Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei liukumäkeä saisi kiivetä alhaalta ylös?

Vierailija
28.07.2016 |

Aina on joku mamma huutamassa, että väärinpäin ei saa mennä. Viimeksi eilen vesipuistossa. Miksi ihmeessä?

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on itsestäänselvyys opettaa lapsille, että likaiset kengät jalassa ei seisota/kävellä siellä, missä on tapana istua. Tämä koskee niin liukumäkiä, keinuja, puistonpenkkejä kuin bussipysäkin penkkejäkin. Minulle ei ole kauhistus, jos lapseni vaatteet sotkeutuvat ulkoillessa; siksi hänellä on ulkovaatteet, jotka pestään kotona. Kyse on mielestäni toisten huomioimisesta ja sen opettelusta.

Kyllä näin. Yhteisten sääntöjen ja toisten huomioimisen harjoittelua vesipuistoissa, leikkipuistoissa ja muissa opetellaan. Ei ne ole mielestäni paikkoja jossa kilpaillaan siitä kenen lapsi on lahjakkain temppuilija.

Tässä ketjussa ei mielestäni kukaan ole väittänyt, että lapsellaan olisi oikeus kiipeillä ylöspäin jos joku on tulossa liukumäkeä alas. Eli väittelyn aihe ei ole toisten huomioon ottaminen, vaan säännöt sääntöjen vuoksi.

Siltä tässä ketjussa on valitettavasti moni kommentti vaikuttanut. Lahjakkuutta ja ikää pelataan korttina, eikä ymmärretä sitä miksi opetellaan noudattamaan samoja sääntöjä.

Vierailija
122/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vetää ihmisen epätoivoiseksi tää keskustelu. Liukumäki on tarkoitettu laskemista varten, kiipeilyteline kiipeilyä, keinu keinumista.... jne. Oikein käytettynä (ja kyllä näille on olemassa oikea käyttötavat! Käsittämätöntä että aikuisen ihmisen kanssa voi tällaisesta päätyä edes jankkaamaan) laitteet ovat turvallisia ja pysyvät hyvässä kunnossa.

Työskentelen asiakaspalvelussa, ja on sanottava, että valitettavasti tämä "minä ja mun superlahjakkaat Keijo-Mantelit saa ja voi tehdä ihan mitä huvittaa muista välittämättä" asenne näkyy kyllä muuallakin kun liukumäessä.

Sinähän tässä aiheutat epätoivoa. Et oikeasti vaan pysty käyttämään aivojasi, yksinkertainen ehkä? Kuka on päättänyt, että liukumäki on vain laskemista varten?  Ja kerro samalla perusteet siihen. Ihan mielenkiinnosta. Sinun kaltaisesi ihmiset tekevät tästä maailmasta helvetin tylsän ja inhottavan paikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on itsestäänselvyys opettaa lapsille, että likaiset kengät jalassa ei seisota/kävellä siellä, missä on tapana istua. Tämä koskee niin liukumäkiä, keinuja, puistonpenkkejä kuin bussipysäkin penkkejäkin. Minulle ei ole kauhistus, jos lapseni vaatteet sotkeutuvat ulkoillessa; siksi hänellä on ulkovaatteet, jotka pestään kotona. Kyse on mielestäni toisten huomioimisesta ja sen opettelusta.

Kyllä näin. Yhteisten sääntöjen ja toisten huomioimisen harjoittelua vesipuistoissa, leikkipuistoissa ja muissa opetellaan. Ei ne ole mielestäni paikkoja jossa kilpaillaan siitä kenen lapsi on lahjakkain temppuilija.

Tässä ketjussa ei mielestäni kukaan ole väittänyt, että lapsellaan olisi oikeus kiipeillä ylöspäin jos joku on tulossa liukumäkeä alas. Eli väittelyn aihe ei ole toisten huomioon ottaminen, vaan säännöt sääntöjen vuoksi.

Siltä tässä ketjussa on valitettavasti moni kommentti vaikuttanut. Lahjakkuutta ja ikää pelataan korttina, eikä ymmärretä sitä miksi opetellaan noudattamaan samoja sääntöjä.

Mun lapseni on varsin nuori, arka ja kömpelö, enkä kyllä mitenkään ymmärrä, miksi isompien lasten pitäisi leikkiä hänen taitotasonsa mukaan.

Päinvastoin hyvä, jos isompien esimerkistä hän vähän rohkaistuu.

Vierailija
124/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miksi joillekkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kenenkään lapsella ole mitää erikoisoikeuksia kiipeillä miten sattuu ja siten näyttää niille pienemmille taaperoille huonoa esimerkkiä. Ikä ei ole mikään oikeus. Vanhempien tehtävä on valvoa, että lapset leikkivät samoilla säännöillä. Yksinkertaista. En tykkää yhtään siitä, kun joku sanoo syyksi 6v poikkeavan lahjakkaan motoriikan ja siksi hänen lapsi saa roikkua vaikka pää alaspäin verkkotelineellä. Joku 4v sitten matkii ja halkaisee kallonsa....

Olen opettajana törmännyt näihin vanhempiin. Kamalinta on, että ne on tosissaan.

Ja vanhempana sanon, että oma 6-vuotiaani saa tasan leikkipuistossa roikkua pää alaspäin ja mua ei kiinnosta pätkän vertaa, jos se on ongelma jollekin taaperon vanhemmalle. Kannattaisi kasvaa aikuiseksi ja ymmärtää, että sellaista se lasten maailma on. Ei se 6-vuotiaskaan saa pyöräillä yksin kaverille 2km:n päähän, vaikka 10-vuotias  isoveljensä saa mennä vastaavan matkan. Ei sitä aleta isompaa sen takia rajoittamaan, että nuorempi ei pysty samaan. Tai vuosi sitten 5-vuotias jäi ruikuttamaan maahan, kun 9-vuotias isoveli sai isän kanssa mennä katolle. Ja kyllä, isoveli ottaa vauhtia ja hyppää laiturin päästä järveen. Nuorempi ei saanut sitä aiemmin tehdä ilman kellukkeita. Olisiko pitänyt kieltää isommalta lapselta tuo, ettei pienemmän tule pahamieli?

Vierailija
125/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Av-mammat on tyypillisiä putkiaivoja. Eivät osaa yhtään käyttää järkeään. Ei nää asiat niin vakavia ole ja niillä kiipeilijöillä on ihan yhtä suuri oikeus toteuttaa itsään kuin laskijoilla. Mutta eihän av-mamma semmoista tajua, kun "säännöt". Mitkä säännöt? Säännöt on tehty muutettavaksi monissa asioissa. Kannattaa opetella ajattelemaan itsenäisesti ja tajuaa, että asiaa voi katsoa monelta kannalta.

Totta, mäkin ajan aina kahtasataa töihin.

Vierailija
126/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

haluat nähdä hienoja taklauksia ja verisiä lapsia?

Tarkoitin mäkiä, missä näkee molempiin suuntiin. Vesipuistossa oli kyseessä 50 cm korkuinen pikkulasten mäki. Ap.

lapsiahan ei kiinnosta yhtään jos joku on tiellä kun haluavat laskea .

Siis mielestäsi lapsesi saa laskea toisten päälle?

Mäkeä saa laskea, kun edellinen on lopettanut oman mäenlaskunsa. Jos joku sen perään kiipeää mäkeä ylös, niin ainakin minä olen ohjeistanut, että laske päälle vaan. Enemmän sitä lasta sattuu, johon törmätään.

Ja autolla saa ajaa kävelijöiden päälle, kunhan on vihreät valot?

Ei autolla, koska se on tekninen vempain. Sen sijaan kävelijä saa kävellä suojatielle vihreillä, vaikka suojatiellä olisi joukko pyöräilijöitä kärkkymässä ylitystä. Tai jos kahvilassa joku idiootti tukkii kulkuväylän rattailla, niin niitä rattaita saa huoleti työntää pois tieltään, että pääsee liikkumaan. Eli ei tarvitse ottaa huomioon sitä, joka ei ota sinua huomioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidänkin lapset juoksee liukumäkiä ylös puistossa ja hyppii telineiltä, mutta tässä ketjussa on ilmeisesti kyse siitä että vesipuistossa kouluikäiset juoksi ylös 50cm korkeita taaperoille tarkoitettuja liukumäkiä mikä ei minusta ole sopivaa ja varmasti kieltäisin jos omat tekisi niin. Ensinnäkään ne ei välttämättä kestä sitä kun painavammat lapset tömistelee niitä pitkin ja toisekseen ne kenelle nuo mäet on tarkoitettu ei pääse niihin jos isommat lapset valtaa ne, ja noissa paikoissa on yleensä sisäänpääsymaksu.

Vierailija
128/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yleisillä leikkipaikoilla lapset opetetaan noudattamaan iästä ja sukupuolesta riippumatta samoja sääntöjä? Tuleeko kellekkään mieleen? Pointtina ei ole hauskuuden ja lahjakkuuden riistäminen poikkeusyksilöiltä, koska heille on erilaisia "temppuparkkeja" olemassa, jossa voivat näyttää kykyjään. Ja niissäkin on säännöt, miksi vitussa?!?!

No tietenkin siksi, että opetellaan samanarvoisuutta ja toisten huomioonottamista sekä käytöstapoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän niinkuin "puissa ei saa kiivetä". Miksi ei saa? Maalaisillakin on varmaan kaikilla kiipeilytelineet pihassa turvahiekalla...

Pari vuotta sitten uutisoitiin, että helsinkiläislapsille täytyy tehdä esteratoja päiväkodissa ennen metsäretkiä, kun ne ei pysy muuten siellä pystyssä.

Joten antakaa lasten itse keksiä, kuinka leikkipuistossa leikitään. Aikuisten tehtävä on huolehtia turvallisuudesta, katsoa ettei kukaan jää alle.

Vierailija
130/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on itsestäänselvyys opettaa lapsille, että likaiset kengät jalassa ei seisota/kävellä siellä, missä on tapana istua. Tämä koskee niin liukumäkiä, keinuja, puistonpenkkejä kuin bussipysäkin penkkejäkin. Minulle ei ole kauhistus, jos lapseni vaatteet sotkeutuvat ulkoillessa; siksi hänellä on ulkovaatteet, jotka pestään kotona. Kyse on mielestäni toisten huomioimisesta ja sen opettelusta.

Kyllä näin. Yhteisten sääntöjen ja toisten huomioimisen harjoittelua vesipuistoissa, leikkipuistoissa ja muissa opetellaan. Ei ne ole mielestäni paikkoja jossa kilpaillaan siitä kenen lapsi on lahjakkain temppuilija.

Tässä ketjussa ei mielestäni kukaan ole väittänyt, että lapsellaan olisi oikeus kiipeillä ylöspäin jos joku on tulossa liukumäkeä alas. Eli väittelyn aihe ei ole toisten huomioon ottaminen, vaan säännöt sääntöjen vuoksi.

Siltä tässä ketjussa on valitettavasti moni kommentti vaikuttanut. Lahjakkuutta ja ikää pelataan korttina, eikä ymmärretä sitä miksi opetellaan noudattamaan samoja sääntöjä.

Mun lapseni on varsin nuori, arka ja kömpelö, enkä kyllä mitenkään ymmärrä, miksi isompien lasten pitäisi leikkiä hänen taitotasonsa mukaan.

Päinvastoin hyvä, jos isompien esimerkistä hän vähän rohkaistuu.

Melkein jokainen nyt kuvittelee, että tarkoitan sitä että isompien pitäisi leikkiä kuin nelivuotiaat. Ei, vaan asiallista leikkimistä tulee noudattaa ja silloin kun on pieniä, ei tarvitse ihan kaikkea hurjimpia taitoja näyttää, vaan voi vaikka jotain vähä helpompaa temppua opettaa. Kyllä ymmärrätte varmaan mitä ajan tässä takaa. :) se on sitä isomman opettelua vastuuseen pienemmistä leikkitovereista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on itsestäänselvyys opettaa lapsille, että likaiset kengät jalassa ei seisota/kävellä siellä, missä on tapana istua. Tämä koskee niin liukumäkiä, keinuja, puistonpenkkejä kuin bussipysäkin penkkejäkin. Minulle ei ole kauhistus, jos lapseni vaatteet sotkeutuvat ulkoillessa; siksi hänellä on ulkovaatteet, jotka pestään kotona. Kyse on mielestäni toisten huomioimisesta ja sen opettelusta.

Kyllä näin. Yhteisten sääntöjen ja toisten huomioimisen harjoittelua vesipuistoissa, leikkipuistoissa ja muissa opetellaan. Ei ne ole mielestäni paikkoja jossa kilpaillaan siitä kenen lapsi on lahjakkain temppuilija.

Tässä ketjussa ei mielestäni kukaan ole väittänyt, että lapsellaan olisi oikeus kiipeillä ylöspäin jos joku on tulossa liukumäkeä alas. Eli väittelyn aihe ei ole toisten huomioon ottaminen, vaan säännöt sääntöjen vuoksi.

Siltä tässä ketjussa on valitettavasti moni kommentti vaikuttanut. Lahjakkuutta ja ikää pelataan korttina, eikä ymmärretä sitä miksi opetellaan noudattamaan samoja sääntöjä.

Mun lapseni on varsin nuori, arka ja kömpelö, enkä kyllä mitenkään ymmärrä, miksi isompien lasten pitäisi leikkiä hänen taitotasonsa mukaan.

Päinvastoin hyvä, jos isompien esimerkistä hän vähän rohkaistuu.

Melkein jokainen nyt kuvittelee, että tarkoitan sitä että isompien pitäisi leikkiä kuin nelivuotiaat. Ei, vaan asiallista leikkimistä tulee noudattaa ja silloin kun on pieniä, ei tarvitse ihan kaikkea hurjimpia taitoja näyttää, vaan voi vaikka jotain vähä helpompaa temppua opettaa. Kyllä ymmärrätte varmaan mitä ajan tässä takaa. :) se on sitä isomman opettelua vastuuseen pienemmistä leikkitovereista.

Ainakin meillä päin uusiin puistoihin tehdään härveleitä myös teineille ja aikuisille, kuntolaitteita, pelikenttiä, ym. En ole ajatellut, että jokainen puiston käyttäjä olisi lapseni leikkikaveri. Joten jos opeteltaisiin ihan vastuuta omista lapsista.

Vierailija
132/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta liukumäessä ei saa kiivetä siksi, että se kiipeilijä tuo kengissään liukumäkeen soraa ja kuraa. Sen sijaan mäenlaskijan kengistä ei jää samalla tavalla sotkua mäkeen. Siksi kiipeilijä pilaa seuraavan mäenlaskijan laskun, koska sora ja hiekka  lisää kitkaa, rikkoo vaatteita ja aiheuttaa naarmuja.

Miksi Linnanmäellä ei saa mennä kävelemään vuoristoradalle? Jos sieltä ei juuri nyt ole tulossa yhtäkään vaunua, niin ketä se haittaa? Käveleehän porukkaa junaradallakin. Joskus ikävin seurauksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuipa vesipuistossa n. 10 v. Sitten

Minä aikuinen 60 kg naonen laskin kiemurtelevaa liukumäkeä ja vauhtiakin tuli mukavasti kunnes vastaan tuli n 8 v poika. Yritin tietysti jarruttaa, mutta eihän se onnistunut. Onneksi poika oli hintelä, joten sain kaapattua hänet syliini. Löin suuni pojan päähän onneksi huulet olivat välisdä, joten pojan pää selvisi mustelmilla, mut minulle tuli reikä huuleen ja tietysti verta.

Säikähdin tosi paljon ja pidin pojalle aika posmotuksen väärään suuntaan menemisestä, kunnes tajusin, että poika oli vemäläinen eikä ymmärtänyt. Vanhemmat pahoittelivat kovasti

Sillä kertaa se kylpyläreissu loppui minun perheeni osalta siihen.

Mitään isompia vaurioita ei onneksi tullut.

Vierailija
134/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

IISAKSONNI kirjoitti:

Miksi autolla ei saa ajaa vastaantulevien kaistalla?

-IISAK SONNI

Aivan. Sehän kehittäisi kuskien motoriikkaa ja tarkkuuden tasoa aivan uudelle levelille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miksi joillekkin on niin vaikea ymmärtää, ettei kenenkään lapsella ole mitää erikoisoikeuksia kiipeillä miten sattuu ja siten näyttää niille pienemmille taaperoille huonoa esimerkkiä. Ikä ei ole mikään oikeus. Vanhempien tehtävä on valvoa, että lapset leikkivät samoilla säännöillä. Yksinkertaista. En tykkää yhtään siitä, kun joku sanoo syyksi 6v poikkeavan lahjakkaan motoriikan ja siksi hänen lapsi saa roikkua vaikka pää alaspäin verkkotelineellä. Joku 4v sitten matkii ja halkaisee kallonsa....

Huh. Mitä siellä verkossa sitten tehdään jos ei roikuta pää alaspäin? Pienempiä vahditaan. Säännöt voi olla eri-ikäisille erit. Ton liukumäessä kiipeilyn kieltämisen jotenkin vielä ymmärrän, ja senkin vain siksi, että toiset ei ehkä uskalla sanoa, että pois sieltä, täältä tulee laskijoita. Omien lasteni olen kyllä tyhjässä puistossa antanut kiipeillä. Ja jos näyttää siltä, että joku haluaisi tulla laskemaan, olen ohjannut siirtymään pois. Onneksi eivät enää juuri ole puistoiässä, niin vaikealta tuntuu tämä.

Vierailija
136/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöt on hankala asia. Meillä on sääntönä, että trampoliinilla on yksi kerrallaan. Tämä ei käy naapurin lapsille, joten heillä on nyt ehdoton porttikielto meidän pihaan. Naapurin isä ihmetteli, että olen tiukkapipo, mutta sanoin, että osta oma tramppis ja anna lastesi ilakoidan siellä niin paljon kuin haluavat, meillä mennään tällä säännöllä.

Samoin meillä ei saa roikkua pyykkitelineessä. Luulin, että asia on itsestäänselvä kunnes toisen naapurin lapset tulivat meille leikkimään karusellia pyykkitelineen kanssa. Hajallehan se meni, mutta naapurin äidin mielestä vika oli meissä, jotka olimme ostaneet halpisversion. Heillä itsellään ei ollut ko. telinettä lainkaan, joten oli vain lasten luovuutta tulla meille pyörimään.

Meillä ei saa edes kiivetä auton päälle, vaikka sitäkin on yritetty. Ai että miksikö: no koska on kiva hypellä konepellillä!

Maailma on julma paikka, kaikkea ei saa tehdä edes kotona, joten pitää sitten yrittää muiden pihoissa toteuttaa itseään.

Vierailija
137/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on itsestäänselvyys opettaa lapsille, että likaiset kengät jalassa ei seisota/kävellä siellä, missä on tapana istua. Tämä koskee niin liukumäkiä, keinuja, puistonpenkkejä kuin bussipysäkin penkkejäkin. Minulle ei ole kauhistus, jos lapseni vaatteet sotkeutuvat ulkoillessa; siksi hänellä on ulkovaatteet, jotka pestään kotona. Kyse on mielestäni toisten huomioimisesta ja sen opettelusta.

Kyllä näin. Yhteisten sääntöjen ja toisten huomioimisen harjoittelua vesipuistoissa, leikkipuistoissa ja muissa opetellaan. Ei ne ole mielestäni paikkoja jossa kilpaillaan siitä kenen lapsi on lahjakkain temppuilija.

Tässä ketjussa ei mielestäni kukaan ole väittänyt, että lapsellaan olisi oikeus kiipeillä ylöspäin jos joku on tulossa liukumäkeä alas. Eli väittelyn aihe ei ole toisten huomioon ottaminen, vaan säännöt sääntöjen vuoksi.

Toisten huomioon ottamista on myös se, että huolehtii, että puisto pysyy oman käytön jälkeen siistinä myös seuraaville puistoon tulijoille. Esim., että liukumäki ja keinulaudat eivät ole kuraisia, koska minä olen antanut lapseni sotkea ne kengänpohjillaan.

Vierailija
138/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi oikeastaan enää ihmetellä kenen kakarat on niitä huonosti käyttäytyviä ja niitä jotka rikkoo toisten omaisuuksia.

Vierailija
139/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun se on liukumäki eikä luistokiivin.

Vierailija
140/141 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama on hukkunut kun törmäys on vienyt tajun pois...kiva lapsia on sitten naarata altaan pohjalta pois...nykyäänkin joku vuosi hukkuu (ei Suomessa) lapsia näissä paikoissa kun törmailevöt toisiissa ties missä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan