Kyllä taas ärsyttää stadin asunnot...
Tiedän, että tekijöitä on paljon ja varmaan menee joskus arpapeliksikin, mutta taas ihmetyttää tämäkin tilanne. Oltiin siitä asti, kun aloin odottaa esikoistamme kiireellisten listalla ja haussa oli kolmio tämän meidän kaksion tilalle. No ei saatu. Sitten kun tulin uudestaan raskaaksi meidän tila muuttui erittäin kiireelliseksi. Nyt meille on syntymässä syyskuussa tämä toinen lapsemme eikä vieläkään mitään. Tähän 50 neliön kaksioon yhdellä pienellä makkarilla ja mitättömän kokosella vaatehuoneella (ainut säilytystila, ei vaatekaappeja) pitäisi sitten mahtua neljän ihmisen tavarat uimapuvuista talvitakkeihin. Ja vielä yksi lasten sänky. Tuo meidän makkari on kymmenen neliön luokkaa, joten melkein mahdottomuus, eikä yhtään ylimäärästä tavaraa ole nytkään.
Nyt sitten kuulin mieheltä, kuinka hänen tuttava pari oli saanut kolmion, vaikka heidän ESIKOINEN syntyy vasta loppuvuodesta/alkuvuodesta 2017.
Eli me ei saada nelisteen kolmiota, mutta he saavat kahdestaan jo ennen kuin lapsi edes syntyy. Todella epäreilua minusta.
Kommentit (173)
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sanonpa vielä sen, että ollaan ihan kunnollisia työssäkäyviä molemmat, minä ja mies. Maksamme vuokramme itse ja luottotiedot on kunnossa. Ei eläimiä tai tupakointia. Ihme hörhöille näyttäs menevän kaikki nuo kämpät.
ApOlen vakuuttunut, että Stadin asunnoilla on käytössä joku luonnefiltteri, joka suodattaa kaltaisesi p*skanpuhujat pois. Onneksi ette saaneet asuntoa.
Me asuimme lapsena kaupungin asunnossa ja kaikki naapurit oli ihan asiallisia ihmisiä. Siskoni asuu aika uudessa Stadin asunnossa, siinä talossa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa kenenkään kanssa. Kaikki työssäkäyviä, useat korkeakoulutettuja, kivoja ihmisiä. Et sopisi joukkoon ollenkaan.
Minäkin asuin lapsena kaupungin asunnossa perheeni kanssa, oli vähän villi meno ainakin sillon 89-90 vaihteessa, joten tiedän kyllä mistä puhun. Asuttiin mellunmäessä, silloin uusissa taloissa. Sinä olet kyllä ihme sairas kun nautit muiden epäonnesta ja toivot vielä sellaista lisää. Kiva, että siskollasi on käynyt hyvä tuuri kämpän suhteen!
ApMe emme asuneet idässä. Enkä nauti epäonnesta. En vain enää jaksa ihmisiä, jotka uskoo populismia. Mihin perustat väitteesi että vain hörhöt saavat asunnon? Tai maahanmuuttajat, kuten on toinen yleinen uskomus? Joo. On siskonikin talossa maahanmuuttajia. Neljä hyvässä työssä olevaa ihmistä. Kaksi ruotsalaista ja yksi ilmeisesti saksalainen, jolla on venäläinen vaimo, jos oikein muistan.
"On siskonikin talossa maahanmuuttajia. Neljä hyvässä työssä olevaa ihmistä. Kaksi ruotsalaista ja yksi ilmeisesti saksalainen, jolla on venäläinen vaimo, jos oikein muistan."
Talo on vihervasemmistolaisen unelmissa siella jossakin, heh. Oliko somalinaapureiden hyva ammatti suomeksi sossunasiakkuus kuten siskollasikin?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hakenut viisi vuotta kaupungin asuntoa, yhtään tarjousta en ole saanut. Hakemus on uusittu koko ajan, ettei ole koskaan vanhentunut.
Asun yksin, käyn töissä ja maksan kaksiosta Helsingin Kontulassa vuokraa 820 euroa. Kontulassa samankokoiset kaksiot maksavat Stadin asunnoilla noin 450-550 euroa eli yksinasuvana säästö olisi valtava. Olen pienipalkkainen, mutta asumistukeakaan en saa.
Kyllä tuntuu kohtuuttomalta se miten noita kaupunginasuntoja jaetaan. Jos olisin asunut kaupunginasunnossa viisi vuotta, niin olisin säästänyt noin 300 euroa/kk eli 60 x 300 = 18 000 euroa...
Yksinasuvalle valtava summa.
Stadin asunnoillla on myös aivan käsittämätön periaate, että esimerkiksi jo kaupunginasunnoissa asuvat nuoret menevät erittäin kiireellisiksi haikjoiksi jos alkavat hakea 18-vuotiaana asuntoa pois vanhempien luota. Eli paljon menee juuri yksiöitä ja kaksioita näille kotoa muuttaville teineille.
Joo ja käsittämätöntä on juuri se että tapauksissa jossa perhe tarvitsisi isomman koska teini tai aikuinen nuori tarvitsisi oman huoneen melkein mielummin ehdotetaan muuttoa omaan kämppään kun se että perhe saisi isomman asunnon. Jotain en ymmärrä tuossa logiikassa. Juuri pienistä yksiöitä tai kaksioista on pulaa enemmän kun isoita perheasunnoista. Onko todellakin parempi että nuori 18-vuotias potkaistaan omaan kämpään ja kaiken kukkuraksi sossu sitten maksaa sen asunnon vuokran. Taitaa tulla vähän kalliimmaksi yhteiskunnalle kun se että pääsisi perheensä kanssa isompaan asuntoon. Ja sitten aikuiset ihmiset jotka eivät voi asua vanhempien luona eivät niitä yksiöitä ja kaksioita saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. sulla ja perheelläsi on edullinen katto päänpäällä ette todellakaan ole kiireellisin hakija. Häpeäisit että edes kehtaat valittaa.
Meidät on luokiteltu kiireellisiksi. Minä en sitä päättänyt. Mutta mieti nyt itsekin 50 neliötä ja neljä asukasta, vaikka kaksi onkin lapsia. Kirjoitinkin jo kommentin, missä kerroin vuokramme suurinpiirtein, ei ole halvasta kyse.
Aloituksessa kyllä kerroit että olette kolmen hengen perhe. Vaikka toinen lapsi on tulossa niin pienten lasten kanssa pärjäätte ihan hyvin kaksiossa. Jos eläisitte kahden murrosikäisen kanssa ymmärtäisin ärtymyksesi paremmin. Ette nytkään pysty maksamaan asuntonne vuokraa ilman kelan apua ja haet vain kalliimpaa asuntoa yhteiskunnan maksettavaksi, ei mitään järkeä.
Me haetaan nimenomaan halvempaa! Jos saataisiin vaikka tonnilla kolmio jossa on vedet mukana, niin se olisi jo lottovoitto täällä helsingissä!
Meillä on nyt kaksio 1100€+vedet ja saadaan asumistukea alle 100€... Jos saisimme vaikka 200€ halvemman, niin eipä tarttis kelan tukihakemuksiin kuluttaa aikaa. Lue ketjua ennen kuin tulet pätemään:(
Ap.
Mä olen yh, 1 lapsi. Asuttiin monta vuotta sato asunnossa (2mh) vuokra 1150€) ja olen sh joten palkka ei päätä huimaa. Tein keikkaa lapsen ollessa isällään vloppuisin niin en saanut asumistukea. Sain vuokrani maksettua. Missä oikein käytte työssä kun pitää oikein asumistukea hakea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. sulla ja perheelläsi on edullinen katto päänpäällä ette todellakaan ole kiireellisin hakija. Häpeäisit että edes kehtaat valittaa.
Meidät on luokiteltu kiireellisiksi. Minä en sitä päättänyt. Mutta mieti nyt itsekin 50 neliötä ja neljä asukasta, vaikka kaksi onkin lapsia. Kirjoitinkin jo kommentin, missä kerroin vuokramme suurinpiirtein, ei ole halvasta kyse.
Aloituksessa kyllä kerroit että olette kolmen hengen perhe. Vaikka toinen lapsi on tulossa niin pienten lasten kanssa pärjäätte ihan hyvin kaksiossa. Jos eläisitte kahden murrosikäisen kanssa ymmärtäisin ärtymyksesi paremmin. Ette nytkään pysty maksamaan asuntonne vuokraa ilman kelan apua ja haet vain kalliimpaa asuntoa yhteiskunnan maksettavaksi, ei mitään järkeä.
Me haetaan nimenomaan halvempaa! Jos saataisiin vaikka tonnilla kolmio jossa on vedet mukana, niin se olisi jo lottovoitto täällä helsingissä!
Meillä on nyt kaksio 1100€+vedet ja saadaan asumistukea alle 100€... Jos saisimme vaikka 200€ halvemman, niin eipä tarttis kelan tukihakemuksiin kuluttaa aikaa. Lue ketjua ennen kuin tulet pätemään:(
Ap.Mä olen yh, 1 lapsi. Asuttiin monta vuotta sato asunnossa (2mh) vuokra 1150€) ja olen sh joten palkka ei päätä huimaa. Tein keikkaa lapsen ollessa isällään vloppuisin niin en saanut asumistukea. Sain vuokrani maksettua. Missä oikein käytte työssä kun pitää oikein asumistukea hakea?
Jatkan vielä että nyt asutaan Stadin asunnoissa, 2mh, 66 neliötä. Vuokra 804€, en tee keikkaa enää ja saan 45€/kk asumistukea. Kivat naapurit, kiva alue, tosin 1 harmiton sossutapaus asuu rapussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.Mä olen yh, 1 lapsi. Asuttiin monta vuotta sato asunnossa (2mh) vuokra 1150€) ja olen sh joten palkka ei päätä huimaa. Tein keikkaa lapsen ollessa isällään vloppuisin niin en saanut asumistukea. Sain vuokrani maksettua. Missä oikein käytte työssä kun pitää oikein asumistukea hakea?
Olen itsekin sairaanhoitaja, joten sä tiedätkin sitten palkkatason :D miehen ammattia en paljasta, mutta hieman korkeampi palkkainen. Me saadaan asumistukea nyt kun olen kotona lapsen kanssa ja kohta myös sen syntyvän vauvan. Kun palaan töihin niin asumistuki varmasti loppuu.
Miksi täällä ollaan asumistukea niin vastaan? Joillekin maksetaan kaikki asunnosta bussilippuun, niin eikö pienempituloinen ihminen, joka kuitenkin käy töissä saisi ottaa sitä tukea sen verran kun sitä saa ja hyvällä omatunnolla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä ollaan asumistukea niin vastaan? Joillekin maksetaan kaikki asunnosta bussilippuun, niin eikö pienempituloinen ihminen, joka kuitenkin käy töissä saisi ottaa sitä tukea sen verran kun sitä saa ja hyvällä omatunnolla.
Ap
Ainakin omalta osaltani uskon, että tuo saatanan asumistukien kylväminen on yksi perussyy sille, miksi pks:lla asuminen on niin kallista.
No, stadin asunnoilla on ainakin yksi taloyhtiö tällä hetkellä josta vapautuu asuntoja kovalla tahdilla.
Syynä taitaa olla liian kova vuokrataso työssäkäyville, maksoimme kolmiostamme lähes 1200€. Ostimme oman, kuten moni muukin meitä edeltävä.
Sossulle tuo vuokrataso tuskin on mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sanonpa vielä sen, että ollaan ihan kunnollisia työssäkäyviä molemmat, minä ja mies. Maksamme vuokramme itse ja luottotiedot on kunnossa. Ei eläimiä tai tupakointia. Ihme hörhöille näyttäs menevän kaikki nuo kämpät.
ApOlen vakuuttunut, että Stadin asunnoilla on käytössä joku luonnefiltteri, joka suodattaa kaltaisesi p*skanpuhujat pois. Onneksi ette saaneet asuntoa.
Me asuimme lapsena kaupungin asunnossa ja kaikki naapurit oli ihan asiallisia ihmisiä. Siskoni asuu aika uudessa Stadin asunnossa, siinä talossa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa kenenkään kanssa. Kaikki työssäkäyviä, useat korkeakoulutettuja, kivoja ihmisiä. Et sopisi joukkoon ollenkaan.
Saanko kysyä missä päin? Me asumme jatko-opintoja yliopistossa tekevän mieheni kanssa täällä Malmilla, ja naapureina ei ole kuvailemasi kaltaisia ihmisiä. Mielelläni muuttaisimme esim. Paloheinään, Pakilaan, Torppikseen, kantakaupunkiin tms mutta ei niitä vaihtoja sieltä saa, suurin osa asunnoista ja ihmisistä ovat kuten meidän naapurimme (erilaisia tukiasuntoja n. 1- 2 per rappu). Noita hyvien aluiden asuntoja ei vain ole kuin se murto-osa asunnoista, ja tälläiset kirjoitukset kuin sinun ylläpitävät harhaa.
Millaisia teidän naapurinne sitten ovat? Kuuluuko siellä jotain yöääniä, vai ruoankäryä, vai käyvätkö poliisit..? En muista lapsuudestani mitään ongelmia liittyen taloomme ja siskoni talo on ainakin ollut todella rauhallinen.
Sekakäyttäjiä, alkoholisteja, avopuolen mielenterveyspotialaita, lastensuojelun asiakasperheitä, somaleita (eivät aiheuta häiriötä), albaaneja tms, virolaisia jotka pitävät asunnossa kiertäviä rakennusmiehiä jne. Ei ainuttakaan ns. normaalia suomalaista lapsiperhettä näissä 50 asunnossa. Tällä alueella on n. 40 samanlaist taloa (rakennettu siis sumppuun pienelle alueelle) ja ei paljon suomalaisia lapsia näy. Mutta nämä ovat niitä peruskaupungin kämppiä, ne Kalasatamat ja kivat rivarit ovat vähemmistössä, suurin osa asunnoista on Stadilla tälläisiä.
:O Siis oikeasti, eikä missään urbaanissa legendassa? Meillä oli tosiaan lapsena todella kiva asunto keskustassa ja sisko asuu oikein mukavasti. Ei vilaustakaan tuollaisesta meiningistä.
Ilmainen asunto ja iki-elatus kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin asuin lapsena kaupungin asunnossa perheeni kanssa, oli vähän villi meno ainakin sillon 89-90 vaihteessa, joten tiedän kyllä mistä puhun. Asuttiin mellunmäessä, silloin uusissa taloissa. Sinä olet kyllä ihme sairas kun nautit muiden epäonnesta ja toivot vielä sellaista lisää. Kiva, että siskollasi on käynyt hyvä tuuri kämpän suhteen!
ApMe emme asuneet idässä. Enkä nauti epäonnesta. En vain enää jaksa ihmisiä, jotka uskoo populismia. Mihin perustat väitteesi että vain hörhöt saavat asunnon? Tai maahanmuuttajat, kuten on toinen yleinen uskomus? Joo. On siskonikin talossa maahanmuuttajia. Neljä hyvässä työssä olevaa ihmistä. Kaksi ruotsalaista ja yksi ilmeisesti saksalainen, jolla on venäläinen vaimo, jos oikein muistan.
"On siskonikin talossa maahanmuuttajia. Neljä hyvässä työssä olevaa ihmistä. Kaksi ruotsalaista ja yksi ilmeisesti saksalainen, jolla on venäläinen vaimo, jos oikein muistan."
Talo on vihervasemmistolaisen unelmissa siella jossakin, heh. Oliko somalinaapureiden hyva ammatti suomeksi sossunasiakkuus kuten siskollasikin?
No ei ole mikään vihervasemmistolaisen unelma. Talo sijaitsee ns. hyvällä alueella ja on ihan totta, ettei sinne ole sijoitettu maahanmuuttajia. En vain tajunnut, että heitä on oikeasti paljon jossain muualla. Ilmeisesti keskustan ja muiden hyvien alueiden talojen asunnot ovat jotain parempaa kertymää? Siskoni ei tod. ole sossun asiakas, enkä usko että kovin moni muukaan siinä talossa on.
Hei ap! Tässä vähän oikeaa tietoa kaupungin vuokra-asunnoista, jotta et ole pelkästään tämän palstan mutu-tietojen varassa:
Helsingin kaupungin asuntojonossa on tällä hetkellä 15 000 hakemusta, joista 70 prosenttia on katsottu kiireelliseksi.
Vuosittain kaupunki myöntää asunnon 2200 hakijalle. Tarkoittaa siis sitä, että mahdollisuus saada kaupungin vuokra-asunto pian on varmastikin teidän kohdallanne aika pieni.
Lisäksi täällä kerrotaan, että iso osa asunnoista menee niille, joilla jo on kaupungin asunto ja jotka haluavat vaihtaa: https://www.stadinasunnot.fi/usein-kysyttyja-kysymyksia
Tällä palstalla kommentoi todennäköisesti myös ihmisiä, jotka eivät itse asu helsingissä eivätkä tiedä, mitä asuminen täällä maksaaa. Asumistuet tai kaupungin vuokra-asunnot ovat myös pienipalkkalaisille ihmisille, jotta he pystyvät asumaan täällä. Moni pienituloinen ihminen varmaan haluaisinkin muuttaa halvempaan asuntoon - mutta ne taas sijaitsevat siellä, jossa ei ole työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakaako kaupunki asuntoja työssäkäyville??
Kyllä jakaa, jos on esimerkiksi vuokrasopimus päättymässä tai liian pieni asunto.
Siis mitä? Meidän vuokratalossa suurin osa on työssäkäyviä. Muutama pakolaisperhe ja sairaseläkeläinen ovat kotona.
Valtaosa asunnoista menee tällä hetkellä syksyllä saapuneille turviksille. Uusia asuntoja tehdään tuhat ja heitä on saapunut 35 000. Aika kauan tulee varmaan kestämään tilanne .
Miksi kaikki pakolaiset täytyy asuttaa Helsinkiin? Suomessa on nytkin vapaana ja nopeasti vuokrattavissa kaksisataatuhatta asuntoa. Suomessa on paljon muitakin kaupunkeja kuin Helsinki. Tilastojen mukaan ensimmäisen polven pakolaisina maahantulleista 90 prosenttia ei tule koskaan työllistymään, ei ole mitään tarvetta sijoittaa heitä Helsinkiin. Kotoutuminenkin onnistuisi paremmin pienellä paikkakunnalla missä ympäristö on enimmäkseen suomen tai ruotsinkielistä.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/200000-tyhjaa-asuntoa/CFrMAcYS
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki pakolaiset täytyy asuttaa Helsinkiin? Suomessa on nytkin vapaana ja nopeasti vuokrattavissa kaksisataatuhatta asuntoa. Suomessa on paljon muitakin kaupunkeja kuin Helsinki. Tilastojen mukaan ensimmäisen polven pakolaisina maahantulleista 90 prosenttia ei tule koskaan työllistymään, ei ole mitään tarvetta sijoittaa heitä Helsinkiin. Kotoutuminenkin onnistuisi paremmin pienellä paikkakunnalla missä ympäristö on enimmäkseen suomen tai ruotsinkielistä.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/200000-tyhjaa-asuntoa/CFrMAcYS
Koska he itse saavat päättää mihin muuttavat ja itä- helsingissä noita on ennestäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap! Tässä vähän oikeaa tietoa kaupungin vuokra-asunnoista, jotta et ole pelkästään tämän palstan mutu-tietojen varassa:
Helsingin kaupungin asuntojonossa on tällä hetkellä 15 000 hakemusta, joista 70 prosenttia on katsottu kiireelliseksi.
Vuosittain kaupunki myöntää asunnon 2200 hakijalle. Tarkoittaa siis sitä, että mahdollisuus saada kaupungin vuokra-asunto pian on varmastikin teidän kohdallanne aika pieni.
Lisäksi täällä kerrotaan, että iso osa asunnoista menee niille, joilla jo on kaupungin asunto ja jotka haluavat vaihtaa: https://www.stadinasunnot.fi/usein-kysyttyja-kysymyksia
Tällä palstalla kommentoi todennäköisesti myös ihmisiä, jotka eivät itse asu helsingissä eivätkä tiedä, mitä asuminen täällä maksaaa. Asumistuet tai kaupungin vuokra-asunnot ovat myös pienipalkkalaisille ihmisille, jotta he pystyvät asumaan täällä. Moni pienituloinen ihminen varmaan haluaisinkin muuttaa halvempaan asuntoon - mutta ne taas sijaitsevat siellä, jossa ei ole työpaikkoja.
Itseasiassa omakohtaiset kokemukset, joita täältäkin saa lukea asunnonjaosta kertovat paljon totuudenmukaisemmin tilanteen kuin pelkät numerot joita jaellaan Stadin asuntojen sivuilla. Nythän eihän esim. ap ihmetellyt pelkästään sitä, että asuntoa ei ole kuulunut pitkän odottelun jälkeen vaan sitä, että sen asunnon sai toinen tuttavaperhe paljon nopeammin ja tilanteessa joissa heillä ei ollut edes samansuuruinen tarve isommalle asunnolle kun ap:llä. Tällaisia tapauksia on useita. Niitä asuntoja vapautuu vähän joo muttak kysymys on myös siitä miten ja kenelle ne vähäiset vapautuvat asunnot jaetaan.
Stadin asunnoilta voi lukea että jonotusjärjestelmää ei ole hakemukset käsitellään tapauskohtaisesti. Otetaan mukamas huomioon hakijan asunnon tarve mutta kuitenkaan asuntoja ei sitten jaeta pelkästään tarpeen mukaan, vaan jotta saataisiin se kuuluisa tasainen asukasrakenne, asuntoja jaetaan myös "ei niin kovassa tarvpeessa oleville" ohi jonon niille joille on huutava tarve.
Stadin asunnoilla on 3 kiireellisyysluokkaa ja ensimmäisessä on asunnottomat ja muuttouhan alla ja toisessa kiireellisyysluokassa on esim. ahtaasti asuvat. Heidän sivuillaan todetaan että tähän kategoriaan kuuluu ne joilla asukkaita on enemän kun huoneita eli tarkoittaa sitä että jos esim. 3h+k asunnossa asuu enemmän kun 3 henkilöä, eli 4 niin perhe kuuluu tuohon 2. kiirellisyysluokkaan joka on nimeltään kiireellinen. Mutta tuohon samaan kiireellisyysluokkaan kuuluu myös esim. kuusihenkinen perhe joka asuu kolmiossa. Vasta jos henkilöitä on enemmän kun 3 per huone niin perhe pääsee tuohon ykkös luokkaan eli "erittäin kiireellinen". Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä että kolmiossa asuisi 9 tai enemmän henkilöä koska olohuonekin lasketaan asuinhuoneeksi. Täytyy sanoa että aika väljät on kriteerit.
Mutta juuri näiden kriteereiden takia on tapahtuu paljon esim. seuraavaa: kolmihenkinen perhe, joka asuu kolmiossa hakee isompaa koska heille on syntymässä lapsi. Silloin kun heitä on 4 he pääsevät kiireellinen luokkaan koska asukkaita on enemmän kun huoneita. Toinen kuusihenkinen perhe joka asuu kolmiossa hakee myös isompaa. He kuuluvat ihan samaan kiireellisyysluokkaan kun tuo nelihenkinen perhe. Nyt voisi luulla että tietenkin asunnon saa ensin tuo isompi pehre mutta yllätys yllätys näin ei ole välttämättä lainkaan, sillä Stadin asunnont voivat hyvinkin oman harkinnan mukaan päättää että se vapautuva tai valmistuva asunto pitääkin mennä tuolle pienemmälle perheelle.
Syy tähän voi virallisesti paperilla on se, että nyt piti saada juuri tuohon talooon jonkun tietyn tulotason omaava perhe jotta saataisiin "hyviä" vuokralaisia mutta mikä on viimeisin totuus siinä, että tuo perhe sai tuon asunnon. Sitä ei kukaan voi tietää sillä ei voi mitenkään poissulkea jopa sitä että asuntosihteereiden omat mielipiteet siitä kenelle asunto hehidän milestään kuuluu, voi hyvinkin vaikuttaa päätökseen. Heillähän on täysin vapaat kädet jakaa niitä kanelle haluavat kun jakokriteerit ovat niin väljät ja mitään jonotusjärjestelmää ei ole. Kaikkiin kysymyksiin vastataan: "Harkitsemme kaikki hakemukset tapauskohtaisesti" Niin siis, harkinta menee lopulta asuntosihteereiden oman harkinnan mukaan.
Ilmainen asunto ja iki-elatus kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko helsingissä oikeasti tavallista tuntea naapurinsa näin hyvin kerrostalossa? Ihmettelin jo kun hel-nyc toisessa ketjussa kertoi hänen rapussaan asuvista kahdesta kuvankauniista naisesta, joiden kansallisuudet ja henkilöhistoriaakin tunsi. Ja nyt hän tuntee kaikki siskonkin naapurit, jotka asuvat kaupungin kämpissä vaikka ovatkin kovin korkeakoulutettuja ja kansainvälisiä ja hyvässä työssä?
Sain itse stadin asunnon, kun olin sairas ja kolme kuukautta asunnottomana. Asunnottomuus on yksi syy saada asunto ja varsinkin pienestä asunnosta isoon vaihdot onnistuu. Pienet asunnot ovat tarvituimmat. Asunnottomuuskaan ei yksin riitä syyksi. Joitakin stadin asuntoja voi hakea suoraan taloyhtiöltä. Asuntoihin yritetään saada mahdollisimman monipuolista asujaa, siksi kaikki asunnot eivät mene "hörhöille". Avainsana on asunnottomuus.
Mä asun kantakaupungissa taloyhtiössä jossa on noin 60 asuntoa, kyllä ulkonäöltä tunnen kaikki samassa rapussa asuvat ja ihmisiä tervehditään. Meillä on myös kerran vuodessa taloyhtiön pihajuhlat jossa käy aktiivisesti talon nykyisiä ja entisiä asukkaita. Sisäpihalle pistetään teltat, keinut ja grillit pystyyn. Tarjoilu on aika hulppeata ja aika laadukasta elävää musiikkia löytyy omasta talosta.
Luulen että aikaisemmin taloyhtiön tupakoitsijat tunsivat toisensa paremmin. Nykyään tupakoitsijoita on todella vähän. Ja hallituksessa olevat tietenkin tuntevat toisensa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Sain itse stadin asunnon, kun olin sairas ja kolme kuukautta asunnottomana. Asunnottomuus on yksi syy saada asunto ja varsinkin pienestä asunnosta isoon vaihdot onnistuu. Pienet asunnot ovat tarvituimmat. Asunnottomuuskaan ei yksin riitä syyksi. Joitakin stadin asuntoja voi hakea suoraan taloyhtiöltä. Asuntoihin yritetään saada mahdollisimman monipuolista asujaa, siksi kaikki asunnot eivät mene "hörhöille". Avainsana on asunnottomuus.
Oikeesti???
Sekakäyttäjiä, alkoholisteja, avopuolen mielenterveyspotialaita, lastensuojelun asiakasperheitä, somaleita (eivät aiheuta häiriötä), albaaneja tms, virolaisia jotka pitävät asunnossa kiertäviä rakennusmiehiä jne. Ei ainuttakaan ns. normaalia suomalaista lapsiperhettä näissä 50 asunnossa. Tällä alueella on n. 40 samanlaist taloa (rakennettu siis sumppuun pienelle alueelle) ja ei paljon suomalaisia lapsia näy. Mutta nämä ovat niitä peruskaupungin kämppiä, ne Kalasatamat ja kivat rivarit ovat vähemmistössä, suurin osa asunnoista on Stadilla tälläisiä.