Miksei liukumäkeä saisi kiivetä alhaalta ylös?
Aina on joku mamma huutamassa, että väärinpäin ei saa mennä. Viimeksi eilen vesipuistossa. Miksi ihmeessä?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Ajatko autollakin vastaantulijoiden kaistaa?
Jaaha, olikin jo mainittu. En lukenut koko ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
haluat nähdä hienoja taklauksia ja verisiä lapsia?
Tarkoitin mäkiä, missä näkee molempiin suuntiin. Vesipuistossa oli kyseessä 50 cm korkuinen pikkulasten mäki. Ap.
Noin pienestä mäestähän laskee tosi pienet lapset. Miksi pitäis antaa kiivetä ja mahdollisesti pudota?
Nämä kiipeilijät olivat alakouluikäisiä eikä mäessä ollut ketään laskemassa. Ihmettelin vaan sitä raivoa, mikä mammassa nousi kun riensi kieltämään. Myös leikkipuistoissa tähän törmää koko ajan. Kyseessä ei ollut minun lapseni, kunhan seurailin sivusta aurinkotuolillani.
Huomauttaisin minäkin, jos näkisin, koska se liukumäki ei selvästikään ole tarkoitettu alakouluikäisille, vaan pienemmille. Se liukumäki ei välttämättä edes kestä, jos siihen tulee liian iso ihminen ja vieläpä väärinkäyttämään mäkeä. Toisekseen, moni pienempi ei välttämättä uskalla mennä heille sopivaan mäkeen, jos siellä on isompia lapsia kiipeilemässä.
Liukumäki, joka ei kestä alakouluikäistä, pitää kyllä heti purkaa! Se on kaupungin vastuulla, jos leikkipuistossa on lahot vempaimet.
Eihän se välttämättä tarkoita lahoa liukumäkeä, jos se ei kestä sitä, että mäkeä isompi lapsi kiipeää pitkin kourua. Kun mäestä lasketaan, laskijan paino jakautuu tasaisemmin, eikä kohdista niin isoa painetta rakenteisiin. Kun mäkeä kiivetään, kiipeäjän paino kohdistuu tiettyihin pisteisiin. Jos mäki on suunniteltu kestämään 20kg laskijan paino, se ei välttämättä kestä 40kg kiipeäjän painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen motoriikka kehittyy kyllä ihan hyvin vaikkei saisi kiivetä liukumäkeä väärään suuntaan. Minun motorisesti erittäin lahjakkaalta kolmevuotiaaltani kyseinen toiminta on kielletty, koska lapsi ei pysty itse joka tilanteessa varmistamaan että kiipeily on kaikille osapuolille turvallista. Lisäksi tuon ikäinen ei aina hahmota, miksi joku asia on joskus kiellettyä ja joskus ei. Pienillä lapsilla selkeät säännöt ovat parempia kuin tilanteen mukaan vaihtuvat.
Meinasin juuri kirjoittaa, että täällä varmaankin 1-3-vuotiaiden vanhemmat ovat tuohduksissaan siitä, että 4-10-vuotiaat etsivät motorisia haasteita. Muutaman vuoden päästä olette iloisia, kun ipananne ylipäätään käyvät ulkona.
Ja tosiaan, minäkin puhun niistä tilanteista, kun ylhäällä ei ole satavarmasti ketään.
Ja miksei niille lapsille voi motoriikkaa opetaa luvallisissa kiipeilypaikoissa, vaan siinä liukumäessä, jossa ei missään tilanteessa saa kiivetä? Se lapsi ei ymmärrä koska se on turvallista ja koska ei. Etkä aina välttämättä huomaa tai ole juuri sillähetkellä näkemässä jos vaikka katsot muualle tai se 8-10v on yksin ku käyt viereisellä kioskilla ym. Vahinko on silloin sinun syysi automaattisesti, kun lastasi et ole kieltänyt niin tekemästä ja jonku 3v parkuu siinä maassa verispäin..
Mitä, minäkö katsoisin toiseen suuntaan, kun 8-10-vuotias laskee liukumäestä! Juurihan sinä kirjoitit, että ei lapsi ymmärrä näitä turvallisuusjuttuja. Meidän 10-vuotias kyllä on tiukassa valvonnassa, kun harjoittelee liukumäen käyttöä.
Jos nyt lopetetaan hetkeksi vitsailu, niin tietysti lasta opetetaan ikätason mukaisesti ja sillä silmällä, että tämä itsenäistyy joskus. Yleensä ensimmäinen asia, joka opetetaan, on että koskaan ei lasketa, jos joku on siellä alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
haluat nähdä hienoja taklauksia ja verisiä lapsia?
Tarkoitin mäkiä, missä näkee molempiin suuntiin. Vesipuistossa oli kyseessä 50 cm korkuinen pikkulasten mäki. Ap.
Noin pienestä mäestähän laskee tosi pienet lapset. Miksi pitäis antaa kiivetä ja mahdollisesti pudota?
Nämä kiipeilijät olivat alakouluikäisiä eikä mäessä ollut ketään laskemassa. Ihmettelin vaan sitä raivoa, mikä mammassa nousi kun riensi kieltämään. Myös leikkipuistoissa tähän törmää koko ajan. Kyseessä ei ollut minun lapseni, kunhan seurailin sivusta aurinkotuolillani.
Huomauttaisin minäkin, jos näkisin, koska se liukumäki ei selvästikään ole tarkoitettu alakouluikäisille, vaan pienemmille. Se liukumäki ei välttämättä edes kestä, jos siihen tulee liian iso ihminen ja vieläpä väärinkäyttämään mäkeä. Toisekseen, moni pienempi ei välttämättä uskalla mennä heille sopivaan mäkeen, jos siellä on isompia lapsia kiipeilemässä.
Liukumäki, joka ei kestä alakouluikäistä, pitää kyllä heti purkaa! Se on kaupungin vastuulla, jos leikkipuistossa on lahot vempaimet.
Eihän se välttämättä tarkoita lahoa liukumäkeä, jos se ei kestä sitä, että mäkeä isompi lapsi kiipeää pitkin kourua. Kun mäestä lasketaan, laskijan paino jakautuu tasaisemmin, eikä kohdista niin isoa painetta rakenteisiin. Kun mäkeä kiivetään, kiipeäjän paino kohdistuu tiettyihin pisteisiin. Jos mäki on suunniteltu kestämään 20kg laskijan paino, se ei välttämättä kestä 40kg kiipeäjän painoa.
Ei ole vielä yksikään mäki rytissyt 60kg palstamamman alla. Ensi kerralla, kun kukaan ei ole näkemässä, koetan vastakarvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle saan lähettää pesulalaskun?
Varmaan samaan paikkaan kuin yleensäkin puistoiltuasi.
Eli sulle? Meidän puistoilusta on vaatteet jääneet puhtaiksi.
Meillä lapsi tuli vetoamaan että: "miksi minä en saa kiivetä telineillä toiseen suuntaan kun kerran Pekkakin saa? Byääää!"
Teki niin vitusti mieli sanoa pojalle että: "koska Pekan äiti on vastuuton idiootti, joka twittaa älypuhelimellaan leikkikentän reunalla.."
Sanoin vain: "ehkä Pekan äiti unohti sanoa."
Lisäksi hulivili-Pekka oli jo vahingossa kerran tuupannut kiipeilytelineellä pienemmän pojan pois tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle saan lähettää pesulalaskun?
Varmaan samaan paikkaan kuin yleensäkin puistoiltuasi.
Eli sulle? Meidän puistoilusta on vaatteet jääneet puhtaiksi.
Jos me ollaan aina kiipeilty miten huvittaa ja teillä on aina ollut putipuhtaat puistovaatteet, niin tuskin voit ainakaan meitä syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle saan lähettää pesulalaskun?
Varmaan samaan paikkaan kuin yleensäkin puistoiltuasi.
Eli sulle? Meidän puistoilusta on vaatteet jääneet puhtaiksi.
Mitä teillä lapset sitten saavat tehdä siellä puistossa, jos vaatteet eivät koskaan ikinä milloinkaan likaannu? Meillä pienemmät istuvat hiekkalaatikolla, joskus sitä hiekkaa saattaa löytyä sen jälkeen hatustakin ;-) Isommat kiipeilevät kiipeilytelineessä (josta sitten lasketaan sitä liukumäkeä). Se kiipeilytelineen tasanne on aivan hiekkainen, koska lapset yllätys yllätys seisovat siinä kengät jalassa. Siihen kun nousee, niin joutuu hetkeksi polvilleen, jolloin housuissa on hiekkaa. Joskus lapset saattavat jopa juosta (iik!) leikkikentällä ja juostessaan kaatua ja taas on vaatteet likaisina! Toki jokainen itseään kunnioittava äiti kieltää tuon juoksemisenkin, siinäkin voi vaikka törmätä toiseen lapseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen motoriikka kehittyy kyllä ihan hyvin vaikkei saisi kiivetä liukumäkeä väärään suuntaan. Minun motorisesti erittäin lahjakkaalta kolmevuotiaaltani kyseinen toiminta on kielletty, koska lapsi ei pysty itse joka tilanteessa varmistamaan että kiipeily on kaikille osapuolille turvallista. Lisäksi tuon ikäinen ei aina hahmota, miksi joku asia on joskus kiellettyä ja joskus ei. Pienillä lapsilla selkeät säännöt ovat parempia kuin tilanteen mukaan vaihtuvat.
Meinasin juuri kirjoittaa, että täällä varmaankin 1-3-vuotiaiden vanhemmat ovat tuohduksissaan siitä, että 4-10-vuotiaat etsivät motorisia haasteita. Muutaman vuoden päästä olette iloisia, kun ipananne ylipäätään käyvät ulkona.
Ja tosiaan, minäkin puhun niistä tilanteista, kun ylhäällä ei ole satavarmasti ketään.
Ja miksei niille lapsille voi motoriikkaa opetaa luvallisissa kiipeilypaikoissa, vaan siinä liukumäessä, jossa ei missään tilanteessa saa kiivetä? Se lapsi ei ymmärrä koska se on turvallista ja koska ei. Etkä aina välttämättä huomaa tai ole juuri sillähetkellä näkemässä jos vaikka katsot muualle tai se 8-10v on yksin ku käyt viereisellä kioskilla ym. Vahinko on silloin sinun syysi automaattisesti, kun lastasi et ole kieltänyt niin tekemästä ja jonku 3v parkuu siinä maassa verispäin..
Mitä, minäkö katsoisin toiseen suuntaan, kun 8-10-vuotias laskee liukumäestä! Juurihan sinä kirjoitit, että ei lapsi ymmärrä näitä turvallisuusjuttuja. Meidän 10-vuotias kyllä on tiukassa valvonnassa, kun harjoittelee liukumäen käyttöä.
Jos nyt lopetetaan hetkeksi vitsailu, niin tietysti lasta opetetaan ikätason mukaisesti ja sillä silmällä, että tämä itsenäistyy joskus. Yleensä ensimmäinen asia, joka opetetaan, on että koskaan ei lasketa, jos joku on siellä alhaalla.
Se on totta, mutta aina kaikki vanhemmat/lapset ei asioita näin ymmärrä. Siksi onkin hyvä kun on yhteiset leikkisäännöt kaikille. Kukaan ei saa mitää erikoisoikeuksia toimia toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
haluat nähdä hienoja taklauksia ja verisiä lapsia?
Tarkoitin mäkiä, missä näkee molempiin suuntiin. Vesipuistossa oli kyseessä 50 cm korkuinen pikkulasten mäki. Ap.
Noin pienestä mäestähän laskee tosi pienet lapset. Miksi pitäis antaa kiivetä ja mahdollisesti pudota?
Nämä kiipeilijät olivat alakouluikäisiä eikä mäessä ollut ketään laskemassa. Ihmettelin vaan sitä raivoa, mikä mammassa nousi kun riensi kieltämään. Myös leikkipuistoissa tähän törmää koko ajan. Kyseessä ei ollut minun lapseni, kunhan seurailin sivusta aurinkotuolillani.
Huomauttaisin minäkin, jos näkisin, koska se liukumäki ei selvästikään ole tarkoitettu alakouluikäisille, vaan pienemmille. Se liukumäki ei välttämättä edes kestä, jos siihen tulee liian iso ihminen ja vieläpä väärinkäyttämään mäkeä. Toisekseen, moni pienempi ei välttämättä uskalla mennä heille sopivaan mäkeen, jos siellä on isompia lapsia kiipeilemässä.
Liukumäki, joka ei kestä alakouluikäistä, pitää kyllä heti purkaa! Se on kaupungin vastuulla, jos leikkipuistossa on lahot vempaimet.
Eihän se välttämättä tarkoita lahoa liukumäkeä, jos se ei kestä sitä, että mäkeä isompi lapsi kiipeää pitkin kourua. Kun mäestä lasketaan, laskijan paino jakautuu tasaisemmin, eikä kohdista niin isoa painetta rakenteisiin. Kun mäkeä kiivetään, kiipeäjän paino kohdistuu tiettyihin pisteisiin. Jos mäki on suunniteltu kestämään 20kg laskijan paino, se ei välttämättä kestä 40kg kiipeäjän painoa.
Tässä on kyllä ihminen, jolla ei ole hajuakaan leikkipuistojen turvallisuusvaatimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
haluat nähdä hienoja taklauksia ja verisiä lapsia?
Tarkoitin mäkiä, missä näkee molempiin suuntiin. Vesipuistossa oli kyseessä 50 cm korkuinen pikkulasten mäki. Ap.
Noin pienestä mäestähän laskee tosi pienet lapset. Miksi pitäis antaa kiivetä ja mahdollisesti pudota?
Nämä kiipeilijät olivat alakouluikäisiä eikä mäessä ollut ketään laskemassa. Ihmettelin vaan sitä raivoa, mikä mammassa nousi kun riensi kieltämään. Myös leikkipuistoissa tähän törmää koko ajan. Kyseessä ei ollut minun lapseni, kunhan seurailin sivusta aurinkotuolillani.
Huomauttaisin minäkin, jos näkisin, koska se liukumäki ei selvästikään ole tarkoitettu alakouluikäisille, vaan pienemmille. Se liukumäki ei välttämättä edes kestä, jos siihen tulee liian iso ihminen ja vieläpä väärinkäyttämään mäkeä. Toisekseen, moni pienempi ei välttämättä uskalla mennä heille sopivaan mäkeen, jos siellä on isompia lapsia kiipeilemässä.
Liukumäki, joka ei kestä alakouluikäistä, pitää kyllä heti purkaa! Se on kaupungin vastuulla, jos leikkipuistossa on lahot vempaimet.
Eihän se välttämättä tarkoita lahoa liukumäkeä, jos se ei kestä sitä, että mäkeä isompi lapsi kiipeää pitkin kourua. Kun mäestä lasketaan, laskijan paino jakautuu tasaisemmin, eikä kohdista niin isoa painetta rakenteisiin. Kun mäkeä kiivetään, kiipeäjän paino kohdistuu tiettyihin pisteisiin. Jos mäki on suunniteltu kestämään 20kg laskijan paino, se ei välttämättä kestä 40kg kiipeäjän painoa.
Ei ole vielä yksikään mäki rytissyt 60kg palstamamman alla. Ensi kerralla, kun kukaan ei ole näkemässä, koetan vastakarvaan.
Lasketko ja kiipeiletkö useinkin 50cm korkeissa liukumäissä, minkälainen ap:n mukaan oli kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi tuli vetoamaan että: "miksi minä en saa kiivetä telineillä toiseen suuntaan kun kerran Pekkakin saa? Byääää!"
Teki niin vitusti mieli sanoa pojalle että: "koska Pekan äiti on vastuuton idiootti, joka twittaa älypuhelimellaan leikkikentän reunalla.."
Sanoin vain: "ehkä Pekan äiti unohti sanoa."
Lisäksi hulivili-Pekka oli jo vahingossa kerran tuupannut kiipeilytelineellä pienemmän pojan pois tieltä.
Meillä oli aikoinaan tiivis noin kymmenen hengen äitiporukka. Yksi äideistä oli "hieman" tarkempi kuin muut, kummallisia sääntöjä riitti vaikka millä mitalla. Yhtään juoksuaskelta ei saanut ottaa, ei edes ulkona. Me muut emme jaksaneet niuhottaa samaan tahtiin, vaan annoimme lastemme telmiä niinkuin normaalistikin. Tämä kyseinen äiti sitten rasittui näistä tapaamisista, kun koki, että me muut jätämme lasten nuhtelun hänelle. Ei, me emme vaan kokeneet tarvetta nuhdella.
Miksi joidenkin on niin vaikeaa ymmärtää, että ne omat säännöt ja tavat eivät ole mikään yleismaailmallinen laki. Jos teillä ei saa juosta sisällä tai syödä olohuoneessa ja jossain muussa perheessä saa, niin pitääkö sen toisen perheen muuttaa omia tapojaan, jos menette sinne kylään? "Muttakun mä olen sitä mieltä, ettei sisällä saa juosta ja nyt jos toi lapsi saa täällä teillä juosta sisällä niin sitten se juoksee kotonakin". Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle saan lähettää pesulalaskun?
Varmaan samaan paikkaan kuin yleensäkin puistoiltuasi.
Eli sulle? Meidän puistoilusta on vaatteet jääneet puhtaiksi.
Jos me ollaan aina kiipeilty miten huvittaa ja teillä on aina ollut putipuhtaat puistovaatteet, niin tuskin voit ainakaan meitä syyttää.
Ketäs sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen motoriikka kehittyy kyllä ihan hyvin vaikkei saisi kiivetä liukumäkeä väärään suuntaan. Minun motorisesti erittäin lahjakkaalta kolmevuotiaaltani kyseinen toiminta on kielletty, koska lapsi ei pysty itse joka tilanteessa varmistamaan että kiipeily on kaikille osapuolille turvallista. Lisäksi tuon ikäinen ei aina hahmota, miksi joku asia on joskus kiellettyä ja joskus ei. Pienillä lapsilla selkeät säännöt ovat parempia kuin tilanteen mukaan vaihtuvat.
Meinasin juuri kirjoittaa, että täällä varmaankin 1-3-vuotiaiden vanhemmat ovat tuohduksissaan siitä, että 4-10-vuotiaat etsivät motorisia haasteita. Muutaman vuoden päästä olette iloisia, kun ipananne ylipäätään käyvät ulkona.
Ja tosiaan, minäkin puhun niistä tilanteista, kun ylhäällä ei ole satavarmasti ketään.
Ja miksei niille lapsille voi motoriikkaa opetaa luvallisissa kiipeilypaikoissa, vaan siinä liukumäessä, jossa ei missään tilanteessa saa kiivetä? Se lapsi ei ymmärrä koska se on turvallista ja koska ei. Etkä aina välttämättä huomaa tai ole juuri sillähetkellä näkemässä jos vaikka katsot muualle tai se 8-10v on yksin ku käyt viereisellä kioskilla ym. Vahinko on silloin sinun syysi automaattisesti, kun lastasi et ole kieltänyt niin tekemästä ja jonku 3v parkuu siinä maassa verispäin..
Mitä, minäkö katsoisin toiseen suuntaan, kun 8-10-vuotias laskee liukumäestä! Juurihan sinä kirjoitit, että ei lapsi ymmärrä näitä turvallisuusjuttuja. Meidän 10-vuotias kyllä on tiukassa valvonnassa, kun harjoittelee liukumäen käyttöä.
Jos nyt lopetetaan hetkeksi vitsailu, niin tietysti lasta opetetaan ikätason mukaisesti ja sillä silmällä, että tämä itsenäistyy joskus. Yleensä ensimmäinen asia, joka opetetaan, on että koskaan ei lasketa, jos joku on siellä alhaalla.
Se on totta, mutta aina kaikki vanhemmat/lapset ei asioita näin ymmärrä. Siksi onkin hyvä kun on yhteiset leikkisäännöt kaikille. Kukaan ei saa mitää erikoisoikeuksia toimia toisin.
Niin, ensin pitäisi tietää, mitkä ne yhteiset pelisäännöt ovat. Osa on selviä, osa puistokohtaisia, osassa on isojakin tulkintavaikeuksia.
Olen itsekin ollut hormonihuuruinen taaperoiden äiti ja tiedän, että siinä tilanteessa odottaa kouluikäisiltä lähes aikuisen vastuuta. Onneksi näissäkin asioissa kasvaa ymmärrys ajan myötä ja tajuaa, ettei kymmenvuotias käytä laitteita samoin kuin kaksivuotias, ainakaan jos meinaa motorisesti kehittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi tuli vetoamaan että: "miksi minä en saa kiivetä telineillä toiseen suuntaan kun kerran Pekkakin saa? Byääää!"
Teki niin vitusti mieli sanoa pojalle että: "koska Pekan äiti on vastuuton idiootti, joka twittaa älypuhelimellaan leikkikentän reunalla.."
Sanoin vain: "ehkä Pekan äiti unohti sanoa."
Lisäksi hulivili-Pekka oli jo vahingossa kerran tuupannut kiipeilytelineellä pienemmän pojan pois tieltä.
Meillä oli aikoinaan tiivis noin kymmenen hengen äitiporukka. Yksi äideistä oli "hieman" tarkempi kuin muut, kummallisia sääntöjä riitti vaikka millä mitalla. Yhtään juoksuaskelta ei saanut ottaa, ei edes ulkona. Me muut emme jaksaneet niuhottaa samaan tahtiin, vaan annoimme lastemme telmiä niinkuin normaalistikin. Tämä kyseinen äiti sitten rasittui näistä tapaamisista, kun koki, että me muut jätämme lasten nuhtelun hänelle. Ei, me emme vaan kokeneet tarvetta nuhdella.
Miksi joidenkin on niin vaikeaa ymmärtää, että ne omat säännöt ja tavat eivät ole mikään yleismaailmallinen laki. Jos teillä ei saa juosta sisällä tai syödä olohuoneessa ja jossain muussa perheessä saa, niin pitääkö sen toisen perheen muuttaa omia tapojaan, jos menette sinne kylään? "Muttakun mä olen sitä mieltä, ettei sisällä saa juosta ja nyt jos toi lapsi saa täällä teillä juosta sisällä niin sitten se juoksee kotonakin". Huoh!
Teidän säännöillä on varmaan saatu juosta kumoon muita, tai lätäköistä siten, että toisten vaatteet rapaantuu. Vai miten nämä on verrattavissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi tuli vetoamaan että: "miksi minä en saa kiivetä telineillä toiseen suuntaan kun kerran Pekkakin saa? Byääää!"
Teki niin vitusti mieli sanoa pojalle että: "koska Pekan äiti on vastuuton idiootti, joka twittaa älypuhelimellaan leikkikentän reunalla.."
Sanoin vain: "ehkä Pekan äiti unohti sanoa."
Lisäksi hulivili-Pekka oli jo vahingossa kerran tuupannut kiipeilytelineellä pienemmän pojan pois tieltä.
Meillä oli aikoinaan tiivis noin kymmenen hengen äitiporukka. Yksi äideistä oli "hieman" tarkempi kuin muut, kummallisia sääntöjä riitti vaikka millä mitalla. Yhtään juoksuaskelta ei saanut ottaa, ei edes ulkona. Me muut emme jaksaneet niuhottaa samaan tahtiin, vaan annoimme lastemme telmiä niinkuin normaalistikin. Tämä kyseinen äiti sitten rasittui näistä tapaamisista, kun koki, että me muut jätämme lasten nuhtelun hänelle. Ei, me emme vaan kokeneet tarvetta nuhdella.
Miksi joidenkin on niin vaikeaa ymmärtää, että ne omat säännöt ja tavat eivät ole mikään yleismaailmallinen laki. Jos teillä ei saa juosta sisällä tai syödä olohuoneessa ja jossain muussa perheessä saa, niin pitääkö sen toisen perheen muuttaa omia tapojaan, jos menette sinne kylään? "Muttakun mä olen sitä mieltä, ettei sisällä saa juosta ja nyt jos toi lapsi saa täällä teillä juosta sisällä niin sitten se juoksee kotonakin". Huoh!
No juuri siitä syystä on hyvä yleisillä leikkipaikoilla olla jokaisella samat säännöt, ettei kakarat tule vetoaan tuollaista ja joutuu ikävästi selittelemään sitte muiden vanhempien puolesta. Kotona kiivetköön vaikka perse edellä puuhun, muttei leikkikentillä.
Miten selität sille 3-vuotiaalle että 7-vuotias saa kulkea liukumäkeä vastakarvaan mutta hän ei saa. Samat säännöt leikkipuistoissa kaikille iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Miten selität sille 3-vuotiaalle että 7-vuotias saa kulkea liukumäkeä vastakarvaan mutta hän ei saa. Samat säännöt leikkipuistoissa kaikille iästä riippumatta.
Nimenomaan näin!
Ja miksei niille lapsille voi motoriikkaa opetaa luvallisissa kiipeilypaikoissa, vaan siinä liukumäessä, jossa ei missään tilanteessa saa kiivetä? Se lapsi ei ymmärrä koska se on turvallista ja koska ei. Etkä aina välttämättä huomaa tai ole juuri sillähetkellä näkemässä jos vaikka katsot muualle tai se 8-10v on yksin ku käyt viereisellä kioskilla ym. Vahinko on silloin sinun syysi automaattisesti, kun lastasi et ole kieltänyt niin tekemästä ja jonku 3v parkuu siinä maassa verispäin..