Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei liukumäkeä saisi kiivetä alhaalta ylös?

Vierailija
28.07.2016 |

Aina on joku mamma huutamassa, että väärinpäin ei saa mennä. Viimeksi eilen vesipuistossa. Miksi ihmeessä?

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommissa (vesipuiston) liukumäissä ei välttämättä edes näe jos siellä keskellä on joku könyämässä väärään suuntaan. Pienemmät taas eivät välttämättä kestä sitä että joku koittaa kiivetä väärään suuntaan. Laskiessa ne laidat pitää lähinnä huolen siitä että laskija pysyy radalla mutta kiivetessä niitä väännetään ja painetaan eri tavalla.

Vielä vähemmän ne kestää sitä että aikuinen koittaa kiivetä väärään suuntaan.

Vierailija
42/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun pitää kiivetä vastavirtaan ja pommittaa sitten aikuisena kun ei systeemi palvele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvät hyttyset! Meidän päiväkodissakin saa kiivetä liukumäkeä ylös, jos kukaan ei ole laskemassa alaspäin...

Vierailija
44/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvät hyttyset! Meidän päiväkodissakin saa kiivetä liukumäkeä ylös, jos kukaan ei ole laskemassa alaspäin...

Teidän päiväkodin hoitajat ei ole ammattinsa tasalla, jos vrt ymmärrä opettavansa lapsia toiminnallaan loukkaamaan Yleisiä Leikkisääntöjä (YL).

Vierailija
45/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

haluat nähdä hienoja taklauksia ja verisiä lapsia?

Tarkoitin mäkiä, missä näkee molempiin suuntiin. Vesipuistossa oli kyseessä 50 cm korkuinen pikkulasten mäki. Ap.

Noin pienestä mäestähän laskee tosi pienet lapset. Miksi pitäis antaa kiivetä ja mahdollisesti pudota?

Nämä kiipeilijät olivat alakouluikäisiä eikä mäessä ollut ketään laskemassa. Ihmettelin vaan sitä raivoa, mikä mammassa nousi kun riensi kieltämään. Myös leikkipuistoissa tähän törmää koko ajan. Kyseessä ei ollut minun lapseni, kunhan seurailin sivusta aurinkotuolillani.

Huomauttaisin minäkin, jos näkisin, koska se liukumäki ei selvästikään ole tarkoitettu alakouluikäisille, vaan pienemmille. Se liukumäki ei välttämättä edes kestä, jos siihen tulee liian iso ihminen ja vieläpä väärinkäyttämään mäkeä. Toisekseen, moni pienempi ei välttämättä uskalla mennä heille sopivaan mäkeen, jos siellä on isompia lapsia kiipeilemässä.

Vierailija
46/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatko moottoritietä väärään suuntaan? Tai yksisuuntaista katua, jos näet kadun loppuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut noottia, kun menin neuvomaan erästä lasta kun kiipeili miten sattuu telineillä, joka häiritsi oman lapseni (myös monen muun) leikkimistä. Äiti mulkoili mua kuin jotain röyhkeää paskiaista ja sanoi vielä lapselleen, että "älä välitä vieraan tädin höpinöistä." Ei ole sekään lapsi vanhempiaan saanu valita........ :(

Vierailija
48/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkipuistossa ainakin kengät tuo shaibaa mäkeen, mistä se sitten tarttuu laskijoiden vaatteisiin. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluun ajaa motaria vasemmalla kaistalla, kun ei ole vastaantulijoita.

Liukumäessäkin on liikennesäännöt. Ihan vaan siksi.

Vierailija
50/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen motoriikka kehittyy kyllä ihan hyvin vaikkei saisi kiivetä liukumäkeä väärään suuntaan. Minun motorisesti erittäin lahjakkaalta kolmevuotiaaltani kyseinen toiminta on kielletty, koska lapsi ei pysty itse joka tilanteessa varmistamaan että kiipeily on kaikille osapuolille turvallista. Lisäksi tuon ikäinen ei aina hahmota, miksi joku asia on joskus kiellettyä ja joskus ei. Pienillä lapsilla selkeät säännöt ovat parempia kuin tilanteen mukaan vaihtuvat.

Ei se motoriikka tietenkään yhdestä liukumäestä kiipeilystä riipu - mutta jos periaate on se, että kaikki missä voi sattua, on kielletty, niin alkaa vaikuttaa. Toki tässä - kuten kaikessa muussa - on yksilötason eroja - mutta jos nyt yleisesti seuraat keskustelua vaikkapa lasten liikunnasta niin tarvetta on kannustukselle, ei turhille rajoitteille. 

Ikävää, jos et osaa opettaa lapsillesi tilanteen mukaan vaihtuvia sääntöjä. Ymmärrän silloin, että täytyy tehdä säännöt, jotka on helppoja. Älä siis anna lapsesi kiivetä liukumäkeen - mutta älä jeesustele, jos joskus joku muu antaa. Tosin se sääntö ei ole muuttuva, jos sääntö muotoillaan niin, että liukumäessä kiipeillään vain, jos leikkipuistossa ei ole ketään muita. Tämä sääntö sitten pitää aina - ikävää, jos motorisesti lahjakas lapsi ei ole riittävän lahjakas arvioimaan sitä, onko paikalla mita lajitovereita.

Osaako hän muuten huomioida kanssaihmisiä ja suhteuttaa käytöstään tähän?

3-vuotias ei ehkä osaa itse päätellä, onko kiipeäminen turvallista. Silloin kun minun lapset olivat 3, he eivät ulkoilleet yksin. Näinpä minä pystyin arvioimaan heidän puolesta. 

Puistoissa riittää äitejä, jotka eivät katso jälkikasvunsa perään iästä riippumatta tai ovat toisen lapsen perässä isommassa leikkipuistossa. Silloin tulee näitä vaaratilanteita, enkä tosiaan jaksaisi olla puistossa yleisenä poliisina. Silloin on kaikille helpompaa kun lapset eivät kiipeile liukumäkeä pitkin ylös. Meidän alueen puistoissa on kyllä sen verta hienot kiipeilysysteemit, että niissä kelpaa kiipeillä. Ja metsässä riittää puita, niihinkin annan kiivetä niin pitkälle kun vain lapsi pääsee. Suosittelen kokeilemaan, on paljon virikkeellisempää kuin liukumäen kiipeily.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen motoriikka kehittyy kyllä ihan hyvin vaikkei saisi kiivetä liukumäkeä väärään suuntaan. Minun motorisesti erittäin lahjakkaalta kolmevuotiaaltani kyseinen toiminta on kielletty, koska lapsi ei pysty itse joka tilanteessa varmistamaan että kiipeily on kaikille osapuolille turvallista. Lisäksi tuon ikäinen ei aina hahmota, miksi joku asia on joskus kiellettyä ja joskus ei. Pienillä lapsilla selkeät säännöt ovat parempia kuin tilanteen mukaan vaihtuvat.

Ei se motoriikka tietenkään yhdestä liukumäestä kiipeilystä riipu - mutta jos periaate on se, että kaikki missä voi sattua, on kielletty, niin alkaa vaikuttaa. Toki tässä - kuten kaikessa muussa - on yksilötason eroja - mutta jos nyt yleisesti seuraat keskustelua vaikkapa lasten liikunnasta niin tarvetta on kannustukselle, ei turhille rajoitteille. 

Ikävää, jos et osaa opettaa lapsillesi tilanteen mukaan vaihtuvia sääntöjä. Ymmärrän silloin, että täytyy tehdä säännöt, jotka on helppoja. Älä siis anna lapsesi kiivetä liukumäkeen - mutta älä jeesustele, jos joskus joku muu antaa. Tosin se sääntö ei ole muuttuva, jos sääntö muotoillaan niin, että liukumäessä kiipeillään vain, jos leikkipuistossa ei ole ketään muita. Tämä sääntö sitten pitää aina - ikävää, jos motorisesti lahjakas lapsi ei ole riittävän lahjakas arvioimaan sitä, onko paikalla mita lajitovereita.

Osaako hän muuten huomioida kanssaihmisiä ja suhteuttaa käytöstään tähän?

3-vuotias ei ehkä osaa itse päätellä, onko kiipeäminen turvallista. Silloin kun minun lapset olivat 3, he eivät ulkoilleet yksin. Näinpä minä pystyin arvioimaan heidän puolesta. 

Puistoissa riittää äitejä, jotka eivät katso jälkikasvunsa perään iästä riippumatta tai ovat toisen lapsen perässä isommassa leikkipuistossa. Silloin tulee näitä vaaratilanteita, enkä tosiaan jaksaisi olla puistossa yleisenä poliisina. Silloin on kaikille helpompaa kun lapset eivät kiipeile liukumäkeä pitkin ylös. Meidän alueen puistoissa on kyllä sen verta hienot kiipeilysysteemit, että niissä kelpaa kiipeillä. Ja metsässä riittää puita, niihinkin annan kiivetä niin pitkälle kun vain lapsi pääsee. Suosittelen kokeilemaan, on paljon virikkeellisempää kuin liukumäen kiipeily.

Eli vaikka olisin lapseni kanssa kahdestaan typötyhjässä leikkipuistossa, niin en saisi antaa lapseni kiivetä sitä liukumäkeä ylös? Kun se ois "kaikille helpompaa"?  :-D Kumma juttu, miten ne lapset tosiaan saa siellä päiväkodissa kiivetä liukumäkeä ylös, on niillä sielläkin käytössä kiipeilysysteemit ja puut ja kaikki, mutta jostain syystä haluavat kiivetä myös liukumäessä.

Ja ajatelkaa, siellä saavat lapset kiivetä myös varaston katolle!!! Sääntönä on vain se, että ketään ei saa sinne auttaa, mutta jos itse sinne pääsee, niin siitä vaan. Sen verran rajoittavat, ettei siellä saa olla kuin yksi lapsi kerrallaan.

Vierailija
52/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te vanhemmat jotka annatte pikku-Inkerinne tai pikku-Justuksenne kiipeillä vapaasti ja häiritä siten toisia lapsia, niin turha myöhemmin tulla tänne palstalle inisemään, kun pikku-Inkeri ei tottele missää asiassa ja apua auttakaa, kun ei mikää puhe auta mitää. Miksi ette aseta rajoja sille pikku-mussukalle? Lapsen on hyvin helppo käsittää vapaasti leikkiminen ja "saa vähän kiipeillä miten sattuu" kokeilunhalu ym siten, että KAIKKEA saa kokeilla ja tehdä. Ja vaikka puolustukseksenne sanottekin, että lapselle kyllä sanotaan että pitää olla varovainen, niin ei se lapsi osaa ajatella vastuuntuntoisesti ja muita ajatellen, vaikka se kuinka ihana muksu muuten olisikin. Tämä koskee nyt näitä jotka antaa lapsen "irrotella" siellä liukumäessä tmv...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen motoriikka kehittyy kyllä ihan hyvin vaikkei saisi kiivetä liukumäkeä väärään suuntaan. Minun motorisesti erittäin lahjakkaalta kolmevuotiaaltani kyseinen toiminta on kielletty, koska lapsi ei pysty itse joka tilanteessa varmistamaan että kiipeily on kaikille osapuolille turvallista. Lisäksi tuon ikäinen ei aina hahmota, miksi joku asia on joskus kiellettyä ja joskus ei. Pienillä lapsilla selkeät säännöt ovat parempia kuin tilanteen mukaan vaihtuvat.

Meinasin juuri kirjoittaa, että täällä varmaankin 1-3-vuotiaiden vanhemmat ovat tuohduksissaan siitä, että 4-10-vuotiaat etsivät motorisia haasteita. Muutaman vuoden päästä olette iloisia, kun ipananne ylipäätään käyvät ulkona.

Ja tosiaan, minäkin puhun niistä tilanteista, kun ylhäällä ei ole satavarmasti ketään.

Vierailija
54/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

haluat nähdä hienoja taklauksia ja verisiä lapsia?

Tarkoitin mäkiä, missä näkee molempiin suuntiin. Vesipuistossa oli kyseessä 50 cm korkuinen pikkulasten mäki. Ap.

Noin pienestä mäestähän laskee tosi pienet lapset. Miksi pitäis antaa kiivetä ja mahdollisesti pudota?

Nämä kiipeilijät olivat alakouluikäisiä eikä mäessä ollut ketään laskemassa. Ihmettelin vaan sitä raivoa, mikä mammassa nousi kun riensi kieltämään. Myös leikkipuistoissa tähän törmää koko ajan. Kyseessä ei ollut minun lapseni, kunhan seurailin sivusta aurinkotuolillani.

Huomauttaisin minäkin, jos näkisin, koska se liukumäki ei selvästikään ole tarkoitettu alakouluikäisille, vaan pienemmille. Se liukumäki ei välttämättä edes kestä, jos siihen tulee liian iso ihminen ja vieläpä väärinkäyttämään mäkeä. Toisekseen, moni pienempi ei välttämättä uskalla mennä heille sopivaan mäkeen, jos siellä on isompia lapsia kiipeilemässä.

Liukumäki, joka ei kestä alakouluikäistä, pitää kyllä heti purkaa! Se on kaupungin vastuulla, jos leikkipuistossa on lahot vempaimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatko moottoritietä väärään suuntaan? Tai yksisuuntaista katua, jos näet kadun loppuun?

Hyvä vertaus! Mun lapsi sai pienenä käyttää leikkipuiston välineitä luovasti, jos ei satuttanut muita. Nyt se sai kortin, ja ajelee joka aamu töihin motaria vastakarvaan!

Kyllä nämä asiat pitää tehdä pienenä jo selväksi!

Vierailija
56/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle saan lähettää pesulalaskun?

Vierailija
57/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle saan lähettää pesulalaskun?

Varmaan samaan paikkaan kuin yleensäkin puistoiltuasi.

Vierailija
58/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatko moottoritietä väärään suuntaan? Tai yksisuuntaista katua, jos näet kadun loppuun?

Hyvä vertaus! Mun lapsi sai pienenä käyttää leikkipuiston välineitä luovasti, jos ei satuttanut muita. Nyt se sai kortin, ja ajelee joka aamu töihin motaria vastakarvaan!

Kyllä nämä asiat pitää tehdä pienenä jo selväksi!

Ihana! :-D

Vierailija
59/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatko autollakin vastaantulijoiden kaistaa?

Vierailija
60/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä ap opettaa lapselleen, että voi kävellä päin punaisia jos autoja ei tule.

Sama logiikka

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme