Miksei liukumäkeä saisi kiivetä alhaalta ylös?
Aina on joku mamma huutamassa, että väärinpäin ei saa mennä. Viimeksi eilen vesipuistossa. Miksi ihmeessä?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi joillekkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kenenkään lapsella ole mitää erikoisoikeuksia kiipeillä miten sattuu ja siten näyttää niille pienemmille taaperoille huonoa esimerkkiä. Ikä ei ole mikään oikeus. Vanhempien tehtävä on valvoa, että lapset leikkivät samoilla säännöillä. Yksinkertaista. En tykkää yhtään siitä, kun joku sanoo syyksi 6v poikkeavan lahjakkaan motoriikan ja siksi hänen lapsi saa roikkua vaikka pää alaspäin verkkotelineellä. Joku 4v sitten matkii ja halkaisee kallonsa....
Ai siis jos mun lapsi on kykenevä roikkumaan telineessä pää alaspäin ja kiipeämään korkeammalle kuin muut ja taitoa riittää keinussa seisomiseen, niin se pitää kieltää, ettei sinun nuorempi / kömpelömpi / taitamattomampi lapsi vaan katso mallia ja yritä perässä. Kyllä sinä vanhempana ohjaat lastasi ikätason mukaisiin leikkeihin ja leikkivälineisiin.
Mä olen sitä mieltä, että liukumäkeä lasketaan vain alaspäin silloin kun puistossa on muita leikkijöitä. Liukumäkeen ei laiteta hiekkaa tai kiviä eikä siihen viedä hiekkaleluja, keppejä ym.
Pidän myös huolta, että lapseni leikkii ikätason mukaisissa välineissä. Eli en auta taaperoa korkeisiin telineisiin ja mäkiin. Vastaavasti kiellän isompaa lastani menemästä vauva / taaperovälineisiin riekkumaan jos puistossa on muita pieniä kuin meidän oma taapero.
Jossain vesiliukumäissä ja muissa vastaavissa hopplopeissa noudatetaan ko paikan ohjeita pilkun tarkasti. Ja siellä on kyllä ihan salettiin kielletty mäkien ylöspäin kiipeäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi joillekkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kenenkään lapsella ole mitää erikoisoikeuksia kiipeillä miten sattuu ja siten näyttää niille pienemmille taaperoille huonoa esimerkkiä. Ikä ei ole mikään oikeus. Vanhempien tehtävä on valvoa, että lapset leikkivät samoilla säännöillä. Yksinkertaista. En tykkää yhtään siitä, kun joku sanoo syyksi 6v poikkeavan lahjakkaan motoriikan ja siksi hänen lapsi saa roikkua vaikka pää alaspäin verkkotelineellä. Joku 4v sitten matkii ja halkaisee kallonsa....
Mitenkäs nuo isommat lapset, joilla ei ole vanhempia mukana? Pitääkö heidänkin laskea liukumäkeä, vaikka taidot riittäisivät telinevoimisteluun?
Vai sovittaisiinko ihan, että pikkulapset ovat vanhempiensa vastuulla, ja jokaisella vanhemmalla pitää olla munaa sanoa kolmevuotiaalle, että et ole ihan vielä valmis samaan kuin parkouria harrastavat esiteinit.
Jos on tarpeeksi kykyä parkouriin, niin onko sinusta leikkikenttä oikea paikka siihen? Järkeään saa käyttää ja osaava lapsi saa leikkiä vapaasti kyllä jos kerran osaa ottaa pienemmät huomioon ja osaa leikkiä laitteilla niinkuin niillä kuuluu, eikä pelleile. Se on leikkikenttien perusidea. Jos et
näitä asioita ymmärrä perusjärjellä, leiki lapsesi kanssa mielummin kotona...
Itse asiassa juuri nyt lähdetään puistoon. Voin luvata, että lapseni käyttäytyvät nätisti toisia kohtaan. Mutta sitä en voi luvata, että he leikkivät tyhjässä puistossa juuri siten, kuin sinun mielestäsi "kuuluu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi joillekkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kenenkään lapsella ole mitää erikoisoikeuksia kiipeillä miten sattuu ja siten näyttää niille pienemmille taaperoille huonoa esimerkkiä. Ikä ei ole mikään oikeus. Vanhempien tehtävä on valvoa, että lapset leikkivät samoilla säännöillä. Yksinkertaista. En tykkää yhtään siitä, kun joku sanoo syyksi 6v poikkeavan lahjakkaan motoriikan ja siksi hänen lapsi saa roikkua vaikka pää alaspäin verkkotelineellä. Joku 4v sitten matkii ja halkaisee kallonsa....
Ai siis jos mun lapsi on kykenevä roikkumaan telineessä pää alaspäin ja kiipeämään korkeammalle kuin muut ja taitoa riittää keinussa seisomiseen, niin se pitää kieltää, ettei sinun nuorempi / kömpelömpi / taitamattomampi lapsi vaan katso mallia ja yritä perässä. Kyllä sinä vanhempana ohjaat lastasi ikätason mukaisiin leikkeihin ja leikkivälineisiin.
Mä olen sitä mieltä, että liukumäkeä lasketaan vain alaspäin silloin kun puistossa on muita leikkijöitä. Liukumäkeen ei laiteta hiekkaa tai kiviä eikä siihen viedä hiekkaleluja, keppejä ym.
Pidän myös huolta, että lapseni leikkii ikätason mukaisissa välineissä. Eli en auta taaperoa korkeisiin telineisiin ja mäkiin. Vastaavasti kiellän isompaa lastani menemästä vauva / taaperovälineisiin riekkumaan jos puistossa on muita pieniä kuin meidän oma taapero.
Jossain vesiliukumäissä ja muissa vastaavissa hopplopeissa noudatetaan ko paikan ohjeita pilkun tarkasti. Ja siellä on kyllä ihan salettiin kielletty mäkien ylöspäin kiipeäminen.
Minun lapseni on ihan yhtä poikkeuslahjakas kuin sinun tai muidenkin av-mammojen ja hänelle olen tehnyt selväksi, ettei leikkipuistossa tmv pelleillä tai näytetä niitä poikkeustaitoja ja huomioidaan pienet lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi joillekkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kenenkään lapsella ole mitää erikoisoikeuksia kiipeillä miten sattuu ja siten näyttää niille pienemmille taaperoille huonoa esimerkkiä. Ikä ei ole mikään oikeus. Vanhempien tehtävä on valvoa, että lapset leikkivät samoilla säännöillä. Yksinkertaista. En tykkää yhtään siitä, kun joku sanoo syyksi 6v poikkeavan lahjakkaan motoriikan ja siksi hänen lapsi saa roikkua vaikka pää alaspäin verkkotelineellä. Joku 4v sitten matkii ja halkaisee kallonsa....
Mitenkäs nuo isommat lapset, joilla ei ole vanhempia mukana? Pitääkö heidänkin laskea liukumäkeä, vaikka taidot riittäisivät telinevoimisteluun?
Vai sovittaisiinko ihan, että pikkulapset ovat vanhempiensa vastuulla, ja jokaisella vanhemmalla pitää olla munaa sanoa kolmevuotiaalle, että et ole ihan vielä valmis samaan kuin parkouria harrastavat esiteinit.
Jos on tarpeeksi kykyä parkouriin, niin onko sinusta leikkikenttä oikea paikka siihen? Järkeään saa käyttää ja osaava lapsi saa leikkiä vapaasti kyllä jos kerran osaa ottaa pienemmät huomioon ja osaa leikkiä laitteilla niinkuin niillä kuuluu, eikä pelleile. Se on leikkikenttien perusidea. Jos et
näitä asioita ymmärrä perusjärjellä, leiki lapsesi kanssa mielummin kotona...Itse asiassa juuri nyt lähdetään puistoon. Voin luvata, että lapseni käyttäytyvät nätisti toisia kohtaan. Mutta sitä en voi luvata, että he leikkivät tyhjässä puistossa juuri siten, kuin sinun mielestäsi "kuuluu".
Ei silloin pakko olekkaan. Hauskaa reissua!
Ajatelkaa, mun ekaluokkalainen pyörii vinhasti rekkitangossa pääalaspäin, vaikka taaperot ei sitäkään vielä osaa.
Sääntöuskovaisten kiusaksi haluaisin puistoihin aina yhden liukumäen, jossa ei olisi rappuja ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi joillekkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kenenkään lapsella ole mitää erikoisoikeuksia kiipeillä miten sattuu ja siten näyttää niille pienemmille taaperoille huonoa esimerkkiä. Ikä ei ole mikään oikeus. Vanhempien tehtävä on valvoa, että lapset leikkivät samoilla säännöillä. Yksinkertaista. En tykkää yhtään siitä, kun joku sanoo syyksi 6v poikkeavan lahjakkaan motoriikan ja siksi hänen lapsi saa roikkua vaikka pää alaspäin verkkotelineellä. Joku 4v sitten matkii ja halkaisee kallonsa....
Ai siis jos mun lapsi on kykenevä roikkumaan telineessä pää alaspäin ja kiipeämään korkeammalle kuin muut ja taitoa riittää keinussa seisomiseen, niin se pitää kieltää, ettei sinun nuorempi / kömpelömpi / taitamattomampi lapsi vaan katso mallia ja yritä perässä. Kyllä sinä vanhempana ohjaat lastasi ikätason mukaisiin leikkeihin ja leikkivälineisiin.
Mä olen sitä mieltä, että liukumäkeä lasketaan vain alaspäin silloin kun puistossa on muita leikkijöitä. Liukumäkeen ei laiteta hiekkaa tai kiviä eikä siihen viedä hiekkaleluja, keppejä ym.
Pidän myös huolta, että lapseni leikkii ikätason mukaisissa välineissä. Eli en auta taaperoa korkeisiin telineisiin ja mäkiin. Vastaavasti kiellän isompaa lastani menemästä vauva / taaperovälineisiin riekkumaan jos puistossa on muita pieniä kuin meidän oma taapero.
Jossain vesiliukumäissä ja muissa vastaavissa hopplopeissa noudatetaan ko paikan ohjeita pilkun tarkasti. Ja siellä on kyllä ihan salettiin kielletty mäkien ylöspäin kiipeäminen.
Minun lapseni on ihan yhtä poikkeuslahjakas kuin sinun tai muidenkin av-mammojen ja hänelle olen tehnyt selväksi, ettei leikkipuistossa tmv pelleillä tai näytetä niitä poikkeustaitoja ja huomioidaan pienet lapset.
Missäs se lapsi sitten saa noita taitojaan käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
haluat nähdä hienoja taklauksia ja verisiä lapsia?
Tarkoitin mäkiä, missä näkee molempiin suuntiin. Vesipuistossa oli kyseessä 50 cm korkuinen pikkulasten mäki. Ap.
lapsiahan ei kiinnosta yhtään jos joku on tiellä kun haluavat laskea .
Siis mielestäsi lapsesi saa laskea toisten päälle?
Mäkeä saa laskea, kun edellinen on lopettanut oman mäenlaskunsa. Jos joku sen perään kiipeää mäkeä ylös, niin ainakin minä olen ohjeistanut, että laske päälle vaan. Enemmän sitä lasta sattuu, johon törmätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
haluat nähdä hienoja taklauksia ja verisiä lapsia?
Tarkoitin mäkiä, missä näkee molempiin suuntiin. Vesipuistossa oli kyseessä 50 cm korkuinen pikkulasten mäki. Ap.
lapsiahan ei kiinnosta yhtään jos joku on tiellä kun haluavat laskea .
Siis mielestäsi lapsesi saa laskea toisten päälle?
Mäkeä saa laskea, kun edellinen on lopettanut oman mäenlaskunsa. Jos joku sen perään kiipeää mäkeä ylös, niin ainakin minä olen ohjeistanut, että laske päälle vaan. Enemmän sitä lasta sattuu, johon törmätään.
Ja autolla saa ajaa kävelijöiden päälle, kunhan on vihreät valot?
Hei, relatkaa mammat vähän! Itsekin olen ihmetellyt mikä siinä on niin ihmeellistä, ettei liukumäessä voi väärinpäin kiipeillä?! Jos ylhäältä ei tule ketään tai mäki on tyhjä? Mikä on sellainen sääntö? Ettei nico-petterin takapuoli likastu, kun hän on ensin istunut märässä hiekkalaatikossa?
Suomalaiset rakastavat sääntöjä ja tämä on yksi typerimmistä. Leikkikööt lapset missä tykkäävät kunhan ei vaaratilanteita synny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi joillekkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kenenkään lapsella ole mitää erikoisoikeuksia kiipeillä miten sattuu ja siten näyttää niille pienemmille taaperoille huonoa esimerkkiä. Ikä ei ole mikään oikeus. Vanhempien tehtävä on valvoa, että lapset leikkivät samoilla säännöillä. Yksinkertaista. En tykkää yhtään siitä, kun joku sanoo syyksi 6v poikkeavan lahjakkaan motoriikan ja siksi hänen lapsi saa roikkua vaikka pää alaspäin verkkotelineellä. Joku 4v sitten matkii ja halkaisee kallonsa....
Ai siis jos mun lapsi on kykenevä roikkumaan telineessä pää alaspäin ja kiipeämään korkeammalle kuin muut ja taitoa riittää keinussa seisomiseen, niin se pitää kieltää, ettei sinun nuorempi / kömpelömpi / taitamattomampi lapsi vaan katso mallia ja yritä perässä. Kyllä sinä vanhempana ohjaat lastasi ikätason mukaisiin leikkeihin ja leikkivälineisiin.
Mä olen sitä mieltä, että liukumäkeä lasketaan vain alaspäin silloin kun puistossa on muita leikkijöitä. Liukumäkeen ei laiteta hiekkaa tai kiviä eikä siihen viedä hiekkaleluja, keppejä ym.
Pidän myös huolta, että lapseni leikkii ikätason mukaisissa välineissä. Eli en auta taaperoa korkeisiin telineisiin ja mäkiin. Vastaavasti kiellän isompaa lastani menemästä vauva / taaperovälineisiin riekkumaan jos puistossa on muita pieniä kuin meidän oma taapero.
Jossain vesiliukumäissä ja muissa vastaavissa hopplopeissa noudatetaan ko paikan ohjeita pilkun tarkasti. Ja siellä on kyllä ihan salettiin kielletty mäkien ylöspäin kiipeäminen.
Minun lapseni on ihan yhtä poikkeuslahjakas kuin sinun tai muidenkin av-mammojen ja hänelle olen tehnyt selväksi, ettei leikkipuistossa tmv pelleillä tai näytetä niitä poikkeustaitoja ja huomioidaan pienet lapset.
Missäs se lapsi sitten saa noita taitojaan käyttää?
Kotona tai ikäistensä seurassa kylässä tms. Leikkipaikoilla on niitä tollojakin jotka matkii parempia ja niitä haavereita sitten sattuu. Oma lapsi onneksi ymmärtää huomioida muutkin. Yleisiin leikkipaikkoihin kun nyt vain sattuu olemaan yhteisiä pelisääntöjä, eikä ne turhaan ole. Omansa voi viedä vaikka seinäkiipeilyyn jos on liian lahjakas leikkipuiston lälläriliukumäkeen...
Minusta on itsestäänselvyys opettaa lapsille, että likaiset kengät jalassa ei seisota/kävellä siellä, missä on tapana istua. Tämä koskee niin liukumäkiä, keinuja, puistonpenkkejä kuin bussipysäkin penkkejäkin. Minulle ei ole kauhistus, jos lapseni vaatteet sotkeutuvat ulkoillessa; siksi hänellä on ulkovaatteet, jotka pestään kotona. Kyse on mielestäni toisten huomioimisesta ja sen opettelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi joillekkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kenenkään lapsella ole mitää erikoisoikeuksia kiipeillä miten sattuu ja siten näyttää niille pienemmille taaperoille huonoa esimerkkiä. Ikä ei ole mikään oikeus. Vanhempien tehtävä on valvoa, että lapset leikkivät samoilla säännöillä. Yksinkertaista. En tykkää yhtään siitä, kun joku sanoo syyksi 6v poikkeavan lahjakkaan motoriikan ja siksi hänen lapsi saa roikkua vaikka pää alaspäin verkkotelineellä. Joku 4v sitten matkii ja halkaisee kallonsa....
Ai siis jos mun lapsi on kykenevä roikkumaan telineessä pää alaspäin ja kiipeämään korkeammalle kuin muut ja taitoa riittää keinussa seisomiseen, niin se pitää kieltää, ettei sinun nuorempi / kömpelömpi / taitamattomampi lapsi vaan katso mallia ja yritä perässä. Kyllä sinä vanhempana ohjaat lastasi ikätason mukaisiin leikkeihin ja leikkivälineisiin.
Mä olen sitä mieltä, että liukumäkeä lasketaan vain alaspäin silloin kun puistossa on muita leikkijöitä. Liukumäkeen ei laiteta hiekkaa tai kiviä eikä siihen viedä hiekkaleluja, keppejä ym.
Pidän myös huolta, että lapseni leikkii ikätason mukaisissa välineissä. Eli en auta taaperoa korkeisiin telineisiin ja mäkiin. Vastaavasti kiellän isompaa lastani menemästä vauva / taaperovälineisiin riekkumaan jos puistossa on muita pieniä kuin meidän oma taapero.
Jossain vesiliukumäissä ja muissa vastaavissa hopplopeissa noudatetaan ko paikan ohjeita pilkun tarkasti. Ja siellä on kyllä ihan salettiin kielletty mäkien ylöspäin kiipeäminen.
Minun lapseni on ihan yhtä poikkeuslahjakas kuin sinun tai muidenkin av-mammojen ja hänelle olen tehnyt selväksi, ettei leikkipuistossa tmv pelleillä tai näytetä niitä poikkeustaitoja ja huomioidaan pienet lapset.
Missäs se lapsi sitten saa noita taitojaan käyttää?
Kotona tai ikäistensä seurassa kylässä tms. Leikkipaikoilla on niitä tollojakin jotka matkii parempia ja niitä haavereita sitten sattuu. Oma lapsi onneksi ymmärtää huomioida muutkin. Yleisiin leikkipaikkoihin kun nyt vain sattuu olemaan yhteisiä pelisääntöjä, eikä ne turhaan ole. Omansa voi viedä vaikka seinäkiipeilyyn jos on liian lahjakas leikkipuiston lälläriliukumäkeen...
Meillä on kotipihassa todella lahjakkaat naapurin lapset (3 kpl). Harrastavat mm. telinevoimistelua ja yleisurheilua. Voisiko niille saada häädön? Ei auta, vaikka hävittäisi kaikki telineet, tekevät kärrynpyöriä ja puolivoltteja ja meidän Urpolle tulee pipi ja paha mieli...
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi joillekkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kenenkään lapsella ole mitää erikoisoikeuksia kiipeillä miten sattuu ja siten näyttää niille pienemmille taaperoille huonoa esimerkkiä. Ikä ei ole mikään oikeus. Vanhempien tehtävä on valvoa, että lapset leikkivät samoilla säännöillä. Yksinkertaista. En tykkää yhtään siitä, kun joku sanoo syyksi 6v poikkeavan lahjakkaan motoriikan ja siksi hänen lapsi saa roikkua vaikka pää alaspäin verkkotelineellä. Joku 4v sitten matkii ja halkaisee kallonsa....
Haahaa:) Kuule, se on sinun velvollisuutesi valvoa ettei lapsellesi satu mitään, eikä sen 6-vuotiaan joka roikkuu pää alaspäin. Niin ja kertoa miten siinä iässä on hyvä kiipeillä. Lapsilla isolla ikäerolla ei ole samoja sääntöjä! Dorka.
Jotenkin vetää ihmisen epätoivoiseksi tää keskustelu. Liukumäki on tarkoitettu laskemista varten, kiipeilyteline kiipeilyä, keinu keinumista.... jne. Oikein käytettynä (ja kyllä näille on olemassa oikea käyttötavat! Käsittämätöntä että aikuisen ihmisen kanssa voi tällaisesta päätyä edes jankkaamaan) laitteet ovat turvallisia ja pysyvät hyvässä kunnossa.
Työskentelen asiakaspalvelussa, ja on sanottava, että valitettavasti tämä "minä ja mun superlahjakkaat Keijo-Mantelit saa ja voi tehdä ihan mitä huvittaa muista välittämättä" asenne näkyy kyllä muuallakin kun liukumäessä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on itsestäänselvyys opettaa lapsille, että likaiset kengät jalassa ei seisota/kävellä siellä, missä on tapana istua. Tämä koskee niin liukumäkiä, keinuja, puistonpenkkejä kuin bussipysäkin penkkejäkin. Minulle ei ole kauhistus, jos lapseni vaatteet sotkeutuvat ulkoillessa; siksi hänellä on ulkovaatteet, jotka pestään kotona. Kyse on mielestäni toisten huomioimisesta ja sen opettelusta.
Kyllä näin. Yhteisten sääntöjen ja toisten huomioimisen harjoittelua vesipuistoissa, leikkipuistoissa ja muissa opetellaan. Ei ne ole mielestäni paikkoja jossa kilpaillaan siitä kenen lapsi on lahjakkain temppuilija.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on itsestäänselvyys opettaa lapsille, että likaiset kengät jalassa ei seisota/kävellä siellä, missä on tapana istua. Tämä koskee niin liukumäkiä, keinuja, puistonpenkkejä kuin bussipysäkin penkkejäkin. Minulle ei ole kauhistus, jos lapseni vaatteet sotkeutuvat ulkoillessa; siksi hänellä on ulkovaatteet, jotka pestään kotona. Kyse on mielestäni toisten huomioimisesta ja sen opettelusta.
Olisi ihanaa kun kaikki opettaisivat lapsiaan näin, mutta valitettavasti täällä on paljon mammoja joiden pikku hellanteltut ilmaisevat itseään sotkemalla ja häiritsemällä muita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on itsestäänselvyys opettaa lapsille, että likaiset kengät jalassa ei seisota/kävellä siellä, missä on tapana istua. Tämä koskee niin liukumäkiä, keinuja, puistonpenkkejä kuin bussipysäkin penkkejäkin. Minulle ei ole kauhistus, jos lapseni vaatteet sotkeutuvat ulkoillessa; siksi hänellä on ulkovaatteet, jotka pestään kotona. Kyse on mielestäni toisten huomioimisesta ja sen opettelusta.
Kyllä näin. Yhteisten sääntöjen ja toisten huomioimisen harjoittelua vesipuistoissa, leikkipuistoissa ja muissa opetellaan. Ei ne ole mielestäni paikkoja jossa kilpaillaan siitä kenen lapsi on lahjakkain temppuilija.
Tässä ketjussa ei mielestäni kukaan ole väittänyt, että lapsellaan olisi oikeus kiipeillä ylöspäin jos joku on tulossa liukumäkeä alas. Eli väittelyn aihe ei ole toisten huomioon ottaminen, vaan säännöt sääntöjen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi joillekkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kenenkään lapsella ole mitää erikoisoikeuksia kiipeillä miten sattuu ja siten näyttää niille pienemmille taaperoille huonoa esimerkkiä. Ikä ei ole mikään oikeus. Vanhempien tehtävä on valvoa, että lapset leikkivät samoilla säännöillä. Yksinkertaista. En tykkää yhtään siitä, kun joku sanoo syyksi 6v poikkeavan lahjakkaan motoriikan ja siksi hänen lapsi saa roikkua vaikka pää alaspäin verkkotelineellä. Joku 4v sitten matkii ja halkaisee kallonsa....
Haahaa:) Kuule, se on sinun velvollisuutesi valvoa ettei lapsellesi satu mitään, eikä sen 6-vuotiaan joka roikkuu pää alaspäin. Niin ja kertoa miten siinä iässä on hyvä kiipeillä. Lapsilla isolla ikäerolla ei ole samoja sääntöjä! Dorka.
Yhteisten sääntöjen noudattaminen minun pointtini on. Tottakai jokainen huolehtii omistaan, mutta jos pelleilee ja käyttäytyy asiattomasti niin jotain on vialla.
Av-mammat on tyypillisiä putkiaivoja. Eivät osaa yhtään käyttää järkeään. Ei nää asiat niin vakavia ole ja niillä kiipeilijöillä on ihan yhtä suuri oikeus toteuttaa itsään kuin laskijoilla. Mutta eihän av-mamma semmoista tajua, kun "säännöt". Mitkä säännöt? Säännöt on tehty muutettavaksi monissa asioissa. Kannattaa opetella ajattelemaan itsenäisesti ja tajuaa, että asiaa voi katsoa monelta kannalta.
Ei kai se silti oikeuta käyttämään välineitä toisin, kun niitä on tarkoitettu?