Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten menee periytyvyys (silmien väristä)?

Vierailija
02.07.2008 |

.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minusta on kuviakin vauvana, joissa näkyy selkeästi silmien väri :) Joten olen 100% varma että toinen silmäni oli jo vauvana (syntyessä) tumman ruskea ja toinen vaalean vihreä.

AP

Vierailija
42/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt viisivuotiaana ne ovat ihan tummanruskeat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

RUSKEAT silmät,

mutta minulla ei.

Vierailija
44/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kovasti tavallisia esim. afroamerikkalaisten joukossa.

Mutta tietysti mulatilla voi olla vaaleat silmät. Jos lähdetään ihan siitä, että olisi kaksi mustaihoista ruskeasilmää ja kaksi vaaleaihoista sinisilmää ja nämä pariutuisivat, niin lapsethan olisivat molemmilla parella ruskeasilmäisiä mulatteja. Kun nämä lapset sitten pariutuisivat keskenään, olisi neljäsosa vaaleasilmäisiä.

Käytännössä kuitenkin vaaleasilmäiset mulatit ovat harvinaisempia, koska suurin osa vaaleaihoisista on ruskeasilmäisiä. Vaaleasilmäisiä (sinistä tai vihreää) on valtaosa (eli yli 50 %) väestöstä vain ja ainoastaan Euroopan pohjoisosissa ja pienessä osassa Keski-Eurooppaa. Yli 80 % väestöstä on vaaleasilmäisiä lähinnä Suomessa, Baltiassa, pienessä osassa Ruotsia, ja Puolan ja Saksan pohjoisosissa.

On muuten melko yleistäkin että esimerkiksi mulateilla on siniset tai vihreät silmät

Vierailija
45/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minusta on kuviakin vauvana, joissa näkyy selkeästi silmien väri :) Joten olen 100% varma että toinen silmäni oli jo vauvana (syntyessä) tumman ruskea ja toinen vaalean vihreä.

AP

geenitutkija

Vierailija
46/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun isovanhemmissa on kummallakin puolella yksi sinisilmäinen, veikkaisin.

Mun lapsissa on ruskea-, vihreä- ja sinisilmäisiä. Meillä vanhemmilla on ruskeat ja vihreät silmät. Isovanhemmat ovat yhtä lukuunottamatta sinisilmäisiä, joten enempi on ihme, että meillä on ruskeasilmäisiä muksuja!

Vierailija
47/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten niitä kuvia ei ole ihan niin vauvana. Joskus se muutos on nimittäin todella nopea. Tiedän yhdenkin vauvan, jonka silmien väristä sai jotain selkoa parin päivän ikäisenä ja olivat tavanomaiset vauvojen tumman siniset, viikon vanhana olivat muuttuneet ruskeiksi.

Ja se, mitä joku sanoi siitä, että vaaleiden muuttuminen tuntuu kestävän kauemmin saattaa hyvinkin pitää paikkansa tai sellainen näppituntuma minullakin on. Meidänkin 5-vuotiaalla oli vielä yli vuoden vanhana vahvan siniset silmät ja muuttuivat siitä sitten vähitellen samanlaisiksi vaalean harmaiksi kuin meillä vanhemmillakin.

AP

Vierailija
48/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän asia tietenkään ole yksinkertaista ja tuskin tämänkään laskurin tulokset pitävät 100%:sesti paikkansa. Voi tulla mutaatioita jne.. Mutta kyllähän tätä voi silleen leikkimielisesti katsella. Ap:tä ei varmaankaan auta, koska sinulla on eriväriset silmät. :)

http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html

Vierailija
49/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ympäristötekijöilläkin on merkitystä. Siksi on mahdollista, joskin harvinaista, että kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen. Koska tämä kuitenkin on harvinaista, luultiin silmien väriä pitkään yksinkertaisemmin periytyväksi asiaksi.

Vierailija
50/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan syntymäpäivästä lähtien. Ei siis pidä paikkaansa, että valkoiset lapset syntyisivät aina sinisilmäisinä. Itselläni silmät eivät olleet vähääkään siniset missään vaiheessa.

Fletcher tuossa taas vetoaa koulubiologiaan. Koulubiologia on vanhentunutta tietoa, nykyään tiedetään että silmän väri ei periydy niin yksinkertaisesti kuin koulussa väitettiin. Siksipä on mahdollista, että kahdella ihan sinisilmäisellä on ruskeasilmäinen lapsi. Jos englanniksi googlettaa, löytyy paljonkin tietoa aiheesta.

Vierailija
51/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Although not common, two blue-eyed parents can produce children with brown eyes," says Richard A. Sturm, a Principal Research Fellow at the Institute for Molecular Bioscience at the University of Queensland in Brisbane, Australia.

Corel

Blue eyes can take on other colors from reflected light.

Eye color is a complex trait that depends on the state of several interacting genes. The gene that usually decides the issue (blue eyes or brown eyes) is the OCA2 gene on chromosome 15. But it comes in different strengths. A person with a weak form of the OCA2 gene will have blue eyes. Likewise a person with a strong form will have brown eyes.

The plot thickens, though, because an individual also has other eye-color genes that each has a say in the final eye-color outcome. For example, if one of these lesser genes is strong, it can make the weak form (blue) of OCA2 work much more effectively - almost like the strong form (brown). Then the eye color may be a light brown or muddy grey. In fact, the resulting color can be any shade of brown, hazel/green, or blue depending on the strengths of the interactions.

Two brown-eyed parents can have a blue-eyed child. In fact, this is fairly common.

Vierailija
52/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fletcher tuossa taas vetoaa koulubiologiaan. Koulubiologia on vanhentunutta tietoa, nykyään tiedetään että silmän väri ei periydy niin yksinkertaisesti kuin koulussa väitettiin. Siksipä on mahdollista, että kahdella ihan sinisilmäisellä on ruskeasilmäinen lapsi. Jos englanniksi googlettaa, löytyy paljonkin tietoa aiheesta.

Ei se sinänsä vanhentunutta ole, se vain ei ole ihan ainoa totuus. Useimmissa tapauksissa tuo yksinkertainen dominoiva/resessiivinen on ihan hyvä malli ruskean periytvyydelle. Ja tuo, että poikkeuksia on, on todettu tässäkin ketjussa monta kertaa.

Ehkä se vauvojen ruskeakin muuttuu iän ukana, tumman värin pientä muuttumista on vaan hankalampi havaita. Mutta muutos ruskeaksi on tosiaan yleensä nopea.

Vierailija
53/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on esittänyt asian toisin kuin kaikissa koulun biologian kirjoissa on kerrottu. Kyllä jo 70-luvulla koulussa opetettiin, että kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen lapsen, mutta sen sijaan kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta. Asia on tässä ketjussa jo selitettykin tarkemmin, joten en enää toista sitä.

Ja kuten jotkut ovat sanoneet, asia ei olekaan ihan niin yksinkertainen kuin mitä koulussa opetettiin, koska silmien väriin vaikuttaa useampi kuin yksi geenipari.

Vierailija
54/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo kerroinkin, silmien väriin vaikuttaa tiettävästi kolme geeniä ja siksi se ei aina mene koulubiologian mukaan. Silti tässä ketjussa esiin tulleet tapaukset ovat yhtä lukuunottamatta (kahdella vihreäsilmäisellä ruskeasilmäinen lapsi) täysin koulubiologian mukaisia. Totesin myös, että kahden sinisilmän ruskeasilmäinen lapsi on mahdollinen, mutta todennäköisempää on, että isä ei ole oikea isä. Kun 10-20 % lapsista ei ole luultujen isiensä lapsia, ei tämä ole mikään outo asia. kahden sinisilmäisen ruskeasilmäiset lapset ovat huomattavasti harvinaisempia kuin 10-20 % sinisilmäisten lapsista...

Ja varmasti siihenkin pääsääntöön, että lapset syntyvät sinisilmäisinä löytyy poikkeuksia. Itsekin olen tosiaan nähnyt viikon ikäisiä vauvoja, joilla jo ruskeat silmät. Kuitenkin kaikki näkemäni tummaihoisetkin vauvat ovat syntyessään olleet sinisilmäisiä, jos silmien väriä on edes näkynyt. En silti väitä, etteikö ruskeasilmäisenäkin voisi syntyä. Itse en tosin ole aivan vastasyntynyttä selvästi ruskeasilmäistä nähnyt ja aika paljon olen vastasyntyneitä nähnyt.

Ihan syntymäpäivästä lähtien. Ei siis pidä paikkaansa, että valkoiset lapset syntyisivät aina sinisilmäisinä. Itselläni silmät eivät olleet vähääkään siniset missään vaiheessa.

Vierailija
55/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

periytyykö vihreä kuten sininen? Mulle vihreän peiytyminen on aina ollut pimennossa.

Itselläni on tosi vihreät silmät ,joissa kuitenkin kullan väriä renkaana lähellä mustuaista. Miehelläni on sinistäkin sinisemmät silmät. Lapselle tuli siniset silmät (ei kuitenkaan yhtä voimakkaan kirkkaan siniset kuin isällään) joissa vihreä rengas keskellä. Ikään kuin jotakin mieltä molemmilta. Onko meidän mahdollsita saada ruskeasilmäsitä lasta? Sillä ajattelin kun minulla on tuota kullanväriä keskellä...?

Vierailija
56/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aasialainen mies, jolla ruskeat silmät. Minulla itselläni on myös ruskeat, tosin sinipigmenttigeeni löytyy, sillä isälläni on siniset silmät (äidilläni ruskeat).

Tyttärellämme (joka on siis 100% mieheni tytär) on siniharmaat silmät nyt vuoden ikäisenä. Vauvana hänellä oli vaalean siniset silmät. Väri on aavistuksen tummentunut, mutta ei todellakaan ole ruskea. Ihmettelemme tätä kaikki. Lukemani mukan 2-vuotiaaksi asti silmien väri voi vielä muuttua, joten jospa ne ruskeaksi muuttuu vielä?

Vierailija
57/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

periytyykö vihreä kuten sininen? Mulle vihreän peiytyminen on aina ollut pimennossa.

Itselläni on tosi vihreät silmät ,joissa kuitenkin kullan väriä renkaana lähellä mustuaista. Miehelläni on sinistäkin sinisemmät silmät. Lapselle tuli siniset silmät (ei kuitenkaan yhtä voimakkaan kirkkaan siniset kuin isällään) joissa vihreä rengas keskellä. Ikään kuin jotakin mieltä molemmilta. Onko meidän mahdollsita saada ruskeasilmäsitä lasta? Sillä ajattelin kun minulla on tuota kullanväriä keskellä...?

Kullan väri on usein juuri se, mikä saa silmät näyttämään vihreiltä. Minullakin on se, vaalean sinertävän päällä (voimakkaimmin pupillin lähellä). lopputulos on haaleanvihreä. Ruskeaa ei ole tietääkseni missään muodossa suvussa, ei (tummaa) edes varsinaista vihreääkään. Tuskin se oikeasksi ruskeaksi muuttuu, mutta voi ilmentyä voimakkaammin ja tehdä silmistä hyvinkin ruskehtavat, pohjavärin tummuudesta riippuen.

Vierailija
58/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan hyvin heikko ruskea, joten ruskeasilmäinen lapsi on mahdollinen. Juuri tässä kohtaa tulee se osuus, jossa koulubiologia ei toimi. Muutkin kuin ne ruskea- ja vaaleasilmägeenit vaikuttavat ja saavat tosiaan aikaan niin vihreän kuin erilaiset vihreän ja ruskean sekoituksetkin. Tuo hazel on itse asiassa aika yleinen silmienväri ja tosiaan sekoittaa iloisesti tuota koulubiologian opetusta.

Täältä löytyy aika hyvä kuva hazel-värisistä silmistä (tai yhdestä variantista):

http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color

Vierailija
59/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hazel on meilläkin ilmeisesti sekä miehellä että minulla, pohjaväri on hyvin erilainen kylläkin (miehellä lähinnä tumma vihreä, minulla vaalea sinertävä). Keltainen sävy on selvä pupillin ympärillä. Ja kuopuksella on ihan tasan samaväriset silmät kuin sillä hazel-mnaisella tuossa wikipedian artikkelissa. (kirjoitin edellä viestin 26).

Hauska sinänsä, esikoisella ei ole häivähdystäkään keltaista/vihreää/ruskeaa, saa nähdä haalistuuko nykyinen kirkas sininen harmaaksi. Silmät ovat vaalentuneet paljon ihan tähän 4 v ikään asti.

Vierailija
60/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sukulaiset odottavat kieli pitkällä että lapsi saisi ruskeat silmät. Itselläni on tummanruskeat silmät, miehelläni sinivihreät. Molemmilla vanhemmillanikin on ruskeat silmät. Lapsen silmän väri on kuitenkin tosi epämääräinen, ei ruskea, ei sininen, ei vihreä eikä harmaa. Näyttävät vähän vihertäviltä tietyssä valossa ja vähän ruskehtavan harmailta. Koulun biologiasta ei tosiaan ole meille apuja...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä