Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö muita yli-innokas anoppi (vauvan isoäiti) ?

Hulluko..?
29.07.2016 |

Meillä on nyt noin 4kk ikäinen vauva ja ennen lapsen syntymää ei anoppi ahdistanut. Nyt pitäisi olla näkemässä mahdollisimman usein ja tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että hänen pojallaan on nyt oma perhe ja kaivataan myös omaa rauhaa. Jos menemme kylään anoppi "repii" vauvan sylistä ja ei haluaisi siellä ollessa päästää sylistään, vaikka lapsi selvästi ei ole tyytyväinen. Sivusta seuraaminen turhauttaa. Ja se loputon vauvalle "lässyttäminen" ärsyttää. Muilla samanlaisia fiiliksiä?

Kommentit (183)

Vierailija
141/183 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on anopin mahdotonta ymmärtää, että hänen ajoistaan on tavat ja suositukset muuttuneet. Ja toki kaikki on muuttunut huonompaan suuntaan. Ihan turhia on esimerkiksi autojen turvaistuimet, ennenkin pärjättiin ilman.

Hänellä on myös kyltymätön halu antaa lapsille herkkuja, ja pitää minua hulluna kun annan lapsille janoon vettä enkä pillimehua. Tuo alkoi esikoisen ristiäisistä, kun tuolle 5 viikon ikäiselle olisi välttämättä pitänyt antaa maistiaisia kakusta. En tiedä paljonko herkkuja on mennyt selkäni takana nykyään. Anoppi ja äitini eivät myöskään tajua että lapsen kanssa ei syödä samalla lusikalla. Sanottu on, ei vaan mene jakeluun. Joo, kyllä meillä joskus syödään suklaata ja jätskiä, mutta ei joka päivä.

Meillä on 2 lasta. Molemmilla on ihan huonot nimet, kun ainut sukurasitenimi tulee mun suvusta. Anoppi haukkui nimen pari päivää ristiäisten jälkeen, kun ei edes mieheni toinen nimi "kelvannut" lapselle. Mies ei tykkää yhtään kyseisestä nimestä, joten ei halunnut pistää pahaa kiertoon. Mutta minun syynihän sekin oli!

Vierailija
142/183 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono miniä kirjoitti:

Komppaan 135.

Kävin itse myös anoppilassa lasten kanssa kun ei voinut ikinä luottaa mitä siellä tapahtuu. Ja meillä ei todellakaan ollut kyse enää pienistä mielipide eroista vaan lasten turvallisuudesta. Anoppi muisti joka kerta kertoa mitä olen tehnyt väärin, lempilause oli että ''et sinä ymmärrä kun olet niin nuori''. Kaipa sitä kolmen lapsen äiti voi sitten olla niin nuori että ei ymmärrä mitään.

Siinä vaiheessa kun nuorin oli noin 8-vuotias lopetin anoppilassa käymisen ja lapset kävivät siellä isänsä kanssa. Valitettavasti anoppi haukkui minua lapsille ja se johti siihen, että lapset eivät enää halunneet anopille.

Olimme tuolloin avioeron partaalla anopin vuoksi ja valitettavasti tilanteen pelasti appiukon halvaantuminen. Anoppi ei enää ehtinyt säätää meidän elämäämme ja saimme oman perherauhamme takaisin. Surullista. Olisi ollut ihanaa omata hyvät välit miehen vanhempiin ja viettää aikaa yhdessä. Olisin halunnut lapsilleni läheiset välit kaikkiin isovanhempiin.

Meillä kanssa on tuo turvallisuus anopille tuntematon käsite. Anoppilassa lapsi 1v sai lelukseen posliinikoiran. Minä otin sen pois lapselta, niin anoppi kailotti ettei häntä haittaa jos koira menee rikki. Joo, ei muakaan, mutta se haittaa jos lapsi loukkaa itsensä säpäleiksi menneellä posliinilla. Hyviksi leikkikaluiksi on havaittu myös pakettinarut (ilman valvontaa) ja putsaamaton koiraharja. Ja minähän vaan oon nipo kun tuollaisista huomautan. Eniten ärsyttää, kun mies ei sano äidilleen ettei tommosella voi leikkiä. Mutta pääsee itse helpommalla kun jättää asian mun huoleksi... mutta mieskään ei halua käydä äitinsä luona muuta kuin "pakolliset" visiitit, eikä yksin käydessään ("talkkarihommissa") ota lapsia mukaan vaikka pyydän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/183 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Meillä anoppi jätti lapsen leikkimään pyykinpesuaineella ja mitalla kun piipahti 100 metrin päässä saunalla. Huh.

Keittiön alakaapeissa oli anoppilassa kaikki pesuaineet ja myrkyt, ja niitä ei haluttu siirtää pois. Perustelu oli että eihän lapsi nyt niin tyhmä ole että suuhunsa pistäisi myrkkyä. Lääkkeet olivat keittiön pöydällä ja samat perustelut. Ja niinpä minä olin paha miniä kun en jättänyt lapsia anopille hoitoon.

Anoppi tuli kerran meille hoitamaan lapsia pihalle että sain tehdä omia juttuja sisällä.

Anoppi pisti lapset hiekkalaatikolle ja sen jälkeen alkoi siivota pihaa oman mielensä mukaan. Jostain syystä anoppi ei ikinä kunnioittanut minun mielipidettäni meidän kodissamme.

Onneksi tämä kaikki on historiaa mutta sen olen päättänyt että anopinkaltaista anoppia minusta ei tule. Teen kaikkeni että minulla on hyvät välit lapsieni perheisiin kun se on ajankohtaista.

Vierailija
144/183 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono miniä kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Meillä anoppi jätti lapsen leikkimään pyykinpesuaineella ja mitalla kun piipahti 100 metrin päässä saunalla. Huh.

Keittiön alakaapeissa oli anoppilassa kaikki pesuaineet ja myrkyt, ja niitä ei haluttu siirtää pois. Perustelu oli että eihän lapsi nyt niin tyhmä ole että suuhunsa pistäisi myrkkyä. Lääkkeet olivat keittiön pöydällä ja samat perustelut. Ja niinpä minä olin paha miniä kun en jättänyt lapsia anopille hoitoon.

Anoppi tuli kerran meille hoitamaan lapsia pihalle että sain tehdä omia juttuja sisällä.

Anoppi pisti lapset hiekkalaatikolle ja sen jälkeen alkoi siivota pihaa oman mielensä mukaan. Jostain syystä anoppi ei ikinä kunnioittanut minun mielipidettäni meidän kodissamme.

Onneksi tämä kaikki on historiaa mutta sen olen päättänyt että anopinkaltaista anoppia minusta ei tule. Teen kaikkeni että minulla on hyvät välit lapsieni perheisiin kun se on ajankohtaista.

Voi luoja. Tuosta tuli mieleen, kun anoppi järjesteli meillä keittiön kaapit uudestaan, kun tavarat olivat väärissä paikoissa hänen näkemyksensä mukaan. Toisella kertaa oltiin reissussa, meille oli anoppi tuonut kutomansa maton, oli kuulemma varta vasten tehnyt maton juuri siihen kohtaan. Ruma oli kuin prkl, palautin maton. Anoppi suuttui taas kerran, kummallinen ja kiittämätön oon kun haluan ihan itse tehdä sisustuspäätökset mieheni kanssa kodissani.

Vierailija
145/183 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaapa valitettavan tutulle! Meiliä oli myös anopin kanssa hyvät välit kunnes syntyi lapsenlapsia ja he ostivat mökin paikkakunnalta, jolla asumme. Kesät he käytännössä asuvat paikkakunnalla ja ramppaavat meillä päivittäin. Todella inhottavaa, kun vain ilmaannutaan meille ilmoittamatta ja kysymättä sopiiko. Pahin oli, kun tulivat ilmoittamatta heille ruohonleikkurin lainaamista varten annetuilla avaimilla ilmoittamatta suoraan sisään, vaikka oltiin kotona. Tästä kun sanottiin, niin johan alkoi marttyyrismi. Avaimia pyydettiin suurieleisesti joka asiaan lainaan ja omat kappaleet avaimista oli jätetty mökille.

Lasten hoidossa ei juuri ole autettu vaan lapsia nähdään änkemällä meille istumaan moneksi tunniksi ja anoppi juoruaa minulle lähes koko ajan minulle tuntemattomien ihmisten asioita. Lapsia käy vain moikkaamassa pikaisesti. Nyt meille syntyi kolmas lapsi, sitä ollaan samalla lailla sylistä repimässä jatkuvasti. Kävin kaupassa ja sanoin anopille että seuraa tuleeko vauvalla kakka ja vaihtaa sen heti jos tulee (osakestoillaan). N. 30 min päästä tulen kaupasta niin vauva on tyytymätön ja kiemurtelee sylissä. Tarkistan vaipan niin onhan ne kakat vaipassa ja peppu punainen. Anoppi ihmeissään, että sielläkö oli kakka.

Pahinta on tuo meidän perheen rajojen totaalinen kunnioittamattomuus ja vittuilu ja marttyyrismi jos niitä rajoja yrittää ystävällisesti laittaa... Joten sympatiat Ap:lle.

Vauvan peppu ei mene punaiseksi kakkavaipasta, kuin tuntien kuluessa. Eli olet humputellut kylillä tuntikausia, ja jättänyt vauvanhoidon isovanhempien vastuulle.  Kyllä se niin on, että isovanhemmille kuuluu parhaat palat isovanhemmuudesta, ei kakkavaippojen ja pyllyjen pesu. Hoida sinä ne, kun äiti olet, ja kanna vastuusi!

Kaikkien peput kun ei ole samanlaisia. Mun murun takapuoli on hyvinkin arka, jos se kakka siellä puolikin tuntia oleskelee, kyllä tasan tarkkaan on kirkuvan punaiset pakarat.

Ja vaikka isovanhemmuuteen kuuluisikin vaan parhaat palat, lapsenhoitoon kuuluu että vaippa pidetään kakkavapaana alueena. Eli jos et kestä vaihtaa haisevaa pakettia, älä lupaudu lapsenvahdiksi.

Ot, mut kyllä meidän normaalisti todella hyväihoisella lapsella meni vaippa-alueella iho rikki samantien kun yritin hetken kestoilla. Kestot ei ime kosteutta samalla tavalla kuin kertsit, joten siinä saa olla kokoajan vaippaa vaihtamassa jos haluaa ihon pysyvän hyvänä.

Vierailija
146/183 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää. Mun anoppi ei lässytä, vaan laulaa. Kovaa ja korkealta, kovasti myös nuotin vierestä. Ei auta vaikka 2-vuotias pitää käsiä korvilla ja sanoo "mummu ei saa laulaa".

Vierailija
147/183 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans anoppi yrittää tyynnyttää kitisevää vauvaa laulamalla. Luulee olevansa hyväkin laulaja, vaikka oikeasti on ihan hirveän kuuloista volinaa. Pakko mennä toiseen huoneeseen ku ei pysty kuuntelemaan. Vielä pitäisi vauvan nukahtaa siihen ujellukseen.

Vierailija
148/183 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. AI että ku tekee hyvää päästä purkamaan näitä ärsytyksen aiheita kerrankin jonnekin! Edellinen

Vierailija
149/183 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vertaistuesta! En itse käy anoppilassa enää ollenkaan, kun en saanut sieltä muuta kuin pahan mielen joka kerta. En myöskään vie lapsia sinne, vieköön mies jos haluaa. Ei halua kovin usein. En pidä lapsille sopivana kuunnella kun anoppi lausuu "totuuksia" minusta... Onneksi tiedän miten itse tulen käyttäytymään jos minusta tulee anoppi joskus :) haluan olla mukava ja käyttäydyn hyvin kaikkia kohtaan.

Vierailija
150/183 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua olen itse mummona samanlainen...yritän kyllä hillitä itseäni, mutta tosiaan lapsenlapseni on vaan niin ihana. Omalla lapselleni ei ollut isovanhempia ja yritän itse olla mahdollisimman paljon läsnä lapsenlapseni elämässä.

Vierailija
151/183 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullumummo kirjoitti:

Apua olen itse mummona samanlainen...yritän kyllä hillitä itseäni, mutta tosiaan lapsenlapseni on vaan niin ihana. Omalla lapselleni ei ollut isovanhempia ja yritän itse olla mahdollisimman paljon läsnä lapsenlapseni elämässä.

Yritä olla vähän vähemmän. Kyllä se kerrotaan, jos sinua tai neuvojasi kaivataan.

Vierailija
152/183 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullumummo, nyt sinulla on loistava tilaisuus miettiä millainen mummo haluat olla. Tuumasta toimeksi😊

Vierailija
153/183 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ongelmana että anoppi on täysin rajaton. Ei yhtään tajua että minun ja poikansa koti ei ole hänen kotinsa. Mun lapset on jo taaperoita, mutta vauva-aika oli ihan järkyttävää. Kritiikkiä ja "hyvää tarkoittavia" neuvoja riitti, uteli ihan kaikkea vauvaan ja perheeseen liittyviä asioita, hyvä ettei kysässyt missä asennossa on vauva pistetty alulle.

Nyt on vähän helpompaa, mutta se on vaatinut paljon. Anoppi on vihainen kun ei hänelle uskouduta asioista. Anoppi siis pahimman luokan juorukello, jos hän tietää, tietää koko kylä. Ei kuulemma ikinä ole kertonut mitään, mutta on pariin viritettyyn ansaan langennut.

Mies ja äitinsä ovat ilmeisesti mykkäkoulua, mikä minua ei haittaa yhtään. Anopista ollaan taisteltu paljon, siksi en viitsi mieheltä kysyä. Nautin tästä niin kauan kun sitä kestää...

Mutta jos vielä vähän aiheestakin. Kun esikoisemme syntyi, olisi hänet pitänyt päästää anopin kanssa ties mihin kissan ristiäisiin ja kokouksiin näytille. Ei päästetty, kun anopin ajotyyli on holtiton, välillämme on luottamuspula eikä muutaman viikon ikäinen vauva ole mikään näyttelyesine, joka kiertää mummun kanssa.

Kiva että on innoissaan, mutta rajansa kaikella.

Vierailija
154/183 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla todella tunkeilevaa anoppia? Siis intiimiasioissa tunkeilevaa? Meillä anoppi kyselee seksistä, vessa käynneistä, kuukautisista, maha vaivoista yms. jotka eivät todellakaan hänelle kuulu. Kirjoitinkin tähän ketjuun jo johonkin kohtaan, se oli minun anoppini, kun tahtoi tietää, että joko olen käynyt vessassa synnytyksen jälkeen.

Onneksi sentään mies ilmoittaa hyvin jyrkästi anopille, etteivät nuo asiat kuulu hänelle. Se saa riittää hänelle, että tietää meidän ainakin kerran harrastaneen seksiä, kun on lapsikin :D

Vierailija
155/183 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no täällä anoppi halusi meidän avaimen. Sanoin miehelle että menee vaan sitten teettämään kopion niin minunkin äitini saa avaimen meille. Ei mennyt mies teettämään kopiota, meidän avain lähti anoppilasta :D anopin tunkeilu oli vauva-aikana todella rasittavaa. Monta kertaa viikossa olisi pitänyt päästä meille vauvan kanssa lässyttämään. Ei jaksettu sitä. Itsellä vielä synnytyksen jälkeen kaikenlaisia ongelmia.

Vierailija
156/183 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla todella tunkeilevaa anoppia? Siis intiimiasioissa tunkeilevaa? Meillä anoppi kyselee seksistä, vessa käynneistä, kuukautisista, maha vaivoista yms. jotka eivät todellakaan hänelle kuulu. Kirjoitinkin tähän ketjuun jo johonkin kohtaan, se oli minun anoppini, kun tahtoi tietää, että joko olen käynyt vessassa synnytyksen jälkeen.

Onneksi sentään mies ilmoittaa hyvin jyrkästi anopille, etteivät nuo asiat kuulu hänelle. Se saa riittää hänelle, että tietää meidän ainakin kerran harrastaneen seksiä, kun on lapsikin :D

Joo, anoppi sekä oma äiti kyselevät välillä hyvinkin intiimejä asioita. Yleensä vastaan ettei kuulu sinulle.

Meillä anoppi jäi kiinni siitä, että kävi läpi meille tulleita kirjeitä (jotain kela- ja vakuutusjuttuja). Nykyään on anopin tullessa paperit paremmin piilossa. Ei sillä että meillä mitään salattavaa olisi, mutta meidän asiat eivät vaan kuulu hänelle.

Vierailija
157/183 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kyllä röyhkeitä tapauksia, ei voi muuta sanoa. Miten aikuisilla ihmisillä ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja!?

Meillä sanottiin joka päivä ramppaaville isovanhemmille, että olisi hyvä soittaa ja sopia vierailuista etukäteen. No, he sitten seuraavalla kerralla soittivat meidän pihasta autosta, että he tulee nyt kylään. Ja sen jälkeen taas sama ramppaus ilmoittamatta on jatkunut. Nyt pyydettiin avaimet pois, kun lapsi lähtee kouluun ja tarvii avaimet. Ei ainakaan enää avaimilla tulla suoraan sisälle.

Vierailija
158/183 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kyllä röyhkeitä tapauksia, ei voi muuta sanoa. Miten aikuisilla ihmisillä ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja!?

Meillä sanottiin joka päivä ramppaaville isovanhemmille, että olisi hyvä soittaa ja sopia vierailuista etukäteen. No, he sitten seuraavalla kerralla soittivat meidän pihasta autosta, että he tulee nyt kylään. Ja sen jälkeen taas sama ramppaus ilmoittamatta on jatkunut. Nyt pyydettiin avaimet pois, kun lapsi lähtee kouluun ja tarvii avaimet. Ei ainakaan enää avaimilla tulla suoraan sisälle.

Meillä kun anopille ilmoitettiin että ei tarvi vierailla joka päivä ja vierailusta sovitaan etukäteen, niin hän otti tavaksi että soittaa jopa ovikelloa ennen kuin marssii sisälle. Joo, asutaan maalla.... joo-o. aika surkea varoitusaika. Mies kun vei äidiltään avaimet, anoppi ilmoitti että "suostuu" luopumaan avaimista jos saa tietoonsa vara-avaimen sijainnin. Miksi ihmeessä hänellä pitäisi olla "vapaa pääsy" aikuisen, täysijärkisen poikansa kotiin? Avaimet mies kumminkin vei ja vara-avaimen sijaintiakaan ei paljastettu.

Vierailija
159/183 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja oikeesti mahtavaa huomata ettei ole ainoa hullujen appivanhempien kanssa taisteleva!

*Kiitos*

Vierailija
160/183 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin anoppi tutkii paperit, jos on jäänyt pöydälle! Tokaisee vain että "mitäs nää on" ja alkaa lukemaan läpi, jos ehtii huomaamaan ajoissa niin napataan kyllä pois ja nykyään piilotan paperit, ennenkuin tulee kylään. Yllätys visiittejä ei sentään tee, kun välimatkaa kuitenkin on. Tekee myös sitä, että availee vain kaikkien kaappien ja huoneiden ovia, että voi tutkia niitä ja penkoo laatikoita, sen on onneksi lopettanut kun siitä sanottiin. Joskus avasi saunan oven kun oli käynyt vessassa ja ilmoitti jotakin, että "saunassa on pölyä" tmv, ihmeteltiinkin sitten ääneen että yleensä saunassa ei käydä vessassa tmv.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi