Juristeja paikalla? Perintöasiaa!!!!
Jos mies kuolee, kuka tai ketkä näistä perii ja miten, jos testamenttia ei ole?
1. Miehen avopuoliso, joka asunut miehen kanssa melkeen 5 vuotta
2. Miehen vaimo, josta ei ole saanut erottua. Asuu eri paikkakunnalla.
3. Miehen aikuinen tytär vaimon kanssa, joka ei ole tavannut isäänsä vuosiin.
4. Avovaimon teini-ikäinen poika, joka on kuin miehen oma poika ja asunut näiden kanssa samassa talossa. Mies on luvannut pitää pojasta huolta monta kertaa
Omaisuus: talo, jossa asuvat, kesämökki, auto, rahaa tilillä noin 15000 €.
Mikä tässä on eritenkin 1 ja 4 asema?
Kommentit (269)
Vaimo saa mahdollista tasinkoa, tytär perii isänsä.
Miehen tytär on rintaperillinen, eli varsinainen perijä. Aviovaimo saa avio-oikeuden perusteella puolet omaisuudesta. Avovaimo ja avovaimon poika eivät tietenkään peri mitään.
Lupaukset eivät auta yhtään mitään, pitäisi tehdä testamentti.
Lain mukaan vaimo on vaimo, jos ei ole erottu. Miehen biologinen lapsi perii vanhempansa, tosin ensin tehdään ositus aviopuolisouden kesken ( eli omaisuus puoliksi).
Avovaimo ja tämän lapsi eivät peri mitään, jos testamentyia ei ole. Lisäksi joutuvat muuttamaan pous miehen omistamasta talosta.
Vierailija kirjoitti:
Miehen perii hänen tyttärensä.
Vaimon kanssa pitää tehdä ensin ositus. Sen mitä vaimo ei saa perii tytär.
2 ja 3 ihan tavalliset lakiosuudet. Googlella näin helppo juttu selviää.
Toki joku huijari lakimies voi sanoa että kannattaa mennä oikeuteen, 1 ja 4 saa silti 0e perintiöä mutta maksavat 12 000 € kuluja.
Omaisuuttahan on lisäämässä tai vähentämässä vaimon omaisuus, jos avioehtoa ei ole ja erotaan. Eron jälkeenkään avo tai avon lapsi ei peri mitään vaan miehen biologinen tytär perii omaisuudesta 100 %.
Kyselee palstalla ko. miehen kanssa 5 vuotta avoliitossa olllut, entinen yh-äiti. Joka ei miehensä kanssa voi keskustella kaikista asioista, mikä se sellainen suhde on. Eikä osaa käyttää nettiä.
Jos vaimolla on enemmän omaisuutta, tytär saa kaiken.
Vaimo voi saada korkeintaan asumisoikeuden miehen taloon. Tästä en ole varma.
No sitten vielä semmonen kysymys, että miten testamentti tehdään. Voiko sen tehdä kahden ihmisen hyväksi?
Ja jos mies tekee testamentin esim avovaimolleen, niin saako vaimo talon ja mökin? Vai onko tässäkin toisella vaimolla vielä jotain oikeuksi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
2 ja 3 ihan tavalliset lakiosuudet. Googlella näin helppo juttu selviää.
Toki joku huijari lakimies voi sanoa että kannattaa mennä oikeuteen, 1 ja 4 saa silti 0e perintiöä mutta maksavat 12 000 € kuluja.
2 ei peri mitään, joten ei tule mitään lakiosuuksiakaan.
Vierailija kirjoitti:
No sitten vielä semmonen kysymys, että miten testamentti tehdään. Voiko sen tehdä kahden ihmisen hyväksi?
Ja jos mies tekee testamentin esim avovaimolleen, niin saako vaimo talon ja mökin? Vai onko tässäkin toisella vaimolla vielä jotain oikeuksi?
Ap
Vaimo omistanee talosta ja mökistä puolet, joten mies voi tehdä testamentin vain omasta puoliskostaan, josta siitäkin kuuluu tyttärelle lakiosuus eli puolet. Siinäpä asustelette kolmisteen samassa talossa.
Ensin vaimon ja miehen omaisuus laskentaan yhteen ja jaetaan kahdella. Lapsi saa puolikkaan ja vaimolle jää oma puolikkaansa. Kukaan muu ei saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
No sitten vielä semmonen kysymys, että miten testamentti tehdään. Voiko sen tehdä kahden ihmisen hyväksi?
Ja jos mies tekee testamentin esim avovaimolleen, niin saako vaimo talon ja mökin? Vai onko tässäkin toisella vaimolla vielä jotain oikeuksi?
Ap
Testamentti ei kovin paljon auta. Mies ei voi täysin rajata rintaperillistä ulos, eikä avio-oikeuteenkaan se vaikuta.
Laillinen vaimo saa kuolinpesästä = hänen ja kuolleen omaisuus -velat yhteensä - oman = omissa nimissään olevan osuutensa, sekä jos se on pienempi kuin kuolleen osuus, tasinkoa niin paljon, että hänen osuutensa on 50% koko pesästä. Loppu menee miehen lailliselle lapselle perintönä. Avovaimo lapsineen ei saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
No sitten vielä semmonen kysymys, että miten testamentti tehdään. Voiko sen tehdä kahden ihmisen hyväksi?
Ja jos mies tekee testamentin esim avovaimolleen, niin saako vaimo talon ja mökin? Vai onko tässäkin toisella vaimolla vielä jotain oikeuksi?
Ap
Voi testamentata vaikka kuinka monelle, mutta tytär saa lakiosana puolet isänsä omaisuudesta. Ja jos ositus on tekemättä ja vaimolla ei ole omaa omaisuutta, puolittuu omaisuus ensin vaimolle. Ja puolikkaasta puolet tyttärelle . Vaimollakin lienee omaa omaisuutta, joten tuo on heikoin vaihtoehto.
Voisin olla tuon esimerkin tytär ja kyllä koen, että minullakin on oikeus isän suvun perintöön, vaikka hän onkin katkaissut välit ja etenkin siksikin, että jätti äidin huolehtimaan minusta yksin ilman henkistä ja taloudellista tukea.
Vierailija kirjoitti:
No sitten vielä semmonen kysymys, että miten testamentti tehdään. Voiko sen tehdä kahden ihmisen hyväksi?
Ja jos mies tekee testamentin esim avovaimolleen, niin saako vaimo talon ja mökin? Vai onko tässäkin toisella vaimolla vielä jotain oikeuksi?
Ap
Jos ei ole avioehtoa, niin aviovaimo saa puolet pariskunnan YHTEENLASKETUSTA OMAISUUDESTA. Testamentilla voi sivuuttaa omia lapsiaan, tai siis ei kokonaan sivuuttaa vaan lakiosan yli jäävältä osalta. Lakiosa tyttärelle on 50% osituksen jälkeisestä omaisuudesta, siis jos vaimo ei omistaisi mitään, niin 1/4 miehesi omaisuudesta. Toisesta neljänneksestä mies voi määrätä testamentilla kelle haluaa. Jos vaimo omistaa saman verran kuin miehesi, niin silloin hän ei saa mitään. Mutta silloin tyttären lakiosa on 50% kaikesta mitä miehesi omistaa. Loput 50% voi testamentilla määrätä teille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten vielä semmonen kysymys, että miten testamentti tehdään. Voiko sen tehdä kahden ihmisen hyväksi?
Ja jos mies tekee testamentin esim avovaimolleen, niin saako vaimo talon ja mökin? Vai onko tässäkin toisella vaimolla vielä jotain oikeuksi?
ApVaimo omistanee talosta ja mökistä puolet, joten mies voi tehdä testamentin vain omasta puoliskostaan, josta siitäkin kuuluu tyttärelle lakiosuus eli puolet. Siinäpä asustelette kolmisteen samassa talossa.
Mutta jos on testamentti jossa kaikki jätetään mulle ja pojalle, niin ei kai se tyttö enää sitten saa mitään lakiosaa?
Ap
Milä rahalla ostelisit talon ja mökin osuudet muilta perinnön saajilta ja millä makselisit perintöverot, sekä talojen käyttökustannuksia? Uutta eronnutta miestäkö suunnittelit etsiä ennen hautajaisia? Tuleeko hautajaisista pienen budjetin läksiäiset, johon ei sukua käsketä?
ko tilanteessa 1 ja 4 ei saa mitään.