Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten menee periytyvyys (silmien väristä)?

Vierailija
02.07.2008 |

.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kuin sanoa, että oletpahan todella viisas.

Tätä lasta on luultavasti yritetty pidempään kuin moni olisi edes yrittänyt.

Lapsi on varmasti juuri mieheni ja minun. Kunhan vain kiinnostaisi, että mitenkähän periytyvä tuo oma erikoinen silmienvärini vaikuttaa lapsen silmien väriin.

Jotenkin tuntuu, että kaikista asioista pitäisi tehdä sensaatioita. Esim. että ilmoittaisin että olen joku julkkiksen syrjähyppy ja nyt tahdon varmistaa, että lapsi näyttää edes vähän mieheltäni.. Sairasta.

Olemme tosissaankin varmoja siitä että lapsi on minun ja mieheni.

Lapsi on saanut alkunsa hedelmöityshoidoilla.

Vierailija
22/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kuin katsoa esim. sukupostia ja heti löytää useita kahden rautiaan ruunikkovarsoja. Ja kyse ei yleensä kuitenkaan ole mutaatiosta, vaan ihan vain päin honkia tunnistetuista hevosten väreistä. Hevosten väri tunnistetaan virallisesti varsana ja vääriä tunnistuksia sattuu paljon, koska väri muuttuu melkoisesti varsakarvan lähdettyä. Ja aikuisistakin hevosista voi kulomustan (musta on ruunikon erikoistapaus) kyllä onnistua tunnistamaan sysirautiaaksi (hyvin tumma rautias) ilman suurempaa yritystäkään väärään tunnistukseen.

Puhdasoppisissa tuollaisissa ominaisuuksissa ainoa mahdollisuus dominoivan ominaisuuden esille tulossa yllättäen on mutaatio. Siis esimerkiksi kaksi rautiasta hevosta eivät saa ruunikkoa varsaa ikinä. Ja jos saavat, on kyse aina mutaatiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten minun lapseni on posteljoonin ihan tietämättäni:

lapset: sinisenvihreät

äiti: ruskea

äidinäiti: vihreä (sisarukset siniset)

äidin isä: ruskea (sisarukset siniset)

äidin isoäiti ruskea

äidin isöisä: sininen

isä: ruskeanvihreät (sisarukset ruskeaa ja sinistä)

isänäiti: vihreä

isänisä: ruskea

isovanhempia en tiedä

Vierailija
24/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun biologiassa on kahta silmien väriä, sinistä ja ruskeaa ja vihreä lasketaan siniseksi. Äidillä on isältään peritty dominoiva ruskea geeni ja äidiltään peritty resessiivinen sini-geeni eli on eriperintäinen Ss. Isällä aivan samoin. Kun kaksi Ss:ää saa lapsia on 25 % lapsista geeneinä SS, 50 % Ss ja 25 % ss. Keskimäärin siis joka neljäs on sinisilmäinen (tai vihreä) ja kolme neljästä ruskeasilmäisiä. Yksi kolmesta ruskeasilmäisistä ei voi itse saada kuin ruskeasilmäisiä lapsia, koska on samaperintäisesti ruskeasilmäinen, kun taas kaksi kolmesta on vanhempiensa tapaan eriperintäisiä ja voi saada sekä sini- että ruskeasilmäisiä lapsia.

äidin isoäiti ruskea

isovanhempia en tiedä

Vierailija
25/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä miehelläsi että sinulla on taustalla myös sinipigmenttiä, eli ihan hyvin se voi olla teillä molemmilla resessiivisenä. Lapsenne on napannut sen yhdistelmän, johon on 25% todennköisyys ihan klassisen perinnöllisyyden mukaankin.

Teillä molemmilla on myös vihreää suvuissa, se voi tulla sinisen päälle, silmän eri osiin tms. eri vahvuisena. Tai olla tulematta. Lapselle sitä on tullut.

Meillä pojilla

äiti: vaalean sinivihreä, vihreä pupillin ympärillä, sinertävä reunoilla

ää: siniharmaa

äi: vaalea sininen

äidin sisaruksilla siniset, yhdellä ruosteenruskeita pilkkuja

isä: tumma vihreä, keskellä keltaisenruskeaa

iä: meripihkan kellervätä

ii: perussiniset

isän veljellä siniset

pojilla ekalla vaaleansiniset, reunoilta tummansiniset, tokalla vihertävänharmaalla pohjalla ruskea pupillin ympärys

äidin isoäiti ruskea

isovanhempia en tiedä

Vierailija
26/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheessäni molemmilla vanhemmilla on ruskeat silmät, mutta heidän kahdella lapsellaan vain toisella on ruskeat silmät ja toisella siniset. Eli ei siis aina mene niin, että ruskeasilmäiset saavat ruskeasilmäisiä lapsia.

Jossain lukion biologian kirjassa on selitetty nämä asiat eli miten silmien väri määräytyy.

Vierailija
27/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vihreät, miehellä myös.

Ilmeisesti lapset ovat perineet ruskean äidiltäni, jolla silmissä sitä väriä ja vihreää.

Mun sisaruksilla ei ole ruskeat silmät.

Vierailija
28/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni on kiharat hiukset joten poika on varmasti perinyt hiuksensa isoisältään.

Vierailija
29/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin tiedetään, että silmän värin periytyminen on huomattavasti monimutkaisempaa. Sinisilmäisetkin vanhemmat voivat joissain tapauksissa saada ruskeasilmäisiä lapsia toisin kuin koulussa opetettiin.

Sama pätee muihin ominaisuuksiin. Koulussa opetettiin, että kihara hius on dominoiva ominaisuus mutta niin vain meillä on kiharapäinen poika vaikka me molemmat olemme piikkisuorahiuksisia. Koulun oppien mukaan tämä ei ole mahdollista, mutta ihan mieheni lapsi tuo mukero on :)

Vierailija
30/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on aasialainen ja siis miehellä, että vanhemmilla tummat ruskeat silmät. Itselläni on vihreät silmät, äidilläni siniset ja isällä vihreät. Meillä on kaksi lasta kumpikin syntyessään sinisilmäisiä. Toisella vaihtui väri ruskeaksi myöhemmin, nuoremmasta ei tiedä vielä miten käy. Mutta mikä olisi todennäköisyys , että lapsesta tulisi vihreä tai sinisilmäinen? Ei kai liene aivan mahdotontakaan.

Vierailija
31/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kuitenkin joltain englanninkieliseltä kysymyspalstalta samanlaisen kysymyksen. Siinä aasialaisen äidin ja amerikkalaisen isän lapselle tuli siniset silmät ja ihmeteltiin miten se on mahdollista. Vastauksen mukaan aasiassa harvemmin esiintyy peittyvänä tuota sinisen silmän geeniä joten on epätodennäköistä että lapsesta tulee muuta kuin ruskeasilmäinen. Kuitenkin kun näin käy, syynä oli joku tosi monimutkainen ilmiö, en muista tarkemmin. Mutta siis mahdollista on, mutta ei todennäköistä.

Perussääntö ruskeiden silmien dominoivuudesta pitää paikkaansa, mutta muuten tuo genetiikka on paljon oletettua monimutkaisempaa kuin koulukirjoissa.

Vierailija
32/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset syntyvät sinisilmäisinä, se ei kerro vielä mitään. On kuitenkin aika epätodennäköistä, että aasialaisella ihmisellä olisi taustalla vaaleasilmäisyysgeeniä, joka tarvittaisiin, että lapsesta tulisi vaaleasilmäinen.

Mitä tulee muuten noihin vihreäsilmäisten ruskeasilmäisiin lapsiin, niin monilla vihreäsilmäisillä itse asiassa on silmissään myös ruskeaa, joka osaltaan selittää ruskeasilmäisyyttä.

Mun mies on aasialainen ja siis miehellä, että vanhemmilla tummat ruskeat silmät. Itselläni on vihreät silmät, äidilläni siniset ja isällä vihreät. Meillä on kaksi lasta kumpikin syntyessään sinisilmäisiä. Toisella vaihtui väri ruskeaksi myöhemmin, nuoremmasta ei tiedä vielä miten käy. Mutta mikä olisi todennäköisyys , että lapsesta tulisi vihreä tai sinisilmäinen? Ei kai liene aivan mahdotontakaan.

Vierailija
33/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset syntyvät sinisilmäisinä, se ei kerro vielä mitään. On kuitenkin aika epätodennäköistä, että aasialaisella ihmisellä olisi taustalla vaaleasilmäisyysgeeniä, joka tarvittaisiin, että lapsesta tulisi vaaleasilmäinen.

Siis ap täällä taas, siis mulla on ollut ihan syntymästä asti eriväriset silmät, joista kumpikaan ei ollut sininen. Miten selittyy sitten tämä?

Kun sanoit ton että kaikki syntyy sinisilmäsinä.

Vieläkin ihmettelen että mikäs mutantti olen :)

Terv. Ap

Vierailija
34/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät suinkaan kaikki maailman ihmiset. Ei esim mustilla vastasyntyneillä vauvoilla todellakaan ole siniset silmät syntyessään.

Vierailija
35/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sitä resessiivistä (ja usein ilmenevääkin) sinistä, muille se on voinut tulla tietysti ihmisryhmien sekoittuessa tai matkoilta tms. Mutta homotsygootti (molemmat alleelit ruskeaa) ruskea on ehdottomasti yleisin yhdistelmä maailmanlaajuisesti. Muita ryhmiä, joilla sinistä ilmenee taitaa olla esim. Australian abot? Ja karibian mustilla on sinistä geenipoolia, tuotu aikanaan löytöretkeilijöiden (yhym. ) mukana. (onkohan muuten se CSI:n musta afrotukkainen kaveri Karibialta? SIllä on jotenkin kumman vaaleat silmät)

Eii liity suoraan asiaan, mutta pari vuotta sitten Britanniassa syntyi täysin (ulkonäöltään, sukuhistorialtaan) valkoihoiselle pariskunnalle selkeästi afrikkalaisperäisen näköinen lapsi, tumma iho ja kihara tukka jne. Isyys tietysti selvitettiin (ihan kohtuullinen vaatimus isukilta noissa olosuhteissa ;) ja oli ihan oma. JOssain molempien sukujen historian aikana oli tullut muutakin kuin kalpeanaamaista verta ja nyt sitten napsahti niitä geenejä aino annos molemmilta puolilta.

Vierailija
36/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten melko yleistäkin että esimerkiksi mulateilla on siniset tai vihreät silmät

Vierailija
37/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis valkoihoisilla. Kyllä vauvojenkin silmien väri silti vaihtelee, mutta useimmiten se on aika tummansininen. Eli tietysti eriväriset silmät voivat näyttää erilaisilta jo syntymässä, mutta harvoin väri pysyy samana aikuisuuteen asti (erivärisyys tietysti säilyy).

Vierailija
38/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää aluksi silmiään siinä määrin paljon kiinni, että silmienväriä on aika vaikea sanoa. Tumman sininen myös voi näyttää ruskealta juuri tummuutensa vuoksi. Silmien väri alkaa muuttua aika pian ja puolivuotiailla väri on yleensä jo lopullinen. Ilmiö on sama kuin se, että tummaihoisetkin ovat syntyessään paljon vaaleampia kuin aikuisena ja monet ovat lapsina paljon vaaleahiuksisempia kuin aikuisina. Lapsi alkaa tuottaa melaniinia synnyttyään ja silloin iho, silmät ja hiukset alkavat tummua.

Siis ap täällä taas, siis mulla on ollut ihan syntymästä asti eriväriset silmät, joista kumpikaan ei ollut sininen. Miten selittyy sitten tämä?

Kun sanoit ton että kaikki syntyy sinisilmäsinä.

Vieläkin ihmettelen että mikäs mutantti olen :)

Terv. Ap

Vierailija
39/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos toinen vanhemmista on ruskeasilmäinen, lapset ovat AINA ruskeasilmäisiä.......

Vierailija
40/72 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien väri alkaa muuttua aika pian ja puolivuotiailla väri on yleensä jo lopullinen.

Tuo vaihtelee. Tuntuu, että vaaleasilmäisillä muutos kestää kauemmin (perusväri toki selviää aikaisemmin) ja toisaalta jos silmät ovat muuttuakseen kunnolla ruskeiksi, se tapahtuu parissa kuukaudessa syntymän jälkeen. Mutta esim. vihreän määrä voi lisääntyä paljonkin ihan n. kouluikään asti.

Noista mulattivauvoista, heistähän iso osa on heterotsygootteja, joten vastaavat tavallaan meikäläisiä ruskeasilmäisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi