Esikoinen syntyt sektiolla,mies ei ymmärrä..
Esikoisemme tulee näillä näkymin syntymään muutaman viikon päästä, suunnitellulla sektiolla. Olemme miehen kanssa kahdestaan keskustelleet minkälaisia toiveita ja odotuksia kummallakin on sairaala-ajan suhteen. Mä en alustavasti halua ketään vieraita ollenkaan sairaalaan, kun ihan uudenlainen tilanne kyseessä ja olen jo valmiiksi aivan helvetin stressaantunut kaikesta. Haluan muutenkin et se aika on vain meidän ja vauvan yhteistä,et päästään rauhassa tutustuu vauvaan, 9kk odotus takana niin mielestäni vähintäänkin se aika kuuluu meille ja mulle ilman yhtään mitään ahdistavaa.Sinne paikanpäälle joku "ylimääräinen" pyörimään kun olen varmaan aika väsynyt ja kipuinen sen jälkeen, niin ei kiitos! Mies ei tajua miksei esim. hänen äitinsä vois tulla sairaalaan vierailulle.."eihän se oo sulta mitenkään pois,ei kukaan sitä vauvaa varasta".. voi vi##uprkl!!! Kiva olla siellä sitten ja varmaan tulee kahta kauheempi stressi kun mies on varmaan surullinen ja anoppi loukkaantunut! Mun oma äiti ymmärtää jättää meidät rauhaan sairaala-ajaksi ja odottaa että me kutsumme hänet meille, sitten kun MEILLE SOPII..
Kommentit (263)
Huh, onpas tullut paljon kommentteja! Suuri osa täyttä paskaa (huom. suuri-ei SUURIN) syyllistämistä, noh teillä on oikeus mielipiteeseenne. Paljon tullut myös tsemppaavia kommentteja joissa kehoitetaan kuuntelemaan omia fiiliksiä, KIITOS niistä! =)
Surullista kun osa ei vaivaudu lukemaan, mutta vaivautuu kuitenkin kommentoimaan. Sanoin aikaisemmin, että EN halua paikalle OMAA ÄITIÄNI, EN halua paikalle MIEHENI ÄITIÄ. Ja että OMA ÄITINI YMMÄRTTÄÄ ETTÄ EN HALUA SAIRAALAAN VIERAITA, ja se on hänelle siis ihan fine. Mieheni äiti on hieman toista maata ja hänelle on ollut itsestäänselvyys että "tuun sit tulla heti sairaalaan katsomaan vauvaa", vaikkei ole meiltä kysynyt että olisko se ok.
No hyvään lopputulokseen tässä on kuitenkin päädytty!=)
Juttelin mieheni kanssa pari päivää sitten tästä kovasta stressistä mikä mulla on ollut asiaan liittyen, ja päästiin ihanasti yhteisymmärrykseen asiasta. Päätimme että lähtökohtaisesti sanomme etukäteen kummankin vanhemmille (ja veljille puolisoineen, jne.) että ilmoittelemme tietysti heti kun vauva on syntynyt, ja tilanteesta riippuen vauvaa saa tulla katsomaan JOKO sairaalaan TAI meidän kotiin kun ollaan kotiuduttu. Mutta oli niin tai näin, ME ILMOITAMME sit mikä on sopivinta, kun tosiaan etukäteen ei voi tietää mikä on mun vointi/ fiilis sektion jälkeen. Miehen mielestä tämä on tosi hyvä ratkaisu koska näin tilanne pysyy meidän hallinnassamme koko ajan, ja niin myös minun mielestäni. Ja kuka tietää... ehkä kaikki menee ihan toisin kuin oon etukäteen stressannut ja haluaisinkin kaikki koolle ihastelemaan meidän pientä, katsotaan miten käy <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi olla huomaamatta, että nyt loistavat poissaolollaan ne suunniteltujen sektioiden puolustajat, jotka olivat saman tien heräämöstä tultuaan jalkeilla ja viikon päästä sektiosta vetelivät 5 kilometrin vaunulenkkejä. Onko sektiosta palautumisen nopeus siis suoraan verrannollinen siihen, haluaako anoppia vierailulle sairaalaan?
Ja minä puolestani sektioilla synnyttäneenä ihmettelen kun yhtäkkiä sektio onkin pikkuleikkaus, hyvä kun ei korvien putkitukseen verrata täällä. Kuitenkin kun sitten joku toisissa ketjuissa kyselee sektiosta vs. alatiesynnytys, on puoli palstaa meuhkaamassa miten on hirvittävä korkean riskin toimenpide, kammottavat riskit ja jälkiseuraamukset, vauva voi huonosti ja äiti myös (jos ei kuole), iso leikkaus, tulee veritulppaa ja kaikkea, että kyllä se alatiesynnytys on paaaaaljon parempi. Äitikin on niin heikossa kunnossa ja vauvalla niitä hengitysvaikeuksia kun ei puserru kanavasta.
Kumma juttu, että nämä kaikki ongelmat kuitenkin mitätöityvät jos ovella on jonossa vieraita tulossa vauvaa katsomaan, etenkin anoppi nollaa kaikki vaivat ja riskit minimiin. Kamalasti pelotellaan ja pidetään sektiopropagandaa, mutta vieraita kuitenkin noinkin vakavan toimenpiteen jälkeen pitäisi olla valmis vastaanottamaan. Eikö tämmöisen barbaarisen synnytystavan jälkeen ja niiden kaikkien jälkikomplikaatioiden pelossa pitäisi nyt koko suvun rauhoittaa tilanne ja taata äidille paras mahdollinen rauha? Jotenkin surkuhupaisaa. Vai onko se sektio alatiefanaatikkojen mielestä sitten oikeasti kuitenkaan niin iso juttu kun seurustellakin kuulemma pystyy ihan normaaliin tapaan heti synnytyksen jälkeen?
Piti tulla kommentoimaan ihan samaa! :D
Minäkin kun synnytyspelkoisena pohdin pelkosektion mahdollisuutta täälläkin, niin johan oli niin vaarallinen ja iso leikkaus että. Nyt taas tässä keskustelussa tämä iso ja vaarallinen leikkaus on muuttunut pieneksi ja helpoksi toimenpiteeksi.
Tiesittekö että esim. Kiinassa tuore äiti makaa vähintään kuukauden vuodelevossa vauvan kanssa?? Eli ei tämä nyt niin maatamullistavaa ole jos pari päivää haluaa toipua rauhassa. Voihan ap muuttaa synnytyksen jälkeen mieltään ja kutsua appivanhemmat käymään jos olo on hyvä!
Muutenkin ärsyttää tämä että on ihan eri asia nähdä vauva päivän kuin viikon ikäisenä. Se on ihmisen elämässä ERITTÄIN lyhyt aika ja näkee vastasyntyneen kuvistakin.