Miksei liukumäkeä saisi kiivetä alhaalta ylös?
Aina on joku mamma huutamassa, että väärinpäin ei saa mennä. Viimeksi eilen vesipuistossa. Miksi ihmeessä?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle saan lähettää pesulalaskun?
Varmaan samaan paikkaan kuin yleensäkin puistoiltuasi.
Eli sulle? Meidän puistoilusta on vaatteet jääneet puhtaiksi.
Jos me ollaan aina kiipeilty miten huvittaa ja teillä on aina ollut putipuhtaat puistovaatteet, niin tuskin voit ainakaan meitä syyttää.
Ketäs sitten?
Kävisikö yhteiskunta?
Vierailija kirjoitti:
Miten selität sille 3-vuotiaalle että 7-vuotias saa kulkea liukumäkeä vastakarvaan mutta hän ei saa. Samat säännöt leikkipuistoissa kaikille iästä riippumatta.
Kun leikkipuistoa niin mielellään verrataan ajorataan, niin miten olet onnistunut selittämään kolmevuotiaallesi, miksi sinä saat ajaa autoa ja hän ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
haluat nähdä hienoja taklauksia ja verisiä lapsia?
Tarkoitin mäkiä, missä näkee molempiin suuntiin. Vesipuistossa oli kyseessä 50 cm korkuinen pikkulasten mäki. Ap.
Noin pienestä mäestähän laskee tosi pienet lapset. Miksi pitäis antaa kiivetä ja mahdollisesti pudota?
Nämä kiipeilijät olivat alakouluikäisiä eikä mäessä ollut ketään laskemassa. Ihmettelin vaan sitä raivoa, mikä mammassa nousi kun riensi kieltämään. Myös leikkipuistoissa tähän törmää koko ajan. Kyseessä ei ollut minun lapseni, kunhan seurailin sivusta aurinkotuolillani.
Huomauttaisin minäkin, jos näkisin, koska se liukumäki ei selvästikään ole tarkoitettu alakouluikäisille, vaan pienemmille. Se liukumäki ei välttämättä edes kestä, jos siihen tulee liian iso ihminen ja vieläpä väärinkäyttämään mäkeä. Toisekseen, moni pienempi ei välttämättä uskalla mennä heille sopivaan mäkeen, jos siellä on isompia lapsia kiipeilemässä.
Liukumäki, joka ei kestä alakouluikäistä, pitää kyllä heti purkaa! Se on kaupungin vastuulla, jos leikkipuistossa on lahot vempaimet.
Eihän se välttämättä tarkoita lahoa liukumäkeä, jos se ei kestä sitä, että mäkeä isompi lapsi kiipeää pitkin kourua. Kun mäestä lasketaan, laskijan paino jakautuu tasaisemmin, eikä kohdista niin isoa painetta rakenteisiin. Kun mäkeä kiivetään, kiipeäjän paino kohdistuu tiettyihin pisteisiin. Jos mäki on suunniteltu kestämään 20kg laskijan paino, se ei välttämättä kestä 40kg kiipeäjän painoa.
Tässä on kyllä ihminen, jolla ei ole hajuakaan leikkipuistojen turvallisuusvaatimuksista.
Aloitusviestissä puhuttiin kyllä vesiliukumäestä, joten tää ei nyt ehkä ihan suoraan siihen liity, mutta olen kyllä edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Taatusti missään virallisessa leikkipuistossa ei ole liuikumäkeä, joka olisi suunniteltu kestämään 20 kg laskijan paino. Esimerkiksi Lappsetin valmistamissa kiipeilytelineissä saa huoleti kiipeillä myös aikuiset (juu, olen varmistanut asian valmistajalta sen jälkeen kun yksi papparainen ripitti minut kiipeilytelineessä ollessani).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle saan lähettää pesulalaskun?
Varmaan samaan paikkaan kuin yleensäkin puistoiltuasi.
Eli sulle? Meidän puistoilusta on vaatteet jääneet puhtaiksi.
Jos me ollaan aina kiipeilty miten huvittaa ja teillä on aina ollut putipuhtaat puistovaatteet, niin tuskin voit ainakaan meitä syyttää.
Ketäs sitten?
Kävisikö yhteiskunta?
Niin, olosuhteita varsinkin sopii syyttää, kun kasvatus meni vikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selität sille 3-vuotiaalle että 7-vuotias saa kulkea liukumäkeä vastakarvaan mutta hän ei saa. Samat säännöt leikkipuistoissa kaikille iästä riippumatta.
Kun leikkipuistoa niin mielellään verrataan ajorataan, niin miten olet onnistunut selittämään kolmevuotiaallesi, miksi sinä saat ajaa autoa ja hän ei?
Laki ja säännöt, niinkuin siellä puistossakin. Toiset ei vaan osaa noudattaa niitä. Onhan noita tältäkin viikolta surullisia tapauksia alaikäisistä auton ratissa. t: ohis
En tiedä. Kai ne on semmosia kontrollifriikkejä. Ei siit mitään haittaa ole.
Vesiliukumäissä se on kiellettyä turvallisuussyistä, sen on tarkoitus olla liukas, joten suurella todennäköisyydellä leukaan sattuu.
Kuopus otti Ikoinaan osumaa ikaalisten kylpylän pienimmässä liukunäessä ( ns taaperoaltaassa), juurikin yrittäessään kiivetä ylös. Arpi näkyy edelleen vuosia myöhemmin, vaikka heti liimattiin. Ja siihen jäi vesileikit :( sillä reissulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selität sille 3-vuotiaalle että 7-vuotias saa kulkea liukumäkeä vastakarvaan mutta hän ei saa. Samat säännöt leikkipuistoissa kaikille iästä riippumatta.
Kun leikkipuistoa niin mielellään verrataan ajorataan, niin miten olet onnistunut selittämään kolmevuotiaallesi, miksi sinä saat ajaa autoa ja hän ei?
Laki ja säännöt, niinkuin siellä puistossakin. Toiset ei vaan osaa noudattaa niitä. Onhan noita tältäkin viikolta surullisia tapauksia alaikäisistä auton ratissa. t: ohis
En ole vielä nähnyt lappsetin puistoissa käyttöohjeita. Lapsuudelle ylipäätään on ominaista, että asioita käytetään luovalla tavalla. Esimerkksi parkour pyrkii jäljittelemään lapsen tapaa liikkua - ja siinä nimenomaan mennään mistä päästään. Tieliikennelaki taas on varsin yksiselitteinen.
Tiedän, että tässä ketjussa (niin kuin tällä palstallakin) on vain motorisesti äärettömän lahjakkaita lapsia, jotka käyttävät leikkipuistoa vain perinteisiin tarkoituksiin.
Mutta itselleni on sattunut kömpelö, kannustusta vaativa lapsi. Niinpä olen kirjaimellisesti vetänyt mukana hoplopit ja änkkäripuistot, keikkunut, kiipeillyt, liukunut ja tarjonnut ideoita. Nyt olen ikionnellinen, kun lapsi on alkanut ikäistensä lailla vetää liukumäkiä väärinpäin ylös. Niin että kun sappenne kiehahtaa äidistä, joka taputtaa käsiä lapsen kurittomuudelle, se olen minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liukumäessä kiipeily estää muita laskemasta omalla vuorollaan eikä sinun penskalla ole yhtään enempää vuoroja kuin muillakaan lapsilla. Jokainen laskee oman vuoronsa ja menee sitten odottamaan jonoon uutta vuoroa. Ihan yksinkertainen perussääntö, jota aikuisen ei nyt missään nimessä pitäisi täällä enää kysellä ja ihmetellä.
Tyhjässä mäessä asia on tietysi eri. Jos ketään ei ole odottamassa, on ihan sama mihin suuntaan ja miten päin tenava siinä mäessä touhuaa. Mutta heti, jos joku toinen tulee odottamaan vuoroaan, mäessä mennään vain yhteen suuntaan ja vain omalla vuorolla.
Kannattaa myös ottaa huomioon se, että kun mäessä kiipeilee yksi rimpuilija, muut eivät välttämättä edes halua tai uskalla mennä odottamaan sitä vuoroaan. Rimpuilija siis pitää liukumäkeä omanaan, kunnes joku tarpeeksi rohkea laskija tulee paikalle.
Tämä!
Tai kunnes joku tarpeeksi rohkea vanhempi keiltää rimpuilun.
Vesipuistossa saattaa olla ihan järjestyssäännöissäkin (tai mikälie laki onkaan), että yksi kerrallaan ja vain ylhäältä alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
haluat nähdä hienoja taklauksia ja verisiä lapsia?
Tarkoitin mäkiä, missä näkee molempiin suuntiin. Vesipuistossa oli kyseessä 50 cm korkuinen pikkulasten mäki. Ap.
Noin pienestä mäestähän laskee tosi pienet lapset. Miksi pitäis antaa kiivetä ja mahdollisesti pudota?
Nämä kiipeilijät olivat alakouluikäisiä eikä mäessä ollut ketään laskemassa. Ihmettelin vaan sitä raivoa, mikä mammassa nousi kun riensi kieltämään. Myös leikkipuistoissa tähän törmää koko ajan. Kyseessä ei ollut minun lapseni, kunhan seurailin sivusta aurinkotuolillani.
Huomauttaisin minäkin, jos näkisin, koska se liukumäki ei selvästikään ole tarkoitettu alakouluikäisille, vaan pienemmille. Se liukumäki ei välttämättä edes kestä, jos siihen tulee liian iso ihminen ja vieläpä väärinkäyttämään mäkeä. Toisekseen, moni pienempi ei välttämättä uskalla mennä heille sopivaan mäkeen, jos siellä on isompia lapsia kiipeilemässä.
Liukumäki, joka ei kestä alakouluikäistä, pitää kyllä heti purkaa! Se on kaupungin vastuulla, jos leikkipuistossa on lahot vempaimet.
Eihän se välttämättä tarkoita lahoa liukumäkeä, jos se ei kestä sitä, että mäkeä isompi lapsi kiipeää pitkin kourua. Kun mäestä lasketaan, laskijan paino jakautuu tasaisemmin, eikä kohdista niin isoa painetta rakenteisiin. Kun mäkeä kiivetään, kiipeäjän paino kohdistuu tiettyihin pisteisiin. Jos mäki on suunniteltu kestämään 20kg laskijan paino, se ei välttämättä kestä 40kg kiipeäjän painoa.
Tässä on kyllä ihminen, jolla ei ole hajuakaan leikkipuistojen turvallisuusvaatimuksista.
Aloitusviestissä puhuttiin kyllä vesiliukumäestä, joten tää ei nyt ehkä ihan suoraan siihen liity, mutta olen kyllä edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Taatusti missään virallisessa leikkipuistossa ei ole liuikumäkeä, joka olisi suunniteltu kestämään 20 kg laskijan paino. Esimerkiksi Lappsetin valmistamissa kiipeilytelineissä saa huoleti kiipeillä myös aikuiset (juu, olen varmistanut asian valmistajalta sen jälkeen kun yksi papparainen ripitti minut kiipeilytelineessä ollessani).
Anteeksi, mulla menivät sekaisin aloitus ja myöhempi keskustelu. Niin kuin varmaan monella muullakin, tuskin kukaan on vesiliukumäessä esim. vaatteita sotkenut.
Itse olen lapsena joutunu tuollaiseen liukumäkionnettomuuteen. En muista, olinko itse se ylöspäin mäkeä kiivennyt, vai laskinko alas. Joka tapauksessa seurauksena oli yhteentörmäys jonka voimasta lensin päälleni alas. Sain aivotärähdyksen ja muistikuvana oksentelin sen jälkeen, onneksi muuta ei käyny, siinähän olis voinu vaikka halvaantua. Olin noin 5-vuotias. Minä olen se äiti, joka aina huutaa kaikille, että liukumäkeä ei kiivetä väärinpäin ylös ja muistan aina toitottaa kovaan ääneen sen seurauksen: sieltä voi lentää sitten yhteentörmäyksessä pää edellä alas.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lapsena joutunu tuollaiseen liukumäkionnettomuuteen. En muista, olinko itse se ylöspäin mäkeä kiivennyt, vai laskinko alas. Joka tapauksessa seurauksena oli yhteentörmäys jonka voimasta lensin päälleni alas. Sain aivotärähdyksen ja muistikuvana oksentelin sen jälkeen, onneksi muuta ei käyny, siinähän olis voinu vaikka halvaantua. Olin noin 5-vuotias. Minä olen se äiti, joka aina huutaa kaikille, että liukumäkeä ei kiivetä väärinpäin ylös ja muistan aina toitottaa kovaan ääneen sen seurauksen: sieltä voi lentää sitten yhteentörmäyksessä pää edellä alas.
Lensin siis kaiteen yli pää edellä alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selität sille 3-vuotiaalle että 7-vuotias saa kulkea liukumäkeä vastakarvaan mutta hän ei saa. Samat säännöt leikkipuistoissa kaikille iästä riippumatta.
Kun leikkipuistoa niin mielellään verrataan ajorataan, niin miten olet onnistunut selittämään kolmevuotiaallesi, miksi sinä saat ajaa autoa ja hän ei?
Laki ja säännöt, niinkuin siellä puistossakin. Toiset ei vaan osaa noudattaa niitä. Onhan noita tältäkin viikolta surullisia tapauksia alaikäisistä auton ratissa. t: ohis
En ole vielä nähnyt lappsetin puistoissa käyttöohjeita. Lapsuudelle ylipäätään on ominaista, että asioita käytetään luovalla tavalla. Esimerkksi parkour pyrkii jäljittelemään lapsen tapaa liikkua - ja siinä nimenomaan mennään mistä päästään. Tieliikennelaki taas on varsin yksiselitteinen.
Tiedän, että tässä ketjussa (niin kuin tällä palstallakin) on vain motorisesti äärettömän lahjakkaita lapsia, jotka käyttävät leikkipuistoa vain perinteisiin tarkoituksiin.
Mutta itselleni on sattunut kömpelö, kannustusta vaativa lapsi. Niinpä olen kirjaimellisesti vetänyt mukana hoplopit ja änkkäripuistot, keikkunut, kiipeillyt, liukunut ja tarjonnut ideoita. Nyt olen ikionnellinen, kun lapsi on alkanut ikäistensä lailla vetää liukumäkiä väärinpäin ylös. Niin että kun sappenne kiehahtaa äidistä, joka taputtaa käsiä lapsen kurittomuudelle, se olen minä.
Eli käytät vasaraakin väärinpäin, jos ei ole ohjetta mukana kummalla päällä lyödään naulaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selität sille 3-vuotiaalle että 7-vuotias saa kulkea liukumäkeä vastakarvaan mutta hän ei saa. Samat säännöt leikkipuistoissa kaikille iästä riippumatta.
Kun leikkipuistoa niin mielellään verrataan ajorataan, niin miten olet onnistunut selittämään kolmevuotiaallesi, miksi sinä saat ajaa autoa ja hän ei?
Laki ja säännöt, niinkuin siellä puistossakin. Toiset ei vaan osaa noudattaa niitä. Onhan noita tältäkin viikolta surullisia tapauksia alaikäisistä auton ratissa. t: ohis
En ole vielä nähnyt lappsetin puistoissa käyttöohjeita. Lapsuudelle ylipäätään on ominaista, että asioita käytetään luovalla tavalla. Esimerkksi parkour pyrkii jäljittelemään lapsen tapaa liikkua - ja siinä nimenomaan mennään mistä päästään. Tieliikennelaki taas on varsin yksiselitteinen.
Tiedän, että tässä ketjussa (niin kuin tällä palstallakin) on vain motorisesti äärettömän lahjakkaita lapsia, jotka käyttävät leikkipuistoa vain perinteisiin tarkoituksiin.
Mutta itselleni on sattunut kömpelö, kannustusta vaativa lapsi. Niinpä olen kirjaimellisesti vetänyt mukana hoplopit ja änkkäripuistot, keikkunut, kiipeillyt, liukunut ja tarjonnut ideoita. Nyt olen ikionnellinen, kun lapsi on alkanut ikäistensä lailla vetää liukumäkiä väärinpäin ylös. Niin että kun sappenne kiehahtaa äidistä, joka taputtaa käsiä lapsen kurittomuudelle, se olen minä.
Eli käytät vasaraakin väärinpäin, jos ei ole ohjetta mukana kummalla päällä lyödään naulaa?
Kyllä. Juuri näin. Porakonetta pitelen terästä kiinni. Oliko muuta kysyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selität sille 3-vuotiaalle että 7-vuotias saa kulkea liukumäkeä vastakarvaan mutta hän ei saa. Samat säännöt leikkipuistoissa kaikille iästä riippumatta.
Kun leikkipuistoa niin mielellään verrataan ajorataan, niin miten olet onnistunut selittämään kolmevuotiaallesi, miksi sinä saat ajaa autoa ja hän ei?
Laki ja säännöt, niinkuin siellä puistossakin. Toiset ei vaan osaa noudattaa niitä. Onhan noita tältäkin viikolta surullisia tapauksia alaikäisistä auton ratissa. t: ohis
En ole vielä nähnyt lappsetin puistoissa käyttöohjeita. Lapsuudelle ylipäätään on ominaista, että asioita käytetään luovalla tavalla. Esimerkksi parkour pyrkii jäljittelemään lapsen tapaa liikkua - ja siinä nimenomaan mennään mistä päästään. Tieliikennelaki taas on varsin yksiselitteinen.
Tiedän, että tässä ketjussa (niin kuin tällä palstallakin) on vain motorisesti äärettömän lahjakkaita lapsia, jotka käyttävät leikkipuistoa vain perinteisiin tarkoituksiin.
Mutta itselleni on sattunut kömpelö, kannustusta vaativa lapsi. Niinpä olen kirjaimellisesti vetänyt mukana hoplopit ja änkkäripuistot, keikkunut, kiipeillyt, liukunut ja tarjonnut ideoita. Nyt olen ikionnellinen, kun lapsi on alkanut ikäistensä lailla vetää liukumäkiä väärinpäin ylös. Niin että kun sappenne kiehahtaa äidistä, joka taputtaa käsiä lapsen kurittomuudelle, se olen minä.
Eli käytät vasaraakin väärinpäin, jos ei ole ohjetta mukana kummalla päällä lyödään naulaa?
Kyllä. Juuri näin. Porakonetta pitelen terästä kiinni. Oliko muuta kysyttävää?
Ei kysyttävää, uskon kyllä.
En tajua miksi joillekkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kenenkään lapsella ole mitää erikoisoikeuksia kiipeillä miten sattuu ja siten näyttää niille pienemmille taaperoille huonoa esimerkkiä. Ikä ei ole mikään oikeus. Vanhempien tehtävä on valvoa, että lapset leikkivät samoilla säännöillä. Yksinkertaista. En tykkää yhtään siitä, kun joku sanoo syyksi 6v poikkeavan lahjakkaan motoriikan ja siksi hänen lapsi saa roikkua vaikka pää alaspäin verkkotelineellä. Joku 4v sitten matkii ja halkaisee kallonsa....
AP, ajatko myös moottoritiellä vastaantulevien kaistalla ja ihmettelet huuli pyöreänä, miksi ei saisi, kun sinä kerran haluat.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi joillekkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kenenkään lapsella ole mitää erikoisoikeuksia kiipeillä miten sattuu ja siten näyttää niille pienemmille taaperoille huonoa esimerkkiä. Ikä ei ole mikään oikeus. Vanhempien tehtävä on valvoa, että lapset leikkivät samoilla säännöillä. Yksinkertaista. En tykkää yhtään siitä, kun joku sanoo syyksi 6v poikkeavan lahjakkaan motoriikan ja siksi hänen lapsi saa roikkua vaikka pää alaspäin verkkotelineellä. Joku 4v sitten matkii ja halkaisee kallonsa....
Mitenkäs nuo isommat lapset, joilla ei ole vanhempia mukana? Pitääkö heidänkin laskea liukumäkeä, vaikka taidot riittäisivät telinevoimisteluun?
Vai sovittaisiinko ihan, että pikkulapset ovat vanhempiensa vastuulla, ja jokaisella vanhemmalla pitää olla munaa sanoa kolmevuotiaalle, että et ole ihan vielä valmis samaan kuin parkouria harrastavat esiteinit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi joillekkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kenenkään lapsella ole mitää erikoisoikeuksia kiipeillä miten sattuu ja siten näyttää niille pienemmille taaperoille huonoa esimerkkiä. Ikä ei ole mikään oikeus. Vanhempien tehtävä on valvoa, että lapset leikkivät samoilla säännöillä. Yksinkertaista. En tykkää yhtään siitä, kun joku sanoo syyksi 6v poikkeavan lahjakkaan motoriikan ja siksi hänen lapsi saa roikkua vaikka pää alaspäin verkkotelineellä. Joku 4v sitten matkii ja halkaisee kallonsa....
Mitenkäs nuo isommat lapset, joilla ei ole vanhempia mukana? Pitääkö heidänkin laskea liukumäkeä, vaikka taidot riittäisivät telinevoimisteluun?
Vai sovittaisiinko ihan, että pikkulapset ovat vanhempiensa vastuulla, ja jokaisella vanhemmalla pitää olla munaa sanoa kolmevuotiaalle, että et ole ihan vielä valmis samaan kuin parkouria harrastavat esiteinit.
Jos on tarpeeksi kykyä parkouriin, niin onko sinusta leikkikenttä oikea paikka siihen? Järkeään saa käyttää ja osaava lapsi saa leikkiä vapaasti kyllä jos kerran osaa ottaa pienemmät huomioon ja osaa leikkiä laitteilla niinkuin niillä kuuluu, eikä pelleile. Se on leikkikenttien perusidea. Jos et näitä asioita ymmärrä perusjärjellä, leiki lapsesi kanssa mielummin kotona...
Aah, nuo romahtavat 50 cm liukumäet, Suomen erikoisuus. Näyttävät ihan samalta kuin isommatkin, mutta ulkonäkö pettää.