Miten menee periytyvyys (silmien väristä)?
Kommentit (72)
Toisen aasilaisen vaimo saattoi löytää ratkaisunsa tyttärensä silmien väriin myös tuolla hazel-värillä. Tuo pienempi kuva hazel silmistä on paljon tyttäremme silmien värinen.
Hauskaa sinänsä jos noin vaaleaksi tyttäremme silmät jäävät jos meillä molemmilla (ja miehen koko suvulla) on tosi tumman ruskeat silmät. :)
Mina olen vihrea silmainen -vaaleahiuksinen suomalainen, mieheni suklaanruskea silmainen-musta tukkainen, arabi.
Meilla on kaksi lasta; esikoisella on suklaanruskeat silmat ja ruskea kihara tukka, joka kesaisin vaalenee hiukan, ja otsalle tulee auringon paahteesta ihan blondeja kiuhkuroita.
Nuoremmalla on mustan-ruskeat silmat ja tummanruskea piikkisuora tukka, ohutta suomalaista laatua (kuten aidillaan...), tukka ei vaalene auringossa.
Meille ei ilmeisesti voisi tulla sini-vihreasilmaista lasta, koska isan suvussa ei tiettavasti ole aikaisemmin ollut "ulkomaista verta"?
Sitten tuosta mulattijutusta. Minun ystavallani on lapsi jonka isa on afrikkainen ja lapsella on kirkkaanvihreat silmat. Isan kotikylassa joskus aikoinaan oli kuulemma vieraillut hollantilainen pappi...
Olen huomannut etta esim. Englannissa on monia perheita joissa molemmilla vanhemmilla on ruskea (joskus melkein musta) tukka ja heilla on punatukkaisia lapsia. Ja toisin pain, etta punatukkaisilla/toinen punatukkainen on sitten niita todella tummahiuksisia lapsia. Etta tuo ainakin nakyy usein hyppaavan myos sukupolven yli. Ja niissa perheissa ei sitten ole blondeja, vaan loytyy juuri sita tumman ruskeaa/mustaa tai punatukkaisia.
miten selitätte sen, että mun isällä on täysin ruskeat silmät ja äidillä vihreät ja pikkuveljellä ruskeat... ja MULLA SINISET...
vaan vaikuttavia geenejä on ainakin kolme ja ympäristötekijöilläkin on merkitystä. Siksi on mahdollista, joskin harvinaista, että kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen.
miten selitätte sen, että mun isällä on täysin ruskeat silmät ja äidillä vihreät ja pikkuveljellä ruskeat... ja MULLA SINISET...
Eivätkö irlantilaiset "klassisesti" ole joko puna- tai mustahiuksisia? Ja ilmeisesti (jos oikein muistan) punainen hiusväri ei muutenkaan ole suoraan yhteydessä vaaleuteen, vaan johtuu tietystä geenistä, joka aiheuttaa myös punahiuksisiten ihon vaaleuden.
Olen huomannut etta esim. Englannissa on monia perheita joissa molemmilla vanhemmilla on ruskea (joskus melkein musta) tukka ja heilla on punatukkaisia lapsia. Ja toisin pain, etta punatukkaisilla/toinen punatukkainen on sitten niita todella tummahiuksisia lapsia. Etta tuo ainakin nakyy usein hyppaavan myos sukupolven yli. Ja niissa perheissa ei sitten ole blondeja, vaan loytyy juuri sita tumman ruskeaa/mustaa tai punatukkaisia.
väri tuli ilmeisesti viikinkien mukana, sitä löytyy erityisesti rannikkoseuduilta Koillis-Englannista, Skotlannista ja Irlannista. Mustatukkaisuus on Normannien peruja.
Onko sulla oikeesti ruskea/sininen yhditelmä sehän on Hieno voisitko laittaa kuvan jos sul on.En pyydä sen takia et se on erikoinen vaan se on nätti kontrasti.
Ikivanha ketju mutta nyt kun on tuo mysteeerityttö-Maria jonka sukujuurista kiistellään ihan samalla tavalla silmien värin perusteella niin nostinpa esille.
Itselläni on sinisilmäiset vanhemmat, yksi sisarukseni on sinisilmäinen, toinen vihreäsilmäinen ja itselläni toinen silmä ruskea ja toinen vihreä. Olen isäni peilikuva (mm. hyvin vahva "sukunenä") ja muutenkaan ei ole epäilystäkään ettemme kaikki olisi isämme lapsia, kaikissa on hyvin vahva sama sukunäkö. Olenko siis ulkoavaruudesta pompsahtanut kun silmäni ovat tällaiset?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2008 klo 11:35"]
.
[/quote] minulla ja miehellä on tummanruskeat silmät mutta vain toisella lapsella ruskeat silmät ja toiselle tuli siniset.Outoa =)
meillä neljällä lapsella on kaikilla eriväriset silmät: hazelit, vihreät, tummanruskeat ja tummansiniset.
Nämä siskoni tummansiniset ja isäni hailakan siniset ovat aivan eri väriset.