu että on oltu enemmän kavereita kuin pariskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen nainen on väkivaltainen, viinaan menevä, kärsii usein mt-ongelmista, rahanahne lompakkoloinen, prinsessaharhailija , joka mitätöi ja vähättelee miehiä joka käänteessä.Tämä on jotenkin hauska defenssi. "Naiset ei halua olla minun kanssani, en minäkään sitten halua olla heidän kanssaan, siitäs saavat typerät naiset, jääkööt itkemään perääni." Repliikin loppuun mennessä on jo unohdettu, mitä alussa sanottiin.
Olen MGTOW-valintani tehnyt jo aikaa sitten. Käyn palstalla vain nauramassa naisten prinsessaharhoille, ja yritän varoittaa muita miehiä teistä käärmeistä. Eksäni soittelee edelleen perääni ja itkee kun ei osaa sulaketta vaihtaa tai lattiakaivoa putsata.
Ei pidä ihmetellä prinsessamaista käytöstä, kun menee yksiin prinsessan kanssa. Naisista läheskään kaikki eivät ole aivottomia ja kädettömiä prinsessoja, mutta en ole ihan varma, kestäisitkö sitäkään vaihtoehtoa, koska silloin odotukset miestä kohtaan nousevat eri tasolle kuin talonmieheksi. Olen putsannut lattiakaivon aina itse, sinkkuna tai suhteessa ja sulakekaappia en ole nähnyt yli kymmeneen vuoteen, mutta hyvin se sulakkeen valinta ja vaihtaminen sujui silloin joskun muinoin.
Ystäväpiirissä olevilla on pitkät parisuhteet. Kaksi ystävääni on viime vuosina eronnut naisen aloitteesta. Toisella miehellä paljastui pitkähkö sivusuhde, toisella alkoholi vie liikaa aikaa ja rahaa. Kas kummaa, kumpikaan näistä miehistä ei olisi halunnut erota.
Olen itse iältäni 50+ ja lapset ovat nyt muuttaneet pois kotoa. Olen käynyt kokopäivätöissä kuten miehenikin, mutta minun vastuulla on lisäkisi ollut kodin- ja lastenhoito. Aikojen alussa mies teki kaikenlaista, mutta karu totuus on nyt paljastunut, kun olemme taas kahdestaan.
Siinä, missä lapset oppivat imuroimaan, tyhjentämään tiskikonetta, pesemään pyykkiä, niin mies on taantunut samaa tahtia. Roskat jäävät tiskipöydälle ja mies saattaa kysyä, onko minulla puhtaita t-paitoja. Senkin saisi selville kurkkaamalla kaappiin ja pyykkitelineelle.
Mies on minulle rakas, eroa en ole suunnitellut, mutta aion nyt keskittyä omaan elämääni ja käyttää aikaa itselleni mieleisiin asioihin. Miestä ei välttämättä odota lämmin ruoka töistä tullessa, pyykit pesen, kun omat vaatteet alkavat loppua ja siivouksilla ei ole väliä. Mies on alkanut nurista, kun jääkaappi on tyhjä ja roska-astiat täynnä, mutta ei se minua haittaa. Annan pusun poskelle ja sanon heipat lähtiessäni ulos.